Formula 1 – kausi 2012

  • 323 928
  • 1 753

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No eikös tuo Räikkönen tuon mestaruutensa juuri Ferrarilla voittanut?

Mutta hänet palkattiin juuri Schumin korvaajaksi. Tuskin Schumi olisi lopettanut kesken huikean putkensa. Tai mistä sitä tietää vaikka olisikin...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikkönen hyppäsi tänään ekaa kertaa F1-auton rattiin yli kahteen vuoteen.

https://p.twimg.com/Aj1duLTCEAAufRZ.jpg:large

Kuvaa testistä.

http://desmond.yfrog.com/Himg741/scaled.php?tn=0&server=741&filename=o78jg.jpg&xsize=640&ysize=640

Siinä Kimin uusi potta. Sanoisin että yksinkertaisen tyylikäs. Ei siinä tarvitse mitään vitun sateenkaaren värejä olla. Tykkään.

Kimi ajoi muutaman kierroksen tuolla 2010 Rellulla ja ajat oli noin kahdeksan sekuntia hitaampia mitä normaalisti tällä radalla, mutta tällä nyt ei ole mitään merkitystä. Tuntumaa tietenkin alle.
 

RDivis

Jäsen
Kimi on ajanut lisää testiä tuolla vuoden 2010 autolla. Tallin edustajat ovat antaneet positiivisia lausuntoja, mutta siitähän nyt ei kannata mitään päätellä. Eihän sitä ulospäin kerrottaisi vaikka tyytymättömiä oltaisiin Kimin tuntuman hakemiseen. Sitähän tämä etunenässä on, joten kierrosajoilla yms. ei ole väliä. 91-kierrosta Iceman painoi menemään. Ei muuta, kuin tsemppiä Kimi, toivottavasti F1-auton ohjaamo alkaa taas tuntua, kuin toiselta olohuoneelta!

Totuttelun jälkeen alkaa se vaativampi urakka. Tallin osaksi tuloa, renkaiden opettelua. Niinkuin Kimi on itse todennutkin.

Devin lausuntoon on helppo yhtyä kypärän suhteen, yksinkertainen - tyylikäs!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyi helvetti minkälainen auto Caterhamilta! Ja Ferrarilta tulossa vissiin samanlainen, kerta jo kerkesivät toteamaan, että mikään kaunis auto ei ole varsinkaan keulan osalta. Toivottavasti kaikkien ratkaisut eivät ole tuollaisia.

Kimi otti kuulemma testeissä samantien tiimin haltuun, jos on suuria herroja uskominen. Lotuksella ihmettelvät myös kommentteja Kimin sosiaallisista taidoista. Ainakin testeissä Räikkönen olisi jutellut autosta vaikka kuinka paljon ja on antanut myös tarkkaa palautetta. Olivat äärimmäisen tyytyväisiä näihin kahteen testipäivään.

Veikkaan että Lotuksen ja Kimin liitto tulee olemaan aika helppo, kun he ovat jo käsittelleet kertaalleen tuollaista jöröjukkaa kuin meidän Kimi, eli Robert Kubicaa. Molemmat hieman samantyylisiä. Eivät diggaa mediasta ja näyttävät hyvin sulkeutuneelta ja välillä ärähtävätkin aika kovaa, jos tarve vaatii.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyi helvetti minkälainen auto Caterhamilta!

Ihan tismalleen samat sanat tuli mieleeni kun tuon auton näin. Ja ikävä kyllä myös muilta on tulossa samanlaiset tai samankaltaiset hirvitykset tuon sääntömuutoksen takia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kimi otti kuulemma testeissä samantien tiimin haltuun, jos on suuria herroja uskominen. Lotuksella ihmettelvät myös kommentteja Kimin sosiaallisista taidoista. Ainakin testeissä Räikkönen olisi jutellut autosta vaikka kuinka paljon ja on antanut myös tarkkaa palautetta. Olivat äärimmäisen tyytyväisiä näihin kahteen testipäivään.

En kyllä usko että minkään F1-tallin pomot rupeaisivat morkkaamaan Räikköstä heti ensitesteissä vaikka tämä olisi saapunut paikalle umpikännissä, eli ihan perus markkinointijargonia ja yritystä saada luotua paremmannäköiset välit tallin ykköskuljettajaan, ei juurikaan mitään uutisarvoa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Aika helvetin rumia tulevat olemaan tämän vuoden autot. Tuo Caterham on ihan hirvitys http://twitpic.com/8bh02t
Sivuprofiili vielä ihan kohtuullinen.

Saa tosiaankin nähdä minkälaisiin virityksiin muut tallit ovat päätyneet. Voi olla, että tulee keulasta Caterhamin näköisiä myös. Ferrari kuulemma olisi "porrasta" hieman loivennellut, mutta saa nähdä sitten lopullisessa kilpurissa.

Kimin testeistä on vielä vaikeaa sanoa juuta tai jaata. Eiköhän sitten nähdä nopeus kun on tämänvuoden auto alla ja muita talleja testeissä mukana.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä usko että minkään F1-tallin pomot rupeaisivat morkkaamaan Räikköstä heti ensitesteissä vaikka tämä olisi saapunut paikalle umpikännissä, eli ihan perus markkinointijargonia ja yritystä saada luotua paremmannäköiset välit tallin ykköskuljettajaan, ei juurikaan mitään uutisarvoa.
Totta sen osalta, että kielteistä kommenttia tuskin alkaisi kahden ensimmäisen ratapäivän jälkeen sadella, mutta toisaalta ei mielestäni ole mitään syytä epäillä etteikö tuo voisi olla ihan aiheellistakin ylistystä. En epäile, etteikö Kimi maailmanmestarina olisi hoitanut homman hienosti heti alusta lähtien, ja eiköhän tekemisessä ja ammattitaidossa se joku hiuksenhieno erottava tekijä ole esim. johonkin nuoreen noviisitestikuskiin tai vaikka entiseen kisakuski Vitali Petroviin verrattuna.

Lotuksella ihmettelvät myös kommentteja Kimin sosiaallisista taidoista. Ainakin testeissä Räikkönen olisi jutellut autosta vaikka kuinka paljon ja on antanut myös tarkkaa palautetta.
Tätä nyt en ainakaan pidä minään perusjargonina tai yllätyksenä, tuota samaahan kaikki Kimin kanssa tekemisissä olleet ovat toitottaneet jo viimeiset 10 vuotta. Ihan normityyppi jolla juttu luistaa kaverien kesken siinä missä kenellä tahansa, vaikka aina ei huvita perusskeidaa jauhaa kameroiden edessä
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Itse oon vähän ihmetelly, että miks toi kaikkien mielestä niin hirveen ruma on. Ei se nyt mikään kauniskaan ole, mutta ei nyt mikään niin ihmeellinen tai älyttömän rumakaan. Toivottavasti kuitenkin tuo vehe kulkee jo paremmin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse oon vähän ihmetelly, että miks toi kaikkien mielestä niin hirveen ruma on. Ei se nyt mikään kauniskaan ole, mutta ei nyt mikään niin ihmeellinen tai älyttömän rumakaan. Toivottavasti kuitenkin tuo vehe kulkee jo paremmin.

Ei tuo sivulta päin katsottuna ihan kamala ole, mutta edestä päin katsottaessa on oksennus lähellä. Sanalla sanoen rumilus. Pääsasia toki on, että kulkee riittävän kovaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse oon vähän ihmetelly, että miks toi kaikkien mielestä niin hirveen ruma on.

No siis tuohan näyttää siltä kuin autosta olisi katkennut nokka ja se olisi korjattu jostain toisesta autosta otetulla nokkapalalla. "Ihan ei sattunut samanlainen ja tuli vahingossa laitettua se vähän väärään kohtaankin mutta saanee välttää kun en nyt jaksa alkaa enää uuttakaan väsätä..."

Ihan kauhean näköinen kyhmynokka mutta toivottavasti olisi edes nopea!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Itse oon vähän ihmetelly, että miks toi kaikkien mielestä niin hirveen ruma on. Ei se nyt mikään kauniskaan ole, mutta ei nyt mikään niin ihmeellinen tai älyttömän rumakaan. Toivottavasti kuitenkin tuo vehe kulkee jo paremmin.

Samaa ihmettelin ensin minäkin, kunnes silmään osui tuo älytön porras tuossa puoli metriä ennen etusiipeä. Sen jälkeen oli sitten ihan sama, miten kuvaa yritti katsoa. Tuota porrasta ja sen kokonaisvaltaisen rumentavaa vaikutusta ei vaan voi olla huomaamatta. Tulee ihan mieleen se yksi Fiatin auto, jonka suunnittelijat ovat varmasti vetäneet vielä paljon vahvempia aineita kuin Fiatin suunnittelijat yleensä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tulee ihan mieleen se yksi Fiatin auto, jonka suunnittelijat ovat varmasti vetäneet vielä paljon vahvempia aineita kuin Fiatin suunnittelijat yleensä.
Fiat Multipla?

Toi etusuunnasta otettu kuvahan on suoraan aikamatka jonnekin menneisyyteen. Hieman kellastunut kuva ja retromainen ympyrän sisällä oleva kisanumero. Vielä kun olisi isompi takarengas.

Täytyy ihmetellä miten tuollainen ratkaisu on paras mahdollinen esim. aerodynaamisesti, mutta eiköhän ne siellä ole tarvittavat laskutoimitukset tehneet kun tuohon on päätynyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy ihmetellä miten tuollainen ratkaisu on paras mahdollinen esim. aerodynaamisesti

Hyvin todennäköisesti ei olekaan, vaan tuossa joudutaan tekemään kompromisseja kun keulan maksimikorkeus on säännöissä määrätty ja auton jousitus vaatii oman tilansa tuosta keulasta. Ja käsittääkseni tuossa auton suunnittelussa tuo nokan alapuoli on tärkeämpi kuin yläpuoli aerodynaamisesti, koska ilma pitäisi saada mielellään ohjattua mahdollisimman puhtaasti auton alle ja sitä kautta diffuusoreille.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka kovasti olin sillä kannalla, että formulat kyllä kiinnostaa paljon ilman suomalaisiakin ja erityisesti ilman Kimiäkin niin kauden 2009 jälkeen kiinnostus vain väkisinkin laski. Kyllä se Kimi niin suuri hahmo oli itsellenikin ollut (ja on edelleen), ettei mielenkiintoa samoissa määrin riittänyt. 2010 seurasin kyllä vielä aika tarkkaan koko kautta, mutta viime vuonna tuli katsottua enää itse GP:t, eikä niistäkään enää kaikkia sen jälkeen, kun armeijan vihreät kutsuivat heinäkuussa (luojan kiitos selvisin muuten tuosta hullutuksesta puolella vuodella jo tämän Kiminkin paluun takia). Sen sijaan Kimin otteita tuli seurattua rallin ja NASCARin parissa varsin tarkkaan. En tiedä montako vuotta täytyy mennä taaksepäin, että yhtä vähän aikaa tuli käytettyä formuloihin vuoden aikana kuin vuonna 2011, mutta varmasti useampia.

Kovalaisen Heikin mukanaolo ei valitettavasti aiheuttanut, eikä aiheuta yhtä suuria tunteita, kuten ei yhdenkään muunkaan kuskin, vaikka Vettelin menestystä olenkin ilolla seurannut. Kimille ei korvaajaa kerta kaikkiaan löytynyt, kyse ei siis ollut pelkästään suomalaisuudesta tai menestymisestä, sillä eihän Kimi nyt huipputalliin ole palaamassa. Silti kausi aiheuttaa innostusta ja sellaisia väreitä mitä Kimin sarjasta poistumisen jälkeen en ole kokenut. Kimin lahjakkuus, nopeus ja persoona olivat ja ovat siis ratkaisevia. Toivon mukaan glooriaakin tulee ja Lotus on yllättävän hyvä auto tulevalla kaudella, sillä eihän sitäkään käy kiistäminen, että vielä oman ekstrasysäyksen kisan seuraamiselle tuo se, jos Kimi taistelee aivan korkeimmista sijoituksista. Mutta tärkeintä on, että Kimi Räikkönen on F1:ssä taas!

Nopeuden säilymiseen löytyy luottoa ja kun oletettavasti auto taas vihdoin rakennetaan Kimin mieltymysten mukaan, on kauden alku vielä tuskallisen kaukana. Ja onhan kaudessa paljon muutakin mielenkiintoista, kuin Kimin paluu, vaikka se dominoikin omalla kohdallani huomion jakaantumista ainakin alkuun.

Myöhässähän tämä kunnioituksen osoittaminen Kimille tulee, tiedän sen hyvin, mutta pakko oli aloittaa kirjoittamiseni tähän otsakkeeseen Kimin paluun hehkuttamisella. Sen verran hieno mies kyseessä, että on viestin ansainnut. :) Jatkossa sitten muustakin kuin Kimistä, kunhan testitkin pääsevät täyteen vauhtiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin kaukaa katsoen ei niin susiruma keularatkaisu kuin Lotuksella.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jo se, että McLarenin uudessa autossa keula on normaalin formula-auton keulan muotoinen, tekee autosta tyylikkäämmän näköisen kuin Caterham. Ei tuossa oikein pistä silmään mikään, paitsi ehkä perän muoto. Meikun laittamassa linkissä autosta on kuva takaviistosta, ja perä näyttää vähän kuin kyljellään olevalta ufolta. MTV3:n kuvissa se taas ei näytä siltä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näyttää muuten paljon pidemmältä tuo Caterhamin nokka kuin McLarenin. En muista että oliko noissa säännöissä miten paljon liikkumavaraa auton mittojen suhteen vai onko tuo vaan optinen harha. Mutta joka tapauksessa tuo Mäkki näyttää ihan normaalilta F1-autolta ilman mitään erikoisuuksia, kun taas tuo Caterham on ihan hirveä rumilus. Mielenkiinnolla odotan minkälaisia nokkaratkaisuja muilta talleilta tulee, Ferrariltahan ainakin ilmoitettiin jo että auto tulee olemaan ruma.

Mielenkiintoista muuten nähdä tuokin miten Sutilin uralle käy tuon tuomion jälkeen. Eihän tuo ihan se kovin mahdollinen ollut kun pelkällä ehdollisella selvisi, mutta voisin kuvitella että esim. tulevissa sponsorineuvotteluissa ja tallineuvotteluissa tuo ehdollinenkaan ei ole mikään valttikortti. Ja kun Sutil ei muutenkaan varsinaisesti ole mikään tähtikuljettaja eikä ihan superlahjakkuus niin saattaa olla kovakin isku uraa ajatellen tuo tuomio. Ykkösten historiastahan löytyy muuten ainakin kaveri nimeltä Bertrand Gachot joka sai taksikuskin pahoinpitelystä 18 kuukauden tuomion, josta kävi istumassa ehdottomana kaksi kuukautta. Gachot'n Jordan-soppari irtisanottiin tuon tuomion takia mutta kaveri sai vapauduttuaan vielä samalla kaudella sopparin uuteen talliin (olikohan Larrousse) taisi ajaa vielä sen jälkeenkin parissakin pikkutallissa jokusen kauden.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös