Formula 1 – kausi 2012

  • 323 922
  • 1 753

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllähän tuo Barrichellon vauhti vieläkin ykkösiin riittää, ja esim. löi vielä viime kaudellakin Maldonadon joten ei hänellä sen puolesta minusta vielä kiirettä eläkkeelle ole. Ja sanoisin että Barrichello on edelleen myös parempi kuin yliarvostettu Senna jonka hehkutusta en ymmärrä koska suoritukset on olleet aika keskinkertaisia ja oli viime kaudella esimerkiksi huonompi kuin Petrov. Ja Heidfeld kyykytti samalla autolla molempia.

Bianchi tuskin Williamsille menee koska on ensinnäkin tosiaan Ferrarin kuskeja ja toisaalta Williamsilla on itselläänkin jo varsin laadukas junnukuski tallissaan, eli Valtteri Bottas, ja jos tuohon Maldonadon pariksi joku tulokas halutaan niin uskoisin että mieluummin pistävät oman miehen kasvamaan korkoa kuin että kasvattavat Ferrarille kuljettajia.

Siis onhan se totta, mutta toivoisin nimenomaan silti Barichellon tilalle jotain nuorempaa kuskia. Senna kyllä vaeltaa nimellään todella paljon, mutta Williamsilla olisi kiva nähdä vielä mihin hän pystyisi, kun kertynyt hieman kokemusta paremmastakin tallista. Tuo Bianchi tosiaan oli aika mutu heitto ja oli lähinnä siinä mielessä, että toivoisin Barrichellon tilalle tosiaan jotain tuoretta kasvoa. Ja kyllähän se niin on, että ei Adrian Sutilia parempaa kuskia montaa ainakaan vapaana ole, joten ihme jos ei Williamsille kelpaa, koska toisi aika kivan sponssipotin mukanaan. Toki mahdollisuus on myös, että Sutil ei halua sekavassa tilassa olevaan talliin ja toki Ferrarin kolmoskuskin paikalta on hyvä mahdollisuus nousta Massan tilalle sitten taas ensikaudeksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Robert Kubican paska tuuri vaan jatkuu. Nyt mies oli liukastunut kotinsa lähellä ja kaatunut, ja tuo kolarissa murtunut jalka oli murtunut uudelleen. En muista milloin Kubican piti testata F1-autoa mutta tuo nyt siirtynee tämän myötä taas eteenpäin hamaan tulevaisuuteen. Kyllä yhtä miestä koetellaan nyt...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Odottelin, että nyt saadaan mukava tekniikkadebaatti tuosta Lotuksen autonvakauttajasta/ajokorkeudensäätäjästä/jarrutasapainottajasta tms. miksi sitä haluaakaan sanoa, mutta Autosportin mukaan se on laillinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi syy sille miksi Adrian Sutil on vielä ilman tallipaikkaa ensi kaudelle saattaa olla se että tuo Kiinan GP:n yhteydessä tapahtunut pahoinpitely on nyt mennyt käräjille ja Sutilia uhkaa jopa vankeustuomio. Ei varmaan mikään hyvä neuvotteluvaltti sanoa että "Ai niin, mä sitten saatan muuten joutua kesken kauden lusimaan".

Nythän oli joku suomalainen lehti kirjoitellut sellaistakin että Williams olisi saanut Qatarista neuvoteltua AT&T:n tilalle jonkun ison sponsorin ja tuo sopimus toisi sen verran rahaa että Williams ei välttämättä tarvitsisikaan enää rahaa kassikaupalla talliin kantavaa kuljettajaa, ja kertoivat että se olisi tehnyt mahdolliseksi sen että talli nostaisi sittenkin kolmoskuskiksi nimetyn Valtteri Bottaksen kisakuljettajaksi. Tähän en kyllä usko pätkääkään koska kokeneempiakin kuljettajia on reilusti tarjolla tällä hetkellä ja varmaan aika lailla tallin markkinat on nyt kun paikkoja on auki enää Williamsilla ja HRT:llä, mutta olisihan se hieno juttu nähdä kolmaskin (tai 3 ja ½) suomalaiskuljettaja MM-sarjassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Uskoisin Bruno Sennan olevan parhaissa asemissa Williamsille, ainakin niin kauan kun epävarmuus tuosta Sutil-casesta jatkuu(kumma kyllä, tuo on ollut alaa vähänkin seuraavien tiedossa jo pitkään, mutta vasta nyt siitä julkisuudessa puhutaan). Senna kuitenkin on suht nopea, tuo mukanaan lisää rahaa ja pelkkä Senna-nimi luo positiivista kiinnostusta tallia kohtaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on sitten tuo Williamsinkin toinen kuljettaja vahvistettu ja se on lopulta Bruno Senna. Eli Rubens Barrichellon yli 300 kilpailua kestänyt ura oli ilmeisesti sitten siinä. Mieluummin olisin kyllä nähnyt Barrichellonkin Sennan tilalla koska kuten olen moneen kertaan kirjoittanut niin minun mielestäni tuo Senna on aika rankasti yliarvostettu kuljettaja. Williamsin kuljettajakaksikko ei kyllä hirveän hyvältä minusta näytä, Maldonado ei oikein vakuuttanut viime kaudella ja Barrichellon vaihto Sennaan oli askel taaksepäin. Toivottavasti edes auto olisi Rellun moottoreiden myötä parempi kuin viime kaudella.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Elikkäs nyt Sennan sopimuksen myötä kuskit ovat selvillä Hispaniaa lukuunottamatta. Tuo paikka tosiaan on täysin auki, mutta viime kauden kuskeista kumpikaan se ei tule olemaan. Tässä, mitä nyt spekuloitiin aikaisemmin, niin eiköhän nuo kaikki sopimuksen alaiset kuljettajat saa paikkansa myös pitää. Vitali Petrov, mikäli haluaa ykkösissä ensikaudella ajaa, niin HRT taitaa sitten olla se paikka. Marussia olisi looginen vaihtoehto, mutta tiedä sitten ollaanko tuota Glockia viemässä ulos, mikä ei tässä vaiheessa kovin kannattavaa olisi. Toki myös testi/varakuskiksi Marussialle voi olla mahdollista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eipä tuo hirveitä itkuja aiheuttaisi, kuten ei Barrichellonkaan poistuminen. Vanhoilla herroilla ei vain yksinkertaisesti tunnu riittävän enää todellista nälkää hommaan ja kyllä minä näen huomattavasti mieluummin Sennan ja Petrovin kaltaiset nuoremmat, vaikkakaan eivät niin superlahjakkaat kuskit mukana, heillä kun on suurempi todennäköisyys vielä kehittyäkin johonkin.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Elikkäs HRT ilmeisesti pyytää 6 miltsiä paikasta ja Hollantilaisella Giedo Van der Gardella on se kasassa. Talliin kuitenkin on ilmeisesti muitakin vaihtoehtoja, mutta kyllä tuo kaveri on varmasti lähimpänä paikkaa, ellei jollain espanialaisella ole laittaa samaa summaa ja luulen, että esim, Dani Clos ei saa kuutta miljuunaa kasaan. Eiköhän viimeinenkin paikka mennyt siinä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Van Garde kai oli ehdolla myös Williamsille, ja minäkin uskon että hän on tällä hetkellä vahvimmilla HRT:lle. Tuossahan on sikäli mielenkiintoinen tilanne että Vitantonio Liuzzilla on sopimus ensi kaudeksi HRT:lle mutta se on tehty edellisen omistajan kanssa ja siksi ei olisi täysin pätevä enää.

Tuosta Caterhamin tilanteesta että Petrov ei välttämättä olisi korvaamassa Trullia kisakuljettajana vielä ensi kaudesta, ainakaan kauden alusta alkaen, vaan hän tulisi talliin varakuljettajaksi ja korvaisi Trullin sitten kaudella 2013. Tai jos Trulli jatkaa viime kauden kaltaisia otteita niin mahdollisesti sitten jo ensi kauden aikana jossakin vaiheessa. En kyllä tiedä että onko Petrov mikään parannus koska aika epätasaisia on hänen otteensa olleet. Vauhtia kyllä löytyy välillä ihan kohtalaisesti mutta myös virheitä tulee paljon. Mutta kyllähän se toki varmaan tallin taloutta vahvistaa vaikka Caterhamilla talousasiat onkin olleet varsin hyvässä jamassa koko ajan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on kyllä ihmeellistä tuo FIA:n venkoilu noiden sääntöjen kanssa. Ensin annetaan jollekin lupa ja kun talli on sitten käyttänyt resursseja ja rahaa kehittääkseen tuon systeemin valmiiksi niin sitten ilmoitetaankin että "Me sitten muutettiin tuota sääntötulkintaa sillä tavalla että ei se ookkaan enää laillinen, että sori vaan."

Ei siinä mitään että noita porsaanreikiä yritetään tukkia, kun insinöörit pyrkivät koko ajan niitä löytämään ja käyttämään hyväkseen, mutta jos jollekin annetaan suunnitteluvaiheessa lupa niin minusta on helvetin väärin että se sitten kielletäänkin kun systeemi on saatu valmiiksi ja muut tallit alkaa itkemään että "Epistä! Meillä ei oo tommosta!".
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hahaha, on ne paskoja. Miksei samantien kielletä kaikkien hyviä ideoita ja ajeta kaikki samanlaisilla autoilla? Jos kerran tämä Lotuksen järjestelmä ei ollut edes säännöissä kielletty, vaan harmaalla alueella (=sallittu), niin miksi niitä sitten yhtäkkiä kielletään? Samaa paskaahan nähtiin jo viime kaudella, kun RB:n vauhtia yritettiin hidastaa, onneksi eivät onnistuneet. Seuraavaan kauden säännöt pitäisi aina päättää jo edellisenä kesänä ja niitä ei sitten muutettaisi, kuin vasta seuraavan kauden sääntöihin. Näin tallien hyvät keksinnöt eivät menisi hukkaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vähän tietysti ihmetytti että Lotuksen keksintö vuosi julkisuuteen jo ennen talvitestejä, yleensähän kaikki tupladiffuusorit ja F-putket on pidetty salassa aika pitkään etteivät vastustajat ehdi niitä kopioimaan. Ehkäpä FIAssa ei alunperin ymmärretty täysin laitteen toimintaa, itselleni tuo kuulosti alunperin eräänlaiselta aktiivijousituksen Low tech-versiolta jolla luodaan lisää aerodynaamista pitoa, jota FIA on kovasti pyrkinyt viime aikoina säännöillä karsimaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lotushan ei ole edes varmaan ainoa kärsijä tässä vaan muutkin olivat jo varmaan aika pitkälle tuota samaista laitetta kehittämässä kun se ensin sallittiin, toki aika aikaisessa vaiheessa, mutta kyllä sitä aikaa ja rahaa muilakin hukkaan tässä on mennyt.

Ihme linjaa kyllä jos ensin hyväksytään ja sitten ei. Kimin kannalta kyllä huono juttu, tuo olisi voinut olla se asia jolla auto olisi voitu saada sinne kärkitaisteluun mukaan. Olisikohan Kimille kerrottukin ennen sopimuksen julkaisua, että jotain ainutlaatuista autossa voisi olla ja sen takia kimi ylipäätänsä tuon sopimuksen teki kun uskoi auton olevan voittotaistelussa..
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Samaa paskaahan nähtiin jo viime kaudella, kun RB:n vauhtia yritettiin hidastaa, onneksi eivät onnistuneet.

Kyllä näin on tehty kokoajan. Nopeita yritetään hidastaa jotta kilpailu olisi tasaisempaa. Esim naurettava pistelaskujäjestelmä 10,8,6 jne tehtiin koska Schumi voitti jokaisen kilpailun niin ei haluttu että mestaruus ratkeaisi jo kauden puolivälissä. Se ei riittänyt syrjäyttämään ferraria ykköspaikalta niin alettiin kieltämään testausta ja moottorinkehitystä sunmuuta roskaa. Ilman FIA:n "sääntömuutoksilla keinotekoisesti tasaisempi sarja" pelleilyä ferrarilla olisi varmaan kymmenen mestaruutta enemmän.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Se ei riittänyt syrjäyttämään ferraria ykköspaikalta niin alettiin kieltämään testausta ja moottorinkehitystä sunmuuta roskaa. Ilman FIA:n "sääntömuutoksilla keinotekoisesti tasaisempi sarja" pelleilyä ferrarilla olisi varmaan kymmenen mestaruutta enemmän.

Muistetaan nyt että kyllä FIA(t) on Ferrarille pari mestaruutta 2000-luvun alussa suorastaan työntänyt kun Mercedeksen moottoreissa käytetyn beryllium-metallin käyttö moottorin raaka-aineena kielleettiin, mikä johti osaltaan McLarenin moottoreiden laukeamisiin ja riisti Mika Häkkiseltä kolmannen maailmanmestaruuden 2000. Tietenkään unohtamatta sitä että samoihin aikoihin Ferrari sai vastineeksi concorde-sopimuksen allekirjoitukselle yksin veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. Ja muistetaan vielä että FIA:n apukaan ei ole aina riittänyt, 1998 Mclarenithan murskasivat parissa ensimmäisessä kisassa kaikki muut hyväksikäyttäen mystistä "toista jarrupoljinta"(jolla pystyi muutamaan auton jarrubalanssia), vaikka Ferrari sai tämän keksinnön bannatuksi, hävisivät he mestaruuden silti. Vuoden 2005 "rengasgatesta" en nyt jaksa enää huomauttaa, enkä Rellun massanvaimentimien kieltämisestä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office

En kyllä muista mitään "berylliumista" mutta jos testaamista ja moottorinkehitystä ei olisi kielletty niin Alonsoilla Hamiltoneilla Räikkösillä, Buttoneilla ja Vetteleillä ei olisi ensimmäistäkään mestaruutta koska ne kaikki olisivat maranellossa. Näillä säännöillä murskattiin yksi historian ylivoimaisimmista imperiumeista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1998 Mclarenithan murskasivat parissa ensimmäisessä kisassa kaikki muut hyväksikäyttäen mystistä "toista jarrupoljinta"(jolla pystyi muutamaan auton jarrubalanssia)

Tavallaan joo, mutta väärinkäsitysten vuoksi on syytä tarkentaa. Normaalisti jarrubalanssia (eteen tai taakse) säädetään ratissa olevalla säätimellä. Tuolla polkimella saatiin kuitenkin enemmän jarruvoimaa (vasemalle tai oikealle) sisäkaarteen takarenkaaseen, jotta auto kääntyy paremmina. Muistaakseni ratissa oli sensori tai nappi, jonka avulla jarruvoima jaettiin oikealle puolelle kun toista jarrupoljinta painoi. Olikos tuon hylkäysperusteena se, että autossa on tällöin nelipyöräohjaus, joka on kielletty.

Kyllä tuntui tuohon aikaan Ferrarin voittamat sääntöcaset niin vääriltä ja karvailta. Se Sepangissa tapahtunut auton kylki-ilmanohjaincase ehkä naurettavimpana. Kuten myös berylliumin kielto.

Muutenkin FIA:n touhut on todella outoja. Uskomattomia takinkääntöjä ja päätösten muutoksia tai kumoamisia tulee koko ajan. Yksi järjestöä melko lähellä oleva puolituttuni sanoikin kerran, että niin kauan kuin siellä on ranskalaiset puikoissa niin peli on menetetty. Esimerkiksi Sennalta olisi voinut kysellä tuntemuksia Monsieur Balestresta. Oikeastaan puusilmäinen kattojärjestötouhu koskee melkein kaikkia moottoriurheilumuotoja kansallisestikkin. Ei tarvitse mennä edes merta edemmäs kalaan...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tavallaan joo, mutta väärinkäsitysten vuoksi on syytä tarkentaa. Normaalisti jarrubalanssia (eteen tai taakse) säädetään ratissa olevalla säätimellä. Tuolla polkimella saatiin kuitenkin enemmän jarruvoimaa (vasemalle tai oikealle) sisäkaarteen takarenkaaseen, jotta auto kääntyy paremmina. Muistaakseni ratissa oli sensori tai nappi, jonka avulla jarruvoima jaettiin oikealle puolelle kun toista jarrupoljinta painoi. Olikos tuon hylkäysperusteena se, että autossa on tällöin nelipyöräohjaus, joka on kielletty.

Tiedossa tuo toki oli, mutta en jaksanut sepustaa sitä sen tarkemmin tänne, balanssistahan tässäkin tietyllä tavalla kuitenkin oli kyse, tosin nyt säädettiin balanssia sivuttaissuunnasta katseltuna, eikä pitkittäissunnasta niinkuin mainitsit.

En kyllä muista mitään "berylliumista" mutta jos testaamista ja moottorinkehitystä ei olisi kielletty niin Alonsoilla Hamiltoneilla Räikkösillä, Buttoneilla ja Vetteleillä ei olisi ensimmäistäkään mestaruutta koska ne kaikki olisivat maranellossa. Näillä säännöillä murskattiin yksi historian ylivoimaisimmista imperiumeista.

Aikaimoista värilasien läpi tuotettua häränpaskaa. Yksikään F1-tallin valtakausi ei ole kestänyt ikuisesti, niin McLaren, Lotus kuin Williamskin ovat aikanaan pudonneet valtaistuimeltaan. Ferrarin pudotuksen pääsyy oikeastaan on siinä että Todtin, Schumin ja Brawnin häivyttyä tallista homma päätyi taas puhtaasti italialaisiin käsiin, minkä jälkeen kaikki taas alkoi mennä päin helvettiä kun tallia alettiin johtaa tehottomaan italialaiseen tapaan "tunteella" järjen sijaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Aikaimoista värilasien läpi tuotettua häränpaskaa. Yksikään F1-tallin valtakausi ei ole kestänyt ikuisesti, niin McLaren, Lotus kuin Williamskin ovat aikanaan pudonneet valtaistuimeltaan. Ferrarin pudotuksen pääsyy oikeastaan on siinä että Todtin, Schumin ja Brawnin häivyttyä tallista homma päätyi taas puhtaasti italialaisiin käsiin, minkä jälkeen kaikki taas alkoi mennä päin helvettiä kun tallia alettiin johtaa tehottomaan italialaiseen tapaan "tunteella" järjen sijaan.

Myönnän lähes sokeat värilasini, mutta kyllähän Ferrarin ylivoima loppui jo ennen kuin kukaan tästä pyhästä kolminaisuudesta irtosi scuderiasta. Ja se menee juuri näiden testauskieltojen ja moottorikehityksen rajoittamisen/kiellon piikkiin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuo on kyllä ihmeellistä tuo FIA:n venkoilu noiden sääntöjen kanssa. Ensin annetaan jollekin lupa ja kun talli on sitten käyttänyt resursseja ja rahaa kehittääkseen tuon systeemin valmiiksi niin sitten ilmoitetaankin että "Me sitten muutettiin tuota sääntötulkintaa sillä tavalla että ei se ookkaan enää laillinen, että sori vaan."

No ei kai tuo nyt ihan aitona yllätyksenä tullut? FIA kun ottaa huomioon näissä harmaalla alueella käytävissä päätöksissä huomioon myös sen, mitkä tallit hyötyvät ja mitkä kärsivät. Tätä tuskin tarvitsee tämän kummemmin selittää. Se sentään on myönteistä, että asia päätettiin etu- eikä jälkikäteen...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myönnän lähes sokeat värilasini, mutta kyllähän Ferrarin ylivoima loppui jo ennen kuin kukaan tästä pyhästä kolminaisuudesta irtosi scuderiasta.

Esimerkiksi sillä että Ferrari ainoana kärkitallina hirttäytyi Bridgestonen renkaisiin kun muut(Rellu, Mac, Williams) ajelivat Michelineillä ei ollut vaikutusta asiaan? Lisäksi rankemmat pakolliset testirajoitukset alkoivat vasta 2008.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kyllä muista mitään "berylliumista" mutta jos testaamista ja moottorinkehitystä ei olisi kielletty niin Alonsoilla Hamiltoneilla Räikkösillä, Buttoneilla ja Vetteleillä ei olisi ensimmäistäkään mestaruutta koska ne kaikki olisivat maranellossa.

No eikös tuo Räikkönen tuon mestaruutensa juuri Ferrarilla voittanut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös