Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 577
  • 1 881

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuohon en usko sekuntiakaan.

Ei kannttaisi olla noin skeptinen, valitettavasti F1-maailma on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana niin paljon että valitettavasti tällaiset salaliittoteoriat ovat todennäköisesti ainakin osittain totta.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tulipas mieleen että mites nuo kerssit. Mitäs säännöt sanoo niiden korjailuista. Eli onko meillä mahdollisuus huomenna mielenkiintoiseen kisaan vai parsitaanko Vettelin kerssi kasaan ja se oli taas siinä?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä se sitten näkyi vai? Heti kun KERS pois pelistä ja "luistonesto" ei toiminutkaan niin Vettel ei olekaan ylivoimainen tallikaveriinsa nähden.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimi ja Alonso taas heikompia aika-ajoissa kuin tallikaverinsa. Kisoissa kuitenkin on kelkka kääntynyt aina. Olisiko niin, että auto on säädetty enemmän kisatilannetta varten ja painavalle bensakuormalle, koska ero on aika huikea sitten kisatilanteessa versus aika-ajo. Tietysti yksittäisellä kierroksella ei tarvitse kuin tehdä pieni moka niin heti näkyy sijoituksessa, nytkin todella tiukkaa ja parin kymmenyksen moka heti vie usean sijoituksen.

Autot on nyt parc fermessä ja niihin ei saa tehdä mitään muutoksia, paitsi poikkeusluvalla jos epäillään esim. turvallisuusongelmaa. Kersin ongelmahistorian, tulipalojen ja muun valossa en yllättyisi jos Red Bull saisi poikkeusluvan korjata Vettelin kersin turvallisuusseikkojen nojalla. Toisaalta, jos kers ei toimi, ei se silloin lataa eikä siinä ole varausta akuissa, joten en näkisi miksi se olisi riski.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
En tiedä kuinka iso tuo Vettelin KERS ongelma todellisuudessa oli, mutta omaan silmään näytti ainakin, että Vettel teki yhden virheen molemmilla nopeilla kierroksillaan. Webberin paalusta huolimatta voi olla, että Vettel painaa jo lähdössä ohi. Sen verran surkeita nuo lähdöt ovat Webberillä olleet. Ihmeitä pitää siis tapahtua, ettei Vettel huomenna ota taas voittoa.

Muuten ei mitään ihmeellistä. Hamilton ja Grosjean kakkosrivissä. Alonso ja Kimi taas kaukana kärjestä. Kimi teki taas virheen aika-ajossa, joka ilmeisesti maksoi pari sijaa. Uskon Kimin kuitenkin nousevan ainakin Top5, mutta myös podium on mahdollinen.

Huomenna saattaa siis varmistua mestaruus, joten kannattaa olla ruudun ääressä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Miten tää Alonso hävii toistuvasti Massalle aika-ajoissa? Onko motivaatio ongelmia?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tää Alonso hävii toistuvasti Massalle aika-ajoissa? Onko motivaatio ongelmia?

Kait ne on nuo renkaat jotka tuli Unkarin jälkeen käyttöön. Sen jälkeen ollut havaittavissa tasonlaskua aika-ajoissa. Tosin kisoissa tilanne on edelleen karu 14-1 Alonsolle. Ja huomennakin tuo tulee sijoittumaan Massan edelle, se jos mikä on varmaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kait ne on nuo renkaat jotka tuli Unkarin jälkeen käyttöön. Sen jälkeen ollut havaittavissa tasonlaskua aika-ajoissa. Tosin kisoissa tilanne on edelleen karu 14-1 Alonsolle. Ja huomennakin tuo tulee sijoittumaan Massan edelle, se jos mikä on varmaa.

Äläs nyt. Massa on kohtuullinen lähtijä ja voi olla sijoilla 2-3 jo lähdön jälkeen. Kaikki riippuu vain siitä kuinka lähellä Alonso on Massaa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Äläs nyt. Massa on kohtuullinen lähtijä ja voi olla sijoilla 2-3 jo lähdön jälkeen. Kaikki riippuu vain siitä kuinka lähellä Alonso on Massaa.

Massa nyt jostain syystä valuu kilpailussa yleensä aina alas, vaikka olisi vielä alussa hyvissä asemissa. Alonson uskon taas tekevän jonkun maagisen nousun palkinnoille, toivottavasti Kimikin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äläs nyt. Massa on kohtuullinen lähtijä ja voi olla sijoilla 2-3 jo lähdön jälkeen. Kaikki riippuu vain siitä kuinka lähellä Alonso on Massaa.

Todennäköisempää on se, että avausmutkassa rytisee taas Ferrarin ja Lotuksen toimesta, tänä vuonna vaan Massa ja Grosjean. Sori, ei vaan riitä usko siihen että Massa sijoittuisi Alonson edelle. Ukko on kuitenkin hävinnyt lukemin 33-3 (ihan mielenkiinnosta laskin) Alonsolle kisat viimeisen kahden vuoden aikana. En halua edes laskea koko aikaa, koska ne lukemat näyttää todennäköisesti jotain 70-5.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Vettel otti viidennen perättäisen voiton ja on sinettiä vaille tämän kauden mestari. Tänään Vettel joutui kuitenkin tekemään enemmän töitä voittonsa eteen kuin muutamassa viime kisassa. Eniten kuitenkin ihmetytti tämä Webberin taktiikka ja tapa jolla Vettelille voitto annettiin. Webber olisi voinut myös olla varmasti kahden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä, mutta nyt haluttiin kuitenkin selvästi Vettel voittoon. Ei siinä mitään väärä ole, mutta kyllähän Red Bullilla ajaa tällä hetkellä vain yksi kuljettaja.

Grosjeanilta tänään yksi hänen parhaista kisoistaan. Ei vain voinut sitten lopulta mitään Red Bulleille. Kimiltä sellainen perussuoritus tänään. Harmi vain, että lähtö ei ollut tänään niin hyvä kuin olisi pitänyt olla. Ferrari jatkaa alavireisenä, kun taas Sauber jatkoi hyvää vauhtiaan. Mersujen kisa meni myös pieleen. Muuten ei mitään ihmeellistä. Ihan ok kisa tänään nähtiin siis.

Kahden viikon päästä jatkuu Intiassa ja silloin suurella todennäköisyydellä Vettel juhlii neljättä perättäistä mestaruutta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Eniten kuitenkin ihmetytti tämä Webberin taktiikka ja tapa jolla Vettelille voitto annettiin.

Toimiessaan olisi kuitenkin taistellut voitosta, mutta jäi Grosjeanin taakse jumiin.

Harmi, että Kimi ei ehtinyt enää lopussa haastaa Alonsoa, kun kyytiä kuitenkin löytyi. Myös lähtö meni pilalle, joten ihan hyvä suoritus tuo 5. sija.

Vähän tyhmää, että edelleen puhutaan, että RB olisi huono auto, kun ajetaan toisen perässä, mutta kuitenkin sillä pystyy ajamaan ihan yhtä lähellä ja ohittelemaan yhtä hyvin kuin muillakin autoilla.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mä näkisin että se meni jo siinä alussa kun Webber tuli todella ajoissa sisään jotta pääsisi keulille, mutta ei päässytkään, niin se taktiikka oli sitten siinä kun Vettel ajoi pitkään. Toki Grosjean ajoi pidempään, mutta jos Webber olisi noudattanut samaa taktiikkaa, niin hänelle olisi käynyt ihan kuin Grosjeanille Vetteliä vastaan. Nyt kuitenkin säilytettiin teoreettinen mahdollisuus voittoon erilaisella taktiikalla.

Jotenkin en jaksa uskoa että RB jaksaisi enään pelata tallimääräyksillä kun Vettelin mestaruus on jo käytännössä varma ja Webberiäkään kokeneena kuljettajana viitsisi tallin puolesta häväistä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toimiessaan olisi kuitenkin taistellut voitosta, mutta jäi Grosjeanin taakse jumiin.

Noh, Webberin saavutettua Grosjeanin oli eroa Vetteliin noin 6 sekuntia ja Webber oli noin 0,5 sekuntia Vetteliä nopeampi kierroksella ja kierroksia oli jäljellä kymmenen, ja ottaen huomioon sen että pehmeämpi seos menettää parhaan teränsä muutaman kierroksen jälkeen, oli aika varmaa ettei aussi enää Vetteliä olisi enää ohittanut. Webber itsekin taisi sanoa että tuo ei edes ollut alkuperäinen taktiikka, joten kyllä tuossa hiukan haiskahti sekin että taktiikkamuutoksella Webber palautettiin marssijärjestykseen väkisin(kun tajuttiin että Vettel ei välttämättä ajamalla pääse ohi, eikä Webber tottele tallimääräystä enää), kuskinhan on hiukan vaikea ruveta tuossa vastustelemaan jos talli antaa ymmärtää että se on voittotaistelun kannalta paras vaihtoehto. Vettelille annettu radioviesti "you are racing Grosjean" paljasti aika selvästi pelin hengen.

Maldonadolta aika härski temppu Bottasta kohtaan tuo viimeisen mutkan ohitus, siinä ja siinä luultavasti ettei tuosta voisi jopa rangaistusta antaa, Pastorihan käytännössä pakotti Bottaksen ajamaan ulos ja noistahan on rangottu ainakin aiemmin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Upeasti RB pelasi Webberin kakkoseksi jälleen. Eihän tuo kolmen stopin taktiikka olisi ollut edes teoriassa nopeampi kuin kahden, koska niin hyvin se Vettelin auto vielä kulki kuluneilla kovemmillakin renkailla. Todellista viihdettä on myös seurata Red Bullien renkaidensäästelyä 40 kierrosta ja sitten vasta aletaan painamaan kaasua, no saatiinpa ainakin maikkarin ukoille jännitettävää vielä loppuun. Loppukausi tuleekin sitten olemaan äärimmäinen mielenkiintoinen panoksettomine kisoineen ja Red Bullin ylivoimaa katsellessa. Ilmeisesti tuo isompi autojen sääntöuudistus tulee siis ihan hyvään saumaan.

Eihän tuo Red Bullin ylivoima ole kuitenkaan läheskään samalla tasolla mitä Ferrarin Schumin kulta-aikoina, mutta jotenkin tuollaiseen on niin turtunut että tulee jo korvista ulos.

Kimi sen sijaan jaksaa hämmästyttää kisasta toiseen, putosi startissa heti pari sijaa mutta muiden epäonnella ja omalla hyvällä vauhdilla nousi viidenneksi asti. Melkoista selviytymistaistelua tuntuu silti hänen kisansa olevan, kun ei saa autosta mitään irti aika-ajossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sori, ei vaan riitä usko siihen että Massa sijoittuisi Alonson edelle. Ukko on kuitenkin hävinnyt lukemin 33-3 (ihan mielenkiinnosta laskin) Alonsolle kisat viimeisen kahden vuoden aikana.

Sehän oli ihan normikisa punaisilta. Alonso ottaa sen mitä oli maksimissaan saatavilla ja Massa jämäsijoilla omien virheiden jälkeen.

Parasta antia oli muutamat ohitukset 130R:ssä, tosin se vanha, aavistuksen kulmikkaampi versio kyseistä mutkasta olisi nykyautoilla todella huima.

Onhan tuo Webberin tilanne aika turhauttava kun jos ajaa itsensä hyvään asemaan niin talli tahallaan laittaa kapuloita rattaisiin. Ei käy kateeksi ja oikeastaan olisi hyvä jos Vettelin mestaruus ratkeaisi pikimmiten niin voisi ehkä Webberkin saada mahdollisuuden ajaa tosissaan voitosta. Red Bullin kalustoylivoima on niin kova tällä hetkellä, että ei siinä ole mitään jakoa muilla. Minkähänlaista köröttelyä todellisuudessa se alkukausi oli kun itkivät mediassa, että ei voida ajaa täysillä kun renkaat ei kestä. Nyt kun on vähän kestävämmät kumit ollut puoli kautta niin ihan mallikkaasti on kulkenut.

Lotus vaan näyttäisi kisavauhdissa olevan toiseksi paras auto tällä hetkellä, himpun verran edellä Ferraria ja Mersua. Pakko nostaa hattua rahapulassa olevalle ja muilta resursseiltaan käytännössä keskikastissa majailevalle tallille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
. Minkähänlaista köröttelyä todellisuudessa se alkukausi oli kun itkivät mediassa, että ei voida ajaa täysillä kun renkaat ei kestä. Nyt kun on vähän kestävämmät kumit ollut puoli kautta niin ihan mallikkaasti on kulkenut.

Minun käsittääkseni kyse ei Red Bullin kohdalla pelkästä kestävyydestä, heidän kannaltaan oli tärkeämpää saada rengas joka käyttäytyy aerodynaamisesti samalla tavalla kuin viime kaudella käytetty rengastyyppi. Kun näin sitten kävi, niin Red Bullin vauhti kasvoi huomattavasti, olihan heillä myös aika-ajoissa ongelmia ennen rengasmuutosta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vettelille riittää 11 pistettä varmaan mestaruuteen ja saattaa riittää kymmenenkin (en ole varma voittojen lukumääristä). Käytännössä se tarkoittaa yhtä edes jokseenkin normaalia maaliintuloa lopuista neljästä kisasta.

Mielestäni oli aika turha spekulaatio, ettei Webber olisi tallimääräystä totellut tarvittaessa. Kai niihin neljään viimeiseen kisaan joku muukin kuski voidaan hommata ja kiva olisi päättää oma ura joihinkin potkuihin. Vettelin ekaa mestaruutta ratkottaessa talli meni sataprosenttisesti Vettelin puolelle eikä Webberillä ole käytännössä sieltä asti ollut lupaa voittaa, ellei talli sitä salli. Ihmeen kauan on tässä löysässä hirressä viitsinytkin körötellä. Toki suoritustasokin on ollut dramaattisesti huonompi kuin tallikaverilla.

Marraskuussa ajetaankin sitten historiattomilla radoilla ilman todellista panosta... Mitä autourheilun juhlaa siitä tuleekaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Maikkarilla taas tuttu Alonsoa dissaava uutinen uudesta piste-ennätyksetä.
Kimin tehdessä ennätyksen peräkkäisissä pistesijoituksissa hehkutus oli villiä ja kukaan ei muistanut että se oli mahdollista vain uudella pistejaolla ja autojen kestävuuttä parantamalla mutta nyt kun Alonso hyötyy uudesta pistejaosta niin maikkarin ainut tapa reagoida on "Näin Schumi johtaisi jos nallekarkit menisivät tasan." Haista maikkari vittu!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Maikkarilla taas tuttu Alonsoa dissaava uutinen uudesta piste-ennätyksetä.
Kimin tehdessä ennätyksen peräkkäisissä pistesijoituksissa hehkutus oli villiä ja kukaan ei muistanut että se oli mahdollista vain uudella pistejaolla ja autojen kestävuuttä parantamalla mutta nyt kun Alonso hyötyy uudesta pistejaosta niin maikkarin ainut tapa reagoida on "Näin Schumi johtaisi jos nallekarkit menisivät tasan." Haista maikkari vittu!

No MTV3 on Suomalainen media ja luonnollisesti Räikköstä hehkutetaan Suomessa.

AS ja Italian lehdistö dissasi tossa vuosikymmenen vaihteessa Kimi Räikköstä suhteellisen rankasti. Keksitkö veli Tifosi niihin uutisiin syytä vai haistatatko niillekin vitut?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No MTV3 on Suomalainen media ja luonnollisesti Räikköstä hehkutetaan Suomessa.

AS ja Italian lehdistö dissasi tossa vuosikymmenen vaihteessa Kimi Räikköstä suhteellisen rankasti. Keksitkö veli Tifosi niihin uutisiin syytä vai haistatatko niillekin vitut?

Laitas pari vastaavaa esimerkkiä niin katsotaan onko haistattelulle aihetta.
Meinaan myös Schumi on ollut maikkarin hampaissa mutta nyt kun hänestä on hyötyä Alonson teilaamisessa niin mahdollisuus käytetään. Schumihan on päällikkö joten ihan aiheesta oli hyvä muistuttaa että miten asiat on mutta samaa olisin odottanut Kimin "ennätyksen" kohdalla.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maikkari nyt on Maikkari. Saarikin on varmaan n. 48 kertaa maininnut, että Vettel voi olla se, joka rikkoo Schumacherin ennätykset. Tässä arviossa "Schumacherin ennätykset" on aina köntti, jota ei avata millään tavalla. 7 maailmanmestaruutta on hyvinkin uhattuna tällä tahdilla, kun neljäs tulee kohta.

Kovimpana Schumin ennätyksistä pidän itse 91 voittoa, mikä taas vaatii lukuisia erittäin onnistuneita kausia vielä Vetteliltäkin, jolle Suzuka oli uran 35. voitto. Eli neljä yhtä onnistunutta kautta vielä veisi hänet suunnilleen 70 voiton tienoille ja sitten siihen vielä parikymmentä pitäisi hankkia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maikkarin uutinen Räikkösen pisteputki ennätyksestä

Ihan samalla tavalla tuossa mainittiin Schumacherin aikana olleen hankalampaa:

" Räikkösen ennätysputkea on Schumiin verrattuna helpottanut se, että nykyään pisteitä saavat osakilpailujen kymmenen parasta kuljettajaa, kun taas kausilla 2001-02 pisteitä saivat osakilpailujen kuusi parasta ja kaudella 2003 kahdeksan parasta."

Mun mielestä tämmöiset vertailut pitäisi jättää suosiolla pois, eri aikakausilla on niin eri säänöt olleet ja kisojen määrissä ja pisteytyksissä eroja, että vaikea noita on verrata. Esimerkiksi autojen kestävyyksissä on niin älyttömiä eroja vaikka 10 vuoden taakse jolloin autossa otettiin kaikki irti. Esimerkiksi Melbournessa vielä 2000-alussa tuli joissakin kisoissa todella paljon keskeytyksiä ja minardillakin napattiin pisteitä ja olisi varmaan muutamassa kisassa enemmänkin tullut jos pistemäärä olisi sama kuin nyt, pointti on että keskeytyksiä on ennen tullut paljon enemmän.

Oikea harmi että nykyisin moottorit ei hajoa ja autot kestää maaliin mitä nyt häntäpään autot yleensä vähän hajoilee. Lajiin kuuluu se että viimeisellä kieroksella sanoo moottori poks ja ollaan metsässä itkemässä. Toinen on nuo säänöt ohituksissa, jos yrität ohitusta ja vähän kolaroit niin kaikenmaailman rangaistuksia annetaan.. sitten pistetään kaikenmaailman takasiipiapuvälineitä jotta toinen vetää samantasoisella autolla heittämällä ohi, on totta että nykyään tulee enemmän ohituksia, mutta harvemmin sitten puhtaita ohituksia. Toki joidenkin ratojen kohdalla tämä on ihan toivottu uudistus, mutta ei tuon tarvitsisi joka radalla olla käytössä, pilaa useamman radalla jossa paljon ohituspaikkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös