Kun vertaa vaikkapa Mersun ja Ferrarin moottoreita niin jo päälle päin näyttää siltä että Mersulla on mietitty asioita viimeisen päälle loppuun saakka ja Ferrarilla kyhätty vaan jotain hätäpäissään. Mersun moottori on todella kompaktin ja siistin näköinen paketti kun taas Ferrarin moottoritilassa on romua romun päällä sikin sokin ja koko viritelmä näyttää jonkun kyläsepän itse väsäämältä.
Mersun turboratkaisusta on puhuttu paljon, mutta aika moni pitää Ferrarin koko mottori - jäähdytys - turbo kokonaisuutta kaikista nerokkaimpana ratkaisuna tilankäytöllisesti.
Aika paljon tullut noista moottorijutuista maailmata luettua ja vähän siellä ainakin alettu epäilemään, että Mersun ylivoima johtuu lähinnä isommasta turbosta ja todella paljon kehittyneemmästä softasta sekä mgu-h yksiköstä.
Tiedä sitten mikä on totuus. Ironisinta tässä on se, että Ferrarin pieni turbo + ilma - vesi - ilma ahtojäähdytys on nimenomaan tarkoitettu turboviiveen poistamiseen. En sitten tiedä viittaako Räikkösen kommentit tuohon vai siihen että tehoalue on todella lyhyt.