Formula 1 – kausi 2014

  • 330 498
  • 1 769

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Kimi olisi hidastanut ja tullut letkan perään sieltä turva-alueelta niin Lauda olisi syyttänyt Kimiä siitä että siltä puuttuu kilpa-ajajan luonto ja sen motivaatio on hukassa.
 

Outsider

Jäsen
Meni sitten Lauda Kimiä arvostelemaan ajamisesta. Mitä sekin gubbe autoista edes ymmärtää? Yhtä vähän kuin Sauber ja Coulthard autojen kehittämisestä.

Räikkönen on saanut ajoliikkeestään kritiikkiä.

- Kimi teki virheen. Hän ajoi radalta leveäksi, joten miksi hän tuli radalle kovalla kiireellä ja kolaroi? Se oli tarpeetonta, Mercedes-tiimin johtoportaassa toimiva Niki Lauda kertoi Autosportin mukaan.

Eli nyt kun motivaatio ja autonkehittämishuuhaat ammuttiin alas, niin piti löytää edes jotain negatiivista? En vaan oikein ymmärrä mitä tällä on tarkoitus todistella, kun ei kai kukaan ole väittänytkään etteikö se olisi ollut Kimin virhe.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Eli nyt kun motivaatio ja autonkehittämishuuhaat ammuttiin alas, niin piti löytää edes jotain negatiivista?

Otetaan Peter Sauber mukaan keskusteluun:

Ferrari follows Räikkönen’s development really carefully. The Italian engineers can read from their own telemetry how amazingly this young Finn can take the maximum out of his Sauber car and Ferrari engine. “Kimi is worth gold to us!” Peter Sauber says. “I trusted my instinct and was right. Kimi is a natural talent and he has genuinelly speed in his blood. It’s no joke to suddenly get 600 horsepowers to control like happened with Kimi. He managed to get the car into his hands from the beginning. And it’s not just about his speed. He has been able to direct us in the car development work”, Sauber says.


Yhtä vähän kuin Sauber ja Coulthard autojen kehittämisestä.

Missä ollaan Sauberin tai Coulthardin autokehittämiskompetenssia kyseenalaistettu?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- - mutta kun tuo Ferrari on hänen kausillaan mennyt vaan vuosi vuodelta huonompaan suuntaan, ja samalla tallikaverit on koko ajan täysin pulassa auton säätöjen kanssa, niin pistää vaan miettimään että olisiko parempi kuunnella enemmän toisen kuljettajan toiveita ja kokeilla toisiko se Alonsollekin vielä lisää vauhtia kun alla olisi paremmin käyttäytyvä auto.

Alonson sijoitukset Ferrarilla MM-sarjassa (vanhimmasta uusimpaan) 2-4-2-2. Eli 2011 oli pikemminkin kuoppa. Vastaavasti Ferrari tallina 3-3-2-3.

Toki tämä vuosi näyttää tässä vaiheessa hankalalta, mutta en oikein näe kehitystä vuosi vuodelta huonompaan suuntaan. Aiemmin kärjistin siksi, että mielestäni alettiin Kimin tämänvuotisia ongelmia puhumaan Alonson syyksi ja siinä menee mielestäni jo metsään.

Tänä vuonna Räikkönen on löytänyt itsensä pieleen menevien asioiden kierteestä. Eli kun se auto ei yhtään sovi ajotyyliin ja sitten tulee virheitä ja yliyrittämistä ja paine kasvaa joka puolelta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli nyt kun motivaatio ja autonkehittämishuuhaat ammuttiin alas, niin piti löytää edes jotain negatiivista?

Missähän ne on ammuttu alas? Auton kehittäjänä Kimi ei hääppöinen ollut suhteessa omaan potentiaaliinsa (joka on iso) koska se puoli ei häntä kiinnostanut samalla tavalla kuin ajaminen. Kun unohdetaan ne Kimin fanisivun lainaukset ja kaivetaan mitä hänestä on mm. Sauber ja Coulthard sanonut muualla kuin fanisivuilla, ei heidän sanomisiaan amuta alas edes Jatkoajan Kimi fanipoikien toimesta. Motivaation kysenalaistamista ei pysty kukaan ampumaan alas. Jos huippuammattilainen ryyppää kotimaassa Mervin ja Matin kanssa perseet olalle vähän ennen isoa kisaa toisella mantereella, vika todellakin on motivaatiossa tehdä muita asioita viimeisen päälle oikein kuin ajamista.

Alonso sentään on sitounut kaikin tavoin auton kehittämiseen koko uransa ajan ja viimeisen päälle. Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.

Hellittäkää hieman.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Missähän ne on ammuttu alas? Auton kehittäjänä Kimi ei hääppöinen ollut suhteessa omaan potentiaaliinsa (joka on iso) koska se puoli ei häntä kiinnostanut samalla tavalla kuin ajaminen. Kun unohdetaan ne Kimin fanisivun lainaukset ja kaivetaan mitä hänestä on mm. Sauber ja Coulthard sanonut muualla kuin fanisivuilla, ei heidän sanomisiaan amuta alas edes Jatkoajan Kimi fanipoikien toimesta. Motivaation kysenalaistamista ei pysty kukaan ampumaan alas. Jos huippuammattilainen ryyppää kotimaassa Mervin ja Matin kanssa perseet olalle vähän ennen isoa kisaa toisella mantereella, vika todellakin on motivaatiossa tehdä muita asioita viimeisen päälle oikein kuin ajamista.

Vastapainoksi löytyy litania juttuja, jossa Kimin palautetta/auton kehittämistä kehutaan, mutta näitä ei ilmeisesti lasketa, kun nuo jutut lukee Kimin fanisivustolla.

Edelleen, Sauber oli Kimin tallipäällikkö aikoja sitten. Kimi on voinut tulokaskaudellaan olla kaikkea mita Sauber sanoi, mutta nykyään tilanne voi olla toisin. Ja jonkun Coulthardin sanomiset on mulle yhtä arvoikkaita kun Villeneuven. Kaikki kunnia molempien uralle, mutta mulle on jäänyt fiilis, että molemmat ovat kommentoimassa vähän kaikkea, pääasia että nimi pysyy julkisuudessa. Mutta voin olla väärässäkin.

Alonso sentään on sitounut kaikin tavoin auton kehittämiseen koko uransa ajan ja viimeisen päälle. Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.

Hellittäkää hieman.

Alonso on ehdottomasti sitoutunut, ja mielestäni kaikessa vittumaisuudessaan äärimmäisen hieno kuljettaja. Uskallan väittää että aika harvassa on ne henkilöt, jotka väittävät Alonson kehittäneen autoaan väärin.

Mutta voitko väittää, että nyt, vuonna 2014, Räikkönen ei olisi sitoutunut auton kehittämiseen? Alonsohan nimenomaan puhuu luovuttamisesta, kun taas Kimi jauhaa siitä, kuinka hommia paiskitaan ja tehdään kaikki jotta auto paranee.

Mulla ei ole mitään sokeaa pistettä Räikkösen suhteen, vaan näen miehen virheet siinä missä muidenkin. En vain ymmärrä että miten yhdeksän vuotta sitten tehdyt ryyppyreissut liittyvät nykyiseen Räikköseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta voitko väittää, että nyt, vuonna 2014, Räikkönen ei olisi sitoutunut auton kehittämiseen?

Henkilökohtaisesti en seuraa Räikköstä enää niin tarkkaan että pystyisin sanomaan, onko muutosta tapahtunut varmasti. Hieman epäilen koska Räikkösen kohdalla motivaatio nousee joka kausi useampaan kertaan esille. Hän on ainoa kuljettaja jonka muistan joutuneen jatkuvasti vastaamaan kysymykseen, onko motivaatiota niin vuonna 2012, 2013 kuin vuonna 2014.

Mulla ei ole mitään sokeaa pistettä Räikkösen suhteen, vaan näen miehen virheet siinä missä muidenkin. En vain ymmärrä että miten yhdeksän vuotta sitten tehdyt ryyppyreissut liittyvät nykyiseen Räikköseen.

Se on hyvä kysymys, onko Räikkösen nykäsmäinen irrottelu pelkästään mennyttä vai haittaako se sieltä kaukaa edelleen nykyistä uraa. Vai onko niin, että viime vuosien ryyppääminen tulkitaan mm. Keski-Euroopassa motivaation puutteeksi - mitä se ei tietenkään nykäsmäisesti katsoen ole vaan osoitus villin miehen ikiaikaisesti vapaudesta.

***

Rosberg oli mun sankari formuloissa ja yksi hienoimpia hetkiä oli seurata kahta kisaa silloin vuonna 1982 paikan päällä. Vaikka Kekelle joskus maistui, hän osasi hoitaa kaikki muutkin asiat viimeisen päälle kuin ajamisen. Räikkösen suhteen olen kaivannut samaa ja vaikka se voi olla väärä uskomus, mun silmin (Huom! Kyseessä on kielikuva "mun silmin" joka ei tarkoita kirjoittajan olleen Matin, Mervin ja Kimin kanssa saunassa laskemassa mitä kukakin juo) Räikkönen olisi yksinkertaisesti voittanut enemmän jos olisi malttanut jättää dokaamisen vähemmälle ja antanut enemmän aikaa tallille kisan jälkeenkin.
 

Outsider

Jäsen
Missähän ne on ammuttu alas? Auton kehittäjänä Kimi ei hääppöinen ollut suhteessa omaan potentiaaliinsa (joka on iso) koska se puoli ei häntä kiinnostanut samalla tavalla kuin ajaminen. Kun unohdetaan ne Kimin fanisivun lainaukset ja kaivetaan mitä hänestä on mm. Sauber ja Coulthard sanonut muualla kuin fanisivuilla, ei heidän sanomisiaan amuta alas edes Jatkoajan Kimi fanipoikien toimesta. Motivaation kysenalaistamista ei pysty kukaan ampumaan alas. Jos huippuammattilainen ryyppää kotimaassa Mervin ja Matin kanssa perseet olalle vähän ennen isoa kisaa toisella mantereella, vika todellakin on motivaatiossa tehdä muita asioita viimeisen päälle oikein kuin ajamista.

Alonso sentään on sitounut kaikin tavoin auton kehittämiseen koko uransa ajan ja viimeisen päälle. Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.

Hellittäkää hieman.

No tässä ketjussa moneen kertaan, jos luet viestejä. Voitko kertoa minkä takia Sauberin positiivinen kommentti Kimistä auton kehittäjänä on fanipoikailua, mutta sinun löytämä negatiivinen kommentti absoluuttinen totuus? Ei sillä, että muutenkaan ensimmäisen tallipäällikön sanomisille ihan kaikista suurinta painoarvoa tulisi annettua, mutta kun nyt siihen jatkuvasti takerrut ja samalla onnistut ohittamaan hienosti kaikki positiiviset kommentit mitä on tullut McLaren, Ferrari ja Lotus leiristä. Vielä kun toisit Villeneuven asiantuntijana esiin, niin päästäisiin ihan uudelle tasolle...

Alonso on kova kuski ja varmaan kova panemaankin, mutta ei se maailman ylivertaisin autonkehitys ole oikein viime vuosina näkynyt, kun edellisestä mestaruudesta alkaa olla kymmenen vuotta ja sen jälkeen on kuitenkin istunut McLarenin, Renaultin ja Ferrarin puikoissa, joten resurssien puutettakaan ei varmaan tarvitse syyttää. Tietysti kymmenen vuotta on todella lyhyt aika, koska sillon Kimikin ryyppäsi Matin kanssa ja vieläkin on krapula päällä eikä mikään jaksa kiinnostaa.

Toisaalta aika turhalta tää jankkaus tuntuu, jos 70-luvulta asti ammennettu tietotaito on sitä luokkaa, että nyt Ferrarin isoin ongelmakin on tehoton moottori, vaikka oikeastaan jokaisessa sessiossa pystyy näkemään, että auto ei mene millään suoraan.
 

Sambody

Jäsen
Itseäni kiinnostaisi miten se kuski kehittää sitä autoa tehtaalta käsin, kun nykyisellään ei edes Maranellossa saa sitä uusinta luomusta lähteä hiomaan täydelliseksi Fioranon radalle. Kuitenkin se kuskin palaute annetaan niissä testeissä ja kisaviikonloppuisin. Tuskin yhdelläkään kuskilla gridillä on varteenotettavaa kompetenssia suunnitella autoonsa osia, jotka parantavat suorituskykyä sääntöjen puitteissa, joten eiköhän he ole lähinnä vain jaloissa tehtaalla. Hetkeäkään en usko etteikö Kimi kaiken sanottavansa ja kokemuksensa inssien kanssa jaa ennen kuin testeistä tai kisan jälkeen radalta poistuu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se nähdään täällä ongelmana koska Alonso on kuulemma kehittänyt autoa väärin(!). Räikkönen kun ampaisee kisan jälkeen baanalle niin sehän on vaan hyvä juttu koska ei niitä autoja enää kuskit kehitä vaan työ tehdään tuulitunneleissä.

Minä olen sanonut koko ajan että kuljettajat eivät kehitä autoa vaan ainoastaan antavat palautetta auton käyttäytymisestä ja toiveita siitä miten haluavat sen käyttäytyvän, ja kehitystyön hoitavat sitten ne ihmiset jotka ovat siihen palkattuja eli insinöörit. Ja kun sanoin että Alonson aikana Ferrari ei ole ainakaan mennyt eteenpäin, vaan pikemminkin taantunut, niin arvelin että yksi syy siihen voi olla että Alonson ajotyyli on sellainen että hänen palautteensa ja toiveensa eivät ole välttämättä vieneet auton kehitystyötä eteenpäin sillä tavalla että auto olisi helppo ja johdonmukainen säädettävä ja soveltuisi muunkinlaisille ajotyyleille.

Voi asia olla toki niinkin että Alonso antaa ihan hyvää palautetta ja tekee hyvää työtä auton kehitystyön eteen, ja ainoastaan Ferrarin inssit tekevät jotain pahasti väärin vuodesta toiseen kun auto ei näytä olevan tasaisen hyvä ja nopea oikein yhdelläkään kaudella. Ja vaikka asia olisikin niin että Alonso on ylivertainen kuljettaja ykkösissä niin siltikään se ero toiseen maailmanmestariin ja nopeaksi tiedettyyn Räikköseen ei voi mitenkään olla noin suuri vaan siinä autossa pitää olla jotain pielessä kun Räikkönen ei saa sitä millään käymään hanskaansa ja auton säätäminen näyttää muutenkin olevan niin tavattoman vaikeaa. Ja vaikka Alonso onkin pystynyt kohtuuhyviä pistesijoja tuolla ajamaan niin kyllä se auto on aivan hirvittävän vaikean näköinen ajettava hänenkin käsissään. Tuo Alonson runttaava ajotyyli vaan ei ole niin herkkä tuollaiselle käytökselle joten hän pystyy ihmeen hyvään vauhtiin tuollakin romulla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voitko kertoa minkä takia Sauberin positiivinen kommentti Kimistä auton kehittäjänä on fanipoikailua, mutta sinun löytämä negatiivinen kommentti absoluuttinen totuus?

En usko absoluuttiseen totuuteen. Juuri siksi nostin Räikkösen ongelmia esille. Keskustelu kulki pahimmillaan latua, missä Alonso oli pilannut Kiminkin auton. Toisaalta fanisivulle annettu asiantuntijakommentti on itsellinen prioriteetiltaan matalampi kuin riippumattomaan mediaan annettu.

Alonso on kova kuski ja varmaan kova panemaankin, mutta ei se maailman ylivertaisin autonkehitys ole oikein viime vuosina näkynyt, kun edellisestä mestaruudesta alkaa olla kymmenen vuotta ja sen jälkeen on kuitenkin istunut McLarenin, Renaultin ja Ferrarin puikoissa, joten resurssien puutettakaan ei varmaan tarvitse syyttää.

Alonson Ferrari aika alkoi 20010. MM-titteli ratkesi kauden viimeisessä kisassa Alonson tappioksi. Allkoi Red Bullin taru. Jos on yhtään - edes pintapuolisesti - perehtynut ykkösiin, tietää mistä Red Bullin suhteen oli kyse ja ketä tallissa työskenteli avainpaikoilla. Alonso olikin 2012 jälleen Vettelin takana toinen. Samoin vuonna 2013 Alonso oli toinen Vettelin takana. Red Bullin kokonaispaketti oli yksinkertaisesti paras joten en pidä Alonson saavutuksia mitenkään väheksyttävinä. Päinvastoin!


Toisaalta aika turhalta tää jankkaus tuntuu, jos 70-luvulta asti ammennettu tietotaito on sitä luokkaa, että nyt Ferrarin isoin ongelmakin on tehoton moottori, vaikka oikeastaan jokaisessa sessiossa pystyy näkemään, että auto ei mene millään suoraan.

Lapsellista kitinää. Fakta on se että Ferrarin moottori oli ennen kauden alkua Ferrarin mukaan noin 75 hp alle Mersun moottorin. En tiedä oletko koskaa autoa ajanut, mutta jos mopokin on tuttu, ymmärrät ongelman. Sillä autolla ei ajeta voitosta. Se että Ferrarin etupää on ongelma, pitää paikkansa. Räikkönen on todennut tästä mm. sen, että jos korjaavat etupäätä, ongelmia on sen jälkeen takapäässä.

Ferrarin tallipomo Marco Mattiacci kommentoi Räikkösen vaatimusta seuraavasti:

- Kimi valitti moottorista. On meistä kiinni, että voisimme antaa hänelle auton, jolla hän voisi hyödyntää arvoaan.

Mattiaccin mukaan Ferrarilla ongelmia muillakin osa-alueille kuin moottorissa.

- En eriyttäisi kaikkea yhdelle osa-alueelle. Kaikki ongelmamme eivät liity moottoriin, vaikka Mercedeksen moottori on erinomainen.


Kyse ei todellaan ole yksin moottorista sillä etupään ongelmien ratkaiseminen on oleellista. Mutta kun puhutaan Mersujen haastamisesta tällä kaudella, puhutaan aina myös moottorin lisätehoista eri tilanteissa ja lämpötiloissa radalla.
 

Outsider

Jäsen
En usko absoluuttiseen totuuteen. Juuri siksi nostin Räikkösen ongelmia esille. Keskustelu kulki pahimmillaan latua, missä Alonso oli pilannut Kiminkin auton. Toisaalta fanisivulle annettu asiantuntijakommentti on itsellinen prioriteetiltaan matalampi kuin riippumattomaan mediaan annettu.

Keskustelu kulkee missä kulkee, mutta jos tulee sisään tällä:
Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.

niin olisiko silloin syytä varautua siihen, että vasta-argumentitkin saattavat jossain tilanteissa joillain kirjoittajilla ampua yli? En tiedä olenko sitten käsittänyt väärin, mutta ei kai kukaan noita kommentteja tuolle fanisivustolle ole antanut, vaan ne on poimittu sinne eri medioista ihan samaan tapaan kun sinä olet poiminut tukea omalle agendallesi. Korjaa toki jos olen väärässä.

Alonson Ferrari aika alkoi 20010. MM-titteli ratkesi kauden viimeisessä kisassa Alonson tappioksi. Allkoi Red Bullin taru. Jos on yhtään - edes pintapuolisesti - perehtynut ykkösiin, tietää mistä Red Bullin suhteen oli kyse ja ketä tallissa työskenteli avainpaikoilla. Alonso olikin 2012 jälleen Vettelin takana toinen. Samoin vuonna 2013 Alonso oli toinen Vettelin takana. Red Bullin kokonaispaketti oli yksinkertaisesti paras joten en pidä Alonson saavutuksia mitenkään väheksyttävinä. Päinvastoin!

En minäkään väheksy Alonson saavutuksia, kunhan vaan kyseenalaistin sitä, että ehkä se auton kehitystaito ei olekaan niin ylivertaista varsinkaan kun kukaan ei vielä ilmeisesti ole pystynyt todentamaan miten se käytännössä tapahtuu ja kenen tyyli on paras. Voisiko tästä muuten päätellä, että pidät Adrian Neweya kovassa arvossa Red Bullin suorituskyvyn takana? Jos näin, niin onko hänen positiiviset kommentit Kimin taidoista fanipoikailua, vai onko mahdollista, että hän tietää mistä puhuu?

Lapsellista kitinää. Fakta on se että Ferrarin moottori oli ennen kauden alkua Ferrarin mukaan noin 75 hp alle Mersun moottorin. En tiedä oletko koskaa autoa ajanut, mutta jos mopokin on tuttu, ymmärrät ongelman. Sillä autolla ei ajeta voitosta. Se että Ferrarin etupää on ongelma, pitää paikkansa. Räikkönen on todennut tästä mm. sen, että jos korjaavat etupäätä, ongelmia on sen jälkeen takapäässä.

Ferrarin tallipomo Marco Mattiacci kommentoi Räikkösen vaatimusta seuraavasti:

- Kimi valitti moottorista. On meistä kiinni, että voisimme antaa hänelle auton, jolla hän voisi hyödyntää arvoaan.

Mattiaccin mukaan Ferrarilla ongelmia muillakin osa-alueille kuin moottorissa.

- En eriyttäisi kaikkea yhdelle osa-alueelle. Kaikki ongelmamme eivät liity moottoriin, vaikka Mercedeksen moottori on erinomainen.


Kyse ei todellaan ole yksin moottorista sillä etupään ongelmien ratkaiseminen on oleellista. Mutta kun puhutaan Mersujen haastamisesta tällä kaudella, puhutaan aina myös moottorin lisätehoista eri tilanteissa ja lämpötiloissa radalla.

En tiedä oletko koskaan ajanut autoa, mutta jos mopokin on tuttu, niin varmaan ymmärrät, että vaikka siinä olisi moottoripyörän moottori/tehot, niin ei sillä silti pärjää moottoripyörille, jos ajettavuus on paska. Se, että on ollut radan varressa katsomassa kun Keke ajaa, ei välttämättä tee vielä asiantuntijaa tekniikan suhteen, mutta toki voit taas ottaa lapsellisuuskortin esiin, jos et muuta keksi. Ei kukaan ole väittänyt, etteikö Ferrarilla olisi tehottomampi kone kuin Mersuilla, mutta niin on Relluillakin, eikä Red Bull ole silti yhtä levottoman näköinen kuin Ferrarit. Montrealissahan muuten Mersuilla oli isojakin ongelmia, mutta eipä sieltä silti tultu heittämällä ohi, vaikka tehoa puuttuikin, että on niissä autoissa muutakin eroa. Tämän otin sen takia esille, koska itse olit ensin sitä mieltä, että tehoero on kaikista ratkaisevin tekijä Ferrarin ongelmissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Montrealissahan muuten Mersuilla oli isojakin ongelmia, mutta eipä sieltä silti tultu heittämällä ohi, vaikka tehoa puuttuikin, että on niissä autoissa muutakin eroa. Tämän otin sen takia esille, koska itse olit ensin sitä mieltä, että tehoero on kaikista ratkaisevin tekijä Ferrarin ongelmissa.

Olen edelleen sitä mieltä, että Ferrarin ongelma uno on moottori. Siis silloin kun puhutaan F1 kuljettajien mestaruudesta ja tallimestaruudesta 2014. Tässä olen samoilla linjoilla Ferrarin tallipomo Marco Mattiaccin kanssa, jonka mielestä "Kaikki ongelmamme eivät liity moottoriin" ja ongelmia on muillakin osa-alueilla. Laitoin vielä ystävällisesti tällä kertaa Mattiacin tekstin suomeksi...

Se on selvä että Jatkoajan Kimiosasta tietää tämänkin Ferrarin ongelman paremmin. Me nyt vaan ollaan eri mieltä monesta muustakin asiasta joten se siitä.

On kokonaan toinen asia jos puhutaan Ferrarin kierrosajan parantamisesta ilman Mersun haastamista. Se voidaan tehdä nykyiselläkin moottoriteholla. Autohan on surkea muutenkin. Tosin Alonso pärjää silti koska ajotyyli ei ole niin herkkä ja äijä osaa muuntaa ajamistaan tarpeen mukaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskustelu kulkee missä kulkee, mutta jos tulee sisään tällä:

Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.

niin olisiko silloin syytä varautua siihen, että vasta-argumentitkin saattavat jossain tilanteissa joillain kirjoittajilla ampua yli?

Joo, oli minulta lapsellinen ja aika perusteeton heitto. Adrenaliinin piikkiin laitan sen paremmin asiaa valaisematta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Viikonloppu tulossa ja Formulat palaa manner-Eurooppaan, jalkapallon MM-kisojen voittaneeseen Saksaan. Hienoa, että vuorossa on Hockenheim. Jännä kisa tulossa.

FRIC-jousitusjärjestelmän kieltämisestä ei olla päästy sopuun(1), joten jos joku tai jotkut tallit ko. järjestelmää käyttää, taitaa protesteja sadella.

Itseäni eniten kiinnostaa Williamsille tulevat uudet osat(2) ja miten Bottas pärjää. Kimikin tottakai kiinnostaa, mutta en usko, että Ferrarilla olisi tehty tarpeeksi kehitystä, jotta Kimi taistelisi sijoista 3-5.

Ja sitten olisi kiva, jos Rosberg pyyhkisi vaihteeksi Hamiltonilla lattiaa. Saataisiin uusi maailmanmestari, jolloin ensi kautena olisi enemmän mestareita kuin ikinä aikaisemmin. Oletan siis, että kaikki nyt kilpailevat mestarit jatkavat ainakin kauden.

linkki 1 vie maikkarin uutiseen
linkki 2 vie suomif1:n uutiseen
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Täytyy kyllä sanoa, että olen todella epäileväinen tuon Williamsin päätöksen suhteen, että harvase perjantai Bottaksen autossa on joku muu kuin mies itse. Toki noista saadaan kokemusta ja erinäisiä sponsorituloja, mutta näen kyllä että Valttari on tuon tiimin tulevaisuuden toivo ja jos tuon perjantai testailun menettämisen vuoksi menetetään sijoituksia sunnuntaina, niin en olisi edes varma onko tuo rahallisesti kannattavaa.

Toki nämä on asioita, jotka on sovittu jo kauden alkua ennen ja tuskin Williams sijoitti itseään edes noin korkealle, missä he nyt ovat. Tämä saattaa vaikuttaa tietysti tuohon ansaintalogiikkaan. Mutta anyway, en silti pysty ymmärtämään ratkaisua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy kyllä sanoa, että olen todella epäileväinen tuon Williamsin päätöksen suhteen, että harvase perjantai Bottaksen autossa on joku muu kuin mies itse. Toki noista saadaan kokemusta ja erinäisiä sponsorituloja, mutta näen kyllä että Valttari on tuon tiimin tulevaisuuden toivo ja jos tuon perjantai testailun menettämisen vuoksi menetetään sijoituksia sunnuntaina, niin en olisi edes varma onko tuo rahallisesti kannattavaa.

Toki nämä on asioita, jotka on sovittu jo kauden alkua ennen ja tuskin Williams sijoitti itseään edes noin korkealle, missä he nyt ovat. Tämä saattaa vaikuttaa tietysti tuohon ansaintalogiikkaan. Mutta anyway, en silti pysty ymmärtämään ratkaisua.

Toisaalta, ilman tätä Williamsin strategiaa Bottas itsekään ei olisi välttämättä koskaan päässyt mukaan ykkösiin. Bottashan oli juuri varakuskina ajamassa näitä perjantaiharjoituksia ja antoi niissä sen verran vahvoja näyttöjä että sitä kautta avautui sitten mahdollisuus kisakuljettajaksi.

Kun testaamista on nykyisin rajoitettu niin paljon niin kyllähän tuo on tallille ihan hyvä keino "kasvattaa" itselleen kuljettajia, ja toisaalta sitä kautta on mahdollista saada myös rahaa. Williamsillehan tulee tällä kaudella Brasiliasta aika paljon rahaa ja uskoisin että kisakuski-Felipen lisäksi tähän pakettiin sisältyy testikuski-Felipe elikkäs Felipe Nasr joka on Bottaksen autoa välillä lainaillut.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellainen aika-ajo tällä kertaa. Hamiltonilla petti ilmeisesti laitteet, joten Rosbergin paalu melkeimpä varmistui jo Q1 aikana. Williamsit (varsinkin Bottas!) pääsivät yllättävän lähelle ja alkavat tätä tahtia olemaan Mercedekselle kohta todellinen uhka taistelussa paalusta.

Kimin aika-ajo taas.. noh, sitä tuttua? Sija 12., tallitoveri Q3:seen ja sijalle 7. Ei tuo nyt tunnu onnistuvan Kimiltä mitenkään, vaikka jälleen harjoituksissa oli pieniä pilkahduksia paremmasta. Huomisesta kisasta odotettavissa taas tuskien taival, loistavalla ajolla taistelee korkeintaan jostain 8.sijasta..
 

Byvajet

Jäsen
Bottas vaikuttaa kuljettajalta, joka pystyy hyvällä autolla voittamaan mestaruuden. Sekä tasaisuutta että nopeutta on riittävästi, tosin nopeudesta en ole vielä ihan varma.

Se on sitten tuurista kiinni, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No, Massa osoitti olevansa Räikkösen kanssa öbaut yhtä nopea ja Bottas näyttää olevan hivenen Massaa nopeampi, joten eiköhän siltä nopeutta ihan riittävästi löydy.



Oli muuten todella viihdyttävä aika-ajo ja saatiin huomiseksi mielenkiintoinen kisa. Saa nähdä kuinka monta sijaa Hamilton nousee jo ensimmäisen kierroksen aikana...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä kun taas katseli noita Ferrarin incar-kuvia niin ei voi kuin ihmetellä kuinka kammottavalta tuo auto näyttää mutkissa, se aliohjautuminen on jotain ihan järjetöntä. Näki hyvin kun Kimi yritti kääntää mutkiin niin vaikka meni ihan eturenkaat linkussa niin auto pyrki vaan koko ajan jatkamaan suoraan ja kaikki mutkat meni leveäksi.

Tuollainen auto kun annetaan kuljettajalle jolle aliohjautuvuus on tunnetusti myrkkyä ja joka haluaa tuntumaltaan hyvän ja tarkan etupään, niin eipä ole ihme että ei oikein löydy kunnon tuntumaa ja luottamusta autoon ja tulokset ovat mitä ovat. Alonso tuolla vielä joten kuten vetelee kun ajotyyli on niin erilainen, mutta ei tuo auto kyllä hänenkään käsissään kovin nopealta ja hyvin käyttäytyvältä näytä.

Bottas vetää kyllä hienosti! Williams on löytämässä/löytänyt takaisin sen talvitestien nopeuden ja Bottas pystyy jatkuvasti olemaan joko Massan edellä tai vähintäänkin samassa vauhdissa. Toivottavasti podium-sijoitusten sarja saisi huomenna jatkoa: 3, 2... Ei se mahdotontakaan olisi, Mersullakin jonkin verran on noita luotettavuusmurheita ja Hamilton joutuu nyt sen seurauksena lähtemään häntäpäästä. Ja pari kertaa on nyt vähälle aikaa nähty että keskeytyksiä voi heillekin tulla.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ilta-Sanomat kirjoitti lauantaina aamupäivällä, että Italian suurin urheilulehti La Gazzetta dello Sport pohtii lauantain numerossaan sitä saako Kimi kenkää Ferrarilta kesken kauden. Mitään uutta tuossa jutussa ei ole, siinä mainitaan ne samat asiat mitkä on tullut sanottua jo useaan kertaan eli "potkut 2+1 vuoden sopimuksen omaavalle Kimille tulisi Ferrarille kalliiksi" ja että "Alonso on nuijinut Kimin kuluvalla kaudella 1000-0". No sitten päästiin lauantain aika-ajoihin ja Kimi jatkoi siitä mihin edellisissä kisoissa on totuttu: grande katastrofi ja sijoitus 12. Taas se auto luisteli ja tällä kertaa ei Maikkarin haastattelussa kuultu perinteistä "katsotaan mitä huomenna tapahtuu" vaan Kimi muutaman lauseen jälkeen poistui mikrofonin ääreltä toiseen suuntaan. Naru Kimin kaulan ympärillä kiristyy kiristymistään, sitä ei kiellä enää kukaan. Tai jos kieltää niin oikeasti suosittelen siirtymään jonkun toisen lajin seuraamisen pariin. Kun ajetaan rystyset sinisenä ja oikea jalka mustana, Fernando on Kimiä 0,4-0,5 sekuntia kierroksella nopeampi. Kaikki tietää, että formuloissa tuollainen ero tallikaverien välillä on aivan liikaa. Se ero on murskaava.

Bottakselta jälleen kerran loistavaa työtä. Eikä pelkästään siksi, että otti Nicon jälkeen upean kakkossijan ja eturivin lähtöpaikan vaan siksi, että puristi vain 0,2 sekunnin päähän kotiradallaan ajavasta Mersusta ja vetipä vielä tuolla nopeimmalla kierroksellaan keskisektoriin aika-ajon pohjat. Williams tekee upeaa työtä ja kun Bottas on tällä hetkellä helvetin nopeassa iskussa ja itseluottamusta löytyy, tältä kaksikolta voi odottaa loppukauden kisoista vielä vaikka mitä. Sunnuntain kilpailusta tulee mielenkiintoinen. Mersut ovat nopeita ja jokaiseen kilpailuun suursuosikkeja, mutta kuten on nähty niin hopeanuolissa on ollut myös yllättävän paljon ongelmia. Ja tuntuu siltä, että tällä hetkellä nuo ongelmat kasaantuvat vuoronperään molemmille kuskeille. Englannissa Nicolta meni voitto vaihdelaatikon rikkoutumisen takia ja nyt Hamilton, Englannin ykkönen, veti seinään jarruongelmien takia. Williamsilta löytyy nopeutta ja luotettavuutta ja sijoitus pallille on vähimmäistavoite, Nicon mahdollisten ongelmien kautta myös voitto voisi olla mahdollinen. Kanadassa kolmas, Englannissa toinen, Saksassa... : )
 

Outsider

Jäsen
Valtteri on kyllä löytänyt kovan vireen nyt ja mikäs siinä on ajellessa, kun auto tuntuu kulkevan. Hyvin näki, että oli vaikea pidätellä hymyä lehdistötilaisuudessa aika-ajojen jälkeen. Erikoinen tilanne, mutta tänään on palkintopalli otettavissa ihan normaalilla suorituksella, joskin Nicon haastaminen vaatisi todennäköisesti jo vähän tuuriakin.

Mitä Kimin mahdollisiin potkuihin tulee, niin siinä mietityttää lähinnä:

A: Kuka tilalle? Vapaana ei ole kuskeja, joilla olisi varmuudella riittävästi kokemusta noista autoista ja kun Ferrarin tilanne nyt on mitä on, niin ehkä suurinta hinkua ei kenelläkään(Bianchi?) ole vaihtaa sinne nyt toisesta tallistakaan.

B: Yllä mainituista syistä ei ole mitenkään varmaa, että vaihto toisi Ferrarille (merkittävästi) enempää pisteitä loppukauden aikana, vaikka toisaalta paljon Kimiä huonomminkaan ei tietysti voisi mennä. Silti tosiaan Alonsokin oli eilen vasta 7. ja siitäkin puuttui Hamilton edeltä. Hockenheim on toki ratanakin poikkeava, mutta tuolla Ferrarin kehityssuunnalla muut tulee vielä kokonaispisteissä reilusti ohi, vaikka Alonso aina kisassa jonkun sijoituksen parantaisikin.

C: Alonso voi myös olla lähdössä, tosin omasta aloitteestaan, joten haluaako Ferrari pistää koko paketin uusiksi varsinkin jos eivät saa jotain Vetteliä tai Hamiltonia tilalle?

D: Raha. Jos/kun sopimuksessa on puheiden mukaan todella kalliit irtisanomispykälät, niin en oikein jaksa uskoa, että Ferrari alkaa maksamaan niitä edellä mainittujen syiden takia.

Toki mitään ratkaisua ei ykkösissä voi pitää liian yllättävänä, joten katsellaan tilannetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös