Formula 1 – kausi 2013

  • 589 107
  • 1 881

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
2011 Vettel voitti Barcelonassa neljällä stopilla. Kaikki oli mahtavaa ja peppu peppua vasten. Valtaosa kuskeista käytti neljän stopin taktiikkaa ja parilla (mm. Button muistaakseni) oli kolmen stopin taktiikka.

2013 Vettel Barcelonassa neljällä stopilla ulkona podiumilta ja itkua aina johtoporrasta myöten. Valtaosa kuskeista käytti neljän stopin taktiikkaa ja parilla oli kolmen stopin taktiikka.



Onhan ne renkaat tietty muuttuneet tässä välillä ja pieni ongelma tulee noista rengasrikoista, mutta onhan tätä lobattu tietyiltä tahoilta niin uskomattomasti, että paha sivumaku jää suuhun jos nyt esim. Red Bull nousee täysin ylivoimaiseksi.

Niin kuin tuossa aiemmin totesin, pääasiassa näiden rengasmuutosten yksi motiivi on ollut estää mitään tallia(Red Bullia) saavuttamasta dominoivaa asemaa joka tappaisi sarjan mielenkiinnon, siksi he kitisevät tällä hetkellä niinkin kovaa asiasta.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
En tässä asiassa ole varsinaisesti kenenkään puolella, mutta onhan nuo rengaspäällysteen totaalinen irtoaminen huolestuttavaa. Todella kovassa vauhdissa kun tuollaista tapahtuu, niin onhan se vaarallista. Ei pelkästään sille jonka autosta rengaspäällysteet lähtevät irti vaan mahdollisesti takaa tuleville myös.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Kyllähän esim. Massa voi ainakin kertoa, miten vaarallista ja pienestä kiinni kaikki on radalla, mutta surullista jos koko kausi muistetaan pelkästää siitä miten renkaista itkettiin koko vuosi ja Pirelli saa paskaa niskaan.

BTW, jos/kun vanhaa seosta tuodaan takaisin ja Williams palauttaa viime kauden autonsa radalle voi Bottas viimein nousta kamppailemaan pisteistä. Nykyiset renkaat ovat sopineet todella hyvin pahimmille kilpakumppaneille kuten mm. Toro Rossolle, jolla Ricciardo on ajanut todella hyviä kisoja vähän kenenkään huomaamatta.

Samoin Sauber oli todella hyvä viime kauden renkailla, joten asetelmat keskikastin tallien kilpailussa saattaa heilahtaa. Samoin Mclarenin suorituskyky saattaa nousta renkaiden muuttuessa, ainakin Perezin osalta.
 
Suosikkijoukkue
KK
En tässä asiassa ole varsinaisesti kenenkään puolella, mutta onhan nuo rengaspäällysteen totaalinen irtoaminen huolestuttavaa. Todella kovassa vauhdissa kun tuollaista tapahtuu, niin onhan se vaarallista. Ei pelkästään sille jonka autosta rengaspäällysteet lähtevät irti vaan mahdollisesti takaa tuleville myös.

No mutta mutta. Kyllähän sitä pitää tajuta tulla vaihtamaan renkaat, kun ne ovat tarpeeksi kuluneita. Ihan sama vaikka pehmeät kestää 20 kierrosta ja sen jälkeen alkaa renkaat paukkumaan. Jos ne kestää vain 8 kierrosta niin sen jälkeen on vaan tultava. Kaikille se kuitenkin 4 stoppia on sama. Paitsi Lotus + Kimi ja ehkä Nico...
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuossa McLarenin vedossa on toinenkin ovela juttu, epäilen vahvasti että jos Mersu ei saa pakettiaan kasaan ja mestaruustaistoon parin seuraavan kauden sisällä, voi olla että Stuttgartissa tarjotaan F1-projektille kirvestä jopa niin pahasti että tallin lisäksi myös Mersun moottorit häviävät pois. Ainakin jos nykyisen kaltainen taaperrus jatkuu, on tuo varmaa. Itse epäilen jopa että Mersulla tilanne saattaa olla niin paha että he lyövät tietoisesti kaiken kiinni aika-ajosuorituksiin jotta on emoyhtiölle esittää edes jotain menestystä, tämä kaikki tietenkin kilpailusuorituksen hinnalla.
 

Outsider

Jäsen
Honda ja Turbot. Oikea veto McLarenilta. Edellisen kerran kun tämä pyhä kolminaisuus oli yhdessä, tiimi voitti 15/16 kisasta.

Sitä ei tiedä mitä noista ajoista on enää hyötyä, mutta onhan Hondalla siihen lisäksi kokemusta turboista Cart-sarjan puolelta, joten varmasti potentiaalia on. Hyvä veto joka tapauksessa McLarenilta, koska ei mielestäni sovi muutenkaan tallin imagoon olla tavallaan kakkosena moottorintoimittajan näkökulmasta, kun Mersu panostaa täysillä omaan talliin.

Tuossa McLarenin vedossa on toinenkin ovela juttu, epäilen vahvasti että jos Mersu ei saa pakettiaan kasaan ja mestaruustaistoon parin seuraavan kauden sisällä, voi olla että Stuttgartissa tarjotaan F1-projektille kirvestä jopa niin pahasti että tallin lisäksi myös Mersun moottorit häviävät pois. Ainakin jos nykyisen kaltainen taaperrus jatkuu, on tuo varmaa. Itse epäilen jopa että Mersulla tilanne saattaa olla niin paha että he lyövät tietoisesti kaiken kiinni aika-ajosuorituksiin jotta on emoyhtiölle esittää edes jotain menestystä, tämä kaikki tietenkin kilpailusuorituksen hinnalla.

En jaksa uskoa, että siellä ollaan ihan heti kuoppaamassa tätä projektia, kun nyt nimenomaan alettiin panostamaan täysillä kokonaan omaan talliin. Yhden kierroksen vauhti on tällä hetkellä niin kovaa, että kyllä siellä jotain osataan tehdä, vaikka kilpailussa auto onkin susi. Ensi kaudella on kuitenkin taas täysin uudet kuviot ja sillähän Hamiltonin siirtymistäkin puolusteltiin lehdistössä, että Mersu pääsee rakentamaan jo hyvissä ajoin koko auton uuden moottorin ympärille. Nythän tämä ei tavallaan enää ole mikään etu, kun McLaren kerran päätti hypätä pois Mersun kelkasta, mutta se siitä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Red Bullilta ihme itkua. Ai nyt kun kyse on renkaista ja he eivät itse ole kärkivauhdissa niin nyt se ei enää olekaan oikeaa kilvanajoa mutta heidän voittessa mestaruuksia kun aerodynamiikka toimi jumalana renkaiden sijaan ja heillä oli se puoli kunnossa niin siinä veri punnittiin?
 

Outsider

Jäsen
Red Bullilta ihme itkua. Ai nyt kun kyse on renkaista ja he eivät itse ole kärkivauhdissa niin nyt se ei enää olekaan oikeaa kilvanajoa mutta heidän voittessa mestaruuksia kun aerodynamiikka toimi jumalana renkaiden sijaan ja heillä oli se puoli kunnossa niin siinä veri punnittiin?

Mitä enemmän tätä asiaa on ajatellut, niin sitä enemmän kallistun itsekin tälle kannalle. Siitä huolimatta, että Ferrari on formuloissa lähes tulkoon se suuri saatana ja Vettelistä diggaan muuten. Ehkä tästä johtuen tulee edes mieleen se, että olisiko siellä kulisseissa silti muitakin painostamassa RB:n lisäksi, koska eikai energiajuoma-yhtiö nyt viime vuosien menestyksestä huolimatta ole noussut niin isoon asemaan, että siellä voidaan sanella omia ehtoja täysin isojen Ferrarin ja Mersun tahtoa vastaan. Tällä kertaa tosin Ferrari taitaa olla syytön, mutta Mersun, ja miks ei myös ex-Mersu McLarenin, mielipiteellä on varmasti ollut painoarvoa.

Edelleenkään en omaa asiaan oikein mitään jyrkkää mielipidettä ja toivon, että asetelmat eivät tämän takia koe mitään kovin suuria muutoksia. Toisaalta nyt on häviäjillä ainakin yksi asia minkä taakse paeta, jos Lotuksella tai Ferrarilla alkaa alamäki.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En jaksa uskoa, että siellä ollaan ihan heti kuoppaamassa tätä projektia, kun nyt nimenomaan alettiin panostamaan täysillä kokonaan omaan talliin. Yhden kierroksen vauhti on tällä hetkellä niin kovaa, että kyllä siellä jotain osataan tehdä, vaikka kilpailussa auto onkin susi. Ensi kaudella on kuitenkin taas täysin uudet kuviot ja sillähän Hamiltonin siirtymistäkin puolusteltiin lehdistössä, että Mersu pääsee rakentamaan jo hyvissä ajoin koko auton uuden moottorin ympärille. Nythän tämä ei tavallaan enää ole mikään etu, kun McLaren kerran päätti hypätä pois Mersun kelkasta, mutta se siitä.

Itseasiassa viime kaudella oli puhetta että Mersu oli lähellä tarjota kirvestä jo viime vuonna tallilleen, mutta tiimin uudelleen organisoinnilla(Norbert Haug hiuksista vittuun ja Hamilton kuskiksi) antoi hommalle jatkoaikaa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Olisihan tuo F1 sirkuksen kannalta toivottavaa, että Mercedes saisi pakettinsa kuntoon myös kisoissa. On vaan niitä talleja joita ei ole varaa menettää. Mersut on tarjonneet nyt aika-ajoissa hyvää haastetta muille, niin toivottavasti viimeistään ensikaudella taistelee myös voitoista ja sekoittaa pakkaa. Kolme tallia joiden kuljettajat voivat vääntää mestaruudesta. Ehkä jopa neljä jos Kimi jatkaa Lotuksella. Täytyy kyllä Lotuksestakin sen verran mainita, että toivottavasti saisi nyt oikeasti jotain isoja sponsoreita, koska on se uhka olemassa, että kun Kimi lähtee, niin alkaa alamäki. Huomio laskee ja ei ole enään kuskia, joka pystyy taistelemaan parempia autoja vastaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin ja eiköhän tuolla ajotyylilläkin pitäisi olla jotain merkitystä, eli ei vedetä sillä tavalla että nykyrenkaat sulaa alle 5 kierroksen aikana ?. Ihme vinkumista tietyltä tallilta kun auto ei olekkaan enään nopea. Aikaisempina vuosina olen "digannut" Vettelistä ja ollut ns. tyytyväinen kun kaveri on voittanut mestaruudet eikä esim. Alonso, mutta kaverin nykytyyli on "mitä on". Toivottavasti Webber ei auta kaveria mestaruustaistossa, sillä seikkahan on saletti että Mark ei jatka Red Bullilla ensi kaudella... Mitenkähän Kimi ja Seb tulevat toimeen, jos siis Kimi menee RB:lle ? Kavereita ovat, mutta kun kypärä laitetaan päähän ja aletaan ajaan kilpaa niin siinä ei enään olla kavereita. Talli on kuitenkin aika pitkälti rakennettu Sebin ympärille ? Nyt jos tallikaveriksi tulee kuski joka on vittuuntunut jos on toinen niin siitä ei hyvä seuraa...
 
Suosikkijoukkue
KK
Mitenkähän Kimi ja Seb tulevat toimeen, jos siis Kimi menee RB:lle ? Kavereita ovat, mutta kun kypärä laitetaan päähän ja aletaan ajaan kilpaa niin siinä ei enään olla kavereita. Talli on kuitenkin aika pitkälti rakennettu Sebin ympärille ? Nyt jos tallikaveriksi tulee kuski joka on vittuuntunut jos on toinen niin siitä ei hyvä seuraa...
Uskon heidän tulevan hyvin toimeen myös samassa tallissa. Näin molemmat ovat antaneet myös ymmärtää. Tottakai kun kypärät pannaan päähän niin taistellaan siintä voitosta, se nyt on aivan selvää. Olen myös ymmärtänyt, että RB:llä ei niinkään ole ykkös ja kakkoskuskia. Tämän kertoi myös se radioviesti, mistä Webber suivaantui Vetteliin. Jos Vettel taas tekisi samat Kimille, olisi kaveruussuhde varmasti koetuksella. Tosin en usko Vettelin tekevän Räkälle moista tekoa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-pomo Bernie Ecclestone huhuilee vähän siihen suuntaan, että Bemari olisi palaamassa F1-sarjaan.

Saksalaismerkki huhutaan takaisin F1-sarjaan - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Toivottavasti toteutuu. Näitä isoja autonvalmistajia olisi hieno saada takaisiin. Harmitti jo aikoinaan paljon se BMW:n lähtö, kun talli oli koko ajan noususuhdanteessa.

Toivottavasti saadaan lähitulevaisuudessa BMW, Toyota, Honda ja pitkään huhuttu Porsche (ei vaan koskaan ole toteutunut) sarjaan sisään. Marussiat ja Caterhamit hiuksista vittuun.
 
Viimeksi muokattu:

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Toivottavasti saadaan lähitulevaisuudessa BMW, Toyota, Honda ja pitkään huhuttu Porsche (ei vaan koskaan ole toteutunut) sarjaan sisään. Marussiat ja Caterhamit hiuksista vittuun.

Ainut mikä näissä ottaa päähän on se, että kaikki on tulossa moottorintoimittajaksi. Tulkaa nyt hemmetti talliksi myös. Porsche heitti jo F1 suunnitelmat roskiin, joten sen voi ottaa listasta pois. Kolmelle tallille ainakin olisi tilaa. Marussia ja Caterham tosiaan ulos ja sitten yksi ihan lisänä vaan kun HRT:n tarina loppui. Toyota, Honda ja BMW olisi kova sana. Olisiko volski konsernissa Audilla mitään mahiksia tulla ykkösiin, kun Porsche laitettiin sivuun. Olisihan se aikamoista jos Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus, McLaren, Toyota, Honda ja BMW voisi taistella hyvistä sijoista. Toki kolmella jälkimmäisellä varmasti menisi vähän aikaa nousta tohon ihan kärkeen. Mahiksia siihen heillä kuitenkin on. Siihen Sauber, Williams ja Force India päälle niin noin kovasta sarjasta voi vain unelmoida.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minä en välttämättä himoitsisi noita suuria autonvalmistajia enää omina talleinaan mukaan, kuten jo nähtiin, niiden toiminta on suurista taloudellisista resursseista huolimatta paljon epävakaammalla pohjalla kuin perinteisten nyrkkipajatallien.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Minä en välttämättä himoitsisi noita suuria autonvalmistajia enää omina talleinaan mukaan, kuten jo nähtiin, niiden toiminta on suurista taloudellisista resursseista huolimatta paljon epävakaammalla pohjalla kuin perinteisten nyrkkipajatallien.

Tässä on kyllä perää. Resurssit on kuitenkin auton kehittämiseen sen verran hyvät, että tasokas auto saadaan hyvin nopeasti. Kyllähän tuollaisia Sauberin ja Force Indian kaltaisia talleja on hyvä olla, mutta sitten nää Caterhamit...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös