Formula 1 – kausi 2014

  • 330 199
  • 1 769

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heti kun Räikkönen on vauhdissa, niin jotain tämmöstä paskaa... Helkkari, no toivotaan että aika-ajot saatais jotenkin ajettua.

Ei niitä tänään enää ajeta, vaikka mitään virallista tietoa ei ole tullut. Tota kaatosadetta on vaan luvattu moneksi tunniksi, joten telkun voi pistää suosiolla kiinni. Huomenna aika-ajot ja kisa.

Joku oli Autosportin foorumilla muistellut, että 2009 vuodesta lähtien kun nämä siirrettiin myöhäisempään kellonaikaan, niin 2011 on ainoa vuosi kun ei ole painittu sadeongelmien kanssa. Muuten joka vuosi sama juttu. Ennen kuin ajettiin aamulla, niin -99 vuodesta 2008 vuoteen asti, tasan yksi sade viikonloppu.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
10.50 starttaa. Toivottavasti ei sada lisää enää tänään.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Alonson aika-ajot oli siinä, Kvyat tuli kylkeen ja tukivarsi poikki.

E: Jaa, äläpäs sano, kovasti siellä puuhataan ja korjataan.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Jotenkin aika perinteistä meininkiä formuloissa. Kimi hyvässä vauhdissa koko viikonlopun (no harjoitukset on harjoituksia mutta kumminkin). Sitten aika-ajoissa tietenkin vettä ja tällä hetkellä ottamassa sekunnilla pataan Alonsolta. Ja mitä tota Kimin ajamista tossa näytettiin niin helvetin vaikealta se (taas) näytti. Täytyy tosin sanoa, että ei tuo sadekeli ole oikein ikinä tainnut Kimille sopia. Kuutosruutu tarjoaisi tietenkin ihan ok lähtöasetelmat huomiselle, mutta kun harjoitusten perusteella toinen rivi oli täyttä realismia niin vituttaahan tuo.

Eikä Bottaksella mennyt yhtään paremmin. Ihme säätöä Williamsilta noitten välikelinrenkaitten kanssa. Ja veikkaisin että kyse oli nimenomaan Williamista, kun sekä Massalla, että Valtterilla oli intermediatet alla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Alonso taas kyykytti Kimiä oikein urakalla. Erityisesti näin sadekelillä ne rattimiehet erotellaan selittelijöistä. Ei ole epäselvää kumpi Ferrarilla on tällä hetkellä se rattimies ja kumpi se selittelijä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
En tiedä kuinka moni huomasi kolmannen session lopussa, kun Hamilton kaarsi takasuoralla suoraan Vettelin eteen estäen Vetteliltä viimeisen aikakierroksen kokonaan ja ehti kuitenkin itse ajamaan vielä. Hieman räikeämpi tilanne, kuin tuo Bottaksen niinsanottu estely Ricciardoa vastaan.

Sadekeli ei tosiaan ole koskaan ollut Räikkösen vahvuuksia ja tänään se taas korostui oikein kunnolla, Williamskin yritti jonkinsortin sankaritarinaa Q2:ssa tehdä välikelin pyörillä tässä kuitenkaan onnistumatta ja molemmat autot lauluun.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
16. ei tosiaan ole sitä mihin williamsilla pitäisi nyt päätyä. Aikamoinen ryssiminen tuon rengassäädön kanssa.

Kimin sijoitus hyvä, mutta suoritus ei nyt ollut ihan tapissa, toivottavasti saadaan kuiva keli huomiselle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi oli uran alkupuolella hyvä sadekelikuski, mutta vuosien saatossa toi homma on mennyt vaan vaikeammaksi. Autot on niin paljon muuttuneet ja sadekelillä ne ei tunnu käyttäytyvän oikein miten Kimi haluaisi.

Kuudes ruutu ihan ok.
 

Sambody

Jäsen
En tiedä kuinka moni huomasi kolmannen session lopussa, kun Hamilton kaarsi takasuoralla suoraan Vettelin eteen estäen Vetteliltä viimeisen aikakierroksen kokonaan ja ehti kuitenkin itse ajamaan vielä. Hieman räikeämpi tilanne, kuin tuo Bottaksen niinsanottu estely Ricciardoa vastaan.

Eikö se ollut Rosberg ja ihan oma moka, että Vettel jäi kyttäämään sopivaa rakoa kiskasta viimeinen nopea kierros ja viivyyteli niin kauan ettei ehtinyt aloittamaan edes sitä.
 

Scharnhorst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso taas kyykytti Kimiä oikein urakalla. Erityisesti näin sadekelillä ne rattimiehet erotellaan selittelijöistä. Ei ole epäselvää kumpi Ferrarilla on tällä hetkellä se rattimies ja kumpi se selittelijä.

Hyvää flamettelua taas täälläkin ketjussa tältä änkyrältä. Ainoa vaan että eipä se Kimi paljoa taida selitellä. Eli tarkoitit ilmeisesti sitä että Kimi on rattimies kun keskittyy ajamiseen ja Alonso selittelee..

Tuttua Kimiä tämä taas oli, hyvää menoa treeneissä ja sitten aika-ajoissa sitten pieni kyykkäys ja tallukaverilta dunkkuun.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Alonso taas kyykytti Kimiä oikein urakalla. Erityisesti näin sadekelillä ne rattimiehet erotellaan selittelijöistä. Ei ole epäselvää kumpi Ferrarilla on tällä hetkellä se rattimies ja kumpi se selittelijä.
Hyvä provo.

Paskaksi kuskiksi Kimin voi kyllä leimata, mutta selittelijäksi nyt tuskin sentään. Jos selittelyn määrää verrataan niin eiköhän se Ferrarin toinen kuski ole vielä aika paljon Kimiä edellä.

Sinänsä sääli, että aika-ajoa ei päästy ajamaan kuivalla. Olisi ainakin nähty oliko se harjoitusten hyvä vauhti Kimin osalta pelkkää pr:ää vai oliko siellä oikeasti menty eteenpäin. Näin Kimiä symppaavana pakko uskotella itselleen, että Räikkösen puolella on keskitytty lähinnä kuivan kelin säätöjen etsimiseen ja sadekelille ei ole paljon ajatuksia uhrattu. Kuudes ruutu tarjoaa ihan hyvät lähtöasetelmat kisaan JOS kisavauhti on kunnossa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eikö se ollut Rosberg ja ihan oma moka, että Vettel jäi kyttäämään sopivaa rakoa kiskasta viimeinen nopea kierros ja viivyyteli niin kauan ettei ehtinyt aloittamaan edes sitä.

Rosberg tai Hamilton, en ole varma. Mutta hauskintahan tuossa oli, että ohituksen jälkeen Mersu-kuski jäi itsekin hidastelemaan ja katsomaan sopivaa rakoa.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Eikö se ollut Rosberg ja ihan oma moka, että Vettel jäi kyttäämään sopivaa rakoa kiskasta viimeinen nopea kierros ja viivyyteli niin kauan ettei ehtinyt aloittamaan edes sitä.

Rosberg se tosiaan oli eikä Hamilton ja näin minäkin tilanteen näin. Ei mitään kummallista, molemmat halusivat hyvän raon ja Vettel viivytteli liikaa eikä lopulta enää ehtinyt aloittamaan kierrosta.

Toivotaan, että huomenna ei mentäisi lähdöstä maaliin Hamiltonin komennossa vaan Vettel tai Ferrarit pistäisivät Mersun pojat ahtaalle. Kelihän voi olla mitä tahansa 35 asteen auringonpaisteesta, vesisateeseen, mutta toivottavasti ihan lottoamiseksi ei kisa huomenna menisi.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Bottakselle lähtöruuturangaistus tuosta Ricciardon estelystä. Valtteri lähtee tämän myötä ruudusta 18.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alonso taas kyykytti Kimiä oikein urakalla. Erityisesti näin sadekelillä ne rattimiehet erotellaan selittelijöistä. Ei ole epäselvää kumpi Ferrarilla on tällä hetkellä se rattimies ja kumpi se selittelijä.

Heh, enpä ole vähään aikaan näin huonoa provoa nähnyt. Viimeksi Australiassa Kimi otti sen spinnin omaan piikkiinsä, sama toistunut läpi uran. Lisäksi jos rengasvalinnat tai muut menevät pieleen, en muista että Kimi ainakaan kovin helpolla on pelkästään tallia noista syyttänyt. Vaan puhuu silloin yleensä me-muodossa. Mikä varmasti onkin lähellä totuutta, sillä yhteistyössähän noita rengasvalintoja pohditaan, joskin insinööreillä se suurin vastuu esimerkiksi stoppien ajoittamisen ja taktiikan suhteen on, kun heillä on siellä varikkosuoralla kokonaiskuva ainakin periaatteessa hallussa toisin kuin kuskilla keskellä hektistä kisaa.

Ärsyttävää että Malesian kisa ajetaan sitkeästi näin myöhään aika-ajojen ja GP:n osalta. Sade aiheuttaa harmaita hiuksia vuosi toisensa perään, eikä tosiaan voi vedota siihen että on nyt vain ollut huonoa tuuria säiden kanssa, kun todennäköisyydet sateelle tuolla tällaiseen aikaan ovat hyvin tiedossa. Samoin kuin se, että sade on tyypiltään trooppista sadetta, ei mitään Suomen tihuttelua.

Suomalaisten kannalta toivoisi sateen jäävän vähiin jatkossa, ei Ferrari eikä Williams loista sateella. Kimillä ei lisäksi ajotyyli ainakaan nykyautoilla ja -renkailla ole sopinut sateelle moneen vuoteen. Tavallaan melko loogistakin, jos miettii Kimin ongelmia rengaslämpöjen ja lyhyiden aika-ajovetojen kanssa. Kuudes sija näin ihan ok, huomenna jos vain pysyisi kuivana niin olisi varmasti mahdollisuudet kolmanteen sijaan. Kova vääntö siitä takuulla käydään Red Bullien ja Ferrarien kesken. Eikä sitä koskaan tiedä miten Mercedesit kestävät, hyvin mahdollista että ainakin jompikumpi lakoaa kisan aikana pois edestä.

Grosjeanista ja Maldonadosta en pahemmin välitä kummastakaan, mutta silti sarjan mielenkiinnon kannalta ihan hyvä, että Lotus vaikuttaa edes kohtuulliselta autolta nopeuden suhteen. Maaliintulo ei varmasti silti huomennakaan ole vielä todennäköinen suoritus. Caterhamin ja Marussian osalta on pakko ihmetellä miten tuo kyntäminen noin kaukana muista jatkuu aina vain. Ratkaisujen kopioinnin muilta luulisi olevan täysin mahdollista tuonkin tason talleille ja sinne on kuitenkin osaavaa henkilökuntaakin jossain määrin saatu vuosien mittaan lisää. Budjetit ovat pieniä, mutta ei mene silti ymmärrykseen, että ero on luokkaa 1-2 sekuntia vuodesta toiseen siihen yhdeksänneksi nopeimpaankin talliin. Yksittäisiä valonpilkahduksia löytyy joka vuodelta, mutta harvinaista herkkua ne ovat olleet ja tämä vuosi vaikuttaa noudattavan samaa kavaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Millä kierroksella se viesti Massalle annettiin? Oskarilta taas täydellinen rimanalitus, koksa mitä se ohi päästäminen enää olisi auttanut, kun Button oli jo teillä tietämättömillä. Hyvä, että kerrankin Massa osoitti jotain miehekkyyden merkkejä ja ei alkanut antamaan tilaa.

Muutenkin ihmetetyttää, että mitä vittua ne Williamsit sitä bensaa säästävät? Auto oli koko kisan ajan monta kiloa painavempi kuin muilla ja jos kymmenen litraa = 0,3-0,4s/kierroksella niin ei ole hankala ihmetellä tätä suhteellisen heikkoa vauhtia. Odotin koko kisan ajan sitä, että Williamsit alkavat vetämään jollain uusilla bensa-asetuksilla jossain vaiheessa kisaa, mutta se kulutuksen ero vain kasvoi muihin nähden koko ajan.
 

Outsider

Jäsen
Olipas pitkäveteinen kilpailu Malesiassa. Lopussa tuli kuitenkin pari taisteluparia muuten tylsään kisaan, että jos unohdettaisiin talousajot ja keskityttäisiin kilpailemiseen, niin ehkä näillä autoilla nähtäisiin mielenkiintoisiakin tapahtumia. Suurin mielenkiinto meni tietysti heti alussa Magnussenin virheeseen, mutta oppirahat on maksettava ja menihän siinä omakin kisa pilalle. Häneltä vähän vähemmän mairitteleva kisa hienon avauksen jälkeen, mutta silti hienoa, että McLarenilla uskallettiin valita kuski ajotaitojen eikä lompakon mukaan. Lajin kannalta tärkeää, että tulevaisuudessakin tulee rattimiehiä näiden perezmaldonadojen tilalle. Kyllähän se on selvää, että pojassa on potentiaalia todella paljon.

Williamsin tallimääräyksistä sen verran, että hauskaa kun alussa Valtteria kiellettiin painostamasta Massaa, vaikka oli selkeästi nopeampi ja lopussa käskettiin Felipä päästämään Valtteri ohi, koska oli selkeästi hitaampi, niin tämä meni tottakai ihan oikein koska suomalaiset vaan on perseestä. Williamsille olisi varmasti kelvannut lisä tallipisteet, jos olisi päästy Buttonin edelle, mutta toisaalta itsepähän mokasivat Bottaksen kanssa kun pitivät alussa liian pitkään radalla. Ei kuitenkaan liene epäselvää kumman osakkeet tallissa ovat kovemmassa huudossa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mercedes on tällä hetkellä tajuttoman nopea, suht luotettava, syö vähän bensaa ja yhtä vähän renkaita. Kova auto saa olla jos tuon rupeaa joku päihittämään vielä tällä kaudella, kun ottaa huomioon Mesen resurssitkin, kuinka paljon siellä on varaa kehittää autoa. Veikkaan Hamiltonin marssivan ylivoimaiseen maailmanmestaruuteen tänä vuonna. Nicohan on ollut vauhdillisesti kaksi viikonloppua perässä, vaikka voittikin avauksen.

Niin ja tämä kausi on ainakin tällä hetkellä vielä tylsempää paskaa mitä viime kauden lopussa. Tänäänkään ei juuri mitään tapahtumia radalla.

E: Magnussenille propsit. Otti juuri syyt niskoilleen Kimin kolarista ja pahoitteli.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Millä kierroksella se viesti Massalle annettiin? Oskarilta taas täydellinen rimanalitus, koksa mitä se ohi päästäminen enää olisi auttanut, kun Button oli jo teillä tietämättömillä. Hyvä, että kerrankin Massa osoitti jotain miehekkyyden merkkejä ja ei alkanut antamaan tilaa.

No kyllähän se Button oli siinä ihan lähellä, eikä missään teillä tietämättömillä. Saarelta tosiaan rimanalitus sillä kaveri joka on aina selostuksissaan vannonut sen nimeen, että annetaan kuskien ratkoa homma radalla, laukeaa housuihinsa kun tuo "ohi päästämis" -ilmoitus tulee omalle kuskille. Bottas ei päässyt Massan ohi ja näin ollen tultiin maaliin siinä järjestyksessä kuin pitikin. Ei Massa mitään väärin tehnyt vaan ajoi vain kilpaa, ja siitähän hänelle maksetaankin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kyllähän se Button oli siinä ihan lähellä, eikä missään teillä tietämättömillä. Saarelta tosiaan rimanalitus sillä kaveri joka on aina selostuksissaan vannonut sen nimeen, että annetaan kuskien ratkoa homma radalla, laukeaa housuihinsa kun tuo "ohi päästämis" -ilmoitus tulee omalle kuskille. Bottas ei päässyt Massan ohi ja näin ollen tultiin maaliin siinä järjestyksessä kuin pitikin. Ei Massa mitään väärin tehnyt vaan ajoi vain kilpaa, ja siitähän hänelle maksetaankin.

Siis pomo sanoi alaiselle, että teet näin, eikä tehnyt. Siitähän tässä on kyse.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Siis pomo sanoi alaiselle, että teet näin, eikä tehnyt. Siitähän tässä on kyse.

Eihän Bottas pääsyt edes haastamaan Massaa. Eli jos sanotaan, että "älä pidättele häntä", niin eihän Massa näin tominutkaan sillä Bottas oli jatkuvasti pari sekuntia Massaa perässä.

edit. Mitään suoraa "päästä Bottas ohi" -käskyähän ei annettu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän Bottas pääsyt edes haastamaan Massaa. Eli jos sanotaan, että "älä pidättele häntä", niin eihän Massa näin tominutkaan sillä Bottas oli jatkuvasti pari sekuntia Massaa perässä.

Noup. 3-4 viimeistä kierrosta ero pomppi koko ajan 0,3 - 1 sekunnin välillä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Noup. 3-4 viimeistä kierrosta ero pomppi koko ajan 0,3 - 1 sekunnin välillä.

No luulisi, että nopeammalla vauhdilla varustettu Bottas olisi näin lyhyiden erojen kanssa edes päässyt haastamaan Massaa. Eli siis edelleen en näe Massan tehneen mitään väärää, jos ei takana ajava kaveri pääse ohi niin sitten ei pääse. Voi olla tosiaan, että ero oli lopussa pieni, mutta kyllähän Bottaksen ohitusyritykset jäivät todella köykäisiksi. Kerran taisi pääsuoran jälkeiseen mutkaan päästä haastamaan ja Massa veti pidemmän korren.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös