Formula 1 – kausi 2013

  • 591 390
  • 1 881

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi Sebun täytyisi pyytää anteeksi, että hän haluaa ajaa kilpaa eikä noudata säälittäviä tallimääräyksiä, varsinkin kun Webber johti kisaa sen takia että talli sössi Sebun varikkopysähdyksen ajankohdan kanssa.

Koska Redbull on hänen työnantajansa? Haistatko itse usein duunissa pitkät esimiehesi/työnantajasi määräyksille ja toimit vain omien halujesi mukaan?
 
Suosikkijoukkue
KK
Totta kai Webber "totteli" tallimääräystä, kun se oli hänen edukseen. Sebulle iso peukku, että haistatti pitkät tälle formuloihin pesiintyneelle syövälle. Vielä, kun olisi jättänyt ne turhat anteeksipyynnöt pois. Miksi Sebun täytyisi pyytää anteeksi, että hän haluaa ajaa kilpaa eikä noudata säälittäviä tallimääräyksiä, varsinkin kun Webber johti kisaa sen takia että talli sössi Sebun varikkopysähdyksen ajankohdan kanssa.
Taidat nyt unohtaa, kuinka paljon Mark oli Vetteliä edellä. Webber hiljensi vauhtia selvästi, kun taas Vettel ei. En usko millään, että Vettel olisi saanut Webberiä kiinni, ilman tallimääräystä. Sen takia se oli ruma temppu. Olisi eri asia, jos Vettel olisi jo valmiiksi ollut aivan Webberin kannassa kiinni. Wbber taisi vielä juuri ennen tallimääräystä tehdä kisan nopeimman kierroksen. Joten kyllä Markille voitto olisi kuulunut. Siksi Vettel pyysi anteeksi, tajusi varmasti mitä teki.
Koska Redbull on hänen työnantajansa? Haistatko itse usein duunissa pitkät esimiehesi/työnantajasi määräyksille ja toimit vain omien halujesi mukaan?
Tätä olin myös itse tulossa kirjoittamaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eiköhän talli antanut käskyn sen takia etteivät RB-autot klikkaa toisiaan radalta ulos kilpailessa. Olisi äkkiä valunut varma kaksoisvoitto pisteettömäksi kisaksi. Ehkä kilpailun kannalta typerä käsky, mutta tallin kannalta hyvinkin ymmärrettävä.

Niin ja ainakin ensimmäisen kisan perusteella äärirajoilla ajettaessa Red Bullin auto oli hyvinkin ankara renkaille joten jos kuskit olisi taistelleen keskenään olisi saattanut käydä niin että sieltä olisi ollut pakko tulla yksi lisäkerta varikolle ja Mersut olisikin päässeet fiksusti ajaen edelle. Sen lisäksi bensan kulutus on aivan erilaista jos autosta revitään maksimaalista suorituskykyä ulos, sekin olisi voinut nousta ongelmaksi - kuten ilmeisesti Hamiltonilla oli bensa jossain määrin ongelmana.

Minusta myös Nicon määräys oli tallin kannalta ymmärrettävä vaikkakin Nico näytti olevan selvästi Hamiltonia nopeampi. Harmi että näitä määräyksiä aletaan antamaan jo kauden toisessa kilpailussa kun MM-taisto on tietenkin vielä ihan auki.

Koska Redbull on hänen työnantajansa? Haistatko itse usein duunissa pitkät esimiehesi/työnantajasi määräyksille ja toimit vain omien halujesi mukaan?

Ja vieläpä niin että samalla kun olet itsekäs ja teet juuri niin kuin haluat työnantajan määräyksistä välittämättä, aiheutat työkaverillesi tietoisesti ongelmia. Mahdat olla silloin mieluinen ja arvostettu työkaveri työporukassa.
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mercedes tallin sisälläkään ei kaikki näytä olevan tallimääräyksestä samaa mieltä. Mersun johtokunnan jäsen Niki Lauda ei ole tyytyväinen Brownin päätökseen ja aikoo jutella Rossin kanssa.
Jep. Jos ykköskuski olisi ollut takana, ja nopeampi, niin olisi tullut se klassinen F1-viesti "Nico, Lewis is much faster than you".
 
Suosikkijoukkue
KK
SuomiF1:n sivuilla on paljon juttuja Vettel-Webber asiasta. Skysportsin tv-kanava haastatteli Webberiä ja hän sanoi, että "minun pitää ottaa lääkkeeni ennen seuraavaa kilpailua" ja että "paljon on ajstuksia päässä".
Saman kanavan F1-asiantuntija sekä ex-kuski Martin Brundle arvoi, että tilanne on tallin sisällä vaikea.

uutinen: suomif1.com

Samalta sivulta löytyi myös, kuinka tuohtunut toinen entinen f1-kuski John Watson on. Hänen mielestään taas RedBullin pitäisi asettaa Vettel yhden kilpailun kilpailukieltoon. Hänen mielestään tallipäällikkö Christian Hornerin johtajuus on tullut tapauksen seurauksena kyseenalaiseksi. Toki tätä pomolle ei sanota ei jo käsiteltiinkin tässä aikaisemmin, mutta mielestäni se on varmaa, että RedBull ei anna tästä mitään sanktiota Vettelille. Onhan hän tuonut RedBullin maailmanmestariksi 3 kertaa putkeen ja lisää on luvassa vain jos Vettel pysyy tallissa.

uutinen: suomif1.com


Uskaltaisin muuten väittää, että jos Webberin tilalla olisi ollut Kimi, ei Vettel olisi ko. ohitusta tehnyt.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Silloin kun tuo ohitus tuli livenä, me ei tiedetty että multi 21 oli annettu kuljettajille. Tuli mieleen että mitähän olisi tapahtunut jos tilanteessa olisi tullut kolari ja molemmat olisivat keskeyttäneet. Siitähän vasta olisivat saaneet kunnon sopan valmiiksi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Samalta sivulta löytyi myös, kuinka tuohtunut toinen entinen f1-kuski John Watson on. Hänen mielestään taas RedBullin pitäisi asettaa Vettel yhden kilpailun kilpailukieltoon. Hänen mielestään tallipäällikkö Christian Hornerin johtajuus on tullut tapauksen seurauksena kyseenalaiseksi. Toki tätä pomolle ei sanota ei jo käsiteltiinkin tässä aikaisemmin, mutta mielestäni se on varmaa, että RedBull ei anna tästä mitään sanktiota Vettelille. Onhan hän tuonut RedBullin maailmanmestariksi 3 kertaa putkeen ja lisää on luvassa vain jos Vettel pysyy tallissa.
Sehän voi olla, että Vettel on rangaistuksen saanut mutta tätä ei medialle kerrota. Huippukuskeilla on usein voittobonukset ja voi hyvinkin olla että RBR on maksanut kisan voittobonuksen Vettelin sijaan Webberille. Mielestäni tälläinen rangaistus on jopa todennäköinen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sehän voi olla, että Vettel on rangaistuksen saanut mutta tätä ei medialle kerrota. Huippukuskeilla on usein voittobonukset ja voi hyvinkin olla että RBR on maksanut kisan voittobonuksen Vettelin sijaan Webberille. Mielestäni tälläinen rangaistus on jopa todennäköinen.
Mikä rangaistus se sellainen on, mikä ei tunnu missään. En usko Vettelin niin kipeästi rahaa tarvitsevan edes. Tästäkin oli jo spekulaatiota uutisessa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Sehän voi olla, että Vettel on rangaistuksen saanut mutta tätä ei medialle kerrota. Huippukuskeilla on usein voittobonukset ja voi hyvinkin olla että RBR on maksanut kisan voittobonuksen Vettelin sijaan Webberille. Mielestäni tälläinen rangaistus on jopa todennäköinen.

Voihan se olla, että tuollainen rangaistus on annettu. Mutta tuntuisiko se Vettelistä rangaistukselta? Tai lohduttaisiko Webberiä? Molemmat tienanneet (kymmeniä) miljoonia urallaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mikä rangaistus se sellainen on, mikä ei tunnu missään. En usko Vettelin niin kipeästi rahaa tarvitsevan edes. Tästäkin oli jo spekulaatiota uutisessa.
Ilmaisin asian hieman väärin. Enemmänkin tämä bonus olisi tarkoitettu lievittämään Webberin vitutusta, mutta se olisi otettu pois Vettelin voittobonuksen muodossa. Eihän se nyt varmaan mikään iso summa kummallekaan ole, mutta se olisi lähinnä symbolinen ele Webberia kohtaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ilmaisin asian hieman väärin. Enemmänkin tämä bonus olisi tarkoitettu lievittämään Webberin vitutusta, mutta se olisi otettu pois Vettelin voittobonuksen muodossa. Eihän se nyt varmaan mikään iso summa kummallekaan ole, mutta se olisi lähinnä symbolinen ele Webberia kohtaan.

Webberiä tuskin moiset symbooliset eleet lämmittää. Webberilläkään ei noita voittoja uraltaan ole kuin yhdeksän kappaletta, joten tuo 10 olisi maistunut varmasti. Ja vielä tapa jolla se voitto vietiin, niin voi olla hankala unohtaa asiaa. Ja en pitäisi mahdottomuutena sitä, että RB olisi maksanut Webberille voittobonukset. Ei ne Red Bullin henkilökunnan ilmeetkään mitenkään erityisen riemukkaita olleeet siihen nähden, että talli oli juuri saavuttanut kaksoisvoiton. Kyllähän jokainen F-1 sirkusta seuraava tajuaa sen kuinka halvalla tavalla Vettel voiton otti. Ja tuo oli vasta kauden toinen kilpailu, joten Webberhän on täysin mm-taistelussa mukana.

Oikeastaan mua vituttaa tuossa hommassa melkein eniten se, että Vettel selitteli jotain liirumlaarumia kisan jälkeen. Olisi todennut rehellisesti että vittu mestaruudestahan täällä ajetaan ja sillä selvä. Kusipäinenhän tuo temppu olisi ollut joka tapauksessa, mutta nyt nuo "se oli vahinko" selitykset jättävät kuvan lapsellisesta ja vastuuta pakenevasta henkilöstä.

Jo on kumma kun toivoo Alonson voittavan mestaruuden ennemmin mitä Vettelin. Onneksi on Räikkönen.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Itse olin ainakin erittäin innoissani kun Red Bullit alkoivat kamppailemaan voitosta, ja toivoin Niconkin esittävän sen verran kivestä, että olisi kaasutellut podiumille. Yllätti, että miten pahoillaan ihmiset ovat Webberin puolesta, enkä oikein itsekään enää tiedä, että miten päin pitäisi asiasta ajatella...

Oli miten oli, Sebastian Vettelistä kyllä huokuu sellainen schumimainen voittajan tinkimättömyys, siinä kisan jälkeen odotushuoneessa löi Webberiä kyllä todella pitkällä ja kylmällä katseella, kotisohvallakin pystyi aistimaan minkälaisen henkisen niskalukon Vettel tallikaveristaan otti. Hienoa draamaa ja asetelmia kauteen heti maaliskuussa!

Just nyt ärsyttää että seuraavaan kisaan on vielä kolme viikkoa!
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse olin ainakin erittäin innoissani kun Red Bullit alkoivat kamppailemaan voitosta, ja toivoin Niconkin esittävän sen verran kivestä, että olisi kaasutellut podiumille. Yllätti, että miten pahoillaan ihmiset ovat Webberin puolesta, enkä oikein itsekään enää tiedä, että miten päin pitäisi asiasta ajatella...
Tästä iso sama. Nico olisi ollut nopeampi kuin Louis. Sen takia samaa mieltä. Nico olisi oikeasti ansainnut voiton ja niin kuin Niki Lauda, Mercedes-tallin johtokunnan jäsen Niki Lauda sanoi: "- Urheilullisesta näkökulmasta se oli väärin. Hänen olisi pitänyt antaa mennä. Siten Nico olisi tullut kolmanneksi, Lauda sanoi Rosbergin pidättelemisestä RTL-kanavalle.
- Meidän täytyy keskustella Rossin kanssa, onko tämä se strategia, jota tästä eteenpäin käytetään, Lauda linjasi."

lainaus: mtv3.fi/f1

Oli miten oli, Sebastian Vettelistä kyllä huokuu sellainen schumimainen voittajan tinkimättömyys, siinä kisan jälkeen odotushuoneessa löi Webberiä kyllä todella pitkällä ja kylmällä katseella, kotisohvallakin pystyi aistimaan minkälaisen henkisen niskalukon Vettel tallikaveristaan otti. Hienoa draamaa ja asetelmia kauteen heti maaliskuussa!
Kyllä Vettel oli enemmänkin pahoillaan/vittuuntuneen näköinen. Tiesi tallimääräyksestä ja tajusi siellä mitä tuli tehtyä. Osoitti olevansa kusipää ja thats it. Tiesi, että ilman tallimääräystä ei olisi ohittanut Markia. Sen takia ihmiset ovat vittuuntuneita täällä Vettelin sunnuntaiseen toimintaan.

edit: kyllä siellä on hyvin selvästi sanottu Vettelille miten toimitaan ko. tilanteessa ja linkki uutiseen: sportti.com. ei mennyt siis Vettelin anteeksipyyntö läpi?

edit2: luinpa jotain mitä en oikein edes usko todeksi. Hamilton olisi sanonut, että Rosberg olisi pitänyt päästää ohi. Toto Wolff ja Niki Lauda olis myös samaa mieltä ja Ross Brown ottaa syyt niskoilleen ja linkki uutiseen: sportti.com
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Oli miten oli, Sebastian Vettelistä kyllä huokuu sellainen schumimainen voittajan tinkimättömyys, siinä kisan jälkeen odotushuoneessa löi Webberiä kyllä todella pitkällä ja kylmällä katseella, kotisohvallakin pystyi aistimaan minkälaisen henkisen niskalukon Vettel tallikaveristaan otti. Hienoa draamaa ja asetelmia kauteen heti maaliskuussa!

Kyllä se oli Webber joka loi pitkän ja kylmän katseen. Vettelhän yritti sovitella takahuoneessa, mihin Mark vain tuumasi että "Multi21". No, Webber tulee kostonsa ottamaan tällä kaudella. Minkäänlaisia apuja mestaruustaistelussa Vettelin on turha odottaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Häkkinen tuomitsi IS:ssä Vettelin tempun ja Kekeä lainatakseni, eihän siitä voi olla kuin yhtä mieltä. Mika oli sitä mieltä, että samalla alkoi Vettelin lähtölasku Red Bullilta, mikä merkitsenee Alonson lähtölaskentaa Ferrarilta.

Aikamoinen ruletti pyörähtäisi käymään mikäli Vettel vaihtaisi punaisiin. Minä pidän sitä jopa todennäköisenä. Alonso tuskin ajanee Vettelin tallikaverina eikä Ferrarin politiikkaan kuulu pitää kahta vahvaa kuljettajaa.

Alonson tilanne saattaisi mennä tukalaksi tässä tapauksessa. Mersu panostaa Hamiltoniin, MC Larenille tuskin Alonsolla on enää asiaa. Red Bullita saattaa jopa kummatkin paikat avautua. Toisen täyttänee Räikkönen ja toiseen voisi Rosberg tulla kysymykseen. Tällöin olisi vaihtoehtona vain Lotus.

Vaikka Lotus on nyt onnistunut hyvin auton rakentamisessa, niin pidän kysymysmerkkinä onko Lotuksella resursseja kehittää tämänkauden autoa ja samalla valmistautua sääntömuutoksiin.

Kaikki on siltikin Alonsolla omissa käsissä mestaruus Ferrarilla tänävuonna niin ei mitään hätää. Pari heikompaa kisaa ja Massalle onnistumisia niin saattaa alkaa samanlainen ulostus kun Kimin kohdalla joka sentään oli ajanut tallille maailmanmestaruuden ja kaksi valmistajien mestaruutta Massan kera. Paineita ainakin Oviedon miehellä on Kiinan kisaan. Massan tulevaisuus punaisissa näyttä tällähetkellä paremmalta kuin Alonson.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eikö ketään muuta häiritse se, että Lotus ei päästänyt Kimiä Grosjeanin edelle Malesiassa. Kauden lopussa näyttää typerältä, kun mestaruus on mennyt pisteellä ohi suun ja sitten tajutaan, että yhdellä tallimääräyksellä homma olisi ollut hallussa.

Perusteluina varmaan käytetään kauden alkua ja sitä, että Grosjean oli niin paljon edellä. Silti ei olisi varaa menettää turhaa noita paria pistettä. Erityisesti tämä on ongelma, koska kyseessä ei ollut se, että olisi viety Grosjeanilta huippusijoitus vaan ainoastaan tiputettu sijalta 6 sijalle 7. Kimi kuitenkin on selkeästi asetettu ykköskuskin asemaan, joten miksi hommaa ei viedä loppuun asti?

Itse asiassa mielestäni olisi ollut järkevää myös RB:lla päästää suosiolla Vettel ohi, Webber on kuitenkin jo nähty. Kauden lopussa tilanteen salliessa sitten tasattaisiin puntit. Mercedeksen päätös oli hyvä, Lewis on potentiaalisempi menestyjä kuin Nico.
 

Soolo

Jäsen
Eikö ketään muuta häiritse se, että Lotus ei päästänyt Kimiä Grosjeanin edelle Malesiassa. Kauden lopussa näyttää typerältä, kun mestaruus on mennyt pisteellä ohi suun ja sitten tajutaan, että yhdellä tallimääräyksellä homma olisi ollut hallussa.

Itse asiassa mielestäni olisi ollut järkevää myös RB:lla päästää suosiolla Vettel ohi, Webber on kuitenkin jo nähty. Kauden lopussa tilanteen salliessa sitten tasattaisiin puntit. Mercedeksen päätös oli hyvä, Lewis on potentiaalisempi menestyjä kuin Nico.

Samaa mieltä melkein kaikesta. Lotuksen pitäisi todellakin panostaa vain Kimiin näissä tilanteissa, sillä merkkimestaruuteen ei ole rahkeita, mutta kuljettajapokaaliin sentään jotain saumoja. Sen sijaan tuota Mersun tilannetta en täysin ymmärrä, en ole viime vuosina lajia erityisen tarkasti jaksanut seurata, mutta onko mm. Schumilla lattiaa pyyhkinyt Saksan Nico tosiaan heti alkuunsa automaattisesti kakkosen asemassa Hamiltonin tullessa tiimiin?
 

RDivis

Jäsen
Perusteluina varmaan käytetään kauden alkua ja sitä, että Grosjean oli niin paljon edellä. Silti ei olisi varaa menettää turhaa noita paria pistettä. Erityisesti tämä on ongelma, koska kyseessä ei ollut se, että olisi viety Grosjeanilta huippusijoitus vaan ainoastaan tiputettu sijalta 6 sijalle 7. Kimi kuitenkin on selkeästi asetettu ykköskuskin asemaan, joten miksi hommaa ei viedä loppuun asti?
Onko Kimi ihan virallisesti asetettu tallin puolesta edelle. Juu, uudet osat hän saa ensin, mutta siihen vaikuttaa varmasti Lotuksen taloudelliset asiat. Lotus ei vaikuta tallilta, jossa radalla tapahtuvaan kilpailuun haluttaisiin puuttua tässä vaiheessa.

Kimi ei myöskään todennököisesti kannusta tiimiä tälläiseen tässä kohtaa kautta. Alonso on varmasti sormi napilla varikkomuurin suuntaan, joka kisassa, jossa Ferrarit peräkkäin ajavat. Eikä siinäkään kai(?) varsinaisesti mitään pahaa ole. Kyse on vain erilaisista persoonista ja kilpailijoista.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Samaa mieltä melkein kaikesta. Lotuksen pitäisi todellakin panostaa vain Kimiin näissä tilanteissa, sillä merkkimestaruuteen ei ole rahkeita, mutta kuljettajapokaaliin sentään jotain saumoja. Sen sijaan tuota Mersun tilannetta en täysin ymmärrä, en ole viime vuosina lajia erityisen tarkasti jaksanut seurata, mutta onko mm. Schumilla lattiaa pyyhkinyt Saksan Nico tosiaan heti alkuunsa automaattisesti kakkosen asemassa Hamiltonin tullessa tiimiin?

Nämähän ovat mielipidekysymyksiä, mutta esimerkiksi viime kaudella Nico ei pyyhkinyt Schumilla lattiaa enää loppukaudesta, ja on mielestäni jokseenkin hajuton ja mauton kuljettaja muutenkin. Sen sijaan Lewista pidän erittäin nopeana ja potentiaalisempana mestarina kuin Nicoa.

Hieman tuo edellisen kisan tallimääräys haiskahtaa siltä, että Lewis on ykköskuski. Muulla tavoin olisi vaikea perustella päätöstä jäädyttää tilannetta erityisesti kilpailun lopussa, jolloin Hamiltonilta oli menovesi vähissä. Olisihan voitu määrätä, että nopeampi Nico saa mennä suosiolla ohi.

Onko Kimi ihan virallisesti asetettu tallin puolesta edelle. Juu, uudet osat hän saa ensin, mutta siihen vaikuttaa varmasti Lotuksen taloudelliset asiat. Lotus ei vaikuta tallilta, jossa radalla tapahtuvaan kilpailuun haluttaisiin puuttua tässä vaiheessa.

Kimi ei myöskään todennököisesti kannusta tiimiä tälläiseen tässä kohtaa kautta. Alonso on varmasti sormi napilla varikkomuurin suuntaan, joka kisassa, jossa Ferrarit peräkkäin ajavat. Eikä siinäkään kai(?) varsinaisesti mitään pahaa ole. Kyse on vain erilaisista persoonista ja kilpailijoista.

Sitähän en tiedä, mitä tallissa on päätetty. Kuitenkin nuo uudet osat annetaan Kimille ensin, jolloin on mielestäni selvää, että hän on se ykköshevonen. Toki talli pitää yllä imagoa tasaväkisestä kamppailusta - maine säilyy ja mestaruus menee?

Olen samaa mieltä, että Kimi ei ehkä suoraan kannusta tuohon pelailuun, mutta tuskin panisi vastaankaan. Jos Kimi todella on suuri voittaja, kuten häntä lehdistössä kuvataan, niin tällöin ehkä pitäisi vaatia tallipeliä.

Kuten sanottua, Lotus saa tietysti olla puuttumatta asioihin tässä vaiheessa kautta, mutta tällöin ei pidä itkeä kauden lopussa muutaman pisteen tappiota mestaruuskamppailussa.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Häkkinen tuomitsi IS:ssä Vettelin tempun ja Kekeä lainatakseni, eihän siitä voi olla kuin yhtä mieltä. Mika oli sitä mieltä, että samalla alkoi Vettelin lähtölasku Red Bullilta, mikä merkitsenee Alonson lähtölaskentaa Ferrarilta.

Aikamoinen ruletti pyörähtäisi käymään mikäli Vettel vaihtaisi punaisiin. Minä pidän sitä jopa todennäköisenä. Alonso tuskin ajanee Vettelin tallikaverina eikä Ferrarin politiikkaan kuulu pitää kahta vahvaa kuljettajaa.

Juu näin on, talllin selvä kakkoskuski, jonka soppari loppuu, suuttuu niin heitetään sarjan paras (Kimin kanssa) kuski, joka on tuonut 3 mestaruutta tallille ulos. Näin on. Eikä Sebullakaan varmaan mitään hinkua ole siirtyä sarjan parhaasta tallista nykyiseen Ferrariin.

Kaikki puhuvat että Webber olisi voittanut ilman tallimääräystä. Kyllä mutta ilman tallin munausta Sebun varikkokäynnin kanssa Webber ei olisi ikinä mennyt Sebun ohi, joten ymmärrän täysin että Sebu haistatti pitkät ja otti sen paikan mikä hänelle olisi kuulunut ilman tuota tallin sekoilua varikkopysähdyksen ajankohdan kanssa.

Se nyt on varmaa, että Sebu ei Ferrarille siirry niin kauan kuin Santander-Alonso siellä ajelee. Fernandohan ei tunnetusti kestä kilpailua ja sopparissahan huhuillaan olevan juuri pykälä, että Sebu ei saa olla toinen kuski.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Tallien mielessä on varsinkin näin aikaisin vain valmistajien pisteet. Olkoonkin, että siellä oli kolmella kärkipään tallilla autot peräkkäin ja sikäli ykköskuski-kakkoskuskiasetelmat olisi voinut hoitaa helposti, mutta varsinkin Lotuksen kohdalla talli varmasti yrittää saada Grosjeanin kilpailukykyisemmäksi ja nyt mies oli ihan ajamalla tallikaveria nopeampi. Olisi ollut varmaan mahtava juttu motivaation kannalta joutua päästämään tallikaveri ohi ylivoimaisessa johdossa. Jotakin samankaltaista voisi ajatella Red Bullinkin kohdalla, mutta sitten asia otettiin Vettelin toimesta omiin käsiin. Hamilton-Rosberg-kaksikon kohdalla onkin sitten useampia mahdollisuuksia. Tässä vaiheessa kautta ketään kärkitallin kuskia ei voi laskea pois mestaruustaistelusta, koska aivan mitä tahansa voi tapahtua. Vettel saa Massan tyylisesti jonkun osan päähänsä niin Webber onkin sitten se ykköskuski jne.
 

RDivis

Jäsen
Juu näin on, talllin selvä kakkoskuski, jonka soppari loppuu, suuttuu niin heitetään sarjan paras (Kimin kanssa) kuski, joka on tuonut 3 mestaruutta tallille ulos. Näin on.
Etkö ymmärrä tuota pointtia? Häkkisen pointti tuosta lähtölaskennasta tuskin liittyy mitenkään siihen, että Webber hieman suutahti. Uskoisin kyseessä olevan ennemminkin luottamukseen viittava asia. Jos RBR:llä koettaisiin, että he eivät voi luottaa Seb:iin ihmisenä ja ennen kaikkea työntekijänä, joka hän loppujen lopuksi vain on. Eikö silloin olisi loogista, että hän saisi ennen pitkää lähteä? Tässä kohtaa en usko maailmanmestaruuksienkaan painavan.

Mutta toisaalta en usko, että siellä mikään luottamus on vielä mennyt. Todennäköisesti Seb on istutettu alas ja hänelle on muistutettu hänen "paikastaan" tallissa. Joka tarkoittaa käytännössä jotain seuraavaa "et päätä tiimin isoista strategisista linjauksista, sinä ajat"

Toki on vaihtoehto, jossa talli on tyytyväinen Sebiin ja mitään isompaa ei tehdä, en tiedä.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tallien mielessä on varsinkin näin aikaisin vain valmistajien pisteet. Olkoonkin, että siellä oli kolmella kärkipään tallilla autot peräkkäin ja sikäli ykköskuski-kakkoskuskiasetelmat olisi voinut hoitaa helposti, mutta varsinkin Lotuksen kohdalla talli varmasti yrittää saada Grosjeanin kilpailukykyisemmäksi ja nyt mies oli ihan ajamalla tallikaveria nopeampi. Olisi ollut varmaan mahtava juttu motivaation kannalta joutua päästämään tallikaveri ohi ylivoimaisessa johdossa. Jotakin samankaltaista voisi ajatella Red Bullinkin kohdalla, mutta sitten asia otettiin Vettelin toimesta omiin käsiin. Hamilton-Rosberg-kaksikon kohdalla onkin sitten useampia mahdollisuuksia. Tässä vaiheessa kautta ketään kärkitallin kuskia ei voi laskea pois mestaruustaistelusta, koska aivan mitä tahansa voi tapahtua. Vettel saa Massan tyylisesti jonkun osan päähänsä niin Webber onkin sitten se ykköskuski jne.

Olet tietysti oikeassa siinä, että merkkimestaruuspisteet ovat mielessä tässä vaiheessa. Tosin se ei poista tallitaktikoinnin merkitystä muuten kuin esittämässäsi motivaatiomielessä.

Ja on totta, että mitä vain voi tapahtua. Toisaalta itse ajattelisin niin, että pelataan upporikasta tai rutiköyhää tuon suhteen erityisesti Lotuksen kaltaisen pienemmän tallin asemassa. Lotus on nyt alkukaudella todella vahva ja menettänee asemaansa kauden loppua kohti. Olisi siten luonnollista yrittää kerätä ykköskuskille mahdollisimman paljon pisteitä nopeasti, jotta lopussa olisi pelivaraa. Mikäli pienempi talli kerää kuskeilleen tasaisesti pisteitä, menetetään valtavasti mahdollisuuksia mestaruustaistossa. Lotuksen tilanteessa olisi hyvin perusteltua laittaa kaikki rovot tällä kaudella Kimiin ja jalostaa Grosjeania tulevaisuutta varten. Erityisesti kun Kimi sai mahtistartin kauteen ja Grosjean jäi jämäsijoille.

Sponsorimielessä ottaisin mieluummin kuljettajien mestaruuden kuin merkkimestaruuden ilman kuljettajapystiä. Merkkimestaruus kiinnostaa paljon vähemmän, vaikka palkintorahoja siitä saakin. Pahimmassa tapauksessa tuo tasapäinen kuljettajapolitiikka johtaa McLarenin 2007 vuoden kaltaiseen tilanteeseen. Alonso ja Hämis taisivat molemmat hävitä Kimille pisteellä. Merkkimestaruus tuli, mutta kaudesta jäi vähemmän hyvä maku suuhun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös