Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 694
  • 1 881

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä tulee moottorien hajoamiseen, niin itse ainakin olen sillä kannalla, että ne ei poksu jatkuvasti. Mielestäni on parempi niin, että nopein voittaa ja ei ole oikeastaan edes vaaraa koneen hajoamiselle. Vetteliltä vaikka kone pamahtaisi ylivoimaiselta johtopaikalta, niin ei se haittaisi, mutta aika ilmainen voitto siitä jollekkin tulisi, vaikka olisi ollut selvästi hitaampi kisassa.

Minun mielestäni ei olekaan tärkeintä että nopein voittaa vaan että paras voittaa. Ja tuo sisältää muutakin kuin nopeuden. Jokainen noista valmistajista osaa varmasti tehdä luotettavan moottorin, sellainen jolla pystyy varmasti vetämään vaikka sata kisaa putkeen. Mutta olennaista onkin että kuka pystyy tekemään moottorin joka on samaan aikaan nopea ja luotettava. Tämän takia minä en näe että on mitään "lahjavoittoja" koska voittajan pitäisi pystyä löytämään tasapaino nopeuden ja luotettavuuden väliltä. Sen takia minä kannattaisin vapaampia sääntöjä moottoreiden (ja yleensäkin tekniikan) kehityksen suhteen, siten että F1 ei menisi ihan vakio-merkkiluokaksi jossa kaikilla on täysin samanlainen kalusto. F1:n suola oli ennen kun siellä oli monta erilaista tapaa tehdä asioita (esim. Ferrarin V12-moottorit jotka olivat kyllä tehokkaita mutta samaan aikaan painavia ja janoisia).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Siitä olen samaa mieltä, että turva alueet on liian isoja. Virheistä pitäisi ehkä kärsiä enemmän, mutta totuus on sekin, että nykyään autot on parempia ja virheitä ei edes tule niin paljoa.

Ehdotin jo monta vuotta sitten, että turva-alueen pinnoitteen tulisi olla sellaista, joka syö rengasta oikein kunnolla. Jos vaikka vedät auton leveyden verran radan ulkopuolelle, on renkaasi siinä kunnossa, että ne pitää mennä vaihtamaan heti. Jostain syystä eivät ole ottaneet ehdotustani käyttöön, vaikka annoin sen vapaasti toteutettavaksi.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ehdotin jo monta vuotta sitten, että turva-alueen pinnoitteen tulisi olla sellaista, joka syö rengasta oikein kunnolla. Jos vaikka vedät auton leveyden verran radan ulkopuolelle, on renkaasi siinä kunnossa, että ne pitää mennä vaihtamaan heti. Jostain syystä eivät ole ottaneet ehdotustani käyttöön, vaikka annoin sen vapaasti toteutettavaksi.

Paul Ricardillahan tuontapaista on käytössä. Tosin ei välttämättä ihan radan vieressä, vaan nuo punaiset alueet ovat rengasta tuhoavaa.

http://www.rml-ad.com/racing/LMS_2010/01_Ricard_Test/images/paul_ricard_satellite_large.jpg

Linkki vie ilmakuvaan kilparadasta.
 

N^Miksu

Jäsen
Intian osakilpailun ensimmäiset harjoitukset takana ja pelkästään tuloksia katsomalla Räikkösen osalta homma ei mennyt ihan putkeen:

1. Vettel
2. Webber +0.188s
3. Rosberg +0.216s
4. Grosjean +0.307s
...
17. Räikkönen +2.047s

Ilmeisesti Räikkönen jätti kevyen bensamäärän kierroksen tekemättä kokonaan, joka selittänee ison eron.

Seuraavat harjoitukset ajetaan klo 11.30 alkaen.

Kannattaa muuten huomioida vähän normaalista poikkeavat aikataulut viikonlopun osalta:

* Aika-ajot lauantaina klo 11.30
* Kisa sunnuntaina klo 11.30 (muistakaa kääntää kellot)
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Jos tänä vkonloppuna ero Räikkösen ja Grosjeanin välillä on merkittävä harjoituksissa ja aika-ajossa, niin käyn ostamassa lisää foliopaperia kaupasta. On meinaalta niin perkeleen varma merkki jostain Lotuksen harrastamasta sabotaasista. Ei noin suurta romahdusta verrattuna tallikaveriin vain voi käydä ja vielä suoraan tuollaisen uutisen julkistamisen jälkeen. Lisänä vielä pomojen erittäin harvinaisen katkerat kommentit, niin toisaalta mitään foliohattua edes tarvita päähän. Se on kuitenkin niin pieni homma laittaa juuri ennen ratkaisevia kierroksia jotain pientä ongelmaa säätöihin ja kuski on tämän jälkeen ihan hukassa, kun auto käyttäytyykin erilailla juuri sillä ratkaisevalla kierroksella. Kilpailussa tähän pieneen muutokseen olisi sentään aikaa tottua ja onnistua ajamaan hieman kovempaa.

Noh toivotaan, että se vauhti siitä kasvaa seuraaviin harjoituksiin ja tämä on pelkkää harhaa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jos tänä vkonloppuna ero Räikkösen ja Grosjeanin välillä on merkittävä harjoituksissa ja aika-ajossa, niin käyn ostamassa lisää foliopaperia kaupasta. On meinaalta niin perkeleen varma merkki jostain Lotuksen harrastamasta sabotaasista. Ei noin suurta romahdusta verrattuna tallikaveriin vain voi käydä ja vielä suoraan tuollaisen uutisen julkistamisen jälkeen.

En itse tälläiseen usko, mutta kieltämättä erikoista, että Kimi joka ei tehnyt oikeastaan virheen virhettä melkein kahteen vuoteen, niin nyt niitä tuon Ferrari sopparin jälkeen on alkanut tulla. Ensin Koreassa ja nyt jälleen pyörähdys. Harvinaisia nuo Kimille ja nyt kaksi pienen ajan sisään. En kuitenkaan usko mihinkään sabotaasiin. Ei siinä olisi Lotuksen kannalta järkeä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En itse tälläiseen usko, mutta kieltämättä erikoista, että Kimi joka ei tehnyt oikeastaan virheen virhettä melkein kahteen vuoteen, niin nyt niitä tuon Ferrari sopparin jälkeen on alkanut tulla. Ensin Koreassa ja nyt jälleen pyörähdys. Harvinaisia nuo Kimille ja nyt kaksi pienen ajan sisään. En kuitenkaan usko mihinkään sabotaasiin. Ei siinä olisi Lotuksen kannalta järkeä.

Toisaalta siinä olisi paljon järkeä. Saavat Grosjeanin näyttämään todelliselta tulevaisuuden lupaukselta (mitä toki onkin). Tällä hetkellä kiivaana käyviin neuvotteluihin tästä olisi myös paljon apua, koska tallin tulevaisuus näyttää paljon valoisammalta jos jatkuvasti "ykköskuskia" nopeampi tulevaisuuden lupaus jatkaa ensi kaudellakin tallissa ja tämän vanhan "ykkösen" lähteminen ei haittaa tuloksiin mitään. Miltä näyttäisi jos Kimi olisi Romainia nopeampi? Eikö tällöin Kimin pois lähtö saisi myös tällä hetkellä elintärkeät neuvottelut sujumaan paljon hankalammin. Toki tämä voi olla erittäin kaukaa haettu, mutta itse en vain usko noin moneen sattumaan samaan aikaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta siinä olisi paljon järkeä. Saavat Grosjeanin näyttämään todelliselta tulevaisuuden lupaukselta (mitä toki onkin). Tällä hetkellä kiivaana käyviin neuvotteluihin tästä olisi myös paljon apua, koska tallin tulevaisuus näyttää paljon valoisammalta jos jatkuvasti "ykköskuskia" nopeampi tulevaisuuden lupaus jatkaa ensi kaudellakin tallissa ja tämän vanhan "ykkösen" lähteminen ei haittaa tuloksiin mitään. Miltä näyttäisi jos Kimi olisi Romainia nopeampi? Eikö tällöin Kimin pois lähtö saisi myös tällä hetkellä elintärkeät neuvottelut sujumaan paljon hankalammin. Toki tämä voi olla erittäin kaukaa haettu, mutta itse en vain usko noin moneen sattumaan samaan aikaan.

En tiedä mutta eikös tallien välisestä MM-kamppailulla usein ole myös iso merkitys, lotuksen tapauksessa vielä on mahdollisuus nousta jopa toiseksi tuolta 4 sijalta. Se on rahallisesti iso ero myös mitä tuossa taitaa sijoituksen puolelta tulla. Toki räikkösellä taisi olla noita menestysboonuksia jotka veroittaa myös, mutta kuitenkin. Toki jos tuon taistelun luovuttaa niin sitten toki kimi kannattaisi jättää vaikka pois pisteiltä joka kilpailussa ettei tarvitse lisää rahaa maksaa kimille ja saadaan tallikaveri näyttämään nopeammalta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en usko näihin foliohattuteorioihin. Eiköhän Kimin aika-ajo-ongelmat liity näihin uusiin Pirelleihin ja niiden saattamiseen oikeaan lämpöön aika-ajokierroksella, olisiko syy se Kimin paljon puhuttu pehmeämpi ajotyyli, tiedä sitten.
Samaa muuten Webber kertoili torstain pressissä kun kysyttiin Sebin ylivoimasta, mainitsi juuri tästä että Pirelli-aikakausi on mennyt täysin Sebille kun sitä ennen oli paljon tiukempaa hänen ja Sebin välillä ja muutenkin Red Bullin ja muiden välillä. Pirellien uusimmat + Seb + Red Bull luistunestoineen taitaa olla tosiaan aikamoinen match made in heaven joten ei ihme että välillä kurotaan hetkessä puolen minuutin kaulaa muihin.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei ehkä suoranaisesta sabotoinnista voi puhua, mutta eiköhän Grosjeanilla ole ollut nyt Kimin Maranello-uutisen jälkeen tietty erikoisasema tallissa. Tai no, Grosjeanilla on kyllä aina ollut Lotuksella oma erikoisasemansa kiitos Eric Boullierin ja Totalin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ehkä suoranaisesta sabotoinnista voi puhua, mutta eiköhän Grosjeanilla ole ollut nyt Kimin Maranello-uutisen jälkeen tietty erikoisasema tallissa. Tai no, Grosjeanilla on kyllä aina ollut Lotuksella oma erikoisasemansa kiitos Eric Boullierin ja Totalin.

Tämä huomioiden kyllä hymyilytti tuo Lotuksen ja Grosjeanin virhearviointi Q1:ssä. No huomenna saa Roman näyttää mihin pystyy 17.ruudusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä huomioiden kyllä hymyilytti tuo Lotuksen ja Grosjeanin virhearviointi Q1:ssä. No huomenna saa Roman näyttää mihin pystyy 17.ruudusta.

Kova virhe tallilta ja talli taisi nyt viimeistään tippua pois tuosta valmistajien 2 tilan tavoittelusta. Kimiltä 6 ruutu joka on ihan siedettävä edellisiin aika-ajoihin nähden. Massa hyytynee jo startista edestä pois. 2 sija ainakin ihan realistinen kimille nyt, voittotaistelu voi silti tuosta lähtöruudusta olla lian kaukana jos vettel pääsee startista kärkeen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kova virhe tallilta ja talli taisi nyt viimeistään tippua pois tuosta valmistajien 2 tilan tavoittelusta. Kimiltä 6 ruutu joka on ihan siedettävä edellisiin aika-ajoihin nähden. Massa hyytynee jo startista edestä pois. 2 sija ainakin ihan realistinen kimille nyt, voittotaistelu voi silti tuosta lähtöruudusta olla lian kaukana jos vettel pääsee startista kärkeen.

Ferrari on tunnetusti sarjan paras auto lähdössä, joten en ihmettelisi yhtään, jos Massa olisi ekan kierroksen jälkeen sijoilla 2-3. Massan "hyytymiset" tapahtuvat aina, kun Alonso on lähietäisyydellä ja jos Massa vain saa pidettyä Alonsoon ison raon niin mies voi hakea tuolta oikeinkin hyvän tuloksen.
 

N^Miksu

Jäsen
Räikköselle voi olla tärkeää päästä heti alussa kovemmilla renkailla ajavien kavereiden ohi. Eli Webberin, mutta todennäköisesti myös Alonson, joka lähdössä ohittanee Kimin. Jos muutaman kierroksen jälkeen Massa ajelee neljäntenä ja Räikkönen perässä viidentenä, tilanne on hyvä. Pahin skenaario on, että Räikkönen on sekä Webberin että Alonson takana sijalla 7.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskon, että kovilla renkailla starttaaminen ja pehmeiden käyttö lopussa viimeisellä stintillä on paras taktiikka. Tällöin voidaan ajaa pehmeillä silloin kun rata on parhaillaan ja auto keveimmillään, joten oletettavasti rengas kestää pidempään. Lisäksi tarvittaessa voi hyökätä agressiivisesti kuluneilla kovilla renkailla ajavia vastaan, joilla voi olla alla jo pari kymmentä kiekkaa ajetut renkaat. Kun aloittaa kisan pehmeillä, kohdistuu niihin paljon rasitusta jo aika-ajosta, sitten lämmittelykierroksen burn outit, lähtö ja agressiiviset ensimmäiset mutkat jne. Tämä kaikki vielä mahdollisesti likaisella ajolinjalla, toisen auton turbulenssissa ja painavalla autolla.

Lähtö ja eka kiekka on Kimille tärkeät kun ohitukset on täällä kiven alla ja Lotuksen perinteisesti huono suoranopeus ei lupaile hyvää. Lisäksi kun potentiaaliset ohitettavat ovat Mersut ja Ferrarit, jotka aina menee lujaa suorilla, niin hankalaa voi olla.
 
Viimeksi muokattu:

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistavaa duunia taas kerran Lotuksen taktiikkaosastolta. Ja mitä järkeä oli ottaa Kimi sisään viimeiseksi kierrokseksi, sieltä meinasi tulla vielä Di Resta vai kuka olikaan kahdeksantena ohi? Onneksi Kimi pääsee kunnon talliin ensi kaudeksi eikä tarvitse olla ilman palkkaakaan. Kahdesta Lotusvuodesta jää päällimmäisenä toki positiivinen fiilis, mutta nämä ainaiset taktiset kardinaalimokat vituttavat huolella.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ja mitä järkeä oli ottaa Kimi sisään viimeiseksi kierrokseksi, sieltä meinasi tulla vielä Di Resta vai kuka olikaan kahdeksantena ohi?

Ei Di Resta ollut lähelläkään, stopin jälkeen oli jotain 3-4 sekuntia eroa ja kun otetaan huomioon Kimin uudet pehmeät renkaat, niin ei Pooolilla olisi ollut mitään mahdollisuuksia ohi.

Mielestäni tuon taktiikan yrittäminen oli kuitenkin oikea veto, koska seitsemännestä sijasta eteenpäin oli niin valtava ero ettei mitään järkyttävää riskiä ollut. Ja jos Kimi olisikin käynyt stopilla vielä 5-6 kierrosta ennen loppua, niin olisi kuitenkin heikon suoranopeuden takia jäänyt jonkun Hamiltonin tjsp taakse.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä ilmapiirikin vaikuttaa olevan Lotuksella. Talli huutaa radiossa Kimille, että "painu nyt vittuun edestä" ja Kimi huutaa takaisin "älä vittu huuda mulle".
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Lotuksen taktiikka oli hyvä ja jäi muutamasta kierroksesta kiinni etteikö se olisi toiminut Räikkösenkin kohdalla. Sijoitus olisi ollut sama, vaikka Kimi olisikin tullut kierroksella 52 sisään, joten en nyt ymmärrä tätä kitinää.

Räikköseltä poikkeuksellisen tyhmää ajamista minkä fanipojat toki näkevät hienona, mutta minä lähinnä vain lapsellisena. Kimi epätoivoisella estelyllään vaaransi Grosjeanin kolmannen sijan. Miettikääpä, jos osat olisi olleet päinvastoin. Eli Grosjean olisi rimpuillut Räikkösen edessä jo loppuun kuluneilla renkailla ja asettanut Räikkösen kolmannen sijan vaaraan. Ai että olisi ollut mukava kuulla Oskari Saaren ja Salon kiljumista aiheesta. Tämäkin palsta olisi räjähtänyt.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Tuossa Kimin ja Romainin tilanteessa saattoi käydä niin, että noilla Kimin renkailla auto ei tuossa enää vain kääntynyt, mutta kyllähän tuo Romain on nostanut tasoaan todella paljon ja olisi ollut todella kilpailukykyinen tänään elleivät eilen olisi sählänneet.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Steegil tullut jälleen näyttämään ylivertaisuutensa muihin kirjoittajiin nähden. Hohhoijaa...

Niin, oliko Kimillä tarkoitus pakottaa Grosjean ulos radalta, vai johtuiko tämä tilanne loppuun kuluneiden renkaiden tarjoamasta yllätyksestä?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kerrankin lotuksen taktiikkaosastolla onnistuttiin hyvin , tälläkertaa kimin kohdalla ei vain aivan tullut täyspottia. Jos kimi olisi tullut renkaita vaihtamaan sijoitus olisi ollut sama tai ehkä olisi hamiltonia ja kumppaneita päässyt haastaan, mutta kun suoravauhti oli noin huonoa niin tuskin olisi ohi päässyt. Hieman paremmalla tuurilla olisi ollut 3 tai jotain tuolta väliltä, nyt ei vain kestänyt kuin tallikaverilla ne renkaat.

On kyllä jos lotuksen varikkohenkilökuntakin noin asiatonta viestiä pistää. Oikea ratkaisu kimiltä kyllä lähteä tallista.. toki jos ei palkkaa saa niin ainoa vaihtoehto , mutta silti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Räikköseltä poikkeuksellisen tyhmää ajamista minkä fanipojat toki näkevät hienona, mutta minä lähinnä vain lapsellisena. Kimi epätoivoisella estelyllään vaaransi Grosjeanin kolmannen sijan. Miettikääpä, jos osat olisi olleet päinvastoin. Eli Grosjean olisi rimpuillut Räikkösen edessä jo loppuun kuluneilla renkailla ja asettanut Räikkösen kolmannen sijan vaaraan. Ai että olisi ollut mukava kuulla Oskari Saaren ja Salon kiljumista aiheesta. Tämäkin palsta olisi räjähtänyt.

Tuttua nillitystä tutusta suunnasta Kimin ajamisesta. Kumpikaan ei osunut toiseen, Grosjeanilla oli yli 2s nopeammat renkaat alla joten täyttä typeryyttä yrittää tuollaista ohitusta kun sen ohituksen olisi voinut tehdä siististikin kuten nähtiin muutama kurvi myöhemmin. Kimillä oli renkaat ihan loppu ja jos katsoit ni ei se auto tainnut tuon tiukemmin enää niihin kurveihin edes kääntyä. Ja siellä ajettiin kilpaa, ei Kimillä ollut mitään tarvetta päästää Grosjeania ohi. Jos olisivat osuneet niin sitten voisi nillittää.

Olisi ollut mielenkiintoista kuulla Kimin ja tallin radio keskustelua tuossa lopussa. Samoin se kenen ratkaisu oli yrittää ajaa maaliin 50 kierrosta ajetuilla kummeilla. Varikkokäynti olisi pitänyt tehdä 5 kierrosta ennen loppua.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Lotuksen taktiikka oli hyvä ja jäi muutamasta kierroksesta kiinni etteikö se olisi toiminut Räikkösenkin kohdalla. Sijoitus olisi ollut sama, vaikka Kimi olisikin tullut kierroksella 52 sisään, joten en nyt ymmärrä tätä kitinää.
Tästä osittain eri mieltä. Muutamalla ukolla oli renkaat sen verran lopussa (ainakin nyt Hamilton), että jotain sijoja olisi ollut mahdollista poimia. Podiumiin Kimillä ei olisi ollut jakoja vaikka olisikin vaihtanut tuoretta gummia alle. Saattoihan se toisaalta olla Kiminkin päätös, että vedetään näillä loppuun, mutta on siellä varikkomuurilla oltava sen verran paremmin perillä asioista että osaavat sanoa notta nyt sisään. Ja toisaalta pakkohan Lotuksella on olla dataa siitä miten nopeasti kovempien renkaiden suorituskyky heikkenee.

Siitä samaa mieltä, että tuon lopun estelyn olisi voinut jättää pois. Peli oli jo menetetty siinä vaiheessa, joten ei Grossun pidättelyllä ollut mahdollista saavuttaa mitään. Tiedä sitten oliko tuo joku protesti tiimiä kohtaan?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikköseltä poikkeuksellisen tyhmää ajamista minkä fanipojat toki näkevät hienona, mutta minä lähinnä vain lapsellisena. Kimi epätoivoisella estelyllään vaaransi Grosjeanin kolmannen sijan.

Huomasitko sellaista asiaa, että auto vei Kimiä, eikä Kimi autoa? Sehän meinasi liukua kylkeen, kun ei vaan enää kääntynyt mutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös