Formula 1 – kausi 2013

  • 591 392
  • 1 881

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pahimmassa tapauksessa tuo tasapäinen kuljettajapolitiikka johtaa McLarenin 2007 vuoden kaltaiseen tilanteeseen. Alonso ja Hämis taisivat molemmat hävitä Kimille pisteellä. Merkkimestaruus tuli, mutta kaudesta jäi vähemmän hyvä maku suuhun.

Ei muuten voittanut McLaren merkkimestaruutta tuolla kaudella. Tallihan hylättiin valmistajien sarjasta ja oli siis viimeinen. Ja vaikka ei olisikaan hylätty, niin ei olisi voittanut siltikään, koska McLaren ei saanut valmistajien pisteitä Unkarin (?) GP:stä Alonson ja Hamiltonin nahistelun takia.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei muuten voittanut McLaren merkkimestaruutta tuolla kaudella. Tallihan hylättiin valmistajien sarjasta ja oli siis viimeinen. Ja vaikka ei olisikaan hylätty, niin ei olisi voittanut siltikään, koska McLaren ei saanut valmistajien pisteitä Unkarin (?) GP:stä Alonson ja Hamiltonin nahistelun takia.

Kiitos muistutuksesta, näin tosiaan kävi. Pitäisi tarkistaa faktat paremmin. No, ideaa se ei silti tuhoa. Jos lasketaan hypoteettisesti kuljettajien tallille tuomat pisteet yhteen, niin esimerkki on ok. Mutta pahoittelut virheestä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mutta toisaalta en usko, että siellä mikään luottamus on vielä mennyt. Todennäköisesti Seb on istutettu alas ja hänelle on muistutettu hänen "paikastaan" tallissa. Joka tarkoittaa käytännössä jotain seuraavaa "et päätä tiimin isoista strategisista linjauksista, sinä ajat"

Vettel on ymmärtääkseni Red Bullin perustaja Dietrich Mateschitzin suosiossa ja tallissahan on tuo mainitsemani Helmut Marko johtoportaassa puolustamassa Vettelin etuja, tätä taustaa vasten Vettelillä on Webberin kannalta valitettavasti tallin sisäpolitiikassa aika vahva asema vaikka nimellisesti he tasavertaisia ovatkin. Harvinaista kyllä, minun täytyy yhtyä Flavio Briatoren mielipiteeseen siitä että Hornerin olisi pitänyt antaa Vettelille käsky palauttaa aiemmat asemat tuollaisen tallin päätöksen ylikävelyn jälkeen. Kertoo kuitenkin ehkä joko A) Hornerin heikosta asemasta tai B) Edellämainitusta Vettelin vahvasta asemasta se että tuollaista ei tehty.

Pahimmassa tapauksessa tuo tasapäinen kuljettajapolitiikka johtaa McLarenin 2007 vuoden kaltaiseen tilanteeseen. Alonso ja Hämis taisivat molemmat hävitä Kimille pisteellä. Merkkimestaruus tuli, mutta kaudesta jäi vähemmän hyvä maku suuhun.

Kuten jo todettiin, McLaren ei voittanut(olisi tietysti voittanut kuitenkin jossei olisi tullut hylätyksi) merkkimestaruutta. Sinänsä tasavertainen kohtelu ei minusta ole ongelma, mutta tässä tapauksessa Oviedon ihmiskyrpä ei vain ollut tuollaiseen tilanteeseen tottunut ja alkoi sabotoimaan omaa talliaan. Ironisesti voidaan todeta että jos Kyrpänso ei olisi Hungaroringillä sabotoinut Hamiltonin aika-ajoja(mistä sai lähtöruuturangaistuksen), olisi hän voittanut tuon kauden MM:n.
 

Vulak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks. Portland Pirates ja HIFK
Pakkohan tosta Vettelistä on tykätä, harvemmin näkee yhtä palavaa halua voittaa kun kaverilla on. Ehdoton väriläiskä harmaisiin ykkösiin, nyt kun kaveri sai vielä pahan pojan leiman itseensä!! Hän se on pahis jotka kaikki haluaa kukistaa, kuka onnistuu ? Vaikea tosin kaverilta on mestaruutta viedä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Pakkohan tosta Vettelistä on tykätä, harvemmin näkee yhtä palavaa halua voittaa kun kaverilla on. Ehdoton väriläiskä harmaisiin ykkösiin, nyt kun kaveri sai vielä pahan pojan leiman itseensä!! Hän se on pahis jotka kaikki haluaa kukistaa, kuka onnistuu ? Vaikea tosin kaverilta on mestaruutta viedä.
Jaahas, eriävä mielipide kuin 78%:lla. Todennäköisesti bannit. Joko heti kerrot tykkääväsi Kimistä tai muuten...
 
Suosikkijoukkue
KK
Pirelli povaa kolmea varikkokäyntiä per kuski. Tosin jotkut voivat päästä kahteen pysähdykseen. Itse uskon, että jos sade ei pilaa kisaa, voittaja on joko jompi kumpi Lotus- tai Mersu-kuski. Nicohan on myös hyvä säästämään renkaita. Jos Kimi suoriutuu Romainia paremmin aika-ajosta, niin ukson Räkän voittavan helposti tallikaverinsa. Tosin Romain saattaa kuluttaa renkaita enemmän kuin Kimi.

linkki uutiseen: suomif1.com
 
Suosikkijoukkue
KK
Kiinan GP:n ensimmäiset harjoitukset ovat ohi ja Kimi on tehnyt loistavaa työtä ajettuaan 0,152 hitaammin kuin radan nopeiten kiertäneen Massan.

Bottas kärsi ongelmista ja sijoittui sijalle 16. Ilahduttavaa kumminkin oli, että Valtteri jätti taakseen tallikaverinsa Pastor Maldonadon joka jäi sijalle 18.

Uutinen ja tulokset: mtv3.fi/f1
 
Suosikkijoukkue
KK
Ferrareilla vauhtia tuntuu edelleen riittävän. Nyt täytyy ottaa niitä voittoja kun omien ja muiden kehityksestä kauden mittaan ei koskaan tiedä.
Näinpä. Olisi se kyllä hieman liian makeaa jos Kimi voittaisi Kiinassa ja mahdollisesti jopa pääsisi taas MM-pisteissä kärkipaikalle. Eipä oikein taas pysy nahoissaan. Itseasiassa huominen on todella tärkeä päivä Kimille. Aika-ajoista pitäisi päästä 4 parhaan joukkoon, jotta taktikointi olisi helpompaa. Eturivi olisi jo sinänsä pieni voitto. Jännä nähdä miten Alonsolla menee kisa ja aika-ajot. Uskon Massan olevan tänä kautena pääsevän korkeammalle MM-pisteissä kuin Alonso. Nico voi olla todella korkealla sunnuntaina. Toivottavasti Bottas saisi pisteitä, mutta harjoitusten perusteella siihen vaaditaan jo jotain pientä kolaria tai huikeaa parannusta auton säätöihin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei välttämättä vastaa ihan tarkkaa totuutta, mutta lähellä ollaan kuitenkin.

Nimittäin Hamilton vaihtoi vaihdetta 56 kertaa yhden aika-ajokierroksen aikana. Kun muistetaan että Kiinan kilpailu kestää 56 kierrosta, ja lisänä käydään oletettavasti kolmesti varikolla päästään suunnilleen seuraavaan kaavaan.

56x56 + varikkokäynnit= n. 3150 vaihtokertaa. Kun kisapituus on hieman yli 305 km, vaihdetta vaihdetaan yli 10 kertaa kilometrin matkalla. Ja vieläkin typistettynä useammin kuin kerran per 100 metriä. Vaihdelaatikot ovat siis varsin kovalla koetuksella, ja luotettavuus pitää olla huippuluokkaa, mikäli keskeytyksiltä halutaan välttyä.

Vertailuksi voisi sanoa, että tuolla vaihtomäärällä "matti meikäläinen" ajelee siviiliautollaan pari kierrosta maapallon ympäri.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Hienosti ajoi Kimi toiseen ruutuun Shanghain GP:ssä! Toivottavasti talli vielä taktikoisi oikein kisan renkaat, polttoaineen ja varikkokäynnit.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Mersuilta vahva aika-ajo. Samoin Kimi ja Alonso vetivät molemmat semmoisen perus suorituksen. Webberin jääminen radan varteen varmasti kiihdyttää kaikenlaisia spekulaatioita. Itse vaan olen sitä mieltä, että ihan puhdas vahinko oli kyseessä. Hauska nähdä, miten tuo Vettelin ja Buttonin taktikointi sitten onnistuu kisassa. Itse olen kyllä vähän epäileväinen. Loppuun sanon vielä, että Bottakselta ensimmäinen isompi virhe tänään, joka maksoi hänelle paikan toisessa osiossa.

Kisasta tulee varmasti taas hyvä jo ihan noiden erilaisten rengastaktiikoiden takia. Mersujen kisavauhti edelleen vähän arvoitus, mutta eiköhän nuo taistele myös voitosta. Kimi ja Alonso myös mukana voittokamppailussa. Vettel ja Red Bull pieni arvoitus vielä tällä hetkellä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vertailuksi voisi sanoa, että tuolla vaihtomäärällä "matti meikäläinen" ajelee siviiliautollaan pari kierrosta maapallon ympäri.

Hyvä tietopläjäys vaihdoista, mutta vertaus ontuu. Aika paljon riippuu missä ajelee. F1-autokin varmaan vaihtaisi vähemmän jos ajaisi suoraa tietä maailman ympäri.

Mä tulin tänä aamuna 1,5km autolla duuniin ja vaihdoin 8-10 kertaa. Tuo 3150 vaihtoa tulee mulle täyteen duunimatkoilla siis 472,5 km:n matkalla (jos 10 vaihtoa per 1,5km).

Jos taas vetelisin Berlingollani 5km pitkää F1-rataa ympäri vaikka tuon pari kertaa pallon ympäri eli 80000 km. Se olisi 16000 kierrosta eli ~0,2 vaihtoa per kierros. Häh?

Edit: 80000km : 3150 vaihtoa = 25,4km/vaihto. Kuka tunnustaa?
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Aika iso luotto on kimiin huomenna, kunhan vaan ne taktiikat natsaisi niin on keskikoroke ihan haarukassa.

Iso riski on vettelin ja buttonin taktiikassa, isoimmassa ruuhkassa ekat mutkat ja startti kovemmilla renkailla->vähemmän pitoa. Saa nähdä.
Paras lähtökohta kilpailuun, mitä räikkösellä on ollut kenties ikinä?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mites Kiinassa vaikuttaa tuo paskaisemmalta puolelta lähteminen? Tietenkin eturivi on aina hyvä asia, mutta jos jää sutimaan niin takaa tullaan kovaa. Paitsi että sutiihan se 4/6-paikalta lähtijäkin.

Ekan kiekan jälkeen sijoilla 2-3 niin hyvältä näyttää.

Paras paikka Lotus-uralla tosiaan, mutta onhan Kimillä 16 paalupaikkaa aikaisemmilta kausilta. Tutussa ympäristössä siis (eturivi).
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vähän pelkään, että takaa tulee kuskeja muutama ohi heti 1. kierroksella. Mahdollisuudet tietenkin silti paremmat kuin aikaisemmin tällä kaudella, joten ei se katastrofi olisi, jos sijoitus tippuisikin 4. tai 5.. Toivottavasti kuitenkin onnistuisi ottamaan kärkipaikan heti lähdössä. Toivottavasti Kimi pystyy vetämään pehmeillä hieman pidempään kuin muut ja renkaat kestäisivät muutenkin muita paremmin. Mersulla ainakin on tunnetusti näitä kulumisongelmia ollut, joten uskon, että taistelu voitosta käydään Alonson kanssa. Kahdella stopilla pitäisi päästä, onneksi kaikki kovat renkaat ovat vielä täysin käyttämättömiä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lainaus liveseurannasta:

Olivat laskeneet, ettei paalupaikkaa tule edes pehmeällä renkaalla, joten siksi kovempi seos.

Nythän tässä käy niin, että kärki tulee varikolle jo jopa alta kymmenen kierroksen, niin silloin Vettel ja Button kovemmalla seoksella jatkavat ajamistaan ja ottavat kärkipaikat.

No shit! Mutta voivat menettää heti lähdössä useamman sijan jos vähänkin hölmöilee tai startti ei toimi. Alussa kun kaikki ajavat nipussa on ohittaminen suht vaikeaa eikä DRS:ää saa käyttää. No aamulla se selviää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mersulla ainakin on tunnetusti näitä kulumisongelmia ollut, joten uskon, että taistelu voitosta käydään Alonson kanssa. Kahdella stopilla pitäisi päästä, onneksi kaikki kovat renkaat ovat vielä täysin käyttämättömiä.
Nico voi olla suht korkeallakin huomenna. Äijä osaa säästää renkaita niin kuin Kimikin. Olisihan Nico viime kisassa säästänyt paremmin renkaita kuin tallikaverinsa ja bensaakin taisi olla enemmän. Hamiltonilla on kuluttava ajotyyli.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nico voi olla suht korkeallakin huomenna. Äijä osaa säästää renkaita niin kuin Kimikin. Olisihan Nico viime kisassa säästänyt paremmin renkaita kuin tallikaverinsa ja bensaakin taisi olla enemmän. Hamiltonilla on kuluttava ajotyyli.

Hamilton hajottaa aina etenkin oikeanpuoleisen eturenkaan hyvin nopeasti. Jos puheet siitä, että pehmeät renkaat alkavat olla murusina jo muutaman kierroksen jälkeen pitävät paikkansa, niin Vettel ja Button saattavat olla hyvinkin korkealla jo ennen kuin 10 kierrosta on ajettu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arvelivat Maikkarin lähetyksessä, että varikkoruletti pyörähtää käyntiin jo viiden ajetun kierroksen jälkeen. Buttonin ja Vettelin tulee saada hyvät lähdöt jos meinaavat hyötyä kovemmasta seoksesta. Jos molempien ohi painaa pari-kolme kuljettajaa, niin etu valuu hukkaan aika nopeasti. Eroa kärkeen voi olla parikymmentä sekuntia viiden kierroksen jälkeen, varsinkin jos jäävät jumiin ruuhkaan.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arvelivat Maikkarin lähetyksessä, että varikkoruletti pyörähtää käyntiin jo viiden ajetun kierroksen jälkeen. Buttonin ja Vettelin tulee saada hyvät lähdöt jos meinaavat hyötyä kovemmasta seoksesta. Jos molempien ohi painaa pari-kolme kuljettajaa, niin etu valuu hukkaan aika nopeasti. Eroa kärkeen voi olla parikymmentä sekuntia viiden kierroksen jälkeen, varsinkin jos jäävät jumiin ruuhkaan.

Vettelin ja Buttonin ero ei varmasti ole kärkeen pariakymmentä sekuntia, jos kärjessä pehmeät renkaat kestävät vain sen viisi kierrosta. Harjoituksien perusteella pehmeät ovat 1-1,5 sekuntia kierroksella nopeampia, mutta vain muutaman kierroksen ennen kuin vauhti alkaa hiipua puoli sekuntia per kierros.

Pehmeillä aloittavillahan se suurin riski on tuossa joutua ruuhkaan ensimmäisten stoppien jälkeen, koska pysähdykseen tarvittavaa parinkymmenen sekunnin kaulaa ei viidessä kierroksessa revitä. Vettel ja Button menevät varmasti ohi, mutta ratkaisevaa on mihin kohtaan tuota keskikastia kärkiryhmä palaa. Siinä tuhrautuu äkkiä aikaa, kun juuttuu kovemmilla renkailla startanneiden taakse ja samalla Vettelille avautuu tyhjä baana.

Suurin etu kovemmilla renkailla starttavilla on kuitenkin siinä, että pehmeät renkaat voi jättää viimeiseksi, jolloin rata on parhaimillaan ja auto kevyimmillään, minkä pitäisi auttaa rengaskulutuksessa. Pehmeät siis kestävät kenties 2-3 kierrosta pidempään kuin alussa, joten viimeinen stoppi voidaan sitten ajoittaa sen tiedon mukaan, miten pitkään muilla pehmeät kestivät.

Kovempien pitäisi kestää noin parikymmentä kierrosta, joten periaatteessa pitäisi olla mahdollista selvitä 56 kierroksen kisasta kahdella stopilla. Ensin kovemmilla kaksi noin 24 kierroksen stinttiä ja pehmeillä maaliin. Riskitaktiikka, koska erityisesti lähdössä voi käydä taempaa lähtiessä huonosti, mutta enpä kuitenkaan ihmettelisi, vaikka Vettel nousisi tuolta vielä onnistuneella taktiikalla voittoon asti.

Joka tapauksessa erittäin mielenkiintoinen kisa tulossa eikä Kimilläkään pitäisi olla huonot saumat korkeimmalle palille, kun lähtee kerrankin eturivistä. Ratkaisevaa on se, miten pehmeät kestää ja millaisiin asetelmiin palaa ekalta stopilta. Jos jää jonnekin Bottaksen Williamsin ja koko keskikastin taakse, niin vaikeaa tulee.


Skyn lähetyksessä muuten huhuiltiin vahvasti, että Kovalainen palaisi Bahrainissa Caterhamin rattiin, testikuljettajana. Eli ajaisi perjantain vapaat harjoitukset ja antaisi autosta palautetta, kun maksukuskit van der Garde ja Pic eivät osaa ilmeisesti kehittää autoa.

Tiedä sitten, mutta olisi jotenkin aika heikkimäinen ratkaisu palata kiltisti Caterhamille sen jälkeen, kun ensin on näytetty tylysti ovea. Aikamoista alentumista Heikiltä, jos tuollaisen kohtelun jälkeen lähtee tämän hetken surkeimpaan F1-talliin vaikka paniikkinappulan päällä istuva Fernandes anelisi takaisin kilpakuskiksikin. Kolme vuotta tuli jo ajeltua sijasta 19, eikä tuolla autolla ole enää sitäkään tarjolla. Pitäköön siis tunkkinsa.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Skyn lähetyksessä muuten huhuiltiin vahvasti, että Kovalainen palaisi Bahrainissa Caterhamin rattiin, testikuljettajana. Eli ajaisi perjantain vapaat harjoitukset ja antaisi autosta palautetta, kun maksukuskit van der Garde ja Pic eivät osaa ilmeisesti kehittää autoa.

Tiedä sitten, mutta olisi jotenkin aika heikkimäinen ratkaisu palata kiltisti Caterhamille sen jälkeen, kun ensin on näytetty tylysti ovea. Aikamoista alentumista Heikiltä, jos tuollaisen kohtelun jälkeen lähtee tämän hetken surkeimpaan F1-talliin vaikka paniikkinappulan päällä istuva Fernandes anelisi takaisin kilpakuskiksikin. Kolme vuotta tuli jo ajeltua sijasta 19, eikä tuolla autolla ole enää sitäkään tarjolla. Pitäköön siis tunkkinsa.

Olisihan se toisaalta nöyrää/nöyryyttävää palata Caterhamille testikuskiksi, mutta näin asiassa valoisia puoliakin.
Jos ja kun Heikki tähtää vielä kisakuskiksi, niin ei varmasti ole haitaksi pitää tuntumaa yllä ja tottua näihin renkaisiin jos ovat seuraavana vuonna samanlaiset. Mahdollinen Caterhamin tulosten paraneminen voisi osoittaa Heikin kyvyt autonkehittäjänä.
Mahdollisuus jossain vaiheessa päästä kisakuskiksi on aina olemassa. Toisella foorumilla joku hoksasi sen, että olisihan se hupaisaa jos testikuljettaja saa rahaa ja maksukuskit ovat mitä ovat. Eli eipä kukaan normaali ihminen rahasta kieltäydy ja vaikka Heikillä rahaa olisi niin tuskin lisäansio pahaa tekisi.
Samalla hän saisi olla mukana formulasirkuksessa ja ajaa formulaa, mikä luultavammin on helvetin siistiä vaikka millainen lousku Caterham olisi kyseessä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jotenkin en jaksa uskoa Vettelin ja Buttonin taktiikkaan. Jos lähdössä pari autoa menee ohi niin se "etu" on jo menetetty. Toki en tiedä kuinka paljon toi rata sitten paranee kisan lopussa, mutta muistan kun Australiassa Sutilin hyvä kisa meni ihan pilalle, kun hän joutui ottamaan ne pehmeät renkaat käyttöön kisan lopussa niille viimeisille kierroksille.

Räikkösen kisa ratkeaa lähdössä. Ferrarit ovat hyviä starttaamaan joten en olisi yhtään ihmeissäni jos Räikkönen olisi ulkona kolmen kärjestä lähdön jälkeen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllä siinä niin vaan kävi, että Webber sai rangaistuksen polttoaineen loppumisesta aika-ajoissa. Suoritus on hylätty ja paikaksi määrättiin viimeinen ruutu.

RedBull kuitenkin taktikoi ja vaihtoi vielä Webberin autoon vaihdelaatikon ja bensapumpun. Nyt lähtöpaikkana on varikon portti.

Hyvällä autolla tuoltakin ajaa pisteille, mutta voittoon tuskin on mitään mahdollisuuksia. Eikä varsinkaan Webberin ajamana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös