Minusta noilla äänillä ei ole helvetinkään väliä jos vaan kilpailu on hyvää, ja tämän ensimmäisen kisan perusteella näyttäisi siltä että nämä muutokset ovat vieneet ykkösiä siinä suhteessa eteenpäin. Vähän on vielä epätasaista kun kaikilla on niin paljon ongelmia, mutta näytti siltä että ohittaminen näillä autoilla olisi vähän helpompaa kuin ennen.
Minusta oli oikeastaan ihan positiivista että myös muut äänet kuuluvat nyt selkeämmin lähetykseen, kun äänimaailmaa ei täytä kokonaan kimeät moottoriäänet. Huomaa mm. incar-kuvista paremmin milloin kuljettaja lukitsee renkaat, kun renkaiden ulvonta kuuluu moottoriäänien yli jarrutuksissa, ja kuljettajien ja tallien välistä radioliikennettäkin on nyt paljon helpompi seurata kun äänet kuuluu paljon selkeämmin. Minulla ei ainakaan mitään valittamista noista äänistä siis.
Jos jotain näistä uusista säännöistä voi kritisoida niin tuo polttoaineen virtauksen rajoittaminen on kyllä sellainen mitä voisi ainakin vielä harkita. Pidetään Le Mansit ym. kestävyysluokat erillään ja annetaan ykkösissä ajaa ihan oikeasti kilpaa mahdollisimman lujaa. Toki tuota virtausta voi rajoittaa ja tuoda näin kilpailuihin mukaan yhden lisäelementin kun kuljettajien ja tallien pitää taktikoida tuon kanssa, mutta ehkä tuota rajaa voisi vielä miettiä uudestaan ettei ihan säästöajoksi menisi.
Tuosta kisasta sen verran että ihan täysin ei tullut selväksi vieläkään tallien väliset voimasuhteet. Mersun vauhti oli vakuuttavaa mutta vaikka testit meni lähes ilman ongelmia niin heillekin voi näköjään iskeä teknisiä probleemia. Mutta vähän sellainen kuva jäi että Rosberg ja Hamilton saattavat olla aika vahvoja mestarikandidaatteja. Heidän todellinen nopeutensa jäi ehkä näkemättä koska uskoisin ettei Rosberg ihan täysillä vetänyt vaan lähinnä kontrolloi tilannetta.
Williams näyttää tällä hetkellä toiseksi parhaalta tallilta, vaikka heillä olikin aika-ajossa märällä kelillä ongelmia. Huonot lähtöpaikat, epäonni ja Bottaksen virhe pudottivat heidät kärkitaisteluista mutta Bottaksen vauhti kisassa oli ihan helvetin vakuuttavaa. Auto näytti menevän kuin kiskoilla, vauhti oli enemmän kuin kohdallaan ja Bottaksen mukaan ei tarvinnut koko kisan aikana juuri säästellä eikä kiinnittää huomiota bensankulutukseen. Nyt jos vaan saavat seuraavissa kilpailuissa paremmat lähtöpaikat ja välttävät ongelmat niin taistelevat varmasti kärkisijoista. Harmi että Massan kisa meni pilalle heti alussa Kobayashin jarruongelman takia, ja että Bottas teki tuon pienen pienen virheen mikä pudotti hänet hännille siinä vaiheessa.
McLaren näyttäisi olevan Williamsin kanssa aika samoissa nopeuden suhteen, ja eipä näyttänyt mitään teknisiä ongelmia heilläkään olevan. Magnussenilta helvetin vakuuttava esitys ensimmäisessä kisassaan, ja Button teki hyvän nousun aika-ajojen epäonnistumisen jälkeen. Jos Magnussen jatkaa yhtä kypsiä esityksiä ja Button saa aika-ajot kuntoon niin aika lupaavalta näyttää heidänkin kohdallaan.
Ferrarin nopeus on edelleen ihan kysymysmerkki, kun autot eivät toimineet kisassa kummallakaan kuljettajalla ihan normaalisti. Ja Räikkösellä näyttää vielä olevan paljon tekemistä että saa auton osumaan paremmin ajotyylilleen. Testien vähäiset kilometrit näkyi kyllä siinä että ei saanut säätöjä kuntoon, vaan melkein joka toisessa mutkassa luisteli jarrut lukossa pitkäksi. Näyttäisi että tuossa autossa saattaa olla potentiaalia mutta teknisiä ongelmia on vielä liikaa ja kuljettajien ajotyylit sen verran erilaiset että ainakin Räikkönen kärsii tuosta vielä ennen kuin saa auton paremmin itselleen käypäseksi.
Red Bull yllätti positiivisesti koska testit oli heille ihan katastrofi. Kyllähän noita ongelmia oli edelleenkin, erityisesti Vettelin autossa jonka kisa meni ihan pannukakuksi, mutta Newey on kyllä taas onnistunut tekemään pirun nopean auton. Harmi että Ricciardo hylättiin koska ajoi hienon viikonlopun, mutta säännöt on sääntöjä ja nyt Red Bull taisi vetää tuon virtauksen vähän liian rajoille. Mutta en kyllä vielä laskisi Red Bullia pois mistään mestaruustaistelusta, siellä löytyy kyllä paalua ja osaamista ratkoa ongelmia nopeassakin aikataulussa jos tarvis.
Force India oli minulle pieni pettymys, koska odotin testien perusteella vähän parempaa vauhtia heiltä. Perezin kisa nyt meni pilalle heti tuon avauskierroksen kolarin takia mutta Hülkenbergiltakin vähän tasapaksu suoritus kisassa. Näyttäisi siltä että FI on jokseenkin viimevuotisella tasolla eivätkä edes Mersun moottorista huolimatta ole saaneet kärkeä isommin kiinni.
Toro Rosso oli taas tosi positiivinen yllätys, ja erityisesti tämä venäläiskuski Kvyat. Heillä oli testeissä valtavasti ongelmia mutta nyt olivat melkeinpä samaa tasoa FI:n kanssa nopeudessa, ja mitään teknisiä ongelmiakaan ei ollut kuten emotallilla. Kvyatilta kypsä esitys kaikin puolin, viikonlopun ainoa virhe tuli aika-ajossa Q3:ssa kun lipsautti seinään.
Lotus oli vauhdiltaan juuri niin heikko kuin odotettiinkin, mutta positiivinen yllätys sikäli että saivat kisassa niinkin paljon kierroksia. Harjoitukset ja aika-ajot meni aivan vihkoon mutta kisa sujui jo paljon paremmin. Mutta kyllä tästä näyttää tulevan todella vaikea kausi heille ja pitää olla tyytyväinen että Kimi onnistui välttämään tämän uppoavan laivan, vaikka Ferrarillakaan ei ole ihan palikat vielä järjestyksessä. Maldonado yrittää todistella mediassa kuinka teki oikean ratkaisun siirtyessään Williamsilta Lotukselle mutta veikkaisin että sisimmässään kiroaa kyllä syvästi tallinvaihtoaan.
Sauber on ikävä kyllä taantunut selvästi ja auto näyttää kyllä aika hitaalta. Nyt kun kuskitilannekin on heikempi kuin aikaisempina vuosina niin ei näytä ruusuiselta heidänkään kautensa. Harmi, koska Sauber on yksi niitä "oikeita kilpa-autotiimejä" joille toivoisi aina menestystä.
Marussialta olisin odottanut enemmän vauhdin suhteen koska testeissä ajoivat välillä ihan lupaavaa vauhtia. Nyt olivat oikeastaan siellä tutuilla sijoituksilla ja voivat olla tyytyväisiä että Caterhamilla on vieläkin vaikeampaa. Uskomatonta kuinka tuonne Caterhamille on koko ajan palkattu lisää hyviä inssejä ja suunnittelijoita mutta talli vaan vajoaa kausi kaudelta syvemmälle. Kobayashi oli kertonut japanin TV:ssä aika-ajon jälkeen että auto on lähes vaarallinen ajaa ja teknisiä ongelmia on ollut niin paljon että käytännössä eivät ole pystyneet testaamaan oikein mitään eivätkä hakemaan säätöjä. On suoranainen ihme että Kobayashi pystyi ajamaan peräti 14. lähtöruutuun mutta harmi että tuo jarruvika pilasi kisan heti, ja pilasi samalla myös Massan kisan.