Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 570
  • 1 881

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Perezin tilanteessa olisi voinut käydä pahemmin, mutta onneksi näin tällä kertaa. Toivotaan nyt, että näitä rengasrikkoja ei enään tällä kaudella tule.

Olisiko (osa)syynä ollut se lukkojarrutus juuri ennen rikkoa? Todella monella kuskilla oli oikea eturengas ihan loppu kun tallit tutkivat ne stoppien jälkeen, mm. Vettelille sanottiin, että 5% oli jäljellä ekan setin eturenkaasta, eli lähes kankailla oli. Vähän jäi sellainen kuva, että rengas altistuu hajoamiselle koska ne ajetaan yksinkertaisesti ihan loppuun asti. Onko tuo sitten Pirellin vika vai tallien, jotka ottavat niistä kaiken irti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Grosjean oli ilmeisesti pyytänyt tallimääräystä Kimin ohitukseen, mitä ei ollut myönnetty.

Lopez voi taas ensiviikon keskittyä itkemään, kun Räikkönen dollarinkuvat silmissään ohittelee muita ja kerää hirveät boonukset.

Hieno ajo toki myös Grosjeanilta ja olisi ajanut toiseksi ilman Safety careja, tosin Kimikin olisi tod.näk kolmas ollut.

Hulkenbergiltä kuitenkin kisan kovin suoritus tänään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tiedä oliko sitten sovittu aiemmin jotain vai mistä GRO oli lopulta suuttunut kun tuli nuo hymyilyohjeet, olisiko Kimi yllättänyt Grosjeanin siinä ohitustilanteessa ja ranskalaiselle kerrottu esim. että Kimi ei ohita?

En katsonut enää top10 tultua maaliin kun en halunnut kuulla Vettelin onanointia radioon, mutta hymyilyohjeet tarkoittavat ilmeisesti tätä:

Twitter / F1PitRadio2: To GRO, ll talk about this ... (linkki Twitter-sivulle jossa kaikki radiokeskustelut tekstinä)

Ja sitten Boullier jostain syystä paskantaa vielä suojattinsa päälle:

Boullier on Sky:"Romain did a small mistake and Kimi just passed, Romain then begged for team order, which we didn't want to deploy"
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Grosjean mokasi ja Räikkönen kiitti rattimiehen tavoin, Lotus ei varmasti kiittele kun taas menee lisää rahaa ahnaan Räikkösen pistebonuksiin.
Ei ranskanpullan oman mokan jälkeen kannata tallimääräystä kinuta, ajaisi paremmin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
mutta hymyilyohjeet tarkoittavat ilmeisesti tätä:

Twitter / F1PitRadio2: To GRO, ll talk about this ... (linkki Twitter-sivulle jossa kaikki radiokeskustelut tekstinä)

Jep ja pojathan totteli (kuva) Mutta jotain siellä kupli pinnan alla Grosjeanin puolella kun jäi vähän mystinen olo kaikkiaan eri viesteistä. Aivan kaikkea en kuullut kun ei ollut aina Grosjeanin kanava valittuna feediin, mutta ilmeisen tyytymätön hän oli. Lisäksi turhautumista varmasti lisäsi jatkuva soutaminen ja huopaaminen ohituksen suhteen. Alkuun hän olisi ollut paremmassa asemassa ohittaa, mutta se kiellettiin. Sitten kisainssi antoi luvan kokeilla kun epäilivät, että Kimin renkaat on huonot ja ei pysty haastamaan Vetteliä, niin Romain vastasi jatkuvasti että ei pysty, renkaat menee ja pito häviää. Sitten kun lopulta sai DRS:n niin ohitus kielletään.

Toisaalta Grosjeanin tilanteen ymmärtää, että miksi ei anneta kisata kun MM-juna meni jo Kimin osalta. Toki talli haluaa hyvät tallipisteet ja varmaan ne tässä haluttiin turvata. Isot rahat sieltäkin kilahtaa kauden jälkeen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kyllähän oli täysin selvää, että Lotus kielsi Grosjeania yrittämästä ohitusta. Tallin talous on sen verran kuralla, joten jokainen piste on tärkeä.

Räikkösellä on kyllä tällä kaudella käynyt myös uskomattoman hyvää tuuria, vaikka hyvinhän mies on ajanut.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se kumma jos tuo Hulkenberg ei saa paikkaa Lotukselta. Vittu se ajaa hyvin, äijä on noussut parin viime kauden aikana ihan uudelle tasolle. Alkaa se potentiaali vihdoin ja viimein nousemaan esiin. Muistan kun Schumin entinen manageri Wili Weber sanoi aikoinaan, että tuo kaveri on seuraava suuruus. Siinä on sekoitus Michaelia ja Kimiä.

Groisanttia rupee pikkuhiljaa nakertamaan ihan vitusti se fakta, että Kimi vetää kisassa kuin kisassa miestä pataan. Tapahtui mitä tapahtui.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kimiltä jälleen loistavaa ajoa. Toinen varikkokäynti oli todella hyvin ajoitettu ja olisi ilman turva-autoakin karannut helpohkoon kolmostilaan. Vettelille ei ole kenelläkään saumoja ja eiköhän tämä päivä viimeistään varmistanut mestaruuden. Yli kolmen voiton verran johtoa, kun viisi kisaa jäljellä. Toivottavasti Ferrarilla on jo kaikki paukut ensi kaudessa, jotta saadaan Kimille mestari auto.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Paul Di Resta yrittää tosissaan lopettaa uransa F1:ssä. Viisi keskeytystä putkeen ja veikkaan, että lähtö voi FI:ltä olla lähellä. Samaa voi sanoa tallin toisesta kaverista.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paul Di Resta yrittää tosissaan lopettaa uransa F1:ssä. Viisi keskeytystä putkeen ja veikkaan, että lähtö voi FI:ltä olla lähellä. Samaa voi sanoa tallin toisesta kaverista.

Ikävä kyllä erittäin huonosti Di Resta on sompaillut viime aikoina. Ekat 2,5 vuotta F1-urasta oli lähes virheetön, mutta nyt on alkanut osua. Liekö syynä turhautuminen, kun ovet eivät auenneet ylöspäin, vaiko Force Indian totaaliseen romahdukseen rengasuudistuksen jäljiltä? Oli se sitten mikä tahansa, niin paljon pitää parantaa loppukaudesta.. Jossain kohtaa kautta Di Restan osalta näytti erittäin hyvältä, mutta nyt voi olla jo tyytyväinen jatkopaikkaan FI:llä.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On se Räikkönen äijä! Tällä kaudella on käynyt pari kertaa hyvä tsägä tälläisissa kisoissa, mutta ei se sattumaa voi enää olla että se on joka kerta Kimi joka osaa hyödyntää tuonlaiset tilanteet loistavasti. Esim Grosjean tai Webber juuri tuppaa taas tippumaan joka kerta tulosluettelossa jos jotain säpinää tapahtuu. Samoin Alonso ja Button (silloin mun Mäkki vielä kulki) osaavat myös iskeä sekasorron iskiessä radalla.

Jotenkin tuntuu että varsinkin tällä kaudella joka kerta kun Kimin aika-ajo on mennyt vähän pieleen ja on joutunut lähtemään sieltä jostain sijoilta 6-13, niin juuri niissä kisoissa Kimi on ajanut pirun hyvin, todella useasti palkinnoille jopa. Sitten taas ne parit kisat joissa aika-ajo on sujunut tällä kaudella hyvin, niin ne muistaakseni päättyivät joihinkin jämäpisteisiin. Jännä sattuma.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Groisanttia rupee pikkuhiljaa nakertamaan ihan vitusti se fakta, että Kimi vetää kisassa kuin kisassa miestä pataan. Tapahtui mitä tapahtui.
Tuo on kyllä merkittävä asia, eli aika-ajoissa Grosjean kerta toisensa jälkeen osoittaa sen ns. raa'an vauhtinsa ja että auto kyllä kulkee, mutta kisoissa sitten tuleekin jo toista kautta putkeen todellista oppituntia maailmanmestari Räikköseltä tasaisuuden ja varmuuden suhteen, eikä siinä paljon enää ruutulipulla tai hiekassa sutiessaan Grosjeanin hyvät aika-ajot paina ja auta.

Asiaa kummemmin tarkastelematta, aika-ajot lienevät Lotuksella kausien 2012 ja 2013 osalta melko tasan ellei jopa etenkin tällä kaudella ranskalaisen eduksi, sen sijaan mm-pisteet eivät jätä paljon selittelyille sijaa ts. vuonna 2012 Kimille 207-96 ja tällä kaudella Kimille 167-72.

On siinä melkoinen ero, ja tosiaan oikein korostunut sen vuoksi että Grosjean kuitenkin niin usein lähtenyt hyviltä sijoilta mutta lopulta löytänyt paikkansa joko kolarisumasta tai muuten vaan kaukana Kimin takaa. Katsellaan nyt jos tasaisuutta alkaa löytyä, riittääkö paukut jatkossa kantamaan Lotuksen ykköspyssyn roolia ja laittaa vastaavasti uutta tallikaveriaan ensi kaudella turpaan.

Nytkin lienee melko kypsää olla täysin tallikaverin jaloissa kisasuoritusten suhteen, mutta se vielä menettelee kun verrokkina on superstara Räikkönen. Ensi kaudella sen sijaan on Grosjeanin kannalta iso asia olla se tallin menestyneempi kuski, muuten alkaa hymy hiljalleen hyytyä ja paine pöntössä kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Paljon haukkuja saanut Esteban Gutierrez rupeaa ainakin hieman parantamaan. Kirjoitin silloin kauden alussa, että ei ole valmis ykkösiin ja olin oikeassa siinä mielessä, että ei miehen tulokset hirveästi häikäise. Toki kokemuksen karttuessa ainakin parissa viime kisassa ollut ihan kelvollinen. Toki tänään tiimikaveri neljäs ja Gutierrez 11, mutta tuo oli mielestäni enemmän Hulkin hyvyyttä, kuin Mexicaanon huonoutta. Toivon hänelle kuitenkin mahista vielä toisella kaudella, koska kuitenkin Bottaksen tapaan GP3 mestari ja GP2 sarjan kolmas.

GP2 sarjalle pitäisi jotakin tehdä, koska nykyisellään se ei luo F1 valmiita kuskeja tarpeeksi. Ehkä noille nuorille pitäisi lisätä noita F1 testejä ja se auttaisi tuossa GP2 sarjassa. Tämän vuoden mestarikaan tuskin nousee ykkösiin ja se olisi jo toinen kerta peräkkäin.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotuksen radiokeskusteluista kisan aikana on keskusteltu tuossa aiemmin. On hieman vaikea ymmärtää tallin logiikkaa, jos Räikkösen ohitus Grosjeanista tai se, että Grosjean ei saanut lopussa lupaa ohitusyritykseen Räikkösestä, aiheuttaa tallin sisällä jotain isompaa epätietoisuutta. Kumpikaan kuljettajista ei jatka ensi kaudella Lotuksella ja Lotus taistelee jopa mahdollisesti valmistajien mestaruuskisassa kakkospaikasta ja Räikkönen kakkossijasta kuljettajien MM-kisassa. Lotus tarvitsee kaikki pisteet ja kaiken pr:n mitä suinkin saatavilla ja toki myös kisamenestyksestä saatavat rahat. Kun tiedetään Grosjeanin kolari-ja virhealttius, pitäisi mun mielestä olla itsestäänselvyys että viimeisillä kierroksilla ei enää anneta lupaa Räikkösen ohitukseen. Ja samaa alleviivaa se, että Räikkönen ei varmasti anna helpolla periksi mahdollisessa ohitusyritystilanteessa.

Mutta kaiken kaikkiaan, hieno kisa Räikköseltä ja Lotukselta ja toivottavasti loppukausi tuo vielä monta onnistumista sekä Räikköselle että tallille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mistäs tuota saa kuunnella?

Että silleen...

Eräällä puolitutullani on pääsy (ilmeisesti) samaan radiofeediin jota mm. Twitterin F1PitRadio kuuntelee ja twiittailee parhaita paloja ja koostaa niistä myös videoita kisojen jälkeen. Sain sitten livestriimin tästä skypellä. Ihan huvikseen kokeiltiin että toimiiko ja ihan ok-laadulla pelitti, välillä epäselvä mutta parempi kuin ei mitään.
 

trap

Jäsen
Asiaa kummemmin tarkastelematta, aika-ajot lienevät Lotuksella kausien 2012 ja 2013 osalta melko tasan ellei jopa etenkin tällä kaudella ranskalaisen eduksi, sen sijaan mm-pisteet eivät jätä paljon selittelyille sijaa ts. vuonna 2012 Kimille 207-96 ja tällä kaudella Kimille 167-72.

Viime kautta en muista, oisko ollut 10-9 jommalle kummalle, mutta kyllähän noi aika-ajot tällä kaudella on mennyt selvästi Kimin nimiin. 10-4 taitaa olla nyt tilanne 14 kisan jälkeen. Grosjean ollut kyllä edellä sen jälkeen, kun renkaita muutettiin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viime kautta en muista, oisko ollut 10-9 jommalle kummalle, mutta kyllähän noi aika-ajot tällä kaudella on mennyt selvästi Kimin nimiin. 10-4 taitaa olla nyt tilanne 14 kisan jälkeen. Grosjean ollut kyllä edellä sen jälkeen, kun renkaita muutettiin.

Viime kaudella 10-9 Grosjeanille ja tämä kausi 9-5 Kimille. Kimi vei tämän kauden 7 ensimmäistä aika-ajoa.

Kilpailuissa Kimi tällä kaudella: 1 voitto, 6 kakkossijaa, 1 kolmossija.
Ja Grosjean: 3 kolmossijaa.

Siinä vähän statseja.
 

Sambody

Jäsen
On kyllä uskomatonta(ymmärrettävää toki) kuinka Boullierin johdolla Lotuksen väki pyrkii paijjaamaan Grosjeanin päätä minkä kerkeävät. Tällä kertaa Boullier meni autosportille sanomaan, että Patonki olisi tehnyt viimeisessä 6 kisassa yhtä hyvää työtä kuin Kimi. Joo onhan Romain parantanut kuin sika juoksuaan kauden mittaan, mutta näinkin raadollisessa tulosurheilussa varsin harkitsematon lausahdus ottaen huomioon, että Kimi kerännyt kuudessa viimeisessä kisassa 69 pistettä, joka on vain kolme pistettä vähemmän kuin Grosjean on koko kaudella saanut plakkariin. On niissä suorituksissa ollut viime aikoinakin hieman eroa.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
On kyllä uskomatonta(ymmärrettävää toki) kuinka Boullierin johdolla Lotuksen väki pyrkii paijjaamaan Grosjeanin päätä minkä kerkeävät. Tällä kertaa Boullier meni autosportille sanomaan, että Patonki olisi tehnyt viimeisessä 6 kisassa yhtä hyvää työtä kuin Kimi. Joo onhan Romain parantanut kuin sika juoksuaan kauden mittaan, mutta näinkin raadollisessa tulosurheilussa varsin harkitsematon lausahdus ottaen huomioon, että Kimi kerännyt kuudessa viimeisessä kisassa 69 pistettä, joka on vain kolme pistettä vähemmän kuin Grosjean on koko kaudella saanut plakkariin. On niissä suorituksissa ollut viime aikoinakin hieman eroa.

Grosjeanilla on ollut nyt viime kisoissa kyllä todella huonoa onneakin, löytyy teknistä vikaa ja tallilta huonoja taktisia päätöksiä. Olisi varmaan saattanut ainakin 30 pistettä lisää tuolta jaksolta.

Ja sitten tietysti on ymmärrettävää että Boullier kehuu Romainin suorituksia enemmän kuin Kimin, herra kuitenkin taitaa ensi kaudellakin ajaa Lotuksella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ja sitten tietysti on ymmärrettävää että Boullier kehuu Romainin suorituksia enemmän kuin Kimin, herra kuitenkin taitaa ensi kaudellakin ajaa Lotuksella.

Mitä sitä Kimiä kehumaan saatika haukkumaan kun Kimiä kiinnostaa kuin kilo paskaa. Romain alkaa tuntumaan samanlaiselta itkijältä kuin Alonso. Aina vika löytyy jostain muusta kuin itsestään. Tekee itse virheen ja itkee tallille, että olen nopeampi kuin Kimi. Jos Romain olisi ollut nopeampi kuin Kimi niin olisi varmaan ohittanut tämän...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta, tuo Kimin ohitus rakkaasta tallitoverista oli kirsikka kakun päälle. Taktisesti hieno veto kun tiesi keltaisten lippujen olevan seuraavalla DRS alueella. Romain vielä aika härsikisti siirsi kaksi kertaa autoa vasemmalle ohituksen aikana.
Katselin live timingista viimeisten muutaman kierroksen eroja näiden välillä ja siinä oli koko ajan alle sekuntti, jotain noin 0.7. Tuolloin Romain taisi itkeä sitä tallimääräystä verukkeella että on nopeampi samalla kun renkaissa ei ollut enään huippupitoa lähteä tekemään Romainin taidoilla järkevää ohitusta.

Jotenkin outoa että Pirelli ei mistään datasta pystynyt ennakoimaan tuota oikean eturenkaan hillitöntä kulumista ja tosiaan liki kankaille mentiin mediumeilla, leikitään jo pahasti turvallisuudella. Ilman safety careja olisi voinut tulla vielä enemmän tuhoa kun tallit olisivat ottaneet riskiä ajaa kahdella stopilla loppuun asti. Syy ei voi olla jossain spekuloinneissa olleessa yllättävässä sateessa mikä yöllä pyyhki radan yli, tälläiset ei saa tulla yllätyksenä rengastoimittajalle. Heltiäisiköhän näiden ongelmien johdosta Pirellillekin vähän enemmän testi aikaa ensi vuonna.

_
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
77 pistettä Vetteliä perässä – Alonso pitää sitä ihmeenä -IS-

Alonson narina alkaa taas. Kauden alussa hän oli sitä mieltä että nyt hänellä on kunnon auto jolla ajaa maailmanmestaruudesta, nyt 15 kisaa myöhemmin se onkin ihme että hän on vielä mukana taistossa.

Alkukaudesta Ferrari oli hyvä. Kenties paras auto eikä Fernando pystynyt sitä hyödyntämään, nyt kun RB on selkeästi muita edellä Vettel käyttää armotta hyväkseen.

Saattaa Alonson ihmeet jatkua jossain muualla kuin punaisissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin outoa että Pirelli ei mistään datasta pystynyt ennakoimaan tuota oikean eturenkaan hillitöntä kulumista ja tosiaan liki kankaille mentiin mediumeilla, leikitään jo pahasti turvallisuudella. Ilman safety careja olisi voinut tulla vielä enemmän tuhoa kun tallit olisivat ottaneet riskiä ajaa kahdella stopilla loppuun asti.
_

Itse vieritän Pirelliä enemmän syytä myös tallien niskaan, esimerkiksi Mercedes ajatti useamman kierroksen Hamiltonia radalla vaikka renkaat olivat selvästi loppu ja rengasrikon riski ilmeinen, tähän kun vielä yhdistettiin nähty force major tilanne jossa Rosberg oli pakko ottaa sisään ilmeisesti silloin kun Hämis oli tarkoitus ottaa sisään. Mark Webber syytti avoimesti Pirelliä kuskien turvallisuuden vaarantamisesta, mutta loppupelissähän tallit itse päättävät kuinka pitkään taktiikan perusteilla auto radalla on, ei Pirelli. Pohdin jopa sellaista vaihtoehtoa että tallit tietoisesti asentelivat kesällä renkaita Pirellin ohjeistuksen vastaisesti eri puolille autoa saadakseen keinotekoisesti pahennettua luotettavuusongelmaa ja näin painostettua Pirelliä tekemään tallien kannalta mieleisemmät renkaat.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olenko ainoa jota rupeaa oikeasti nyppimään tämä politikointi varsinkin tallimääräyksissä? C'moon, Kimi ohitti täysin puhtaasti toisen virheestä ja tästä on nyt noussut hirveä haloo. Sitten myös ärsyttää että jokaisesta pienestäkin virheestä tai osumasta kaksinkamppailutilanteissa itketään tiimiradioon rangaistusta ja usein sellainen myös tulee. Unholassa on ne ajat kun otettiin kunnolla miehestä mittaa, nyt pitää kysellä lupa saada ohittaa toisen virheestä, ja ohituksetkin tapahtuvat avattavilla takasiivillä ja kersseillä pitkien suorien päätteeksi. Jos osuttiin ennen yhteen niin se kuitattiin aina "kilpailutilanne", kaikki toimivat tyylillään, Senna kävi vetämässä turpaan kun joku Kovalainen taas toteaa tilanteen olleen "ihan jees mutta kolaroitiin".

Toivotaan että autourheilun kuninkuusluokkaan saadaan kunnon meininkiä heti kun pappa-Berniestä aika jättää. Mun mielestä metsään on menty ainakin DRS-takasiivessä, Kersissä, sekä v. 2005 päätöksessä siirtyä V10:stä V8:n. Pirellin nopeasti kuluvat rengasseokset ovat kaksipiippuinen juttu. Taktiiikat ja kuskin oma taito huolehtia renkaista ovat paljon 'lajihenkisempiä' taitoja/voimavaroja kuin edellämainitut, mutta toisaalta varsinkin tällä kaudella esiin ovat nousseet turvallisuuskysymykset. Myös viime kaudella nähtiin taktikointia esimerkiksi aika-ajojen Q3:ssa kun osa jätti kokonaan vetämättä saadaakseen kisaan paremmat kumit alle.

Sitä en sano etteikö esimerkiksi kaudet 2009 ja 2010 olleet kisatapahtumilta melko tylsiä, mutta mun mielestä nykyisin on aivan liikaa kaikkea muuta enemmän tai vähemmän teennäisiä juttuja sen itse kilpa-ajamisen ohella. Suurinosa kuskeistakin on muuttunut persoonattomiksi medialle hymyileviksi roboteiksi, paria poikkeusta lukuunottamatta. Ymmärrän kuitenkin että nykyaikana pitää vain minimoida riskit megaotsikoista lehdissä ja on noilla Buttoneilla, Rosbergeilla ja Hamiltonilla varmaan siviilissäkin kuitenkin joku oma persoona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös