Formula 1 – kausi 2013

  • 589 490
  • 1 881
Suosikkijoukkue
KK
Oikea harmi että nykyisin moottorit ei hajoa ja autot kestää maaliin mitä nyt häntäpään autot yleensä vähän hajoilee. Lajiin kuuluu se että viimeisellä kieroksella sanoo moottori poks ja ollaan metsässä itkemässä.

No moottoreita nyt ei ole hirveästi mennyt, mutta kyllähän noita keskeytyksiä aina silloin tällöin tulee tekniikan takia myös huipputalleille. Mielestäni on taas hyvä, että tekniikka kestäisi, koska minkäs se kuski sille mahtaa, että moottori menee rikki. Schuminkin dynastia ole olennaisesti kiinni auton luotettavuudesta yhdessä vaiheessa. Oki Schumi oli nopeakin, mutta auto oli vain niin vä ja luotettavakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eihän tuo Red Bullin ylivoima ole kuitenkaan läheskään samalla tasolla mitä Ferrarin Schumin kulta-aikoina, mutta jotenkin tuollaiseen on niin turtunut että tulee jo korvista ulos.

Tosiaan, Vettel torstain pressissäkin puolustautui sanomalla että hänen johtonsa kisoissa ollut vain muutamia sekuntteja kun Schumilla oli aikanaan 30-60 sekunttia.

Vaikea näitä on verrata varsinkin johtuen nykyrenkaista. Omasta mielestä Red Bullin ylivoima on jokseenkin samaa luokkaa Schumin parhaiden autojen kanssa hetkittäisessä 5-15 kierroksen otoksessa kun päätetään ajaa se ero muihin. Vettel ajoi kuitenkin Singaporen kisassa viimeisen SC:n jälkeen yli 30s eron Alonsoon.

Useissa kisoissa RB säästää renkaitaan lopussa niin paljon ettei ero lopussa ole verrattavissa Schumin aikoihin. Ylivoimasta kertoo myös lauantain aika-ajo, oliko se Q1 vai Q2, vai molemmat kun Vettel ajoi alun s-mutkan isommalla vaihteella kuin muut.

Ei mitään RB:ltä pois, loistavan auton ovat rakentaneet Vettelille ihme kers-luistonestoineen, mutta niin ylivoimainen se halutessaan on että RB:kin joutuu keksimään kommentteja missä saisi kisatilanteet kuullostamaan tiukemmalta mitä oikeasti on.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos noilla nykyisillä autoilla saisi ajaa täysillä välittämättä renkaista, niin se ylivoima olisi samaa luokkaa mitä Schumin ja Ferrarin aikaan. Singaporen kisa osoitti jo tämän. Muutamissa kierroksissa Vettel katosi aivan maisemaan muilta ja yhtäkkiä se ero olikin jo +30 sekuntia.

Hieman huvitti noi Alan Permanenkin jutut tuosta miksi Kimi on alkanut häviämään Romainille. Kimillä on tietysti vaikeuksia noiden renkaiden kanssa, mutta Romain on parantanut ihan älyttömästi ja noussut samalle tasolle kuin Räikkönen. Joopa joo. Enemmänkin toi näyttää siltä, että nyt on siirretty kaikki munat Grosjeanin koriin ja Kimistä yritetään tehdä vähän heikompaa monista eri syistä. Eiköhän Kimi ole suljettu jo ulos aika pitkälti myös kaikenlaisesta auton kehityksestä, jotta mitään kallisarvoista tietoa ei päädy Ferrarille.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jos noilla nykyisillä autoilla saisi ajaa täysillä välittämättä renkaista, niin se ylivoima olisi samaa luokkaa mitä Schumin ja Ferrarin aikaan. Singaporen kisa osoitti jo tämän. Muutamissa kierroksissa Vettel katosi aivan maisemaan muilta ja yhtäkkiä se ero olikin jo +30 sekuntia.

Aikamoista jossittelua. Jos renkaat olisivatkin alkukauden tasoa niin kärjessä olisi ihan eri tallit. Red Bull on toki ylivoimainen mutta mahdoton verrata Ferrari-Schumi ylivoimaan kun laji on täysin eri nykyään.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun mielestä tämmöiset vertailut pitäisi jättää suosiolla pois, eri aikakausilla on niin eri säänöt olleet ja kisojen määrissä ja pisteytyksissä eroja, että vaikea noita on verrata.

Tämä. Erityisesti tuo tuntuu pisteytyksessä, kun nykyään voitosta saa 2,5 kertaa enemmän pisteitä kuin aiemmin, joten pistetilastojen kärkipäätä eivät tulevaisuudessa tule enää miehittämään nämä entiset suuret mestarit, vaan nykyiset huippunimet tulevat siellä olemaan. Ja tosiaan tuo Schunmin voittomäärän tavoittaminen tulee olemaan vaikeaa kenelle tahansa. Vaikka Vettel on nyt ajanut paljon voittoja pitää muistaa, että iso osa voitoista on tullut kahdella kaudella (2011, 11 voittoa ja tänä vuonna jo 9). Ja tälläisiä kausia ei kuitenkaan ole joka vuosi luvassa, nimittäin kyllä se RB:n ylivoimakin aikanaan loppuu, kenties jos ensi kaudella. Mestaruuksien määrässä Vettel voi Schumacherin tavoittaakin, mutta en usko että menee ohi siinäkään. Paalut onkin sitten toinen juttu.

Ja mielensäpahoittajille tiedoksi, etten tässä missään nimessä dissaa Vetteliä. Totesin vain muutamia faktoja. Itselläni ei ole mitään miestä vastaan. Tekee tällä hetkellä työnsä aivan uskomattoman hyvin ja ansaitsee kyllä kaiken menestyksen mitä tulee, vaikka se hieman puuduttavaa onkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo voittotilastotkin on vähän niin ja näin, eri aikakausilla kun on ollut eri määrä kisoja ja eri pisteytykset. Jo pelkästään tuo paras kuudesta pisteytys on ollut semmoinen että silloin kannatti voitosta ajaa, se kun oli melkein puolet enemmän pisteitä mitä voitosta sai kun kakkonen. Nyt ei kaikki kuskit ehkä niin tosissaan lähde sitä voittoa hakemaan vaan enemmin varmistelee pisteet kotia. Kisojakin oli vähemmän joten voittoa kannatti hakea jopa pienellä riskillä.

Mutta onhan nuo voittotilasto kyllä aika huikeita, pitää vettelin seuraavat n. 200 kisaa ajaa samaan tahtiin kuin nyt voittoja uralla tullut, että pääsee edes tasoihin schumin kanssa silloin kun kummallakin sama määrä kisoja. Ehkä osittain harmikin että schumi veti tuossa pari kautta keskikastissa uran jälkeen, muuten varmaan suhteessa kisojen määrään ei kukaan pääsisi koskaan lähellekkään, nyt ehkä vettelillä pieni mahdollisuus jos seuraavat kaudet mukana voitotaistelussa, mutta jatkossakin pitäisi joka kolmannessa kisassa napata voitto :)
 

N^Miksu

Jäsen
Tällä suunnalla alkaa jo vähän käämit palamaan Autosportin Räikkösen dissaukseen ja Grosjeanin hypetykseen. En tiedä onko Autosportilla jotain hampaankolossa Ferraria vastaan, vai onko Lotuksella hyvät PR suhteet, mutta kyseisen julkaisun kelkka on kääntynyt täysin sen jälkeen, kun Räikkösen sopimus julkaistiin. Tai sitten olen liian herkkänahkainen suomalainen.

Tässä muutaman artikkelin/blogin otsikko viimeisen parin viikon ajalta:

* Grosjean is now a Raikkonen beater (julkaistiin jo ennen Japanin viikonloppua)
* Grosjean ready to lead Lotus in 2014
* Vettel lauds 'fantastic' Grosjean
* Kimi Raikkonen struggling with revised Pirelli Formula 1 tyres
* Raikkonen admits he made a mistake
* Alonso: Massa no slower than Raikkonen
* Raikkonen plays down Grosjean deficit

Ja itse artikkelit sisältävät myös kuolemattomia lausahduksia: "There is no stopping Romain at the moment, that is for sure."

Massaan liittyen, kaverihan sai tallimääräyksen kisan aikana, mutta ei totellut. Hieman myöhemmin napsahti varikon ylinopeudesta rangaistus. Sattumaa? Todennäköisesti.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä suunnalla alkaa jo vähän käämit palamaan Autosportin Räikkösen dissaukseen ja Grosjeanin hypetykseen. En tiedä onko Autosportilla jotain hampaankolossa Ferraria vastaan, vai onko Lotuksella hyvät PR suhteet, mutta kyseisen julkaisun kelkka on kääntynyt täysin sen jälkeen, kun Räikkösen sopimus julkaistiin. Tai sitten olen liian herkkänahkainen suomalainen.

Tässä muutaman artikkelin/blogin otsikko viimeisen parin viikon ajalta:

* Grosjean is now a Raikkonen beater (julkaistiin jo ennen Japanin viikonloppua)
* Grosjean ready to lead Lotus in 2014
* Vettel lauds 'fantastic' Grosjean
* Kimi Raikkonen struggling with revised Pirelli Formula 1 tyres
* Raikkonen admits he made a mistake
* Alonso: Massa no slower than Raikkonen
* Raikkonen plays down Grosjean deficit

No aika herkkänahkaista kieltämättä nähdä noista yhtäkään otsikkoa jonain Kimin "dissauksena" tai Grosjeanin hehkutuksena.

Esim:

* Grosjean ready to lead Lotus in 2014

-Tämä nyt ei edes liity Kimiin millään lailla, Kimi poistuu Ferrarille ja tuossa todetaan Grosjeanin olevan valmis olemaan Lotuksen ykkösmies ensi kaudella. Ja näinhän ranskalainen varmaan tuleekin olemaan tutussa tallissaan kun saa vastaansa muualta tulleen uuden kaverin. Jos Kimi jäisi Lotukselle ja otsikko olisi tuo sama, voisi tulkita Autosportin hehkuttavan Grosjeanin olevan jatkossa Kimiä edellä.

* Raikkonen admits he made a mistake

-Niin, Kimi myöntää tehneensä virheen, samasta asiasta oli suomalaismediassa varmaan sata otsikkoa eli millä tavalla menee Kimin lyttäämiseksi jos kaveri itse sanoo tehneensä virheen? Kyllä noita kuskien haastatteluja ja kommentteja radan tapahtumista on tapana julkaista pitkin maailmaa myös ilman kummempia taka-ajatuksia.

* Alonso: Massa no slower than Raikkonen

-Tätäkin asiaa huudettiin myös suomalaismediassa viime viikolla aika paljon, eli jos Alonso noin sanoo niin ei kai sen julkaiseminen mediassa kenestäkään Kimin dissaajaa tee. Alonsosta ehkä.

Eivätkä nuo muutkaan ole yhtään sen kummempia juttuja, eli aika puolustuskannalla saa jo lähtökohdilta ko. julkaisua lukea, jos noinkin perusjutut kääntää päässään Grosjeanin hehkutukseksi ja Kimin haukkumiseksi. Noiden perusteella ei ole mitään siihen viittaavaakaan, ehkä siellä Grosjeania kehutaan mutta eikö nyt ole vihdoin ollut sille jopa aihetta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No aika herkkänahkaista kieltämättä nähdä noista yhtäkään otsikkoa jonain Kimin "dissauksena" tai Grosjeanin hehkutuksena.

Ei ehkä just nämä artikkelit mutta yleisesti ottaen olen itsekin sitä mieltä ettei Kimi saa medioissa tarpeeksi ansaitsemaansa hehkutusta, ihan alkaen suomalaisista medioista. Onko syy imagossa ja tylyssä ulosannissa medioiden suuntaan, en tiedä. Suomalaiset mediat vielä ymmärtää koska eihän täällä saa kenestäkään menestyvästä miljonääristä tehdä isoa numeroa. Itse lajin seuraajana ja voisin sanoa että fanina koska koko uran olen seurannut ja jo 2001 paikan päälläkin. Itse näen miehessä taitoa ja tarinantynkää isoimmillekin artikkeleille.

Tälläkin hetkellä menossa aikamoinen come back Lotuksella, kaksi voittoa, aika monta podiumia ja oliko se 27 perättäistä pistekisaa. Tulossa vielä siirto suurimpaan ja kauniimpaan talliin eli Ferrarille. Mahtaa vituttaa niitä jotka tyrmäsi Kimin mahdollisuudet menestyä kahden WRC-vuoden jälkeen.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmasti muutama toimittaja on vetänyt herneet pysyvästi nenään Kimin niukan mediakäytöksen ja haastattelusuostumuksien vuoksi. Ihmiset noita Autosportinkin juttuja tekee ja monelle on voinut jäädä vaadittu juttu tekemättä kun Kimi on vastannut parilla sanalla kysymyksiin tai lähtenyt kesken haastiksen paskalle. Siinä sitten saa rauhassa muodostaa mielipiteen kuljettajasta kun päätoimittaja hengittää niskaan että missä tuhannen sanan inside-juttu Kimistä ja käteen jäi kolme kahden sanan vastausta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
-Tätäkin asiaa huudettiin myös suomalaismediassa viime viikolla aika paljon, eli jos Alonso noin sanoo niin ei kai sen julkaiseminen mediassa kenestäkään Kimin dissaajaa tee. Alonsosta ehkä.

Alonson puolustukseksi sanoisin että ei hän mielestäni dissaa tuossa ketään vaan paremminkin kehuu Massaa, nykyistä talli"kaveriaan", ja samalla nostaa tapojensa mukaisesti omaa profiiliaan vihjailemalla että "Kun Massa päihitti viimeksi Kimin, niin ei minulla ole mitään hätää hänen kanssaan."
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Formula 1: Mika H - F1 - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Häkkiseltä vähän kummallinen lausunto sinänsä. Ei ole tainnut huomata että Massalla olisi vielä tavoitteena jatkaa F1:ssä ajamista eikä lähteä pölyttymään jonnekin Maranellon varastoon "testikuljettaja"-tittelin kanssa. Ja luulisin että Massa kyllä löytänee mielekkäitä ajohommia halutessaan esimerkiksi Pohjois-Amerikasta ilman mitään Ferrarin armonpalojakaan.

Sinänsä ihmetytti Japanissa tuo Massan viimeisellä varikkopysähdyksellä ottama ylinopeusrangaistus, olisiko talli ensimmäisen pysähdyksen jälkeen/aikana säätänyt Massan nopeudenrajoitinta tietoisesti väärään kohtaan jotta saadaan se Alonso varmasti Massan ohi tuon drivethru-penaltin avulla?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Formula 1: Mika H - F1 - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Häkkiseltä vähän kummallinen lausunto sinänsä. Ei ole tainnut huomata että Massalla olisi vielä tavoitteena jatkaa F1:ssä ajamista eikä lähteä pölyttymään jonnekin Maranellon varastoon "testikuljettaja"-tittelin kanssa. Ja luulisin että Massa kyllä löytänee mielekkäitä ajohommia halutessaan esimerkiksi Pohjois-Amerikasta ilman mitään Ferrarin armonpalojakaan.
Massalla on tarkoitus jatkaa kisahommia, mutta joskus sekin aikanaan loppuu ja eiköhän Häkkinen viittaa siihen että jos ei polta siltojaan Maranelloon, voi F1-kilpa-ajouran jälkeen olla Ferrarilla hommia tarjolla kuten nyt esim. Mika Salolla.

Häkkinenhän sanoo tuossa, että "joskus myöhemmin Ferrarilla saattaisi olla Massalle vielä töitä tarjolla."

Ja näin se saattaa hyvinkin olla, eikä sen vuoksi kannata alkaa kiukutella monivuotiselle työnantajalleen enää loppumetreillä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Sinänsä ihmetytti Japanissa tuo Massan viimeisellä varikkopysähdyksellä ottama ylinopeusrangaistus, olisiko talli ensimmäisen pysähdyksen jälkeen/aikana säätänyt Massan nopeudenrajoitinta tietoisesti väärään kohtaan jotta saadaan se Alonso varmasti Massan ohi tuon drivethru-penaltin avulla?

Et voi edes puolitosissasi epäillä moista? Ferrarilla tiedetään että Alonson mestaruuteen tarvitaan enemmän kuin pieni ihme mutta valmistajien kakkossijaan tarvitaan myös Massalta pisteitä kun Mersulla ja Lotuksella niitä tuo kaksi kuljettajaa.
Jos jotain tahallista tapahtui niin se tapahtui Massan puolelta kun ei ensin halunnut päästää Alonsoa ohi suosiolla niin sitten halusi rankoa Ferraria ottamalla tahallisen rangaistuksen ja jäädä täten pisteittä. Mutta en usko siihenkään. Massa on tietääkseni ihan perusfiksu kaveri ja Ferrari pystyy kyllä tekemään Massan uran jatkon todella hankalaksi siinä tapauksessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Häkkinenhän sanoo tuossa, että "joskus myöhemmin Ferrarilla saattaisi olla Massalle vielä töitä tarjolla."

Ja näin se saattaa hyvinkin olla, eikä sen vuoksi kannata alkaa kiukutella monivuotiselle työnantajalleen enää loppumetreillä.

Kuten sanoin, Massalle löytynee kyllä ottajia esimerkiksi IndyCarista jonne nopeat brassit ovat aina hyvin kelvanneet. Ja käsittääkseni Massan sukukaan ei ole aivan perseaukista porukkaa, joten tuskin rahastakaan homma jää kiinni. Muutenkin täytyy arvostaa Massan ja Webberin ratkaisuja siinä mielessä että säilyttävät sentään ylpeytensä eivätkä niele koiran roolia kuten monet muut olisivat kiltisti tehneet, loppupelissä voittavan kilpa-autoilijan kuuluu olla aina hiukan itsekäs.

EDIT: Ja on ehkä muutenkin aika huolimatonta Häkkiseltä verrata Massaa juurikin Saloon. Massa kuitenkin MM-hopean ja 11 GP:tä voittaneena painii uransa jälkeen ihan eri statuksella kuin pari palkintopallisijaa urallaan saavuttanut Salo. Häkähän itse tietenkin katsoo tätä omasta näkökulmastaan kun hän saa puolestaan Mersulta paljon mieleisiä töitä, mutta eipä hän niitä ansainnut päästelemällä David Coulthardia ohitseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuten sanoin, Massalle löytynee kyllä ottajia esimerkiksi IndyCarista jonne nopeat brassit ovat aina hyvin kelvanneet. Ja käsittääkseni Massan sukukaan ei ole aivan perseaukista porukkaa, joten tuskin rahastakaan homma jää kiinni. Muutenkin täytyy arvostaa Massan ja Webberin ratkaisuja siinä mielessä että säilyttävät sentään ylpeytensä eivätkä niele koiran roolia kuten monet muut olisivat kiltisti tehneet, loppupelissä voittavan kilpa-autoilijan kuuluu olla aina hiukan itsekäs.

Tästä on ollut täällä aiemminkin puhetta. Itse kuuluun siihen joukkoon joka ymmärtää hyvin kuninkuusluokassa pysymisen ja sieltä mahdollisesti suoraan siirtymisen jonkun tallin/valmistajan palkkalistoille.
Se että lähdet vaikkapa Indyyn tai ajamaan Porschea kestävyyskisoihin vie kuskin kauas F1-ympyröistä. Ja on vain yksi kuninkuusluokka, muut luokat ei ole lähelläkään, mun mielestä.
Kyllä Heikilläkin olisi ottajia muissa luokissa, vaikka en suuri Heikki fani olekaan niin ymmärrän täysin pysymisen f1-paddockilla ja onhan sitä ajeltu tänäkin vuonna useammat harjoitukset. Jos Heikin kokemusta ei arvostettaisi niin ei tälläisiä almuja jaeta vanhoille kuskeille tuosta vain, eli on vahvasti mukana kuvioissa. Ja nyt puhutaan kuljettajista jotka ovat joskus F1:siin yltäneet yltäneet. Asia voi olla eri kun olet yli 35v ja haluat jostain syystä treenata vähemmän ja himmailla uraa.

Asian voisi esittää niin päin myös, että miksiköhän Caterhamin ja Marussia kaltaiset tallit ovat vuodesta toiseen lähtöruudukossa, laittavat satoja miljoonia projektiin ja tulos on sijat 19-22, aina. Onko nämä omistajat täysiä idiootteja, onko henkilökunta täysiä idiootteja, onko kokeneet kuskit siellä täysiä idiootteja jos ovat kehittämässä autoa, entä nuoret jotka ovat juuri tulleet ykkösiin ja ottavat ensi askeleet kuninkuusluokassa tätä kautta.
Mun mielestä tälläisenkin tallin tarina voi olla mielenkiintoinen, joku kausi voi osua kohdalleen, olla lähellä keskijoukkoa, kisa missä tapahtumia ja sieltä se tulee, ensimmäinen piste!

Ei kaikki ole aina vain voittamista. F1 on mulle kiistaton kuninkuusluokka, teknisesti jopa täysin ylivertainen. Ei se Caterhamikaan monesti ole kuin sekunnin hitaampi aika-ajoissa verrattuna Williamsiin, tuollainen auto on kuitenkin jo F1 ja täysin eri kuin muut rataluokat.

_
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massalla on tarkoitus jatkaa kisahommia, mutta joskus sekin aikanaan loppuu ja eiköhän Häkkinen viittaa siihen että jos ei polta siltojaan Maranelloon, voi F1-kilpa-ajouran jälkeen olla Ferrarilla hommia tarjolla kuten nyt esim. Mika Salolla.

Häkkinenhän sanoo tuossa, että "joskus myöhemmin Ferrarilla saattaisi olla Massalle vielä töitä tarjolla."

Ja näin se saattaa hyvinkin olla, eikä sen vuoksi kannata alkaa kiukutella monivuotiselle työnantajalleen enää loppumetreillä.

Massan sukuhan on käsittääkseni yksi Brazilian rikkaimmista joten Massa voi halutessaan ostaa, vaikka jonkun autoilusarjan, jos vältämättä haluaa ajella.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Massan sukuhan on käsittääkseni yksi Brazilian rikkaimmista joten Massa voi halutessaan ostaa, vaikka jonkun autoilusarjan, jos vältämättä haluaa ajella.

Joo, totta se on ja kun kerran fyrkkaa ja ostettavia sarjoja riittää niin kannattaa ilman muuta polttaa sillat ja pilata välit Ferrarin F1-tallin kanssa. Typerää oli edes ehdottaa muuta.

No, joka tapauksessa mielenkiintoista on katsella mihin Massa rahoineen päätyy ja miten se heilauttaa osaltaan kuljettajapalettia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Twitterissä nousi kuulemma tänään pienoinen paskamyrsky, kun Kimi täytti 34-vuotta ja Lotus onnitteli miestä seuraavalla twiitillä vai mikä nyt lienee:

https://pbs.twimg.com/media/BWw-kEXCIAApql8.jpg

Linkki vie F1-aiheiseen kuvaan.

Koville ottaa pistenikkarin lähtö. Äskettäin joku Lotus-pamppu mussutti miten Räikkönen olisi unohdettu ilman heitä, jos Grosjean ja huhuttu Massa/Heisenberg.. öööh.. Hülkenberg ei ensi kaudella kykene Räikkösmäisiin suorituksiin, on Lotus se mikä unohdetaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Joo, totta se on ja kun kerran fyrkkaa ja ostettavia sarjoja riittää niin kannattaa ilman muuta polttaa sillat ja pilata välit Ferrarin F1-tallin kanssa. Typerää oli edes ehdottaa muuta.

No, joka tapauksessa mielenkiintoista on katsella mihin Massa rahoineen päätyy ja miten se heilauttaa osaltaan kuljettajapalettia.

Aika helposti ne välit sitten menee, jos ei päästä merkityksettömässä kisassa tallitoveriaan ohi, joka ei edes enää mestaruudesta. Onko ne välit sitten arvossa pitämisen arvoisetkaan, jos ne noin helposti hajoavat?

Kumma juttu, kun Massaa on (syystäkin) haukuttu munattomaksi, kun hän on ollut vuosia Alonson laukunkantaja ja sitten, kun mies viimein alkaa ajaa itselleen niin se onkin typeryyttä ja siltojen polttelua. Massan on jo ihan ensi kauden kuskivalintojen takia taas löydettävä se kilpa-autoilijan asenne, jossa ajatellaan vain itseään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo, totta se on ja kun kerran fyrkkaa ja ostettavia sarjoja riittää niin kannattaa ilman muuta polttaa sillat ja pilata välit Ferrarin F1-tallin kanssa. Typerää oli edes ehdottaa muuta.

Ei Ferrarin kanssa väleissä oleminen ole mikään tie onneen, Niki Laudankin välit olivat Ferrari-uran loppuessa tallin kanssa aikalailla hirveät tallin suosittua Carlos Reutemannia ja Nikihän jätti viimeiset kisat kaudella 1977 väliin varmistettuaan kolmanneksi viimeisessä GP:ssä toisen mestaruutensa. Kuten jo aiemmin sanoin, onnettomilta markkina-alueilta ilman merkittävää taustatukea tulevalle Mika Salolle(tai Häkkiselle) tilanne on hiukan erilainen. Tietenkin Häkkisen lausunnon voi lukea myös epäsuoraksi viestiksi nykyisille Mersu-kuskeille jotka epäilemättä tulevat ottamaan yhteen toistensa ja tallinsa kanssa jos Mersu saa aikaan mestari-auton.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku Salon Ferrari visiitti nyt on muutenkin turha vetää vertailuun mukaan, kun mies tulee kesken kauden mukaan tuuraamaan kesken kauden loukkaantunutta Schumacheria. Totta kai tuollaisessa tilanteessa mestaruudesta taisteleva tallikaveri päästetään ohi, vaikka menetetäänkin se uran ainoa voitto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No moottoreita nyt ei ole hirveästi mennyt, mutta kyllähän noita keskeytyksiä aina silloin tällöin tulee tekniikan takia myös huipputalleille. Mielestäni on taas hyvä, että tekniikka kestäisi, koska minkäs se kuski sille mahtaa, että moottori menee rikki. Schuminkin dynastia ole olennaisesti kiinni auton luotettavuudesta yhdessä vaiheessa. Oki Schumi oli nopeakin, mutta auto oli vain niin vä ja luotettavakin.

Mutta kyllä minun mielestäni F1:een kuuluu myös pieni yllätyksellisyys, ja se että tallien pitää onnistua löytämään tasapaino luotettavuuden ja nopeuden väliltä. Kyllä minä toivoisin että ykkösissä nähtäisiin enemmän yllätyksellisyyttä kun useammaltakin kuljettajalta porsisi laitteet kesken kisan, tai autot juuttuisivat pienen ulosajon seurauksena hiekkaesteeseen, ja kilpailun lopussa joku Caterhamin auto olisi pistesijalla. Muistan kuinka esim. Häkkisen aikana jännitettiin ihan kisan loppuun saakka kuset housussa että kestääkö se Mersun mylly tällä kertaa maaliin saakka, tai odoteltiin kädet hiessä että kestääkö joku edellä ajava savuttava auto loppuun asti vai vieläkö se Häkkinen ehkä pystyisi nousemaan yhden pykälän tuon auton keskeyttäessä. Ja oli nekin aina hienoja hetkiä kun keskeytysten täyteisessä kisassa joku Minardi pääsi jämäpisteille ja pikkutallin väki riehui varikolla aivan onnesta soikeana. Nyt jotkut Caterhamit ja Marussiat eivät ole käytännössä koskaan edes lähellä pistesijaa kun kisoissa keskeyttää maksimissaan 5-6 autoa, vaikka pisteitäkin jaetaan useammalle kuljettajalle kuin aikaisemmin.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Siitä olen samaa mieltä, että turva alueet on liian isoja. Virheistä pitäisi ehkä kärsiä enemmän, mutta totuus on sekin, että nykyään autot on parempia ja virheitä ei edes tule niin paljoa.

Mitä tulee moottorien hajoamiseen, niin itse ainakin olen sillä kannalla, että ne ei poksu jatkuvasti. Mielestäni on parempi niin, että nopein voittaa ja ei ole oikeastaan edes vaaraa koneen hajoamiselle. Vetteliltä vaikka kone pamahtaisi ylivoimaiselta johtopaikalta, niin ei se haittaisi, mutta aika ilmainen voitto siitä jollekkin tulisi, vaikka olisi ollut selvästi hitaampi kisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös