Formula 1 – kausi 2013

  • 591 396
  • 1 881

trap

Jäsen
Toisaalta ne tärkeimmät eli voitot Kimille 6-3. Kimi on aina ollut kisakuskina parempi. Olkoonkin, että mäkkiaikoina vai pitäisikö sanoa Michelin aikoina myös aika-ajoissa kulki loistokkaasti. Esim. -05 mäkki+Kimi yhdistelmä oli aivan uskomaton, aina niin kauan kuin auto kesti.

Ja aika-ajot ajettiin kisabensalla, jota usein Massalla oli vähemmän.

Kimi ei ole tosiaan Michelinien jälkeen aika-ajoissa kovin usein säväyttänyt - toisin kuin noina aikoina pistellen mm. huippuaika-ajaja Montoyaa käsittämättömilläkin eroilla päihin.

Tässä on muuten hyvä teksti kaudesta 2008: THE TRUTH ABOUT KIMI RAIKKONEN, FERRARI AND SANTANDER IN 2008 | F1 Race Reviews
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Heikki pitää vaan jalkaa F1-oven välissä, sillä edes tuollainen satunnainen esiintyminen harjoituksissa pitää miehen nimen jollain tavalla esillä kun sitten ensi kauden kuskeista tallipäälliköt päättävät.
 

scholl

Jäsen
Työttömyyden runteleman Suomussalmen kunnantalolla uutinen otettiin riehakkaasti vastaan: "Jokainen työpaikka tänne syrjäseudulle on lottovoitto." Puheet Heikin hitaudesta kuitataan vieressä tyynesti: "Hittaus ei oo häppee. Etelän miehet, Kimi nimme ommaa ajjaa riskil. Jo poikasena muut mäni metsää, mutta Heikki tuli varmasti maaliin. Niin kiire ei saapi olla etteikkö kollme sekunttia olisi aikoo hävvii radan ympäri."

Hienoa, Kovalainen on hitaimman auton varamies.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Hienoa, että Heikki nähdään taas F1-auton ratissa. Toivotaan, että tämä keikka avaisi Heikille paikan ensi kaudeksi johonkin talliin.
 

Carlos

Jäsen
Ja aika-ajot ajettiin kisabensalla, jota usein Massalla oli vähemmän.

Kimi ei ole tosiaan Michelinien jälkeen aika-ajoissa kovin usein säväyttänyt - toisin kuin noina aikoina pistellen mm. huippuaika-ajaja Montoyaa käsittämättömilläkin eroilla päihin.

Tässä on muuten hyvä teksti kaudesta 2008: THE TRUTH ABOUT KIMI RAIKKONEN, FERRARI AND SANTANDER IN 2008 | F1 Race Reviews

Tämä oli muuten hyvä yhteenveto tapahtumista, tuolta se vähemmälläkin seuraamisella vaikutti.

Tällä kaudella Kimillä voisi olla mahdollisuus tarjoilla koston katkeraa kalkkia oikein kultareunuksen kera. Kun lopultakin näyttää siltä että Ferrari&Alonso ovat kolmen vuoden yrittämisen jälkeen vahvempia kuin Red Bull, on pöytä katettu sille kauan odotetulle Santander-Alonso-Ferrari juhlalle. Mikään ei voi nyt mennä vikaan. Ellei sitten ihan puskista tule pieni ja sisukas Lotus-Kimi, ja vie kannua nenän edestä. Se olisi vaan niiiiiiin suloista. :-)
 

scholl

Jäsen
Tosin, tuskinpa vauhti riittäisi edes siellä.

DTM:ää, LeMansia tms. Esim. Marc Webber siirtymässä ensi kaudeksi isolla rahalla Porschen rattiin urheiluautoihin. Ei se F1 ole ainoa kilpa-autosarja. Tosin Heikkihän jo hehkutti jossain, että hän ei muita autoja aja. Mielestäni se on jotenkin typerää olla jonkun Caterhamin palveluksessa, kun saisi esim. Mersulta todennäköisesti suht hyvän homman muissa luokissa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Tottakai jos tarjotaan mahdollisuutta ajaa F1:sellä niin siihen pitää tarttua. Heikki pystyy nähtävästi kehitämään autoa paremmin kuin nämä maksukuskit, tai ainakin vertaamaan sitä viime kauden autoon. Pysyypähän ainakin nimi paremmin pinnalla jos ei muuta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
F1 on niin paljon edellä muita rata-autoluokkia jos radalla olet ajanut koko uran ja kerran ykkösiin jo päässyt. Ymmärrän täysin testikuskina toimimisen ja auton kehittämisen, sillä tavalla ollaan kuitenkin vahvasti F1-perheessä ja paddockilla mukana.
Kerran kun lähdet ja teet sopparin johonkin DTM:n niin takasin tulemista ei ole ja rahastahan se ei todellakaan ole kiinni näillä noin 10 vuotta ykkösissä kisanneilla.

Niceman ei ole F1 kärkikuskien tasoa mutta erittäin kelpo kakkoskuski /mentori jollekin nuoremmalle keskikastin tiimissä, kehittämässä autoa ja tuoden sitä varmasti maaliin omalla kokemuksella.

_
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Kerran kun lähdet ja teet sopparin johonkin DTM:n niin takasin tulemista ei ole ja rahastahan se ei todellakaan ole kiinni näillä noin 10 vuotta ykkösissä kisanneilla.

Koskeeko sama myös Nascaria tai rallin MM-sarjaa? Kyllä jos tarpeeksi kova rattimies on niin ajaa siellä missä parhaat ajaa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Puheet Heikin hitaudesta kuitataan vieressä tyynesti: "Hittaus ei oo häppee. Etelän miehet, Kimi nimme ommaa ajjaa riskil. Jo poikasena muut mäni metsää, mutta Heikki tuli varmasti maaliin. Niin kiire ei saapi olla etteikkö kollme sekunttia olisi aikoo hävvii radan ympäri."

Tuo nyt meni vähän päen persettä. Suomussalamella sanottas jotenni näen: "Hittaus ei oo häppeä. Etelän miehet, Kimi nimenommaan aijjaa riskillä. Jo poekasena muut meni mehtään, mutta Heikki tuli varmasti moaliin. Niin kiire ei soa olla etteikö kolome sekutie oes aekaa hävitä ratan ympäri."
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koskeeko sama myös Nascaria tai rallin MM-sarjaa? Kyllä jos tarpeeksi kova rattimies on niin ajaa siellä missä parhaat ajaa.

Koskee Heikkiä. Pikku-Schumi syndrooma.

Kimi on asia erikseen ja moni tietää että näillä kahdella kuljettajalla on aika iso ero. Maailmanmestari otetaan avosylin vastaan ja maailmanmestari saa tehdä mitä haluaa milloin haluaa. Tero Lehterä syndrooma.

_
 

scholl

Jäsen
Koskee Heikkiä. Pikku-Schumi syndrooma.

Kimi on asia erikseen ja moni tietää että näillä kahdella kuljettajalla on aika iso ero. Maailmanmestari otetaan avosylin vastaan ja maailmanmestari saa tehdä mitä haluaa milloin haluaa. Tero Lehterä syndrooma.

_

Pikku-Schumille kävi jotain siinä onnettomuudessa. Ei pystynyt sen jälkeen enää ajamaan hyviä tuloksia.

Mutta Heikistä vielä. Mies on ajanut monta vuotta joukon jatkona ilman mitään toivoa paremmasta. Talli oli viime kaudella niin surkea, että vielä surkeampi Marussia meni heittämällä kehityksessä ohi. Nyt muka parissa harjoitussessiossa Heikki muka yrittää kehittää autoa ja pitää nimeä esillä. Nimihän tulee tuossa naurunalaiseksi. Antaa sellaisen kuvan, ettei hän edes halua ajaa menestyksestä. Jos menisi Audille tai vastaavalle urheiluautoihin tai Mersulle DTM:ään tai johonkin vastaamaan sarjaan niin silloin mies osoittaisi, että hänellä on se kilpailukuljettajan intohimo eli halu ajaa menestyksestä. Ei varmasti välttämättä tarvitse tehdä rahan takia, mutta onhan se antoisaa työtä olla jossain huippuorganisaatiossa kuin mitä autotehtaiden kilpatallit ovat. Siinä voi samalla päästä kehittämään siviiliautojakin, jos hyvin käy. Markku Alén kehittää edelleenkin Fiat konsernille. Mm. yhden Ferrarin talviominaisuuksia kehitti jne. pari vuotta sitten. Ja kyllähän Kovalainen palkkaakin työstään saisi. En usko pätkääkään, että paluu F1:een on enää mahdollista. Sieltä tulee lahjakkaita nuoria kuskia koko ajan, mutta ihan hyvin voisi ajaa ainakin 10 vuotta vielä eri luokissa, jos nälkää kilvanajoon on.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta Heikistä vielä.

Makuasioita ja mielipiteitä, mutta itse vannon F1:sten vetovoiman puolesta ja uskon niin tekevän Heikinkin. Ei kestävyysluokkien GT-autoja kehitetä samalla tavalla äärirajoille, aerodynamiikalta, rengaskulutukselta, moottoria jne suhteessa siihen täydelliseen nopeaan kierrokseen minkä maailman kärki ratakuljettaja pystyy juuri ja juuri ajamaan ja ihan riittävä kestävyyskisa se F1-kisakin on sillä äärirajoille viritetyllä paketilla. Fyysiset vaatimukset tippuu näissä GT-luokissa reilusti. Ketä ajaa kestävyyskisoja? Emanuele Pirro ja Mika Salo tulee mieleen, jokseenkin eläköityneitä ajajia siellä ainakin paljon on.

Sitten vielä makuasiat kun on itse nahnyt DTM:ät ja urheiluautot stadissa, mutta sen lisäksi neljät F1-kisat, kävellyt pit lanella, vastaan tullut metrin etäisyydellä Niki Laudaa, Fernando Alonsoa, useita keskikastin kuljettajia, vaihtanut pari sanaa JJ:n kanssa jne, tunnelman niin autojen, kisojen, kuin atmosfäärin kannalta F1 vie kaikkia muita rataluokkia 6-0, jenkki-luokkiin en ota kantaa kun se koko ajatusmaailma on ihan eri, ei ne arvosta tiukkaa mutka-ajoa, oma ajatusmaailma lähtee kartingista kun se oma autokin vielä löytyy tallista.

Kaiken jorinan jälkeen pointti on että ymmärrän täysin Heikin pitävän itsensä huippukunnossa fyysisesti ja ajavan F1:siä vaikka vain kehittääkseen jotain uutta tulokastallia, en ymmärrä miksi sitä työtä eli tulokastallin tason nostamista ei arvosteta monessa "fanipiirissä" ollenkaan, Heikkihän on nähnyt McLarenin toiminnan läheltä ja kuinka siellä autoa kehitetään vauhdilla kesken kauden jne. Samalla pitää itsensä F1-perheessä mukana eli siinä kirkkaimmassa ratakuljettajien kermassa jota autourheilumedia tiiveimmin seuraa.

_
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Heikki pystyy nähtävästi kehitämään autoa paremmin kuin nämä maksukuskit, tai ainakin vertaamaan sitä viime kauden autoon. Pysyypähän ainakin nimi paremmin pinnalla jos ei muuta.

Caterhamin auto on tänä vuonna lähes täsmälleen sama kuin se viime vuoden auto. Kovalaisen juna meni jo sen McLaren floppauksen jälkeen ja ne vuodet Caterhamilla olivat vain ajantuhlausta. No omapa on Heikin asia, mutta kyllähän toi jo aika säälittävää mennä tonne paskaan talliin ajamaan parit harjoitukset. Ammattiylpeys on ilmeisesti Heikille vieras sana. En ymmärrä miksi hän edes elättelee toiveita pääsystä johonkin muuhun talliin. Kolme vuotta niillä muilla oli jo aikaa hankkia Kovalainen riveihinsä, mutta eipä ollut kiinnostusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ammattiylpeys on ilmeisesti Heikille vieras sana. En ymmärrä miksi hän edes elättelee toiveita pääsystä johonkin muuhun talliin.

Ilmeisesti tämäkin mies on vailla ammattiylpeyttä
Pedro de la Rosa – Wikipedia

Pedro on erittäin arvostettu F1-piireissä vaikka "juna meni jo" vain huipputalleissa kehtaa ajaa kilpaa- ajattelumallilla. Tällä hetkellä kehittää autoa Maranellossa, ei paskempi duuni olla mukana Scuderia Ferrarin mestaruustaistelussa. Jonkun mielestä voisi olla hienompaa ajaa mestaruudesta vaikkapa sähköformuloilla, mun mielestä ei ja ei varmaan Pedron eikä Heikinkään.

_
 
Viimeksi muokattu:

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit


Tässäpä aika hyvin kiteytettynä syy miksi en Ferrarin kuskeille (pl. Kimi) ole toivonut onnistumisia sitten sen jälkeen kun Schumi talliin tuli 1996. Aivan liikaa politiikkaa ja puheita tallissa ja Kimihän potkittiin pihalle ihan muista syistä kuin nopeudesta ja lahjoista.

Kyllähän kaikki tietää Kimin olevan Massaa kovempi kuski, ei silmiinpistävästi, mutta useammin nopeampi. Kimi pesikin Massan aina sattumoisin juuri siihen saakka kunnes puheet Santanderin tallipaikan ostamisesta Alonsolle tulivat esille, 2008 Barcelonan GP:n jälkeen jolloin Kimi oli MM-kärki. Kuten artikkelissa mainitaankin, olisihan se ollut aivan saatanan noloa Ferkulle jos Kimi olisi voittanut toisen mestaruuden peräkkäin ja silti olisi potkittu pihalle, joten kummasti Massan auto saatiin kulkemaan kovempaa siitä lähtien aina Felipen onnettomuuteen 2009 asti. Varsin erikoinen 'sattuma' myös että Kimin auto rupesi kulkemaan 2009 Massan onnettomuus -->loppukausi, heti niin hyvin että podiumsijoituksia rupesi irtoamaan tasaisesti samantien kun Massaan ei tarvinnut panostaa. Ja syy miksi parempi potkittiin Alonson tieltä pois oli varmastikin se että Massa soveltuisi täydellisesti kakkosviulun soittajaksi kun Kimi varmaan itsekin olisi halunnut lähteä siinä kohtaa jos olisi Zemolo kumppaneineen olisi sanonut että nyt sitten ajat Alonsolle tästä eteenpäin.

En yleensä ole missään tilanteissa aidosti vahingoniloinen, mutta on ollut suorastaan nautinto ettei Alonso vaan saa sitä haluamaansa Ferkkumestaruutta, kovista puheistaan huolimatta. Pelkkää itsekehua jatkuvasti ja joka kisassa ottaa sen 570% irti kisassa tai kehuu jonkun nelossijan olleen uran paras ajo, johtuen 'umpipaskasta' autostaan jota on saanut kehittää kohta neljä vuotta. Tämän kauden testeissäkin haukkui autonsa aivan pystyyn mutta ihan hyvin se näyttää kulkevan. Joku mainitsikin täällä että MM-pysti olisi nyt kultalautasella Ferkulle kun Red Bull ei olekaan dominoiva, vaikka kausi toki on ihan alkutekijöissään. Olisihan se aika herkkua jos Kimi veisi pytyn itkuAlonson edestä. En arvosta tippaakaan kaveria kuka itkee tiimiradioon jos ei pääse ajamalla tiimikaverista ohi tai näyttää keskisormea koska ei pääse ohi (Case Petrov, 2010 vika kisa).
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Herää vain yksi kysymys, miksi ihmeessä Ferrari teki loppukaudesta 2008 Räikköselle jatkosopimuksen vuoteen 2010 saakka, jos jo puolen vuoden ajan oli ollut tarkoitus savustaa Räikkönen pois tallista? Muutenhan tuo JofaPlayerin salaliittoteoria on ihan hyvin perusteltu, mutta tuota asiaa en mitenkään kykene ymmärtämään.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kuten artikkelissa mainitaankin, olisihan se ollut aivan saatanan noloa Ferkulle jos Kimi olisi voittanut toisen mestaruuden peräkkäin ja silti olisi potkittu pihalle, joten kummasti Massan auto saatiin kulkemaan kovempaa siitä lähtien aina Felipen onnettomuuteen 2009 asti.

Eli Ferrari oli menossa kovaa vauhtia mestaruuteen kunnes alkoivat tahallaan hidastaa Räikköstä jottei olisi noloa potkia häntä kaksinkertaisena maailmanmestarina ulos? Tämän rinnalla world trade centerien ufo-kytkökset on stt-tasoa.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Herää vain yksi kysymys, miksi ihmeessä Ferrari teki loppukaudesta 2008 Räikköselle jatkosopimuksen vuoteen 2010 saakka, jos jo puolen vuoden ajan oli ollut tarkoitus savustaa Räikkönen pois tallista? Muutenhan tuo JofaPlayerin salaliittoteoria on ihan hyvin perusteltu, mutta tuota asiaa en mitenkään kykene ymmärtämään.

Muistaakseni Todtin väsäämässä sopimuksessa oli 3 vuoden suoran sopimuksen lisäksi kahden vuoden optio kuljettajalle. Tätä on eri foorumeilla aiemmin spekuloitu mutta kaiketi kyse oli siitä että käyttämällä optionsa eli pidentämällä sopimustaan, tulevat korvaukset ajamattomuudesta paukahti Kimin ja agentin pankkitilille. Eli siis optio otettiin käyttöön Kimin ja agentin mietinnällä ferrarin johdon mielipiteestä huolimatta. Mikäli nämä spekulaatiot pitävät paikkansa niin silloinhan ferrari ei varsinaisesti tehnyt Kimille jatkosopimusta vaan Kimi ja taustajoukkonsa pakottivat heidät siihen, ihan vain suojatakseen itseään tulevilla korvauksilla.

EDIT: En lähde näitä teorioita nyt tämän enempää tarkastamaan mutta ulkomuistista vielä sen verran että spekulaatioissa on "tiedetty" juuri Todtin halunneen Kimin, kun taas Montezemolon suosikki oli alusta lähtien ollut Alonso. Teorian mukaan Kimin lähtölaskenta ferrarilta alkoi samalla hetkellä kun Todt jätti tallin.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En yleensä ole missään tilanteissa aidosti vahingoniloinen, mutta on ollut suorastaan nautinto ettei Alonso vaan saa sitä haluamaansa Ferkkumestaruutta, kovista puheistaan huolimatta. Pelkkää itsekehua jatkuvasti ja joka kisassa ottaa sen 570% irti kisassa tai kehuu jonkun nelossijan olleen uran paras ajo, johtuen 'umpipaskasta' autostaan jota on saanut kehittää kohta neljä vuotta. Tämän kauden testeissäkin haukkui autonsa aivan pystyyn mutta ihan hyvin se näyttää kulkevan. Joku mainitsikin täällä että MM-pysti olisi nyt kultalautasella Ferkulle kun Red Bull ei olekaan dominoiva, vaikka kausi toki on ihan alkutekijöissään. Olisihan se aika herkkua jos Kimi veisi pytyn itkuAlonson edestä. En arvosta tippaakaan kaveria kuka itkee tiimiradioon jos ei pääse ajamalla tiimikaverista ohi tai näyttää keskisormea koska ei pääse ohi (Case Petrov, 2010 vika kisa).

Niinhän 2009 yleisesti puhuttiin että Kimi ei osaa kehittää autoa ja Alonso tulee ja suunta muuttuu välittömästi. Nyt on neljäs kausi menossa ja kukkarossa ei ole muuta kun noita parhaita kisoja.

Räikkösen maailmanmestaruus olisi katastrofi Ferrarille ja itse uskon että Alonsolla on tämä kausi aikaa voittaa mestaruus, jos sitä ei taaskaan tule alkaa ulos-savustus ja Vettel ollee se seuraava Ferrari kuljettaja.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Herää vain yksi kysymys, miksi ihmeessä Ferrari teki loppukaudesta 2008 Räikköselle jatkosopimuksen vuoteen 2010 saakka, jos jo puolen vuoden ajan oli ollut tarkoitus savustaa Räikkönen pois tallista? Muutenhan tuo JofaPlayerin salaliittoteoria on ihan hyvin perusteltu, mutta tuota asiaa en mitenkään kykene ymmärtämään.
Jos luit tuon yllämainitun jutun, niin siitähän selviää että Kimi käytti optionsa. Siksi Ferrari/Santander joutui ostamaan hänet ulos sopimuksesta.

Vai ymmärsinkö kysymyksesi väärin?
 
Viimeksi muokattu:

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Caterhamin auto on tänä vuonna lähes täsmälleen sama kuin se viime vuoden auto. Kovalaisen juna meni jo sen McLaren floppauksen jälkeen ja ne vuodet Caterhamilla olivat vain ajantuhlausta. No omapa on Heikin asia, mutta kyllähän toi jo aika säälittävää mennä tonne paskaan talliin ajamaan parit harjoitukset. Ammattiylpeys on ilmeisesti Heikille vieras sana. En ymmärrä miksi hän edes elättelee toiveita pääsystä johonkin muuhun talliin. Kolme vuotta niillä muilla oli jo aikaa hankkia Kovalainen riveihinsä, mutta eipä ollut kiinnostusta.

Kannattaisi varmaan mennä hoitamaan tuota Heikki vihaa jonnekin. Toiset maksaisi miljoonia päästä ajamaan harjoituksia, mutta Heikki menee luuserina ja täysin paskana kuljettajana vetämään niitä ilmaiseksi? Toihan on nimenomaan Heikin kannalta se paras tapa pitää itsensä kuitenkin esillä ja saada tuntumaa ajamisesta. Ensi kauden tallipaikoista käydään taas ihan uusi jako.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös