Formula 1 – kausi 2012

  • 325 299
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeiseenkin vapaaseen autoon saatiin sitten kuljettaja, ja todellinen rattimies saatiinkin, kun HRT ilmoitti että toista autoa ajaa vanha kunnon "Karting-keijo" eli Narain Karthikeyan. Toivottavasti joku muistaa kertoa tällä kertaa Karting-Keijolle autoissa olevaista peileistä, koska ainakin edellisessä kisassaan (Intian GP viime kaudella) ei niitä näyttänyt huomioivan.

Ja Force India oli myöskin julkaissut oman "kaunokaisensa" jonka nokkaratkaisu on yhtä kaunis kuin Caterhamissa ja Ferrarissa. MTV3:n sivuilla muutama kuva. Ihan järkyttävän näköisiä on kyllä nuo jo julkistetut ensi vuoden autot Mäkkiä lukuunottamatta olleet.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Viimeiseenkin vapaaseen autoon saatiin sitten kuljettaja, ja todellinen rattimies saatiinkin, kun HRT ilmoitti että toista autoa ajaa vanha kunnon "Karting-keijo" eli Narain Karthikeyan. Toivottavasti joku muistaa kertoa tällä kertaa Karting-Keijolle autoissa olevaista peileistä, koska ainakin edellisessä kisassaan (Intian GP viime kaudella) ei niitä näyttänyt huomioivan.

Ja Force India oli myöskin julkaissut oman "kaunokaisensa" jonka nokkaratkaisu on yhtä kaunis kuin Caterhamissa ja Ferrarissa. MTV3:n sivuilla muutama kuva. Ihan järkyttävän näköisiä on kyllä nuo jo julkistetut ensi vuoden autot Mäkkiä lukuunottamatta olleet.
Saa nähdä sitten onko kaunis nopea. Aika monet näyttävät päätyvän tuohon portaaseen keulassa. Mielenkiintoista nähdä mikä ratkaisu toimii parhaiten. Ensiviikolla saadaan jo viitteitä Valencian testeissä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saa nähdä sitten onko kaunis nopea. Aika monet näyttävät päätyvän tuohon portaaseen keulassa. Mielenkiintoista nähdä mikä ratkaisu toimii parhaiten. Ensiviikolla saadaan jo viitteitä Valencian testeissä.

Tuo on kyllä mielenkiintoista nähdä, kun näyttää nyt että suurin osa taitaa päätyä tuohon pahkanokkaan.
 

Sambody

Jäsen
Tuo on kyllä mielenkiintoista nähdä, kun näyttää nyt että suurin osa taitaa päätyä tuohon pahkanokkaan.

Mikä juttu tämä on, että yhdellä kaudella yksi jos toinenkin löytää näinkin radikaalin ratkaisun keulaansa? Onko sielä teollisuusvakoilua parhaimmillaan vai onko sattumaa, että yhtäkkiä noin moni lähtee "rumalla ankanpoikasella" kauteen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä juttu tämä on, että yhdellä kaudella yksi jos toinenkin löytää näinkin radikaalin ratkaisun keulaansa?

Sääntömuutos on syynä. Nokat alkoi olla niin korkeita että olivat jo turvallisuusriski koska ylsivät ohjaamon turvarakenteiden yläpuolelle, joten sääntöjä rukattiin sillä tavalla että eturenkaiden etupuolella nokka saa olla maksimissaan tietyn korkuinen (en nyt muista tarkkaa mittaa mikä tuo oli).

EDIT: 55 cm on se korkeus minkä tuo nokkapala saa olla eturenkaiden etupuolella.

EDIT: Ja syy miksi McLaren on pystynyt tekemään tuollaisen normaalin näköisen nokan on se että sen nokka on ollut jo valmiiksi paljon matalampi kuin muilla koska koko Mäkin keula- ja pohjaratkaisu on ihan erilainen kuin muiden. Mäkki oli siis jo valmiiksi alle tuon 55 cm:n joten sen ei tarvinnut tehdä mitään radikaalia muutosta. Esim. Ferrarilla on taas ohjaamon reuna ja koko keula ollut niin paljon korkeammalla että tätä uudenmallista nokkapalaa ei saada käymään siihen mitenkään ilman tuota pykälää, tai sitten pitäisi suunnitella koko runko ihan uusiksi.

EDIT: Vielä pitää palata tähän aiheeseen. Tuo Ferrarin auto ei ole kyllä enää edes oksettavan ruma kuten Caterhamilla ja Force Indialla, vaan tuo on enemmänkin huvittavan ruma. Kun tuo koko auton etuosan yläpinta on ihan suora ja tuo keulapalakin tuollainen leveä ja litteä lätykkä niin tuo auto näyttää ihan joltain vitun Lego-autolta jonka joku 5-vuotias Giorgion taimi on pykännyt kasaan kotona leikkiessään.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Sääntömuutos on syynä.

Asia kunnossa ja kiitos tästä selvennyksestä jälleen kerran.

Enää yksi toive seuraavaan kauteen ja se on ettei noin saatanan tyhmännäköisellä vessalla voiteta mestaruutta. Newey mä luotan suhun, että lykkäät edes jollain tavalla siedettävän näköisen kilpurin radoille. Suorituskykyähän niissä on viime kausina riittänyt, joten siitä en ole huolissani.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tältä sivulta löytyy muuten lisää infoa ja havainnollistavia piirustuksia tuosta keulasäännöstä, ja muistakin sääntömuutoksista.
 

scholl

Jäsen
Mikä vaikutus tuohon keulaan on sillä, että Pirellin renkaat "sulivat" alta lähes heti, joten ehkäpä tallit haluavat rakentaa nyt aerodynamisesti sellaisen auton, joka on armeliaampi renkaille, kun on osoittautunut, että valmistaja toimittaa sellaisia renkaita, joiden kulutuskestävyys on huono? Varsinkin Mercedeksellä ja osin myös Ferrarilla oli suuria ongelmia renkaiden kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo huhu että Petrov veisi Trullin paikan Caterhamilla taisi olla pelkkä ankka kun Caterham ilmoitti nyt palkanneensa kolmoskuskikseen Giedo van der Garden, ja ilmoitti samalla että kisakuljettajina jatkaa Kovalainen ja Trulli. Jossakin välissähän kerrottiin sellaisesta suunnitelmasta että Petrov olisi tullut talliin kolmoskuskiksi ja hypännyt siitä sitten mahdollisesti kesken kauden Trullin tilalle kisakuskiksi mutta tuo kuvio ainakaan ei nyt siis toteudu.

Taitaa käydä niin että Petroville jää luu käteen kun tuo HRT:nkin paikka meni Karting-Keijolle ja kisakuskin paikkoja ei ole enää missään vapaana. Ei se aina onnistu rahallakaan... Eipä silti, ei tuo Petrov näistä maksukuskeista missään nimessä huonoimmasta päästä ole. Mieluummin häntä katselisi radalla kuin jotain Karting-Keijoa ja de la Rosaa.

Mikä vaikutus tuohon keulaan on sillä, että Pirellin renkaat "sulivat" alta lähes heti, joten ehkäpä tallit haluavat rakentaa nyt aerodynamisesti sellaisen auton, joka on armeliaampi renkaille, kun on osoittautunut, että valmistaja toimittaa sellaisia renkaita, joiden kulutuskestävyys on huono?

Veikkaisin että merkitys on aika pieni. Tuolla nokkakartion yläpuolen muotoilulla ei ole aerodynaamisen pidon kannalta kovin suuri merkitys ja tuolla nokkakartion muotoilulla pyritään maksimoimaan auton alle ja pohjalevylle menevät virtaukset, ja kun tuo sääntömuutos pakottaa tekemään nokkakartion maksimissan tietyn korkuiseksi niin sitä on pakko vaan ollut litistää siltä puolelta jolla ei ole niin suurta merkitystä - eli siis yläpuolelta.

Se mihin tuo nokassa oleva kyhmy ehkä eniten vaikuttaa on kuljettajan pään yläpuolella olevaan airboxiin (eli siis sitä kautta moottorille) menevät ilmavirtaukset. Mutta eiköhän nuo insinöörit lie tuonkin tutkineet että miten haitta saadaan minimoitua tai käännettyä jopa hyödyksi. Rumia nuo ratkaisut kyllä on mutta ihan varmasti toimivia koska ei niitä muuten tuollaiseksi olisi tehty.

McLarenilla tosiaan tuo nokka tehty matalammaksi kokonaisuudessaan koska heidän keula-/pohjaratkaisunsa on muutenkin erilainen kuin muilla, ja sen takia siihen ei ole tarvinnut tehdä tuota kyhmyä koska nokka on jo valmiiksi reilusti alle tuon 55 cm:n. Tuolla Mäkin nokan allahan on sellainen "tunneli" joka johtaa ilmaa rungon alle ja sen pitäisi kuulemma toimia samalla tavalla kuin tuo äärimmäisen korkealle nostettu nokka mitä muut tallit ovat käyttäneet. Nähtäväksi jää onko noilla ratkaisuilla sitten isoa eroa ja jos on niin kumman eduksi.?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
EDIT: Vielä pitää palata tähän aiheeseen. Tuo Ferrarin auto ei ole kyllä enää edes oksettavan ruma kuten Caterhamilla ja Force Indialla, vaan tuo on enemmänkin huvittavan ruma. Kun tuo koko auton etuosan yläpinta on ihan suora ja tuo keulapalakin tuollainen leveä ja litteä lätykkä niin tuo auto näyttää ihan joltain vitun Lego-autolta jonka joku 5-vuotias Giorgion taimi on pykännyt kasaan kotona leikkiessään.

En minä sitten ole ainoa, jonka silmissä tuo uusi Ferrari näyttää laatikoista kootulta. Caterhamissa ja Force Indiassa on vähän kaareviakin muotoja, Ferrarissa ei. Force Indian pyllymäki näyttää olevan paljon pidempi kuin noilla muilla. Oliko Red Bullilla miten paljon korkeampi nokka kuin McLarenilla viime kaudella?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliko Red Bullilla miten paljon korkeampi nokka kuin McLarenilla viime kaudella?

Kyllä se Red Bullinkin nokka oli tuota korkeaa mallia, joten veikkaisin että sieltäkin on "kyömynenä" tulossa jos ei sitten ole lähdetty ihan kokonaan uutta monokokkia suunnittelemaan. McLaren taisi olla ainoa joka käytti tuota tunnelia nokan alla ja sen takia matalampaa nokkaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä vielä kuva tuosta Lotuksen "konkkanokasta". Ei ihan pahimmasta päästä, vai joko noihin saakelin porrasnokkiin alkaa silmä tottumaan? Värityskin voi tietysti vaikuttaa vähän asiaan.

EDIT: Kamik ehtikin näköjään lisäämään jo kuvia...
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisää kyhmynokkia esille, Sauber julkisi omansa.

Näitä ne taitaa kaikki loputkin olla. McLaren taitaa jäädä ainoaksi ei-kyhmynokaksi alkavalla kaudella. Ehkä noihin tottuu?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sauberillahan olikin varmaan koko porukan korkein nokka viime kaudella joten ei mikään ihme että sieltäkin tuli porrasnokka tälle kaudelle. Tuo Sauberin nenu menee kyllä ihan samaan "legopalikka" -sarjaan Ferrarin kanssa, kun taas esim. Lotuksella ja Caterhamilla on edes jonkinlaista yritystä tehdä tuosta rumasta ratkaisusta vähemmän ruma.

McLaren tosiaan jäänee ainoaksi matalanokkaiseksi kuten viimekin kaudella, tuskin kukaan lähtee niin radikaalisti autonsa runkoa muuttamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyhmynokka siltäkin, mutta onko tuossa kyhmyssä jokin tunneli tai vastaava?

Kyllä siinä joku ilmanottoaukko/tunneli näyttäisi olevan. Onkohan Newey taas keksinyt jotain ihan mullistavaa (joka taas kielletään parin kisan jälkeen)?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Toro Rosso jatkaa kyömynenien sarjaa omalla uutukaisellaan: Kuvat edestä ja sivulta.

Kyhmynokka siltäkin, mutta onko tuossa kyhmyssä jokin tunneli tai vastaava?

Sauberilla on myös muuten joku tunneli tuossa "kyhmyssä", mutta toisinpäin kuin Red Bullilla eli aukko on siinä kyhmyn päällä ja toimii ilmeisesti poistoaukkona.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
McLaren on siis todennäköisesti ainut talli, joka ei omaa tuota kyhmykeulaa. Saa nähdä oliko hyvä vai huono ratkaisu. Vähän veikkaan, että kävi loppujen lopuksi kuitenkin kylmät ja perseelteen meni heidän osalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
McLaren on siis todennäköisesti ainut talli, joka ei omaa tuota kyhmykeulaa. Saa nähdä oliko hyvä vai huono ratkaisu. Vähän veikkaan, että kävi loppujen lopuksi kuitenkin kylmät ja perseelteen meni heidän osalta.

Välttämättä tuolla ei ole mitään merkitystä. Mäkillähän oli viimekin vuonna tuo matala keula ja se pohjalle menevä ilma ohjattiin sellaisen nokan alla olleen tunnelin kautta, ja ihan hyvinhän nuo Mäkit viime kaudella kulkivat kun voittoja tuli Red Bullin jälkeen toiseksi eniten. Tänä vuonna heillä on ihan sama systeemi ja sen takia tuota kyhmyä ei ole tarvittu, joten välttämättä tilanne ei muutu mihinkään.

Voi jopa olla että McLaren hyötyy tuosta koska heidän ei ole tarvinnut tehdä mitään radikaaleja muutoksia auton keulaan, kun taas tuo muiden kyhmy on lähinnä pakon sanelema juttu eikä sellainen ratkaisu että tuosta olisi jotain hyötyä haettu.
 

Sambody

Jäsen
Jahas. Jos ja kun Kovalainen eikä Räikkönen kerkeä värkeillään mestaruustaisteluun vieköön mestaruuden Hamilton. Mäkkien auto näköjään ainoa, joka ei ole sukua vesinokkaeläimelle ja Button on mielestäni varsin keskinkertainen kuski puhuttaessa aivan niistä kaikista kovimmista rattimiehistä sarjassa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Taitaa sitten tosiaan McLaren olla ainoa pyllymäetön auto alkavalla kaudella. Vähän on sellainen kutina, että se on "all in", eli joko pyyhkivät muilla asvalttia kisasta toiseen tai sitten romahtavat jonnekin Force Indian paikkeille.

Vaikka tuo hölmöltä näyttävä nokkarakenne on periaatteessa sama, niin yllättävän paljon eroja autojen muodoissa silti on. Siinä missä Ferrari ja Force India näyttävät hyvin kulmikkailta ja laatikkomaisilta, on etenkin Lotus melko linjakas. Tai sitten se kulmikkuus on saatu maalauksella häivytettyä. Sauberissa on muuten kaarevia muotoja, mutta nokkaan ei ole piirretty viivaakaan ilman viivoitinta.

Se sitten autojen missikisoista. Kohta päästään porukalla taas toteamaan, ettei noista testituloksista kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä uutinen muuten Kimin kannalta on se että McLaren-aikoina Kimin kisainssinä toiminut Mark Slade siirtyy Mercedes-Benziltä Lotukselle ja jälleen Kimin kisainssiksi. Kyllähän se vähän varmaan helpottaa sopeutumista uuteen tiimiin tauon jälkeen kun on siinä tärkeimmässä tehtävässä tuttu kaveri joka tietää kuljettajan tavat ja mieltymykset.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Välttämättä tuolla ei ole mitään merkitystä.

Ei se kyhmykeula siihen vahingossa ole tullut. Jos kirveen terän muotoinen ja maata viistävä keula olisi parempi, se löytyisi joka autosta.

F1 on siinä mielessä yksinkertainen laji, että vain kaksi asiaa ovat ratkaisevassa roolissa.

- voima ja pito

Kun nuo kaksi ovat kunnossa, olet voittajatiimi. Ja kun kyhmykeula ei vaikuta voimaan mitenkään, sillä saavutetaan joku etu pidossa. Silloin se tarkoittaa sitä, että kierrosaika on sillä keulalla parempi kuin ns. perinteisellä keulalla. Tottakait kokonaisuus ratkaisee, ja auton loppuosa tarvitsee sen kyhmykeulan, jotta ilmavirtaukset saadaan menemään sopivalla tavalla ja pidon maksimoimiseksi.

McLaren ei ole löytänyt ratkaisua kyhmykeulaan ja he vetelevät menemään ilman sitä. Se on heidän heikkoutensa ja antaa etua muille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös