Formula 1 – kausi 2014

  • 330 384
  • 1 769

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Joo vähän tuli itsekin naurettua tuolle hankinnalle, mutta niin vain vetteliä vienyt kuin pässiä narussa. Olisi vielä tilanne pisteissäkin parempi jos ei olisi tullut sitä hylkäystä avauskisassa. Taistelisi melkein ilman tuota hylkäystä jopa mestaruudesta, kuitenkin viimeisessä kisassa isotkin erot on mahdollista saada kiinni. Jopa yllättävän varmasti ajanut kun katsoo sijoituksiakin sinne 3-4 sijoille melkein joka kilpailussa kun Vettelillä hyppinyt paljon enemmän.

Täytyy muistaa että Vettel olisi Kanadassa voittanut jos talli ei olisi tehnyt käsittämätöntä virhettä ja ottanut kaveria pitstopille samaan aikaan kun Williams teki virheen Bottaksen kanssa. Ja on tainnut olla Vettelillä enemmän tekniikka murheitakin. Onhan Ricciardo ajanut hyvin, mutta siihen on vielä erittäin pitkä matka että voidaan edes verrata Sebastian Vetteliin. Vaikka sehän näkyy olevan trendi täällä että tehdään johtopäätöksiä liian nopeasti, taisi joku ehdottaa Magnusseniakin Australian jälkeen maailmanmestariksi.

Odottelin kyllä Vetteliltä vähän kovempaa kielenkäyttöä varikkomokailun jälkeen mutta yllättävän hienosti otti aussipojan voiton, Seb on todellinen tiimipelaaja, saisi korvakoru-Hamilton ottaa mallia.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Täytyy muistaa että Vettel olisi Kanadassa voittanut jos talli ei olisi tehnyt käsittämätöntä virhettä ja ottanut kaveria pitstopille samaan aikaan kun Williams teki virheen Bottaksen kanssa. Ja on tainnut olla Vettelillä enemmän tekniikka murheitakin. Onhan Ricciardo ajanut hyvin, mutta siihen on vielä erittäin pitkä matka että voidaan edes verrata Sebastian Vetteliin. Vaikka sehän näkyy olevan trendi täällä että tehdään johtopäätöksiä liian nopeasti, taisi joku ehdottaa Magnusseniakin Australian jälkeen maailmanmestariksi.

Odottelin kyllä Vetteliltä vähän kovempaa kielenkäyttöä varikkomokailun jälkeen mutta yllättävän hienosti otti aussipojan voiton, Seb on todellinen tiimipelaaja, saisi korvakoru-Hamilton ottaa mallia.

Naureskelin tota Vettelin varikkostoppii pitkään. Heti kun Bottas tuli sisään, niin Vettel totesi tiimiradiossa "Lets be smart with the stop". Tämän seurauksena talli kutsui hänet heti sisään ja Vettel oli kuulemma vielä valitellut tiimiradioon, että hänellä oli paljon renkaita jäljellä ja vauhtia huomattavasti enemmän kun Force Indioilla.

En tiedä onko tuolla mitään korrelaatiota mihinkään, mutta näyttää vähän joka kuskilla olevan vaikeuksia, jotka eivät syystä tai toisestaa pystyneet ajamaan yhtä paljon kun tallikaverinsa talvitesteissä (esim Vettel ja Räikkönen jäivät puoleen siitä mitä tallikaverinsa ajoivat).

Mielestäni Vettel on kyllä osoittanu selviä piristymisen merkkejä parissa viime kisassa.

Valitettavasti samaa ei voida taas sanoa Räikkösestä. Ei se nyt kuitenkaan noin paljon Alonsoa hitaampi voi olla. Kympän tai vähän reilun voisin niellä, mutta ei tuota puolta sekuntia. Jokin siinä autossa vain mättää ja hän ei saa sitä mieleisekseen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Perez sai rankkarin (-5 lähtöruutua seuraavassa kilpailussa) eilisestä kolarista, ja eipä ollut ihme. Ei tuolla tavalla voi vaihtaa yht´äkkiä ajolinjaa ja laittaa liinoja kiinni. Vaarallista ajamista vaihteeksi tältä hepulta. Onneksi Massa ei osunut Vetteliin, siitä olisi voinut tulla rumaa jälkeä....
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mutta eipä Räikkönen ole toisaalta yhdessäkään kilpailussa oikeastaan loistanut missään vaiheessa, ei oikeastaan edes väläytellyt.

No Monaco kyllä minusta näytti jo ihan wanhan kunnon Kimin ajamiselta, kunnes sitten turva-auto episodi pilasi senkin kilpailun. Muuten en ole eri mieltä siitä etteikö Kimin kausi olisi ollut kokonaisuudessaan heikko ja kaikkea ei voi pelkällä huonolla onnella selittää vaan turpiin on tullut ihan ajamallakin. Nykyinen Ferrari ei vain ilmeisesti sovi oikein ollenkaan Kimin käsiin ja ajaminen on jatkuvaa hakemista. Alonso on vetänyt paljon vahvemman kauden vaikka onkin ajanut hyvin näkymättömästi, mutta on osannut olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja napsinut pisteitä Ferrarin suorituskykyyn nähden vahvasti. Ferrari kun taitaa olla vasta neljänneksi parhainpia autoja radalla jos sitäkään, edellä on varmuudella ainakin Mersu, Red Bull ja Williams.

Nico Rosberg ei todellakaan ole suosikkejani tuolla mutta koska maailmanmestaruus menee todennäköisesti joko Hamiltonille tai Rosbergille niin näistä kahdesta ehdottomasti olen Rosbergin puolella ja tämän asetelman on kääntänyt ihan tämän kauden Hamiltonin radiopillitys, vittu mikä itkijä.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yksi asia, josta Kimi on hieman kärsinyt, on kovemmat renkaat. Usein näyttäisi aika-ajoissa olevan sama juttu kuin ensimmäisenä Lotus-vuotena. Ei saa (etu)renkaisiin tarpeeksi lämpöä. Samaa jutteli Allison Monacon GP:n viikonloppuna ja kertoi mm. kuinka yllättyneitä Ferrarilla oltiin Kimin kyvystä pitää renkaat kunnossa kisoissa ja varmasti Ferrarin insseille aukesi ne syyt, joilla Kimi pystyi Lotus-vuosinaan ajamaan vähäisillä varikkostopeilla upeita kisatuloksia.

Eihän se Kimin ja Alonson ero ole tuota luokkaa jos molemmat ajavat mieleisellään autolla. Tuskin Alonsollekaan nykyinen auto on täysin käteensopiva, vaikkei siitä ole paljoakaan puhunut. Mutta jotenkin ei edes nappaa paljonko se ero on, tai ärsytä Kimin tappio, koska kausi on Ferrarin osalta ohi kun mestaruuteen ei ole saumaa eikä edes voitoista pystytä ajamaan. Lisäksi molemmat kuskit ovat näyttönsä antaneet, joten tallikaverin voitto podiumin ulkopuolella tuskin lämmittää kumpaakaan kuskia. Varmaan siellä on Alonsollakin lerssi otsassa kun paska auto osui jälleen kohdalle.

Resursseihin nähden ja kuljettajakaksikon ollessa sarjan paras, lienee tämä kausi yksi Ferrarin lähihistorian huonoin. Auto on ehkä 3-5 paras riippuen radasta ja ero kärkeen n. 1,0-1,5 sekuntia. Mitä hitaampi downforcea vaativa rata, sen paremmin Ferrarilla menee (hieman kuin Red Bullilla). Sanoisin, että kausi meni vihkoon huonon moottorin/power unitin vuoksi, ja ehkä auton suunnittelukin epäonnistui. Hankala kuitenkin sanoa paljonko ajettavuusongelmista johtuu power unitin ominaisuuksista. Ainakin osa huonosta jarrubalanssista menee sen piikkiin, vaikka kaikilla on vähän sama ongelma, muttei ehkä niin suuri kuin Ferrarilla. Mutta ongelmia joka tapauksessa on kun molemmat kuskit lipsuvat nopeilla kierroksilla ja auto vieläpä inhottavasti yli- ja aliohjaa saman mutkan aikana. Ehkä he saavat kesän aikana joitain parannuksia, mutta jos nekään eivät auta niin uskoisin, että talli siirtää heinä-elokuun kieppeillä kaikki palikat ensi kauden auton kehitykseen. Loppukausi körötellään siinä tapauksessa terveisiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perez sai rankkarin (-5 lähtöruutua seuraavassa kilpailussa) eilisestä kolarista, ja eipä ollut ihme. Ei tuolla tavalla voi vaihtaa yht´äkkiä ajolinjaa ja laittaa liinoja kiinni. Vaarallista ajamista vaihteeksi tältä hepulta. Onneksi Massa ei osunut Vetteliin, siitä olisi voinut tulla rumaa jälkeä....

No jaa minusta nämä taas ovat melko turhia rangaistuksia, annetaan niiden kuskien ajaa eikä kokoajan olla jokaista liikettä rangaistuksia antamassa. Vähän sama juttu kun nyt annettiin marusia kuskille myös alun kolarista rangaistus, siis siitä että auto lähti vähän käsistä ja aiheutti kolarin.. Eihän tuolla kukaan uskalla kohta ajaa jos annetaan jonossa ajamisestakin rangaistus.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vähän sama juttu kun nyt annettiin marusia kuskille myös alun kolarista rangaistus, siis siitä että auto lähti vähän käsistä ja aiheutti kolarin.. Eihän tuolla kukaan uskalla kohta ajaa jos annetaan jonossa ajamisestakin rangaistus.

Kuskien pitää olla täydellisiä ja virheitä ei saa tehdä, ainakaan niin, että siitä toinen kärsii. Perezillä aavistuksen historiaa sekoilusta radalla, joten sen puolesta perusteltu rangaistus.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Perez sai rankkarin (-5 lähtöruutua seuraavassa kilpailussa) eilisestä kolarista, ja eipä ollut ihme. Ei tuolla tavalla voi vaihtaa yht´äkkiä ajolinjaa ja laittaa liinoja kiinni. Vaarallista ajamista vaihteeksi tältä hepulta. Onneksi Massa ei osunut Vetteliin, siitä olisi voinut tulla rumaa jälkeä....
Jaa Perez sai penalttia, kun Massa yritti tappaa hänet? Tuus nyt Ralph itte kertomaan, miten tää oikein meni.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No jaa minusta nämä taas ovat melko turhia rangaistuksia, annetaan niiden kuskien ajaa eikä kokoajan olla jokaista liikettä rangaistuksia antamassa. Vähän sama juttu kun nyt annettiin marusia kuskille myös alun kolarista rangaistus, siis siitä että auto lähti vähän käsistä ja aiheutti kolarin.. Eihän tuolla kukaan uskalla kohta ajaa jos annetaan jonossa ajamisestakin rangaistus.

Kyllä mä näen tuon Perezin pienen mutta merkitsevän siirron vasemmalle aika helvetin vaarallisena ja kusipäisenä temppuna mistä pitääkin penalttia tulla, olisi saanut Massa vielä leipoa turpaankin. F1 ykkösissä niin kuin muissakin rataluokissa ohitetaan usein vastaavalla tavalla jätetään jarru hiukan myöhempään, otetaan eri linja ja silloin nopeusero toisen painaessa jarrua aiemmin on erittäin kova tuollaisen suoran päässä. Perez tasan tarkkaan tiesi että tuossa kohdassa suoraa tehdään ohitusmanööverit, jos olisi halunnut urheiluhengen mukaisesti blokata niin olisi ottanut linjan vähän vasemmalta jo paljon aiemmin.

Kimiä tosiaan käy melkein sääliksi, mutta en näe tätä ihan yhtä isona katastrofina ja Räikkösen tason laskuna kuin monet täällä. Ensinnäkin tuolla on tällä hetkellä Mersujen perässä noin 10 autoa jotka menee reilun sekunnin sisään kierrosajoissa eli tasaista on, siinä sakissa Ferrarit on keskivaiheilla suorittaessaan ihan ylärajoilla = Alonso, mutta kun tulee pienikin ajatusvirhe esim huonosti ajoitettu varikkostop niin Kimin sanoin: "aina joku ehtii eteen" ja helposti olet sen 3-4 sijaa tippunut versus parempi varikkotaktiikka. Ferrarihan ei ole kisakunnossa edes hidas yhdellä kierroksella mutta ei taida suorituskyky kestää tasaisena kovinkaan kauan. Kimihän yritti tuttuun tapaansa nopeinta kierrosta lopussa ja jäi vain 0.2 Massan kisan nopeimmasta kierroksesta ja oli Alonsoa nopeampi.
2 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:18.529
3 14 Fernando Alonso Ferrari 1:18.614

_
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räkä voisi joskus ajaa noita nopeita kierroksia silloin kun niillä on merkitystä. Esim. aika-ajoissa voisi joskus kokeilla.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaikka pyörähdys ei Räikkösen oma vika ollutkaan, niin ei se pelkästään senkään takia voinut noin paljoa jäädä muille kuljettajille. Taitaa tässä nyt ne Kimin vähäiset testikilometrit alkaa näkyä, koska normaalioloissa huippukuljettajien aikaero on lähes olematon ja tällä hetkellä Alonso vie 100-0. Ehkä loppukaudesta nähdään Kimikin Alonson vauhdissa, jos nyt sinne asti saa edes jatkaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mun mielestä Felippe tulee kyllä ihan s*tanan kovaa tohon mutkaan, kuten tietenkin pitää tulla jos aikoo ohittaa, mutta mun mielestä tuli ns ylikovaa.
Huonoa tuuria oli että osui Pereziin, mutta eikös kisassa ole tarkoitus koettaa pitää takana ajava takana ? Kyllä Massan pitäisi tässä vaiheessa uraa tietää, että edellä ajava voi vaihtaa sitä linjaa vaikka se olisi "kiellettyä". Ois ottanu enemmän vasemmalle ? Turha on itkeä että se vaihtoi ajolinjaa, kyynel....

Vaikka pyörähdys ei Räikkösen oma vika ollutkaan, niin ei se pelkästään senkään takia voinut noin paljoa jäädä muille kuljettajille. Taitaa tässä nyt ne Kimin vähäiset testikilometrit alkaa näkyä, koska normaalioloissa huippukuljettajien aikaero on lähes olematon ja tällä hetkellä Alonso vie 100-0. Ehkä loppukaudesta nähdään Kimikin Alonson vauhdissa, jos nyt sinne asti saa edes jatkaa.


Olisi kiva tietää, että onko noissa Kimin ja Alonson autoissa ihan oikeasti samat "osat". Jotenkin tuntuu siltä että Oviedon suutarilla on Ferrarissa ihan eri hilut kuin Kimillä ja Alonsa saa muutenkin ihan erilailla tietoa autosta kuin Kimi. Kyllähän Kimi on rattimiehiä, ihan oikeasti. Ei tota nykyistä taaperrusta voi täysin Kimin piikkiin laittaa ?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaikka pyörähdys ei Räikkösen oma vika ollutkaan...

Miten niin ei ollut? Se oli todellakin vain ja ainoastaan kuskin virhe.

Se ei mikään uutinen ole/ollut, että Alonso on Räikköstä parempi kuski, mutta silti olen yllättynyt siitä, että ero on noin suuri. Kun vielä päälle lisää nämä Räikkösen hölmöilyt (Kanada ja Monaco) ei voi kyllä kovin pitkää Ferrari-uraa miehelle povata. Sääli, Kimi oli Mclaren-aikoina kiistatta sarjan kovimpia kuskeja ja olin itsekin varma, että mestaruuksia tulee ropisemalla. Noista ajoista on vaan jo niin monta vuotta, että turha niitä on kai enää miettiä. Kisat kertovat totuuden ja se on ollut Räikkösen kannalta todella karua nähtävää koko kauden ajan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Miten niin ei ollut? Se oli todellakin vain ja ainoastaan kuskin virhe.

Kun vielä päälle lisää nämä Räikkösen hölmöilyt (Kanada ja Monaco) ei voi kyllä kovin pitkää Ferrari-uraa miehelle povata.

Tuohan jo todettiin, että moottori antoi tehopiikin, jonka johdosta auto karkasi käsistä. Ei kai kukaan muuten vain tuolla tavalla amatöörimäisesti pyörähtele. Monacon virhe nyt oli ihan se ja sama, kun kisa oli jo pilalla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Huonoa tuuria oli että osui Pereziin, mutta eikös kisassa ole tarkoitus koettaa pitää takana ajava takana ?
Tää nyt on vähän sama asia jos sinä olet ohittamassa motarilla toista autoa, ja juuri kun olet siinä kintaalla että olet tulossa auton rinnalle, niin se toinen auto päättääkin vaihtaa siihen sinun eteen ohituskaistalle ja tulee kolari. Kumman syy? Et sä nyt jumalauta voi tuolla tavalla ja etenkään tuossa nopeudessa vaihtaa sitä ajolinjaa, koska ei siihen takana oleva ehdi reagoida mitenkään.

Kyllä Massan pitäisi tässä vaiheessa uraa tietää, että edellä ajava voi vaihtaa sitä linjaa vaikka se olisi "kiellettyä". Ois ottanu enemmän vasemmalle ? Turha on itkeä että se vaihtoi ajolinjaa, kyynel....
Kieltämättä Massan olisi pitänyt jokseenkin osata ennakoida että edessä ajavalta Pereziltä voi odottaa lähes mitä tahansa, mutta eipä siinä Massalla ole paljon enää aikaa reagoida. "Ois ottanu enemmän vasemmalle", joo helppo homma tuossa nopeudessa, lisäksi auto olisi ollut nurmikolla ja karannut ties minne.

En minäkään nyt Massasta erityisen paljon pidä, mutta kyllähän Perez tuossa hölmöili aika rajusti.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Silti Mersun vauhdista kertoo, että vaikka autosta puuttuu 160hv, niin menee samaa kyytiä muiden kanssa kierrosajoissa.

On kyllä järkyttävää tämä Mercedesin ylivoima. Aivan uskomattoman paketin ovat saaneet kasaan muihin verrattuna. Ricciardolta hieno tilaisuuden hyödyntäminen eilen, saapa nähdä milloin seuraavan kerran molemmat Mersut kohtaavat näin pahoja ongelmia ja joku muu (eli käytännössä Vettel tai Ricciardo, Williams kun ei näköjään kisoissa koskaan onnistu täydellisesti) pääsee ykköspallille. Toivottavasti vielä kauden aikana nähdään toistekin muuta kuin hopeaa siellä korkeimmalla korokkeella...



Perez-Massa: sanoisin, että Massa ei odottanut Perezin vievän autoa niin vasemmalle ja Perez jarrutti aiemmin kuin normaalisti (ehkä jarruvian vuoksi). Pienet marginaalit ja nyt napsui. Laittaisin 50/50. Massalta muuten hieno kisa ja taktiikka meni kerrankin hänellä oikein.

Samoilla laseilla olen itsekin uusintoja kelaillut. Molemmilta heikko suoritus ja kun nämä yhdistetään, tuloksena varsin näyttävä kolari, jossa kuitenkin taas nähtiin kuinka korkealla tasolla turvallisuus F1:ssä on. Perez on kunnostautunut tällaisissa harmaan alueen tempuissa ennenkin, mm. Kimin kanssa Malesiassa oli viime vuonna(?) pitkälti vastaava tilanne, jossa ei jarruttanut suoraan.

Kanada on silti siitä hieno rata, että virheistä rangaistaan, moni muu rata ei enää tuohon kategoriaan mene. Toki tuollainen kolahdus olisi ollut kohtalokas muuallakin mitä Perez ja Massa esittivät, mutta oli ilahduttavaa nähdä miten ruoholle lipsumisesta kuski oikeasti kärsi ja samoin jos kanttarien yli painettiin liian rajusti siellä oli muurit aiheuttamassa sydämentykytyksiä.

Suomalaisilta ihan vihkoon meni tämä. Bottaksella olisi ollut voittoon riittävä auto, mutta taktiikassa panikoitiin siinä toisella stopilla kun tuli kyttäyspeliä Red Bullien kanssa. Lisäksi sitten veti heti tuoreilla kumeilla lukkojarrun neulansilmään ja karmea täristys näkyi onboardissa kun kantikas rengas pyöri.

Bottas on kerännyt varsin kohtuullisen määrän pisteitä, mutta täysosumat ja selkeät onnistumiset kisoissa puuttuvat edelleen. Osin menee tallin piikkiin, osin Bottaksen omien huonojen ratkaisujen. Eilinen hyvä esimerkki, ensin talli tyri pahasti jälleen kerran pit-stopin ajoituksen kanssa ja sitten Bottas suurissa vaikeuksissa radalla ja mm. tallikaveri paineli lähes nöyryyttävän helposti maisemaan.

Kimiltä taas hankala ajo. Ei osunut taktiikkakaan ja vielä oma virhe niin tuossa on tulos. Siinä ekalla stopilla olivat vähän pakkoraossa kun Alonso tuli ekana sisään niin Kiminkin oli tultava jos halusi pysyä mukana. Kuitenkin Alonso pääsi niukasti 3-4 auton letkan eteen, ja sekunnin päässä (ennen varikkostoppeja) ajanut Kimi tipahti tuon letkan taakse. Silti Ferrarin meno oli heikkoa. Alonsokin antautui lopussa mm. Buttonille. Suorilla auto on hidas. Rellua on haukuttu huonoimmaksi moottoriksi ja eipä Ferrarikaan kulje mihinkään ja on hankala ajaa. Lisäksi pilasi Sauberin kauden kun kone ylipainoinen ja tehoton.

Sama virsi kuin Bottaksen kohdalla, paitsi että pistemäärä on laihempi ja auto selkeästi huonompi, erityisesti Kimin käteen. Mutta luistelee se melko lailla välillä Alonson käsissäkin, eli traktoriltahan tuo vaikuttaa kauden 2009 tyyliin. En käsitä miksi Kimin kohdalla edelleen Ferrarillakin 80-90%:ssa kisoista tunnutaan venyttävän nuo ekat stopit aina pidemmäksi kuin siinä ympärillä ajavilla. Juu se tiedetään, että Kimi säästää rengasta turhankin hyvin ainakin näillä kovilla Pirellin nykykumeilla, mutta se etu pitäisi yrittää hyödyntää kisan lopussa. Eli ensimmäinen stoppi pitäisi tehdä ennen muita tai ainakin ensimmäisten joukossa, jolloin olisi mahdollista poimia sijoja ja toisaalta ne muutamat lisäkierrokset seuraavan satsin renkaissa eivät todennäköisesti haittaisi, jolloin Kimi pystyisi pitämään saavuttamat sijansa myös kisan lopussa. Esimerkiksi eilen jos laskettiin/arvioitiin, että Alonso oli tulossa sisään kierroksella 17, olisi Kimi pitänyt ottaa sisään kierroksella 16, eikä kierroksella 18. Kaksi kierrosta ei kuulosta paljolta, mutta tuossa kohtaa kisaa merkitys on tiiviissä keskiryhmässä erittäin suuri. Hauskinta tässä on vielä se, että Espanjassa kun Kimi oli Alonson edellä, Alonso otettiin tällöinkin ensimmäisenä sisään...

Näinpä eilenkin siinä kohtaa kun porukkaa alkoi valua ekoille stopeille ja molemmat Ferrarit vielä jatkoivat seuraavalle kierrokselle, oli selvää, että muutama sija tulee takkiin Kimille, jonka stoppi venyi kaikkein pisimmälle TOP-10:stä Mercedesejä ja eri taktiikalla olleita Force Indioita lukuunottamatta. Lopputulos oli oikeastaan huonoin mahdollinen Kimin kannalta, kun siinä tosiaan ilmestyi kokonainen letka autoja hänen ja Alonson väliin, vaikka ennen stoppeja he olivat peräkkäin. Tällainen huono taktinen valinta näin ollen kumuloituu kisan edetessä ja eilen vielä viimeisenä niittinä sitten pyörähdys. Kisan lopussa tuo pyörähdys harmitti melko paljonkin, kun katsoi että pitkään Kimin kanssa peräkkäin ajanut Button löytyi sijalta neljä.

Miten Button muuten harppasi sijalta kuusi neljänneksi aivan kisan loppuvaihella? Oliko Alonsolla ja Hulkenbergilla joku kova keskinäinen vääntö, jossa molemmat menivät leveäksi ja Button pääsi kuittaamaan vai johtuiko nousu jotenkin Massa-Perez-häslingistä? Vaikka eihän tuossa ykkösmutkassa varmasti enää saanut ohittaa ja turva-autokin liputettiin nopeasti radalle?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta Massa-Perez keissistä vielä, että Massan suuri tilannenopeus johtuu osin siitä, että Perez jarrutti normaalia aiemmin. Saa näyttämään, että Massa hyökkää mutkaan liian kovaa, koska vasemmalle kääntyvään ykkösmutkaan normaalisti jarrutetaan vasta sen loivan oikean jälkeen. Tosiasiassa Massa olisi selvinnyt mutkasta läpi ihan normaalisti jos osumaa ei olisi sattunut.

Rob Smedleyltä tuli ihan hyviä pointteja tähän liittyen. Ensinnäkin miksi Force India antoi Perezin ajaa jos oli raportoinut, että takajarrut hävisi paria kiekkaa aiemmin. Lisäksi jarruvika on voinut puoltaa autoa vasemmalle, mutta minusta Perezin auton valuminen näytti ihan tahalliselta ohjausliikkeeltä, eikä niinkään jarruista johtuvalta.

Buttonin lopun nousu oli kova, koska alkukisassa mies oli aika näkymätön ja ajeli ns. omaa kisaansa. Meni kyllä ohi miten se nousi, kun mielenkiinto oli kärkikamppailussa. Kisan jälkeen oli twitterissä kommentti/haastattelu, että lopun 10 kierrosta tultu aika-ajohurmoksessa.

Ferrarin tuloksesta vielä pieni jossittelu. Ilman Hamiltonin keskeytystä ja Massa-Perez -kolaria Ferrarit olisivat olleet maalissa sijoilla 9 ja 13. Kimi oli viimeinen maaliin saakka ajanut kuski.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miten niin ei ollut? Se oli todellakin vain ja ainoastaan kuskin virhe.

Se ei mikään uutinen ole/ollut, että Alonso on Räikköstä parempi kuski, mutta silti olen yllättynyt siitä, että ero on noin suuri. Kun vielä päälle lisää nämä Räikkösen hölmöilyt (Kanada ja Monaco) ei voi kyllä kovin pitkää Ferrari-uraa miehelle povata. Sääli, Kimi oli Mclaren-aikoina kiistatta sarjan kovimpia kuskeja ja olin itsekin varma, että mestaruuksia tulee ropisemalla. Noista ajoista on vaan jo niin monta vuotta, että turha niitä on kai enää miettiä. Kisat kertovat totuuden ja se on ollut Räikkösen kannalta todella karua nähtävää koko kauden ajan.

Kuten sanottu, niin auto antoi yllättäen tehopiikin, jonka seurauksena auto pyörähti.

Jos Räikköselle löytyy puolustajia joka lähtöön, niin yhtä paljon miehellä on kriitikkoja, jotka lyttäävät miehen aina kun mahdollista. Alonso voi hyvinkin olla nopeampi (ja tällä kaudella on ollutkin) kuljettaja mitä Kimi, mutta siltikään ero ei ole noin suuri. Ferrari ei ole selvästikkään häävi auto tällä kaudella, mutta Alonsolle se istuu paremmin. Ferrarilla ei tällä kaudella ajeta voitoista, joten toivottavasti loppu kausi käyetään siihen, että saadaan molemmille kuljettajille sopiva auto, ja ensi kaudella taistellaan mestaruudesta.

Kimiähän ylistettiin viime kaudella siitä, että mies repii Lotuksesta kaikki irti, ja itse Alonsokin totesi Kimin olleen viime kauden parhaimmistoa. Puolessa vuodessako Kimistä tuli keskiverto kuljettaja? En sano että Räikkönen on nopein kuljettaja radalla, mutta sopivalla autolla ihan saatanan paljon nopeampi mitä nyt.

Tuosta Massa-Perez keissistä vielä, että Massan suuri tilannenopeus johtuu osin siitä, että Perez jarrutti normaalia aiemmin. Saa näyttämään, että Massa hyökkää mutkaan liian kovaa, koska vasemmalle kääntyvään ykkösmutkaan normaalisti jarrutetaan vasta sen loivan oikean jälkeen. Tosiasiassa Massa olisi selvinnyt mutkasta läpi ihan normaalisti jos osumaa ei olisi sattunut.

Ja Massallahan oli tuossa tilanteessa vielä takasiipi auki, joten vauhtia oli muutenkin huomattavasti enemmän mitä Perezillä. Ensimmäinen reaktio itellä oli kirota Massa alimpaan helvettiin, mutta sitten huomasin Perezin osuuden. On se jännä, että samat nimet pyörii näissä tilanteissa.

Mutta kisahan oli kauden ylivoimaisesti mielenkiintoisin, vaikkei meikäläiset pärjänneetkään. Bottas heitti melko agressiivisen liikkeen tallimääräyksen jälkeen, joka ikävä kyllä meni päin helvettiä.
 

Ralph

Jäsen
Lisäksi jarruvika on voinut puoltaa autoa vasemmalle, mutta minusta Perezin auton valuminen näytti ihan tahalliselta ohjausliikkeeltä, eikä niinkään jarruista johtuvalta..

Pakko tulla sittenkin tänne kommentoimaan, kun sitä yleisö pyytää. Tässä kuvassa näkyy hyvin, kuinka paljon Perez rattiaan kääntää kohti Massaa ja toisin päin.

Perez on joutunut tuomarien silmätikuksi, samoin kuin britit ovat tuomareiden kultapoikia. Esimerkiksi juuri edellisessä kisassa Monacossa Button heitti huoletta Perezin pöpelikköön ajamalla mutkassa kylkeen, mutta ei annettu rangaistusta. Jos Button olisi törmännyt esim. Massaan, olisi rangaistus tullut, mutta tuomaristo nauttii Perezin kiusaamisesta.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko tulla sittenkin tänne kommentoimaan, kun sitä yleisö pyytää. Tässä kuvassa näkyy hyvin, kuinka paljon Perez rattiaan kääntää kohti Massaa ja toisin päin.

Ihan mielenkiinnosta, olisko sulla esittää samanlaisia kuvia vaikka 0,1 sekuntia ennen osumaa? Tuskin on ratit samassa asennossa, eli kuvan todistusarvo on 0.

Aikamoinen puusilmä pitää olla jos ei tämän videon perusteella osaa sanoa kumpi on syyllinen.

F1 2014 Canada GP Crash Massa Perez - Vettel Onboard - YouTube

Linkki youtubeen ja sisältää tallenten kyseisestä kolarista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ihan mielenkiinnosta, olisko sulla esittää samanlaisia kuvia vaikka 0,1 sekuntia ennen osumaa? Tuskin on ratit samassa asennossa, eli kuvan todistusarvo on 0.

Aikamoinen puusilmä pitää olla jos ei tämän videon perusteella osaa sanoa kumpi on syyllinen.

F1 2014 Canada GP Crash Massa Perez - Vettel Onboard - YouTube

Linkki youtubeen ja sisältää tallenten kyseisestä kolarista.

Niin ja tuo on oikealle kaartava mutka, joten on aika luonnollista että Massalla on ratti oikealle, kuten ois pitänyt olla Perezilläkin.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Kuvasta näkee myös että Perezin ajolinja on aivan missä sattuun kun vertaa Vetteliin. Tuomarit näkevät myös datan siitä mitä liikkeitä on tehty ja vääryyttä ei voi tapahtua tuomiossa. Epäilen itsekin sitä olisiko Massa pystynyt kääntymään mutkaan, tosin sillä ei ole mitään merkitystä kun Perez yritti hänet tappaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
ja vääryyttä ei voi tapahtua tuomiossa.

Mitenkään juuri tähän tapahtumaan kantaaottamatta, niin näin ei-hirveänä-fanina lajista on kyllä saanut sellaisen kuvan, että tuomiot voivat olla vähän mitä sattuu ja varsin puolueellisiakin aika-ajoin riippuen kuka on kyseessä. Tähän lisäksi hirveä tarve muutella sääntöjä ja yleensäkin kaikkea mikä liittyy kilpailuun ja kalustoon, lisää vain tätä epämääräisyyden verhoa lajia kohtaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Racing incident. Perezillä jarrut loppu ja kun siitä radiosta on keskusteltu, niin aivan varmasti se Williamsilla tiedettiin. Racecraft, missä pelaa?

Massa lähti ihan turhaan pakottamaan Pereziä ulkoreunaan ja toisaalta Perezin olisi pitänyt peittää jo aiemmin.

Viimeiselle kierrokselle oltiin lähdössä niin ei tietenkään kuski tuossa tilanteessa suosiolla luovuta podium sijoitusta.

Williams alkaa tekemään taktiikkavirheistään oikein taidetta. Ensin Bottaksen liian aikainen stoppi ja miksi ihmeessä ei Massaa ei ajatettu heti tuoreilla renkailla Boltterin ohì? Saattoi jopa maksaa voiton tallille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös