Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 102
  • 1 881

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä kisa Kimiltä noin loppujen lopuksi. Hyvän aika-ajon jälkeen odotukset voittoa kohtaan kasvoivat, mutta heikko startti ja osuma Pereziin pilasivat tänään mahdollisuudet taistella ykköspaikasta. Kakksijakin oli kuitenkin hyvä suoritus ja toi tärkeitä pisteitä, varsinkin kun Vettel jäi Kimin taakse. Alonsolta loistava kisa ja hieno voitto. Vähän samanlainen suoritus kuin Kimillä Australiassa. MM-kärki on mukavan tiivis Kimin olleessa vain kolmen pisteen päässä Vettelissä ja heti seuraavina ovat Alonso ja Hamilton. Näiden miesten välillä mestaruus tullaan myös ratkomaankin. McLada on liian heikko auto ja näiden kelmien tallikavereista ei näytä olevan kärjen haastajiksi kuin ajoittain.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Hamiltonille nostan hattua, hyvin on noussut Mersun taso kun mies hyppäsi puikkoihin, Nico oli täysin statisti mutta en tiedä miten paljon ongelmat vaikutti kun joutui lopulta keskeyttämään. Mutta katsotaan vielä pari kisaa...

Hamilton ajoi ihan hyvin, mutta paalulta kolmanneksi tippumisen täytyy olla jonkin asteinen pettymys. Vetelen ihan hatustani, mutta on jotenkin sellainen tuntuma, ettei ollut ensimmäinen kerta, kun ratkaisuhetkillä tulee pahoja lukkojarrutuksia. Lotuksen ja Mersun rengaskestävyydellä on turha spekuloida, kun siitä ei taida meistä kenelläkään varmaa tietoa olla, mutta siinä missä Kimi pystyi kriittisillä kierroksilla pitämään auton tasan tarkkaan raiteilla, Hamilton lukitsi viimeisten viiden (?) kierroksen aikana renkaansa jarrutuksen aikana pahasti. Ensimmäisen jälkeen Kimi pystyi pitämään eron turvallisena, ja viimeisen mutkan lukituksen jälkeen Vettel pääsi todella lähelle pallia.

Voi olla, että vetelen ihan takeettomalla mutulla, mutta miten minusta tuntuu, ettei ollut ensimmäinen tiukka paikka, jossa Lewis sortuu jarruttamaan renkaansa palikoiksi? Vertailu tallikaveriin on toki luku erikseen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hamilton ajoi ihan hyvin, mutta paalulta kolmanneksi tippumisen täytyy olla jonkin asteinen pettymys.

On hyvä muistaa, että yksi aika-ajokierros on eri juttu kuin 56 kierrosta kilpailua.

Toki olen kanssasi hieman samaa mieltä. Hamilton tuskin oli tyytyväinen suoritukseensa, vaikka haastatteluissa niin sanoikin kehuen samalla kärkikaksikkoa kovaksi.

***

Kolmen kisan jälkeen johtopäätös on että mestaruus ratkaistaan neljän miehen kesken; Vettel, Kimi, Alonso ja Hamilton.

Tallimestaruus on ehkä saman kaavan mukainen. Kaikki yllä mainittujen miesten apukuskit ovat luokkaa mitä sattuu, joten heidän ajamisensa ja mahdollinen piristymisensä lopulta vaikuttaa isosti tallimestaruuteen.

McLaren on ulkona kaikista mestaruustaisteluista keskinkertaisilla kuskeillaan eikä autokaan häävi ole.
 

Dängleri

Jäsen
Kolmen kisan jälkeen johtopäätös on että mestaruus ratkaistaan neljän miehen kesken; Vettel, Kimi, Alonso ja Hamilton.

Kutkuttavintahan tuossa on se, että jokainen heistä ajaa eri tallissa. Näin ollen mestaruuden tavoittelussa kyse on paljolti myös siitä, miten tallit onnistuvat kehittämään autojaan kauden edetessä. Räikkösen kannalta on tietysti valitettavaa, ettei Lotukselta löydy pelimerkkejä samoissa määrin mitä noilta muilta, mikä voi tietysti heijastua voimasuhteiden muutoksiin kauden aikana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voi olla, että vetelen ihan takeettomalla mutulla, mutta miten minusta tuntuu, ettei ollut ensimmäinen tiukka paikka, jossa Lewis sortuu jarruttamaan renkaansa palikoiksi? Vertailu tallikaveriin on toki luku erikseen.

Tuo nyt ehkä on ajotyylikysymyskin eikä pelkästään hermojuttu. Hamiltonin tyyliin kuuluu tulla aggressiivisemmin sisään mutkaan kuin muilla kuskeilla. Selittää hänen menestystää aika-ajoissa, mutta raskaalla tai renkaansa kuluttaneella autolla käy sitten herkemmin noin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
On toi Italian kansallishymni vaan hyvä biisi.
Samaa mieltä. Sopii hyvin kun kiertävä tivoli saapuu maalaispitäjään tai kahdella takajalalla kävelevät aasit saapuvat sirkusareenalle suorittamaan ohjelmanumeroaan.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tallimestaruus on ehkä saman kaavan mukainen. Kaikki yllä mainittujen miesten apukuskit ovat luokkaa mitä sattuu, joten heidän ajamisensa ja mahdollinen piristymisensä lopulta vaikuttaa isosti tallimestaruuteen.

Sanoisin kyllä, että Red Bullin kaksikko on etukäteen kovin pari noista - luonnollisesti. Tämä viikonloppu oli varsinkin Webberille niin epäonninen, että ei sitä ihan heti edes käsitä. Fiilikset ovat varmaan aika latteat parhaillaan ja kun ensi kisakin ajetaan jo ensi viikonloppuna niin mielenkiintoista nähdä miten sujuu. Ferrari on varmaan sitten toisena suosikkina jättäen Lotuksen ja Mercedeksen selviksi haastajiksi.

Ensimmäinen f1-kisa moneen vuoteen ja täytyy kyllä kummastella miten sitä aikoinaan vierastui lajista niin paljon, ettei edes teksti-tv:stä tullut seurattua. Lehdet paisuttelivat Kimin mahdollisuuksien menneen tuon keulassa olleen reiän myötä ja joidenkin laskelmien mukaan sen vaikutus olisi ollut juuri tuo 10s mitä Alonsoon lopulta tuli. Totuus kuitenkin on ettei Alonso painanut menemään talla pohjassa ja olisi homman klaarannut vähän pidemmän kautta vaikka Kimin auto olisikin ollut ns. reiätön. Lähtö oli surkea ja siinä vaiheessa tuntui, että nyt karkasi parhaimmat sijat menojaan. Lopulta minulle uudenlainen varikkotaktikointi ja muu osoittautui melko mielenkiintoiseksi ja samalla Kimille suotuisaksi. Kuten medialle kertoikin niin ajamalla ei Hamiltonia olisi todennäköisesti voittanut. Caterham(?) lopussa antoi Kimille melko runsaasti siimaa ja pelasti hänet pahimmalta taistelulta.

Paljon hehkutetusta Lotuksen rengasedusta ei paljon näkynyt, mutta liekkö sitten tuo Salon hehkuttama "likainen ilma" ollut se suurin selitys tuolle. Sanoisin kyllä, ettei siihen voi jatkossakaan luottaa vaan ihan ajamalla pitää pisteitä voittaa tästedes. Bahrainiin lähdettäessä Lotus haastaa Ferraria ja Red Bullia, mutta kuten tämäkin viikonloppu osoitti niin mitä vain voi tapahtua. Odotellaan, odotellaan..
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Saas nähdä olisiko ensi viikonloppuna Hamiltonin vuoro voittaa. Jälleen kausi on lähtenyt hyvin liikkeelle, että kolme eri kisaa ja kolme voittajaa. Tykkään kyllä tästä, että kisan voi voittaa "lähes kuka vain", enemmän silti toivoisin takaisin niitä teknisiä keskeytyksiä, nykyään liian harvoin niitä tulee kärkikuskeille.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lehdet paisuttelivat Kimin mahdollisuuksien menneen tuon keulassa olleen reiän myötä ja joidenkin laskelmien mukaan sen vaikutus olisi ollut juuri tuo 10s mitä Alonsoon lopulta tuli. Totuus kuitenkin on ettei Alonso painanut menemään talla pohjassa ja olisi homman klaarannut vähän pidemmän kautta vaikka Kimin auto olisikin ollut ns. reiätön. Lähtö oli surkea ja siinä vaiheessa tuntui, että nyt karkasi parhaimmat sijat menojaan. Lopulta minulle uudenlainen varikkotaktikointi ja muu osoittautui melko mielenkiintoiseksi ja samalla Kimille suotuisaksi
...
Paljon hehkutetusta Lotuksen rengasedusta ei paljon näkynyt, mutta liekkö sitten tuo Salon hehkuttama "likainen ilma" ollut se suurin selitys tuolle. Sanoisin kyllä, ettei siihen voi jatkossakaan luottaa vaan ihan ajamalla pitää pisteitä voittaa tästedes.
Kimi itse sanoi, että törmäyksen jälkeen auto aliohjautui paljon, mikä tiputti nopeutta 0,5-1 sekuntia per kierros. Lisäksi tuo aliohjautuminen söi eturenkaita sen verran reilummin, että Lotuksen rengasetu suli alle. Kyllä siinä likaisessa ilmassa ajaminen on paljon haastavampaa ja kuluttavamapaa kuin puhtaassa ilmassa. Tämän tietää lähes joka jamppa joka on ajanut formuloita.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Lehdet paisuttelivat Kimin mahdollisuuksien menneen tuon keulassa olleen reiän myötä ja joidenkin laskelmien mukaan sen vaikutus olisi ollut juuri tuo 10s mitä Alonsoon lopulta tuli. Totuus kuitenkin on ettei Alonso painanut menemään talla pohjassa ja olisi homman klaarannut vähän pidemmän kautta vaikka Kimin auto olisikin ollut ns. reiätön.

Olen samaa mieltä että tuo spekuloitu 10s ei olisi riittänyt jos Alonsolla oli ollut tarvetta ajaa kovempaa se olisi ollut mahdollista. Sitä tosin on paha arvailla mitä olisi tapahtunut rengaskulumalle jos Kimin auto olisi ollut täysin ehjä, Kimi ainakin oli itse vakuuttunut että menetti aika paljon nopeutta auton aliohjaamiseen, mahdollisesti se myös söi Kimin auton kumeja kovemmin kuin jos Kimi olisi saanut ajaa ehjällä autolla. Myös Alonson rengaskuluma olisi voinut kasvaa radikaalisti jos Kimi olisi pystynyt paineistamaan Alonsoa kunnolla, nyt Alonso pystyi ajamaan optimaalisesti autoa ja renkaita säästäen ja voitto oli yhtä vakuuttava kuin Kimin kauden ensimmäisessä kisassa ajama. Ruuhkassa ajaminen ja taistelu sijoista syö renkaita selvästi enemmän, siksi Kimillä ei nähty Lotuksella mitään rengasetua, kun Kimi joutui taistelemaan sijoista eikä voinut hirveästi säästellä renkaitaan. Oma epäilykseni on että ehjälläkään autolla Kimi ei olisi pystynyt voittamaan kun huonossa lähdössä vain meni liikaa aikaa. Kimi olisi päässyt lähemmäksi mutta Alonso olisi pystynyt pitämään Kimin takanaan ja kontrolloimaan tilanteen vähän kuten Kimikin teki Hamiltonin kanssa. Ja joka tapauksessa vähän turhaa jossittelua koska Kimi rikkoi autonsa ja otti huonon lähdön, joten ei voida puhua että Alonson voitto olisi jotenkin ollut väärin. Alonsolta erinomainen kisa ja vakuuttava näyttö Ferrarin voimasta, ehkä jopa pelottava näyttö koska Alonsokin on kilpailija joka harvemmin sortuu omiin virheisiin ja pystyy nappaamaan lähes aina maksimaaliset pisteet mihin Ferrari antaa mahdollisuuden. Omissa papereissa nostan Alonson 1.mestarisuosikiksi, 2.suosikki on Vettel ja valitettavasti vasta 3.suosikkina pidän Kimiä - Lotuksen pienempien resulssien takia.

Hieno ja tapahtumarikas kisa joka huipentui lopussa, Vettelin takaa-ajo oli jännää, samoin se Hamiltonin ja Kimin kaksintaistelu. Voitosta ei eilen syntynyt taistelua, kun Alonso oli sen verran ylivoimainen.
 

Carlos

Jäsen
Kimi itse sanoi, että törmäyksen jälkeen auto aliohjautui paljon, mikä tiputti nopeutta 0,5-1 sekuntia per kierros. Lisäksi tuo aliohjautuminen söi eturenkaita sen verran reilummin, että Lotuksen rengasetu suli alle.

Niin, Kimi sanoi että ei tiedä vaikuttiko se 0.1 vai 0.5 sekuntia per kierros, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Aliohjaavampi autosta tuli kuitenkin.

Ferrari on kyllä tosi vahva, sen sijaan en usko että Red Bull vie kannua tätä vuonna. Optimaalisissa olosuhteissa (missä kuitenkin suurin osa kaudesta ajetaan), eivät pärjää Ferkulle, enkä usko että Lotuksellekaan. Tai siis Kimin Lotukselle. Lotuksen uusi 2. kuljettaja (Crashjean vaihdettiin Slowjeaniin) tappelee sitten jossain ihan muussa kastissa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin, Kimi sanoi että ei tiedä vaikuttiko se 0.1 vai 0.5 sekuntia per kierros, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Aliohjaavampi autosta tuli kuitenkin.

Ferrari on kyllä tosi vahva, sen sijaan en usko että Red Bull vie kannua tätä vuonna. Optimaalisissa olosuhteissa (missä kuitenkin suurin osa kaudesta ajetaan), eivät pärjää Ferkulle, enkä usko että Lotuksellekaan. Tai siis Kimin Lotukselle. Lotuksen uusi 2. kuljettaja (Crashjean vaihdettiin Slowjeaniin) tappelee sitten jossain ihan muussa kastissa.
Kausi on vasta alussa ja kaikille tiimeille on tulossa vielä paljonkin muutoksia autoon. Joten voimasuhteet voivat muuttua kauden mittaan aika paljonkin. Yleensä Barcelonassa tuodaan ensimmäisiä isoja paketteja autoon ja silloin saattaa jo voimasuhteet muuttua. En menisi vielä hirveästi veikkaamaan kuka maailmanmestaruuspokaalin vie saati tallien järsjestystä kauden lopussa. Mielestäni RedBullilla on paras kuljettaja kaksikko joka voi sanella tallimestaruuden, koska RB:n molemmat kuskit tuo tasaisesti pisteitä koriin.

Ilman kolarointia Kimi olisi varmaankin ajanut yhdenpysähdyksen taktiikalla (tämä ei ole mainos).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Paljon hehkutetusta Lotuksen rengasedusta ei paljon näkynyt,
Ei näkynyt ei. Itsekin jo mainitsin asian olevan vain mediapeliä, mutta pitää muistaa yksi juttu. Nimittäin se Kimin kolari Perezin kanssa kierroksella 16. Kyllä se aerodynamiikkaan jotenkin vaikutti, ja samalla varmasti vaikutti myös renkaiden kulumiseen, ainakin eturenkaiden osalta.
Tykkään kyllä tästä, että kisan voi voittaa "lähes kuka vain", enemmän silti toivoisin takaisin niitä teknisiä keskeytyksiä, nykyään liian harvoin niitä tulee kärkikuskeille.
Pitää oikein kysyä, mitä tykkäämistä siinä on jos kärkikuskit keskeyttävät?

Meikäläisen ajatusmallissa parasta rata-ajossa on kun kaikki ovat mukana, taistelu käy kiivaana ja tilanteet muuttuvat. Siinä on katsojilla nähtävää, toisin kuin siinä kun autot seisovat varikkopilttuussa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Pitää oikein kysyä, mitä tykkäämistä siinä on jos kärkikuskit keskeyttävät?

Meikäläisen ajatusmallissa parasta rata-ajossa on kun kaikki ovat mukana, taistelu käy kiivaana ja tilanteet muuttuvat. Siinä on katsojilla nähtävää, toisin kuin siinä kun autot seisovat varikkopilttuussa.
Niin kauan kuin itse olen katsonut formuloita, ovat tekniset ongelmat kuuluneet lajiin. Se tuo sitä jännityksellisyyttä, että kestääkö esim. kone loppuun asti, ja käykö niinkuin esim. Häkkiselle kävi että keskeytys tulee viimeisellä kierroksella.Tilanteethan tuossakin tapauskessa muuttuu ja taistelu on kiivasta, varsinkin nyt kun voitosta kamppailee useampi talli ja kuski. Kyllä minä tykkäsin, niistä ajoista kun kaikki kärkikuskit ja tallit olivat ulkona ja voittoon, pisteille(tuolloin 6 parhaan joukkoon) ja podiumille pääsi jollain Jordanilla tai Minardilla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pitää oikein kysyä, mitä tykkäämistä siinä on jos kärkikuskit keskeyttävät?

Meikäläisen ajatusmallissa parasta rata-ajossa on kun kaikki ovat mukana, taistelu käy kiivaana ja tilanteet muuttuvat. Siinä on katsojilla nähtävää, toisin kuin siinä kun autot seisovat varikkopilttuussa.

Omasta mielestäni ajat jolloin tallit tasapainoilivat nopeuden ja luotettavuuden kanssa olivat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Johtui varmaan siitäkin että Fiat oli aina luotettavimmasta päästä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lotuksen ja Mersun rengaskestävyydellä on turha spekuloida, kun siitä ei taida meistä kenelläkään varmaa tietoa olla.

Toisaalta Kimi ajoi lopussa n. 5 kierrosta pidemmän stintin kuin Hamilton, ja sai ensin ohitettua hänet ja lopuksi vielä pidettyä Lewiksen takanaan. Eikä varmasti Kimi säästellyt renkaita stintin alkupuolella kun piti takoa ajat tauluun, joilla pääsi Hamiltonin edelle varikkostopin avulla. Eli tuon perusteella mutuilisin, että etu renkaiden kulutuksessa on Lotuksella. Tietysti suora vertailu on hankalaa kun pitäisi melkein saada tilanne, jossa molemmat ajaisi tyhjällä radalla ja katsotaan miten kauan rengas kestää ja milloin kierrosaika tipahtaa. Nyt tuossa Kimillä oli vaurioitunut auto, Hamilton ajoi loppuosan Kimin turbulenssissa jne. eli muuttujia on paljon.

Mutta onhan tässä nyt ollut kolme kisaa jossa jokainen auto/talli on erottunut (selkeästi) muista. Melbournessa Kimi, Sepangissa Red Bull ja nyt Alonso. Otos on vielä pieni kun miettii voimasuhteita näiden kolmen välillä, mutta mielenkiintoista kautta tämä lupailee.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai siis Kimin Lotukselle. Lotuksen uusi 2. kuljettaja (Crashjean vaihdettiin Slowjeaniin) tappelee sitten jossain ihan muussa kastissa.
Kimi on kyllä siitä asti kun Lotukselle meni, laittanut Grosjeania turpaan oikeastaan niin pahasti kun vaan voi.

Huvitti viime kaudella lukea täältäkin välillä Grosjeanin ottaessa parempia lähtöruutuja alkukaudesta, miten ranskalainen kouluttaa Kimiä. Joo, oli välillä aika-ajoissa nopeampi, mutta se lopullinen "kouluttaminen" oli sitten sitä, että Grosjean ajoi paremmasta lähtöruudustaan ekassa mutkassa pihalle, ja Kimi paahtoi siitä huonommasta ruudustaan virheettömän kisan palkintopallille ja vielä samalla kaavalla kisasta toiseen. Kuten silloinkin tänne heti kirjoitin, kyllä se oli alusta asti Kimi joka koulutti tallikaveriaan, ja näytti miten ammattimies ajaa kisat maaliin ja pallille eikä tunaroi itseään joka kisassa seinään tai hiekalle käymään.

Muutenkin mahtaa olla oikeasti kova paikka Grosjeanille, kun tallikaverinsa on muutenkin supertara ja kauhean hehkutuksen kohde ja sitten vielä laittaa noin pahasti päihin kisassa kuin kisassa. Saattaa alkaa syödä itseluottamusta, kun jatkuvasti päästään mediassakin kirjoittelemaan miten Kimi paahtaa top-kolmoseen ja taistelee taas mestaruudesta, kun taas tallikaveri painelee siellä aivan eri puolella luiskaa.

Kimiltä saa Grosjean elämänsä oppitunnin, miten lajin todellinen ammattimies hoitaa hommat tasaisesti alusta aina maaliin saakka.

Mielenkiintoinen kausi tulossa, eiköhän se ole Alonso, Vettel ja Räikkönen kärkikolmikkona MM-taistelussa, toki siinä saattaa Hamiltonkin olla mukana mutta vielä ei ole kuitenkaan ihan sellainen fiilis että loppuun asti kykenee taistelemaan ainakaan Ferrarin ja Red Bullin ykkösmiesten kanssa. Toivottavasti myös Lotus Kimin käsissä pysyy loppuun asti kehityksessä ja vauhdissa mukana, alku on ainakin todella lupaava.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö talli pyytänyt kisan jälkeen Kimiltä anteeksi tuosta lähdöstä, joten eiköhän siellä oltu sitten jossain vähän kustu, kun renkaat sutivat niin perkeleesti lähdössä?

Muistaakseni kuului tiimiradiossa, että "sorry about the start, Kimi."
 
Eikö talli pyytänyt kisan jälkeen Kimiltä anteeksi tuosta lähdöstä, joten eiköhän siellä oltu sitten jossain vähän kustu, kun renkaat sutivat niin perkeleesti lähdössä?

Muistaakseni kuului tiimiradiossa, että "sorry about the start, Kimi."

Skysportilla mainitsivat tuosta. Lähtösäädöt olivat ilmeisesti hieman ketuillaan, ja tiimi otti tämän piikkiinsä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestäni ajat jolloin tallit tasapainoilivat nopeuden ja luotettavuuden kanssa olivat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Johtui varmaan siitäkin että Fiat oli aina luotettavimmasta päästä.
Kyllä, muistan hyvin kuinka esim. 1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alkupuolella Ferrari oli vuosikausien ajan aina luotettavimmasta päästä - siis keskeyttämään kisoja moottori savuten. Vielä Schumin ekalla kaudella 1996 Ferrarilla ei ollut mitään jakoa Williamseja vastaan, pitkälti juuri luotettavuusongelmien takia.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kyllä, muistan hyvin kuinka esim. 1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alkupuolella Ferrari oli vuosikausien ajan aina luotettavimmasta päästä - siis keskeyttämään kisoja moottori savuten. Vielä Schumin ekalla kaudella 1996 Ferrarilla ei ollut mitään jakoa Williamseja vastaan, pitkälti juuri luotettavuusongelmien takia.

Minäkin muistan kun tultiin puista alas ja alettiin syömään lihaa. Raumalla tämä tapahtui 1900-luvulla. Sen jälkeen on otettu harppauksia kehityksessä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkin muistan kun tultiin puista alas ja alettiin syömään lihaa.
Se ei ole minun ongelma, jos olet alkanut seurata formuloita joskus 2000-luvulla ja siitä huolimatta yrität puhua menneistä kuin niistä oikeasti jotain tietäisit. Iälleen kukaan ei mitään mahda, mutta silloin kannattaisi joko a) opetella lähihistoriaa tai b) olla hiljaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Se ei ole minun ongelma, jos olet alkanut seurata formuloita joskus 2000-luvulla ja siitä huolimatta yrität puhua menneistä kuin niistä oikeasti jotain tietäisit. Iälleen kukaan ei mitään mahda, mutta silloin kannattaisi joko a) opetella lähihistoriaa tai b) olla hiljaa.

Jollain on taas päässyt hiekat synnytyskanaviin. Pahoittelut että annoin ymmärtää että Ferrari on ollut luotettava, mitä se ei vissiin ole ollut.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin, Kimi sanoi että ei tiedä vaikuttiko se 0.1 vai 0.5 sekuntia per kierros, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Aliohjaavampi autosta tuli kuitenkin.
Totuus on nyt sitten 0,25 sekuntia/kierros. Lisäksi eturenkaiden kulutus joten jos sitä nyt jossitellaan niin ehjällä autolla Kimi olisi varmasti voittanut. Siitä voi helposti laskea, kuinka monta kierrosta oli maaliin ja kuinka paljon Kimi jäi Alonsolle... jos kolari kerran söi eturenkaita niin olisko sitten vielä pystynyt yhden pysähdyksen taktiikkaan, emme ikinä tule sitä tietämään. Loppujen lopuksi hieno kisa Kimiltä ja ei muuta kuin nokka kohti Bahrainia jossa turvatoimia on tiukennettu räjähdysten takia.

Uutiset löysin suomif1 / Räikkösen podium rikkinäisellä autolla hämmästytti
suomif1 /Turvatoimia Bahrainissa kiristetään räjähdysten seurauksena
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hienoa, että Räikkönen on varastanut koko shown itselleen, vaikka tuli vasta toiseksi. Joutui muuttamaan ajotyyliään säästääkseen renkaita, mutta silti laittoi kaikille ihan helposti pataan, paitsi Samuraille, joka oli jo karannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös