Formula 1 – kausi 2014

  • 331 959
  • 1 769

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saksalaistalli haluaa Saksalaisen mestarin. Siltähän toi haiskahtaa. Lewis kommentoi itse tallimääräystä sen verran, että oli järkyttynyt, koska hän ja talli tiesi että lopussa tulee vielä kova skaba Mersujen kesken. Jos hän olisi päästänyt Nicon ohitse, lopputaistosta olisi tullut entistä hankalampi ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä hän ei olisi pystynyt pitämään Rosbergia takana.

Pitääkö toi muuten paikkaansa, että Lewis oli huutanut radioon "I dont race for Nico, i race for myself" ?

Saa nähdä haluaako Lewis edes jatkaa tallissa ensi kaudella?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Samaa olen miettinyt itsekin, ja ylipäätään sitä miksi Kimi hyväksy sopimuksen Ferrarille.

Ei Kimi ollut asemassa, jossa hän voisi päättää mitä tekee. Vaihtoehdot olivat Lotus tai Ferrari, Red Bull ei miestä halunnut.

Olipahan harmillinen kisa. Voitto olisi ollut Bottaksella mahdollinen, mutta Williamsin erikoiset taktiikat ja paska tsägä ton ekan turva-auton kanssa varmistivat sen, ettei tästä tullut lasta eikä paskaa. Pari pistettä, ei muuta.

Räikkösen kisakin oli ihan onnistunut lopulta ton aika-ajo-katastrofin huomioiden.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Pitääkö toi muuten paikkaansa, että Lewis oli huutanut radioon "I dont race for Nico, i race for myself" ?
Tuollaista en ole kuullut, mutta sen tiedän että kun talli ilmoitti ensimmäisen kerran Hamiltonille että Nico olisi päästettävä ohi, Hamilton vastasi tallille "I'm not slowing down for Nico."

Edit:
Ei Kimi ollut asemassa, jossa hän voisi päättää mitä tekee. Vaihtoehdot olivat Lotus tai Ferrari, Red Bull ei miestä halunnut.
Muistelisin että Williams oli lyhyen aikaa kiinnostunut Kimistä mutta mies hinnoitteli itsensä ulos neuvotteluista aika nopeasti. Toisaalta, tuo olisi ollut Williamsin markkinointiosastolle huono sillä usein kuskit ovat eri maista koska kahden saman kansalaisuuden omaavaa kuskia olisi hankalampi markkinoida muualle.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jätän nyt ja jatkossa kimiosaston rauhaan ja kommentoimatta, vaikka tässä on taas tullut lähes legnedaarisia kimijuttuja kuten se, että Alonsolta puuttuu voitonhalua Räikköseen verrattuna.

Unohtamatta anti-kimien hassut puheet Kimin "motivaation puutteesta" - miten tuo sanotaan italiaksi?

Mutta kieltämättä tänään oli ihan mielenkiintoinen skaba.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Itse ainakin ymmärrän hyvin jokaisen Mersu-osapuolen toiminnan tuossa tilanteessa. Lewis ei halunnut antaa ainoalle mestaruuden uhalleen yhtään mitään ilmaiseksi, Mersu halusi mahdollisimman paljon pisteitä (jälkikäteen on tosi helppo sanoa Nicon olleen lopussa tarpeeksi nopea vähintään kakkoseksi) ja Nico luonnollisesti halusi saada tyhjän radan haastaakseen lopussa kärkikolmikon. Melkeinpä jokainen tiimi olisi toiminut samassa tilanteessa aika lailla saman mallin mukaan. Jokainen taho ajatteli vain omaa parastaan, ja nyt Red Bull ja Ferrari voivat kiittää tuosta Mersua. Toki pistetilanteen ja ennen kaikkea autojen ollessa nykyisiä, tuo oli melko mitätön tappio heille.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
-Alonso teki taas mars-patukoita. On tämä kaveri aivan käsittämätön ratinkääntäjä. Miten tolla laitteella voi olla palkintokorokkeella..huhhu!
-Myös Kimi taisteli muutamaankin otteeseen sijoituksestaan hienosti ja veitsen terällä jälleen ettei tullut osumia. Hyvä tulos.
-"Onnistumiset" varmasti nostavat mielialaa tallissa ja tuovat motivaatiota työn tekemiseen.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain vaiheessa kisaa katsoin Live Timing:sta että Kimi taisi ajaa kovempia kierrosaikoja kuin Alonso ykköspaikalla. Ei mulla mitää kuvaa ollut käytössä, mutta kävi mielessä olisiko Kimille auto alkanut paremmin sopimaan ajohansikkaaseen kuin viime aikoina. Tosin voi olla että varikkotaktiikka oli erilainen juuri sillä hetkellä Ferrari -kuljettajilla.

Joka tapauksessa, pidin Kimin vauhtia lupaavana tulevaisuutta ajatellen!
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
-Alonso teki taas mars-patukoita. On tämä kaveri aivan käsittämätön ratinkääntäjä. Miten tolla laitteella voi olla palkintokorokkeella..huhhu!
-Myös Kimi taisteli muutamaankin otteeseen sijoituksestaan hienosti ja veitsen terällä jälleen ettei tullut osumia. Hyvä tulos.
-"Onnistumiset" varmasti nostavat mielialaa tallissa ja tuovat motivaatiota työn tekemiseen.

Sky sportsin Ted Kravitz kertoi Alonson sanoneen, että auto oli nopea ja renkaat toimi hyvin kylmissä olosuhteissa. Ja Unkarissa teholla ei ole niin suurta merkitystä, joten sinänsä ei niin suuri yllätys että tehottomat Red Bullit ja Ferrarit kulki hyvin Mersuihin verrattuna.

Varsinkin, jos se Ferrari sopii käteen paremmin... Kuten Cobol asiasta hienosti kirjoitti.

edit. Laitetaan vielä selvennyksenä myös että Alonso on mielestäni huikea rattimies. Ettei nyt joku fanipoika luule, että haluaisin vähätellä hänen suoritustaan.
 
Viimeksi muokattu:

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Tietääkö Rosberg, että tuolla olisi tarkoitus ajaa KILPAA. Lopeta tallimääräys-kitinät ja ohita, jos nopeus riittää. Fakta on, että Nico ei kuulu kärkikuskeihin, kuten Lewis ja silloin harvoin, kun Hamiltonin auto on pysynyt kasassa Lewis on hakannut Nicon 100-0. Nico ei pärjää muuten, kuin tallimääräyksillä, kusettamalla Monacossa ja Hamiltonin epäonnen takia(Nico kenties sabotoinut auton?). Jos Lewisin auto olisi pysynyt tällä kaudella yhtä hyvin kasassa kuin Nicolla, niin Lewis olisi selvässä pistejohdossa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Jossain vaiheessa kisaa katsoin Live Timing:sta että Kimi taisi ajaa kovempia kierrosaikoja kuin Alonso ykköspaikalla. Ei mulla mitää kuvaa ollut käytössä, mutta kävi mielessä olisiko Kimille auto alkanut paremmin sopimaan ajohansikkaaseen kuin viime aikoina. Tosin voi olla että varikkotaktiikka oli erilainen juuri sillä hetkellä Ferrari -kuljettajilla.

Joka tapauksessa, pidin Kimin vauhtia lupaavana tulevaisuutta ajatellen!

Ensi kisassa voi olla taas jotain uutta ja jännittävää kehitystä, rattia käännät vasempaan niin auto meneekin oikealle, pedaalien paikat on vaihdettu jne. Ei niistä vekkuleista koskaan tiedä, johdonmukaisuus on tylsää.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Fakta on, että Nico johtaa MM-pisteitä. Keitäs näitä kärkikuljettajia on, kun MM-kärki sitä siis ei ole?

Alonso, Vettel, Hamilton. Kimi oli, tämän kauden suoritusten jälkeen paikkaa voi kyseenalaistaa. Vastaavasti Ricciardo ja Bottas ovat vahvasti nousemassa tuohon joukkoon. Fakta nyt vain on se, että auto on aika hemmetin isossa roolissa formuloissa. Ei kellään ole oikeasti ollut edes mahdollisuutta haastaa Nicoa tällä kaudella. Muiden autot ovat kuin ruohonleikkureita Mersun rinnalla ja vastaavasti Hamilton on kokenut käsittämättömän kasan teknisiä ongelmia. Jos Hamilton ajaa nyt ehjän loppukauden ja Rosberg vie silti mestaruuden, olen valmis keskustelemaan aiheesta uudestaan. Tähän asti Lewis on vienyt Nicoa aina kuin märkää rättiä, kun ovat saaneet rehdisti ja samoista lähtökohdista kisata.
 

Outsider

Jäsen
Lewis teki ihan oikein, kun Nico ei oikeasti ollut edes ohitus etäisyydellä, mutta melkein voisi kaikkia keskusteluja kuulematta epäillä, että Nicolle oli siinä vaiheessa myös kerrottu, että ovat eri taktiikalla liikenteessä ja Lewisin käsketään päästämään hänet ohitseen.

Poikkeuksellinen rata ja muutenkin sateen ja turva-autojen takia poikkeuksellinen kisa, mutta toivottavasti Ferrari olisi mennyt oikeastikin eteenpäin. Ainakin näyttäisi, että ajettavuuden kanssa ei olisi ollut enää ihan niin pahoja ongelmia kuin aikaisemmin.

Williamsilla puhuttiin jo etukäteen, että Hungaroring on heille huonompi rata, mutta jotenkin kilpailusta jäi se kuva, että perseilivät kaiken lopulta ihan itse.



Ricciardolle hieno voitto, mutta mitenköhän on motivaation laita, kun sanoi palkintopallilla juhlivansa nyt ainakin muutaman päivän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän asti Lewis on vienyt Nicoa aina kuin märkää rättiä, kun ovat saaneet rehdisti ja samoista lähtökohdista kisata.

No jaa, joissakin kisoissa on vienyt mutta vastaavasti kyllä Nicokin on lyönyt Hamiltonin ihan fair and square. Ja ei nuo Hamiltonin kaikki ongelmat ole olleet pelkästään autosta/tallista johtuvia vaan on hän itsekin pöljäillyt pisteitä Nicolle, kuten esim. Kanada jossa molemmilla oli sama ongelma mutta siinä missä Nico malttoi hissutella auton varovasti maaliin niin Hamilton lähti hyökkäämään raivopäänä ja ajoi jarrut paskaksi.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa, nyt on sitten Rosberg itkijä ja Hamilton sankari? Todellisuudessahan loppujen lopuksi se palanut auto ei sinänsä Hamiltonia haitannut niin paljon kuin eka turva-auto Rosbergia. Aika usein, jos tallissa on eri taktiikoita, niin ei hidasteta sitä toista.

Skeleton Crew'n kommentti on kyllä osuva: Kaikkien osapuolten toiminta on ymmärrettävissä ja omaan etuun tähtäävää.

Jos jotain urheilullisuuspisteitä lasketaan, niin Rosbergin häpeäksi menee se Monacon aika-ajo ja Hamilton on enemmän keskittynyt tölvimään lehdistössä kultalusikoista ja muista typeryyksistä.

No, mielestäni oli hyvä, että Rosberg selvisi tästä kisasta lopulta näinkin pienellä tappiolla, koska itse täysin puolueellisesti kannatan häntä mestariksi. Voitothan ovat nyt Hamilton 5, Rosberg 4 ja Ricciardo 2. Muilla ei ole vielä voittoa.

--

"D-O-N Don N-A na Donna" Kas kas, Kimi tavailee jo italiaa!

Massa vältti ensimmäisen kierroksen kolarin, mikä on merkittävä edistysaskel.

Eikä paalulta voitettu tänäkään vuonna "tylsää" Unkaria.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No jaa, joissakin kisoissa on vienyt mutta vastaavasti kyllä Nicokin on lyönyt Hamiltonin ihan fair and square. Ja ei nuo Hamiltonin kaikki ongelmat ole olleet pelkästään autosta/tallista johtuvia vaan on hän itsekin pöljäillyt pisteitä Nicolle, kuten esim. Kanada jossa molemmilla oli sama ongelma mutta siinä missä Nico malttoi hissutella auton varovasti maaliin niin Hamilton lähti hyökkäämään raivopäänä ja ajoi jarrut paskaksi.

Ja Silverstonessa Hamilton sössi ihan oman pääkoppansa kanssa aika-ajon, mutta Nicon keskeytyksen turvin vei voiton.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä tulee tuohon Rosbergin ja Hamiltonin kisaan, niin molemmat ovat huippukuskeja. Rosbergia on turha vähätellä. Katsokaa miten hän ajaa!

Mitä tulee tuohon tilanteeseen (Hamilton ei päästänyt Rosbergia ohi), en oikein käsitä mikä siinä oli ongelma. Hamilton ja Rosberg ajavat maailmanmestaruudesta eikä Rosberg ollut edes lähellä. Lauda vetää tilanteen hienosti yhteen Autosport.comissa ja toteaa Hamiltonin toimineen Laudan näkemyksen mukaan oikein:

"In this stress the team told Lewis he should let Nico by because he was on softer tyres and has to come in anyway.

"If he [Nico] had been in the DRS position, he would have let him by. But Nico never got that close.

"Therefore I do understand that Lewis said 'Why? Why should I stop now in the middle of the circuit to let my team colleague by?' He is fighting for the championship.

"So from my point of view Lewis was right. And why the call came, this happened out of the panic and we had to make up for what we were losing."


Toisaalta Rosberg kommentoi jossain, että idea ohipäästämisestä ei ollut hänen vaan tallin ja siksi hän odotti, että niin toimittaisiin [eikä siksi ahdistellut Hamiltonia]. Mielenkiintoista jos näin oli, mutta ainakaan Laudan lausunto ei sitä tue.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Ei tuo Ferrari sovi kummallekaan tai kenellekään mutta Alonso repii siitä kaiken mahdollisen irti ja tekee siihen nähden huikeaa tulosta. Kuten Kimi-armeijakin on täällä tolkuttanut että Kimi tarvitsee hänelle 100% tehdyn ja sopivan auton ennenkuin hän osaa sitä ajaa. Alonso ajaa vaikka traktorilla pistesijoituksia.

Onko tämä kaikkien auton kehittäjien kuningas Fernando Alonso siis auttanut tiimiä rakentamaan sellaisen auton, joka ei sovi edes miehelle itselleen? On siinä kyllä pätevä kaveri.

Susihan tuo tämän kauden Ferrari on, mutta kyllä sen täytyy Alonson hanskaan edes jollain tavalla sopia, kun mies on viime kaudesta lähtien päässyt vaikuttamaan autoon. Kimille tuo ei sovi, mutta milloin Alonsolle rakennettu auto olisi sopinut miehen kakkoskuskille?

Alonso on ajanut paljon paremman kauden kuin Kimi, mutta kyllä miehelle voi aika paljon antaa pyyhkeitä tuon auton kehittämisen suhteen. Ei sillä etteikö siellä pääsuunnittelijalla ja insinööritiimillä ole se suurin vastuun.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Susihan tuo tämän kauden Ferrari on, mutta kyllä sen täytyy Alonson hanskaan edes jollain tavalla sopia, kun mies on viime kaudesta lähtien päässyt vaikuttamaan autoon. Kimille tuo ei sovi, mutta milloin Alonsolle rakennettu auto olisi sopinut miehen kakkoskuskille?

Näinhän se on. Kun Alonso, joka ei ole koskaan ollut tallikavereitaan hitaampi, on nopea, on auto rakennettu kakkoskuskin mieltymysten vastaisiksi. Kun Räikkönen, joka on ajoittain ollut tallikavereitaan hitaampi, on nopea, on kyse vain Kimin kyvyistä.
 

Andrew

Jäsen
Ei väitteet Lewis Hamiltonin heikosta paineen sietokyvystä ole tuulesta temmattuja. Historia ja tämä kausi on jälleen osoittanut, että Hamiltonilla on selkeitä ongelmia kestää paineita. Juuri tämän takia veikkaan, että Nico Rosberg vie mestaruuden.

Hamilton vaikuttaa muutenkin todella räjähdysherkältä kaverilta, joka tuntuu olevan riidoissa milloin kenenkin kanssa, jopa oman isänsä kanssa.

Hienosti on saanut media tähän vähän kuin jalkapallosta lainaten Saksa-Englanti maaottelun. En usko mihinkään salaliitto teorioihin, mutta Mersulle varmasti sopii parhaiten saksalainen maailman mestari.
 

Carlos

Jäsen
Susihan tuo tämän kauden Ferrari on, mutta kyllä sen täytyy Alonson hanskaan edes jollain tavalla sopia, kun mies on viime kaudesta lähtien päässyt vaikuttamaan autoon.

Ei mitään Alonsoon liittyen, mutta Ferrarin auto näyttää ainakin radalla kyllä mielestäni oikeinkin nopealta. Se menee mutkissa hienosti, ihan kärkiautojen tasoa ellei ylikin. Mutta mikä nuhasumutin se mylly siellä takana on? Ferrarilla on heittämällä sarjan tussuin moottori käytössään, kuka olisi uskonut. En minä ainakaan. Taitaa Italian todellinen taso insinöörityössä paljastua nyt lopultakin koko maailmalle. Se vaatii paljon, jotain mikä Italiassa ei taida enää nykyään onnistua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä tulee tuohon Rosbergin ja Hamiltonin kisaan, niin molemmat ovat huippukuskeja. Rosbergia on turha vähätellä. Katsokaa miten hän ajaa!

Rosbergia kyllä minustakin vähätellään ihan suotta, koska hän on nyt Mersulla lyönyt ensin Schumacherin aika selkeästi (olkoonkin että Schumi alkoi olla jo ikämies) ja on ollut Hamiltonin kanssa ihan tasoissa molemmilla kausilla. Rosberg ei ehkä pysty sellaisiin käsittämättömiin supersuorituksiin mihin vaikkapa Hamilton ihan parhaimmillaan kykenee mutta vastaavasti Rosberg on tasainen, taktisesti älykäs ja hyvät kisahermot omaava kuljettaja jolle harvemmin tulee sellaisia pisteitä vieviä "aivopieruja" kuin esim. Hamiltonille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei mitään Alonsoon liittyen, mutta Ferrarin auto näyttää ainakin radalla kyllä mielestäni oikeinkin nopealta. Se menee mutkissa hienosti, ihan kärkiautojen tasoa ellei ylikin.

Riippuu vähän radasta mutta kyllä tuo suurimmassa osassa kisoista on näyttänyt minusta ihan kauhealta ajaa kun on incar-kuvia katsellut. Hirveää puskemista ja välillä arvaamattoman näköistä tempoilua kesken mutkan. Ei näytä kyllä miltään kovin helpolta ajaa tuo auto.

Hyvällä moottorilla pystyisi kyllä pelastamaan paljon vaikka auto ei ihan huippuluokkaa ajettavuudeltaan olisikaan, mutta Ferrari on epäonnistunut tällä kaudella silläkin osastolla. Ja ilmeisesti tuo moottorin/voimayksikön huonous vaikuttaa myös jonkin verran tuohon ajettavuuteenkin, Räikkönenhän valitteli jo testeissä sitä että voima ei tule ulos tasaisesti vaan "muulinpotkuna" jolloin perä irtoaa todella helposti mutkissa.

Kun vertaa vaikkapa Mersun ja Ferrarin moottoreita niin jo päälle päin näyttää siltä että Mersulla on mietitty asioita viimeisen päälle loppuun saakka ja Ferrarilla kyhätty vaan jotain hätäpäissään. Mersun moottori on todella kompaktin ja siistin näköinen paketti kun taas Ferrarin moottoritilassa on romua romun päällä sikin sokin ja koko viritelmä näyttää jonkun kyläsepän itse väsäämältä.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
En tiedä mihin pyrit mutta k-kalkkia on ilmeisesti taas vedetty ihan huolella.

Lähinnä kai ihmettelin tuota kommenttia, kun Alonso on kuuleman mukaan sitoutunut työhönsä ja auton kehittämiseen. On valmis istumaan tehtaalla insinöörien kanssa ja auto ei kuulemma sovi edes miehelle itselleen. Luulisi että jos itse on viime kesästä asti kehittämässä autoa, niin jollain tavalla pitäisi saada auto sopimaan omaan ajotyyliin tai on ihan turha istua siellä insinöörien kanssa.

Noh vakavasti ottaen kyllähän se ongelma varmaan isommalti on siellä insinöörien toiminnassa. On vain kylmä fakta että Alonsolle kehitetyllä autolla eivät ole muut menestyneet. Uskoin että Kimi olisi tuon pystynyt muuttamaan, ei näköjään onnistu Kimiltäkään.

Onko tuo moottori sitten vain yksinkertaisesti niin susi, että se vaikuttaa tuohon ajettavuuteenkin. On kyllä todella nolo epäonnistuminen Ferrarilta tehdä koko sirkuksen huonoin mylly. Harmi lajin kannalta, jos eivät saa ensi kaudeksi rajua parannusta aikaan. Paljon on Hondan varassa, koska ei tuota Mersujen keskinäistä kisailua voi toista kautta putkeen jatkua. Ilman Bottasta ja Ricciardoa tämä kausi olisi ollut todella tylsä. Mahtaa siellä maailmanmestareita harmittaa, kun pitää ruohonleikkureilla ajaa kilpaa kilpa-autoja vastaan. Sietääkin olla huolissaan lajin tilasta, ei varmaan tätä näillä uudistuksilla haettu Toisaalta ei kai sitä kovin isona yllätyksenä voi pitää, että saksalainen talli hallitsee tällaisen muutoksen parhaiten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös