Formula 1 – kausi 2013

  • 588 775
  • 1 881

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei Di Resta ollut lähelläkään, stopin jälkeen oli jotain 3-4 sekuntia eroa ja kun otetaan huomioon Kimin uudet pehmeät renkaat, niin ei Pooolilla olisi ollut mitään mahdollisuuksia ohi.

Kyllä se pelottavan lähelle meni, se ero taisi olla kierroksen 59 ekalla sektorilla 1,5 sek tjsp, joten pienikin virhe stopilla olisi tehnyt Kimin kisasta vieläkin vaikeampaa. Ja ero Kimin ja Di Restan välillä oli ennen Kimin stoppia jotain luokkaa 27 sekuntia, niin en vaan hiffaa mikä tuon pysähdyksen idea oli.
 

TJ MACKEY

Jäsen
On kyllä jos lotuksen varikkohenkilökuntakin noin asiatonta viestiä pistää. Oikea ratkaisu kimiltä kyllä lähteä tallista.. toki jos ei palkkaa saa niin ainoa vaihtoehto , mutta silti.
Mutta kun Kimi vittuilee radioon, niin se on vaan cool. Kimi käyttäytyi Grosjeania kohtaan kuin kiukutteleva pikkulapsi. Kimi on ajanut hemmetin hienon kauden, mutta pientä rajaa puolueellisuudellekin. Toivottavasti ensi kaudesta ei ole tulossa tänne palstalle pelkkää Alonsosta itkua.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Steegil tullut jälleen näyttämään ylivertaisuutensa muihin kirjoittajiin nähden. Hohhoijaa...

Niin, oliko Kimillä tarkoitus pakottaa Grosjean ulos radalta, vai johtuiko tämä tilanne loppuun kuluneiden renkaiden tarjoamasta yllätyksestä?

Olen surkea kirjoittaja, mutta minua huvittaa tämä joidenkin fanaattinen suhtautuminen Räikköseen. Ikinä miehessä ei ole mitään vikaa ja kaikki on aina yksinomaan tallin syytä.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tästä osittain eri mieltä. Muutamalla ukolla oli renkaat sen verran lopussa (ainakin nyt Hamilton), että jotain sijoja olisi ollut mahdollista poimia. Podiumiin Kimillä ei olisi ollut jakoja vaikka olisikin vaihtanut tuoretta gummia alle. Saattoihan se toisaalta olla Kiminkin päätös, että vedetään näillä loppuun, mutta on siellä varikkomuurilla oltava sen verran paremmin perillä asioista että osaavat sanoa notta nyt sisään. Ja toisaalta pakkohan Lotuksella on olla dataa siitä miten nopeasti kovempien renkaiden suorituskyky heikkenee.

Siitä samaa mieltä, että tuon lopun estelyn olisi voinut jättää pois. Peli oli jo menetetty siinä vaiheessa, joten ei Grossun pidättelyllä ollut mahdollista saavuttaa mitään. Tiedä sitten oliko tuo joku protesti tiimiä kohtaan?

Näin minäkin kisan loppuvaiheet näin. Rosberg meni selvästi menojaan, mutta jos renkaanvaihto olisi tehty heti kun ajat lähtivät selvästi huononemaan (Kimi ajoi pitkään nopeampia ja samoja aikoja kuin tuo takanatullut ryhmä) niin olisi kenties voinut päästä vielä 1-2 autosta ohi. Esim. Lewiksellä oli kuulemma myös renkaat finaalissa tuossa lopussa. Tietysti kolmossija olisi varmasti menetetty stopilla, ehkä juuri siksi yritettiin pysyä viimeiseen asti radalla. Minustakin muuten näytti hieman siltä, että Kimillä ei enää vaan kääntynyt tuohon mutkaan noilla renkailla, mutta totta että olisi voinut hieman antaa tilaa tallikaverilleen. No, nämä "estelyt" taitaa edelleen olla luokkaa Grosjean 5-6 / Kimi nyt kerran...

Toivottavasti Kimillä nyt hieman parantusi tuo aika-ajovauhti niin voisi tosissaan taistella kakkossijasta Vettelin jälkeen. Tänäänkin Lotus kuitenkin kulki hyvin ja autolla on mahdollista myös ohittaa, joten jos saisi tuon aika-ajotuloksen sijoille 3-5 ja siitä sitten hyödyntämään paremman rengaskestävyyden niin olisi hyvät mahdollisuudet ajaa palkintopallisijoista myös loppukaudella. Vettelin kyytiin ei taida rahkeet riittää, ei ole riittänyt kenelläkään keskikesän jälkeen...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mutta kun Kimi vittuilee radioon, niin se on vaan cool. Kimi käyttäytyi Grosjeania kohtaan kuin kiukutteleva pikkulapsi. Kimi on ajanut hemmetin hienon kauden, mutta pientä rajaa puolueellisuudellekin. Toivottavasti ensi kaudesta ei ole tulossa tänne palstalle pelkkää Alonsosta itkua.

Millä tavalla Kimin käytös kohdistui Grosjeaniin tai mitä kiukuttelua sinä tässä näet? Eikö Kimi vain vittuillut takas kun varikkomuurilta huudettiin siirtymään vittuun siitä tieltä, johon Kimi vastasi että älä vittu huuda siellä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kokeneemmat kuskit ajaa kilpaa ja kokemattommat kossit valittaa tiimiradioon kilpaa, siltä tämä puuha nykyään tuntuu. Onpahan tuomarineuvostolle töitä.

Eipä Alonsoon kohdistuvista itkuista palstalla tiedä, ehtii vielä siirtyä McLarenille Räikköstä karkuun kausien välissä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Väärä taktiikka oli yrittää ajaa 1 pysähdyksellä, kun varsin selvää oli, ettei ne renkaat voi yli 50 kierrosta kestää. Kimi olisi pitänyt ottaa heti sisään, kun ero taakse alkoi kapenemaan, niin olisi uusilla renkailla voinut taistella vielä podiumista. Ensimmäinenkin stintti meni pitkäksi, kun olisi ehdottomasti pitänyt tulla jo kierros tai kaksi aikaisemmin varikolle. Tähän päälle vielä sekoilut renkaiden vaihdossa, niin voi hyvin sanoa, että talli kusi Kimin kakkospaikan tänään. Ensi kaudella ei onneksi enää tarvitse välittää Lotuksen paskoista päätöksistä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F1 Atlakselta poimittua:

"Huge dispute in Lotus office exit between Kimi and Permane.

According to Canal Plus Commentator"

Siellä on varmaan vitut ja saatanat lennelly molemminpuolin.

Niin joo, tallin päätös oli kuulemma siirtyä Kimin kohdalla yhden stopin taktiikkaan, koska jäivät Hulkin taakse.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Lotus-pomo Kimistä: Tästä puhutaan vielä

Kimi joutuupi puhutteluun. Permane ei ole tyytyväinen.

F1 Atlakselta poimittua:
"Huge dispute in Lotus office exit between Kimi and Permane.
According to Canal Plus Commentator"

Siellä on varmaan vitut ja saatanat lennelly molemminpuolin.

Ehkä tuon asian olisi voinut toisella tavalla hoitaa, mutta ihan hyvä että tuolla PR-robottien maailmassa edes yksi tietää arvonsa ja tekee mitää haluaa.

Lotuksen johdon kommentit heti Ferrari sopimuksen jälkeen on muuttuneet aivan toisenlaiseksi kuin ennen. Voi olla että siellä on jotain muutakin kytenyt Permainen/Lotuksen ja Räikkösen väleissä. Palkkaa maksamatta ja vittuillaan lehtien välityksellä.
 

Outsider

Jäsen
Olihan se kyllä aika toivoton yritys ajaa yhdellä stopilla, mutta ei tuossa lopussa enää oikein muutakaan voinut kuin toivoa parasta, jos palkintopallille aikoi päästä. Varmaan Kimillekin ihan se ja sama olisiko nyt sitten ollut yhden tai kaksi sijaa korkeammalla, jos olisi tultu aikasemmin vaihtamaan renkaat. Mitä Romainin ensimmäiseen ohitusyritykseen tulee, niin Räikkönen ajoi kilpaa eikä siinä tilanteessa ja noilla renkailla oikein muunlaistakaan linjaa voinut ottaa ilman isompaa hidastamista. Romain taas oli niin paljon nopeampi, että olisi kyllä päässyt helposti ohi, aivan kuten pääsikin, jossain muuallakin kuin tunkemalla epätoivoisesti ensimmäiseen rakoon. Ihme kyllä tajusi ilmeisesti ihan itse, jättää hyödyn radan ulkopuolella ohittamisesta käyttämättä ja välttyi näin rangaistukselta. Jotenkin olisi sopinut hyvin kuvaan, että hieno nousu olisi töpeksitty jollain rangaistuksella tuossa vaiheessa kisaa. Muutenkin ihmeen iso haloo asiasta saatu nostettua, kun sillä nyt ei kuitenkaan sen kummemmin ollut mitään vaikutusta mihinkään verrattuna siihen, kun Kimi taisteli vielä edes teoriassa mestaruudesta.

Muuten itse kisa ei mitään isompia yllätyksiä tarjonnut ja ei paljon harmita, että Intiassa ei ensi kaudella ajeta: Hajoava Red Bull on aina Webberin alla, Massa hyytyi taas hyvän lähdön jälkeen, Lotus töpeksi varikolla ja Vettel oli murskaavan ylivoimainen, kuten tulee todennäköisesti olemaan koko loppukauden.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kimi ajoi kilpaa loppuun asti, joten eipä tuo Grosjean tilanne ollut mikään ihmeellinen. Myös Kimin leave me alone jutut ei ole mitään verrattuna painu vittuun kommentteihin. Kimi halusi keskittyä ajamiseen, mutta taas Permanen itkut oli ihan turhaa. Eipä sillä, että Kimiä hirveästi hetkauttaa mitä Lotus hänelle itkee loppukaudesta.

Lotus on tehnyt itsestään naurettavan jo monessa mielessä, mutta eipä noilla pienillä väännöillä ole enään mitään väliä. Kaikkihan sen toki näkee, että Lotus on katkera Kimille, koska hän lähtee Ferrarille.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massa hyytyi taas hyvän lähdön jälkeen, Lotus töpeksi varikolla ja Vettel oli murskaavan ylivoimainen, kuten tulee todennäköisesti olemaan koko loppukauden.

En nyt sanoisi, että Massa hyytyi vaan Ferrarin tämän hetken suorituskyvyllä ei juuri parempaan ollut mahdollisuuksia. Red Bullit, Mersut ja Lotus olivat selvästi nopeampia ja Ferrarilla oli tiukkaa taistella Saubereita sun ToroRossoja vastaan. Siellä se Alonso oli muiden mukana jononjatkeena. Eikä päässyt kenestäkään ohi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäköhän ongelmia Alonsolla oikein oli? Auto kääntyi sen Button osuman jälkeen todella raskaasti toiseen suuntaan ja yliherkästi sitten toiseen suuntaan.
 

Outsider

Jäsen
En nyt sanoisi, että Massa hyytyi vaan Ferrarin tämän hetken suorituskyvyllä ei juuri parempaan ollut mahdollisuuksia. Red Bullit, Mersut ja Lotus olivat selvästi nopeampia ja Ferrarilla oli tiukkaa taistella Saubereita sun ToroRossoja vastaan. Siellä se Alonso oli muiden mukana jononjatkeena. Eikä päässyt kenestäkään ohi.

No sehän nyt on selvää, että sinä et Massa-laseinesi niin sanoisi, mutta ei se muuta asiaa miksikään. Massan hyytyminen selittyy aina sillä, että joutuu hidastelemaan Alonson tieltä, mutta nyt kun Alonson kisa menee heti alussa pieleen siiven hajoamiseen ja sen lisäksi auto ilmeisesti Fernandon kommenteista päätellen vioittui muutenkin, se onkin vain Ferrarin hitautta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
No sehän nyt on selvää, että sinä et Massa-laseinesi niin sanoisi, mutta ei se muuta asiaa miksikään. Massan hyytyminen selittyy aina sillä, että joutuu hidastelemaan Alonson tieltä, mutta nyt kun Alonson kisa menee heti alussa pieleen siiven hajoamiseen ja sen lisäksi auto ilmeisesti Fernandon kommenteista päätellen vioittui muutenkin, se onkin vain Ferrarin hitautta.

Niin auto oli selvästi hitaampi kuin ne edellä mainitsemani autot. Tämän väitteesi hyytymisestä ostaisin siinä tapauksessa, että sieltä olisi ne selvästi nopeammat autot menneet ohi ja Massa olisi ajellut siellä Saubereiden kanssa kaukana Mersujen takana. Nyt toinen häntä edellä lähteneistä Mersuista jäi hänen taakse ja Rosbergkin pääsi ohitse vain paremman varikkostrategian turvin. En nyt kehuisi suoritusta maasta taivaisiin, mutta en puhuisi mistään hyytymisestä.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän tuosta alkaa paistaa läpi Lotuksen tallinsisäinen tilanne, Ei siinä paljon tallipäälikön selittelyt auta. Kimi tekee sen minkä autolla pystyy, mutta varsinkin Permainen asenne on ihan päivänselvä. Taisi olla kova pala kun Lotuksen markkinointi"jalokivi" häviää kauden päätteeksi. Ei Romainilla valitettavasti saa ihan niin paljon medianäkyvyyttä, vaikka ihan hyvin on viime kisoissa ajanutkin.

Voipi olla mielenkintoiset 3 viimeistä kisaa. Veikkaan, että kuulemme vielä lisää "Youtube"-radiokeskusteluita Kimin ja tallin välillä.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotus-pomo Kimistä: Tästä puhutaan vielä

Kimi joutuupi puhutteluun. Permane ei ole tyytyväinen.

Varmaan kiinnostaa Räikköstä jutella koko äijän kanssa. Hieno palkinto tallilta Räikköselle, joka on pitänyt vajaan parin kauden ajan tallia esillä ja saavuttamillaan pisteillä tuonut rahaa suhteellisen reilusti talliin. Tuskin muuten malttaa manageri Robertsonkaan olla ihan hissukseen tässä tilanteessa - on nimittäin ennenkin kertonut tallipomoille asioita.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Suhteellisen kova "paskamyrsky" Lotuksen Facebook- sivuilla :D

Tuo pilttuussa käyty jatkokeskustelu Kimin ja Alanin välillä olisi ollut hauska päästä kuulemaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Itse olen ainakin sitä mieltä, että kyllä varikkomuurin pitäisi esittää aina asiansa rauhallisesti ja hyvän maun rajoissa kuskille. Kuskin hermostumisen paineen alla voi ymmärtää, mutta varikkomuurin ei.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuten jo aiemmin olen tässä todennut, Kimin siirtyminen Ferrarille sinänsä tuskin on aiheuttanut pahaa verta Lotuksella, siirtyminen muihin talleihin kun on ihan normaalia F1:n kiertokulussa ja jos Lotuksella olltaan realisteja, niin heidän asemansa on hiukan heikko kilpailla Ferrarin tarjousta vastaan. Sen sijaan tuo Kimin "paljastus" siitä että maksamattomat palkat vaikuttivat hänen päätökseensä lähteä lätkimään. Tuollainen julkinen tieto tallin tilanteesta ei ole varmasti hirveästi auttanut rakentamaan taloudellista pakettia tulevaisuutta ajatellen, vaikeuttaa varmasti ammattitaitoisen huippuhenkilökunnan rekrytoimista ja antaa muille talleille signaalin että Lotukselta saattaa pystyä naaramaan henkilökuntaa rahalla pois. Ja antaa tietyllä tavaa huonon kuvan Boullierin ja kumppaneiden kyvyistä hoitaa tallin taloudelliset asiat, Lotus on kärkipään talli(eli saa paljon medianäkyvyyttä ja FIA:n palkintorahoja) ja auton kyljet täynnä Microsoftin, Coca Colan ja muiden suuryritysten logoja ja silti talous on kuralla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olikohan Permane twitterissäänkin bashannut vielä Kimi-faneja sunnuntai-päivänä, mutta poisti sitten tuon viestin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös