En ole viime aikoina kauheasti tähän ketjuun kirjoittanut, koska mielestäni F1 on ollut jotenkin outoa tänä vuonna.
1. Aika-ajolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Rosberg takoo paalulle viikonloppu toisensa perään ja kisassa on juuri ja juuri pisteillä. Eikä siis johdu ajamisen laaduttomuudesta.
2. Kuskit kysyvät radiolla varikolta, että tossa on takana nopeampi, taistelenko vai päästänkö ohi. Ja talli vastaa: "Päästä ohi vaan. Älä turhaan kuluta renkaitasi siellä. Aja varovasti. Saat sitten limpparia ja jäätelöä kisan jälkeen."
3. Ohitukset eivät tunnu enää miltään, taistellaan lähinnä omia renkaita vastaan.
Edes Barcelona ei ollut klassisen tylsä GP, vaan tällä tavalla modernisti tylsä sekamelska. Olisi nyt edes Monacossa ohittaminen oikeasti vaikeata, niin olisi vähän vanhaa fiilistä sentään.
On se nyt kumma kun pitää aina jotain valitettavaa löytyä vallitsevasta tilanteesta. Tuhat kertaa ennemmin otan nykyisen vaihtuvan tilanteen, kun aiemman "laitetaan autot jo aika-ajossa nopeusjärjestykseen ja katsotaan kuinka letka venyy ja tullaan samassa järjestyksessä maaliin kuin lähdettiin" -Formula1-kisat. Ei sellaista unilääkettä kukaan voi oikeasti kaivata?
Nykytilanne on edelleen paluu Formuloiden juurille. Kuka hallitsee rengaslämmöt on paras kuljettaja. Sitä se oli 50/60-luvulla, ennenkuin tuo suuri saatana aerodynamiikka dowforcen lisäämisen turvin alkoi vallata ja pilata lajia.
Myös imuohitukset oli ennenvanhaan arkipäivää, oli sitten ansaittua tai ei, ilmaista tai ei, niin ohi mentiin heittämällä, kun ei ollut imua tuhoavia takasiivekkeitä, jotka on rakennettu juuri tuon ohittamisen vaikeuttamiseksi. Nyt siihen vastaisku on ollut DRS, joka on keinotekoinen, mutta palauttanut kierolla tavalla silti realismin lajiin. Nyt on yhtä helppoa mennä ohi kuin esim. MotoGP:ssä ja vastaohituskin onnistuu, jos pysyt kaverin perässä. Silti ohitukset vaatii edelleen taitoa, ei siellä kaikki ilmaista ole, esim Räikköseltä on nähty huikeita taidonnäytteitä oikeasta taito-ohittamisesta. Viihdettähän nuo tarjoaa, jumalauta.
Aiempina vuosina erilaiset taktiikatkin jäivät pois käytöstä juuri sen takia, kun ei voi ohittaa ja nopealla autolla jumahtaa hitaamman taakse. Veikka olisi kuinka hyvät kiekot alla, niin ohi ei päässyt, kun toinen vähän edessä peippaili. Nyt kun erilaisilla taktiikoilla ajavalla on mahdollisuus järkevän realistiseen ohitukseen, niin se ruokkii lajia myös sitä kautta. Jos ohitukset olisi äärettömän vaikeita, kaikki ajaisi samalla taktiikalla. Nykytilanne ruokkii erilaisuuteen, luovuuteen, innovatiivisuuteen ja tekee Formuloista parempaa viihdettä.
En voi yhtään ymmärtää väkeä, ketkä ovat nykyistä tilannetta vastaan. Aika lienee kullannut muistot, jostain häkkinen vs. Schumacher ajoilta. Olihan sekin hienoa aikaa, mutta se on hienoa aikaa vain silloin, jos meidän suomalaisten oma suosikki sattuu olemaan taistelun toinen osapuoli. Kahden jannun taistelussa prosentit siihen, että se omiakin kiinnostaa, on silti aika vähäiset. Nyt siellä on aika monella jannulla mahis kisata voitosta ja mestaruuksista, mikä on ehdottomasti vain hyvää lajille. Maailmanlaajuiselle kiinnostavuudelle tämä on jackpot.
Mutta se siitä. Monacosta uskon, että voisi tulla kauden eka ja ainoa jonoajelu, kun siellä ei pääse ohi oikein edes DRS:llä. Safety-car-Mersut tulevat pitämään jonon kasassa ja saas nähdä, jos Ross Brawn olisi niin ovela, että pakottaa startin jälkeen kakkosena olevan kuskin pidättelemään letkaa Eddie Irvinen tyyliin ja päästää kärkimiehen karkuun. Sitten hakemaan uutta rengasta alle ja taas tyhjälle radalle. Voittokin saattaisi olla mahdollinen, jos koko kisan ajan Brawn pystyy taikomaan tyhjän ratakohdan jossa ajaa ja muille tulee hieman hidasteita. Vettelille silti roponi laittaisin.