Formula 1 – kausi 2012

  • 324 869
  • 1 753

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
vanhetessani olen yrittänyt "kasvaa ihmisenä" ja päästä ennakkoluuloistani, mutta inhosta Italiaa ja italialaisia ei pääse näköjään ikinä.

Opin jotenkin vihaamaa näitä karvaisia käsillävispaajia kun olin lomamatkalla Roomassa, ja tuntu että joka ikinen yrittää jotenkin kusettaa, huutaa toisten päälle, heittää roskia/ajaa autolla päälle.

Olen käynyt Italiassa pariin otteeseen ja en ole kyllä vastaavaan törmännyt. Varmaankin joku naamaraja maassa.

Jalkapallosta voidaan jatkaa toisessa ketjussa.

Jottei menisi koko viesti ohi aiheen: En tarkistanut mutta olivatko brittiselostajat eilen oikeassa kun huomasivat että nämä lajin kolme parasta kuljettajaa eivät ennen eilistä olleet kertaakaan yhtä-aikaa palkintokorokkeella tällä kaudella?
Tämä "lajin kolme parasta kuljettajaa" siis näiden brittiselostajien näkökulma asiaan.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Alonso ja Räikkönen ovat ns. kokonaisuudeltaan kaksi maailmanparasta kuljettajaa, edelleen. Ovat olleet sitä vuodesta 2005 lähtien. Sen jälkeen tulee kaksikko Vettel - Hamilton. Kimi ja Alonso ovat tarpeeksi nopeita, älykkäitä, tasaisia ja ohitustilanteissa sarjan kaksi parasta. Ikinä ei kolise, vaan mennään rehdisti mies miestä vastaan. Vettel ja Hamilton ovat nopeudeltaan samaa luokkaa kuin edellä mainitut, mutta jos hommat ei suju suunitelmien mukaan, niin kisa tuppaa menemään molemmilla aika usein kauheaksi säheltämiseksi ja silloin myös kolisee. Button on sitten tämän nelikon perässä. Hyvin samantyylinen kuski mitä Kimi ja Alonso, mutta ei saa runtattua lähellekään niin hyvin autosta kaikkea aina irti, mitä nuo kaksi.

1. Alonso
2. Räikkönen
3. Vettel
4. Hamilton
5. Button

Näin meikäläinen näkisi tilanteen, vaikka vähän hankalaa ja typerää tällainen arvioiminen on.

Ymmärrän tämänkin kommentin, kun ajatellaan jokaista kokonaisuutta ja otetaan vanhojakin kausia huomioon mukaan. Tällä hetkellä pidän silti Kimiä ja Vetteliä Alonsoa kovempana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän tämänkin kommentin, kun ajatellaan jokaista kokonaisuutta ja otetaan vanhojakin kausia huomioon mukaan. Tällä hetkellä pidän silti Kimiä ja Vetteliä Alonsoa kovempana.

Itseä taas mietityttää tällähetkellä että onko ferrari niin huono auto kun Massa on antanut olettaa kauden aikana vai onko Alonso ollut vain huikea ja Massa surkea ( pari kisaa massa ajanut ok nyt).

Tämä on nyt vähän makuukysymys miten luokitellaan kenenkin hyvyys kun autot on aivan erilaiset. Kuitenkin Massaa voi pitää huippukuskina ja silti alonso hölkyttänyt miestä mennen tullen. Samoin kimi omaa tallikaveria. Toki vettelikin Webberiä..

Itse pistäisin jos pitäisi juuri tämänhetken tilannetta pistää kuskit järjestykseen:

1.Vettel
2. Alonso
3. Hamilton
4. Räikkönen
5. Massa

Jos taas koko uraa ja ehkä kauttakin ajatellaan menisi se tyyliin:

1. Alonso
2. vettel
3. Räikkönen / Hamilton.

Räikköstä katsomme osittain ehkä liikaa värilasien silminkin niin asiat helposti hämärtyy. Räikkönen on huippukuski, muttei välttämättä aivan paras kuitenkaan. Joskin paha sanoa paljonko Kimi on menettänyt tälläkaudella sen takia kun ei edelliskausilla ajanut, jonkin verran tuntuman hakeminen varmasti kestänyt, 7-kertaisella mestarilla siihen meni pari kautta että jotain sai edes aikaan ja siltikin meinaa olla ongelmissa renkaisen kanssa edelleen.
 

N^Miksu

Jäsen
Austinin osakilpailu oli hyvä ja pitää erikseen vielä kehua TV-tuotantoa. Tuntui, että koko ajan jossain tapahtui jotain mielenkiintoista, sillä ohjaaja jaksoi näyttää muutakin kuin parin kärkikuskin taistoja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Laitetaas muistiin ja annetaan kunnia, kun suomipojasta kerran on kysymys. Kimi teki Texasin osakilpailussa parikin uutta ennätystä F1-maailmassa.

1) Räikkönen on ajanut jokaisen kilpailukierroksen kaikissa tämän kauden 19 osakilpailussa, eli yhteensä 1121 kierrosta. Entinen ennätysmies Fernando Alonso ajoi 1120 kierrosta kaudella 2010.

2) Räikkönen on ajanut tänä vuonna 5781 GP-kilometriä. Tässäkin Kimi meni ohi Alonson ennätyksestä. Fernandolla on 46 kilometriä vähemmän omassa ennätyksessään. Tämä ennätys tulee vielä paranemaankin, mikäli selviää Brasilian GP:n ensimmäisestä mutkasta ilman kolaria.

Kertoo sekä kuljettajan että tallin osaamisesta, kun luotettavuus on tuolla tasolla.

Nyt kuitenkin puhutaan Lotuksen taloudellisista vaikeuksista, mutta tiedä sitten niistä. Se lienee kuitenkin selvää, että mikäli ensi kaudella haluavat ottaa yhden stepin ylöspäin, myös rahaa tarvitaan paljon.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kun täällä oli juttua noista parhaista kuljettajista niin tässä BBC:n mielestä kaikkien aikojen top-20. Ilta-Sanomien sivuilla.

Kimi ei listalle mahtunut mutta mielestäni suurempi vääryys on että Schumacher ei ole top-3:ssa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kun täällä oli juttua noista parhaista kuljettajista niin tässä BBC:n mielestä kaikkien aikojen top-20. Ilta-Sanomien sivuilla.

Kimi ei listalle mahtunut mutta mielestäni suurempi vääryys on että Schumacher ei ole top-3:ssa.

Mielestäni kuuluisi vieläkin alemmaksi. Paluun jälkeen on tullut selväksi, että kun talli ei ole pelkästään hänen takanaan ei enää niin hyvin kuljekaan. Myös Vettel ja Alonso mielestäni liian korkealla. Hamilton ei kuuluisi listalle ollenkaan ja Räikkösen pitäisi ainakin olla noilla Häkkisen nurkilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse en Vetteliä vielä nostaisi noin korkealle, olisi hyvä nähdä mihin hän kykenee toisessa organisaatiossa. Hamiltonin voi kyllä nostaa tuonne pienin varauksin, on tosin tarkistettava tilannetta kun nähdään mihin hän Mersulla pystyy. Nigel Mansell onkin sitten jo aika härskiä kotiinpäinvetoa BBC:ltä että oksat pois.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mielestäni kuuluisi vieläkin alemmaksi. Paluun jälkeen on tullut selväksi, että kun talli ei ole pelkästään hänen takanaan ei enää niin hyvin kuljekaan.

Alkoi hivenen karkaamaan jo Ferrari-aikana. ikääkin alkoi jo olla ja sittemmin välivuosien jälkeen uuteen talliin. En silti sorru tämän enempää selittelyihin sillä parhaimmillaan Schumacher oli jumalaisen hyvä. Kun autoon tuli jotain vikaa ja se ilmoitettiin hänelle radiolla niin Schumi kompensoi hanskalla ja toi lähes aina auton maaliin, ja useimmiten voittajana. Sadekelin specialisti. Silloin kun piti ajaa kovia kierroksia esim varikkorumban aikana niin herra varjelkoot hän ajoi salamakierroksia. 2000-luvun alkupuoliskolla oli tietenkin autokin maagisen luotettava ja nopea kun Barrikin varmisti monena vuonna kakkossijansa jo hyvissä ajoin ennen päätöskilpailua. Omassa mielessäni kirkkaasti paras kuski ikinä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkoi hivenen karkaamaan jo Ferrari-aikana. ikääkin alkoi jo olla ja sittemmin välivuosien jälkeen uuteen talliin. En silti sorru tämän enempää selittelyihin sillä parhaimmillaan Schumacher oli jumalaisen hyvä. Kun autoon tuli jotain vikaa ja se ilmoitettiin hänelle radiolla niin Schumi kompensoi hanskalla ja toi lähes aina auton maaliin, ja useimmiten voittajana. Sadekelin specialisti. Silloin kun piti ajaa kovia kierroksia esim varikkorumban aikana niin herra varjelkoot hän ajoi salamakierroksia. 2000-luvun alkupuoliskolla oli tietenkin autokin maagisen luotettava ja nopea kun Barrikin varmisti monena vuonna kakkossijansa jo hyvissä ajoin ennen päätöskilpailua. Omassa mielessäni kirkkaasti paras kuski ikinä.

Tässä onkin vaikeinta tehdä vertailua eri aikakausien kuskien välillä. Se on tuommoisen "vanhan liiton" kuljettajan vaikea lähteä mukaan kun säänöt on muuttunut aika paljon ja varsinkin renkaat ovat aivan erilaiset, 4 vuodessa kaikki oli melkein muuttunut ja kehittämistä rajoitettu paljon. Testaaminen melkein kielettyä kokonaan niin siinä on vaikea saada autostaan parasta irti kuten ennenvanhaa. Sitäpaitsi tälläkaudella kuitenkin Schumi näyttänyt että osaa myös ajaa ja nico hieman varjoon jäänyt. Olisi kyllä kiva ollut nähdä mitä mies saisi aikaan hieman paremmassa autossa, kuitenkin välillä ihan hyviäkin otteita ollaan nähty mieheltä, enemmän autossa tuntunut vikaa olevan kun kuskissa, tekniikka ei pelaa ja vaikea ajella keskijoukossa.

Tuli mieleen vaikkapa tämä Badoerin mukaan tuleminen kisakuskiksi parikautta sitten. Vaikka jonkin verran viimevuosina oli tallin toiminnassa ollut mukana ja päässyt testiradallekin niin kylmiltään tuleminen on vaikeaa. Taisi häkkinenkin lopettamisen jälkeen parivuotta sen jälkeen ajaa jonkun testisession, taisi jäädä jotain 20sek parhaalle ajalle, toki vaikea sanoa yrittikö ihan tosissaan jne.. mutta ei se niin helppoa ole, sen takia kimille toki nostettava hattua välivuosien jälkeen tulla mukaan kärkikamppailuun ja ei edes sarjan parhaalla autolla. Tyhmää lähteä jonkun kuljettajan viimevuosien tilastoja katsomaan kun koko uraa sitä pitää katsoa. Ei ne mestaruudet ja uroteot mihinkään ole kadonnut, onhan se totta että sennat ja pari muuta kuoli nuorena ja ei ehkä täyttä kuvaa saada, mutta kuljattaja joka ollut käytännössä joka kausi kolmen joukossa MM-taulukossa ja vieläpä noin monta kautta niin ei se pelkästään hyvällä autolla selity. Vaikka viimevuodet onkin mitä on.
 

trap

Jäsen
Schumacher teki tällä kolmen vuoden taipaleellaan paljon virheitä, mutta kyllä ykkössyyllinen heikkoihin suorituksiin on paska-Mercedes, joka ei ole saanut mitään aikaiseksi ja auto on tälläkin kaudella paria poikkeuesta lukuunottamatta ollut ihan susi.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Lotukselle hyviä uutisia! Coca Cola Companyn kanssa tehty sponssi soppari. Cola mainoksia ei autoihin kuitenkaan tule, vaan Burn energiajuoman.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olipa komea tieto Lotuksen kannalta. Lienee ollut Kimillä jo hajua tästä, kun kirjoitti nimensä jatkosopimukseen. Ei Kimi mene eikä Kimin taidoilla edes kannata mennä talliin, josta on rahat loppu.

Heikin kohdalla on eri asia, mutta nyt näyttää siltä, ettei ajopaikkaa tule mistään tallista. Paska homma, koska sai taannoin sen mahdollisuutensa McLarenilla, mutta suoritus oli yksi F1-historian huonoimmista. Nyt sen perseilyn takia on ajopaikka kiven takana.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Nyt sen perseilyn takia on ajopaikka kiven takana.

Kaveri on kuitenkin perusfiksu. Pääsi näkemään F1-maailman, teki sen verran omaisuutta, että pärjää sillä loppuelämänsä, kun ei törsäile, ja koko elämä on vielä edessä. Parisuhdekin taitaa olla kunnossa.

Jos jonkun pitää "tyhjän päälle" jäädä, niin Kovalainen on sikäli hyvä vaihtoehto, että hän keksinee jotain järkevää tekemistä ajouran jälkeen.

"Kovalainen ei ole miettinyt, pitäisikö välivuoden ja palaisi formula ykkösiin vaikkapa kaudella 2014.

"Tosiasia on, etten sellaista paluuta varikolle pysty tekemään. Ei minun statukseni siihen riitä", Kovalainen myönsi realistisesti."

Kovalaisen F1-ura saattaa loppua Brasilian osakilpailuun - Formula 1 - Urheilu - Helsingin Sanomat
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin jälkikäteen ajateltuna loppuvuodesta 2009 valittu High Risk/High Reward-vaihtoehto kusi Heikillä sitten totaalisesti käteen. Fernandezin Lotus/Caterhamille urakka polkaista täysin uusi talli muutamassa vuodessa keskikastiin oli vain liian suuri. Tähän vaikutti pari tekijää:

-FIA:n aikanaan sekavan lisenssisysteemin takia nuo uudet tallit saivat aika minimaalisen valmistautumisajan, taisi olla ulkomuistini mukaan jotain 6-9 kuukautta ennen kauden alkua kun Lotus(Caterham), Manor(Virgin/Marussia) ja Campos Meta(HRT) saivat lisenssin sarjaan osallistumiselle. Vaikka tietysti ennakkovalmisteluja oli tehty jo varmasti ennen tuota, niin esimerkiksi sponsoreja ja avainhenkilökuntaa on hiukan vaikea sitouttaa ennenkuin homma on varmasti saletti.

-Maailmassa on kuitenkin vain rajallinen määrä F1-taustan omaavia kokeineita työntekijöitä talleihin, ja hyvin oletettavaa oli että nuo tulokkaat eivät varmasti saaneet tarvittavaa määrää kokenutta porukkaa töihin ja joutuivat ottamaan myös noviiseja muilta autourheilun saroilta. Myös F1-tason infrastruktuurin rakentaminen on aikaa vievää puuhaa, muistetaan että Toyotan isoilla resursseilllaan paini pitkään keskikastissa, eikä oikein koskaan ehtinyt realisoida niitä odotuksia joita projektissa oli. Tosin Toyotaa rampautti myös japanilainen organisaatiokulttuuri, joka ei sopinut F1:een.

Heikki voisi tietysti jatkaa uraansa kyllä mukavasti vaikka Le Mans-protoissa tai kovasti nousua tekevässä WTCC:ssä, vaikka Suomussalmen Kuha väittikin ettei muu kuin F1 kiinnosta. Tuo kommentti nyt saattaa olla pelkkää neuvottelutaktiikkaakin, sillä tuossa iässä hanskojen tiskiin lyöminen täysin olisi tyhmää vaikka rahaa onkin varmasti tullut niin ettei paskalle taivu.

Loppupelissä Kovalaisen suurin ongelma ei ehkä ole mikään nopeuden puute, vaan vääränlainen luonne. F1:ssä menestyvät kuskit harvemmin ovat tuollaisia kivoja kavereita, vaan enemmän tai vähemmän omaa etuaan ensisijassa ajattelevia kavereita, mikä sinällään on huippukilpa-autoilijan perusedellytys. Heikki tuntui vain sanovan liian monessa tilanteessa kyllä ja otti McLarenillakin sen epämiellyttävämmän taktiikkavaihtoehdon. Tuollainen nähdään myös herkästi tiettynä kunnianhimon ja voitontahdon puutteena, vaikka tallille se ehkä onkin toisaalta kiva juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heikillähän oli käsittääkseeni allekirjoitusta vaille valmis soppari Toyotan kanssa kaudesta 2010, mutta Toyotan lopettaessa kilpailutoimintansa joutui Heikki Caterhamille. Sääli sinänsä. Jotkuthan väittää, että Toyotan kehitteillä ollut auto kaudelle -10 olisi ollut lähes tulkoon samaa tasoa kuin Brawn GP:n auto kaudella -09. Nää nyt on taas näitä huhupuheita, mutta olis se Heikki nyt parit pistesijat ainakin ajellut jos Toyotalle ois päässy.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Alkoi hivenen karkaamaan jo Ferrari-aikana. ikääkin alkoi jo olla ja sittemmin välivuosien jälkeen uuteen talliin. En silti sorru tämän enempää selittelyihin sillä parhaimmillaan Schumacher oli jumalaisen hyvä. Kun autoon tuli jotain vikaa ja se ilmoitettiin hänelle radiolla niin Schumi kompensoi hanskalla ja toi lähes aina auton maaliin, ja useimmiten voittajana. Sadekelin specialisti. Silloin kun piti ajaa kovia kierroksia esim varikkorumban aikana niin herra varjelkoot hän ajoi salamakierroksia. 2000-luvun alkupuoliskolla oli tietenkin autokin maagisen luotettava ja nopea kun Barrikin varmisti monena vuonna kakkossijansa jo hyvissä ajoin ennen päätöskilpailua. Omassa mielessäni kirkkaasti paras kuski ikinä.

Kauden 2000 Schumacher oli huikea ja aika pienestä kaikki on viimekädessä kiinni, mitä jos Mersu ei olisi pettänyt Indyssä olisi Häkkinen todennäköisesti lähtenyt 6 pisteen johdossa 10 pisteen tappioaseman sijaan Suzukaan jossa oli kahtena edellisenä vuonna ollut ylivoimaisen hyvä.

Spekulaatiota tuo kaikki tietenkin on. Mitä jos Coulthard ei olisi nostanut Span sateessa? Toisaalta miksi Schumacher voitti Silverstonessa vaikka kärsi stop and go rangaistuksen vasta maaliviivan jälkeen?

Kuten jo mainittiin ei Schumacherin kilpi ole mitenkään tummunut näiden kolmen kauden myötä. Nytkin Nico on ollut selvästi heikompi kuin Rehtori ja Mersu aivan susi.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kuten jo mainittiin ei Schumacherin kilpi ole mitenkään tummunut näiden kolmen kauden myötä. Nytkin Nico on ollut selvästi heikompi kuin Rehtori ja Mersu aivan susi.

Jaa, vai että Nico selvästi heikompi? Tämäpä uutinen. Aika-ajosuorituksissa ovat olleet suurinpiirtein yhtä hyviä (sijoitukset 9-10 Schumille, keskimääräinen lähtöruutu 9.2 - 9.3 Nicolle), mutta Nicolla on sitten noita MM-pisteitä tuplasti enemmän, voittanutkin. Molemmilla yksi paalu.

Mielestäni Rosberg on kyllä ollut Schumacheria parempi, katsoo sen mitenpäin tahansa. Kisaluotettavuus se tässäkin eniten ratkaisee. Schumin kisakohellukset ovat sinänsä olleet varsin hauskaa katsottavaa, kun on saanut todeta, että miehellä ei ole enää minkäänlaista ruuhkassa-ajosilmää jäljellä. Se katosi tyhjän radan voittojen seurauksena jo vuosikymmen sitten.

Mutta tosiaan, eihän tämä kausi tai koko Mersun keikka Schumin kilpeä yhtään himmennä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Pelkkää pistetaulukkoa vilkaisemalla voikin asian noin nähdä, mutta tosiasia on se, että Schumilla on ollut todella paskaa tuuria useassa kisassa. Vauhti on ollut reippaasti parempaa kuin Nicolla. Oikeastaan Schumi ollut paljon parempi heti sen Nicon yhden voiton jälkeen.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pelkkää pistetaulukkoa vilkaisemalla voikin asian noin nähdä, mutta tosiasia on se, että Schumilla on ollut todella paskaa tuuria useassa kisassa. Vauhti on ollut reippaasti parempaa kuin Nicolla. Oikeastaan Schumi ollut paljon parempi heti sen Nicon yhden voiton jälkeen.

Näin minäkin olen asiaa kauden aikana seurannut. Ne kisat, missä Nico on pärjännyt ja Mersu ollut jotenkin kohdillaan, on menneet Schumilta mönkään itsestä riippumattomista syistä. Kiinassa varikolla jäi pultti laittamatta kiinni renkaaseen, Monacossa Crashjean tyri jne. Ihmeellinen muutenkin tuo FIA:n käytäntö. Schumi oli aika-ajon nopein, muttei saanut paalumerkintää, johtuen edelliskisan rangaistuksesta. Luulisi et paalumies on aika-ajon nopein, ellei rangaistus ole kyseisestä tilaisuudesta..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Heikillähän oli käsittääkseeni allekirjoitusta vaille valmis soppari Toyotan kanssa kaudesta 2010, mutta Toyotan lopettaessa kilpailutoimintansa joutui Heikki Caterhamille. Sääli sinänsä. Jotkuthan väittää, että Toyotan kehitteillä ollut auto kaudelle -10 olisi ollut lähes tulkoon samaa tasoa kuin Brawn GP:n auto kaudella -09. Nää nyt on taas näitä huhupuheita, mutta olis se Heikki nyt parit pistesijat ainakin ajellut jos Toyotalle ois päässy.

Voi olla että muistan väärin, mutta Toyotan kariuduttua Heikillä oli vaihtoehtona myös joku nykyisistä keskikastin talleista, mutta Kuha valitsi mieluummin Lotuksen, ilmeisesti Fernandezin suurista lupauksista häikäistyneenä.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
On tämä kyllä surullista. Kolme huikeaa kuljettajaa jättää sirkuksen tämän kauden jälkeen. Schumi toki olisi lopettanut jo muutenkin, mutta Heikin paikan vie rahamiehet.

Nyt myös Amagasakin Keisari, Kamui Kobayashi joutuu jättämään kuninkuusluokan maksukuskin tieltä.

Mitäs tallipaikkoja on enää vapaana? Jos vielä kuitenkin?

Pitäisikö FIA:n vapauttaa tupakkayhtiöt pannastaan ja antaa heidän taas sponsoroida? Yht'äkkiä ilmestyisi paljon lisää rahaa palkata kunnon kuskeja.
Onko röökin mainoskiellolla ollut edes mitään vaikutusta maailman ihmisten terveyteen? Itse en polta, enkä polttanut vaikka autoissa luki Marlboro tai Camel..
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisikö FIA:n vapauttaa tupakkayhtiöt pannastaan ja antaa heidän taas sponsoroida? Yht'äkkiä ilmestyisi paljon lisää rahaa palkata kunnon kuskeja.

Onkos tuo nyt sitten loppujen lopuksi FIA:sta kiinni? Eikös ainakin EU-lainsäädäntö kiellä tuon joka tapauksessa vaikka FIA näyttäisikin vihreää valoa? Pahimmillaanhan tuo tarkoittaisi sitten sitä että Euroopasta vietäisiin loputkin kisat jonnekin Vinku-Intiaan jossa tupakan mainostaminen on sallittua.

Vaan on tuo kyllä harmi että esim. Kobayashin ja Kovalaisen tasoiset rattimiehet näyttävät jäävän ilman tallipaikkaa. Ei kumpikaan ehkä mestaristason miehiä ole mutta sanoisin että ensi kaudella ajaa ykkösissä selkeästi huonompiakin kuljettajia kuin tuo em. kaksikko. Toivottavasti tuon HRT:n edes ostaisi joku ihan vakavasti otettava yrittäjä jolla olisi paukkuja ja osaamista tehdä tallista jotain muutakin kuin pelkkä lähtöruudukon peräpäitä miehittävä vitsi.

Ja mitä tulee tuohon keskusteluun Schumacherista niin minä olen aina pitänyt Schumacheria hieman yliarvostettuna kuljettajana. Toki kaikki herran tekemät ennätykset puhuvat puolestaan että kyseessä ei missään nimessä ole mikään keskinkertaisuus, mutta eivät mielestäni kerro koko totuutta. Schumin menestys Ferrari-vuosina pohjautui minun mielestäni ensinnäkin siihen että hän sai (vaati?) tallissa täysin suvereenin aseman jossa koko talli työskenteli pelkästään hänen eteensä, mutta ennen kaikkea siihen että Ferrari testasi aivan järjettömän paljon tuolloin verrattuna muihin talleihin. Tällä tavoin auto saatiin rakennettua pilkulleen Schumin mieltymysten mukaiseksi ja myös nopeaksi ja toimivaksi. Nyt kun testaaminen on rajoitettu minimiin ja säätöjä ei voida enää hinkata päivätolkulla ennen jokaista kilpailua niin Schumi on ollut aivan tavan kuolevainen, ja välillä jopa aika pahasti hukassa. Ikään on minusta turha vedota koska Schumi on kuitenkin vielä nelikymppisenäkin fyysisesti huippukunnossa ja paluunsa jälkeen hänellä on ollut monta kautta aikaa saada homma toimimaan kunnolla. Tuloksena on kuitenkin ollut ajoittaisia väläytyksiä lukuunottamatta aika keskinkertaista ajoa ja paljon typerää sähläystä. Huonon autonkaan taakse ei voi oikein piiloutua kun samalla autolla Rosberg on tehnyt kokonaisuutena parempaa tulosta joka ikinen kausi minkä he ovat samassa tallissa ajaneet. Ja Rosbergkin on minusta vähän sellainen "Di Restamainen" kuljettaja joka ei ehkä ihan kärkipään kuljettajia ole, joten mikään Vettel-Räikkönen-Alonso-Hamilton -tason mittari hän ei edes ole.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Onkos tuo nyt sitten loppujen lopuksi FIA:sta kiinni? Eikös ainakin EU-lainsäädäntö kiellä tuon joka tapauksessa vaikka FIA näyttäisikin vihreää valoa? Pahimmillaanhan tuo tarkoittaisi sitten sitä että Euroopasta vietäisiin loputkin kisat jonnekin Vinku-Intiaan jossa tupakan mainostaminen on sallittua.

Kyllähän homma toimi hyvin silloin kun FIA vielä salli röökimainokset. Maissa missä oli kielto, ei mainostettu suoraan firman nimellä. Sitten niissä kisoissa jotka ajettiin maissa missä tupakkamainonta sallittiin oli mainokset normaalisti.

Rahaa tuli vaikka mainoksia ei ollut joka kisoissa.

Onko aika sitten muuttunut niin paljon että homma ei enää toimisi näin? Saattaahan se olla toki niin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Schumin menestys Ferrari-vuosina pohjautui minun mielestäni ensinnäkin siihen että hän sai (vaati?) tallissa täysin suvereenin aseman jossa koko talli työskenteli pelkästään hänen eteensä, mutta ennen kaikkea siihen että Ferrari testasi aivan järjettömän paljon tuolloin verrattuna muihin talleihin. Tällä tavoin auto saatiin rakennettua pilkulleen Schumin mieltymysten mukaiseksi ja myös nopeaksi ja toimivaksi. Nyt kun testaaminen on rajoitettu minimiin ja säätöjä ei voida enää hinkata päivätolkulla ennen jokaista kilpailua niin Schumi on ollut aivan tavan kuolevainen, ja välillä jopa aika pahasti hukassa.

Ensinnäkin, eikös se sitten tee Schumista päällikön että täysin hänelle kehitetty auto on niin kaikkien ajettavan ylivoimainen että ainakin parina vuonna myös tallikaveri varmisti sarjan kakkospaikan jo ennen päätöskisoja?

Testaamisesta puheenollen, myös McLarenilla, Williamssilla ja ainakin Toyotalla(ehkä jollain muillakin) oli reurssit ja rahat testata ihan yhtä paljon mutta mikseivät testanneet? Turha siitä on Ferraria syyttää että ainoana superammattilaisena testasivat päivät läpeensä.

Ja Schumin viime vuosista sen verran että ei sitä "tatsia" pelkällä fyysisellä kunnolla ylläpidetä. Refleksit sunmuut hidastuu ajanmyötä vaikka olisi muuten teräskunnossa. Ja mielestäni sekin oli hyvä selitys kun joku mainitsi että vuosikausien kärjessä ajaminen ruostutti ruuhkassa ajotaidot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös