Silti Mersun vauhdista kertoo, että vaikka autosta puuttuu 160hv, niin menee samaa kyytiä muiden kanssa kierrosajoissa.
On kyllä järkyttävää tämä Mercedesin ylivoima. Aivan uskomattoman paketin ovat saaneet kasaan muihin verrattuna. Ricciardolta hieno tilaisuuden hyödyntäminen eilen, saapa nähdä milloin seuraavan kerran molemmat Mersut kohtaavat näin pahoja ongelmia ja joku muu (eli käytännössä Vettel tai Ricciardo, Williams kun ei näköjään kisoissa koskaan onnistu täydellisesti) pääsee ykköspallille. Toivottavasti vielä kauden aikana nähdään toistekin muuta kuin hopeaa siellä korkeimmalla korokkeella...
Perez-Massa: sanoisin, että Massa ei odottanut Perezin vievän autoa niin vasemmalle ja Perez jarrutti aiemmin kuin normaalisti (ehkä jarruvian vuoksi). Pienet marginaalit ja nyt napsui. Laittaisin 50/50. Massalta muuten hieno kisa ja taktiikka meni kerrankin hänellä oikein.
Samoilla laseilla olen itsekin uusintoja kelaillut. Molemmilta heikko suoritus ja kun nämä yhdistetään, tuloksena varsin näyttävä kolari, jossa kuitenkin taas nähtiin kuinka korkealla tasolla turvallisuus F1:ssä on. Perez on kunnostautunut tällaisissa harmaan alueen tempuissa ennenkin, mm. Kimin kanssa Malesiassa oli viime vuonna(?) pitkälti vastaava tilanne, jossa ei jarruttanut suoraan.
Kanada on silti siitä hieno rata, että virheistä rangaistaan, moni muu rata ei enää tuohon kategoriaan mene. Toki tuollainen kolahdus olisi ollut kohtalokas muuallakin mitä Perez ja Massa esittivät, mutta oli ilahduttavaa nähdä miten ruoholle lipsumisesta kuski oikeasti kärsi ja samoin jos kanttarien yli painettiin liian rajusti siellä oli muurit aiheuttamassa sydämentykytyksiä.
Suomalaisilta ihan vihkoon meni tämä. Bottaksella olisi ollut voittoon riittävä auto, mutta taktiikassa panikoitiin siinä toisella stopilla kun tuli kyttäyspeliä Red Bullien kanssa. Lisäksi sitten veti heti tuoreilla kumeilla lukkojarrun neulansilmään ja karmea täristys näkyi onboardissa kun kantikas rengas pyöri.
Bottas on kerännyt varsin kohtuullisen määrän pisteitä, mutta täysosumat ja selkeät onnistumiset kisoissa puuttuvat edelleen. Osin menee tallin piikkiin, osin Bottaksen omien huonojen ratkaisujen. Eilinen hyvä esimerkki, ensin talli tyri pahasti jälleen kerran pit-stopin ajoituksen kanssa ja sitten Bottas suurissa vaikeuksissa radalla ja mm. tallikaveri paineli lähes nöyryyttävän helposti maisemaan.
Kimiltä taas hankala ajo. Ei osunut taktiikkakaan ja vielä oma virhe niin tuossa on tulos. Siinä ekalla stopilla olivat vähän pakkoraossa kun Alonso tuli ekana sisään niin Kiminkin oli tultava jos halusi pysyä mukana. Kuitenkin Alonso pääsi niukasti 3-4 auton letkan eteen, ja sekunnin päässä (ennen varikkostoppeja) ajanut Kimi tipahti tuon letkan taakse. Silti Ferrarin meno oli heikkoa. Alonsokin antautui lopussa mm. Buttonille. Suorilla auto on hidas. Rellua on haukuttu huonoimmaksi moottoriksi ja eipä Ferrarikaan kulje mihinkään ja on hankala ajaa. Lisäksi pilasi Sauberin kauden kun kone ylipainoinen ja tehoton.
Sama virsi kuin Bottaksen kohdalla, paitsi että pistemäärä on laihempi ja auto selkeästi huonompi, erityisesti Kimin käteen. Mutta luistelee se melko lailla välillä Alonson käsissäkin, eli traktoriltahan tuo vaikuttaa kauden 2009 tyyliin. En käsitä miksi Kimin kohdalla edelleen Ferrarillakin 80-90%:ssa kisoista tunnutaan venyttävän nuo ekat stopit aina pidemmäksi kuin siinä ympärillä ajavilla. Juu se tiedetään, että Kimi säästää rengasta turhankin hyvin ainakin näillä kovilla Pirellin nykykumeilla, mutta se etu pitäisi yrittää hyödyntää kisan lopussa. Eli ensimmäinen stoppi pitäisi tehdä ennen muita tai ainakin ensimmäisten joukossa, jolloin olisi mahdollista poimia sijoja ja toisaalta ne muutamat lisäkierrokset seuraavan satsin renkaissa eivät todennäköisesti haittaisi, jolloin Kimi pystyisi pitämään saavuttamat sijansa myös kisan lopussa. Esimerkiksi eilen jos laskettiin/arvioitiin, että Alonso oli tulossa sisään kierroksella 17, olisi Kimi pitänyt ottaa sisään kierroksella 16, eikä kierroksella 18. Kaksi kierrosta ei kuulosta paljolta, mutta tuossa kohtaa kisaa merkitys on tiiviissä keskiryhmässä erittäin suuri. Hauskinta tässä on vielä se, että Espanjassa kun Kimi oli Alonson edellä, Alonso otettiin tällöinkin ensimmäisenä sisään...
Näinpä eilenkin siinä kohtaa kun porukkaa alkoi valua ekoille stopeille ja molemmat Ferrarit vielä jatkoivat seuraavalle kierrokselle, oli selvää, että muutama sija tulee takkiin Kimille, jonka stoppi venyi kaikkein pisimmälle TOP-10:stä Mercedesejä ja eri taktiikalla olleita Force Indioita lukuunottamatta. Lopputulos oli oikeastaan huonoin mahdollinen Kimin kannalta, kun siinä tosiaan ilmestyi kokonainen letka autoja hänen ja Alonson väliin, vaikka ennen stoppeja he olivat peräkkäin. Tällainen huono taktinen valinta näin ollen kumuloituu kisan edetessä ja eilen vielä viimeisenä niittinä sitten pyörähdys. Kisan lopussa tuo pyörähdys harmitti melko paljonkin, kun katsoi että pitkään Kimin kanssa peräkkäin ajanut Button löytyi sijalta neljä.
Miten Button muuten harppasi sijalta kuusi neljänneksi aivan kisan loppuvaihella? Oliko Alonsolla ja Hulkenbergilla joku kova keskinäinen vääntö, jossa molemmat menivät leveäksi ja Button pääsi kuittaamaan vai johtuiko nousu jotenkin Massa-Perez-häslingistä? Vaikka eihän tuossa ykkösmutkassa varmasti enää saanut ohittaa ja turva-autokin liputettiin nopeasti radalle?