Brawnin ja Schumin yhteistyö oli nykyisen Ferrarin kulta-aikaa. Ja kylllä, ainakin italialainen media kirjoitteli aikanaan että Schumi puhui lähes täydellistä italiaa ja Brawn hyvää italiaa. Tiedä sitten.
Tuolloin taisi kuskina olla saksalainen, pääinssinä britti, pomona ranskalainen, autonsuunnittelijoina brittiä, kreikkalaista jne. Sitten viimeisin mestaruusvuosi meni tuon porukan jälkihöyryissä. Sen jälkeen latinoporukan vallattua tallin kuskeja ja johtoa myöten alkoi tulokset heikkenemään.
Edelleen olen sitä mieltä, että tämä kausi on Ferrarin osalta ohi, ja kannattaa keskittyä ensi vuoteen. Turha jauhaa oikeastaan kuskien kielitaidosta tai vaikka lempiruoasta. Fakta, on että kukaan ei tuota auto+power unit -komboa aja ykköskorokkeelle (ilman mitään muiden keskeytyksiä tms. poikkeusolosuhteita) tai kehitä sitä nykysäännöin kauden aikana voittaja-autoksi. Nykyiset kuskit pystyvät voittamaan mestaruuden, joten on tallista kiinni tuleeko mestaruudet Maranelloon. Vaikka huippuvuosien Schumi yksinään iskettäisiin Kimin tai Alonson tilalle niin tulokset olisi samoja kuin nyt. Seuraava mahdollisuus parantaa otteita on ensi kauden alku ja uuden auton on onnistuttava. Siispä kannattaa tehdä Mersut ja luovuttaa tämä kausi ja 100% panostus ensi kauteen mm. täysin uuden power unitin osalta. Tallissa varmasti on katsottu jo tulevaan ja mm. Alonso on sanonut, että aletaan testaamaan perjantaisin jo ensi kauden osia. Uskoisin, että katseet käännetään ensi vuoteen viimeistään kesätauon jälkeen.
Jännä nähdä mitkä ensi kauden suunnitelmat ovat. Toimittaja Leo Turrinin (hyvä Ferrari-insider) mielestä Alonso ei ole kiinnostunut jatkamaan tallissa. Kimi on ja tallilla ei ole aikomusta esim. potkia Kimia ulos kesken sopimuksen. Vaikka Alonso on osoittanut taitonsa Ferrarilla niin varmasti nakertaa, koska talli sössi tarjoamalla heikon kaluston (tai joku muu aina oli vain niin paljon parempi) aikana jolloin mestaruus piti voittaa. Alonsollakaan ei ole montaa vuotta jäljellä, joten uskon, että katselee nyt kortit tarkkaan minne menisi sen kolmannen tittelin hakemaan. Siksi ehkä pihtaa vielä sitoutumista Ferrariin, koska talli on nyt kriisitilanteessa ja johdossa paikat vaihtuu.