Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 110
  • 1 881

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Räikkösen kisa ratkeaa lähdössä.
Tästä olen erittäin eri mieltä. Jos/kun Lotuksen auto on renkaita säästävä, niin kisa ratkee vasta loppupulella.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Kyllähän tuota yleisöä ei voi kun rakastaa, räjähti suorastaan kun tuli Kimin vuoro haastikseen ;)) Suosittu mies Idässä.

Kisaan mahtui jos jonkinlaista. Ok kisa Kimille, pitänee vähän pohdiskella myöhemmin. Tärkeät pisteet.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
On toi Italian kansallishymni vaan hyvä biisi. Mahtava ajo Alonsolta, oli täysin ylivoimainen! Nousi samalla kaikkien aikojen voittotilastossa neljänneksi. Alkaa olla legenda kamaa.

Massa kävi vaihtamassa renkaat kierroksen Alonson jälkeen ja kärsi siitä paljon mutta odotin silti parempaa sijoitusta ja suoritusta, ens kisassa sitten. Kimillä kävi ihan järkyttävä munkki ettei kärsinyt mitenkään kolaroinnistaan Perezin kanssa, tai ainakaan suuremmin.

Mahtava kisa Alonso-Ferrarilta!!

edit. Vielä erityismaininta Hamiltonin ohituksesta, jossa molemmat Ferrarit menivät lentäen ohi lähtösuoralla. Huikeaa viihdettä!
 

Koneisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tuomaristo taitaa vielä tutkia jotain autoja DRS:n käytöstä kisan aikana, mukana mm. Kimi. Toivottavasti ei tule mitään rangaistusta.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Hieno ajo alonsolta ja kimiltä maksimipisteet, joita näytti olevan saatavana. Hyvä näin. Vähän kävi taas lotuksen stopit sen perinteisen kierroksen väärin parissa kohtaa. Tuuria oli sen etusiiven kanssa, mutta kyllä se aivan varmasti myös vauhtiin ja ajamiseen vähän vaikutti.

Grosjean on lopettanut törmäilyn ja ajaa sitten vastineena kunnon heikkivauhtia. Kumpi sitten on parempi juttu? Vetteliltä hurja taistelu lopussa, mutta rb oli kyllä yllättävän heikko. Sattumalta webberin viikonlopussa kaikki totaalisen vihkoon?
Alonso, räikkönen, vettel, siinä taitavat olla mestarikandidaatit. Tallikaverit ja mersut sitten hämmentämässä tuota soppaa. Tapahtumia riitti tänäänkin todella paljon, sama tullee jatkumaan kauden loppuun asti.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuomaristo taitaa vielä tutkia jotain autoja DRS:n käytöstä kisan aikana, mukana mm. Kimi. Toivottavasti ei tule mitään rangaistusta.

Jep. Ihmeellistä touhua aika ajoin, kun osa tutkitaan kisan aikana ja osa kisan jälkeen. Kimin ja Perezin kolarointi selvisi parin kierroksen aikana, kuinka sitten ei saada selville rikkoiko joku DRS-sääntöä keltaisten lippuen aikana? Tuohon kun isketään kymmenen sekunnin aikasakko, niin sijoitus putoaa kahdella pykälällä. Kyllä tuollaiset asiat pitää saada selvitettyä ja ratkaistua kisan aikana.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Kimiltä hyvä suoritus tuo 2.sija siihen nähden, että sai surkean lähdön, törmäili Perezin kanssa ja myökään rengasetua ei ollut lainkaan. Alonsolta vakuuttavaa menoa ja oli täysin ylivoimainen. Mersujen kisavauhti ei oikein vielä riitä tuohon kärkikamppailuun ja heillä on myös edelleen ongelmia luotettavuuden kanssa. Vettelin ja Buttonin taktiikat onnistuivat ihan kohtalaisesti, mutta mitään ihmeitä eivät saanneet aikaan. Bottas ajoi sen minkä tuolla Williamsilla pystyy. Se on vaan tällä hetkellä todella hidas. Daniel Ricciardon nostan vielä esille. Hän ajoi hyvän kisan.

Siinä vähän omia ajatuksia lyhyesti. Viikon päästä jatketaan Bahrainissa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonsolta loistava ajo ja ansaitsi todellakin voittonsa. Kimillä ja Hamiltonilla sama juttu. Etenkin Icemanin suoritus kova, koska kisa oli aikamoista sähellystä täynnä. Ensin startti aivan vituiksi ja sen jälkeen vielä Perezin kanssa yhteenottoa. Positiivista myös se, että Kimin mukaan voittoon olisi ollut mahiksia mikäli ei olisi tullut osumaa autoon. Vauhti oli hyvää.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Erittäin hyvät pisteet Kimille tästä kisasta ja kyllä se Lotus on kuivalla selvästi kärkiautoja. Ajattelin, että huono lähtö ei paljoa haittaisi, mutta kyllä se näköjään oli toinen ratkaiseva tapahtuman sille, ettei Kimi pystynyt tänään taistelemaan voitosta. Toinen oli sitten kolarointi Perezin kanssa, joka oli muuten täysin samanlainen tilanne kuin Alonso-Vettel Monzassa, joten linjan mukaan (minkä linjan?) se olisi pitänyt olla rankku Perezille, vaikkei periaatteessa mitään väärää tehnytkään. Ensi viikon aavikkokisa sopi Lotukselle ainakin viime vuonna, joten eiköhän tänäkin vuonna taistella voitosta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jälleen kerran tuli selväksi että kilpailun johtaminen kannattaa, ei joudu kärsimään edellä ajavien(ja suht saman nopeuden omaavien) häiriöistä ja renkaat säästyvät. Jälleen kerran Lotuksen rengasetu oli pelkkää toiveajattelua, johtuiko sitten lämpötilan laskusta vai ovatko muut tallit oppineet nyt jo renkaista saman?

Salon kitinä DRS:stä jaksaa vain ärsyttää, mielestäni tuo nyt ei hirveitä oikeusmurhia aiheuta kun nopeat pärjäävät, eivät ne jotka osaavat levittää autonsa koko radan levyisiksi. Jotenkin muuten ihmetyttää miten Salo voi olla taas ensi kisassa kisan tuomaristossa, eikös mies ole Ferrarilta palkkaa nauttivan vähän jäävi tuohon hommaan.

Tiimien sisäiset voimasuhteet alkavat hahmottua(muidenkin kuin Ferrarin osalta). Kimi on napannut niskalenkin Crashjeanista jonka otteet kisoissa ovat lähinnä tasolla huvittava. Malesian tapahtumista huolimatta myös Mersulla Nico näyttää heikommalta kuin Hämis. Nicon kannalta on hiukan huolestuttavaa se että Schumikin kairasi häntä viime kauden lopulla kuivana kakkoseen ja nyt Hamilton tekee samaa, maisemanvaihto voisi olla paikallaan. Odotin ennen kauden alkua Perezin pystyvän haastamaan Buttonia selkeämmin ,mutta McLarenilla homma on kyllä täysin nappulan hallussa. Tietysti se että Button on päässyt vaikuttamaan pidemmän aikaa auton kehitystyöhön antaa hänelle asiassa tietyn edun.

Williamsin surkuhupaisat otteet vain ihmetyttävät. Vielä viime kauden lopussa talli taisteli pistesijoista ja jopa palkintopallipaikoista. Ja tuo auto on kuitenkin "vain" 2012 auton kehitysversio!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oli hyvä kisa ja kakkossija tuntuu hyvältä, kun muistaa minkälaiset fiilarit oli siinä vaiheessa kun paloja lenteli Perez-osuman jälkeen. Startti oli huono, mutta paljonko vaikutti puoli. Ei sieltä Räikkösen jonosta tainut monikaan ottaa superstarttia?

Saaren ja Salon selostuksesta tykkään mutta välillä ovat aika kaffeella, vaikka samat live timingit käytössä kuin esim. omassa kännyssä. Esim. Räikkösen rengasvaihdon jälkeen näki sevästi, että pistää päähän Hamiltonille 0,4-0,7s per sektori. Oli päivänselvä asia että Kimi ohittaa Lewisin pari kolme kierrosta myöhemmin. Kummasti tuo kyllä yllätti selostajat pysähdyksen jälkeen. Kyllä selostajien pitäisi noissa tilanteissa selostaa kuvan ulkopuolelta. Toihan ratkaisi Kimin 2-paikan.

Muutenkin on vähän hölmöä sanoa voittomahdollisuuksien menneen kun kisaa on ajettu 40% ja kärkeen 8-10s. Kaikkea voi tapahtua, vaikka vikalla kierroksella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Webber tehnyt ilmeisesti tänään viiden vuoden sopimuksen Porschen kanssa. Siirtynee Le Mansiin kauden päätteeksi.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Webber tehnyt ilmeisesti tänään viiden vuoden sopimuksen Porschen kanssa. Siirtynee Le Mansiin kauden päätteeksi.

Aikamoinen pommi. Tietenkin näitä on nyt helppo levitellä, kun miehellä on rankat ajat suoritusten valossa menossa ja tallin kuljettajien välillä on negatiivista kipinää. Toisaalta onhan miehen "lopettamista" jo odoteltukin..

Tiukka taistelu varmasti alkaa, kuka RB:lle siirtyy. En jaksa uskoa testikuljettajan nousuun kisakuskiksi. Nytkin Ricciardo esitty mielestäni paikoin aivan loistavia otteita, ajeli todella hyviä kierroksia ja muutenkin mies on saanut ryhtiä ajoonsa. Toki siellä on mm. Kimi kyttimässä paikkaa.

Btw, Bottaksella ei kovinkaan valoisia aikoja ole, auto tuntuu olevan sysipaska. Nyt herätys suunnittelijat ja töihin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikamoinen pommi. Tietenkin näitä on nyt helppo levitellä, kun miehellä on rankat ajat suoritusten valossa menossa ja tallin kuljettajien välillä on negatiivista kipinää. Toisaalta onhan miehen "lopettamista" jo odoteltukin...

Twitter / GTPorsche: So @AussieGrit well see you ...

Tuo taitaa olla Porschen ihan virallinen twitter. Eli itse käytännössä julkaisivat siirron. Aikamoinen pommi tosiaan.

Mitä tulee tuohon avoimeen Red Bull paikkaan, niin jostain syystä en jaksa uskoa Kimin lähtevän sinne. Veikkailisin että Ricciardo voi olla aika vahvoilla. Siinä on meinaan kuljettaja josta puhuttiin jo kolme vuotta sitten kaverina joka tulee tulevaisuudessa korvaamaan Sebastien Vettelin jos tämä häipyy tallista.

Ricciardo
Räikkönen
Vergne

Siinä ne ehdokkaat taitaa olla.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Webber tehnyt ilmeisesti tänään viiden vuoden sopimuksen Porschen kanssa. Siirtynee Le Mansiin kauden päätteeksi.

Jos Webberin ja Vettelin menestyskäyrät erkanevat toisistaan voimakkaasti kauden aikana, ei Red Bull voi ottaa sitä riskiä loppukauden kisoissa, että Webber ei välttämättä auta Vetteliä hänen todennäköisessä mestaruuskamppailussaan. Eli toisin sanoen, korvannee Webberin jo ennen kauden alkua jollain toisella kuljettajalla. Ja vankimmin tässä paikassa lienee kiinni Sebastian Buemi.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saaren ja Salon selostuksesta tykkään mutta välillä ovat aika kaffeella, vaikka samat live timingit käytössä kuin esim. omassa kännyssä.

Lisäksi Saari on niitä toimittajia, joiden ei kannata lähteä hirveästi verbaaliakrobatian keinoilla hauskuttamaan katsojia. Juttujen taso on monasti samaa luokkaa kuin Antero Mertarannalla. Onneksi on kuitenkin lopettanut sen mielettömän Sebastian Vettel-fanittamisen ja ilakoimisen sillä, kun Vettel puhui siellä ja täällä suomea ja lauloi joitain dorkia suomalaiskappaleita. Kaiken kaikkiaan formulaselostusten taso on hyvää luokkaa eikä hirveästi jää suhteellisessa asiantuntemuksessaan jälkeen näille C Moren huippujalkapalloselostajille (Taivainen, Innanen ja Virkkunen).
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi Saari on niitä toimittajia, joiden ei kannata lähteä hirveästi verbaaliakrobatian keinoilla hauskuttamaan katsojia. Juttujen taso on monasti samaa luokkaa kuin Antero Mertarannalla. Onneksi on kuitenkin lopettanut sen mielettömän Sebastian Vettel-fanittamisen ja ilakoimisen sillä, kun Vettel puhui siellä ja täällä suomea ja lauloi joitain dorkia suomalaiskappaleita. Kaiken kaikkiaan formulaselostusten taso on hyvää luokkaa eikä hirveästi jää suhteellisessa asiantuntemuksessaan jälkeen näille C Moren huippujalkapalloselostajille (Taivainen, Innanen ja Virkkunen).

Suurin syy Saaren Vettelin hehkuttamiselle oli yksinkertaisesti se, että meillä ei ollut kuin maailman nopein Heikki siellä. Nyt kaikki energia ja kiinnostus menee Räikköseen, joten hän on voinut jättää Vettelin taakseen ja enää ei tarvitse kuunnella niitä "pylly vasten pyllyä pum pum" mukahauskoja haastatteluja.

Tuo maikkarin nykyinen F1-tiimi on aika täydellinen tällä hetkellä. Pulkkisen ja Mustakarin kun saisi vielä vaihtoon, niin näyttäisi helvetin hyvälle. Eki nyt ei enää niin paljoa häiritse, kun mies ei ole käytännössä enää ollenkaan äänessä, mutta tuon Pulkkisen touhut ovat suorastaan surkuhupaisia. Siellä se pyörii aina ennen kisaa lähtöruudukossakin kuin eksynyt lapsi ostoskeskuksessa, Salon hoitaessa homman kotiin. Jotenkin koominen hahmo tuo Timppa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eki nyt ei enää niin paljoa häiritse, kun mies ei ole käytännössä enää ollenkaan äänessä.

Mites muuten ei kai Ekiä vaan päästetä Bahrainissa selostuskoppiin, kun Salo on noissa tuomarointipuuhissa? Vai saataisiinko joku vieraileva tähti kommentaattoriksi. Häkkisen Mika voisi olla kova sana :).
 

Dängleri

Jäsen
Eipä tullut sellaista juhlaa ainakaan näin suomalaisittain, mitä ennen kisaa ennakoitiin, mutta toisaalta kaikkien vaiheiden (huono lähtö, kolari, ruuhkat) jälkeen 2.sija tuntuu lähes voitolta. Toisaalta eväitä olisi ollut tänään voittoonkin, mutta turha kai näitä on jossitella.

Nolonsolta varmaa ajoa, ei pahemmin tarvinnut venyä mihinkään ihmeelliseen - hyvä lähtö takasi asetelmat kisan kontrolloimiseen, ja nykyrenkailla se yleensä tarkoittaa voittoa. Niin myös tänään.

Mielenkiintoinen ja tiukka sarjahan tästä tulee: Vettel 53p, Räikkönen 49p, Alonso 43p ja Hamilton 40p, kun 3/19 osakilpailua on ajettu.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimillä kävi ihan järkyttävä munkki ettei kärsinyt mitenkään kolaroinnistaan Perezin kanssa, tai ainakaan suuremmin.
En nyt tiedä mikä järjetön munkki siinä kävi. Yhtä hyvin voisi sanoa, että huonoa tuuria, kun nokkaan tuli reikä.
Vähän kävi taas lotuksen stopit sen perinteisen kierroksen väärin parissa kohtaa.
Vika stoppi oli ainakin juuri oikein ajoitettu, sillä sen avulla Kimi ohitti Hämiksen. Selostajilta tämä meni ohi, kuten tuossa yllä jo todettiin, mutta siinä ei ole mitään uutta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En nyt tiedä mikä järjetön munkki siinä kävi. Yhtä hyvin voisi sanoa, että huonoa tuuria, kun nokkaan tuli reikä.

Kyllä munkin mielestä siinä aika hyvä tuuri kävi. Eikös kuitenkin noissa vauhdeissa, tollasissa mälleissä ole aika paljon todennäköisempää, että auto vaurioituu pahasti, kuin että jatkaa täysin vahingoittumattomana.
 

Altec

Jäsen
Kyllä munkin mielestä siinä aika hyvä tuuri kävi. Eikös kuitenkin noissa vauhdeissa, tollasissa mälleissä ole aika paljon todennäköisempää, että auto vaurioituu pahasti, kuin että jatkaa täysin vahingoittumattomana.
Täysin vahingoittumattomana? Toisen puolen ilmanohjaimet siivestä kokonaan pois ja nokassa reikä.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alonsolle Kiinan GP taisi olla varsin vastaava kuin Räikköselle Australian GP. Lähtö onnistui mainiosti (ruutu toki selvästi parempi Alonsolla), taktiikka osui hyvin ja pääsi ajamaan pitkiä aikoja puhtaassa ilmassa keskittyen kisan kontrollointiin. Ei uhkaajia voitolle tänään.

Tosin ilman Räikkösen kolarointia tilanne olisi voinut olla toinen ja jonkinlaista taistelua olisi ehkä syntynyt. Siipi nimittäin kärsi yllättävän paljon vahinkoa, toki samalla puntaroitava myös sitä, että surkeamminkin olisi voinut käydä. Perez on kyllä liian usein näissä toheltamassa mukana, näiltä sarjaan viime vuosina tulleilta kuskeilta puuttuu ymmärrystä ja tiettyä kunnioitusta liian usein väännöissä. Lähtö oli kehno, siinäkin onneksi lopulta tuli vain kaksi sijaa takkiin. Kimi sanoi Alonsolle ja Hamiltonille, että ''wrong settings'', minkä verran noissa lähdöissä mahtaa tänä päivänä olla kiinni kuljettajasta ja minkä verran autosta ja säädöistä? Ferrarit ainakin lähtevät jo kolmatta(?) vuotta erittäin hyvin kisasta toiseen, joku Webber taas ei onnistu kuin kerran kolmesta.

''Kakkoskuskeilla'' melkoisen heikko kisa tallista riippumatta. Webberillä oli naurettavan paljon epäonnea, eihän tuo ole edes mahdollista. Ehti silti tyriä myös itse ja muodostaa poikkeuksen tähän, että ''aiemman sukupolven'' kuskit osaavat toimia paremmin mies miestä vastaan taisteluissa. Rosberg ei kovin kummoisesti loistanut alussa ja auto päätti jälleen pettää häneltäkin. Selkeästi oli silti Hamiltonin heiniä tämä viikonloppu muutenkin, eikä Rosbergista kyllä ykköskorin kuskiksi ikinä tule olemaan. Grosjean jatkoi hiihtelyään huomattavan kaukana Kimistä, vaikka alussa oli jo Kimistä seuraavana. Massalta erinomainen alku, mutta sai astetta huonomman taktiikan kuin Alonso ja sitten seurasi melko totaalinen hyytyminen. Massalla toki mukavat 30 MM-pistettä kasassa ja aika-ajoissa haastanut jatkuvasti Alonsoa, mutta tänään kisassa meno vaikutti jälleen heikolta.

Bottakselle Venezuelan miehen päänahka, mutta susihan tuo Williams on. Maldonadoa olisi lyötävä siis viikonlopusta toiseen päihin.

Stopeilla Lotus toimi jälleen hieman nihkeästi, taktiikassa onneksi lopulta onnistuivat. Mielestäni toinen stoppi oli kuitenkin väärin ajoitettu, koska ei Kimin renkaat vaikuttaneet vielä lopussa olevan vaan oli juuri pääsemässä Hamiltonista ohi. Viimeisellä stopilla onnistuivat sitten aikaistamaan stoppia kerrankin ja loppu oli piinaavaa taistelua, mutta onneksi se riitti ja sekä Hamilton että Vettel jäivät taakse. Rengasedusta ei ollut tänään tietoakaan ja aika erikoista se olisikin, jos jollain talilla selvä etu kisasta toiseen voisi olla puolellaan.

Ricciardolta mainio viikonloppu sarjassa ''outside TOP-4 teams''. Viime vuonna ei hirveästi jäänyt väläyttelyjä mieleen ja tasaista painia Vergnen kanssa, mutta nyt oli sellainen viikonloppu että ehkä kaverista on tulevaisuudessa suurempiin talleihin. Aika lupaavana tapauksena häntä on käsittääkseni kumminkin pidetty. Lisää vastaavia GP:eitä tietenkin vaaditaan vielä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alonsolle Kiinan GP taisi olla varsin vastaava kuin Räikköselle Australian GP. Lähtö onnistui mainiosti (ruutu toki selvästi parempi Alonsolla), taktiikka osui hyvin ja pääsi ajamaan pitkiä aikoja puhtaassa ilmassa keskittyen kisan kontrollointiin. Ei uhkaajia voitolle tänään.

Juuri näin. Ihan uskomatonta, kuinka helpolta ajo näyttää kun saa ajaa keulassa. Letkassa ja muiden takana on aina pari muuttujaa ja usein jokin siinä pilaa kisan, tai ainakin hidastaa merkittävästi.

Hamiltonille nostan hattua, hyvin on noussut Mersun taso kun mies hyppäsi puikkoihin, Nico oli täysin statisti mutta en tiedä miten paljon ongelmat vaikutti kun joutui lopulta keskeyttämään. Mutta katsotaan vielä pari kisaa...

Bottas puristi lopussa tallikaverista ohi, mutta eipä tuosta muuta oikein jää sanottavaa. Williamsin vauhti on tuossa ja ei voi mitään.

Näinköhän joku muukin kokeilee tulevissa kisoissa samaa taktiikkaa kuin Vettel. Lopussa pääsee pehmeillä aika hyvä kyytiä kun auto on kevyt ja radassa pito parhaimmillaan. Syö samalla rengastakin vähemmän juuri em. syistä johtuen versus kisan alku missä on tankki täynnä ja pito vielä heikompi, joten voi ajaa myös pidemmän stintin lopussa kuin alussa. Lisäksi alussa lähtötilanne ja sen valmistelut + eka kierros vie aika paljon rengasta kun suditellaan takanakkeihin lämpöä ja luistellaan ekat mutkat läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös