Formula 1 – kausi 2012

  • 325 295
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän tuo tilanne ole muuttunut sinänsä miksikään, aina noita maksukuskeja on ollut ja aina tulee olemaankin. Tilannehan on nyt jopa parempi kuin mitä se on pahimmillaan ollut, koska näistä maksukuskeistakin suurin osa on kuitenkin jonkinlaisia rattimiehiä eikä ihan täydellisiä katastrofeja kuten esim. 90-luvulla pahimmillaan nähtiin. Ensi kauden kuskeista ainoastaan HRT:n "Karting-Keijo" taitaa mennä tuohon sarjaan kun taas muilla maksukuskeillakin on jonkinlaisia näyttöjä pikkuformuloiden puolelsta.

Ja mitä tulee tuohon schollin kysymykseen siitä että mitä väliä sillä on kuka noita häntäpään autoja ajaa, niin eihän sillä sinänsä mitään isoa merkitystä menestyksen kannalta olekaan. Vaan on sillä tallin kehityksen kannalta jonkinlainen merkitys kuka niitä autoja ajaa, ja toisaalta toivoisi aina näkevänsä jokaisessa autossa parhaat mahdolliset kuskit ettei ainakaan huonompaan vaihdettaisi jos kuljettajaa vaihdetaan.

Mutta kuten sanottua niin maksukuskeja on aina ollut ja tulee olemaan, ja kyllähän tuo rahakin tietysti on merkittävä tekijä tallin kehityksen kannalta vaikka Caterhamilla ei käsittääkseni rahoituksen kanssa mitään isompia ongelmia ole ollutkaan. Mutta jos esim. kuljettajan palkasta säästetään joku miljoona ja päinvastoin saadaan uuden kuljettajan mukana muutama miljoona lisää niin onpahan sekin summa laitettavissa tallin ja auton muuhun kehittämiseen. Että sikäli ymmärtää tuon vaihdoksen vaikka kuljettaja ei välttämättä yhtään paremmaksi vaihtunut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Unohdit Mercedeksen. Rellun kuskit taas ovat nykyisellään pitkälti maksukuskeja, koska autotehdas ei ole enää mukana.

Väitätkö muka että Räikkönen maksaa tallille että saa ajaa? Ja Grosjean on Eric Boullierin vanha suosikki ja Rellun kultapoika, en usko että hän suoraan tuo sponsorirahaa mukanaan.

Ei toikaan pidä tavallaan paikkansa. Vettel on ollut Red Bullin sponssaama pitkään ja Hamilton Mercedeksen.

Pitääpäs. Hamilton oli tottapuhuen McLarenin nuoriso-ohjelman kasvatti, mutta pointti on siinä että he eivät ole joutuneet tuomaan sponsorien kautta talleilleen koskaan F1:ssä suoraan rahaa saadakseen ajaa, vaan heidät on tuotu noiden tallien omien nuoriso-ohjelmien kautta sisään koska ovat olleet superlahjakkaita

Erona on se, että Alonso oli Briatoren suojatti ja Flavio rakensi Alonson uraa sen takia, koska kuljettaja oli lahjakas. Nyt on tullut maksukuskeja, jotka eivät ole lahjakkaita, mutta heillä on connectioneita henkilöihin, joilla on lähes pohjattomat taskut. Jos Keke tai Briatore maksaa jotain tallille niin he olettavat, että saavat rahat myöhemmin takaisin, kun kuskit alkavat tienata ja maksavat managereilleen osuuden. Sen sijaan nämä tyypit, jotka haluavat vain jonkun esim. intialaisen kuskin formuloihin niin heidän motivaationsa on täysin toisenlainen. Kuskin lahjakkuudella on silloin nollamerkitystä ja panostettu rahasummat eivät tunnu niiden maksajien lompakossa lähes ollenkaan.

Väitän kyllä että nytkin Marussialla ja HRT:llä ajavien nuorten kuskien rahoittajat(ainakin pääosa heistä) uskovat saavansa rahansa takaisin jossain muodossa jos kaveri vain onnistuu näyttämään isoille talleille olevansa rattimies. Erinäisistä syistä näin ei sitten vain aina tapahdu(joko lahjat eivät riitä tai auton paskuus estää näyttöjen antamisen). Käytännössä ehkä vain Petrov ja Maldonado voidaan ehkä laskea sellaisiksi kuskeiksi jotka ovat mukana siksi että iso sponsori pitää heitä(tässä tapauksessa kansallisylpeyteen liittyvästä syystä) väkisin sarjassa. Senna taas ratsastaa enonsa nimellä sarjassa. Pienenä kuriositettinä muistettakoon että eno-Ayrtonkin tuli mukaan ison rahan tukemana eikä pelkällä lahjakkuudella.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Kyllä tulee Heka saamaan kyytiä ensi kaudella venäläiseltä. On selkeästi parempi kuljettaja kuin Heka. Tulee vieläkin mieleen vittumaisesta Petrovista se kun piti Alonson takanaan koko kisan, vaikka Alonso oli mukana MM-taistossa ja naureskeli kisan loputtua Alonsolle päin naamaa. Hekalla olisi tuossa valahtanut paskat lahkeeseen ja olisi ajanut seinään. On se sellanen nyhverö. Heka pääsi helpolla Trullin kanssa, siinä oli yksi sarjan paskimpia kuskeja ja hyvä kun lopetti.
 

scholl

Jäsen
Väitätkö muka että Räikkönen maksaa tallille että saa ajaa? Ja Grosjean on Eric Boullierin vanha suosikki ja Rellun kultapoika, en usko että hän suoraan tuo sponsorirahaa mukanaan.

Petrovia ei olisi vaihdettu Grosjeaniin, jos Total ei olisi niin päättänyt ja maksanut sen. Joutuivat takuulla maksamaan jotain Petrovillekin tuossa päätöksessä. Grosjean ei ole niin hyvä kuljettaja, jotta hän olisi menestyksen takia hankittu tuonne nyt, jos muut syyt eivät olisi puhuneet. Grosjeanille yksinkertaisesti piti löytää formuloista paikka. Räikkösen tilanne on eri.

edit. eli jos Petrov olisi jatkanut niin Total olisi vetänyt sponsorirahat pois. Nyt toi oman miehen tilalle, jatkaa sponsorina ja maksaa Grosjeanille jotain palkkaakin
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja eikös tämä Boullier(Lotuksen tallipäälikkö) ole tuon Grosjeanin manageri joten hieman oma lehmä ojassa...
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Petrov ajoi kuitenkin viimekaudella kerran jopa palkintopallille. Ei ole kyse kuitenkaan täysin kädettömästä kaverista, vaikka maksukuski onkin. Itseäni ei ainakaan haittaa nuo maksukuskit, koska maksavat ne paikasta tai ei, niin pakko heillä on silti jonkin sortin ajotaitojakin olla jos kerran F1 ajaa. Poislukien Karthikeyan, jonka valintaa vieläkin ihmettelen. Tarjosi sitten rahaa kuinka paljon tahansa. Rellun pasmat meni vain viimekauden toisella puoliskolla, niin sekaisin, että Petrovinkaan suoritukset ei enään häävejä ollut, mutta varmasti antaa Heikille kovemman vastuksen, kuin Trulli.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän kaksipiippuiset ajatukset tästä. Toisaalta hyvä, että Heikki sai nuoremman ja ihan suhteellisen nopean tallikaverin vierelleen, mutta toisaalta taas en tykkää yhtään näistä saamarin maksukuljettajista. Kyllä on menty viime vuosina niin metsään ykkösissä, kun nykyään kuskien pitää maksaa siitä, että saavat ajaa. Jotain tarttis tehdä tälle systeemille. Ensimmäisenä voitaisiin aloittaa siitä, että potkitaan Hispania ja Marussia vittuun sarjasta. Ei noilla kahdella ole minkäänlaista tulevaisuutta.
Kuten täällä varsin moni onkin jo todennut, ei tämä maksukuskitouhu ole mikään uusi ilmiö ja viime vuosien nouseva trendi ykkösissä eikä lajin voi ainakaan pelkästään sen perusteella sanoa menevän metsään sen enempää kuin ennenkään. Homma olisi kaatunut jo viimeistään 1990-luvulla, jos maksukuskit olisivat tuho ja turmio koko lajille ja sarjalle.

Eipä olisi Mika Salo päässyt tekemään F1-debyyttiään Lotuksella ilman Nokian raharepullista, lisäksi iästä ja lajin seuraamishistoriasta riippuen varsin tuttuja nimiä sieltä 1990-luvun loppupuoliskolta lienevät mm. faijansa multimiljoonilla tallipaikkoja varmistanut Pedro Diniz, sponsorimiljoonilla tallipaikkoja hankkineet maanmiehensä Ricardo Rosset ja Tarso Marques sekä pariinkin otteeseen ratahenkilökunnan yli jyräämällä katsojia viihdyttänyt japsihirmu Taki Inoue.

Nämä vain muutamia mieleentulleita nimiä, jos alkaisi vartavasten kaivaa niin johan palaisi mieleen iso liuta noissa 10-15 vuoden takaisissa pikkutiimeissä ajaneita kuskeja, joiden tallipaikat perustuivat vain ja ainoastaan mukanaan tuomiin rahanippuihin. Ja kun otteet olivat kuraa ja sponsorit lopulta syystä tai toisesta vetäytyivät, niin miehet näissä ns heittotalleissa vaihtuivat aina vaan uusiin rahamiehiin. Vaihtuvuus oli varmaan jopa isompaa kuin nykyään kun homma on hieman niukempaa ja talleja on vähemmän.

Eli eihän se hyvä juttu ole että tallipaikka irtoaa rahan ansiosta jonkun kenties paremman kuskin nenän edestä, mutta näin se on aina ollut ja näin se tulee tietenkin olemaan niin kauan kuin tallin taloudellinen tilanne sarjassa ajamiseen riippuu noista kuskien tuomista rahoista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Keke Rosbergin mielipide Marussiasta ja HRT:stä:

Minkä takia jumbotallit HRT ja Marussia ovat mukana F1:ssä?

- Jostain on aloitettava. Ei uutena tiiminä voi tulla mukaan ja luulla olevansa Ferrari. Minun aikanani se oli normaali tie kuljettajillekin. Aloitettiin pienestä tiimistä ja siitä noustiin eteenpäin, ihan niin kuin Alonso aloitti Minardilla, joka on nykyään Toro Rosso. Tarvitsemme ehdottomasti pieniä tiimejä, koska ei tämä sarja voi olla vain McLarenia, Ferraria, Mersua ja Red Bullia. Tarvitsemme kärkiryhmän, keskikentän ja pienet tiimit. Toivottavasti niistä pienistä tiimeistä jonain päivänä kehittyy isoja tiimejä. Stewart-tallista tuli Jaguarin kautta Red Bull.

- Kun insinööri tulee yliopistosta, niin ei hän mene suoraan kisainsinööriksi. Kyllä hänen pitää aloittaa niin kuin keittiön kautta tämä homma. Siihenkin tarvitaan pikkutalleja. Ne ovat mukana, koska ne haluavat jonain päivänä tulla isoksi ja hyväksi tiimiksi. Jokaisella on unelma elämässään ja se on ihan laillista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
9 miljoonaa euroa nettosi Caterham tuosta Petrov-diilistä. Petrov toi mukanaan 12 miljoonaa euroa josta 3 miljoonaa meni Trullin sopimuksen ulosostamiseen. Taloudellisesti siis ainakin hyvä diili Caterhamille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Marussiahan ajaa nämä tämän viikon testin edelleenkin viimevuotisella autolla, testin tarkoituksena lienee vaan antaa uudelle kuskille (Pic) mahdollisimman paljon kierroksia ennen kautta. Uutta autoa tuskin ehtivät ennen kauden alkua hirveästi testaamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hulkenberg vetää kovaa tällä hetkellä.

Minulla on ollut vähän sellainen kutina että Force India saattaa olla tämän kauden yllättäjä. Lupaavia esityksiä jo parilla viime kaudella ja jotenkin tuo tämän kauden auto vaan näyttää silmään hyvältä ja nopealta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Johtuen siitä että on vasta ensimmäinen testipäivä, viimeisimpänä radalla aikakierrosta saa aina pientä etua parhaasta pidosta jonka muut autot ovat tehneet putsatessaan rataa ja jättäessään kumia pintaan. Caterhamin ja Lotuksen tekemisistä on vielä paha sanoa mitään, molemmat ovat vetäneet vasta alle 10 kierrosta kun muut ovat 30-40 jo aamulla.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Lotuksen testit on tältä päivältä ajettu. Jotain ongelmia auton rungon kanssa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo. Lähettivät ilmeisesti koko käytössä olleen auton takaisin tehtaalle josta lähetetään Jerezissä ollut auto tilalle.

EDIT1:Hirveästi ei yllätyksiä ole sinänsä näköpiirissä, mutta toisaalta siellä tehdään erilaisia ohjelmia tällähetkellä. McLaren on ajellut ainakin päivän aikana suht pitkiä stinttejä ja tehnyt ilmeisesti jonkinasteista kisasimulaatiota, Red Bull taas on tehnyt enemmän lyhyitä stinttejä joilla haettu huippuaikoja. Heikin Caterham hajosi eikä Hesus ole ajellut paljoa vieläkään. Williamsin ajat ovat olleet huolestuttavan heikkoja. Toisaalta, Senna ajeli ilmeisesti kevyemmällä autolla jo aamulla kun rata ei ollut vielä nopeimmillaan.

EDIT2: Ilmeisesti Lotuksen autossa paljastunut vika oli sitä luokkaa että testit jäivät tähän, sillä sama ongelma on myös toisessa autossa jota käytettiin Jerezissä ja talli keskittyy sen korjaamiseen nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoinen tämä Lotuksen tilanne. Uudesta auton versiosta löytynyt "asia" aiheuttaa remontin myös autoon, jolla ajettiin yli 1700km. Näin ollen Lotus ei aja enää tällä viikolla. Lisäselvennystä odotellessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Barcelonahan poikkeaa ratana aikalailla Jerezistä, pitkiä nopeita tai keskinopeita mutkia ja vain muutama hidas jollaisia Jerezissä on enemmän. Muutamat asiantuntijaveikkaukset on kuultu sen puolesta että Lotuksen etujousituksessa on paljastunut vakava ongelma tai sitten kyseessä on vakava puute moottorin kiinnityksessä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen tämä Lotuksen tilanne. Uudesta auton versiosta löytynyt "asia" aiheuttaa remontin myös autoon, jolla ajettiin yli 1700km. Näin ollen Lotus ei aja enää tällä viikolla. Lisäselvennystä odotellessa.

Tuohan tossa nyt eniten hämää, kun tuo Jerezissä ajettu autokaan ei kelpaa. Keksittiinkö siellä nyt joku älytön porsaanreikä säännöistä vai mitä Lotus-leirissä oikein tapahtuu?
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oskari Saaren mukaan Lotus ei saa käyttää menetettyjä testipäiviä myöhemmin. Kuitenkin Mercedes testasi sunnuntaina, jolla se korvasi yhden testipäivän Jerezistä. Onko Osku väärässä vai enkö nyt vain ymmärrä?

EDIT: Lotus tarvitsee siis jokaisen tallin hyväksynnän saadakseen testata yksityisesti nuo kolme testipäivää. Veikkaan, että Ferrari ei hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tuohan tossa nyt eniten hämää, kun tuo Jerezissä ajettu autokaan ei kelpaa. Keksittiinkö siellä nyt joku älytön porsaanreikä säännöistä vai mitä Lotus-leirissä oikein tapahtuu?

Todennäköisesti Räikkönen on niin kännissä, ettei selviä ennen testirupeaman loppua. Ihan sama siis jos vaikka pakkaa kamat kasaan ja häipyy, säästyypähän bensarahat.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tässä katselin Katsomon kautta Maikkarin paketin ensimmäisestä testipäivästä Barcelonassa ja nyt kun vähän vertailen Maikkarin juttuja BBC:n lähetyksiin, niin muutama sellainen asia pomppasi mieleen joka vaatisi pikaista korjausta(nämä asiat ovat toki tulleet mieleen aiemminkin Maikkaria kohtaan, mutta puen ne nyt vasta sanoiksi)

-Pienenä ärsyttävyytenä tuo MTV3:n F1-ohjelmiinsa ymppäämä musiikki ja äänimaailma on sanalla sanottuna täysin hirveä verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihin, ei nostata minkäänlaista tunnetta ennen kisaa tms.

-Jostain kumman syystä tuntuu siltä että MTV:n selostajat ja toimittajat lähtevät selostuksissa, taustajutuissa ja haastatteluissa aina siitä näkökulmasta että suomalaiskatsoja on parinkymmenen vuoden Formulamyllytyksen jälkeenkin täysi aloittelija F1:n suhteen ja ruudullakin näkyviä asioita on väännettävä rautalangasta vielä sanallisesti. Tietysti asiantuntijakommentaattorit(Salo ja ennenmuinoin JJ, Keke ehkä parhaiten) pystyvät paikkaamaan tätä puutetta ja analysoimaan kilpailun tapahtumia syvemmin, mutta ärsyttää tuo että pääselostajat keskittyvät vähän vääriin asioihin. Ehkä tämänpäiväisessä eniten ärsytti se että noita asiantuntija-kommentaattoreita ei käytetty juuri lainkaan hyväksi, Salolta tuli yksi kommentti Toro Rosson kuskeista ja Kekeltä minuutin yleiskatsaus kärkitalleihin. Olisi esimerkiksi kiinnostanut saada heidän näkemyksensä siitä mitä eri tallit tänään testasivat(kilpailusimulaatioita, aika-ajovetoja?) ja millaisia havaintoja esimerkiksi voimasuhteista raskailla autoilla ajettaessa he tekivät.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
-Jostain kumman syystä tuntuu siltä että MTV:n selostajat ...

Samaa ihmettelen täälläkin. Ohjelmaa tehdään "Matti Kyllös -kansalle" jopa MAXin puolella missä oletin saavani enemmän asiantuntijakommentteja. Savu nousee päästä kun kuuntelee Jorma Pulkkisen pojan kisaraporttia missä kerrotaan lähinnä SIJOITUKSIA TESTEISSÄ, siis mitä vit...?! Sijoitukset oli Pulkkisen raportin olennaisin osa kun oli yksin äänessä.
Voisi nyt jumalauta vähän purkaa sitä tilannetta kuka mahdollisesti ajaa ja mitenkin pitkää testiä ja millä kuormalla.

Taisi muuten olla eilinen Salon Toro Rosso kommentti Jerezistä, niin vaikutti samalta.

Keken kommentit on ehdottomasti parasta antia, epäilen että niistäkin on jätetty pois asioita joita jokin neropatti pitää liian teknisinä "Matti Kyllös-kansalle".
Kekeä pitäisi saada lähetyksiin huomattavasti enemmän ja jos ei MAX:in selostuskoppiin ole enään mahdollisuutta(sopimus Saksalaiselle tv-yhtiölle??) niin sitten istumaan alas keskustelemaan perinpohjaisesti sirkuksen kuvioista aina kun mahdollista.

Korvaisivat sen Pulkkisen osuudet edes Mustakarilla.
Millä hyväveli-sopimuksella Pulkkinenkin on kiertänyt toistakymmentä vuotta tuolla. Uskomatonta.


_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Barcelonan aamupäivä alkaa olla takana, Nopeimman ajan toistaiseksi kellottanut Force Indialla Hulkenberg ja on alittanut Vettelin eilisen parhaan 0.6 sekunnilla. Perez aamun toiseksi nopein ja Vettel 3:s, molemmat noin 0,4 Hulkenbergin perässä. Isoista Lonssi 4 ja Hämis 6, tosin ilmeisesti Ferrari ja McLaren säästelevät nopeita vetojaan iltapäivälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös