Yksi keskeinen pointti täällä on unohtunut Vettel vastaan Webber väännössä. Nimittäin miten Webber alunalkaen pääsi Vettelin ohi? Ei suinkaan ajamalla vaan ensimmäisellä varikkostopilla, kun Red Bull otti Vettelin liian aikaisin hakemaan kuivan kelin renkaat. Virheen huomatessa tallli piti Webberin ulkona pari kierrosta kauemmin, mikä riitti ausille johtopaikkaan.
Oliko sitten tasapuolista ja reilua tallilta tässä kohtaa jäädyttää kuskien välinen tilanne? Sehän oli Red Bullilta todella erikoinen ja kova riski laittaa Vettelille kuivan kelin renkaat ennen kuin kukaan muu oli käynnyt varikolla. Oltiin kyllä lähellä cross over -pistettä, mutta yleensä kärjessä oleva talli odottaa jonkun muun tekevän liikkeen ensimmäisenä, jolloin saa konkreettista dataa vauhtierosta kuivan ja välikelin pyörin välillä. Siksi toisekseen Red Bull ei huomioinnut tuossa sitä, että vaikka Vettelillä olikin kuivan kelin pyörät hän joutui välikelin pyörillä ajaneiden taakse, missä kului paljon aikaa.
Webber sai siis johtopaikan lahjana tallilta. Eikä Vettelin kolmaskaan varikkostoppi mennyt tallin puolelta ihan nappiin, kun edelle pääsi Hamilton, jonka Vettel onnistui kuitenkin ohittamaan radalla.
Erityisten mielenkiintoista on Red Bullien viimeisten stopit ja sitä edeltävät kierrokset. Ennen varikolle tuloa Vettel oli 4,5 sekuntia Webberiä perässä, mutta ajoi sisäänmeno ja ulostulo kierroksen kuin tuulispää. Webberin tullessa seuraavalla kierroksella varikolta ero olikin enää 0,5 sekuntia ja Vettel oli käytännössä rinnalla ensimmäisessä mutkassa. Vettelin ja Webberin kierrosaikavertailua löytyy tuolta:
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=894&graf=3
Oliko sovittu, että viimeisen stopin jälkeen kärjessä oleva ajaa ruutulipulle ykkösenä vai oliko tilanne "jäädytetty" jo ennen stoppeja? Joka tapauksessa vaikka mitä olisi sovittu kilpailijan luonne otti yliotteen Vettelistä, joka näki voiton kiilto silmissään tuossa tilanteessa vain ohitussauman. Ei siinä kohtaa Vettelin rinnalla ollut enää tallikaveri, vaan kilpakumppani, joka piti päihittää.
Voihan tuota Vettelin temppua moralisoida, mutta tietyllä tapaa tuo oli vain odotetun härski liike mestarikuskilta, jotka ovat usein aikamoisia kusipäitä, kun kypärä vedetään päähän.
Sehän on selvää, että näin ei olisi varmasti käynnyt, mikäli osat olisivat olleet toisin päin. Vettelillä on kolminkertaisena maailmanmestarina kiistaton asema tallissa ja hän tietää sen itsekin. Jos 36-vuotias Webber olisi lähtenyt sooloilemaan samalla tavalla, niin hänen ura Red Bullilla olisi todennäköisesti ohi.
Mielenkiintoista nähdä, mitä Red Bull -tallin sisällä seuraavaksi tapahtuu? Vettel on niin tärkeä osa tallin tulevaisuutta, että tuskinpa nuhtelua ihmeempää on odotettavissa tai Vettel nostaa kytkintä. Ottajia varmasti riittäisi.
Tämä tapaus sen sijaan sinetöi sen, että Webberin päivät tallissa ovat luetut viimeistään tämän kauden jälkeen. Vaikea kuvitella, että suhteet tuosta oleellisesti enää lämpenevät. Hyvä, jos vielä tästä kaudesta selviävät ilman yhteenottoja.
Tuleeko Kimi sitten ensi kaudeksi Vettelin tallikaveriksi? Hyviä kavereitahan nuo tuntuvat olevan, mutta Vettel ei ole niin symppistyyppi radalla kuin siviilissä. Olisihan se mielenkiintoista nähdä, kumpi näistä on parempi samalla autolla ajettaessa. Kimin pää varmasti kestäisi, jos tulisi pataan, mutta kestäisikö Vettelin?
Kimin kisasta vielä sen verran, että Lotuksen varikkotaktiikka meni tällä kertaa täysin puihin eikä vauhtiakaan ollut ihan odotetusti. Lähtö oli huono ja märällä radalla Lotus ei kulje vieläkään kunnolla, mikä tiputti Kimin alussa turhan kauas.
Kuivalla päästyään Perezin ohi Kimi takoi monta nopeaa kierrosta putkeen, mutta jostain syystä Lotus otti Kimin sisään samalla kierroksella Hulkenbergin perässä, vaikka ajat olivat yhä kilpailukykyisiä. Kimi olisi päässyt ajamaan tyhjälle radalle vielä muutaman nopean, mutta nyt jäi Hulkenbergin, Massan ja Grosjeanin perään.
Kolmannella stopilla Perezkin pääsi vielä uudestaan ohi, joten niitä paria kierrosta lukuunottamatta joku oli koko ajan edessä. Kärkeen tuskin olisi tänään vauhti riittänyt, mutta viitossija olisi ollut täysin otettavissa, jos vain varikkotaktiikka olisi tehty erilaiseksi kuin edellä ajavilla.
Bottas pääsi keskeytyksien myötä lähellä pistesijaa, mutta ei ihan riittänyt. Williamsin vauhti ei edelleenkään päätä huimaa, mutta hölmöilevään tallikaveri Maldonadoon nähden ihan kelpo kisa Valelta.