Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 581
  • 1 881

trap

Jäsen
Miksi ihmiset nyt toisia ihannoivat? Kimin kohdalla Hunt-"fanius" liittyy tosin vielä enemmän siihen aikakauteen, jolla Hunt kilpaili.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Uskomatonta ettei Kimi saa kunnioittaa James Huntia kypärässään siksi että Bernielta on jäänyt rahat saamatta Rushista. Täysin naurettavaa toimintaa.

Niin, Bernie antaa kuitenkin Niki Laudan kävelä ympäri varikkoa tv-kameroiden edessä. Kyllähän Laudakin pitäisi ehdottomasti teipata piiloon.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Crashjean sitten taas palasi kuvioihin, rysäytti 2. harjoituksissa kaiteeseen ja rikkoi auton eturipustuksen. Ja näin ollen päätti lopettaa tämän harjoitussession tähän. Hyvää vauhtia piti siihen asti mutta taas kerran se nähtiin että ajaessa täysillä ei enää hallitse menoaan vaan sitten kolisee.

Kolmas harjoitus ja taas sama homma Grosjeanin kohdalla. Jälleen mentiin kaiteeseen niin että rytisi. Massa rysäytti kanssa ekassa mutkassa pöpelikköön ja auto meni aika paskaksi. Näytti vähän siltä, että ripustus hajosi, sillä kun piti rattia kääntää oikealle, niin oikea pyörä kääntyi, mutta vasen ei liikkunut mihinkään suuntaan ja siitä sitten suoraan kaiteeseen.
 

Heltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, LA Lakers
Massa rysäytti kanssa ekassa mutkassa pöpelikköön ja auto meni aika paskaksi. Näytti vähän siltä, että ripustus hajosi, sillä kun piti rattia kääntää oikealle, niin oikea pyörä kääntyi, mutta vasen ei liikkunut mihinkään suuntaan ja siitä sitten suoraan kaiteeseen.

Oli aika oudonnäköinen tämä Massan ulosajo. Näytti omaan silmään siltä että jarrut olisivat lukkiutuneet totaalisesti ja auto meni tämän seurauksena menojaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli aika oudonnäköinen tämä Massan ulosajo. Näytti omaan silmään siltä että jarrut olisivat lukkiutuneet totaalisesti ja auto meni tämän seurauksena menojaan.

Massalle vaihdelootan vaihto ja viiden lähtöruudun rangaistus. Samassa Ferrari tiedotti, että ulosajo menee kuskin piikkiin. Massa hyppäsi jarruille pomppuisassa kohdassa ja sen takia auto seinään. Autossa itsessään ei ollut teknistä vikaa.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Mistä tämä Kimin halu kunnioittaa, jo toisena kautena peräkkäin, James Huntia tulee? Mulla on mennyt kyllä aivan ohi.
Viime kaudella Kimi ajoi mustalla kypärällä Monacossa ja tänä viikonloppuna kypärällä, jossa on Huntin kuva.


Ilman mitään wikipedia tarkasteluja, niin eikös James Hunt ollut aikansa "F1-playboy"? Muistaakseni ensimmäinen laatuaan. Miehen ajotyyli oli vaarallinen/riskialtis/tehokas, ja viikonloppuisin naiset piirittivät.

Ja mitäs Kimi on nykyisin F1-sirkuksen näkökulmasta? Truly one of a kind. Mies,kuka ei välitä mitä lehdistö hänestä puhuu. Tai mitä kukaan muukaan hänestä ajattelee. Tekee mitä haluaa, antaa ajotaitojen puhua puolestaan. Kävi viettämässä pari välivuotta formuloista, ihan vain siksi, että halusi nähdä myös rallimaailman.

Minusta on päivänselvää, että Kimi kunnioittaa James Huntia. Eiköhän Teemu Selänteeltäkin löydy "pientä" kunnioitusta esim. Jari Kurria kohtaan.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kimiltä hyvä työ aika-ajoissa. Mercedesit oli aivan liian kovia. Toivotaan, että kisassa jälleen hiipuvat, mikä ei ole niin varmaa Monacossa, kuin muualla. Myös Webber on lyötävissä mielestäni. Pari sijaa kuin edes saisi noustua, niin olisi todella hyvä tulos. Kuitenkin mielenkiinto kohdistuu siihen, että onko Lotuksella rengasetu myös Monacossa. Jos on, niin mahdollisuudet on tietysti mihin tahansa, mutta jotenkin luulen, että nyt ei sitä etua ole ainakaan niin selvästi. Jännä kisa kuitenkin huomenna tulossa.

Bottaksen suoritukselle erityismaininta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole viime aikoina kauheasti tähän ketjuun kirjoittanut, koska mielestäni F1 on ollut jotenkin outoa tänä vuonna.

1. Aika-ajolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Rosberg takoo paalulle viikonloppu toisensa perään ja kisassa on juuri ja juuri pisteillä. Eikä siis johdu ajamisen laaduttomuudesta.

2. Kuskit kysyvät radiolla varikolta, että tossa on takana nopeampi, taistelenko vai päästänkö ohi. Ja talli vastaa: "Päästä ohi vaan. Älä turhaan kuluta renkaitasi siellä. Aja varovasti. Saat sitten limpparia ja jäätelöä kisan jälkeen."

3. Ohitukset eivät tunnu enää miltään, taistellaan lähinnä omia renkaita vastaan.


Edes Barcelona ei ollut klassisen tylsä GP, vaan tällä tavalla modernisti tylsä sekamelska. Olisi nyt edes Monacossa ohittaminen oikeasti vaikeata, niin olisi vähän vanhaa fiilistä sentään.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mercedes saanut Barcelonan GP:n jälkeen salaisen F1-testin, johon Pirelli on heidät kutsunut. Kertoo Autosport nettisivuillaan. Muut tallit ovat närkästyneet aika pahasti.

Ihmettelin jo aikaisemmin tänä viikonloppuna, että miten nuo Mersun kisastinttivedot harjoituksissa näyttivät noinkin hyviltä. Oikeastaan Kimin Lotus oli ainoa joka oli edellä. Sen jälkeen parhaimpia aikoja tykittivät Mersut.

E: On tuosta näköjään jo maikkarilla uutinenkin:

V muut tallit suuttuivat - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

E: Ferrari ja Red Bull tekemässä protestia Mercedeksestä.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
En ole viime aikoina kauheasti tähän ketjuun kirjoittanut, koska mielestäni F1 on ollut jotenkin outoa tänä vuonna.

1. Aika-ajolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Rosberg takoo paalulle viikonloppu toisensa perään ja kisassa on juuri ja juuri pisteillä. Eikä siis johdu ajamisen laaduttomuudesta.

2. Kuskit kysyvät radiolla varikolta, että tossa on takana nopeampi, taistelenko vai päästänkö ohi. Ja talli vastaa: "Päästä ohi vaan. Älä turhaan kuluta renkaitasi siellä. Aja varovasti. Saat sitten limpparia ja jäätelöä kisan jälkeen."

3. Ohitukset eivät tunnu enää miltään, taistellaan lähinnä omia renkaita vastaan.

Edes Barcelona ei ollut klassisen tylsä GP, vaan tällä tavalla modernisti tylsä sekamelska. Olisi nyt edes Monacossa ohittaminen oikeasti vaikeata, niin olisi vähän vanhaa fiilistä sentään.

On se nyt kumma kun pitää aina jotain valitettavaa löytyä vallitsevasta tilanteesta. Tuhat kertaa ennemmin otan nykyisen vaihtuvan tilanteen, kun aiemman "laitetaan autot jo aika-ajossa nopeusjärjestykseen ja katsotaan kuinka letka venyy ja tullaan samassa järjestyksessä maaliin kuin lähdettiin" -Formula1-kisat. Ei sellaista unilääkettä kukaan voi oikeasti kaivata?

Nykytilanne on edelleen paluu Formuloiden juurille. Kuka hallitsee rengaslämmöt on paras kuljettaja. Sitä se oli 50/60-luvulla, ennenkuin tuo suuri saatana aerodynamiikka dowforcen lisäämisen turvin alkoi vallata ja pilata lajia.

Myös imuohitukset oli ennenvanhaan arkipäivää, oli sitten ansaittua tai ei, ilmaista tai ei, niin ohi mentiin heittämällä, kun ei ollut imua tuhoavia takasiivekkeitä, jotka on rakennettu juuri tuon ohittamisen vaikeuttamiseksi. Nyt siihen vastaisku on ollut DRS, joka on keinotekoinen, mutta palauttanut kierolla tavalla silti realismin lajiin. Nyt on yhtä helppoa mennä ohi kuin esim. MotoGP:ssä ja vastaohituskin onnistuu, jos pysyt kaverin perässä. Silti ohitukset vaatii edelleen taitoa, ei siellä kaikki ilmaista ole, esim Räikköseltä on nähty huikeita taidonnäytteitä oikeasta taito-ohittamisesta. Viihdettähän nuo tarjoaa, jumalauta.

Aiempina vuosina erilaiset taktiikatkin jäivät pois käytöstä juuri sen takia, kun ei voi ohittaa ja nopealla autolla jumahtaa hitaamman taakse. Veikka olisi kuinka hyvät kiekot alla, niin ohi ei päässyt, kun toinen vähän edessä peippaili. Nyt kun erilaisilla taktiikoilla ajavalla on mahdollisuus järkevän realistiseen ohitukseen, niin se ruokkii lajia myös sitä kautta. Jos ohitukset olisi äärettömän vaikeita, kaikki ajaisi samalla taktiikalla. Nykytilanne ruokkii erilaisuuteen, luovuuteen, innovatiivisuuteen ja tekee Formuloista parempaa viihdettä.

En voi yhtään ymmärtää väkeä, ketkä ovat nykyistä tilannetta vastaan. Aika lienee kullannut muistot, jostain häkkinen vs. Schumacher ajoilta. Olihan sekin hienoa aikaa, mutta se on hienoa aikaa vain silloin, jos meidän suomalaisten oma suosikki sattuu olemaan taistelun toinen osapuoli. Kahden jannun taistelussa prosentit siihen, että se omiakin kiinnostaa, on silti aika vähäiset. Nyt siellä on aika monella jannulla mahis kisata voitosta ja mestaruuksista, mikä on ehdottomasti vain hyvää lajille. Maailmanlaajuiselle kiinnostavuudelle tämä on jackpot.

Mutta se siitä. Monacosta uskon, että voisi tulla kauden eka ja ainoa jonoajelu, kun siellä ei pääse ohi oikein edes DRS:llä. Safety-car-Mersut tulevat pitämään jonon kasassa ja saas nähdä, jos Ross Brawn olisi niin ovela, että pakottaa startin jälkeen kakkosena olevan kuskin pidättelemään letkaa Eddie Irvinen tyyliin ja päästää kärkimiehen karkuun. Sitten hakemaan uutta rengasta alle ja taas tyhjälle radalle. Voittokin saattaisi olla mahdollinen, jos koko kisan ajan Brawn pystyy taikomaan tyhjän ratakohdan jossa ajaa ja muille tulee hieman hidasteita. Vettelille silti roponi laittaisin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Formulat kaipaisivat kyllä merkittäviä uudistuksia. Itse toivoisin että sääntöjä vapautettaisiin ja kuskit saisivat lähteä kisaan itse valitsemilllaan renkailla ja polttoainemäärillä. Tulisi niitä ohituksiakin kun takana tuleva ajaisi 50kg kevyemmällä autolla.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
En ole viime aikoina kauheasti tähän ketjuun kirjoittanut, koska mielestäni F1 on ollut jotenkin outoa tänä vuonna.

1. Aika-ajolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Rosberg takoo paalulle viikonloppu toisensa perään ja kisassa on juuri ja juuri pisteillä. Eikä siis johdu ajamisen laaduttomuudesta.

2. Kuskit kysyvät radiolla varikolta, että tossa on takana nopeampi, taistelenko vai päästänkö ohi. Ja talli vastaa: "Päästä ohi vaan. Älä turhaan kuluta renkaitasi siellä. Aja varovasti. Saat sitten limpparia ja jäätelöä kisan jälkeen."

3. Ohitukset eivät tunnu enää miltään, taistellaan lähinnä omia renkaita vastaan.


Edes Barcelona ei ollut klassisen tylsä GP, vaan tällä tavalla modernisti tylsä sekamelska. Olisi nyt edes Monacossa ohittaminen oikeasti vaikeata, niin olisi vähän vanhaa fiilistä sentään.

Nautit sitten varmaan tämän aamun Porsche Cupin kisasta. Lähetyksessä ei ainakaan näytetty yhtään ohitusta, tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa oli sentään kaksi yritystä, jotka molemmat johtivat toisen kuskin spinnaamiseen. Muuten mentiinkin kiltisti jonossa maalilipulle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mercedes saanut Barcelonan GP:n jälkeen salaisen F1-testin, johon Pirelli on heidät kutsunut. Kertoo Autosport nettisivuillaan. Muut tallit ovat närkästyneet aika pahasti.
En yhtään ihmettele tuota närkästymistä.
Kyseessä on ollut kolmen päivän testi, jonka aikana on ajettu yli 1000km. Ajamassa ovat olleet niin Rosberg kuin Hamiltoninkin tämän vuoden autolla ja testissä testailtiin ensi vuoden ja TÄMÄN kauden Kanadan kilpailuun tulevia uusia renkaita.
Mercedes on päässyt tämän kauden autollaan ja kuskeillaan testaamaan yli kolmen kilpailumatkan verran loppukaudeksi tulevia renkaita. Täysin epäreilua muita kohtaan ja on syytä selvittää onko mersu saanut kerätä dataa näistä täysin normaalisti.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En voi yhtään ymmärtää väkeä, ketkä ovat nykyistä tilannetta vastaan. Aika lienee kullannut muistot, jostain häkkinen vs. Schumacher ajoilta. Olihan sekin hienoa aikaa, mutta se on hienoa aikaa vain silloin, jos meidän suomalaisten oma suosikki sattuu olemaan taistelun toinen osapuoli. Kahden jannun taistelussa prosentit siihen, että se omiakin kiinnostaa, on silti aika vähäiset. Nyt siellä on aika monella jannulla mahis kisata voitosta ja mestaruuksista, mikä on ehdottomasti vain hyvää lajille. Maailmanlaajuiselle kiinnostavuudelle tämä on jackpot.

Häkkinen vastaan Schumacher välillä 1998-2000 oli kyllä itselleni formuloiden klassisinta aikaa, en väitä vastaan. Aika vähän nykyohituksista jää klassikoiksi, kuten Häkkinen Spassa 2000.

Suomalainen kärkitaistelussa ei ole itselleni välttämättömyys. Kyllä Schumacherin ja Hillin/Villeneuven välillä hyviä taisteluja syntyi.

Niiden puolesta en tietysti osaa kommentoida, jotka näkevät tämän ns. normaalina formulana ja sitten vierastavat sitä seuraavaa sääntömuutosta, kun siirrytään V6-koneisiin ja sitten V4-koneisiin... (Mutta voin tarvittaessa muistella aikaa, kun Ferrarilla oli V12).
 

N^Miksu

Jäsen
Räikkösen viimeisistä kierroksista olisi hieno saada kuvaa. Kuudesta kaverista ohi viimeisen kolmen kierroksen aikana? Perez tosin keskeytti, mutta muista taidettiin mennä ajamalla ohi.
 

Dängleri

Jäsen
Mercedes saanut Barcelonan GP:n jälkeen salaisen F1-testin, johon Pirelli on heidät kutsunut. Kertoo Autosport nettisivuillaan. Muut tallit ovat närkästyneet aika pahasti.

Mielenkiintoista nähdä millainen sirkus tuosta seuraa - vaikuttaako Monacon GP:n lopputuloksiin. Ei näyttänyt enää Mersun renkaat kuluvan vanhaan malliin.

Sekä Ferrari että Red Bull ovat jo ilmoittaneet valittavansa asiasta, joten jotain sanktioita tulenee varmasti.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Harmi ettei Kimille jäänyt kisan nopein kierros, tulivat nuo ohitettavat liian aikaisin vastaan. Tokavikalla kierroksella Red Bull sanoikin Vettelille että "Don't push anymore, keep it easy" tai jotain sinne päin. Katsoin kisan jälkeen että Vettel ajoikin tokavikalla kisan nopeimman kierroksen.

Harmittaa nuo lukuisat turva-autot, koska nyt kun kisa keskeytyi saivat kaikki uudet renkaat alleen. Olisi ollut mukavaa nähdä olisiko Kimi saanut rengasetua. Saattoi olla niin että oma tallikaveri möhli tuon mahdollisuuden Kimiltä.

Perez yritti kolmesti ohi samassa paikassa. Kahdesti oli niin selkeä että viisaammat väistivät. Tämä kolmashan oli jo todella epätoivoinen, kaveri ei ollut edes Kimin rinnalla mutta silti väkisin työntyi sinne kaiteen ja Kimin väliin... No, onneksi Kimi ei joutunut keskeyttämään ja sai edes yhden pisteen. Nyt pisteputki on jatkunut viime kauden alkupuolelta saakka ja peräkkäisiä maaliinajettuja taitaa olla jo liki 30 kisaa. Montakohan vielä tarvitaan että Kimi nousisi tuon tilaston kärkeen?
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Kimi tuntui kyllä ajavan sen mitä autosta irti sai. Olikohan ajatuksena ajaa maaliin jo ekan turva-auton jälkeen? Jos oli, niin kyllä tuo lopun sähellyskavalkadi kusi isosti Kimin muroihin.

Paljon kohellusta, ja juuri siltä kööriltä jolta sitä sopii odottaa.
Grosjean maksaa tallilleen uskomattomia rahasummia ultimaattisen surkeutensa takia. Luulisi, että tuollaisessa haastavassa taloustilanteessa oleva talli olisi jo ymmärtänyt luopua ranskiksesta.

Kimille piste kuitenkin, mutta ajoi kyllä vahvan kisan.
Perez, grosjean... Vaarallista touhua.
 

Dängleri

Jäsen
Nyt pisteputki on jatkunut viime kauden alkupuolelta saakka ja peräkkäisiä maaliinajettuja taitaa olla jo liki 30 kisaa. Montakohan vielä tarvitaan että Kimi nousisi tuon tilaston kärkeen?

Kimillä 23, Schumi kärjessä 24:llä pisteille ajetuissa siis. Tämänpäiväinen kisa oli 34. peräkkäin maaliin ajettu kisa, mikä on uusi ennätys.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grosjeanin toilailut alkaa olemaan jo sitä luokkaa, että kohta voisi tehdä miehelle "Yuji Idet" ja ottaa kisalisenssi pois. Perez kanssa 1-2 kisan banniin. Meinaan näiden kahden kaverin kohdalla + Maldonado on kolissut ihan vitusti liikaa kahden viimeisen vuoden aikana.

Heheh ja Kimi haukkuu Pereziä tyhmäksi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kimille piste kuitenkin, mutta ajoi kyllä vahvan kisan.
Perez, grosjean... Vaarallista touhua.

Perez ja Grosjean sentää tarjosivat katsojille jännitettävää, koska itse kisa oli muuten niin tylsä että nukahdin kesken kaiken. Pitääkö tuolla radalla väkisin ajaa vain sen maineen takia?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Grosjeanin toilailut alkaa olemaan jo sitä luokkaa, että kohta voisi tehdä miehelle "Yuji Idet" ja ottaa kisalisenssi pois. Perez kanssa 1-2 kisan banniin. Meinaan näiden kahden kaverin kohdalla + Maldonado on kolissut ihan vitusti liikaa kahden viimeisen vuoden aikana.

Heheh ja Kimi haukkuu Pereziä tyhmäksi.

Juuri näin. Alkaa olla vaarallista tämä touhu ja huonomalla tsägällä olisi monesti jo voinut käydä pahemmin.

Sai Kimi apua pisteille pääsyyn kun Bottas oli radiosta saanut viestiä, jonka oli ymmärtänyt että Kimi olisi kisan johdossa. Samaan aikaan radalla heiluivat siniset liput ja Valtteri päästi Kimin edelle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
oli muuten niin tylsä että nukahdin kesken kaiken. Pitääkö tuolla radalla väkisin ajaa vain sen maineen takia?
Nuku rauhassa. Vihdoinkin tapahtui jotain muuta kun DRS-ohituksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös