Formula 1 – kausi 2014

  • 330 492
  • 1 769

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei tuo Ferrari sovi kummallekaan tai kenellekään mutta Alonso repii siitä kaiken mahdollisen irti ja tekee siihen nähden huikeaa tulosta. Kuten Kimi-armeijakin on täällä tolkuttanut että Kimi tarvitsee hänelle 100% tehdyn ja sopivan auton ennenkuin hän osaa sitä ajaa. Alonso ajaa vaikka traktorilla pistesijoituksia.

Tykkäisin tästä viestistä jos voisi. Juuri tässä on se ero Alonson (ja vaikkapa Scumacherin) kaltaisen kuskin ja "vain" nopean kuskin välillä.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei tuo Ferrari sovi kummallekaan tai kenellekään mutta Alonso repii siitä kaiken mahdollisen irti ja tekee siihen nähden huikeaa tulosta. Kuten Kimi-armeijakin on täällä tolkuttanut että Kimi tarvitsee hänelle 100% tehdyn ja sopivan auton ennenkuin hän osaa sitä ajaa. Alonso ajaa vaikka traktorilla pistesijoituksia.

Alonso-armeijakin jaksaa näissä tilanteissa aktivoitua. Onhan Ferrari paska auto, mutta ei se mielestäni tarkoita, etteikö sen ominaisuudet voisi jossain määrin sopia paremmin toiselle kuljettajalle.

Mutta tietysti vanha totuus on se että Alonso tekee paskasta vähintään Mars-patukoita. Näyttää olevan muutama F1-insider tälläkin palstalla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Alonso-armeijakin jaksaa näissä tilanteissa aktivoitua. Onhan Ferrari paska auto, mutta ei se mielestäni tarkoita, etteikö sen ominaisuudet voisi jossain määrin sopia paremmin toiselle kuljettajalle.

Mutta tietysti vanha totuus on se että Alonso tekee paskasta vähintään Mars-patukoita. Näyttää olevan muutama F1-insider tälläkin palstalla.

Olen kylläkin Ferrari-leirissä ja olen jo luovuttanut, luovuta sinäkin niin helpottaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan Ferrari paska auto, mutta ei se mielestäni tarkoita, etteikö sen ominaisuudet voisi jossain määrin sopia paremmin toiselle kuljettajalle.

Mutta tietysti vanha totuus on se että Alonso tekee paskasta vähintään Mars-patukoita. Näyttää olevan muutama F1-insider tälläkin palstalla.

Ei tarivitse olla edes insinööri ymmärtääksen sen, että on paljon todennäköisempää se, että auton ominaisuudet sopivat sen kussakin kehitysvaiheessa paremmin toiselle kuljettajalle. Ero voi muuttua kauden aikana ja kumpaan suuntaan tahansa siitä riippuen, mitä tekijöitä painotetaan. Jopa sattumalla on osuutensa.

Mutta se että vika on aina Ferrarin kun Alonso pyyhkii Räikkösellä rataa menee sitten faniosaston piikkiin. Ja Alonson pilkkaaminen laillasi tästä faktasta kertoo vahvoista kimilaseista siitä riippumatta, että oli vasta toinen kirjoitus.

Onhan se aivan sairas moka, että joku Marussia pesi Ferrarin. Sorry, Räikkösen. Samaan aikaan Alonso lähinnä vaan käväisi radalla ja teki mitä oli tehtävissä. Ois vaan Räikkönen puristanut edes sen verran, että ei oisi tarvinnut Marussian kanssa taistella kun pari varmaa kuskia oli jo poissa pelistä.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole Ferraria syytellyt siitä, että Alonso jyrää Kimin. Luulisi selvinneen jo lainaamastasi viestistä, mistä epäilen tämän ylivoiman johtuvan. Ja sinä olet näköjään asiasta samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tykkäisin tästä viestistä jos voisi. Juuri tässä on se ero Alonson (ja vaikkapa Scumacherin) kaltaisen kuskin ja "vain" nopean kuskin välillä.

Tätä olen kanssa yrittänyt sanoa vuosien varrella niiiiiiiiin monta kertaa. Formula 1:ssä on ollut ja tulee olemaan SUURIA MESTAREITA ja sitten mestareita. Siinä missä lainauksessa mainitut Alonso ja Schumi vaikeuksien hetkellä ei pelkästään tehnyt extrapitkää päivää auton kimpussa, miehet myös ruoskivat positiivisella tavalla tallin henkilökuntaa pistämään parastaan peliin ja esimerkiksi Schumi aikoinaan kun tallilla oli vaikeaa niin vei ison osan henkilökunnasta laskettelureissulle luomaan henkeä, keräämään uutta energiaa ja unohtamaan hetkeksi ongelmat auton kanssa. Kimi kun ei muutenkaan ole mikään positiivista energiaa ympärilleen luova mr. aurinko niin sitten kun on vaikeaa niin "mökötys" ja vittuilu mm. radion kautta tallin henkilökunnalle on se jäämiehen tapa yrittää saada asioita paremmiksi.

Mulle ei edelleenkään aukea minkä helvetin takia Ferrari Kimin palkkasi uudestaan. Ei auennut sillä hetkellä kun sopimus julkaistiin, eikä myöhemminkään. Vai oliko Ferrari niin jäätävä, että se tiesi Alonson toimivan ykköskuljettajanaan ja olevan se keneen satsataan ja ihan vaan vittuillaakseen muille kärkitalleille nappasi Kimin pois markkinoilta koska selväähän oli, että jos ei Kimi Ferrarille olisi päätynyt, joku muu talli olisi Kimin napannut. Kimiä arvostetaan, mutta ehkä jollekin olisi pitänyt jo sen avata silmät lopullisesti, että Kimin sijaan Red Bull valitsi toiseksi kuljettajakseen lähes rookien, Daniel Ricciardon. Red Bullilla kuljettajalta kun nyt vaaditaan vähän muutakin kuin sitä, että parin viikon välein käy ajamassa kolmenä päivänä formulaa eri puolella maapalloa.

Ps. Jep, eilinen aika-ajo moka oli tallin moka. Mutta silti mä vaan ihmettelen miten Kimi edes roikkui noilla sijoilla ilman sitä viimeistä vetoaan. Luulisi suurin piirtein vaikka yhdellä kädellä ajaen paskallakin Ferrarilla olevan nopeampi kuin esimerkiksi joku helvetin Jules Bianchi.

Unkarin jälkeen formuloissa kuukauden kilpailutauko. Se kuukausi tulee olemaan pitkäääääääääääää kuukausi Kimille. Vaikka mediassa onkin rummutettu Ferrarin luottotoimittajien kirjoituksilla, että Kimi ei saa potkuja, niin katsotaan silti tuo kuukauden kilpailutauko. Kun italialainen veri kiehahtaa, se kiehuukin sitten kunnolla ja silloin kaikki on mahdollista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Selailin huvikseen ketjua taaksepäin ja löytyi kyllä muutama helmi liittyen Alonsoon ja Räikköseen:

Nyt nähdään todellakin, kumpi näistä kahdesta on kovempi, kun alle lyödään samanlainen kalusto. Toki Alonson puolelta on odotettavissa valittelua autosta, joka ei sovi hänen "käsiinsä" :)

Vihdoin Alonsolla ei ole sitä kultaista apupoikaa vierellä. Nyt se toinenkin punainen auto haastaa ja uskon vahvasti, että myöskin voittaa hänet.

Mielestäni tuo on Alonsolta samalla myöntävä vastaus siihen, että hän ei uskalla ajaa Kimiä, tai muitakaan rattimiehiä vastaan, vaan aina on hänen oltava se number one.

Kimi toki Alonsoa parempana kuskina voi jossain vaiheessa näpäyttää kisoissa, mutta aika-ajot tulevat olemaan tällä autolla Kimille vaikeita.

Itse toki kirjoitin jo vuosi sitten näin:

Itse luulen Kimin jäävän Lotukselle. Rento ilmapiiri ja heikko tallikaveri, jonka rinnalla Kimi näyttää todelliselta mestarikuskilta. Kimi nauttii tuosta konditionaalimaailmanmestarin asemasta, joka romuttuisi jos hän menisi Red Bullille tai Ferrarille ja häviäisi Vettelille tai Alonsolle tallikaverien välisen vertailun ihan pystyyn, niin kuin oletettavaa olisi.

Toki tuo arvioni Lotukselle jäämisestä meni pieleen, mutta siinä olin täsmälleen oikeassa, että Alonsolta tulee pahasti tukkaan, jos herrat samanlaisella autolla ajaa.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Pitäis sen varmaan kaikkien tajuta et erot huipulla on hyvin marginaaliset ja kuskien taidot ei selitä noin isoja eroja. Vai onkohan Vettelikin huono kuski kun nyt tulee tallikaverilta takkiin aika pahastikkin?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Unkarin jälkeen formuloissa kuukauden kilpailutauko. Se kuukausi tulee olemaan pitkäääääääääääää kuukausi Kimille. Vaikka mediassa onkin rummutettu Ferrarin luottotoimittajien kirjoituksilla, että Kimi ei saa potkuja, niin katsotaan silti tuo kuukauden kilpailutauko. Kun italialainen veri kiehahtaa, se kiehuukin sitten kunnolla ja silloin kaikki on mahdollista.

Italialaisen veren kuohunta on ollut kausi kauden jälkeen sitä, että Montezemolo kitisee miten Ferrari ei tarvitse F1:siä mutta F1 tarvitsee Ferraria ja uhoaa poistumisella sarjasta, mikä ei varmasti ole ollut koskaan edes vakavassa harkinnassa, kunhan tuuli huulia heiluttelee. Hurjin ratkaisu on se, että varikkomuurilla yksi ukko vaihtuu toiseen samanlaiseen ja kaikki jatkuu entisellään ja sitten taas uhkaillaan sarjasta poistumisella.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Tätä olen kanssa yrittänyt sanoa vuosien varrella niiiiiiiiin monta kertaa. Formula 1:ssä on ollut ja tulee olemaan SUURIA MESTAREITA ja sitten mestareita. Siinä missä lainauksessa mainitut Alonso ja Schumi vaikeuksien hetkellä ei pelkästään tehnyt extrapitkää päivää auton kimpussa, miehet myös ruoskivat positiivisella tavalla tallin henkilökuntaa pistämään parastaan peliin ja esimerkiksi Schumi aikoinaan kun tallilla oli vaikeaa niin vei ison osan henkilökunnasta laskettelureissulle luomaan henkeä, keräämään uutta energiaa ja unohtamaan hetkeksi ongelmat auton kanssa. Kimi kun ei muutenkaan ole mikään positiivista energiaa ympärilleen luova mr. aurinko niin sitten kun on vaikeaa niin "mökötys" ja vittuilu mm. radion kautta tallin henkilökunnalle on se jäämiehen tapa yrittää saada asioita paremmiksi.
Täysin samaa mieltä. Vaikka Schumi ainakin minun mielestäni onkin hieman vastenmielinen kaveri, niin aivan täydellisesti tuntui saavan tiimin jokaisen palasen puhaltamaan yhteen hiileen. Tuo yhdistettynä ajotaitoihin teki hänestä F1-historian menestyneimmän kuljettajan.

Ps. Jep, eilinen aika-ajo moka oli tallin moka. Mutta silti mä vaan ihmettelen miten Kimi edes roikkui noilla sijoilla ilman sitä viimeistä vetoaan. Luulisi suurin piirtein vaikka yhdellä kädellä ajaen paskallakin Ferrarilla olevan nopeampi kuin esimerkiksi joku helvetin Jules Bianchi.
Parantunut rata, paremmat renkaat (Pirellin arvion mukaan 1,6-1,8s/kierros) ja se että kyseessä oli tosiaan Jules Bianchi eikä jokuhitonericssontaichilton. Tuskin oli Kimiltäkään puhdas veto, joten eipä tuo lopulta niin yllättävä tulos ollut
 

Bacon

Jäsen
Pitäis sen varmaan kaikkien tajuta et erot huipulla on hyvin marginaaliset ja kuskien taidot ei selitä noin isoja eroja. Vai onkohan Vettelikin huono kuski kun nyt tulee tallikaverilta takkiin aika pahastikkin?

Ricciardo osaa paremmin Italiaa, hän tekee ahkerasti töitä tallin kanssa autoa kehittääkseen ja niin kuin kaikki näkee, hänen motivaatio on paljon korkeampi kuin Vettelillä. Tässä näet mestarin ja Suuren mestarin erot.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pitäis sen varmaan kaikkien tajuta et erot huipulla on hyvin marginaaliset ja kuskien taidot ei selitä noin isoja eroja. Vai onkohan Vettelikin huono kuski kun nyt tulee tallikaverilta takkiin aika pahastikkin?

Kaiketi kaikki sen tajuaa. Mutta harva tajuaa sitä, että osa erosta voi mennä kuskin piikkiin. Jos ero on jatkuva ja tulee koko ajan turpaan ja kausi on ylittänyt puolen välin, todennäköisyys sille, että jaloissa pyöriminen vrt tallin toinen kuljettaja johtuu vain autosta alkaa olemaan marginaalista luokkaa. Tämä ei tietenkään palstan kimiosastoa vakuuta, mutta - luvalla sanoen - jutut alkavat olla jo väsyneitä.

Pakko myöntää, että tästä on itselleni jos ei nyt suurta niin ainakin hieman huvia. Pientä, mutta varsin aiheellista piikittelyä Räikkösen tuloksista...
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
On kyllä käsittämätöntä miten lähes kaikki Mersun ongelmat osuvat aina Hamiltonin kohdalle. Tässä alkaa jo epäilemään salaliittoja, ettei Nico vaan kävisi sabotoimassa Lewisin autoa. Sitten, kun Lewis on säästynyt teknisiltä vioilta ja päässyt ajamaan kilpaa Nicon kanssa, niin Lewis on kyllä vienyt 100-0 ja ansaitsisi kyllä mestaruuden tällä kaudella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä käsittämätöntä miten lähes kaikki Mersun ongelmat osuvat aina Hamiltonin kohdalle. Tässä alkaa jo epäilemään salaliittoja, ettei Nico vaan kävisi sabotoimassa Lewisin autoa. Sitten, kun Lewis on säästynyt teknisiltä vioilta ja päässyt ajamaan kilpaa Nicon kanssa, niin Lewis on kyllä vienyt 100-0 ja ansaitsisi kyllä mestaruuden tällä kaudella.

Itse soisin myös pytyn Lewikselle. Mielestäni on jopa vähän käsittämätöntä se, että Rosberg johtaa MM-sarjaa 14:sta pisteellä, vaikka Lewiksella lahoaa joka viikonloppu Mersu jossain vaiheessa käsiin.

Pat Symonds: Valtteri Bottas muistuttaa minua Fernando Alonsosta

Symondsilta aika kovia ylistyssanoja. Valtteri on nopea, ei tee juurikaan virheitä ja uskomattoman älykäs radalla.

Valtteri kuulemma jatkaa ensi kaudella Williamsilla. Tallilla on optio miehestä ja se käytetään. Vallu on myös itse kommentoinut haluavansa jatkaa tallissa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tätä olen kanssa yrittänyt sanoa vuosien varrella niiiiiiiiin monta kertaa. Formula 1:ssä on ollut ja tulee olemaan SUURIA MESTAREITA ja sitten mestareita.
Tässä olet oikeassa. Alonso ja Kimi molemmat kuuluvat kategoriaan mestarit. Ei tuo Alonsokaan mikään maaginen ole, senhän on historia jo osoittanut. Tällä hetkellä Alonson suorittaminen on Kimin vastaavaa parempaa johtuen monistä syistä, sitä ei käy kiistäminen.

En ihmettele myöskään sitä että Kimi puhuu jo F1-sirkuksesta vetäytymistä. Kimi on monessa mielessä kuin joukkuelajissa hyökkääjä jonka tarvitsee tehdä maaleja jotta itseluottamus olisi tapissaan. Kimi tarvitsee voittoja. Podium on vähän sinne päin mutta ei riitä. Voitontahto on miehellä hurja. Alonsolla tämä ominaisuus ei ole niin voimakas. Podium riittää Alonsolle kunhan niitä tulee tasaisesti. Toisaalta, Alonso luo tallissa henkeä kun Kimi taas vaan keskittyy ajamiseen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas ja kohta tulee ilmeisesti vettä Budapestissä, jos on BBC:tä uskominen.

BBC: Storms & showers have been forming more extensively to SE and are tracking broadly towards Budapest area.

E: Vodaahan siellä tulee. Sääkarttoja kun katsoo, niin punaisia alueita lähestyy myös rataa kohti, eli kovia sateita.
 
Viimeksi muokattu:

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Hyvä Kimi! Taitaa olla kauden paras sijoitus. Tästä se lähtee. Loistavasti ajoi myös Alonso ja ennen kaikkea Ricciardo. Pääasia oli ettei se itsekeskeinen neekeri voittanut.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Alkukaudesta oli ihan hauskaa miten noi selostajat hehkutti mite Ric voitti Vetteli, mut nyt alkaa mennä jo vähä yli.

Kisa oli kyllä ihan mielenkiintonen, mutta kyllä noista formuloista pitäisi minusta nuo drs:stä kiskoa pois ja tehdä jotain että niillä pääsee ihan muuten vaan ohi. Ihan naurettavaa toi et radalla on 1-2 jarrutusta missä saattaa päästä ohi.

ps. Olen huolestunut lajin tulevaisuudesta. Ratamoottoripyöräkisat on niin pirusti jännempii ku sijotukset vaihtelee ilman kauheeta taktista varikkorulettia.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkukaudesta oli ihan hauskaa miten noi selostajat hehkutti mite Ric voitti Vetteli, mut nyt alkaa mennä jo vähä yli.

Kisa oli kyllä ihan mielenkiintonen, mutta kyllä noista formuloista pitäisi minusta nuo drs:stä kiskoa pois ja tehdä jotain että niillä pääsee ihan muuten vaan ohi. Ihan naurettavaa toi et radalla on 1-2 jarrutusta missä saattaa päästä ohi.

ps. Olen huolestunut lajin tulevaisuudesta. Ratamoottoripyöräkisat on niin pirusti jännempii ku sijotukset vaihtelee ilman kauheeta taktista varikkorulettia.

Ota nyt kuitenkin huomioon, että radan profiili on aika isossa osassa. Hungaroring on kuitenkin yksi niistä radoista, joilla ohittaminen on F1:llä todella hankalaa, johtuen lyhyistä suorista ja pitkistä mutkista. Esimerkiksi kesätauon jälkeisissä kisoissa Spassa ja Monzassa ohituspaikkoja on lukuisia.

DRS:ää en välttämättä ottaisi pois, koska sekin on parempi kuin muutaman vuoden takainen touhu, jolloin kukaan ei päässyt kenestäkään ohi. Toki tuo on vähän keinotekoista, mutta mahdollistaa sentään jonkinlaiset nousut joukon hänniltä ylöspäin.

Vähemmän teknologiaa ja enemmän haastavuutta auton ajamiseen, sanon ma. Tällä hetkellä virheiden määrä on aika vähäistä (pl. huonommissa sääoloissa) ja se tekee kisoista astetta tylsempiä. Tällä kaudella toki tässäkin menty askel eteenpäin ja huomattavasti enemmän nähdään sivuluisussa menemistä ynnä muuta.

Päivän kisassa ei ainakaan mielenkiintoa puuttunut. Rosberg näytti karkaavan selkeään voittoon, mutta mitä vielä. Ericssonin ulosajon jälkeen jaot aivan uusiksi.
Alonsolta mahtava ajo, kun kykeni lähes 40 kierrosta ajamaan niillä renkailla ja pitämään vielä viimeiset reilut 10(?) kierrosta Hamiltonin takanaan. Ricciardolle ei tuossa tilanteessa olisi kukaan mahtanut mitään.
Kimille myös pitkästä aikaa positiivinen päivä. Oli sopivasti pimennossa ja kipusi pikkuhiljaa ylöspäin. Harmi, että Massasta ei ohi päässyt, vaikka alle sekunnin päässä oli pääasiassa koko ajan viimeiset 20 kierrosta. Ei vaan tunnu Ferrarin suoravauhti riittävän Mercedeksen moottoria vastaan ohittamiseen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ihan hyvä kisa, muttei mikään paras lopputulos. Hetken jo näytti, että Lewis ottaa voiton ja ottaa Nicoa kunnolla kiinni pisteissä, mutta loppujen lopuksi oli hyvä, että pääsi edes Nicon edellä maaliin. Hyvä tulos kuitenkin lähtökohdat huomioon ottaen.

Williams ei ollut tällä radalla parhaimmillaan, eikä tänään onnistunut muutenkaan mikään. Bottakselta katosi kyyti täysin tuon ensimmäisen stopin jälkeen, jonka tiimi kusi. Viides sija olisi ainakin ollut helposti otettavissa ja luultavasti olisi ollut taistelemassa paremmistakin sijoista. Vettel olisi kyllä ehdottomasti pitänyt poimia lopussa, kun sai ajaa 3 kierrosta alle sekunnin päässä.

Kimiltä hyvää ajoa, mutta olisi kyllä saanut vielä Massan tuosta poimia. Ehkä se auto alkaa kuitenkin nyt tuntua sen verran paremmalta, että pystyy ajamaan kunnolla pisteistä.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvä Kimi! Taitaa olla kauden paras sijoitus. Tästä se lähtee. Loistavasti ajoi myös Alonso ja ennen kaikkea Ricciardo. Pääasia oli ettei se itsekeskeinen neekeri voittanut.

niin no,,, Alonso taisteli voitosta, Kimi jossain helvetin kaukana jälleen jämäsijoilla. "Itsekeskeinen neekeri" on paras/nopein kuski ja toivottavasti vie mestaruuden
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Mulle ei edelleenkään aukea minkä helvetin takia Ferrari Kimin palkkasi uudestaan. Ei auennut sillä hetkellä kun sopimus julkaistiin, eikä myöhemminkään. Vai oliko Ferrari niin jäätävä, että se tiesi Alonson toimivan ykköskuljettajanaan ja olevan se keneen satsataan ja ihan vaan vittuillaakseen muille kärkitalleille nappasi Kimin pois markkinoilta koska selväähän oli, että jos ei Kimi Ferrarille olisi päätynyt, joku muu talli olisi Kimin napannut. Kimiä arvostetaan, mutta ehkä jollekin olisi pitänyt jo sen avata silmät lopullisesti, että Kimin sijaan Red Bull valitsi toiseksi kuljettajakseen lähes rookien, Daniel Ricciardon. Red Bullilla kuljettajalta kun nyt vaaditaan vähän muutakin kuin sitä, että parin viikon välein käy ajamassa kolmenä päivänä formulaa eri puolella maapalloa.

Samaa olen miettinyt itsekin, ja ylipäätään sitä miksi Kimi hyväksy sopimuksen Ferrarille. Toki, 20 milliä kaudesta ja huipputalli(n resurssit), mutta kun McLarenkin muistaakseni oli miehen perässä, niinkuin myös Red Bull. Vaikka Kimin kausi onkin menny tähän asti täysin poskelleen, niin paremmin menee siltikin kuin entisellä työnantajalla tällä hetkellä, joten siinä mielessä oikea ratkaisu mennä Ferrarille.

Jos oikein muistan, niin McLarenin kanssa ongelmaksi muodostui raha ja Räikkösen haluttomuus osallistua ylimääräisiin sponsoritapahtumiin. Red Bullilla edellä mainitut olivat yksi tekijä, mutta he halusivat myös Vettelille tallikaverin jolla ei vielä ole mestarin egoa/leimaa keventäkseen tallin ilmapiiriä Webberin jälkeen, ja lisäksi he halusivat nuoren ja potentiaalisen kaverin omasta kehitysohjelmastaan/"kehittämistalli" Toro Rossolta, joten Ricciardo oli luontainen valinta.

Jottei ihan offiksi mene niin valinta Red Bullilla näyttää osuneen oikeaan, kun Ricciardo kiikutti toisen voittopokaalin tallin palkintokaappiin. Olin aivan varma että tulee taas käsittämättömän tylsä Unkarin GP, mutta vielä mitä - jännittävimpiä kisoja koko kauden aikana!

Alonsolle pakko nostaa hattua, vaikka Räikköstä Ferrari-piloteista kannatankin. Huikea ajo, joka ei aivan riittäny voittoon asti. En usko että tällä kaudella Ferrari saa parempaa mahdollisuutta osakilpailun voittoon ilman muiden epäonnea.

Kimille kanssa hyvä kisa, vihdoin ja viimein! 10 sijan nousu Unkarin kaltaisella radalla ei ole niitä helpoimpia tehtäviä, joten tämä lupaa ihan hyvää tulevaa ajatellen. Kimiltä nähtiin myös lyhyt mutta loistava puolustustaistelu Vetteliä vastaan hänen tullessaan varikolta, jolla hän lopulta varmisti kuudennen paikkansa. Harmillista ettei Massan ohittamiseen kyyti riittänyt vaikka hän nopeampi suoria lukuunottamatta olikin sillä vaikka Kimillä oli pääsuoralla siipi auki, niin Massalla oli silti kovempi loppunopeus ensimmäiseen mutkaan jarrutettaessa. Yhdessä Alonson pisteiden kanssa Ferrari nousi takaisin valmistajien pronssitilaan kiinni, joten lopputuloksia voidaan Ferrari-lasien läpi katsellessa ihan hyvinä.

Bottas kevyt pettymys aika-ajon ja startin jälkeen, mutta "tää on tätä motorsporttia". Varikkostopit vähän pahaan saumaan, ja se kisa oli sitten kärkisijojen suhteen siinä.

Lewisille jälleen hyvä kisa, ja mikä tärkeintä sai kolmannella sijallaan enemmän pisteitä kuin paalulta startannut Rosberg. Rosbergilla oli mun mielestä avaimet käsissään voiton suhteen, mutta hänen olisi joko pitänyt ajaa Hamilton alle puolen sekunnin päähän itsestään tai vaihtaa aikaisemmin uusille pehmeille kumeille. Aika hölmöä kitinää Nicolta, kun 1,2 sekunnin erolla Hamiltoniin yritti päästä tallikaverinsa ohi tallimääräyksellä, varsinkin kun tallikaveri sattuu olemaan päävihollinen mestaruustaistelussa. Mun mielestä oikea ratkaisua Lewisiltä vastata tallille, että Nico pääsee ohi jos hän on tarpeeksi lähellä.

Kolmen viikon päästä Spa, ja voisi olettaa että Williams ja Mercedes menevät taas lujaa. Toivottasti Kimi "King of Spa" Räikkösen viikonloppu menisi aika-ajojenkin suhteen nappiin, ja hän pystyisi taistelemaan vähintään samoista sijoista kuin Unkarissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Samaa olen miettinyt itsekin, ja ylipäätään sitä miksi Kimi hyväksy sopimuksen Ferrarille.

Miksi ei olisi hyväksynyt? Sääntömuutokset olivat tälle kaudelle sitä luokkaa, että Räikkönen taustatiimeineen uskoi ison tallin pärjäävän ja piti oikeana sitä, että moottoria kehitettiin vain Ferraria ajatellen. Oikeassahan Räikkönen sinänsä olikin, mutta ei Ferrarin osalta.

Ferrarille Räikkösen paluun teki mahdolliseksi se, että he halusivat taistella ennen kaikkea tallimestaruudesta ja tarvitsivat siihen ennakkoon kaksi vahvaa kuljettajaa. Toissijaisesti mm. Domenicali kertoi Räikkösen muuttaneen suhtautumistaan auton kehitystyöhön ja paneutuvan siihen aiempaa paremmin.

***

Hyvä kisa Räikköseltä tällä kertaa. Toivottavasti aukenee loppukaudesta yhä korkeammalle.

Jätän nyt ja jatkossa kimiosaston rauhaan ja kommentoimatta, vaikka tässä on taas tullut lähes legnedaarisia kimijuttuja kuten se, että Alonsolta puuttuu voitonhalua Räikköseen verrattuna. Tuosta saisi kyllä hienon piikin, mutta eiköhän tämä näistä jo riitä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lewisille jälleen hyvä kisa, ja mikä tärkeintä sai kolmannella sijallaan enemmän pisteitä kuin paalulta startannut Rosberg. Rosbergilla oli mun mielestä avaimet käsissään voiton suhteen, mutta hänen olisi joko pitänyt ajaa Hamilton alle puolen sekunnin päähän itsestään tai vaihtaa aikaisemmin uusille pehmeille kumeille. Aika hölmöä kitinää Nicolta, kun 1,2 sekunnin erolla Hamiltoniin yritti päästä tallikaverinsa ohi tallimääräyksellä, varsinkin kun tallikaveri sattuu olemaan päävihollinen mestaruustaistelussa. Mun mielestä oikea ratkaisua Lewisiltä vastata tallille, että Nico pääsee ohi jos hän on tarpeeksi lähellä..

Ihme itkemistä kyllä joo Nicolta... Miksi ihmeessä Lewisin olisi pitänyt päästää päävihollinen ohitseen kun vielä taistellaan maailmanmestaruudesta ! Sen olisi voinut ymmärtää jos Lewisillä olisi 100 pistettä vähemmän kuin Nicolla, mutta jos ero on n. 10 pistettä tjsp niin ei siinä ole mitään järkeä kun kautta on n. puolet vielä jäljellä
Kummasti on Lewisille sattunut tekniikkamurheita 2 vikassa kisassa. Saksassa petti jarrut ja Unkarissa paloi auto... Sattumaako ? Vai tahallista sabotointia ???
Nicolle vinkki seuraaviin kisoihin.... Aja kovempaa että pääset ohitse ja lopeta se itkeminen. Minun "rankingissa" Nico voitti itkijän tittelin.... Toivottavasti parissa seuraavassa kisassa Lewis olisi pikkuisen parempi ja saataisiin kunnon kähinä ko kavereiden välille ja saataisiin romua loppukisoissa aikaan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös