Näin jälkikäteen ajateltuna loppuvuodesta 2009 valittu High Risk/High Reward-vaihtoehto kusi Heikillä sitten totaalisesti käteen. Fernandezin Lotus/Caterhamille urakka polkaista täysin uusi talli muutamassa vuodessa keskikastiin oli vain liian suuri. Tähän vaikutti pari tekijää:
-FIA:n aikanaan sekavan lisenssisysteemin takia nuo uudet tallit saivat aika minimaalisen valmistautumisajan, taisi olla ulkomuistini mukaan jotain 6-9 kuukautta ennen kauden alkua kun Lotus(Caterham), Manor(Virgin/Marussia) ja Campos Meta(HRT) saivat lisenssin sarjaan osallistumiselle. Vaikka tietysti ennakkovalmisteluja oli tehty jo varmasti ennen tuota, niin esimerkiksi sponsoreja ja avainhenkilökuntaa on hiukan vaikea sitouttaa ennenkuin homma on varmasti saletti.
-Maailmassa on kuitenkin vain rajallinen määrä F1-taustan omaavia kokeineita työntekijöitä talleihin, ja hyvin oletettavaa oli että nuo tulokkaat eivät varmasti saaneet tarvittavaa määrää kokenutta porukkaa töihin ja joutuivat ottamaan myös noviiseja muilta autourheilun saroilta. Myös F1-tason infrastruktuurin rakentaminen on aikaa vievää puuhaa, muistetaan että Toyotan isoilla resursseilllaan paini pitkään keskikastissa, eikä oikein koskaan ehtinyt realisoida niitä odotuksia joita projektissa oli. Tosin Toyotaa rampautti myös japanilainen organisaatiokulttuuri, joka ei sopinut F1:een.
Heikki voisi tietysti jatkaa uraansa kyllä mukavasti vaikka Le Mans-protoissa tai kovasti nousua tekevässä WTCC:ssä, vaikka Suomussalmen Kuha väittikin ettei muu kuin F1 kiinnosta. Tuo kommentti nyt saattaa olla pelkkää neuvottelutaktiikkaakin, sillä tuossa iässä hanskojen tiskiin lyöminen täysin olisi tyhmää vaikka rahaa onkin varmasti tullut niin ettei paskalle taivu.
Loppupelissä Kovalaisen suurin ongelma ei ehkä ole mikään nopeuden puute, vaan vääränlainen luonne. F1:ssä menestyvät kuskit harvemmin ovat tuollaisia kivoja kavereita, vaan enemmän tai vähemmän omaa etuaan ensisijassa ajattelevia kavereita, mikä sinällään on huippukilpa-autoilijan perusedellytys. Heikki tuntui vain sanovan liian monessa tilanteessa kyllä ja otti McLarenillakin sen epämiellyttävämmän taktiikkavaihtoehdon. Tuollainen nähdään myös herkästi tiettynä kunnianhimon ja voitontahdon puutteena, vaikka tallille se ehkä onkin toisaalta kiva juttu.