Ericssonin uran jatko tulisi mielestäni olla kohta jo vaakalaudalla. Ei siinä mitään, että häviää tallitoverilleen, mutta kun tallikaveri on ensimmäistä F1 aika-ajoa ajamassa ja häviät sekunnilla, niin eihän se cv:ssä hyvältä näytä. Toki keli oli vaikea, mutta mielestäni pienen kosteuden ja vaikeiden olosuhteiden olisi pitänyt vahvistaa Ericssonin osakkeita entisestään, koska hän on kuitenkin autolla jo sen puoli vuotta ajanut, välillä jopa sateella. Lottererilta sen sijaan koko viikonloppu on ollut oikeastaan todella hyvä. Kaveri ei missään nimessä ole ollut muiden tiellä radalla sen enempää, kuin muutkaan häntäpään tallin kuskit, mutta ei ole Lotterer myöskään aiheuttanut mitään suuria vahinkoja.
Ihmettelen kyllä suuresti, että mistä Chilton kerää rahansa tuohon ajamiseen. Kuka panostaa ja uskoo Chiltoniin niin paljon, että on valmis laittamaan omia rahoja peliin. Ei Chilton toki poskettoman huono ole, mutta hyvin vaikea nähdä hänen nousevan tulevaisuudessa maailmanmestaruuteen, tai edes GP-voittoon, toki nyt kun näin sanon niin tietysti Chilton dominoi formuloita tulevat vuodet.
Grosjean on mielestäni kasvanut jo todella hyväksi kuljettajaksi. Laittaa Maldonadoa usein turpaa ja ajaminen on muutenkin vakaata. Crashjean lempinimi voitaneen heittää romukoppaan näiden suoritusten myötä. En sitten tiedä onko isäksi tuleminen vaikuttanut ranskalaiseen, mutta tällä hetkellä Grosjean ulosmittaa potentiaaliin oikein mallikaasti. Valitettavasti Lotus nyt vain on mitä on.
Aika-ajoja katsellessa minua jäi häiritsemään tämä Ricciardon kierros viimeisessä aika-ajo osiossa. Ricciardo ajoi ulos viimeisissä mutkissa, mutta ei menettänyt lähes ollenkaan aikaa turva-alueiden ansiosta. Ricciardo paransi aikaansa ja aika myös hyväksyttiin. Ennen vanhaan turva-alueen tilalla olisi ollut nurmikkoa, joka olisi varmistanut sen, että omaa aikaansa ei olisi enää Ricciardo pystynyt parantamaan. Kannatan toki turva-alueita siinä mielessä, että turvallisuus toki ensin, mutta mielestäni kierrokset tulisi ajaa valkoisten viivojen välissä eikä turva-alueita hyödyntäen. Mielestäni tulisi aina aika-ajoissa olettaa, että asfaltoidut turva-alueet ovat nurmi päällysteisiä, jolloin tässäkin tilanteessa nähtäisiin Ricciardon saaneen kohtuutonta hyötyä ja hänen aikansa olisi mitätöity. Se on väärin, että joissain mutkissa saa ajaa niin kovaa kuin huvittaa, koska turva-alue varmistaa sen, että radalle palaaminen on nopeaa ja kivutonta, ja käytännössä kuski menettää radan ulkopuolella käymisessä vain sen minkä on juuri saavuttanut, kun on ajanut edellisen mutkan ylikovaa.
Mutta kyllähän tämä kausi on vähän lässähtänyt, kun Mersut menevät useita sekunteja muiden edellä. En alunperinkään ymmärtänyt miksi sääntöjä lähdettiiin muuttamaan niin suuresti tuolla 2010-luvun tienoilla. Silloin muistaakseni tehtiin ensimmäisiä isoja sääntömuutoksia, jonka seurauksena Red Bull nousi suurten tallien joukkoon. Sitä ennen mestaruudet oltiin ratkottu kuitenkin hyvin pienillä marginaaleilla, kuten 2007 mestaruus ratkesi viimeisessä kilpailussa ja piste-erot top-3:ssa olivat yhden pisteen luokkaa, tämän jälkeen 2008 mestaruus ratkesi käytännössä viimeisessä mutkassa. Muistan edelleen ne tuulettelut Ferrarin piltuussa, kunnes todellisuus iski vasten kasvoja.