Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 590
  • 1 769

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kertoo jo paljon näiden F1-kisojen tasosta, kun tällaisella F1-fanaatikolla menee telkkari kiinni puoli tuntia ennen kisan päättymistä. Ei vittu mitä touhua tää on nykyisellään. Palattu sinne 2000-luvun alkuun, jossa yksi talli hallitsee ja takana muut ajelee jonossa. Mitään ei tapahdu radalla.

Sen verran voisin kuitenkin mainita, että Shanghain radalla ollaan aina nähty unettava ja tylsä kisa. Yksi niistä radoista, joiden putoamista kalenterista ei huomaisi ollenkaan. Ei tunnu tuo rata vetävän yleisöäkään, joten tuskin jatkaa kauhean pitkään.

Oliko Alonson parantuneessa vauhdissa jo vähän elkeitä Ferrarin henkiinheräämisestä? Vaikka Kimi hieno mies onkin, niin kyllä Fernando on varmaan ruudukon paras kuski ottamaan kaikki mahdollinen autosta irti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi sen ESPN:lle sanoi, että suurimmat ongelmat ovat tällä hetkellä hänen ajotyylissä, joka ei sovellu nykyautoille ja renkaille. Etenkin kylmällä säällä tulevat ongelmat heti esiin. Muutoksia on tehtävä, mutta ei hän voi ajotyyliään kokonaan uusiksi laittaa.

Eli toisin sanoen Kimi myöntää sen epäsuorasti, että vika on tällä hetkellä ratin ja penkin välissä. Tosin ei Ferrarin autokaan hyvä ole, mutta enemmän siitä pitäisi saada irti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kimi sen ESPN:lle sanoi, että suurimmat ongelmat ovat tällä hetkellä hänen ajotyylissä, joka ei sovellu nykyautoille ja renkaille. Etenkin kylmällä säällä tulevat ongelmat heti esiin. Muutoksia on tehtävä, mutta ei hän voi ajotyyliään kokonaan uusiksi laittaa.

Eli toisin sanoen Kimi myöntää sen epäsuorasti, että vika on tällä hetkellä ratin ja penkin välissä. Tosin ei Ferrarin autokaan hyvä ole, mutta enemmän siitä pitäisi saada irti.

Vääräleuka voisi sanoa että Kimin ajotyyli sopii kilpa-autolle eikä taloudellisuus ajolle.

Vähän voi Ferrarillekin antaa pyyhkeitä kun siellä varmasti tiedetään Kimin ajotyyli edelliseltä visiitiltä ja Allisonin myötä on varmasti ongelmat Lotuksen kanssa tullut tallin tietoon.

Vähän samankaltaisia murheita oli Lotuksella ja siellä ne saatiin korjattua, joten eiköhän ne Ferrarillakin saada ratkottua.
Hyvät testit ilman ongelmia Barcelonassa ja muutama kuivassa kelissä ajettu kisa vkl niin tilanne saattaa olla parempi. Iso on ero Alonsoon ja paljon on töitä tehtävä mikäli sen aikoo kiinni saada.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itsekin lopetin katselemisen vähän päälle 10 kierrosta ennen maalia, ensimmäistä kertaa elämäni aikana lopetin katsomisen ihan vain sen takia koska löytyi parempaa tekemistä. Jos haluan nähdä autojen ajavan kovaa vauhtia peräkkäin menen moottoritien varteen ihmettelemään. Aivan käsittämätöntä miten on voitu mennä niin päin honkia tämän lajin kanssa. Muistatteko vielä kuinka Hamiltonin maailmanmestaruus varmistui vasta viimeisessä mutkassa, ja sitä tunteiden myllerystä kun isä-Massa juhli, mutta sitten...

Sääntömuutokset, pisteidenlasku järjestelmä sun muut ovat kyllä aiheuttaneet sen, että lajina F1 ei ihan oikeasti enää kiinnosta. Olenkin jo tehnyt päätökseni ja päätynyt siihen lopputulemaan, että tuo MTV-paketti katoaa tästä taloudesta kunhan MM-kisat jääkiekon puolelta ovat ohitse.

Autojen erot ovat nykyään niin suuret, että maaliin tullaan lähes täysin talleittain. Jos veikkaan, että neljän kärjessä ovat seuraavassa kilpailussa Mercedes ja Red Bull uskoisin olevan aika lähellä oikeaa. Williamsit voisivat täydentää top-6:n.

Voi toki olla, että kiinnostus lopahtaa vain sen takia, kun alkaa itsekin kasvamaan "aikuiseksi", mutta en usko, että tämä kiinnostuksen lopahtaminen johtuisi yksinään siitä. Kuitenkin edelleen elän ja hengitän jääkiekkoa ja formulat ovat olleet se kakkoslaji koko elämäni ajan. Vähän jopa haikeakin fiilis, kun ennen odotti kisaviikonloppuja ja nykyään lauantaina tai sunnuntaina sitä vain huomaa, että "ai niin sieltähän tulee ne formulat".

Kiitos ja hyvästi formuloille, olihan siellä ihan jännittäviäkin kisoja vuosien varrella.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä tässä pelottaa enemmän se, että Kimistä tehdää selkeä kakkoskuski ennekuin Kimi saa "säädöt" kohdallen ja alkaa haastaa Alonsoa tasaiseen taistoon...

Jos niin käy niin se on täysin ansaittua. Auto on identtinen Alonson kanssa ja jätkä jää sekunnin kierroksella. Ei slity tollaiset erot todellakaan millään "Fernandolle paremmin sopivalla" autolla. Varmasti silläkin jokusen kymmenyksen voittaa, muttei sekuntia kiekalla. Kohta alkaa olla Kimillä vikat tilaisuudet näyttää, että pystyy haastamaan Alonson tasavertaisella. autolla.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tunnustaudun jonkinasteiseksi Kimi-faniksi. Silti, Alonso on tällä hetkellä parempi (turbo)formulakuljettaja, kuin Räikkönen. Johan siitä ennen kautta oli puhetta, että Kimillä saattaa tulla ongelmia. Nyt kun viime GP:ssä Bottas analysoi hänen ja Kimin aika-ajokierroksensa, huomasi siitä kuinka paljon pyöreämmin Kimi ajoi mutkien läpi. Toimiva ajotyyli vanhoilla autoilla ja todella hellä renkaille (Lotuksen rengasetu), mutta ei enää turbojen aikakaudella. Bottas esimerkiksi suoristaa auton mahdollisimman nopeasti mutkan jälkeen ja pääsee kaasulle aikaisin. Kimin pyöreä ajolinja tuo mukanaan sen, että alhaalta vääntävät koneet aiheuttavat harmia. Auto ei ole suorassa ja lähtee alta jatkuvasti.

Mikäkö sitten avuksi? Todella hyvä kysymys, mihin tuskin kellään on vastausta. Tottakai ajotyyliä voi yrittää muuttaa, mutta voiko silloin olla enää nopea, jos ajaminen ei tule ns. selkärangasta. Mielestäni Kimi on aina ollut sellainen luontainen ajaja, joka ei pahemmin tyyliään ja tapojaan muuta. Jos nyt on pakko, ei se lupaa hyvää.

En edelleenkään suostu allekirjoittamaan täysin väitettä, että Fernando Alonso olisi parempi kuski esimerkiksi viime kauden tai vaikka seitsemän vuoden takaisilla autoilla. Tällä hetkellä näin kuitenkin on, no question. Toivon, että Kimi nousee, mutta epäilen silti hyvin vahvasti. Ellei ura sitten jatku seuraavaan moottoriuudistukseen saakka ;)
 

Byvajet

Jäsen
Ei slity tollaiset erot todellakaan millään "Fernandolle paremmin sopivalla" autolla.

Renkaiden lämmöillä se selittyy. Samaa ongelmaa on Vettelillä. Kun tulee taas lämpimiä kisoja, Vettelkin saa paremmin renkaansa toimimaan ja se näkyy tuloksissa suhteessa tallikaveriin.

En väitä, että Kimi olisi Alonsoa nopeampi, mutta ei näin suuria eroja huippukuljettajien välillä voi selittää pelkällä ajotaidolla. Täytyy huomioida ulkoiset muuttujat.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Niin, kaipa se on monien osien summa miksi Kimi jää niin paljon Fernandosta tällä hetkellä. Ensinnäkin, ajotyyli merkitsee oikeasti paljon. Se merkitsee niin mekaanisesti kuin ajallisesti. Kuten yllä ansiokkaasti mainittiin, Kimin ajotyyli sopii paremmin ennen turbo-aikaa oleviin autoihin. Kimi osasi hyvin säästää autoa sekä renkaita olemalla samalla nopea. Nykyisin autoa pystytään hyvin suojaamaan myös varikolta kun tuossa on niin paljon ohjelmia jotka säätävät ties mitä tuossa autossa. Käsittääkseni niitä ohjelmia on enemmän kuin aikaisemmin. Sen lisäksi, tuo polttoainesääntö sotkee vielä lisää kun varikolta voidaan rajoittaa moottorin polttoaineensyöttöä. Kimi taisi tämän kisan jälkeen kysellä miksi polttoaineensyöttöä rajoitettiin ja vastauksena tuli ympäripyöreä "näimme polttoaineensyötössä liikettä" tjms. Sen lisäksi Kimi itsekin mainitsi renkaat joiden lämpötiloja ei saanut sopivaksi ja se vaikutti pitoon,

Tällä kaudella Kimillä on uuden auton lisäksi uusi ratti jossa on nappulat jonkin verran eripaikassa kuin aikaisemmin. Tällä viikonlopulla Kimi kertaalleen ainakin kysyi onko hänellä oikea asetus autosta päällä. Nämä Fernando tietää kysymättäkin, sillä ratti ja nappulajärjestys on hänelle Kimiä tutumpaa. Kun nämä laskee yhteen, tulee iso ero tallikaveriin ajallisesti.

Silti Fernando on tällä hetkellä nopeampi ja Kimin täytyy vaan opetella enemmän ja muuttaa omia toimintatapoja jonkin verran. Iso haaste se Kimillekin on ja katsotaan jatkossa miten hommat jatkuvat.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Alonsolle kiitettävä arvosana. Äijä tekee huikeaa duunia ja taso pysyy tasaisena ja korkeana. Kimin täytyy nyt kaivaa työhaalarit esiin että Ferrari pystyy kilpailemaan valmistajien kakkossijasta kun ilman isoa muutosta mersu marssii helposti molempiin mestaruuksiin.

Herätys Kimi!!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Alonsolle kiitettävä arvosana. Äijä tekee huikeaa duunia ja taso pysyy tasaisena ja korkeana. Kimin täytyy nyt kaivaa työhaalarit esiin että Ferrari pystyy kilpailemaan valmistajien kakkossijasta kun ilman isoa muutosta mersu marssii helposti molempiin mestaruuksiin.
Mersu tekee sen tällä tahdilla muille mahdottomaksi, tekee Alonso mitä tahansa. Hamilton ja Rosberg kun ovat sijoilla 1 ja 2, niin eipä taida hurjasti muut mitään mahtaa. Enemmän sanoisin että herätys Ferrari, herätys Red Bull. Williams on tehnyt huikeaa kehitystyötä viime kaudesta mutta ei vielä riitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonsolle kiitettävä arvosana. Äijä tekee huikeaa duunia ja taso pysyy tasaisena ja korkeana. Kimin täytyy nyt kaivaa työhaalarit esiin että Ferrari pystyy kilpailemaan valmistajien kakkossijasta kun ilman isoa muutosta mersu marssii helposti molempiin mestaruuksiin.

Herätys Kimi!!

Enpä oikein usko että tuo työnteosta tai asenteesta kiinni on. Kyllähän tuo Räikkönen itsekin myönsi että kyse on vaan siitä että tämänhetkinen auto-rengas-kombinaatio ei vaan sovi yhtään hänen ajotyylilleen. Räikkösellähän alkoi nuo ongelmat oikeastaan jo viime kaudella kun renkaita muutettiin kesken kauden, ja Ferrarilla tilanne on vaan pahentunut kun auto näyttää sopivan paremmin rajummalle ajotyylille, kuten esim. Alonson tyylille jossa runtataan mutkiin renkaat linkussa todella rajusti.

Kuljettajan luontaista ajotyyliäkään ei ihan helposti voi muuttaa joten siellä vaan pitää tehdä lujasti töitä koko tallin voimin että auto ja renkaat saataisiin toimimaan pehmeämmälläkin ajotyylillä.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Kyllähän tässä vankkumattomana Kimin kannattajana suru hiipii puseroon. Surkeita ovat esitykset Reilundoon nähden. Vaikeat on toki lähtökohdatkin tulla Alonson reviirille, kun testitkin jäivät kovin suppeiksi Alonsoon verrattuna. Ajotyylin sopimattomuus nykyautoille ei myöskään kuulosta joltain kovin nopeasti korjattavissa olevalta tilanteelta. Vitutusta lisää uuden tallipäällikön ilmoitus, että hän on aina ollut kova Alonso-fani. Kaikki taidetaan tallissa tehdä Alonson ehdoilla. En kyllä ymmärrä, mitä järkeä tuollaisessa lausunnossa on muutenkaan.

Toivotaan nyt vielä, että tämä iloksi muuttuu ennen Kimin potkuja.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Tilanne on tällä hetkellä aika selvä ja tuskin ihan heti muuttuu. Mersu vie ja muut vikisee. Kiinnostavinta on kuinka käy mersun keskinäisissä ja tuleeko kipinöitä jossain vaiheessa ja tietysti Vettel ottaa tukkaan jatkuvasti tallikaverilta. Ferrarilla ja Relluilla on aika kivinen tie, mutta seuraavassa kisassa Red Bullit saattavat olla aika lähellä.

Ferrarin täytyis nyt koittaa vaan rakentaa auto millä voidaan hyökätä eikä auto millä jopa Kimi osaisi ajaa. Mitä tulee tuohon lausuntoon uudelta tallipäälliköltä, niin eihän se kovin ammattimainen ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Renkaiden lämmöillä se selittyy. Samaa ongelmaa on Vettelillä. Kun tulee taas lämpimiä kisoja, Vettelkin saa paremmin renkaansa toimimaan ja se näkyy tuloksissa suhteessa tallikaveriin.

Samasta etupään pidon puutteesta valittaa niinikään pehmeästä ajotavasta tunnettu Jenson Button. Hän on sentään tallikaverinsa edellä, mutta kaukana niistä sijoista, missä McLarenin olisi odottanut olevan. Ottaen vielä huomioon, että auton kehitys aloitettiin hyvissä ajoin viime kaudella. Liekö Mersu alkanut jo nyt sabotoida McLarenia, niin raju on pudotus Australiasta ollut.

Näyttää siis siltä, että aiemmin rengasosaamisesta hyötyä saaneet miehet ovat uusilla säännöillä (ja renkailla) aivan pihalla. Noilla ajokilometreillä mitä Räikkönen ja Button ovat vetäneet, ei sitä ajotapaa hetkessä muuteta.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Odotukset olivat ennen kauden alkua todella kovat, mutta nyt viimeistään Kiinan GP:n jälkeen alkaa olla hommat taputeltu. Mercedeksen ylivoima on tällä hetkellä jotain sellaista mitä en ole oman F1 seuraamiseni aikana nähnyt. Toki tulee varmasti aika mielenkiintoinen kamppailu Hamiltonin ja Rosbergin välillä mestaruudesta ja jossain vaiheessa varmasti tulee jonkinlaisia yhteenottoja. Todella mahdotonta sanoa kumpi tulee mestaruuden viemään.

Kimin tilanne on tällä hetkellä todella vaikea. Nämä sijoitukset 7, 8 ja 10 ovat jotain aivan käsittämättömän huonoja. Tuossa jo aiemmin analysoitiin vähän tuota tilannetta mistä tämä johtuu ja pitkälti se johtuu noista ajotyyliin liittyvistä asioista. Ongelmat eivät ole kuitenkaan helppoja ratkaistavia, vaikka töitä tehdään varmasti kovasti. Fernando on ottanut selkeän niskalenkin Kimistä, mutta tuskinpa se häntäkään hirveästi lohduttaa tässä tilanteessa. Ferrarilla ajetaan vain voitoista ja kaikki muu on aina iso pettymys. Tätä taustaa vasten myös nämä ykköskuski spekulaatiot ovat aika turhaa hommaa.

Jotenkin tuntuu, että ne rajut sääntömuutokset mitä alettiin tehdä vuoden 2008 jälkeen eli kaudesta 2009 alkaen johtavat tähän nykyiseen tilanteeseen, missä joku talli pääsee dominoimaan sarjaa useita vuosia. Red Bullin valtakausi kesti sen neljä kautta ja nyt tuntuu, että Mercedes tulee dominoimaan sarjaa varmaan saman verran. En tiedä onko tämä oikea suunta kehittää F1-sarjaa, mutta tässä tilanteessa nyt vaan ollaan. Pitkässä juoksussa tämä kyllä auttamatta tappaa mielenkiinnon lajista. Tämä nyt kuitenkin on vain tämän hetken tilanne ja se pitää hyväksyä.

Espanjassa jatketaan sitten vajaan kolmen viikon kuluttua.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Entistäkin selvemmältä tuntuu että tuo moottorinkehitysikkuna olisi pitänyt tässä tilanteessa pitää pidempään auki, ainakin niin että oltaisiin nähty nämä ensimmäiset kisat ennenkuin kehitykselle tulee stoppi. Näen ainakin itse Renaultin ja Ferrarin kannalta vähän hölmönä sen että niiden nyt on pakko katsoa koko kausi sitä kun niiden voimayksikköjä käyttäviä autoja kairataan kakkoseen kunnolla, Renaultin kohdalla voi jopa olla uhkana että pistävät pillit pussiin, varsinkin jos esimerkiksi Red Bull hyppää käyttämään vaikka McLarenilta vapautuvia Mersun koneita.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Tuo Vettel on kyllä mainio veikko. Sirkuksen pahin itkupilli, joka ei jätä yhtään valitusvirttä valittamatta, jos vaan pienintäkään syytä on, mutta kun mennään toisin päin, sama kitinä jatkuu. En ole koskaan juuri pitänyt Vettelistä, mutta aiemmin tallikaverina oli niin ikään ei suosikkeihini kuuluva Webber, joten minua ei niin kiinnostanut. Nyt tallikaverina on sympaattinen Ricciardo, joten mulla ainakin kierrokset nousee, kun jatkaa tuota hemmoteltu kakara -tyyliään. Toivottavasti aussi jatkaa Sebin pyyhkimistä parin edelliskisan malliin, niin saadaan kakara täysin raivon partaalle.

Naurettavinta on vielä, että aina tilanteen toistuessa (tallimääräyksestä kieltäytyminen), toistuu sama virsi, että kommunikaatiokatkos tai jotain muuta paskanjauhantaa.

Täysin oikein teki Vettel, kun ei päästänyt Ricciardoa suosiolla ohi. Miksi pitäisi päästää ohi, eikö tarkoitus ole ajaa kilpaa? Viimeksihän Vettel päästi Ricciardon suosiolla ohi, kun heillä oli eri taktiikat, mutta nyt ajettiin samoilla taktiikoilla, joten ei ollut mitään syytä päästää suosiolla ohi. Paskanjauhantaa? Ymmärrätkö englantia? Vettel totesi "tough luck". Ei mitään selittelyjä vaan ilmoitti suoraan ettei päästä Ricciardoa suosiolla.
Jos sama olisi tapahtunut Kimi-Alonso akselilla, niin sinä olisit täällä hehkuttamassa Kimiä maasta taivaisiin.
 

Outsider

Jäsen
Täysin oikein teki Vettel, kun ei päästänyt Ricciardoa suosiolla ohi. Miksi pitäisi päästää ohi, eikö tarkoitus ole ajaa kilpaa? Viimeksihän Vettel päästi Ricciardon suosiolla ohi, kun heillä oli eri taktiikat, mutta nyt ajettiin samoilla taktiikoilla, joten ei ollut mitään syytä päästää suosiolla ohi. Paskanjauhantaa? Ymmärrätkö englantia? Vettel totesi "tough luck". Ei mitään selittelyjä vaan ilmoitti suoraan ettei päästä Ricciardoa suosiolla.
Jos sama olisi tapahtunut Kimi-Alonso akselilla, niin sinä olisit täällä hehkuttamassa Kimiä maasta taivaisiin.

Tässä tilanteessa muuten näki hyvin, että kun ensimmäiset viestit tilanteesta annettiin, niin Ricciardo ei selkeästi yrittänyt väkisin ohi, vaikka oli jo ihan perässä, vaan jätti ennemmin pienen raon ja oletti Sebin antavan suosiolla tietä. Uskon että Bottas toimi pitkälti samoin taannoin Massan kanssa, mutta siinä toki jatkuvasti kaltoin kohdellulla Felipellä oli oma näkemys asiaan. Ricciardo menetti sen verran aikaa Vettelin takana, että jos olisi päässyt heti ohi, niin olisi ehkä pystynyt haastamaan Alonsoa vielä lopussa. Itse kyllä tykkäisin, jos kaikki ajaisivat jatkuvasti tosissaan myös omia tallikavereitaan vastaan, mutta nykyautoilla taktikointi vaan on niin iso osa, että se ei käytänössä ole mahdollista. Harmi.
 
Täysin oikein teki Vettel, kun ei päästänyt Ricciardoa suosiolla ohi. Miksi pitäisi päästää ohi, eikö tarkoitus ole ajaa kilpaa? Viimeksihän Vettel päästi Ricciardon suosiolla ohi, kun heillä oli eri taktiikat, mutta nyt ajettiin samoilla taktiikoilla, joten ei ollut mitään syytä päästää suosiolla ohi. Paskanjauhantaa? Ymmärrätkö englantia? Vettel totesi "tough luck". Ei mitään selittelyjä vaan ilmoitti suoraan ettei päästä Ricciardoa suosiolla.
Jos sama olisi tapahtunut Kimi-Alonso akselilla, niin sinä olisit täällä hehkuttamassa Kimiä maasta taivaisiin.

Mielestäni omassa viestissä kerroin tuon olleen vain loppuhuipennus ja jätkässä koko muu olemus ärsyttää. Jos kaikki ei mene kultapojan pillin mukaan, alkaa itku ja kiukuttelu. Siihen kastiin lasken osittain myös tuon eilisen. Täytyy myöntää, etten silmä, tai mikään muukaan, kovana seurannut juuri tuolla hetkellä, mutta olenko siis väärässä, jos sanon, että talli antoi Sebille ohjeen päästää Ricci ohi? Ja näin ei tapahtunut. Jos tilanne olisi tullut toisinpäin, en ihmettelisi vaikka olisi kuultu itkupotkuraivarit.

Ja ei, en missään nimessä ole Kimi-fani, vaikka toki kuuluu suosikkeihini. Olen kannattanut Buttonia jo tämän tulokaskaudesta asti, syytä en vieläkään edes oikeastaan tiedä, mutta se ei ole tämän ketjun asia. Enkä muista kyllä yhtäkään tilannetta, jossa Button olisi käyttäytynyt vastaavalla tavalla. Arvostettu kuski tallin, tallikaverien ja ylipäätänsä kanssakilpailijoiden silmissä. Samalla tavalla kuin Kimi, Vettelistä en olisi niinkään varma.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän tuo Räikkönen itsekin myönsi että kyse on vaan siitä että tämänhetkinen auto-rengas-kombinaatio ei vaan sovi yhtään hänen ajotyylilleen.

Kyllä täytyy täälläkin Kimin kannattajana ihmetellä surkeita tuloksia, enkä jotenkin jaksa uskoa pelkästään -OO-:n mainitsemaan kombinaatio-ongelmaan, jos tuo olisi syy niin luulisi gridiltä löytyvän aika monta muutakin kuljettajaa jotka eivät pääse sinuiksi tuon kombon kanssa ja suorittavat huonosti. Miten Räikkönen voi olla ainoa joka jää valovuoden tallitoverista ja miten kaikki muut gridin kuljettajat ovat tulleet sinuiksi uusien autojen kanssa.

Renkaiden lämmöt on hyvä pointti. Mahdollisesti Alonson aliohjaava ajotyyli pitää renkaat paremmin optimi lämpötilassa ja siten pitoa löytyy mutkissa enemmän.

Siitä olen varma ettei kahden maailmanmestarin todellinen ero vastaavilla autoilla ole sekuntti per kierros silloin kun molemmat ovat tyytyväisiä autoonsa. :) Se on ehkä yksi sadasosa korkeintaan.
Täytyy todeta että kun itse ajan frendin kanssa samalla karting-autolla ja me ollaan ajettu yli 10 vuotta toisia vastaan tuolla ulkoradoilla niin aikaero on aina korkeintaan 0.1 sek jommalle kummalle, näin se vain aina on, helvetin pienestä kiinni kun molemmilla sama auto, sama taso ja saman verran ajotunteja takana.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä täytyy täälläkin Kimin kannattajana ihmetellä surkeita tuloksia, enkä jotenkin jaksa uskoa pelkästään -OO-:n mainitsemaan kombinaatio-ongelmaan, jos tuo olisi syy niin luulisi gridiltä löytyvän aika monta muutakin kuljettajaa jotka eivät pääse sinuiksi tuon kombon kanssa ja suorittavat huonosti. Miten Räikkönen voi olla ainoa joka jää valovuoden tallitoverista ja miten kaikki muut gridin kuljettajat ovat tulleet sinuiksi uusien autojen kanssa.

Kyllähän tuolla onkin muutama, esimerkkinä vaikkapa nelinkertainen maailmanmestari Vettel ja yksinkertainen maailmanmestari Button. Heitä yhdistää Kimin kanssa renkaita säästävä pehmeä ajotyyli.

Renkaiden lämmöt on hyvä pointti. Mahdollisesti Alonson aliohjaava ajotyyli pitää renkaat paremmin optimi lämpötilassa ja siten pitoa löytyy mutkissa enemmän.

Tätähän minä juuri tarkoitin. Tämä nykyinen rengas-auto -yhdistelmä on sellainen että Räikkösellä on omalla ajotyylillään vaikeuksia saada renkaisiin kunnon lämpöjä ja siitä seuraa sitten pito-ongelmia yms. Ja tuollainen sitten vaikuttaa siihen että kuljettajalla ei ole täyttä luottamusta autoon kun ei saa haluamaansa tuntumaa renkaisiin/rataan.

Noin yleensä ottaen olen sitä mieltä että kaikki kärkitallien kuljettajat ovat sen verran kovia rattimiehiä että heidän välillään ei kyllä kovin kummoisia eroja ole kierrosnopeuksissa silloin jos jokainen pääsisi ajamaan samantasoisella kalustolla ja saisi säädettyä auton juuri omalle tyylilleen mieleiseksi. Ne erot tulee sitten siitä miten eri autot, renkaat ja radat sopii kenenkin tyylille ja vaikka jokaiselle tallikaveri onkin se ensimmäinen mittari niin silti täysin aukoton mittari sekään ei ole jos kuljettajien ajotyylit ovat hyvin erilaiset. Kun nykyisin renkaat ovat niin isossa roolissa niin tuntuu että nämä ajotyylien väliset erot ovat korostuneet ja siinä missä esim. Räikkönen ja Button ennen saivat hyötyä pehmeästä ajotyylistään niin nyt he joutuvat kärsimään siitä.

Väittäisin tosiaan että vaikka Alonso olisikin raa'assa nopeudessa Räikköstä parempi niin sekuntia se ero näiden kahden miehen välillä ei todellakaan ole.


EDIT: Toivoisi että noiden renkaiden ja sääntöjen suhteen löydettäisiin joku kultainen keskitie mikä mahdollistaisi sen että kaikilla ajotyyleillä olisi mahdollisuus menestyä. Nyt tuntuu että mennään koko ajan äärilaidasta toiseen säännöissä ja aina käy niin että puolet kuljettajista kärsii vallitsevista säännöistä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tätähän minä juuri tarkoitin. Tämä nykyinen rengas-auto -yhdistelmä on sellainen että Räikkösellä on omalla ajotyylillään vaikeuksia saada renkaisiin kunnon lämpöjä ja siitä seuraa sitten pito-ongelmia yms. Ja tuollainen sitten vaikuttaa siihen että kuljettajalla ei ole täyttä luottamusta autoon kun ei saa haluamaansa tuntumaa renkaisiin/rataan.

Taitaa myös vaikuttaa uudet turbot ja niiden tuoma vääntöpotku aika paljon tähän hallittavuuten varsinkin jos on vaikeuksia saada renkaisiin lämpöä. Kiihdytykset mutkasta apexin jälkeen on aikamoista myrkkyä jos takarenkaissa ei löydy pitoa. Nyky-ykköset missä aerodynamiikkaa on karsittu rajulla kädellä niin tuo renkaiden tuoma mekaaninen pito on elitärkeää, muuten tosiaan jäät sen sekunnin sellaisesta jolla on homma niin sanotusti hallussa renkaiden kanssa. Jonkun arvion mukaan silloin kun siirryttiin urarenkaista slikseihin takaisin niin pito parani noin 20% ja sillä kompensoitiin aerodynamiikan karsimista, siipien pienentämistä jne. Tuosta voi jo päätellä menetettyjä sekuntin osia jos renkaat eivät ole optimilämpötilassa ja parhaassa pidossa verrattuna kilpailijoihin.
On todella sääli että tämä kääntyi esim juuri Kimiä vastaan, ennen kautta tämän näki sinivalkoisten lasien läpi toisella tavalla, että renkaita säästävästä ajotyylistä olisi etua nykyrenkaiden kanssa kun niiden kuluma on kisassa joka tapauksessa kovaa luokkaa.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Häkkinen on kyllä viime aikoina liittynyt Laudan, Villeneuven ja Coulthardin jatkeeksi tähän porukkaan jolta riittää kommenttia ihan jokaiseen asiaan mitä F1:n ympärillä tapahtuu. Vaikka näillä kaverilla joistakin asioista riittääkin ymmärrystä ja asiantuntemusta eri tavalla kuin meikäläisiltä niin silti F1-maailmakin muuttuu koko ajan ja se mikä joskus kymmenen vuotta sitten toimi, ei välttämättä toimi enää samalla tavalla. Siksi ärsyttää nämä "kommenttiautomaatit" jotka arvostelevat nykykuskeja milloin mistäkin. Esim. jo autot ja renkaat ovat viime vuosina muuttuneet niin paljon että jotkut Häkkinen ja Villeneuve eivät voi enää olla mitenkään kartalla niiden ominaisuuksista kun eivät ole vuosikausiin nykyaikaisella formulalla ajaneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös