Formula 1 – kausi 2013

  • 588 371
  • 1 881

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Itse ainakin tykkäsin GP:stä, yleensä Barcelonan GP on tylsistä tylsin, koska mitään ei tapahdu. Nyt sentään on ohituksia ja puheenaiheita, mielummin otan tämän kilvanajon kuin sen letkassa ajelun ja "trullijunan" katselun.

Tallien puolelta toisaalta purnaamisen ymmärtää, mutta kyllä katsojien kannalta tämä on viihdyttävämpää näin. Aika-ajoihin toivoisin kyllä muutosta, koska nykyisellään se on aikalailla vitsi, myös paalupaikka ei ole enää niin isossa roolissa kuin ennen, mikä on kyllä vain ihan hyvä juttu.
 

Sambody

Jäsen
Jännä kyllä nähdä tuo miten natsitähti syö renkaitaan Monacossa, josssa mekaanisenpidon merkitys kasvaa. Tuo mekaaninenpito taitaa tällä hetkellä Mersuissa olla sarjan parasta mikä osaltaan sitten syö kisassa renkaatkin alta. Ainakin nyt viikonloppuna vetelivät aika-ajossa Mersut aika tuimia sektoriaikoja viimeisellä sektorilla, missä juurikin mekaaninenpito näytteli käsittääkseni pääosaa. Toki jos tuota vauhtia Monacossakin lähtee nakit alta kilpailussa niin morjens vain ja sitten kädet ristiin, että Kimi onnistuu pääkilpakumppaneihin nähden hyvin varvaamaan jalkoihin jäävät hopeanuolet.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Nyt kiivaana käyvä keskustelu renkaiden muuttamisesta kesken kauden on kyllä jälleen yksi farssi formuloiden historiassa. Onhan se toki totta, että tällä hetkellä ajetaan renkaiden mukaan, eikä Vettelin mukaan auton mukaan. Taitaa tallit ja Bernie kuitenkin unohtaa, että se on tehnyt formuloista kiinnostavampaa, kuin kymmeniin vuosiin.

Lisäksi onhan se auton suunnittelusta kiinni miten se syö renkaita ja aivan järkyttävää ruveta muuttamaan tätä kesken kauden. Nyt tämän renkaiden kulumisen pohjalta suunnitellut ja hyvin onnistuneet autot (Lotus) luultavasti kärsivät loppukaudesta. Eihän se nyt vaan ole reilua muuttaa sääntöjä kesken kauden perkele. Mercedes on räikeä esimerkki nopean auton suunnittelusta, mutta renkaiden kulumista eivät ole onnistuneet ottamaan lopputuloksessa mitenkään huomioon -> huonosti suunniteltu auto. Toki ymmärrän jos sääntöä muutettaisiin ensi kaudeksi, mutta kesken kauden tehdyt näin radikaalit muutokset ovat kyllä todella epäoikeudenmukaisia ja kertovat miksi tätä lajia ei pitäisi edes seurata.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toki ymmärrän jos sääntöä muutettaisiin ensi kaudeksi, mutta kesken kauden tehdyt näin radikaalit muutokset ovat kyllä todella epäoikeudenmukaisia ja kertovat miksi tätä lajia ei pitäisi edes seurata.

Ja kaiken lisäksi tässä haiskahtaa jokin painostus Pirellin suuntaan. Pirelli antaa lausuntoja vähän siihen suuntaan "että me ollaan mokattu ja tehty liian pehmeä rengas ja näin ei ollut tarkoitus, korjaamme asiaa." En jaksa uskoa tähän höpinään, joku taho painostaa muuttamaan renkaita.

_
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Milloin rengasongelmat alkoivat? Kun välitankkaukset poistettiin.

Todella raskaat autot pehmeillä renkailla ovat aika tuhoisa yhdistelmä, johon vielä nakataan tulikuuma rata=murusia syntyy ja pinnat hajoavat. Toki tankkaukset aiheuttivat vaaratilanteita, mutta kevyemmät autot eivät kuluttaisi niin paljoa renkaita.

Juuri tämä lienee yksi asia, mitä Pirelli ei ole huomioinut riittävästi. Kuinka luoda suhteellisen kestävä rengas, joka antaa parhaan suorituskyvyn 3-5 kierrosta, jonka jälkeen on mahdollista ajaa vielä jopa 20 kierrosta ilman että koko rengas sanoo hei hei.
 
Suosikkijoukkue
KK
Milloin rengasongelmat alkoivat? Kun välitankkaukset poistettiin.

Todella raskaat autot pehmeillä renkailla ovat aika tuhoisa yhdistelmä, johon vielä nakataan tulikuuma rata=murusia syntyy ja pinnat hajoavat. Toki tankkaukset aiheuttivat vaaratilanteita, mutta kevyemmät autot eivät kuluttaisi niin paljoa renkaita.

Juuri tämä lienee yksi asia, mitä Pirelli ei ole huomioinut riittävästi. Kuinka luoda suhteellisen kestävä rengas, joka antaa parhaan suorituskyvyn 3-5 kierrosta, jonka jälkeen on mahdollista ajaa vielä jopa 20 kierrosta ilman että koko rengas sanoo hei hei.
Väärin.
Renkaat alkoivat kulua nopeaa tahtia vasta viime kaudelta eli 2012 Pirellin päätöksellä, kun taas tankkaus kielto tuli taas 2010.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Väärin.
Renkaat alkoivat kulua nopeaa tahtia vasta viime kaudelta eli 2012 Pirellin päätöksellä, kun taas tankkaus kielto tuli taas 2010.

Pirelli tehtaili renkaita monta vuotta. Epäilen tämän olleen vain osasyyllinen asiaan, ei päätekijä. Ja se oikean seoksen luominen on hyvin hankalaa, kun renkaat pitää revetä niin moneksi. Nopea, jopa kestävä mutta lopulta hyvin hauras.
 
Suosikkijoukkue
KK
Pirelli tehtaili renkaita monta vuotta. Epäilen tämän olleen vain osasyyllinen asiaan, ei päätekijä. Ja se oikean seoksen luominen on hyvin hankalaa, kun renkaat pitää revetä niin moneksi. Nopea, jopa kestävä mutta lopulta hyvin hauras.
Kyllä tuo renkaiden nopeampi kuluminen oli aivan tietoisesti tehty muutos, jotta saadaan enemmän taktikointia formuloihin. En nyt nopealla googlettamisella löytänyt siintä mitään faktaa, mutta eikö se juuri näin ollut?

edit:

Löysimpäs: autosport.com
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun seoksia on vain neljä, niin voi olla aika vaikea löytää optimia jokaiselle radalle. Barcelona on tunnetusti rata, jolla renkaat kuluvat paljon. Kenties se on kaikista tämän kauden radoista pahin renkaiden kannalta.

Monacossa taas renkaiden kuluminen on varsin pientä, ja esimerkiksi viime vuonna selvittiin yhdellä stopilla pehmeimmistä renkaista huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kun seoksia on vain neljä, niin voi olla aika vaikea löytää optimia jokaiselle radalle. Barcelona on tunnetusti rata, jolla renkaat kuluvat paljon. Kenties se on kaikista tämän kauden radoista pahin renkaiden kannalta.

Monacossa taas renkaiden kuluminen on varsin pientä, ja esimerkiksi viime vuonna selvittiin yhdellä stopilla pehmeimmistä renkaista huolimatta.
Tämä on aivan totta. Johtuu tietenkin siintä, että Barcelonassa vauhti on todella lujaa ja jarrutukset tiukkoja sekä muutama mutka missä ajetaan aika nopeaa. Monacossa taas rata on jo todella paljon hitaampi mikä säästää jo itsessään renkaita. Lisäksi se on katurata ja asfaltti on erilainen verrattuna oikeisiin kilparatoihin. Sitä en tiedä, putsaako järjestäjät sen radan jotenkin ennen kilpailua vai onko siinä jo ennestään hieman kumia/sileyttä kun siinä ajetaan ympäri vuoden.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

Outsider

Jäsen
Ferrarilla tuskin oli mitään suurta tarvetta rengasmuutoksille, kun ovat tällä hetkellä muutenkin nopeimpia, mutta Red Bullilla hypitään varmasti riemusta. Mersut toki hyötyvät myös, mutta heillä se renkaiden kulutus on niin kovaa, että tuskinpa noista viime kauden renkaistakaan on kauheasti apua kärkitaistelua ajatellen. Kimin kannalta se pieni rengasetu voi ihan hyvin pysyä viime kauden renkaillakin ja edelleen voi olla mahdollista ajaa yhdellä stopilla päävastustajia vähemmän. Eniten arveluttaa mitä tämä tekee Kimin aika-ajoja ajatellen, koska viime kaudella tuntui olevan paikoitellen pahojakin ongelmia saada renkaat toimimaan yhdelle kierrokselle.

Toisaalta epäreilu päätös kesken kauden erityisesti Lotusta kohtaan, mutta onhan noi renkaat aikamoista pelleilyä, että ihan aiheellinen muutos siinä mielessä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Onhan tämä päätös siirtyä viime kauden renkaisiin ihan selvää alistumista paineen alla. Ehkä testauksia pitäisi sallia enemmän niin oltaisiin sen verran hereillä ajoissa ettei nyt kesken kauden aleta vaihtelemaan renkaita millä kisat ajetaan.

Lotus selvästi kärsii päätöksestä, mutta eipä se Ferrarikaan varmasti hirveästi tässä tilanteessa voita - ovat tällä hetkellä kuitenkin sarjan nopeimpia. Isoimmat voittajat ovat minunkin mielestäni jo edellä mainitut RedBull ja Mercedes.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täysin käsittämätön päätös, yleisestihän vain ja ainoastaan Red Bull ja Jenson Button ovat syytelleet renkaita paskasta suoritustasostaan, esimerkiksi Mersulla ollaan kyllä myönnetty että ongelmat ovat autossa eikä ole piilouduttu renkaiden taakse. Liekö sitten Mateschitz lyönyt kulisseissa pöytään jonkun uhkauksen jolla tähän päätökseen on päästy, jopa Bernieggkin tiettävästi on ollut nykytilanteeseen tyytyväinen kun aika-ajojen tulokset eivät automaattisesti ole myös kisan lopputulokset.

EDIT: Eipä seniili kääkkäkään ole enää tyytyväinen, mutta sen mieli on saattanut muuttua jos Dietrich M. on lyönyt tuolla kulisseissa tosiaankin esimerkiksi pöytään sen kortin että Red Bull lopettaa kahden tallinsa pyörittämisen jossei sen pillin mukaan tanssita.
 
Viimeksi muokattu:

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Aivan uskomaton ratkaisu palata viime kauden renkaisiin. Yleensä vasta kauden jälkeen tehdään nämä päätökset. Noh ei ole kovin vaikea veikkailla kuka tulee tästä hyötymään. Näköjään, kun aikansa itkee formuloissa, niin saa tahtonsa läpi. Voimasuhteet muuttuvat nyt ainakin draamaattisesti.

Yllättävän viihdyttävä kisa Espanjan GP:ksi. Kimiltä hyvä suoritus ja on entistä tukevammalla otteella mukana mestaruuskamppailussa, vaikka rengasetua ei enään ole.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Otettiinhan siellä vihdoin ja viimein järki käteen. Eihän tämän kauden touhulla ole ollut mitään tekemistä kilpaa-ajamisen kanssa. Se on voittanut joka on pystynyt vähiten kuluttamaan rengaitaan eikä nopein kuski. Nyt käyttöön otettavat viime kauden rengas-seokset ovat juuri täydelliset, enkä ymmärrä miksi niitä lähdettiin muuttamaan täksi kaudeksi.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Otettiinhan siellä vihdoin ja viimein järki käteen. Eihän tämän kauden touhulla ole ollut mitään tekemistä kilpaa-ajamisen kanssa. Se on voittanut joka on pystynyt vähiten kuluttamaan rengaitaan eikä nopein kuski.

Pitää kuitenkin muistaa, että kilpa-ajajan yksi ominaisuus on osata säästää renkaita, mutta silti taistella kärjessä. Tietysti siinä sarjan paras kuski, eli Kimi on ollut loistava. Nyt mahdollisesti kärsii siitä sen takia, että Vettel, Button ja Mersun kuskit ei kykene samaan. Sinällään perseestä tälläinen puljaus. Jos tuolle tielle lähdettiin, niin sillä olisi pitänyt sitten mennä koko kausi. En varsinaisesti itsekään ole tykännyt tämän kauden renkaista, mutta kesken kauden tälläisiä muutoksia ei pitäisi enään tehdä. Se on epäreilua niitä kohtaan, jotka ovat uudet renkaat handlanneet. Anyway, Kimi hoitaa homman kotiin vaikka traktorin pyörillä, joten ei tästä sen enempää.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
On tuo F1 kyllä aivan naurettava sirkus. Käytännössä nyt taisi yhden tallin (Red Bull) itkujen takia lähteä mopo käsistä. On se kyllä todella ikävää, ettei kyseinen talli pysty hyödyntämään kaikkea potentiaaliaan, kun noilla käytössä olleilla renkaillakin on saanut kuitenkin kaksi osakilpailuvoittoa viidestä ja johtaa sekä kuljettajien että valmistajien sarjaa. Aivan naurettavaa paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kovaa kulumista suurempi ongelma oli kyllä nuo useat rengasrikot, joihin ei ihan hyvää syytä ollut. Bahrainissa Hamiltonilla ja Massalla (x2), Barcelonassa di Restalla ja Vergnellä.

Viime vuonna rengasrikkoja huonon laadun takia ei ollut, ne tapaukset olivat oikeastaan yksinomaan kolarien seurauksia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt käyttöön otettavat viime kauden rengas-seokset ovat juuri täydelliset, enkä ymmärrä miksi niitä lähdettiin muuttamaan täksi kaudeksi.

Esimerkiksi sen vuoksi että kun tallit olivat saaneet niistä tarpeeksi dataa alkukauden kilpailuissa, voimasuhteet käytännössä vakiintuivat ja Rosbergin ja Maldonadon kaltaisia yllätysvoittajia ei enää nähty. Täksi kaudeksi tilanne haluttiin nollata jotta saataisiin viime kauden kaltainen alkukausi. Periaatteessahan tietysti Red Bullin itkut ymmärtää, käytännössähän renkaita muuteltiin viime vuonnakin jotta Vettelin 2011 esittämä ylivoima saataisiin estettyä kaudella 2012. Toisaalta, Red Bull ei ole ollut se suurin kärsijä, vaan tässä tilanteessa Mersu ja McLaren ovat olleet eniten hukassa noiden renkaiden kanssa. Mersun ongelmat on jo puitu moneen kertaan, McLarenin uuden auton epäonnistuminen ilmeisesti johtaa juurensa siihen että tänä vuonna käytettävät renkaat eivät aerodynaamisesti toimikaan niin kuin tuulitunnelisimulaatiot osoittivat.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Otettiinhan siellä vihdoin ja viimein järki käteen. Eihän tämän kauden touhulla ole ollut mitään tekemistä kilpaa-ajamisen kanssa. Se on voittanut joka on pystynyt vähiten kuluttamaan rengaitaan eikä nopein kuski.

Minusta, ja monesta muustakin, eniten renkaita säästänyt kuljettaja oli Kimi. Ei hän silti onnistunut voittamaan kaikkia kilpailuja, eikä ole edes sarjan kärjessä. Alonso voitti neljän pysähdyksen taktiikalla siitä syystä, että oli ylivoimaisesti nopein kuljettaja radalla. Kyllä se kilpaa ajamista edelleen oli, ja nopein kuljettaja voitti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Minusta, ja monesta muustakin, eniten renkaita säästänyt kuljettaja oli Kimi. Ei hän silti onnistunut voittamaan kaikkia kilpailuja, eikä ole edes sarjan kärjessä. Alonso voitti neljän pysähdyksen taktiikalla siitä syystä, että oli ylivoimaisesti nopein kuljettaja radalla. Kyllä se kilpaa ajamista edelleen oli, ja nopein kuljettaja voitti.
Ei Alonso ole nopein kuljettaja radalla vaan hänellä on nopein auto. Mitään pois Alonsolta ottamatta, on hän loistava kuljettaja, mutta ei voida yksin sanoa, että hän on nopein kuljettaja (vrt. Massa).

Jos kaikilla olisi sama auto, niin silloin voitaisiin yksin katsoa nopeinta kuskia. Ferrari toimii todella hyvin uusilla renkailla vaikka kuluttaakin niitä todella paljon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
2011 Vettel voitti Barcelonassa neljällä stopilla. Kaikki oli mahtavaa ja peppu peppua vasten. Valtaosa kuskeista käytti neljän stopin taktiikkaa ja parilla (mm. Button muistaakseni) oli kolmen stopin taktiikka.

2013 Vettel Barcelonassa neljällä stopilla ulkona podiumilta ja itkua aina johtoporrasta myöten. Valtaosa kuskeista käytti neljän stopin taktiikkaa ja parilla oli kolmen stopin taktiikka.



Onhan ne renkaat tietty muuttuneet tässä välillä ja pieni ongelma tulee noista rengasrikoista, mutta onhan tätä lobattu tietyiltä tahoilta niin uskomattomasti, että paha sivumaku jää suuhun jos nyt esim. Red Bull nousee täysin ylivoimaiseksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei Alonso ole nopein kuljettaja radalla vaan hänellä on nopein auto. Mitään pois Alonsolta ottamatta, on hän loistava kuljettaja, mutta ei voida yksin sanoa, että hän on nopein kuljettaja (vrt. Massa).

Huono kategorioida että nopein tuollaisessa usean tallin sirkuksessa mutta on todettava että Alonso oli kyllä viime kisan onnistuja ja ihan autostakin riippumatta jos kärkikuskeja vertaillaan, jo ensimmäisen kierroksen huikeat ohitukset ulkokautta ja nerokas KERS:in säästäminen tuohon Hamiltonin ohitukseen. Alonsolta ollaan nähty ennenkin huikeita startteja missä ensimmäisen kierroksen aikana otetaan haltuun sija missä voidaan sitten taistella kisan voitosta. Ja ykkösissä nimenomaan ensimmäisissä mutkissa ja ensimmäisellä kierroksella on suurin mahdollisuus parantaa sijoitusta rohkeilla kylmäpäisillä manöövereilla.

Ihmettelin jo kisassa kun tuli on-board kuvaa että miksi Alonsolla oli KERS:iä vielä jäljellä tuolla kolmosmutkan tienoolla, tässä Alonso käy läpi kisan alkua.
Alonso h ohituksestaan: Mallia GP2:sta - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös