Formula 1 – kausi 2012

  • 325 295
  • 1 750

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Noista porrasnokista Caterham ja Sauber ovat kyllä ihan omaa luokkaansaa rumuudellaan. Lotus ja Toro Rosso ovat tehneet ihan kelvollisen näköiseksi tuon. Mäkki toki on hienoin, mutta noiden MTV3 sivujen olleiden kuvien perusteella myöskään Marussialla ja HRT:llä ei ole tuota porrasta vaan kaartaa suoraan alaspäin.

Testit alkoivat ja rupeaa kauden alkua jo odottelemaan mielenkiinnolla. Toivottavasti ei Lotukselle käy samalla tavalla kuin Williamsille. Noh, en usko, että siitä on pelkoa vaikkakin ei varmastikaan tuolla ihan kärjessä ole, mutta jos Mercedekseä pystyisi haastamaan olisi todella hyvä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista porrasnokista Caterham ja Sauber ovat kyllä ihan omaa luokkaansaa rumuudellaan. Lotus ja Toro Rosso ovat tehneet ihan kelvollisen näköiseksi tuon. Mäkki toki on hienoin, mutta noiden MTV3 sivujen olleiden kuvien perusteella myöskään Marussialla ja HRT:llä ei ole tuota porrasta vaan kaartaa suoraan alaspäin.
Omiin silmiin kuvien perusteella Ferrarin nokka on ylivoimaisesti rumin. Lotuksella ja Force Indialla taasen hienoin noista porrasnokista.
Eikös Marussialla ja HRT:llä ollut jonkinlaista aerodynamiikkayhteistyötä(onko yhdyssana?) McLarenin kanssa? Jostain muistelisin että ainakin jommalla kummalla näin olisi. Olisiko siinä sitten syy samanlaisiin nokkiin...

Hyvin aloitti Kimi! Aivan mahtavasti suorastaan. Vaikka olisi minkälaiset PR-kierrokset niin ei kuka tahansa ratinkääntäjä olisi kärjessä ollut.
Räikkönen muuten ajoi tuon päivän nopeimman kierroksen medium-renkailla ja ajoi muutaman kierroksen ennen kuin veti tuon pohjan, joten ei radalle ainakaan ihan huuruilla ilmeisesti lähdetty pelkästään PR mielessä.
Tuskin Lotuksesta voittaja-autoksi on, mutta uskoisin pari kertaa ainakin podiumille yltävän. Grosjeanin piekseminen 100-0 ja pari podiumia, niin voi olla tyytyväinen Kimiin.

Nyt on oikeasti odottavainen fiilis ennen kautta taas parin vuoden tauon jälkeen. Kaikki kunnia Kovalaiselle, mutta kyllä Kimi on se joka kiinnostaa. Heikki on kyllä ajanut niin hyvin kuin Caterham/Lotuksella on parin kauden aikana pystynyt. Sitä arvostan suuresti enkä ymmärrä sitä halveksuntaa, jota Heikki saa. Ehkä me suomalaiset vain olemme tottuneet liikaa menestykseen formuloissa. Onhan prosentit aika huikeat, kun yhteensä on ollut kahdeksan eri suomalaista ajamassa ja niistä kolme on voittanut mestaruuden urallaan. Noistakin kahdeksasta voisi ottaa pois Leo Kinnusen ja Mikko Kozarowitzkyn, jotka osallistuivat vain muutaman kerran F1-kisan karsintoihin aikoinaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mäkki toki on hienoin, mutta noiden MTV3 sivujen olleiden kuvien perusteella myöskään Marussialla ja HRT:llä ei ole tuota porrasta vaan kaartaa suoraan alaspäin.

Marussia ja HRT taitavat ajaa vielä viime vuotisilla, ja korkeintaan vähän modifioiduilla autoilla, ja uudet autot julkistetaan vasta ihan kauden alla. Muistelen jopa lukeneeni että Marussian auto olisi niin pahasti myöhässä että on siinä ja siinä ehtiikö edes kauden avaukseen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllä McLaren tuolla matalalla keulalla viimekin kaudella varsin hyvää tulosta teki joten välttämättä tuo matala keula ei ole yhtään korkeaa huonompi vaikka kaikki muut ovatkin tuohon korkeaan keulaan päätyneet.

Niin, hyvästä tuloksesta voidaan olla ainakin kahta mieltä. Red Bull Racing leikki muiden kanssa kissa ja hiiri-leikkiä ajaen kahdeksikkoa toisten ympärillä vailla kunnollista vastusta. Jos tallin toista autoa olisi ajanut joku muu kuin kädetön Webber, olisi RBR vienyt kuljettajien taistossa kaksi kärkisijaa voittaen jokaisen osakilpailun.

Se raha mikä McLarenin toimesta kauteen kuluu, sanoisin että panostukseen nähden kausi ei ollut mitenkään hyvä. Korkeintaan kohtalaisen vastuksen pystyivät RBR:lle antamaan.

Toki pesivät Ferrarin selvästi, mutta siinä oli osasyynä Massan paska kausi. Ei yhdellä kuskilla voi kilpailla kahta kuskia vastaan merkkipisteistä ajettaessa.

***

Mutta ettei menisi ihan offtopicpuolelle, niin toivottavasti Kimin hieno aloitus lupaa taas jonkin jännitysmomenttia suomalaisittain. Kovalainen lienee edelleen lippusiimojen kerääjän roolissa, joten hänestä ei ole haaastamaan oikeastaan ketään keskitason tallin kuljettajaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, hyvästä tuloksesta voidaan olla ainakin kahta mieltä. Red Bull Racing leikki muiden kanssa kissa ja hiiri-leikkiä ajaen kahdeksikkoa toisten ympärillä vailla kunnollista vastusta. Jos tallin toista autoa olisi ajanut joku muu kuin kädetön Webber, olisi RBR vienyt kuljettajien taistossa kaksi kärkisijaa voittaen jokaisen osakilpailun...

...Toki pesivät Ferrarin selvästi, mutta siinä oli osasyynä Massan paska kausi. Ei yhdellä kuskilla voi kilpailla kahta kuskia vastaan merkkipisteistä ajettaessa.

Molemmilla McLaren-kuljettajilla enemmän voittoja kuin Alonsolla, joten ei tuo pelkästään Massan huonoutta ollut vaan McLaren oli ihan kokonaisuudessaan parempi talli viime kaudella. Ja vaikka McLaren ei Red Bullille pärjännytkään, kuten ei pärjännyt kukaan muukaan, niin silti se oli selvästi toiseksi paras talli viime kaudella ja taakse jäi 10 korkealla nokalla varustettua autoa joten välttämättä tuo McLarenin matala nokka ei ollut se syy miksi Red Bull oli niin ylivoimainen vaan se ero tuli jostain muusta.

---

Kimiltä tosiaan hyvä aloitus mutta sitähän ei sitten tiedä ajettiinko PR:ää vai oliko tuo nopeus edes lähelle todellista. Yleensäkin näistä ensimmäisistä talvitesteistä vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä kun kaikki testaa vielä vähän eri asioita ja toiset yrittää saada kerättyä sponsoreita ajamalla pienillä bensoilla aika-ajovirityksin. Toivotaan kuitenkin että tuo Lotuksen uusi auto olisi niin onnistunut että vauhti olisi oikeastikin tuolla kärjen tasolla, ja toivoa sopii sitäkin että Caterham löytäisi lisää vauhtia ettei Heikin tarvitsisi kolmatta kautta peräkkäin ajella pelkkiä terveisiä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi kommentoi pahinta haastettaan

- Ne vaikuttivat ihan hyviltä. Jokainen päivä on hieman erilainen, kun olosuhteet vaihtuvat ja renkaiden käyttäytyminen vaihtuu ja jopa rata voi muuttaa sitä vähän. Oli tämä paljon parempaa kuin kolme viikkoa sitten käytetyt renkaat. Ne ovat mitä ovat ja sitä yrittää saada parhaan niistä irti. Uutena ne vaikuttavat aika melkoisen hyviltä ja luultavasti ne kuluvat enemmän kuin aikaisemmin. Mutta tilanne on sama kaikille ja niistä pitää vain yrittää saada paras irti.

Eli Kimin ensivaikutelma renkaista on hyvä, mikä lupaa kanssa hyvää. Monet asiantuntijat on verranneet, näitä viime vuosina F1-sarjassa pyörineitä rengasmerkkejä toisiinsa ja sanoneet, että Pirelli ja Michelin ovat yllättävän lähellä toisiaan. Kimihän loisti aikoinaan McLarenilla Michelinin kumeilla. Uskoisin että jotain totuuden siementä tässä on myös, sillä jos tähän nyt otetaan pari esimerkkiä, niin McLarenihan ilmoitti aikoinaan, että se ei yksinkertaisesti voinut päästää Lewis Hamiltonia vuoden 2006 loppupuolella McLarenin rattiin, koska mies olisi joutunut Räikkösen murskaamaksi. Lewiksella oli isoja ongelmia testeissä Michelinin renkaiden kanssa. Miten on asianlaita nyt? Viime kaudella isoja ongelmia Pirellin kumien kanssa. Sama homma on Felipe Massalla. Mies on aina loistanut Bridgestonen renkailla, mutta Michelinit ei ole sopineet alle kauhean hyvin. Ja nyt viime kausi oli Ferrarilla äärimmäisen vaikea ja mies valitti koko ajan Pirellin renkaita.

Toivoa siis sopii, että Pirellin kumit sopisivat Kimille nyt vähän paremmin, mitä Ferrari-aikoina Bridgestonet.
 

RDivis

Jäsen
Kimihän veti ainakin testiraporttien mukaan eilen ihan limitillä. Oli mennyt ajoittain vähän leveäksi ja näin. Epäilen, että etenkään kärkitallien kuskit eivät siellä näin tehneet, joten eilisen ajoista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä. Tärkeintä on, että Kimillä tuntuu olevan tatsi tallella ja Lotus sai ajettua suurinpiirtein sen ohjelman minkä halusi. Lisäksi Iceman ei vaikuta niin jäiseltä mitä esim. Ferrarilla. Siis tarkoitan tekemisen olevan rentoa ja fiilis vaikuttaa äijän eleiden puolesta olevan hyvä.

Heikistä ja Caterhamista kommenttia enemmän tämän päivän jälkeen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Webber pamautti toistaiseksi Jerezin testien nopeimman ajan, 1.19.4. Kimi on ollut pitkään jo varikolla, sillä pohjalevyä korjataan, kun Kimi onnistui aiemmin tänään käymään vähän pihalla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikköselle yhteensä 192 kierrosta ja 850 kilometriä alle kahden päivän aikana, eikä ollut edes mitään suuria ongelmia. Hyvin meni siis. Heikille täytyy nostaa kanssa peukkua, 139 kierrosta tänään ja kaveri ajeli raskaalla autolla todella hyviä kierrosaikoja, koko ajan sellaista 1.23 ja jopa 1.22, vaikka bensaa oli tankissa. Ehkä siellä on oikeasti menty eteenpäin?
 

RDivis

Jäsen
Jerezin kolmas testipäivä oli hetken aikaa pelit seis, kun Jules Bianchi onnistui tötöilemään törmäyksen arvoisesti. Noh nyt on taas rullattu jo jonkun aikaa. Kärkipaikkaa pitää Kimin tallikaveri Grosjean. 1.18.901 lienee höyryillä ajettu. Seuraavina: Perez 1.19.780 ja Vettel 1.20.154.

Reilundolla hydrauliikka ongelmia.
 

RDivis

Jäsen
Nico pamauttanut tauluun 1.17.613. Viime kauden autolla ja mr. Saaren twitterin mukaan neljän kierroksen stintillä. Grosjean parantanut tässä päivän mittaan. Kellot pysähtyneet aikaan 1.18.419. 11 kierrosta kestäneen vedon kolmannella aikakierroksella, lähde on sama.

Lotus ilmeisesti näyttää radalla erittäin vakaalta! Jos ei muuta, niin lisää mielenkiintoa Barcelonan testeihin ja sitä kautta kauden alkuun.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos näistä testeistä voi jotain johtopäätöksiä tehdä, niin ne voidaan todennäköisesti tehdä juurikin noiden Barcelonan testien jälkeen. Sillä radalla erottuu jyvät lakanoista, vai miten se meni. Ihan positiiviselta näyttää Lotuksen kannalta tällä hetkellä. Monesta suunnasta tullut kommentointia, että auto näyttää hyvin vakaalta ja Grosjeanin vedot tänään näyttää, että on siellä myös vauhtia. Eri asia riittääkö se sitten kärkeen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Positiivistä tossa Lotuksen vauhdissa on se, että molemmilla kuljettajilla, sekä Räikkösellä, että Grosjeanille ovat ajat olleet pitkillä stinteillä suht tasasia, että nopeita. Ja käsittääkseni nämä testien huippuajatkaan ei ole ihan höyryillä ajettu, ainakaan se Räikkösen ekan päivän pohja-aika ei tullut höyryillä.

Mutta tosiaan nämä on vasta testejä ja Barcelonan jälkeen pystytään arvioimaan missä mennään. Kyllähän tuosta Lotuksen ohi ainakin Mäkki ja Nandon Ferrari pyyhältää ohi. Mutta se mitä itse odotan on Mersun tämän kauden auton vauhti. Sehän on se tiimi joka Lotuksen on ensi kaudella lyötävä aikoakseen neljän joukkoon.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuosta Lotuksen ohi ainakin Mäkki ja Nandon Ferrari pyyhältää ohi.

Saa nähdä mikä on Ferrarin tilanne. Pat Fry myönsi nyt suoraan, että ei olla siellä missä pitäisi olla ja aikaa kauden alkuun on todella vähän. Seuraavan kahden viikon aikana on tehtävä kotiläksyjä ja paljon.

– Emme ole, missä haluaisimme olla. Eikä ole paljon aikaa ennen ensimmäistä kilpailua, Fry tuskaili.

– Seuraavan kahden viikon aikana meillä on paljon kotiläksyjä, kun analysoimme kaikki täältä kerätyt datat ja teemme muutokset niiden perusteella.

Torstaina ensimmäisen kerran uutta Ferraria kokeillut Fernando Alonso kärsi hydrauliikkapulmista. Hän ajoi 67 kierrosta ja oli tuloslistalla seitsemäs yli sekunnin Red Bullista ja sekunnin McLarenista.

– Uudet osat saadaan perjantaiksi Jereziin, Fry lupasi.

Löytyi autosta toki positiivistakin.

– Saamme renkaat lämpeämään paremmin kuin viime vuonna. Yritämme yhä ymmärtää autoa, mutta joka kerta radalle lähtiessämme se on erilainen.

Hankaluudet tuntuvat kulminoituvan Ferrarin vetosauvajousitukseen, jonka on tarkoitus laskea auton painopistettä alemmas, mutta joka samalla ilmeisesti myös aiheuttaa painollaan ja koollaan ongelmia auton käännettävyyteen.

Fryn insinööriryhmällä rutkasti analysoitavaa

Voimasuhteista ei ole mitään hajua, mutta muutama kuski on jo kommentoinut, että Red Bull on kova, erittäin kova. Hamiltonin mukaan myös Lotus on ollut erittäin vakuuttava ja Hulkenbergin Nicon kommentit aamuselta pistivät varsinkin hymyilyttämään: "The Lotus is a rocket"

Grosjeanilta myös todella positiivista palautetta autosta. Vituttaa kyllä suoraan sanoen nämä hehkutukset. Kausi kun pyörähtää käyntiin, niin voi tulla kova isku vasten kasvoja ja Lotus on sijoilla 8-15. Pitää vähän hillitä omallakin kohdalla odotuksia.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jerezin testien jälkeen on ollut Formula rintamalla hiljaista, kun kolme viimeistäkin tallia julkistaa autonsa vasta Barcan testien alla. Marussialla ilmeisesti ainut, joka ei saa autoaan vielä sinnekkään. Saa nähdä miten HRT ja Marussian tasoero on tällä kaudella. Yleensä HRT on ollut se viimeinen, mutta nyt Marussian auto on ainut jolla ei ole KERSIÄ ja auton valmistumisessakin ongelmia ollut ilmeisesti jonkun verran.

HRT autokaan ei läpäissyt tosiaan törmäystestiä ja siihen päälle he ilmoittivat, että espanialainen Dani Clos on heidän ensikauden varakuski. Mielummin olisi kyseiselle kaverille antanut niitä kisojakin tulevalta kaudelta kuin Karthikeyanille, mutta rahakun ratkaisee.

Barcelonassa Schumi pääsee ennen Rosbergia uuden auton rattiin ja noissa testeissä Lotuksen vauhtia on varmasti jo suhteellisen hyvä verrata noihin ylempiin talleihin. Jerezistä jää aina niin paljon vielä arvoituksia auki.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
HRT autokaan ei läpäissyt tosiaan törmäystestiä ja siihen päälle he ilmoittivat, että espanialainen Dani Clos on heidän ensikauden varakuski. Mielummin olisi kyseiselle kaverille antanut niitä kisojakin tulevalta kaudelta kuin Karthikeyanille, mutta rahakun ratkaisee.

Tähän voisi lakonisesti todeta, että mikäli Karthikeyan ajaa niinkuin ennenkin, tulee Clos saamaan näytönpaikkansa kilpailuissa ennen kauden puoliväliä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enpähän tiedä että vaihtuiko yhtään parempaan. Vaikka viime kausi meni ihan vituiksi kun Trulli ei pystynyt muuttamaan ajotyyliään auton ohjauksen vaatimaksi, niin silti olen aina pitänyt miestä mainettaan parempana kuljettajana. Petrov on epätasainen ja tekee paljon virheitä ja on omista tallikavereistaan pärjännyt tähän saakka vain yliarvostetulle Sennalle.

Mutta kai tuo tuo vähän lisää pelimerkkejä Caterhamille ja toivottavasti sitä kautta kehitystä autoon.


EDIT: Tässä muuten Mersun edustaja Kauden 2012 rumuuskilpailuun: Mersun uusi auto

EDIT: HRT:lläkin tuntuu olevan vähän palikat sekaisin. Auto ei läpäissyt törmäystestejä ja nyt jää sitten Barcelonan testit väliin kun yrittävät saada tuon uuden auton valmiiksi. Ei tuo oikein hyvältä vaikuta jos ei vaikuta kovin hyvältä Marussiankaan meininki.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Enpähän tiedä että vaihtuiko yhtään parempaan. Vaikka viime kausi meni ihan vituiksi kun Trulli ei pystynyt muuttamaan ajotyyliään auton ohjauksen vaatimaksi, niin silti olen aina pitänyt miestä mainettaan parempana kuljettajana. Petrov on epätasainen ja tekee paljon virheitä ja on omista tallikavereistaan pärjännyt tähän saakka vain yliarvostetulle Sennalle.

Ei minulle hirveästi tule Trullia ikävä, Relluaikojen jälkeen mies pystyi väläyttelemään vain aika-ajoissa ja nyt kun Maailman nopein Heikki on toistuvasti persraiskannut italialaisen niissäkin, ei Trullilla ole enää oikein käyttöä sarjassa kun peräpäässä ei Trullijunaakaan voi muodostaa. Eivät Senna ja Petrov mitään superlahjakkuuksia ole, mutta ainakin itse katson heitä mieluummin kuin näitä omaa mainettaan pilaavia hiipuvia tähtiä jotka eivät oma-aloitteisesti halua sivuun. Barrichellollakin voisi olla vielä mahdollisuuksia menestyä esimerkiksi Le Mans-protoissa, mikä olisi varmasti kunniakkaampaa kuin Williamsilla kituminen.
 

scholl

Jäsen
Enpähän tiedä että vaihtuiko yhtään parempaan.

Mitä merkitystä sillä on, kuka on noin hitaan tiimin auton puikoissa? Jäävät kuitenkin monta sekuntia seuraavaksi huonoimmista esim. Williamsin ja Sauberin autoista, joten se ei vaikuta mitään onko siellä kuskina Stig vai the Stig.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän kaksipiippuiset ajatukset tästä. Toisaalta hyvä, että Heikki sai nuoremman ja ihan suhteellisen nopean tallikaverin vierelleen, mutta toisaalta taas en tykkää yhtään näistä saamarin maksukuljettajista. Kyllä on menty viime vuosina niin metsään ykkösissä, kun nykyään kuskien pitää maksaa siitä, että saavat ajaa. Jotain tarttis tehdä tälle systeemille. Ensimmäisenä voitaisiin aloittaa siitä, että potkitaan Hispania ja Marussia vittuun sarjasta. Ei noilla kahdella ole minkäänlaista tulevaisuutta.

Vähän käy sääliksi jopa Trullia. Kaksi vuotta pyristellyt täysin paskalla autolla ja nyt kun auto on valovuoden edellä kahta edellistä autoa (ainakin miehen omien sanojen mukaan) ja Trulli itse odotti kauden alkua vesikielellä, niin tuli lähtöpassit tallista.
 

scholl

Jäsen
mutta toisaalta taas en tykkää yhtään näistä saamarin maksukuljettajista. Kyllä on menty viime vuosina niin metsään ykkösissä, kun nykyään kuskien pitää maksaa siitä, että saavat ajaa. Jotain tarttis tehdä tälle systeemille. Ensimmäisenä voitaisiin aloittaa siitä, että potkitaan Hispania ja Marussia vittuun sarjasta.

huipputalleille pitäisi tulla yhden auton junioritiimit. Red Bullilla on tosin Toro Roso, joten he eivät ehkä halua osallistua, mutta jos Mersulla, Ferrarilla ja McLarenilla olisi yksi auto enemmän niin nuo kaksi tiimiä voisivat jäädä pois. Se voisi olla niin, että se tiimi pitäisi olla jossain määrin erillinen yksikkö, auto eri värityksissä, kuljettajan gp-kokemus max x kilpailun mittainen ja ikä max y vuotta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vähän kaksipiippuiset ajatukset tästä. Toisaalta hyvä, että Heikki sai nuoremman ja ihan suhteellisen nopean tallikaverin vierelleen, mutta toisaalta taas en tykkää yhtään näistä saamarin maksukuljettajista. Kyllä on menty viime vuosina niin metsään ykkösissä, kun nykyään kuskien pitää maksaa siitä, että saavat ajaa. Jotain tarttis tehdä tälle systeemille. Ensimmäisenä voitaisiin aloittaa siitä, että potkitaan Hispania ja Marussia vittuun sarjasta. Ei noilla kahdella ole minkäänlaista tulevaisuutta.

Jos kerran käytännössä maksukuljettajista pitäisi luopua, niin aika hiljaista tulisi kun autoja ajaisivat vain Red Bullin/McLarenin/Ferrarin/Rellun kuskit ja kehitysohjelmaan kuuluvat ja pari muuta. Esimerkiksi Mika Häkkinen ja JJ Lehto joutuivat tuomaan aikaan mukanaan miljoonia(jotka Keke keräsi) että edes pääsivät sarjaan sisälle. Käytännössä nykyhuipuista ehkä Vettel ja Hamilton ovat olleet kavereita jotka eivät ole olleet uransa aikana "maksukuskeja", eli aika utopistisen vaatimuksen heitit.

Ja vaikka nuo HRT ja Marussia eivät hirveätä menestystä voi odottaakaan, niin uusien nuorten kuskien(näiden jotka maksavat) saamiseksi sarjaan ne tarjoavat hyvän mahdollisuuden. Aloittihan esimerkiksi Oviedon Ihmiskyrpä surkealla Minardilla. JJ Lehto tuli mukaan susipaskalla Onyxilla, Häkä Lotuksella, Keke rämpi ATS/Wolf/Fittipaldi-talleissa antamassa näyttöjä.
 

scholl

Jäsen
Jos kerran käytännössä maksukuljettajista pitäisi luopua, niin aika hiljaista tulisi kun autoja ajaisivat vain Red Bullin/McLarenin/Ferrarin/Rellun kuskit

Unohdit Mercedeksen. Rellun kuskit taas ovat nykyisellään pitkälti maksukuskeja, koska autotehdas ei ole enää mukana.

Käytännössä nykyhuipuista ehkä Vettel ja Hamilton ovat olleet kavereita jotka eivät ole olleet uransa aikana "maksukuskeja", eli aika utopistisen vaatimuksen heitit.
Ei toikaan pidä tavallaan paikkansa. Vettel on ollut Red Bullin sponssaama pitkään ja Hamilton Mercedeksen.

Aloittihan esimerkiksi Oviedon Ihmiskyrpä surkealla Minardilla.

Erona on se, että Alonso oli Briatoren suojatti ja Flavio rakensi Alonson uraa sen takia, koska kuljettaja oli lahjakas. Nyt on tullut maksukuskeja, jotka eivät ole lahjakkaita, mutta heillä on connectioneita henkilöihin, joilla on lähes pohjattomat taskut. Jos Keke tai Briatore maksaa jotain tallille niin he olettavat, että saavat rahat myöhemmin takaisin, kun kuskit alkavat tienata ja maksavat managereilleen osuuden. Sen sijaan nämä tyypit, jotka haluavat vain jonkun esim. intialaisen kuskin formuloihin niin heidän motivaationsa on täysin toisenlainen. Kuskin lahjakkuudella on silloin nollamerkitystä ja panostettu rahasummat eivät tunnu niiden maksajien lompakossa lähes ollenkaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja vaikka nuo HRT ja Marussia eivät hirveätä menestystä voi odottaakaan, niin uusien nuorten kuskien(näiden jotka maksavat) saamiseksi sarjaan ne tarjoavat hyvän mahdollisuuden. Aloittihan esimerkiksi Oviedon Ihmiskyrpä surkealla Minardilla.

Uusia kuskeja ne tuo sarjaan, mutta onko siitä mitään hyötyä, kun ei näitä uusia kuskeja kukaan huomioi? Siellä ne vetää jonon perässä ja kun kausi on ohitse, niin ne vaihdetaan taas heppuihin jotka tuovat rahaa talliin. Marussialla hyvät esimerkit: Ensin Lucas Di Grassi, ajoi yhden kauden ja tuli lähtöpassit, sitten mukaan tuli Jerome D'ambrosio, sama homma ja nyt siellä ajaa Charles Pic. Ei noilla autoilla pääse kukaan loistamaan. Nytkin näyttää helvetin hyvältä! Hispania jättää Barcelonan testien ekan viikon väliin, Marussia on näillä näkymin starttaamassa vanhalla autolla kauteen, kun uutta ei saada valmiiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös