Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 133
  • 1 881
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Maikkarilla vedetään aivan liiallisilla Kimi-laseilla, joka tekee katsomisesta välillä aika vaivaannuttavaa.

Onko tämä nyt sitten jonkinlainen ihme, kun kyseessä kuitenkin kuski, joka pystyy taistelemaan maailmanmestaruudesta, jos kaikki menee nappiin... Et taida muistaa sitä aikaa, kun Häkkinen oli vielä mukana ja Kyllönen sekoili selostuskopissa. Olitko edes syntynyt vielä silloin? Nykymeno on aivan eri luokkaa.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä nyt laski mun Vettelin arvostus mun silmissä. Ei ollut reilu temppu. Vetteli tuntuu olevan nyt vähän sillainen "kaikki mulle heti, keinolla millä hyvänsä"-tyyppi. Kieltämättä mulkku-schumi tulee mieleen.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Maikkarilla vedetään aivan liiallisilla Kimi-laseilla, joka tekee katsomisesta välillä aika vaivaannuttavaa. Kun Kimi vetää nurtsilla syy on aina autossa ja kun Grosjean tekee saman niin kyse on yliyrittämisestä ynnä muista paineiden alla sortumisesta. Kimi ei myöskään koskaan itse aja huonosti vaan heikot suoritukset ovat aina auton tai tiimin vika kun taas tallitoverin heikot otteet ovat vain yksiselitteisesti miehen paskuutta.

Kyllä vedetään, se on totta. Totta on toki myös se, että Kimi on pari pykälää eri tason kuski Crashjeanin kanssa ja virheitä tulee käsittämättömän vähän. Jotain vikaa oli myös Kimin autossa tänään, sen näki tyhmempikin. Kaikissa nopeissa mutkissa ihan liikaa ajamisen tarvetta. Koko ajan ali- tai yliohjaamisia väärään aikaan. Ihmeellisen näköistä. Hyvät taistelupisteet silti lopulta, vaikka käytännössä kaikki pieleen tänään menikin. Kaikki varikolta tulotkin sattuivat viime alkukauden malliin tulemaan jonojen taakse...

Webber/Vettelistä oma mielipiteeni on myös ainakin lähellä sucker punchia. Ilmeisesti Webber oli jo tuossa kohtaa muuttanut moottorikarttaakin tallin ohjeiden mukaisesti? Lähellä oli kontaktikin, siitähän se iloinen soppa olisi auennut.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotain tuollaista minäkin kuulin Nicon mutisevan. Miestähän vitutti aika räikeästi ja yritti pitkään ylipuhua Brawnia päästämään ajamaan kilpaa Hamiltonin kanssa. Varmasti Hamiltonilta oli myös tehoja vähän vähennetty. Jotenkin tuntui että tuossa vähän ylisuojeltiin Hamiltonia jostain syystä. Mies oli aika vaisu siellä podiumillakin ja taisi mainita ettei haluaisi pärjätä tuolla tavalla tallikaveria vastaan.

Nämä Vettelin anteeksipyynnöt ovat myös vähän...mauttomia tässä tilanteessa. Vaikea uskoa että Vettelillä olisi ollut mitään epäselvyyttä tilanteen laadusta jo kisan aikana mutta silti teki mitä teki ja on nyt niin katuvaa poikaa. 25 pistettä on kuitenkin aika makea potti ja vastaavasti tallikaverilla hirveä banaani otsassa, kun ei edes tallin avulla saa pientä breikkiä muuten melko ylivoimaista tallikaveria vastaan.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Huomasiko muut Rosbergin kommenttia Brawnille tiimiradiosta kisan loputtua kun Nico ajoi jo varikolle ilmeisesti punnittavaksi? Brawn kehui Nicoa ja vähän pahoitteli sitä tilannetta (ohituskieltoa), jolloin Nico vastasi siihen "Remember this" tai "I'll remember this". Ei sielläkään ihan täyttä harmoniaa tunnu olevan ja vähän jäi minulle sellainen vaikutelma että Nico edellyttää vastapalvelusta myöhemmässä vaiheessa.

Jep, jotain tästä tuolla liveseurannassa mainitsinkin. Nyt voisi melkein toivoa Hamiltonille pahaa ja Nicon häviävän mestaruuden Kimille kahdella pisteellä.

Hyvä, että joku viimein rikkoi tallimääräystä. Huono juttu, että sen tekijä ja kohde olivat täydellisen väärät. Jos tempun olisi tehnyt Massa tai vaikka Rosberg, uhri olisi ollut parempi. Webber on uhrautunut ihan riittävän monta kertaa pelottavasti Schumin "käytöstapoja" oppineen Vettelin edestä.

Sisällytän iltarukoukseen myös toiveen, että Vettel ei juhli neljättä perättäistä.

Joka tapauksessa kauteen tuli nyt sopivasti lisää kipinää.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Jotain vikaa oli myös Kimin autossa tänään, sen näki tyhmempikin. Kaikissa nopeissa mutkissa ihan liikaa ajamisen tarvetta. Koko ajan ali- tai yliohjaamisia väärään aikaan. Ihmeellisen näköistä. Hyvät taistelupisteet silti lopulta, vaikka käytännössä kaikki pieleen tänään menikin. Kaikki varikolta tulotkin sattuivat viime alkukauden malliin tulemaan jonojen taakse...

Käyttäytyikö auto mieletäsi huonosti jo ennen niitä kahta lipsautusta, vai olisiko alustasta hajonnut jotain perunapellossa pomputellessa? En osannut itse katsella sillä silmällä auton kulkua.

Tuliko kukaan muuten tutkineeksi autojen huippunopeuksia? Niin hankalalta näytti Räikkösen ohitusten tekeminen, että tuli väistämättä mieleen kärsiikö Lotus edelleen viime kaudella todistetusta ongelmasta.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi keskeinen pointti täällä on unohtunut Vettel vastaan Webber väännössä. Nimittäin miten Webber alunalkaen pääsi Vettelin ohi? Ei suinkaan ajamalla vaan ensimmäisellä varikkostopilla, kun Red Bull otti Vettelin liian aikaisin hakemaan kuivan kelin renkaat. Virheen huomatessa tallli piti Webberin ulkona pari kierrosta kauemmin, mikä riitti ausille johtopaikkaan.

Oliko sitten tasapuolista ja reilua tallilta tässä kohtaa jäädyttää kuskien välinen tilanne? Sehän oli Red Bullilta todella erikoinen ja kova riski laittaa Vettelille kuivan kelin renkaat ennen kuin kukaan muu oli käynnyt varikolla. Oltiin kyllä lähellä cross over -pistettä, mutta yleensä kärjessä oleva talli odottaa jonkun muun tekevän liikkeen ensimmäisenä, jolloin saa konkreettista dataa vauhtierosta kuivan ja välikelin pyörin välillä. Siksi toisekseen Red Bull ei huomioinnut tuossa sitä, että vaikka Vettelillä olikin kuivan kelin pyörät hän joutui välikelin pyörillä ajaneiden taakse, missä kului paljon aikaa.

Webber sai siis johtopaikan lahjana tallilta. Eikä Vettelin kolmaskaan varikkostoppi mennyt tallin puolelta ihan nappiin, kun edelle pääsi Hamilton, jonka Vettel onnistui kuitenkin ohittamaan radalla.

Erityisten mielenkiintoista on Red Bullien viimeisten stopit ja sitä edeltävät kierrokset. Ennen varikolle tuloa Vettel oli 4,5 sekuntia Webberiä perässä, mutta ajoi sisäänmeno ja ulostulo kierroksen kuin tuulispää. Webberin tullessa seuraavalla kierroksella varikolta ero olikin enää 0,5 sekuntia ja Vettel oli käytännössä rinnalla ensimmäisessä mutkassa. Vettelin ja Webberin kierrosaikavertailua löytyy tuolta: http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=894&graf=3

Oliko sovittu, että viimeisen stopin jälkeen kärjessä oleva ajaa ruutulipulle ykkösenä vai oliko tilanne "jäädytetty" jo ennen stoppeja? Joka tapauksessa vaikka mitä olisi sovittu kilpailijan luonne otti yliotteen Vettelistä, joka näki voiton kiilto silmissään tuossa tilanteessa vain ohitussauman. Ei siinä kohtaa Vettelin rinnalla ollut enää tallikaveri, vaan kilpakumppani, joka piti päihittää.

Voihan tuota Vettelin temppua moralisoida, mutta tietyllä tapaa tuo oli vain odotetun härski liike mestarikuskilta, jotka ovat usein aikamoisia kusipäitä, kun kypärä vedetään päähän.

Sehän on selvää, että näin ei olisi varmasti käynnyt, mikäli osat olisivat olleet toisin päin. Vettelillä on kolminkertaisena maailmanmestarina kiistaton asema tallissa ja hän tietää sen itsekin. Jos 36-vuotias Webber olisi lähtenyt sooloilemaan samalla tavalla, niin hänen ura Red Bullilla olisi todennäköisesti ohi.

Mielenkiintoista nähdä, mitä Red Bull -tallin sisällä seuraavaksi tapahtuu? Vettel on niin tärkeä osa tallin tulevaisuutta, että tuskinpa nuhtelua ihmeempää on odotettavissa tai Vettel nostaa kytkintä. Ottajia varmasti riittäisi.

Tämä tapaus sen sijaan sinetöi sen, että Webberin päivät tallissa ovat luetut viimeistään tämän kauden jälkeen. Vaikea kuvitella, että suhteet tuosta oleellisesti enää lämpenevät. Hyvä, jos vielä tästä kaudesta selviävät ilman yhteenottoja.

Tuleeko Kimi sitten ensi kaudeksi Vettelin tallikaveriksi? Hyviä kavereitahan nuo tuntuvat olevan, mutta Vettel ei ole niin symppistyyppi radalla kuin siviilissä. Olisihan se mielenkiintoista nähdä, kumpi näistä on parempi samalla autolla ajettaessa. Kimin pää varmasti kestäisi, jos tulisi pataan, mutta kestäisikö Vettelin?

Kimin kisasta vielä sen verran, että Lotuksen varikkotaktiikka meni tällä kertaa täysin puihin eikä vauhtiakaan ollut ihan odotetusti. Lähtö oli huono ja märällä radalla Lotus ei kulje vieläkään kunnolla, mikä tiputti Kimin alussa turhan kauas.

Kuivalla päästyään Perezin ohi Kimi takoi monta nopeaa kierrosta putkeen, mutta jostain syystä Lotus otti Kimin sisään samalla kierroksella Hulkenbergin perässä, vaikka ajat olivat yhä kilpailukykyisiä. Kimi olisi päässyt ajamaan tyhjälle radalle vielä muutaman nopean, mutta nyt jäi Hulkenbergin, Massan ja Grosjeanin perään.

Kolmannella stopilla Perezkin pääsi vielä uudestaan ohi, joten niitä paria kierrosta lukuunottamatta joku oli koko ajan edessä. Kärkeen tuskin olisi tänään vauhti riittänyt, mutta viitossija olisi ollut täysin otettavissa, jos vain varikkotaktiikka olisi tehty erilaiseksi kuin edellä ajavilla.

Bottas pääsi keskeytyksien myötä lähellä pistesijaa, mutta ei ihan riittänyt. Williamsin vauhti ei edelleenkään päätä huimaa, mutta hölmöilevään tallikaveri Maldonadoon nähden ihan kelpo kisa Valelta.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Käyttäytyikö auto mieletäsi huonosti jo ennen niitä kahta lipsautusta, vai olisiko alustasta hajonnut jotain perunapellossa pomputellessa? En osannut itse katsella sillä silmällä auton kulkua.

Tuliko kukaan muuten tutkineeksi autojen huippunopeuksia? Niin hankalalta näytti Räikkösen ohitusten tekeminen, että tuli väistämättä mieleen kärsiikö Lotus edelleen viime kaudella todistetusta ongelmasta.

Alusta asti oli levoton mutkasta lähdettäestä. Perä ei tahtonut millään pysyä kiinni. Se oli osasyynä tuohon ohitusten hankaluuteen, kun ilmeisesti joutui rauhallisemmin avaamaan kaasua ja edelläajava pääsi vähän karkuun. Kimi itse oli niukkasanainen eikä tiennyt mikä oli vialla. Lotuksen nopeus oli ihan hyvä Grosjean ohitti helpohkosti, joten tällä kertaa syy oli Räikkösen säädöissä.

Tuohon MTV:n Kimiä suosivaan tyyliin. Ni mitä te odotatte? Suomalainen kuski ajaa maailmanmestaruudesta, niin kai Suomalaisella kanavalla katsotaan asioita suomalaisesta näkökulmasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuohon MTV:n Kimiä suosivaan tyyliin. Ni mitä te odotatte? Suomalainen kuski ajaa maailmanmestaruudesta, niin kai Suomalaisella kanavalla katsotaan asioita suomalaisesta näkökulmasta.

Joo mutta itse näen, että Kimi ei tarvitse mitään ylimääräisiä selittelyjä tai muutakaan erikoiskohtelua. Jos Kimi ajaa paskasti niin Kimi ajaa paskasti. Noi selitykset mitä sieltä Oskari Saarelta tulee aiheuttavat vain myötähäpeää.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Yksi keskeinen pointti täällä on unohtunut Vettel vastaan Webber väännössä. Nimittäin miten Webber alunalkaen pääsi Vettelin ohi? Ei suinkaan ajamalla vaan ensimmäisellä varikkostopilla, kun Red Bull otti Vettelin liian aikaisin hakemaan kuivan kelin renkaat. Virheen huomatessa tallli piti Webberin ulkona pari kierrosta kauemmin, mikä riitti ausille johtopaikkaan.

Onko selvää, että talli nimenomaan otti Vettelin sisään, vai olisiko Vettel voinut itse sitä pyytää? En mitenkään usko, että tämä olisi tullut sisään jos ei olisi sen uskonut olevan itselleen hyödyksi.

Oliko sovittu, että viimeisen stopin jälkeen kärjessä oleva ajaa ruutulipulle ykkösenä vai oliko tilanne "jäädytetty" jo ennen stoppeja? Joka tapauksessa vaikka mitä olisi sovittu kilpailijan luonne otti yliotteen Vettelistä, joka näki voiton kiilto silmissään tuossa tilanteessa vain ohitussauman. Ei siinä kohtaa Vettelin rinnalla ollut enää tallikaveri, vaan kilpakumppani, joka piti päihittää.

Oli. MTV3.fi - "Annoimme kuljettajiamme ajaa kilpaa viimeisiin pysähdyksiin asti. Sen jälkeen kuljettajien edut menivät tallin etujen edelle ja he alkoivat ajaa kilpaa toisiaan vastaan. Me käskimme kuljettajia säilyttämään sijoituksensa. Sebastian otti asiat omiin käsiinsä, Horner sanoi Sky Sportsin mukaan."

Kilpavietti toki vei miestä ja mies autoa. Kannattiko? Jää nähtäväksi.
 

RDivis

Jäsen
Joo mutta itse näen, että Kimi ei tarvitse mitään ylimääräisiä selittelyjä tai muutakaan erikoiskohtelua. Jos Kimi ajaa paskasti niin Kimi ajaa paskasti. Noi selitykset mitä sieltä Oskari Saarelta tulee aiheuttavat vain myötähäpeää.

No joo, Saari nyt on Saari. Hänen kohdallaan on syytä asettaa rima kohtuullisen alas mitä selostamiseen tulee. Mies, kun ei erota saman tallin kuljettajia toisistaan. Hyvä, ettei tallitkin mene sekaisin.

Se kuitenkin pitää paikkansa, että Kimin Lotus oli tänään lievästi sanottuna holtittoman oloinen. Paha sanoa olivatko huonot säädöt Kimin vai tallin syy. Grosjean löysi paremman setupin näissä olosuhteissa Sepangiin, propsit siitä. Silti näkisin, että nuo Kimin ohjelmanumerot kisan aikana johtuivat auton säädöistä ei niinkään varsinaisista ajovirheistä
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kaikissa suurissa mestareissa on liraus kusipäätä ja hieman mulkun vikaa ja Vettel haluaa tähän pieneen ja arvovaltaiseen joukkoon, myös saavutuksiltaan.

En tiedä mitä Alonso siinä alussa oikein touhusi kun ajoi Vettelin perään...perkele. Ja näin jälkikäteen helppo sanoa että uhkapeli rikkoontuneen etusiiven kanssa ei kannattanut. Siinä oli rajun kolarin ainekset joten onneksi ei käynyt mitään sen pahempaa.
Sitä jäin ihmettelemään että mihin Massan lupauksia herättänyt vauhti jäi? Hieno ajo kuitenkin häneltä.

Eiköhän tästä vielä hyvä kausi saada.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kaikissa suurissa mestareissa on liraus kusipäätä ja hieman mulkun vikaa ja Vettel haluaa tähän pieneen ja arvovaltaiseen joukkoon, myös saavutuksiltaan.

En tiedä mitä Alonso siinä alussa oikein touhusi kun ajoi Vettelin perään...perkele. Ja näin jälkikäteen helppo sanoa että uhkapeli rikkoontuneen etusiiven kanssa ei kannattanut. Siinä oli rajun kolarin ainekset joten onneksi ei käynyt mitään sen pahempaa.
Sitä jäin ihmettelemään että mihin Massan lupauksia herättänyt vauhti jäi? Hieno ajo kuitenkin häneltä.

Eiköhän tästä vielä hyvä kausi saada.

Näytti siltä että Vetteliltä olisi kiihdytyksessä pikkaisen irronnut perä ja Alonso joka näytti olevan hyvällä linjalla tulossa ulos mutkasta ei vaan kerennyt kääntämään ja kolhaisi siihen sen siiven.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuohon Vettel-Webber asiaan liittyen. Okei vaikka olikin tallilta käsketty jäädyttää tilanteet, niin Vettel olisi tosiaan päässyt luultavasti kisan alkuvaiheilla/puolessa välissä ohi, mutta talli käski pysyä perässä. Eli jo tuolloin Vettel olisi normaalilla kilpa-autoilulla päässyt kuromaan eroa omaksi hyväkseen. Ja on se nyt perkele kumma jos kaveri ajaa maailmanmestaruudesta, niin nuo voiton tuomat pisteet voivat olla todella tärkeitä kauden lopussa. Tuon takia oikeasti ihmetyttää suuresti tuo itkeminen Webberiltä ja talliltakin asian suhten. Ei niitä mestaruuksia voiteta nössöilyllä vaan ne pisteet ja voitot pitää ottaa sieltä mistä niitä on tarjolla.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Hyvä Sebu! Helvettiin nuo tallimääräykset. Vielä kun Nicolla olisi muna riittänyt samaan. Talli munasi Vettelin kärkipaikan varikolla Webberille ja nyt sitten Sebun pitäisi antaa Webberin voittaa, kun pääisisi hänestä nopeampana ohi. Ei todellakaan.

Alonson ja Ferrarin tunarointi ilahdutti suuresti. Nyt odotellaan Alonson kommentteja. Ottaako ensimmäisen kerran urallaan syyn omalle niskalleen vai onko vika taas kaikissa muissa?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonson ja Ferrarin tunarointi ilahdutti suuresti. Nyt odotellaan Alonson kommentteja. Ottaako ensimmäisen kerran urallaan syyn omalle niskalleen vai onko vika taas kaikissa muissa?

Fernandon kommentteja ei ole tainut vieläkään tulla mihinkään, mutta Domenicalli sen sijaan otti syyt niskoillensa. Varikkoväki päätti pitää Alonson radalla ja se koitui kohtaloksi.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko selvää, että talli nimenomaan otti Vettelin sisään, vai olisiko Vettel voinut itse sitä pyytää? En mitenkään usko, että tämä olisi tullut sisään jos ei olisi sen uskonut olevan itselleen hyödyksi.

En ole varma, kumman päätös se lopulta oli. Kuskillahan on tuntemus renkaista ja enemmän tai vähemmän sanavaltaa päätöksissä (case Alonso, nyt vika olikin tallin?), mutta tallilla on konkreettista dataa päätöksen tueksi ja tiimiradiossa kyllä ilmoitettiin Vettelille, että lähestytään cross over -pistettä. Viikonlopun aikanahan ajettiin useampi kerta sateessa, joten sikäli vertailukelpoista dataa oloista oli olemassa.

Vettelin stopin jälkeen kuitenkin Webberille ilmoitettiin, että pysy radalla, koska ykkössektori on vielä liian liukaus kuivankelin renkailla.

Pointti oli kuitenkin se, että Vettelille olisi todennäköisesti ollut helpompi hyväksyä tallimääräys, jos Webber olisi mennyt ajamalla ohi tai lähtenyt paalulta. Nyt Vettel menetti johtopaikan (tallin?) väärän päätöksen takia, eikä talli antanut lupaa korjata tilanne ja yrittää ohitusta.

Oli. MTV3.fi - "Annoimme kuljettajiamme ajaa kilpaa viimeisiin pysähdyksiin asti. Sen jälkeen kuljettajien edut menivät tallin etujen edelle ja he alkoivat ajaa kilpaa toisiaan vastaan. Me käskimme kuljettajia säilyttämään sijoituksensa. Sebastian otti asiat omiin käsiinsä, Horner sanoi Sky Sportsin mukaan."

Kilpavietti toki vei miestä ja mies autoa. Kannattiko? Jää nähtäväksi.

Mitenköhän tuo nyt pitäisi tulkita? Eli siis ennen vai jälkeen pysähdyksien? Tilannehan oli varikolta tultaessa se, että Webber ja Vettel olivat käytännössä aivan rinta rinnan ensimmäisessä mutkassa. Tuossa kohtaa kukaan kilpa-autoilija ei suosiolla luovuta, että "aja sä nyt voittoon, kun olit edellä ennen varikkostoppia".

Kilpailuvietti vei tuossa kohtaa Vettelistä voiton, enkä kyllä yhtään ihmettele. Webberin reaktio sen sijaan ohituksen jälkeen oli erikoinen: keskisormi pystyyn ja omaan kohtaloon tyytyminen. Webber n voittotaisto in-car-kamerasta - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Banaani oli varmasti otsassa, mutta miksi Webber ei lähtenyt vastaiskuun, jos kerran nopeutta oli varastossa? Kierroksia oli kuitenkin vielä yli kymmenen jäljellä, joten ykköspaikka olisi ollut vielä täysin otettavissa. Meikäläistä ei olisi ainakaan enää Webberin saappaissa tuossa kohtaa kiinnnostanut renkaiden säästäminen tai vaikka olisi mälli käynnyt. Asenteen olisi luullut olevan luokkaa: Perkele mä tuolle näytän!

Joko Webber luovutti tai sitten ei vain vauhti yksinkertaisesti riittänyt, sillä eroa oli Vettelin eduksi viisi kierrosta myöhemmin 4 sekuntia. Oma päätelmä on, että nopein kuski tämän kaikesta huolimatta lopulta vei.

---

Mercedeksen tallimääräys oli sikäli erilainen, että minkäänlaista taistelua ei olisi edes syntynyt, kun Rosberg olisi pyyhkäissyt ohi löpöä säästelleen Hamiltonin, joka tuntui itsekin ymmärtävän tilanteen. Minkäänlaista riskiä kolarista ei siis ollut toisin kuin Red Bullilla, mutta Brawn halusi kuskit maaliin juuri tässä järjestyksessä. Tässäkin on täysin selvää, että toimintatapa olisi ollut täysin toinen, jos kuskit olisivat olleet toisin päin. Hamiltonia ei olisi varmasti käsketty jarruttelemaan Rosbergin takana.

Tietyllä tavalla tallien varovaisuuden omien kuskien kaksintaistelussa ymmärtää, koska valmistajien mestaruustaistossa keskeytykset kaksoisjohdosta käyvät todella kalliiksi. Pelissä on 43 pistettä + kilpailijat saavat vielä enemmän pisteitä, joten nettovaikutus on yli 50 pinnaa valmistajien MM-sarjassa.

Hamiltonin bensan loppuminen oli muutenkin aika erikoista, kun ensimmäiset kierrokset ajettiin märällä, jolloin löpöä kuluu vielä vähemmän. Oliko siellä ennakoitu sateen kestävän pidempään vai tehty vain paha laskuvirhe? Toisaalta Rosbergilla ei tuntunut olevan ongelmia, joten voiko kuskien "taloudellinen ajotyyli" tehdä, miten ison eron bensan kulutuksessa kisapituudessa?
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ja on se nyt perkele kumma jos kaveri ajaa maailmanmestaruudesta, niin nuo voiton tuomat pisteet voivat olla todella tärkeitä kauden lopussa. Tuon takia oikeasti ihmetyttää suuresti tuo itkeminen Webberiltä ja talliltakin asian suhten. Ei niitä mestaruuksia voiteta nössöilyllä vaan ne pisteet ja voitot pitää ottaa sieltä mistä niitä on tarjolla.

Hekoheko. Tämä se vasta olikin nerokas tuotos. Webberhän ei varmasti itse edes mestaruutta halua tavoitella. Tyhmähän Markin täytyy olla, että tuollaisesta suuttuu.

Voin vain kuvitella mikä itku siitä olisi syntynyt, jos Webber olisi vaikka viime kaudella napannut "vahingossa" Vetteliltä viisi pistettä tallin käskyjen vastaisesti. Kannattaa myös muistaa, että talli on Vettelin työnantaja, ei toisinpäin.

Edit: Kilvanajossa sattuu ja tapahtuu, eivätkä lopputulokset ole aina oikeudenmukaiset. Oikeuttaako se tekemään tallin määräysten vastaisesti, on jokaisen itsensä tulkittavissa. Vettel tulkitsi näin ja tuskin maltan odotella seuraavia kisoja. Webberiä käy silti sääliksi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuon takia oikeasti ihmetyttää suuresti tuo itkeminen Webberiltä ja talliltakin asian suhten.

Ignooraan periaatteesta erään nimimimerkiltämainitsemattoman Vettel/Northug/kukatahansalajissaanparas/rikkain futisseura -fanipojan kommentin, mutta puututaan nyt tähän: jos Webberin on käsketty säästää autoa seuraavaan kisaan, ja kummallekin kuskille on tehty selväksi, että tilanne jäädytetään, niin ihmetteletkö oikeasti, miksi Webber ja Red Bullin johto veti ohituksesta herneet nenään??? Ei millään pahalla, mutta et taida ihan hirveästi formuloista ymmärtää?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kusipää tai ei, niin osittain tuon asenteen takia Sebastian Vettel on moninkertainen maailmanmestari ja Mark Webber taas ei. Tavoitteena on vain ja ainoastaan maailmanmestaruuden voittaminen ja Vettel sai tämän tempun myötä enemmän pisteitä ja tuskinpa miestä mikään muu kiinnostaa; voittajatyyppi on valmis tekemään mitä tahansa menestyksen eteen.

Toki turhan selittelyn hän olisi voinut jättää väliin.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ignooraan periaatteesta erään nimimimerkiltämainitsemattoman Vettel/Northug/kukatahansalajissaanparas/rikkain futisseura -fanipojan kommentin, mutta puututaan nyt tähän: jos Webberin on käsketty säästää autoa seuraavaan kisaan, ja kummallekin kuskille on tehty selväksi, että tilanne jäädytetään, niin ihmetteletkö oikeasti, miksi Webber ja Red Bullin johto veti ohituksesta herneet nenään??? Ei millään pahalla, mutta et taida ihan hirveästi formuloista ymmärtää?

Webberillä ei tullut mieleen ajaa kovempaa jos Vettel ottaa kiinni tai edes siinä vaiheessa jos on perseessä kiinni. Toki tiedän normaalin käytännön, mutta hienoa jos kerrankin asia hoidetaan ajamalla. En koe olevani asiantuntija, mutta luulisi parkymmentä vuotta seuranneena ymmärtäväni edes jotain. Vettelistä on tullut nykyään aika kova vaatimaan special kohtelua, niin en todellakaan ole mikään fanipoika. En edes niin kovasti osaisi fanittaa ketään. Sennaa toki lapsena fanitin ja olihan se silloin outoa kun oma suosikki kuolee.

Ps. Ei se cityn kannattaminen ollut 2 divarissa herkkua..
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Webberillä ei tullut mieleen ajaa kovempaa jos Vettel ottaa kiinni tai edes siinä vaiheessa jos on perseessä kiinni. Toki tiedän normaalin käytännön, mutta hienoa jos kerrankin asia hoidetaan ajamalla. En koe olevani asiantuntija, mutta luulisi parkymmentä vuotta seuranneena ymmärtäväni edes jotain. Vettelistä on tullut nykyään aika kova vaatimaan special kohtelua, niin en todellakaan ole mikään fanipoika..

Ei tullut Hamiltonillakaan mieleen ajaa Rosbergia karkuun, vaikka Nico päivysti parikymmentä kierrosta vaihdelaatikossa.

Puurot ja vellit. Todellakin hienoa, jos kisat hoidetaan ajamalla eikä kabinetissa. Ei se silti tee Vettelin tempusta moraalisesti oikeaa. Ei sen paremmin sekään, vaikka Vettel olisi ollut kolme sekuntia kierroksella nopeampi. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa tallimääräykset saataisiin todistettua riittävän aukottomasti, että niistä voisi jakaa kunnon sanktiot, ja kabineteissa olisi puolueettomat ihmiset. Loppuisi turha pelleily.
 

Dängleri

Jäsen
Kusipää tai ei, niin osittain tuon asenteen takia Sebastian Vettel on moninkertainen maailmanmestari ja Mark Webber taas ei. Tavoitteena on vain ja ainoastaan maailmanmestaruuden voittaminen ja Vettel sai tämän tempun myötä enemmän pisteitä ja tuskinpa miestä mikään muu kiinnostaa; voittajatyyppi on valmis tekemään mitä tahansa menestyksen eteen.

Mitä tahansa? Niin kuin Schumi teki Damon Hillille -94, tai mitä yritti tehdä Jacques Villeneuvelle -97? Tai esim. mitä Luiz Adriano teki ottelussa Shaktar - Nordsjälland, mikäli tiedätte mistä puhun?

Sen lisäksi että jokin asia ei ole laissa tai säännöissä kielletty, on olemassa niitä kuuluisia lajien sisäisiä kirjoittamattomia sääntöjä, ja reilun pelin periaatteita, joita valtaosa urheilijoista (niin voittajatyypit kuin luuseritkin) kunnioittaa ja noudattaa. Valitettavasti eivät kuitenkaan kaikki, kuten Vettel tänään.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Maikkarilla vedetään aivan liiallisilla Kimi-laseilla, joka tekee katsomisesta välillä aika vaivaannuttavaa. Kun Kimi vetää nurtsilla syy on aina autossa ja kun Grosjean tekee saman niin kyse on yliyrittämisestä ynnä muista paineiden alla sortumisesta. Kimi ei myöskään koskaan itse aja huonosti vaan heikot suoritukset ovat aina auton tai tiimin vika kun taas tallitoverin heikot otteet ovat vain yksiselitteisesti miehen paskuutta.

No kyllähän varmasti vahvat lasit on, mutta kyllähän autossa syy yleensä on jos Kimi nurmikolle päätyy. Sen verran harvoin näkee Kimin tekevän virheitä, joten jos kisassa, niin kuin tänään tuli muutamakin isompi virhe, niin kyllä silloin autossa on jotain ollut vinossa, niin kuin toki tänään näkikin että ei ollut paras mahdollinen. Lasit toki on, jota en kyllä kiistä, mutta kyllähän sen ymmärtää.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ei tullut Hamiltonillakaan mieleen ajaa Rosbergia karkuun, vaikka Nico päivysti parikymmentä kierrosta vaihdelaatikossa.

Puurot ja vellit. Todellakin hienoa, jos kisat hoidetaan ajamalla eikä kabinetissa. Ei se silti tee Vettelin tempusta moraalisesti oikeaa. Ei sen paremmin sekään, vaikka Vettel olisi ollut kolme sekuntia kierroksella nopeampi. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa tallimääräykset saataisiin todistettua riittävän aukottomasti, että niistä voisi jakaa kunnon sanktiot, ja kabineteissa olisi puolueettomat ihmiset. Loppuisi turha pelleily.

Niin no tuo Rosbergin tilanne oli sen verran surkuhupaisa, ettei sitä kai tarvitse sen enempää kommentoida. Hamilton sanoi aika hyvin kaiken siellä palkintokorokkeella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös