Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 102
  • 1 881

Carlos

Jäsen
Kimi on kyllä siitä asti kun Lotukselle meni, laittanut Grosjeania turpaan oikeastaan niin pahasti kun vaan voi.

Tässä Grosjean on mielestäni tehnyt pahimman virheen, hän luulee olevansa Kimin veroinen kuski ellei parempikin, ja ei malta olla tuomatta sitä esille koko ajan. Sen sijaan olisi ehkä parempi sisäistää että on Kimin rinnalla vihreä oppipoika, jolla olisi nyt erinomainen tilaisuus tukea tallikaveriaan ja siinä samalla oppia mestarilta paljon. Nyt tuntuu että itkee vaan kateuksissaan.

Toisaalta taas viime kaudella Kimi tuli valmiiseen autoon pitkän tauon jälkeen, ja hänhän valitti varmaan puolet kaudesta miten ohjaus ei miellytä, sen pitää olla herkempi ja tarkempi. Se ehkä sopi Grosjeanille paremmin, joka sen pohjalta pärjäsi paremmin Kimin kanssa.

Nyt sitten auto on tehty Kimin toiveiden mukaan, se on ilmeisesti erittäin herkkä ja tarkka täsmäinstrumentti, kuin kirurgin veitsi. Huippukuskin käsissä huippuauto, hyvän kuskin käsissä en-löydä-oikeitä-säätöjä -auto.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hyvä tulos Kimille kaikkien vaikeuksien jälkeen. Paskaan starttiin lisättynä osuma Pereziin, niin ei voi olla pettynyt toiseen sijaan. Olis jännä tietää paljonko tuo kolari vaikutti renkaiden kulumiseen, nyt mitään selkeää etua ei ollut Lotukselle. Muuten virheetöntä ajoa Kimiltä.

Ja tuosta osumasta Pereziin, niin tuo oli juurikin sellainen osuma, mitä ei olisi tapahtunut jos vastassa olisi ollut esim. Alonso. Perezin mukaan Räikkönen veti lukko jarrutuksen ja osui häneen sen takia. Mun silmiin Kimillä oli vaan parempi vauhti tilanteessa ja olisi päässyt ohi ilman tuota Perezin linjanvaihtoa. Ainakaan nopasti youtubesta vilkaistuna en huomaa mitään renkaiden lukkiutumista tai huonoa jarrutusta. Mutta onneksi tuosta ei tuon isompaa vahinkoa sattunut.

Ja nyt Lotuksen äijät perkele ne varikkostopit kuntoon. Ferrari vetää parhaimmillaan 2.7 sekuntia ja Kimillä stopit tais olla jotain 3.6 sekunnin luokkaa. Tiukassa kilpailussa tuollainen ero on liikaa.

Alonsolta loistava kilpailu, hyvä startti ja sen jälkeen mies paineli menojaan. Kyllähän tuo Ferrari+Alonso on parhaimmillaan huikea yhdistelmä. Massa on kyllä jäätävän huono tällä hetkellä, jotenkin vaikuttaa ettei miehellä ole minkäänlaista itseluottamusta ajaa kilpaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toisaalta taas viime kaudella Kimi tuli valmiiseen autoon pitkän tauon jälkeen, ja hänhän valitti varmaan puolet kaudesta miten ohjaus ei miellytä, sen pitää olla herkempi ja tarkempi. Se ehkä sopi Grosjeanille paremmin, joka sen pohjalta pärjäsi paremmin Kimin kanssa.

Nyt sitten auto on tehty Kimin toiveiden mukaan, se on ilmeisesti erittäin herkkä ja tarkka täsmäinstrumentti, kuin kirurgin veitsi. Huippukuskin käsissä huippuauto, hyvän kuskin käsissä en-löydä-oikeitä-säätöjä -auto.

Paljon mahdollista. Tai sitten Grosjean pyrkii välttämään kolareita hinnalla millä hyvänsä, ja tuloksena on tuollaista köröttelyä. Ei sillä, parempi se näin on, entä se että mies tuhoaa muidenkin autojen kisat ensimäisessä mutkassa. Mutta tuntuu että mies varoo jatkuvasti tekemästä mitään virheitä ja silloin ei riitä vauhtiakaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoiseksi kauden tekee että yhdelläkään kärkitalleista ei ole kahta vahvaa kandidaattia mm-taistossa. Oletusarvoisesti se mahdollinen talli olisi ollut Red Bull, mutta sisäiset ristiriidat on niin suuria että en millään näe että Webber löytäisi vauhdin ja ajaisi kisasta toiseen parempia tuloksia kuin Vettel, tässä tapauksessa bensa loppuisi aika-ajoissa toistekin.

Ferrarin vahvuus on Alonso, Massa väläyttää siellä täällä mutta todelliset mahdollisuudet mestaruuteen on lähes yhtä huonot kuin Grosjeanilla kun otetaan vielä huomioon asema tallissa joka on vielä läpinäkyvämpi kakkoskuski kuin Grosjean.

Räikkönen ja Alonso on vahvimmat mestariehdokkaat tällä hetkellä mun papereissa. Vettel heti perässä. McLaren ja Mersu eivät saa kokonaispakettia koko vuodeksi kuntoon.
Alonsolla näen tiimiedun joka perustuu koko valtavan punaisen koneiston pyörittämiseen Oviedon sankarin ehdoilla. Räikköstä pidän silti vahvimpana ehdokkaana mestaruuteen jos tulevissa kisoissa ajaa lauantaisin kahteen ekaan riviin. Perustaluna vaikkapa 20 perättäistä pistesijaa mihin on lähdetty paljon kauempaa ruudukosta.

_
 
Viimeksi muokattu:

Dängleri

Jäsen
Räikkönen ja Alonso on vahvimmat mestariehdokkaat tällä hetkellä mun papereissa. Vettel heti perässä. McLaren ja Mersu eivät saa kokonaispakettia koko vuodeksi kuntoon.

Pahoin pelkään että vahvimmat mestariehdokkaat ovat sittenkin Vettel ja Alonso, kahdestakin eri syystä; sekä Ferrarilta että Red Bullilta löytynee enemmän resursseja/osaamista auton kehittämiseen kuin Lotukselta, ja toisekseen Red Bullin ja Ferrarin autot ovat vähemmän sää- tai ratariippuvaisia kuin Lotus. Mikäli Euroopan kisat ajetaa kylmässä ja kosteassa, ei se tiedä hyvää Lotukselle.

Menestys F1:ssä riippuu aina kuitenkin viime kädessä kalustosta, ja siinä suhteessa epäilen Räikkösen olevan tällä(kin) kaudella heikommassa osassa, vaikka onkin sarjan luotettavin ja yksi nopeimmista kuskeista.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Mutta tuntuu että mies varoo jatkuvasti tekemästä mitään virheitä ja silloin ei riitä vauhtiakaan.

Eli se on Grosjeanin todellinen huippuvauhti. Heti kun yrittää liikaa, tulee virheitä.

Suurimmat mestarisuosikit? Räkä tietty. Alonsolla vaan on paljon parempi auto, siksi hän koko paskan tulee viemään, ellei Lotus saa suurta sponsoria, ja budjetti pimpsahda 50 miljuunaa. Jos Räkä ja Alonso ajaisivat samalla autolla, ei olisi epäilystäkään. Kimi on kuskina ylivertainen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suurimmat mestarisuosikit? Räkä tietty. Alonsolla vaan on paljon parempi auto, siksi hän koko paskan tulee viemään, ellei Lotus saa suurta sponsoria, ja budjetti pimpsahda 50 miljuunaa. Jos Räkä ja Alonso ajaisivat samalla autolla, ei olisi epäilystäkään. Kimi on kuskina ylivertainen.

Tietysti asia ei ole kovin yksinkertainen, kun he eivät ole koskaan samalla autolla yhtä aikaa ajaneet. Mutta jos pohtii niitä Kimin vuosia Ferrarilla ja sitä miten hän pärjäsi Massaa vastaan ja vertaa siihen, miten Alonso on Massaa vastaan pärjännyt nyt Ferrarilla, niin väittäisin sen perusteella Alonson olevan parempi. Kimihän jäi 2008 täysin Felipen apukuskiksi, kun taas Alonso on ihan totaalisesti pyyhkinyt lattiaa Massalla käytännössä koko ajan.
 

Dängleri

Jäsen
Mutta jos pohtii niitä Kimin vuosia Ferrarilla ja sitä miten hän pärjäsi Massaa vastaan ja vertaa siihen, miten Alonso on Massaa vastaan pärjännyt nyt Ferrarilla, niin väittäisin sen perusteella Alonson olevan parempi.

Samalla logiikalla pääsee siihen tulokseen, että Niko Rosberg on sarjan paras kuski, koska kykeni pyyhkimään viime kaudelle Schumilla lattiaa, vaikka kyseessä oli seitsämänkertainen maailmanmestari. Ja koska Schumi oli paras, ja Niko kykeni hänet lyömään, on Niko paras kuljettaja? Eikö?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mutta jos pohtii niitä Kimin vuosia Ferrarilla ja sitä miten hän pärjäsi Massaa vastaan ja vertaa siihen, miten Alonso on Massaa vastaan pärjännyt nyt Ferrarilla, niin väittäisin sen perusteella Alonson olevan parempi. Kimihän jäi 2008 täysin Felipen apukuskiksi, kun taas Alonso on ihan totaalisesti pyyhkinyt lattiaa Massalla käytännössä koko ajan.
Mitä mitä, onko se Räikkösen vuoden 2007 maailmanmestaruus nyt pyyhitty kokonaan historian kirjoista pois, vai eikö tuota nyt voida ottaa tähän vertailuun esille? Vai eikö sitä lasketa "lattian pyyhkimiseksi" ?

Tietysti pitää muistaa myös sekin, että Alonso on ollut suurimman osan ajasta Ferrarilla täysin kultapoika, toisin kuin mitä Räikkönen koskaan oli. Eihän näiden jätkien Ferrari-aikaa voi kukaan edes verrata toisiinsa, ja jos vertailee niin etuhan siinä on sitten Kimin puolella. Kimi voitti kolmen vuoden aikan mestaruuden, Alonso ei kyennyt kolmessa vuodessa sitä tekemään. Saa nähdä onnistuuko neljännellä kerralla.

Asiasta toiseen, olisikohan mahdollista että Lotus yrittäisi kosiskella itselleen jonkinlaista sponsoridiiliä Kiinan suunnalta? Kun tuota Shanghain kisaviikonloppua seurasi, niin Räikkönen tuntui olevan yksittäisistä kuskeista ylivoimaisesti suosituin, ja Suomen lippuja näkyi katsomoissa aivan valtavasti.

Toisaalta kiinalainen sponssi saattaisi pakottaa ottamaan sitten jonkun paikallisen kuskin sinne ratin taakse, joten asioita pitäisi tarkastella monelta kantilta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Tietysti asia ei ole kovin yksinkertainen, kun he eivät ole koskaan samalla autolla yhtä aikaa ajaneet. Mutta jos pohtii niitä Kimin vuosia Ferrarilla ja sitä miten hän pärjäsi Massaa vastaan ja vertaa siihen, miten Alonso on Massaa vastaan pärjännyt nyt Ferrarilla, niin väittäisin sen perusteella Alonson olevan parempi. Kimihän jäi 2008 täysin Felipen apukuskiksi, kun taas Alonso on ihan totaalisesti pyyhkinyt lattiaa Massalla käytännössä koko ajan.

Ajattelin olevan tarpeetonta kirjoittaa, että tarkoitan nykyhetkeä. Kokonaisuutena Räikkönen on sarjan paras kuski. Harmi kun talli ei ole kaikissa asioissa pääkilpailijoiden tasolla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä mitä, onko se Räikkösen vuoden 2007 maailmanmestaruus nyt pyyhitty kokonaan historian kirjoista pois, vai eikö tuota nyt voida ottaa tähän vertailuun esille? Vai eikö sitä lasketa "lattian pyyhkimiseksi" ?

Tietysti pitää muistaa myös sekin, että Alonso on ollut suurimman osan ajasta Ferrarilla täysin kultapoika, toisin kuin mitä Räikkönen koskaan oli. Eihän näiden jätkien Ferrari-aikaa voi kukaan edes verrata toisiinsa, ja jos vertailee niin etuhan siinä on sitten Kimin puolella. Kimi voitti kolmen vuoden aikan mestaruuden, Alonso ei kyennyt kolmessa vuodessa sitä tekemään. Saa nähdä onnistuuko neljännellä kerralla.

Totta kai Kimin mestaruus 2007 muistetaan ja olihan se hieno juttu, mutta rehellisyyden nimissä senkin kauden aikana Massa oli pitkään Kimiä edellä MM-pisteissä. Kaudella 2007 Massa otti esimerkiksi kuusi paalupaikkaa Kimin kolmea vastaan. Eli mistään lattian pyyhkimisestä ei nähdäkseni voida puhua. Ja seuraavalla kaudella tosiaan Massa oli selkeästi Kimiä parempi. 2009 toki Kimi sitten palasi Ferarin selväksi ykköskuskiksi.

Alonso on toki saavuttanut melkoisen kultapojan aseman Ferrarilla, mutta se nyt on aika luonnollista, sillä hän on ollut niin ylivoimainen Massaan verrattuna. Jos jo kauden alussa kaksikon välinen ero venähtää suureksi, on luonnollista, että toista aletaan suosia enemmän. Kimi ja Massa taasen olivat sen verran tasaisia kuskeja, että mitään suosimista ei voinut eikä kannattanut harjoittaa ennen kuin vasta kauden viime hetkillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pahoin pelkään että vahvimmat mestariehdokkaat ovat sittenkin Vettel ja Alonso, kahdestakin eri syystä; sekä Ferrarilta että Red Bullilta löytynee enemmän resursseja/osaamista auton kehittämiseen kuin Lotukselta, ja toisekseen Red Bullin ja Ferrarin autot ovat vähemmän sää- tai ratariippuvaisia kuin Lotus. Mikäli Euroopan kisat ajetaa kylmässä ja kosteassa, ei se tiedä hyvää Lotukselle.
Menestys F1:ssä riippuu aina kuitenkin viime kädessä kalustosta, ja siinä suhteessa epäilen Räikkösen olevan tällä(kin) kaudella heikommassa osassa, vaikka onkin sarjan luotettavin ja yksi nopeimmista kuskeista.

Makuasioita ehkäpä mistä suunnasta tätä tarkastelee. Mutta näen luotettavuuden ja auton varman maaliintuomisen tärkeämpänä kuin resurssien eron Lotuksen ja muiden kärkitallien välillä mitä kehitykseen tulee. Ja uskon edelleen Lotuksen auton säästävän enemmän renkaita jos pääsee ajamaan puhtaassa ilmassa ja tietty lähellä kärkeä milloin tulee pisteitäkin riittävästi jos muut esim Vettel, Hamilton, Alonso eivät pysty vakiinnuttamaan paikkaansa aina voittotaisteluissa. Viime kisa oli huono mittari renkaiden keston kannalta, jouduttiin menemään jo varhain plan b:hen ja Räikkönenhän joutui säästelemään renkaitaan 3/4 kisasta. Siihen nähden huikea suoritus ja uskon että Alonso olisi haastettu voitosta ilman mutkia mitä tuli matkaan ja olisi nimenomaan haastettu ennen loppua mihin media nyt on takertunut "että Alonsolla oli paukkuja vielä taskussa kun ajoi kärjessä jne"

_
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ajattelin olevan tarpeetonta kirjoittaa, että tarkoitan nykyhetkeä. Kokonaisuutena Räikkönen on sarjan paras kuski. Harmi kun talli ei ole kaikissa asioissa pääkilpailijoiden tasolla.
Ensi kaudella tilanne voi olla ihan toinen jos Kimi vahvojen spekuloiden mukaan siirtyy RBR:n palkkalistoille Vettelin tallikaveriksi. Jos tuo toteutuu, nähdään myös erittäin mielenkiintoinen taistelu Räikkönen - Vettel parin kesken. Kumpi joutuu tyytymään tukemaan toista MM-taiston osalta loppukaudesta ja miten tämä kilpa-ajaja sen tulee itsensä kanssa käsittelemään?
 
Ensi kaudella tilanne voi olla ihan toinen jos Kimi vahvojen spekuloiden mukaan siirtyy RBR:n palkkalistoille Vettelin tallikaveriksi. Jos tuo toteutuu, nähdään myös erittäin mielenkiintoinen taistelu Räikkönen - Vettel parin kesken. Kumpi joutuu tyytymään tukemaan toista MM-taiston osalta loppukaudesta ja miten tämä kilpa-ajaja sen tulee itsensä kanssa käsittelemään?

Siitä tulisi kyllä legendaarinen sota, jossa tämä keinotekoinen Sebin ja Kimin ystävyys jäisi kyllä kauaksi. Nämä kaverit ei tallimääräyksiä paljoa noudattaisi. Kimillekin, kun tulisi se "Seb is faster than you!", niin vastaus olisi varmaan luokkaa "fuck off." Sitten, kun laskettaisiin tehoja autosta, niin varmaan mälläisi tahalteen Vettelin ja itsensä ulos.

En usko päivääkään, että Kimi Red Bullille menee. Jatkanee Lotuksella.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Totta kai Kimin mestaruus 2007 muistetaan ja olihan se hieno juttu, mutta rehellisyyden nimissä senkin kauden aikana Massa oli pitkään Kimiä edellä MM-pisteissä. Kaudella 2007 Massa otti esimerkiksi kuusi paalupaikkaa Kimin kolmea vastaan. Eli mistään lattian pyyhkimisestä ei nähdäkseni voida puhua. Ja seuraavalla kaudella tosiaan Massa oli selkeästi Kimiä parempi. 2009 toki Kimi sitten palasi Ferarin selväksi ykköskuskiksi.

Mutta kuitenkin Kimi oli se joka voitti mestaruuden. Ei Massa eikä Hamilton, vaan Räikkönen. Aivan sama kuka johti ja mitä missä vaiheessa, kun kauden loputtua Räikkösellä oli eniten pisteitä. Ja paalupaikalla ei valitettavasti saavuta pisteen pistettä, joten se siitä.

Alonso on toki saavuttanut melkoisen kultapojan aseman Ferrarilla, mutta se nyt on aika luonnollista, sillä hän on ollut niin ylivoimainen Massaan verrattuna. Jos jo kauden alussa kaksikon välinen ero venähtää suureksi, on luonnollista, että toista aletaan suosia enemmän. Kimi ja Massa taasen olivat sen verran tasaisia kuskeja, että mitään suosimista ei voinut eikä kannattanut harjoittaa ennen kuin vasta kauden viime hetkillä.

Alonson tuomalla rahamäärällä ei ole ollut vaikutusta ykköskuskin asemaan? Muistele miten kävi kun Alonsolla oli Hamilton tallikaverina? Alonsoa tuskin kiinnostaa saada samankaltaista ongelmaa Ferrarille. Alonso on toki kuskina selkeästi Massaa edellä, mutta aivan jäätävää paskaa väittää että hän olisi ansainnut kaiken pelkästään ajamalla.

Ja kannattaa muistaa, että tämä Massa ei ole lähelläkään sitä 2007-2008 Massaa, joka oli tuolloin ihan potentiaalinen mestariehdokas. Oliko sitten se onnettomuus johon viimeinen terä hävisi, mutta Massa on kyllä menettänyt vauhtiaan helvetisti.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Alonson tuomalla rahamäärällä ei ole ollut vaikutusta ykköskuskin asemaan? Muistele miten kävi kun Alonsolla oli Hamilton tallikaverina? Alonsoa tuskin kiinnostaa saada samankaltaista ongelmaa Ferrarille. Alonso on toki kuskina selkeästi Massaa edellä, mutta aivan jäätävää paskaa väittää että hän olisi ansainnut kaiken pelkästään ajamalla.

Ei Ferrarilta mitään ykköskuskin asemaa osteta. Alonson McLaren-aika kyllä muistetaan, tallissa oli jo oma kultapoika jonka kanssa Alonso ei tullut toimeen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo kuskien välinen absoluuttinen vertailu on aivan äärimmäisen hankalaa, mielestäni jopa mahdotonta. Toki jotain voidaan sanoa kuskien välisistä suhteista. Yritetään sitä siis nyt.

On mielestäni aivan selvää, että parhaimmat kuskit ovat Hamilton, Alonso, Vettel ja Räikkönen. Seuraavaa kategoriaa ovat sitten ainakin Button, Massa (nykyisessä viime vuotta paremmassa vireessään) ja Webber. Tulisiko sitten Rosbergia vaik kuuluuko hänkin tuohon kakkoskategoriaan? Sitten on aika mielenkiintoisia kavereita, kuten Bianchi, Hulkenberg, Sutil jne.. Heitä on jopa aika mahdoton sijoittaa mihinkään, kun heillä on aivan kärkeen verrattuna huonot autot, eikä suora vertailu siten ole mahdotonta.

Bianchi on ollut hyvä Marussialla, mutta näyttääkö se vain siltä Chiltonin surkeuteen verrattuna? Samanlaisia asetelmia voitaisiin pohtia muuallakin.

Kuitenkin tuon ykköskategorian miehiä voitaisiin luonnehtia sillä, että he lähes poikkeuksetta ovat osoittautuneet tallikavereitaan vahvemmiksi. Hamilton on ollut sitä käytännössä aina. Ainoa vuosi, jolloin tämä ei ollut aivan selvää, oli 2007 Alonson tallikaverina. Toisaalta tämä kausi on tahra myös Alonsolle. Vaikka "kaverukset" päätyivät tasapisteisiin, oli Hamilton jo erittäin lähellä mestaruutta ennen lopun tulokkaalle varsin ymmärrettävää sulamistaan. Siten Hamilton voisi jopa olla Alonson edellä, toisaalta nykyrenkailla Hamiltonin ajotyyli ei ole paras mahdollinen jne. Kuten tästä pyörittelystä voidaan huomata, kuskien arviointi on aivan helvetin vaikeaa.

Kimi. Onhan se kova kuski, mutta toisaalta on yhdellä kierroksella hitaampi kuin muut ykköskategorian jätkät. Tästä kertonee jotain täysin ehtynyt paalupaikkojen määrä. Sitten on nämä kisan nopeimmat kierrokset tietysti, mutta en jaksa antaa niille kovinkaan merkittävää painoarvoa. Lähinnä ne ovat kiva Kimin tavaramerkki. Toisaalta Kimi on hellä renkaille ja ainakin nykyisin erittäin luotettava kuski. Mihin väliin hänet sijoitetaan, on täysin makuasia. Itse laittaisin ehkä vasta neljänneksi.

Jos Kimi siirtyy RB:lle, niin vertailua voidaan suorittaa sitten Vetteliin. Toisaalta heidän keskinäinen asetelmansa on sikäli erikoinen, että Vettel olisi ollut tallissa jo vuosia ja Kimi sen suhteen keltanokka. Siten ei olisi mitenkään yllättävää, että Vettel pyyhkisi Kimillä lattiaa. Se on sitten ihan eri asia, että kertoisiko tämä heidän välisestä erona kuljettajana yhtään mitään.

Pitkän sepostukseni pointtina on osoittaa, että kuskien vertailu on mahdotonta tiettyjen kategorioiden sisällä. On löydettävissä eroja tietyillä osa-alueilla ja saattaa olla jotain yksittäisiä vertailukohtia, mutta sittenkin kokonaisuudessaan kahden tasaisen kuljettajan vertailu on täysin mahdotonta ja siten melko turhaa kinastelua.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tietysti asia ei ole kovin yksinkertainen, kun he eivät ole koskaan samalla autolla yhtä aikaa ajaneet. Mutta jos pohtii niitä Kimin vuosia Ferrarilla ja sitä miten hän pärjäsi Massaa vastaan ja vertaa siihen, miten Alonso on Massaa vastaan pärjännyt nyt Ferrarilla, niin väittäisin sen perusteella Alonson olevan parempi. Kimihän jäi 2008 täysin Felipen apukuskiksi, kun taas Alonso on ihan totaalisesti pyyhkinyt lattiaa Massalla käytännössä koko ajan.

Toisaalta Massan loukkaantumisen jälkeen oli hän aivan eri kuski kuin parhaimmillaan Kimin aikoihin. Massa oli jopa hävettävän surkea kuski Ferrarille. Nythän Massa on alkanut löytää taas vauhtiaan ja on aika-ajoissa samoilla kymmenyksillä Alonson kanssa, usein jopa nopeampi.

Ferrarin sisällä on vain jo tässä vaiheessa kautta täysin selvää, että tilanne, jossa Massa ja Alonso tulisivat peräkkäisillä sijoilla maaliin Massa edellä, on täysin mahdoton (toisin kuin vaikka Lotuksella). Nähdäkseni suurin syy tähän on Massan kokema aallonpohja tuon loukkaantumisensa jälkeen. Tietysti Santanderin rahat vaikuttavat myös, kenties jopa määräävät järjestyksen, mene ja tiedä.

Tämän perusteella ei kuitenkaan kannata kovin suuria johtopäätöksiä vielä lyödä lukkoon. Selvennykseksi totean, että olen siinä samaa mieltä, että Alonso on ehkä piirun verran Kimiä edellä, kuten edellisessä viestissä jo asiaa hieman pyörittelin. Toisaalta tuo on vain subjektiivinen mielipiteeni, jolla sinänsä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Alonson tuomalla rahamäärällä ei ole ollut vaikutusta ykköskuskin asemaan? Muistele miten kävi kun Alonsolla oli Hamilton tallikaverina? Alonsoa tuskin kiinnostaa saada samankaltaista ongelmaa Ferrarille. Alonso on toki kuskina selkeästi Massaa edellä, mutta aivan jäätävää paskaa väittää että hän olisi ansainnut kaiken pelkästään ajamalla.

Totta kai Alonso on jo lähtökohtaisesti Ferrarin ykköskuski CV:nsä ja tuomansa rahamäärän turvin. Mutta ihan yhtä lailla Kimi oli 2008 lähtökohtaisesti Ferrarin ykköskuski hallitsevana maailmanmestarina. Ei ehkä niin selvästi kuin Alonso nyt, mutta hierarkiassa joka tapauksessa Kimi oli Massaa edellä. Mutta 2008 Massa onnistui kääntämään asetelman päälaelleen ajamalla paremmin kuin Kimi ja saavuttamalla enemmän pisteitä. Jos Massa nytkin kuvitteellisesti johtaisi puolessa välissä kautta Alonsoa 40 pisteellä, niin en mitenkään jaksa uskoa, että Massa joutuisi päästämään Alonson edelle kisan lopussa jos he ajaisivat peräkkäisillä sijoilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No, tuosta Kimin kiistattomasta ykköskuskin asemasta voidaan olla montaa mieltä. En pidä lainkaan mahdottomana vaihtoehtona sitä että Kimiä lähdettiin alkukauden 2008 jälkeen savustamaan ulos Ferrarilta kun ilmeni että Fallonso Santander-miljooniensa kanssa olisi mahdollista saada tilalle. Vaikka sitä ei julkisesti tietenkään myönnetä, niin kyllä noita epätoivottuja kuskeja osataan tallien sisällä painostaa ulospäin suosikin tieltä, niin kävi Kimille ja niin käy Webberille.
 

Carlos

Jäsen
No, tuosta Kimin kiistattomasta ykköskuskin asemasta voidaan olla montaa mieltä. En pidä lainkaan mahdottomana vaihtoehtona sitä että Kimiä lähdettiin alkukauden 2008 jälkeen savustamaan ulos Ferrarilta kun ilmeni että Fallonso Santander-miljooniensa kanssa olisi mahdollista saada tilalle.

Eikä pidä myöskään unohtaa että Kimi oli Jean Todtin haluama kuski, joka myös sitten hoiti heti ensiyrittämällä paalupaikan, voiton ja mestaruuden.

Kun Domenicali tuli kuvioihin, ei hän tainnut koskaan oikein tykätä Kimistä, eikä sen myötä oikein kukaan muukaan. Lucasta puhumattakaan. Massahan sen sijaan oli mahottoman mukava ja ihana ja avoin nappisilmä, kaudesta 2008 alkaen selkeästi Ferrarilla 1. kuskin asemassa. Sitten tuli se loukkaantuminen, ja kas vain, Kimi alkoi voittaa kilpailuja. Eikä tasan ollut sattumaa.

Alonso on tasan tarkkaan vaatinut itselleen jumaluus-aseman tallissa, ja sen myös saanut. Ja tämän kauden parissa ensimmäisessä kisassahan Massa näytti olevan ihan tasavertainen Alonson kanssa, sitten "yhtäkkiä" Shanghaissa hyvältä 1. harjoituksissa tuntunut auto menikin pilalla, ja sitä myöten koko viikonloppu. Ihan samoin kuin RB:llä Webberillä meni kaikki mahdotonkin vikaan.

Kyllä F1 on niin likaista ja härskiä peliä ettei sitä moni uskokaan. Luojan kiitos lopultakin Kimi on asemassa jossa häntä kohdellaan taitojensa mukaisesti. Siitä syystä en myöskään usko että hän on lähdössä mihinkään, häntä kohdellaan paremmin kuin vielä koskaan, hänellä on auto jolla voi voittaa, ja hän itse ajaa paremmin kuin koskaan. Match made in heaven.

Parasta silti tässä on se että nyt kukaan ei enää puhu mitään Kimin paluusta ja siitä oliko se onnistunut. Kaikki ovat samaa mieltä, Kimi taistelee mestaruudesta tasavertaisena muiden top 4 kuskien kanssa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eikä pidä myöskään unohtaa että Kimi oli Jean Todtin haluama kuski, joka myös sitten hoiti heti ensiyrittämällä paalupaikan, voiton ja mestaruuden.

Kun Domenicali tuli kuvioihin, ei hän tainnut koskaan oikein tykätä Kimistä, eikä sen myötä oikein kukaan muukaan. Lucasta puhumattakaan. Massahan sen sijaan oli mahottoman mukava ja ihana ja avoin nappisilmä, kaudesta 2008 alkaen selkeästi Ferrarilla 1. kuskin asemassa. Sitten tuli se loukkaantuminen, ja kas vain, Kimi alkoi voittaa kilpailuja. Eikä tasan ollut sattumaa.

Tämä on muuten hyvä pointti, unohdin itse täysin. Räikkösen sijoitukset Massan loukkaannuttua olivat 2-3-1-3-10-4-6-12. Tuossa vaiheessa ilmeisest autoa vietiin täysin Räikkösen suuntaan ja yllättäen homma kulki.

Mutta taitaa olla kaikille osapuolille parempi näin, Räikkönen on tallissa jossa selkeästi viihtyy ja häntä arvostetaan, samoin kuin Alonso on itselleen mielekkäässä tallissa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaudella 2007 Massa otti esimerkiksi kuusi paalupaikkaa Kimin kolmea vastaan.

Toisaalta ne tärkeimmät eli voitot Kimille 6-3. Kimi on aina ollut kisakuskina parempi. Olkoonkin, että mäkkiaikoina vai pitäisikö sanoa Michelin aikoina myös aika-ajoissa kulki loistokkaasti. Esim. -05 mäkki+Kimi yhdistelmä oli aivan uskomaton, aina niin kauan kuin auto kesti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei Ferrarilta mitään ykköskuskin asemaa osteta. Alonson McLaren-aika kyllä muistetaan, tallissa oli jo oma kultapoika jonka kanssa Alonso ei tullut toimeen.

Eipä tässä puolueettomasti katsottuna kuitenkaan ollut kyse kuin siitä että Alonso oli itse tottunut olemaan se kultapoika jolle kaikki kumartavat ja egolle ei käynyt että musta rookiekuski saa saman palvelun kuin hän. Sitten alkoi kiukuttelu ja selkäänpuukottaminen jolla Fallonso varmisti sen ettei itse voittanut maailmanmestaruutta tuonna vuonna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös