Australian kisan jälkeen totesin näin:
Valju maku jäi kauden avauksesta. Pakka on enemmän hajallaan kuin viime vuonna mikä on ymmärrettävää, mutta heikentää kilvanajoa. Vettel oli toki viime vuonna jälkimmäisen puoliskon omilla luvuillaan, mutta noin muuten kilvanajo oli usein melko tasaista siinä takana ja alkukaudesta kärjenkin osalta.../ ...menee jo liiaallisuuksiin jos tänä vuonna pitää säästää niin bensaa, moottoria kuin renkaitakin. Parin viime vuoden rengaskikkailut sen sijaan mielestäni oikeasti piristivät sarjaa niin kauan kuin Pirelli sai tehdä erilaisia renkaita. Sitten äänenpainot nousivat tietyillä tahoilla ja kilpailu osin lässähti...
Toisen GP:n jälkeen olen entistä enemmän tätä mieltä ja kaudesta on tulossa melkoinen pannukakku. Toistaiseksi en näe että yksikään sääntömuutos olisi parantanut kokonaisuudessaan sirkuksen mielenkiintoa, jos vertaa vaikka viimeiseen kolmeen-neljään vuoteen. Ei se ruusuilla tanssimista edellisilläkään kausilla ollut aina sarjan seuraajille, mutta silti paremmilta ne kisat yleensä tuntuivat kuin nämä kaksi ensimmäistä. Eikä kaikkia toki miellyttäneet ne selkeät erot Pirellin renkaissa (mistä itse pidin), joita FIA:n pyynnöstä Pirelli siis teki, kunnes tosiaan meni rusakko housuihin vieläpä kesken kauden (FIA:lla siis). Sääntömuutosten varsinainen kruununjalokivi odottelee vielä siellä kauden lopussa, tuplapisteet. Enkä muuta kantaani tuon säännön järjettömyydestä ja epäurheilullisuudesta, vaikka se ratkaisisi mestaruuden Räikköselle. Mitä ei liene kyllä tapahdu...
Toinenkin mietteeni Australian jälkeen osui turhankin hyvin myös tällä kertaa, joskin valitettavasti eri merkityksessä:
Tanskan pojalta Magnussenilta tosiaan melkoinen avaus.
Pisteet silti Magnussenille rehdistä pelistä kisan jälkeen ja virheen myöntämisestä, ja muutenhan vauhti oli kohdillaan jälleen Buttoniin nähden. Voi vaan kuvitella mitä kolmikko Grosjean, Perez ja Maldonado olisi esimerkiksi sanonut tuollaisen töötin jälkeen. Tai niin, löytyyhän noista esimerkkejä menneiltä vuosilta ja varmaan tälläkin kaudella tulemme kuulemaan hieman erilaisia reaktioita omiin töppäilyihin kuin mitä Magnussen nyt esitti. Grosjeanille tästä viikonlopusta silti hatunnosto, sanoisin että erinomaista työtä niin aika-ajossa kuin kilpailussa ja näyttää siltä että Lotuksella päästään vielä useasti pisteillekin tänä vuonna. Edellyttäen että he voivat kehitystyötä tehdä auton parissa, kirstun pohjalta kun siellä kai kaavitaan edelleen resursseja vai jokohan se on koko kirstukin pantattu...
Suomalaisittain on ollut kovin tuskainen startti ja varmasti tämä vaikuttaa mielikuvaan kauden alusta kokonaisuudessaankin. En silti usko, että erityisesti hehkuttaisin nykyistä kokonaiskuvaa sarjasta, vaikka Bottas ja Räikkönen olisivat saaneet parempia tuloksia aikaan. Williams-episodi tänään oli kyllä melkein mielenkiintoisinta antia kisassa kokonaisuudessaan ja voisin kuvitella, ettei jää kauden ainoaksi kerraksi, kun sapeleita kalistellaan tiimin sisällä. Pidemmällä aikavälillä uskon, että tämä peli ja sanailu meni kuitenkin Bottaksen pussiin, vaikka muutama pinna ehkä tänään jäikin saamatta tämän säätämisen takia.
Niin ja Daniel Ricciardo on pakko mainita. Jos on suomalaisilla ollut huonoa tuuria ja ''epäreiluuksia'' kauden alkuun niin tämä australialainen voi kyllä lätkäistä sellaiset näytöt pöytään kauden alun osalta, ettei muilla ole varaa marista. Mies on paikannut Webberin täysin ja pistänyt jopa paremmaksikin ainakin Melbournessa ajonäyttöjen suhteen, mutta valitettavasti Webberin tuurin osalta Ricciardo on ilmeisesti saanut kertoimen sijasta potenssin kaksi. Mikä on todennäköisyys, että kahden kisan aikana kuskilta riistetään kakkossija tallin itsepäisen väärän mittausanturin käytön takia, töpeksitään varikolla renkaan kanssa, autosta pettää etusiipi ja kaiken hyvän lisäksi tiimi hommaa kuskille vielä 10 lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan, ettei vitutus pääse tähän päivään loppumaan. Uskomatonta.
EDIT: Sehän tässä pääsi purkauksesta vielä unohtumaan, että nuo haastattelut pallilla aiheuttivat tänään lähes oksennusreaktion. Heikkoja esityksiähän nuo ovat olleet käyttöönotostaan lähtien ja äärimmäisen turhanpäiväistä jargonia, mutta tänään Mercedes-kaksikko teki pohjanoteerauksen. Kieli oli Petronasin öljystä mustana. Onhan F1 kaupallista ja viihteellistä sirkusta ollut jo kauan, mutta voisiko urheilullisuudelle ja itse kilpailulle antaa edes vähän enemmän arvoa pelkän sponsorihuorauksen ja rahan edessä tanssimisen sijasta?