Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 121
  • 1 881

Sambody

Jäsen
Enpä menisi Alonson ajotaitoja kiistämään ihan heti. Mielestäni ollut jo pitkään sarjan aivan parhaimpia kuskeja vaikka melkoselta munapussilta vaikuttaakin. Lähinnähän tuo Ferrari on ollut kuin varjo 2000-luvun alun loistostaan, kun sieltä ensin lähti Brawn sitten Todt ja perässä muutama muu. Italiaanojen keskenään touhutessa ollaan pysytty resurssien ansiosta kärkikahinassa, mutta eipä sieltä yhtään loistoautoa ole tullut. Onneksi Kimi ehti käydä nappaamassa sen mestaruuden pois kuljeksimasta ennen Fefen muuttumista täydelliseksi Montezemolon ja Domenicalin leikkikentäksi. Jännä nähdä mitä James Allison saa aikaan tulevina vuosina Maranellossa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Formulaviikonloppu menossa ja se tietää sitä että Alonso-vihaajat kaivautuvat pinnalle heittelemään hulvattomia nimiväännöksiä ja kuvauksia spanskista. Onneksi katkeruudesta ei ole tietoakaan.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
En minäkään Alonsosta enkä Hamiltonista pidä. Silti ihan turha dissata kyseisten herrojen F-1 auton käskytystaitoja.

Omasta mielestäni sirkuksessa on neljä kuljettajaa jotka yksinkertaisesti ovat muita helvetin paljon parempia: Alonso, Räikkönen, Hamilton & Vettel.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Onneksi katkeruudesta ei ole tietoakaan.

En näe katketruutta kommenteissa. Lähinnä hyvän esimerkin siitä, kuinka on vaikea tehdä mitään oikein sen jälkeen kun on itse omilla toimillaan hankkinut itselleen kusipään maineen.

Huolimatta mestaruuksien puutteesta Alonso on ehdottomasti yksi parhaista nykykuljettajista, ehkä jopa paras.

Paparazzeille hermostuminen ei ole kovin vakavaa, eikä mielestäni edes moitittavaa. Jos tuon olisi tehnyt Button niin kommenttien sävy olisi todennäköisesti toinen.

Alonso nyt on osoittanut luonteensa kerta toisensa jälkeen, joten ei ole kovin ihmeellistä, ettei saa sympatioita tällaisissa tapauksissa.

Sitten itse asiaan: Aika-ajot kesken. Vaikka ollaan siirrytty Eurooppaan näyttää voimasuhteeet olevan ennallaan. Ferrari ei tule olemaan nopein, mutta Alonso on mukana voittotaistelussa tälläkin kertaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En näe katketruutta kommenteissa.

Nimiväännöksistä sen näkee. Kommentit ovat enimmäkseen oikeilla jäljillä, riippuen tietenkin värilaseista, mutta kyllähän tuollaiset "ihmiskyrpä" yms. ovat aika lapsellisia tai sitten äärimmäisen katkeria.
 

Sambody

Jäsen
Nimiväännöksistä sen näkee. Kommentit ovat enimmäkseen oikeilla jäljillä, riippuen tietenkin värilaseista, mutta kyllähän tuollaiset "ihmiskyrpä" yms. ovat aika lapsellisia tai sitten äärimmäisen katkeria.

Mielestäni vain kuvaa kunkin kirjoittajan suhtautumista Alonsoa kohtaan. Toki aina voidaan keskustella kuinka tarpeellisia nuo nimittelyt ovat, mutta kukin tyylillään. Kyllähän tuosta Alonson ulospäin huokuvasta kuvasta jotain kertoo ettei tuo nimittely juurikaan särähdä korvaan paitsi sinulla(rehellisyyden nimissä varmaan jollain muullakin, mutta kuitenkin vähemmistöllä). Ja tässä tarkoitan tämän ketjun suurkuluttajia ja enemmän Formuloita seuraavia.
 

Sambody

Jäsen
Mersut eturiviin järjestyksessä Rosberg, Hamilton ja Vettel kolmas. Kimi hävisi aikaa viimeisellä sektorilla joka osiossa, mutta riitti kuitenkin Ferrareiden edelle.

1. Rosberg
2. Hamilton
3. Vettel
4. Räikkönen
5. Alonso
6. Massa
7. Grosjean
8. Webber
9. Perez
10. Di Resta
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Massalle saattaa tulla lähtöruuturangaistus huomiseen kisaan, koska esteli Webberiä toisessa osiossa. Salo maikkarilla ainakin olisi antanut viiden ruuden rangaistuksen.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Massalle saattaa tulla lähtöruuturangaistus huomiseen kisaan, koska esteli Webberiä toisessa osiossa. Salo maikkarilla ainakin olisi antanut viiden ruuden rangaistuksen.
Massa siis pudotettiin ruutuun 9. Ferrareille ja Alonsolle hyvä, että pääsevät starttaamaan radan puhtaammalta puolelta. Vieläkään en oikein usko, että Rosberg pystyisi voittoon, vaikka jälleen paalulla onkin. Vettelin ja Hamiltonin uskon olevan suurimmat suosikit voittajiksi, ja siinä heti kannoilla sitten Iceman ja Samurai.

Harmi kyllä että Williams ei kulje tällä kaudella mihinkään, Bottas olisi kiva nähdä ylempänä lähtöruudukossa, mutta tyyppinä vaikuttaa kyllä aikalailla Kovalaisen kopiolta, eli sellaiselta jees jees mieheltä, eli jos ei tulokset ala paranemaan ei pitkää uraa voi luvata(?), joku Force India tai jopa Sauberkin olisi ollut Valtterille tälle kaudelle parempi auto.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Massa siis pudotettiin ruutuun 9. Ferrareille ja Alonsolle hyvä, että pääsevät starttaamaan radan puhtaammalta puolelta.

Eikös Alonso lähtenyt alunperinkin 5. ruudusta joten tämä ei vaikuttanut hänen ruutunsa likaisuuteen mitenkään?

Ferrarin menestyksestä puhuminen on tällä kaudella vähän sama kuin Vehasen nollapeli. Jos ennen kisaa mainitsee jotain tyyliin: "nyt näyttää hyvältä" tai "kaksoisvoitto on mahdollinen" niin heti alussa kaikki lentää roskikseen, joten sanotaan vaikka että: Hyvä on jos maaliin ajetaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mika Salon arvio: Hamilton puolustaa Nicoa kisassa - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Tämä on vähän outoa (markkinointi)kommenttia Salolta, tuskin tässä vaiheessa kautta Hamilton rupeaisi uhraamaan omaa kisaansa Nicon hyväksi, aggressiivinen ajotapa ja paikan puolustaminen tunnetusti syö renkaat nopeasti(mikä pilaisi Hämiksen kisan täysin) kuten Nico todisti itse viime kisassa, eikä ole siltikään varmaa että Rosberg pystyisi Mersun rengaskulutuksen kanssa kiskomaan sellaisen eron että pysyisi Vettelin ja Kimin edellä.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Kimillä hyvät saumat tänään ottaa taas hyvät pisteet. En jaksa millään uskoa, että mersut pysyisivät tuossa kärkitaistossa mukana. Voittotaistelu tullaan käymään Vettelin, Räikkösen ja Alonson kesken. Lähtö on tärkeä ja toivottavasti Kimikin saisi nyt vähän paremman lähdön kuin keskimäärin tällä kaudella. Vaikea sanoa onko Lotuksella vielä rengasetua, jos on niin sitten näyttää taas hyvältä. Yleensä nämä Espanjan GP:t eivät ole olleet niitä kauden parhaita kisoja, mutta toivotaan että tänään nähdä paljon hyviä taistelupareja, ohituksia, varikkostoppeja ja vähän rytinää.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Eipä jäänyt lapsille kerrottavaa Barcelonasta! Ranskalaisille formulafaneille synkkä päivä, tuloslistan kuudesta viimeisestä nimestä neljä ranskalaisia. Bottakselta jälleen melko hajuton mauton väritön ajo, Maldonadoltakin tuli vähän takkiin. Kimi sai kuitenkin MM-taistelussa ykkössijaa mukavasti kiinni, ja Monacosta tuleekin kiihkeä näytös, toivottavasti Lotus sopii hyvin syheröradalle. Monacossa on aina se oma hohtonsa, toivottavasti kuluu seuraavat kaksi viikkoa nopeasti.

Mukavaa varmasti ferrarifaneille, että palkintopallille saatiin Samurain ja Massan lisäksi yksi kuski joka on tallille pystynyt hoitamaan jopa maailmanmestaruuden. Ja toki mukava myös espanjalaisille tällaiset kivat uutiset ja tapahtumat vaikeina aikoinansa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Italian kansallishymni rokkasi taas kympillä kun Fiat näytti osaamistaan.

Ferrarit lähtevät viivalta kuin siviilissäkin kun vastassa on mersu, lotus ja energiajuoma-tölkki. Alonso ei ihan suoraan startissa pystynyt hyödyntämään parasta lähtöään mutta oliko toinen vai kolmas mutka kun Kimi ja Hamilton jäivät ihmettelemään että mikäs sieltä ulkoa noin ohi viiletti. Taktiikka oli tällä kertaa hyvä ja toimiva ja auto sekä kuskit nopeita ja luotettavia joten tulos lähes täydellinen. Vain Kimi pystyi vastaamaan tähän ylivoimaan.

Lopussa juuri ennen Massan viimeistä stoppia spekuloivat sky sportilla että ottaakohan Ferrari Felipen heti sisään vai pidetäänkö hänet radalla hidastamassa Räikköstä. Näin jo sieluni silmin sen itkun määrän tänne kun "Ferrari pelaa taas likaista peliä" mutta sitten Massa tulikin sisään ja se riemu oli ennenaikaista.

Ferrari on alkukauden nopein talli mutta epäonni, huolimattomuus, uhkapeli ja paska takasiipi on pitänyt homman tasaisena. Kyllä tästä vielä jännä kausi saadaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
En tiedä olenko ainoa, mutta mua alkaa pikkuhiljaa tökkimään että koko ajan kaikki pyörii vain renkaiden ympärillä. Haluaisin kovasti nähdä huikeita taisteluita kärkikuskien kesken tasavahvoilla autoilla eikä niin että vähän eri vaiheessa olevat renkaat niin toinen 2 sekkaa kierroksella nopeampi ja ohittaminen ei vaadi juuri työtä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä olenko ainoa, mutta mua alkaa pikkuhiljaa tökkimään että koko ajan kaikki pyörii vain renkaiden ympärillä. Haluaisin kovasti nähdä huikeita taisteluita kärkikuskien kesken tasavahvoilla autoilla eikä niin että vähän eri vaiheessa olevat renkaat niin toinen 2 sekkaa kierroksella nopeampi ja ohittaminen ei vaadi juuri työtä.

Nykypäivänä tällainen ei ole enää mahdollista. Kauan ne siihen yritti löytää keinoja, mutta eipä löytynyt. Jos otetaan rengaskikkailut, DRS:t ja Kersit pois, niin ajellaan jonossa startista loppuun asti.
 

Sambody

Jäsen
Parempi tämä renkaiden aiheuttama show kuin tosiaan se koko kilpailun ajan letkassa köröttely, mutta tänään meni jo ihan överiksi koko touhu. Tuntui, että Kimi oli ainut jonka radio ei laulanut koko aikaa, että pidä renkaat kunnossa eikä ajo näyttänyt häiritsevästi pelkältä renkaiden säästelyltä. Ja todellisuudessa varmasti myös Kimi ajoi koko kisan myös renkaitaan vastaan ei pelkästään muita kuljettajia. No toivotaan, että tämä oli vain poikkeus ja rengaskuluman huipentuma ja taas seuraavissa kisoissa ajellaan rehdisti kilpaakin. Tuollaiset tilanteet, että eri ikäisillä renkailla yksi sarjan nopeimmista autoista(Vettel/Red Bull) ei saa kunnolla karistettua sarjan heittopussia(Bianchi/Marussia) perästään on jo aika naurettavaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännäksihän tuo mestaruustaistelu on menossa kolmen eri kuskin ja tallin välillä, tätä taistelua myös Mercedes kuskit tulevat sotkemaan nopealla yhden kieroksen autoillaan.

Monacossa tulossa jännä juuri tuolta osin jos Mercedes vetää kaksi ekaa sijaa aika-ajoissa niin jäävätkö tulpaksi koko kilpailun ajan sinne kärkeen. Myös kimi A-A pitää osua nappiin jos meinaa hyvän sijoituksen saada, muuten toivo elää siinä että kärjessä tosiaan ajaisi kaksi hidasta autoa ja ero kärkeen ei kasvaisi suureksi. Rengasetu antaa onneksi edes vähän taktikointimahdollisuuksia eli pystyy tarvittaessa sen muutaman kieroksen ajamaan nopeita kieroksia jos edessä olevat pysähtyy aikaisemmin. Alonso varsinkin hyvän startinsa kanssa voi olla kisan ylivoimainen voittaja jos saa hyvän startin ja ampaisee kärkeen, jos mersut jää siihen eteen muille tulpaksi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Täytyy nostaa hattua Alonsolle. On hirmuinen kyyti ollut viime aikoina. Silti pidän Kimin suorituksia tällä hetkellä kovimpina koko sarjassa. Toivottavasti auto kehittyisi riittävästi ja saataisiin juhlia jälleen Kimin mestaruutta. Kaikkien aikojen sympattavin autourheilija imo.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Välillä noissa Lotuksen jutuissa mietityttää se että vaikka heillä on tuo rengasetu, niin siitä osa menetetään tuossa kun joudutaan tietyissä vaiheissa kisaa köröttelemään muiden perässä jolloin hukkuu aikaa. Tietysti alun Mersu-junasta kärsivät kyllä tasapuolisesti ihan kaikki.

Tuo Mersun suorituskyvyn romahdus kisassa kyllä jaksaa edelleenkin ihmetyttää, mielestäni Stuttgartilaiset ovat painineet tuon saman rengasongelmansa kanssa jo neljättä kautta, miten vitussa noilla resursseilla yhtä ja samaa ongelmaa ei voida saada ratkaistua tässä ajassa? Kai nyt joku Ross Brawnkin ymmärtää että auton peruskonsepti kannattaisi heittää roskiin tai olisi kannattanut tehdä se jo, nythän se on myöhäistä. Ei varmasti ollut Niki Laudalla niitä helpoimpia hetkiä kisan aikana Daimlerin pääjohtajan kanssa kun Rosberg ja Hamilton persraiskattiin radalla oikein kunnolla noiden murskaavien aika-ajojen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
KK
"mersut kärjessä tulppina"

Enpä usko, että pystyvät tulppana olemaan alusta loppuun. On Monacossakin ohituksia nähty. Jos auto on kertakaikkiiaan kisassa noinkin hidas kuin Barcelonassa niin hiillostusta takaa ja yksi virhe Mersu kuskilta ja ohi mennään että heilahtaa. Toinen juttu on sitten se, kuka ajaa mersujen takana jos nämä ovat kärjessä. Silloin kolmentena pitää olla suomalainen. Jos siellä on esimerkiksi Vettel tai Alonso niin Räikkösellä voi olla ongelmia päästä podiumille.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Minua harmittaa eniten nykyisessä F1-sirkuksessa se, että tuntuu ettei kenenkään auto hajoa koskaan. Olihan se katkeraa välillä kun auto petti viimeisillä kierroksilla, mutta sitäkautta sarjassa oli melko paljon yllättävyyttä. Esimerkiksi eilen Alonso körötteli vailla ongelmia alusta loppuun saakka täysin ylivoimaisena eikä kukaan oikeasti edes pelännyt mitään tekniikkamurheita tai muitakaan ongelmia.

Lotuksen rengasedussa pitäisi laskea kierrokset jolloin tulee muita kohtaan +2s takkiin niin, että varikkopysähdykseen käytetty aika ei ylity. Eilen varmaan meni aika lähelle sitä, että tuosta toppuuttelusta olisi voinut olla jo haittaa. Toki näissä laskelmissa voi vain arvioida sitä miten paljon aikaa kuluu kun varikolta radalle päästyään joutuu mahdollisesti tekemään uusia ohituksia jne.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Esimerkiksi eilen Alonso körötteli vailla ongelmia alusta loppuun saakka täysin ylivoimaisena eikä kukaan oikeasti edes pelännyt mitään tekniikkamurheita tai muitakaan ongelmia.
Ei se Alonsolta täysin ongelmitta sujunut, vaan siellä oli vaarana rengasrikko:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1754201/rengasrikko-oli-vieda-alonsolta-voiton

Mutta kyllä itsekin kaipaisin noita teknisiä ongelmia, varsinkin nyt kun voittotaistelussa on useampia autoja ja talleja. Tosin moni toivoo yllättävän paljon ongelmia juuri Ferrarille ja Alonsolle, joten kyllähän se katkeralta kuulostaa..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta kisa oli ihan mielenkiintoinen. Sopivasti ohituksia ja kärjessä erilaiset taktiikat piti mielenkiinnon yllä, koska jokainen kuski oli eri aikaan toisia nopeampi oman varikkostopin jälkeen ja vastaavasti hitaampi kun renkaiden suorituskyky hiipui ja muut laittoivat alle tuoretta kumia. Mukava laskeskella noita eroja kisan aikana kun kierrosajoissa on heittoa pari sekuntia riippuen tilanteesta.

Mersuilla aika nihkeät ajat edessä. Hyvin näkyi ero kun pääsee ajamaan puhtaassa ilmassa (Rosberg) versus muiden perässä ja koko ajan sijoituksesta taistellen (Hamilton). Hamilton hävisi kärjelle yli kierroksen kisan viimeisen 3/4 aikana. Monacossa varmaan ottavat hyvät paikat aika-ajoissa, ja kisassa sitten mesejuna pystyyn. Siellä ei ohi pääse vielä noilla sekunnin parin paremmilla kierrosajoilla ja stoppien ajoitus on heille kulmakivi. Jos ottavat Nicon ja Lewiksen aina muita ennen sisälle ja pääsevät outlapin ajamaan puhtaalla radalla niin pystyvät olemaan muiden edellä stoppien jälkeenkin (ellei sitten muut aja ihan eri taktiikalla).

Grosjean saisi terästäytyä, jää Lotuksella hyvät tallipisteet saamatta. Sellaisilla perus 3-6 sijoillakin keräisi niin paljon pojoja tallille, että Lotus ajaisi tallimestaruudesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämän uutisen mukaan Pirelli viilaa jälleen renkaita vieläkin kestävämpään suuntaan tuossa Britannian GP:n alla.
Pirelli aims to reduce pit-stops by Britain - GPUpdate.net

Ei voi kun ihmetellä millä ammattitaidolla ja yhteistyöllä on saatu tälläinen soppa aikaan. Luulisi että tuolla on kyllä ollut tiedossa miten vuoden 2013 auto kuluttaa renkaita, nyt niitä on sitten muutettu kaudella jo pari kertaa. Kesäloman jälkeen tarkastetaan varmaan jälleen tilanne uudelleen. F1 fanin näkökulmasta on helvetin sekavaa, mutta ainakin Paul Hembery on tullut tutummaksi kuin yksikään tallipäällikkö.


_
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös