Meni sitten Lauda Kimiä arvostelemaan ajamisesta. Mitä sekin gubbe autoista edes ymmärtää? Yhtä vähän kuin Sauber ja Coulthard autojen kehittämisestä.
Räikkönen on saanut ajoliikkeestään kritiikkiä.
- Kimi teki virheen. Hän ajoi radalta leveäksi, joten miksi hän tuli radalle kovalla kiireellä ja kolaroi? Se oli tarpeetonta, Mercedes-tiimin johtoportaassa toimiva Niki Lauda kertoi Autosportin mukaan.
Eli nyt kun motivaatio ja autonkehittämishuuhaat ammuttiin alas, niin piti löytää edes jotain negatiivista?
Yhtä vähän kuin Sauber ja Coulthard autojen kehittämisestä.
- - mutta kun tuo Ferrari on hänen kausillaan mennyt vaan vuosi vuodelta huonompaan suuntaan, ja samalla tallikaverit on koko ajan täysin pulassa auton säätöjen kanssa, niin pistää vaan miettimään että olisiko parempi kuunnella enemmän toisen kuljettajan toiveita ja kokeilla toisiko se Alonsollekin vielä lisää vauhtia kun alla olisi paremmin käyttäytyvä auto.
Eli nyt kun motivaatio ja autonkehittämishuuhaat ammuttiin alas, niin piti löytää edes jotain negatiivista?
Missähän ne on ammuttu alas? Auton kehittäjänä Kimi ei hääppöinen ollut suhteessa omaan potentiaaliinsa (joka on iso) koska se puoli ei häntä kiinnostanut samalla tavalla kuin ajaminen. Kun unohdetaan ne Kimin fanisivun lainaukset ja kaivetaan mitä hänestä on mm. Sauber ja Coulthard sanonut muualla kuin fanisivuilla, ei heidän sanomisiaan amuta alas edes Jatkoajan Kimi fanipoikien toimesta. Motivaation kysenalaistamista ei pysty kukaan ampumaan alas. Jos huippuammattilainen ryyppää kotimaassa Mervin ja Matin kanssa perseet olalle vähän ennen isoa kisaa toisella mantereella, vika todellakin on motivaatiossa tehdä muita asioita viimeisen päälle oikein kuin ajamista.
Alonso sentään on sitounut kaikin tavoin auton kehittämiseen koko uransa ajan ja viimeisen päälle. Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.
Hellittäkää hieman.
Mutta voitko väittää, että nyt, vuonna 2014, Räikkönen ei olisi sitoutunut auton kehittämiseen?
Mulla ei ole mitään sokeaa pistettä Räikkösen suhteen, vaan näen miehen virheet siinä missä muidenkin. En vain ymmärrä että miten yhdeksän vuotta sitten tehdyt ryyppyreissut liittyvät nykyiseen Räikköseen.
Missähän ne on ammuttu alas? Auton kehittäjänä Kimi ei hääppöinen ollut suhteessa omaan potentiaaliinsa (joka on iso) koska se puoli ei häntä kiinnostanut samalla tavalla kuin ajaminen. Kun unohdetaan ne Kimin fanisivun lainaukset ja kaivetaan mitä hänestä on mm. Sauber ja Coulthard sanonut muualla kuin fanisivuilla, ei heidän sanomisiaan amuta alas edes Jatkoajan Kimi fanipoikien toimesta. Motivaation kysenalaistamista ei pysty kukaan ampumaan alas. Jos huippuammattilainen ryyppää kotimaassa Mervin ja Matin kanssa perseet olalle vähän ennen isoa kisaa toisella mantereella, vika todellakin on motivaatiossa tehdä muita asioita viimeisen päälle oikein kuin ajamista.
Alonso sentään on sitounut kaikin tavoin auton kehittämiseen koko uransa ajan ja viimeisen päälle. Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.
Hellittäkää hieman.
Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.
Voitko kertoa minkä takia Sauberin positiivinen kommentti Kimistä auton kehittäjänä on fanipoikailua, mutta sinun löytämä negatiivinen kommentti absoluuttinen totuus?
Alonso on kova kuski ja varmaan kova panemaankin, mutta ei se maailman ylivertaisin autonkehitys ole oikein viime vuosina näkynyt, kun edellisestä mestaruudesta alkaa olla kymmenen vuotta ja sen jälkeen on kuitenkin istunut McLarenin, Renaultin ja Ferrarin puikoissa, joten resurssien puutettakaan ei varmaan tarvitse syyttää.
Toisaalta aika turhalta tää jankkaus tuntuu, jos 70-luvulta asti ammennettu tietotaito on sitä luokkaa, että nyt Ferrarin isoin ongelmakin on tehoton moottori, vaikka oikeastaan jokaisessa sessiossa pystyy näkemään, että auto ei mene millään suoraan.
En usko absoluuttiseen totuuteen. Juuri siksi nostin Räikkösen ongelmia esille. Keskustelu kulki pahimmillaan latua, missä Alonso oli pilannut Kiminkin auton. Toisaalta fanisivulle annettu asiantuntijakommentti on itsellinen prioriteetiltaan matalampi kuin riippumattomaan mediaan annettu.
Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.
Alonson Ferrari aika alkoi 20010. MM-titteli ratkesi kauden viimeisessä kisassa Alonson tappioksi. Allkoi Red Bullin taru. Jos on yhtään - edes pintapuolisesti - perehtynut ykkösiin, tietää mistä Red Bullin suhteen oli kyse ja ketä tallissa työskenteli avainpaikoilla. Alonso olikin 2012 jälleen Vettelin takana toinen. Samoin vuonna 2013 Alonso oli toinen Vettelin takana. Red Bullin kokonaispaketti oli yksinkertaisesti paras joten en pidä Alonson saavutuksia mitenkään väheksyttävinä. Päinvastoin!
Lapsellista kitinää. Fakta on se että Ferrarin moottori oli ennen kauden alkua Ferrarin mukaan noin 75 hp alle Mersun moottorin. En tiedä oletko koskaa autoa ajanut, mutta jos mopokin on tuttu, ymmärrät ongelman. Sillä autolla ei ajeta voitosta. Se että Ferrarin etupää on ongelma, pitää paikkansa. Räikkönen on todennut tästä mm. sen, että jos korjaavat etupäätä, ongelmia on sen jälkeen takapäässä.
Ferrarin tallipomo Marco Mattiacci kommentoi Räikkösen vaatimusta seuraavasti:
- Kimi valitti moottorista. On meistä kiinni, että voisimme antaa hänelle auton, jolla hän voisi hyödyntää arvoaan.
Mattiaccin mukaan Ferrarilla ongelmia muillakin osa-alueille kuin moottorissa.
- En eriyttäisi kaikkea yhdelle osa-alueelle. Kaikki ongelmamme eivät liity moottoriin, vaikka Mercedeksen moottori on erinomainen.
Kyse ei todellaan ole yksin moottorista sillä etupään ongelmien ratkaiseminen on oleellista. Mutta kun puhutaan Mersujen haastamisesta tällä kaudella, puhutaan aina myös moottorin lisätehoista eri tilanteissa ja lämpötiloissa radalla.
. Montrealissahan muuten Mersuilla oli isojakin ongelmia, mutta eipä sieltä silti tultu heittämällä ohi, vaikka tehoa puuttuikin, että on niissä autoissa muutakin eroa. Tämän otin sen takia esille, koska itse olit ensin sitä mieltä, että tehoero on kaikista ratkaisevin tekijä Ferrarin ongelmissa.
Keskustelu kulkee missä kulkee, mutta jos tulee sisään tällä:
Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.
niin olisiko silloin syytä varautua siihen, että vasta-argumentitkin saattavat jossain tilanteissa joillain kirjoittajilla ampua yli?
Täytyy kyllä sanoa, että olen todella epäileväinen tuon Williamsin päätöksen suhteen, että harvase perjantai Bottaksen autossa on joku muu kuin mies itse. Toki noista saadaan kokemusta ja erinäisiä sponsorituloja, mutta näen kyllä että Valttari on tuon tiimin tulevaisuuden toivo ja jos tuon perjantai testailun menettämisen vuoksi menetetään sijoituksia sunnuntaina, niin en olisi edes varma onko tuo rahallisesti kannattavaa.
Toki nämä on asioita, jotka on sovittu jo kauden alkua ennen ja tuskin Williams sijoitti itseään edes noin korkealle, missä he nyt ovat. Tämä saattaa vaikuttaa tietysti tuohon ansaintalogiikkaan. Mutta anyway, en silti pysty ymmärtämään ratkaisua.