Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 799
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä näkisin Schumin ja Kimin välillä sellaisen eron että Schumi on aina lähestynyt lajia raa'an työnteon kautta, kun taas Kimi menee eteenpäin enemmän sellaisella "perstuntumalla" ja ihan puhtaasti lahjakkuudellaan. Eli Kimi on osoittanut että pystyy hyppäämään melkein mihin vaan kulkupeliin ja on heti nopea kun taas Schumi (erittäin lahjakas toki hänkin) kiersi esim. Ferrarilla jotain Fioranoa ihan järkyttäviä kierrosmääriä niin kauan että sai auton prikulleen mieleisekseen. Minä uskon että tuossa on yksi syy siihen miksi Schumi on ollut vaikeuksissa paluunsa jälkeen, kun hän on niin tottunut siihen että se nopeus ja varmuus haetaan jumalattomalla testimäärällä ja hieromisella ja auto tehdään prikulleen hänen mieltymystensä mukaiseksi. Schumihan taisi esim. viime kaudella olla yllättävänkin suurissa vaikeuksissa säätöjensä kanssa.

Ei Kimi varmaan heti pysty huippunopea olemaan mutta uskoisin että hänen paluunsa on helpompi kuin Schumilla. Ja tätä tarkoitan siis suhteutettuna auton kapasiteettiin, sitähän ei tiedä vielä millä tasolla Lotus tallina on koska tämä kausi oli aika kaksijakoinen.

Mihinkähän Petrov muuten nyt menee kun Grosjean tulee hänen paikalleen? Petrovin mänizeri antoi ymmärtää että heillä olisi Lotusta parempia vaihtoehtoja mutta en oikein jaksa uskoa siihen. Ensinnäkin kaikissa Lotusta paremmissa vaihtoehdoissa on jo kuskit valittu ensi kaudelle ja toisekseen Petrovin näytöt ei ole olleet sellaiset että sillä paremman tason talleista paikkoja otettaisiin vaikka rahaakin on takana. Käytännössähän vapaita paikkoja on enää Williamsilla, Toro Rossolla ja HRT:lla, ja noista Toro Rosso ei tule lukuun koska sillä on näitä Red Bullin omia miehiä jo nytkin liikaa ja Williamsillekin on tulijoita joilla on sekä rahaa takana että myös vähintäänkin yhtä hyvät näytöt kuin Petrovilla. Petrovin ainoa mahdollisuus jatkoon Ykkösissä taitaa siis olla HRT?
 

Chris Sharma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Suomen maajoukkue, Nationalelf
Ecclestone haluaa viedä kisat jonnekin, missä ne eivät kiinnosta ketään, mutta josta hän saa hyvin fyrkkaa. Euroopasta siis pois.

Tuo oli suurinpiirtein ainoa asia viestissä, mistä edes jotenkin samaa mieltä.

Kyllähän Kimin paluu on mahtava asia ja Suomessa jaksaa taas formuloita seurata. Välillä onkin tullut harkittua tän MTV3+ kortin heivaamista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tulee noista radoista niin totta kyllä tuo, että kokoajan formuloita viedään vain uusiin maihin joista rahaa löytyy ja sitten pistetään joku Hermann Tilke suunittelemaan rataa. Eipä taida kyseiseltä mieheltä löytyä kun lähinnä Turkki joka on hieno rata noista uusimmista radoista. Ongelma on kun yritetään tehdä lian täydellinen rata niin semmoinen ei onnistu.

Enemmän keskittyisin tuomaan vanhoja hyviä kisoja eripuolelta eurooppaa ja kai sen ulkopuoleltakin eikä etsimään uusia rahareikiä ja tehdä samalla tylsiä kisoja. Ne rahat kun käyttäisi legendaarisien ratojen kunnostamiseen jos ne ei ole tarpeeksi kunnossa F1 autoille niin fanitkin tykkäisiö.

Taitaa olla että Turkin GP:kin lähdössä pois tai puhetta ainakin ollut.. otetaan hyvät "perinteiset" radat pois jossa tapahtuu ja ohittaminen mahdollista ja tuodaan formulat lähi-itään ja johonkin kiinaan jossa tehdään joku tylsä rata ja siellä formulat ei ketään kiinosta.. Lisätään kilpailujen määrää siinä samalla kun pitäisi keskittyä enemmänkin ottamaan tylsimpiä kisoja pois sieltä välistä kuten nyt monet euroopan ulkopuolella ajettavat kisat on. Katuradat varsinkin on niin turhia kun olla ja voi ( Monaco toki on Monaco)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä taida kyseiseltä mieheltä löytyä kun lähinnä Turkki joka on hieno rata noista uusimmista radoista. Ongelma on kun yritetään tehdä lian täydellinen rata niin semmoinen ei onnistu.

On Tilkellä muitakin hyviä ratoja, esimerkiksi Kiina on hyvä ja tämä Intian rata vaikutti todella hyvältä vaikka siellä tänä vuonna aika tylsä kisa nähtiinkin, ja sanoisin että ainakin Malesia ja Korea ovat myös ihan hyviä ratoja. Ihan täydellisiä epäonnistumisia on sitten Abu Dhabi, Singapore ja Valencia, mutta noita yhdistääkin se että ovat kaikki katuratoja joko osittain tai ihan kokonaan. Myös Bahrain on jäänyt minulle vähän sellaiseksi mitäänsanomattomaksi radaksi.

Mutta tavallaan olen samaa mieltä siitä että Tilkellä on yksi perusongelma tuossa suunnittelussa, ja se on se että hän pyrkii mahduttamaan noihin ratoihin liian paljon kaikkea ja radoilta jää puuttumaan selkeä luonne (esim. Monza on selkeästi vauhtirata, Monaco ahdas syherö jne.). Mutta jos ajatellaan kisojen mielenkiintoa niin ratoja suurempi ongelma on minun mielestäni autoissa. Kun moottorit on hyvin pitkälle vakioitu ja niiden kehitys jäädytetty niin moottoreissa ei enää suuria eroja ole, ja autojen aerodynamiikka on sellaista että ihan hanurissa kiinni seuraaminen on vaikeaa niin eipä niitä ohituksia nähdä vaikka radassa ei sinänsä mitään vikaa olisikaan.

Minusta olisi hyvä kun tuo moottorisääntö palautettaisiin vanhaan jossa ainoastaan iskutilavuus oli rajoitettu, mutta sylinterimäärä sai olla mikä tahansa. Se toi lisämielenkiintoa kun mukana oli hyvin eriluonteisia moottoreita jotka toimivat aina eri radoilla eri tavalla. Esim. Ferrarin V12 oli erittäin tehokas mutta painava ja janoinen, ja toimi sen takia parhaiten Monzan ja (vanhan) Hockenheimin kaltaisilla vauhtibaanoilla, Fordin V8 oli tehottomampi ja kärsi suoranopeuden puutteesta mutta sen polttoaineen kulutus oli pieni ja moottori oli hyvin kevyt ja pienikokoinen, ja esim. joku Rellun V10 oli sitten kompromissi näiden väliltä.

Ja ehdottomasti nämä säännöt että samalla moottorilla/vaihdelaatikolla pitää ajaa tietty määrä kisoja pitäisi myös poistaa, koska vaikka nuo säännöt on ehkä tuoneet kustannussäästöjä niin ne on myös vieneet Ykkösistä yllätysmomentin. Autot on nyt niin luotettavia että juuri kukaan ei enää keskeytä teknisiin vikoihin ja joillakin häntäpään talleilla ei ole koskaan mitään mahdollisuuksia pisteille. Ennenhän oli aina sellainen pieni jännitys päällä kun esim. Häkkinen painoi kärjessä että kestääköhän se Mersun mylly tällä kertaa maaliin asti, kun moottorit oli aina säädetty sillä tavalla että tasapainoiltiin nopeuden ja luotettavuuden hienolla rajalla. Ja silloin tuli myös aina näitä mukavia yllätyksiä kun samaan kisaan osui paljon keskeytyksiä että joku Minardi tms. häntäpään valvoja pääsi pisteille.

Ja tähän samaan sarjaan menee myös nämä asfalttiset turva-alueet jotka ovat myöskin vähentäneet keskeytyksiä. Nämä tosin hyväksyn pitkin hampain koska ne kai on alunperinkin suunniteltu moottoripyöräkisojen takia. Mutta toi sekin aina vähän lisäjännitystä kisaan kun pienikin lipsahdus saattoi johtaa siihen että auto juuttui siihen hiekalle, tai ainakin tuossa hiekalla pomppiessa kului reilusti aikaa ja sen jälkeen oli renkaat parin kierroksen ajan huonossa kunnossa. Nyt tuollaisesta pienestä lipsahduksesta seuraa joku sekunnin-parin heikennys kierrosaikaan mutta ei mitään muuta. Tuohonkin pitäisi jotain keksiä että miten noista turva-alueista saataisiin sellaiset että niille ajautuminen hidastaisi kuljettajaa selvästi mutta ne turva-alueet olisi silti turvallisia niin autoille kuin moottoripyörillekin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On Tilkellä muitakin hyviä ratoja, esimerkiksi Kiina on hyvä ja tämä Intian rata vaikutti todella hyvältä vaikka siellä tänä vuonna aika tylsä kisa nähtiinkin, ja sanoisin että ainakin Malesia ja Korea ovat myös ihan hyviä ratoja. Ihan täydellisiä epäonnistumisia on sitten Abu Dhabi, Singapore ja Valencia, mutta noita yhdistääkin se että ovat kaikki katuratoja joko osittain tai ihan kokonaan. Myös Bahrain on jäänyt minulle vähän sellaiseksi mitäänsanomattomaksi radaksi.

Mutta tavallaan olen samaa mieltä siitä että Tilkellä on yksi perusongelma tuossa suunnittelussa, ja se on se että hän pyrkii mahduttamaan noihin ratoihin liian paljon kaikkea ja radoilta jää puuttumaan selkeä luonne (esim. Monza on selkeästi vauhtirata, Monaco ahdas syherö jne.).

Vaikka itsekin Tilkeä suoraan pilkkaan noista radoista, ei syy suoranaisesti ole kokonaan hänen, vaan FIA antaa Tilkelle tietyt ohjeet joiden mukaan Tilke noita ratoja suunnittelee.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Vaikka itsekin Tilkeä suoraan pilkkaan noista radoista, ei syy suoranaisesti ole kokonaan hänen, vaan FIA antaa Tilkelle tietyt ohjeet joiden mukaan Tilke noita ratoja suunnittelee.

Olisi hienoa nähdä, minkälaisen sunnitelman hän tekisi, jos saisi täysin vapaat kädet. Tuossa on alue, suunnittele rata ja tee siitä juuri sellainen kuin haluat. Tulisiko toisia ratoja muistuttava, vai täysin omanlaisensa. Se Austiniin suunniteltu rata vaikutti äkkivilkaisulta ihan mielenkiintoiselta, ainakin korkeuseroja muistaakseni oli paljon ja lisäksi katsomoista näkee totuttua paljon suuremman osuuden radasta. Tämä tosin ulkomuistista kirjoitettuna, en laiskana jaksanut tarkistaa asiaa tätä viestiä varten.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tätä ei ole Tilke suunnitellut:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-11-19T10-38-04175.pdf

"Hiukan" offtopiccina mennään F1-kausi 2012 ketjussa mutta linkin documenteissa puhutaan melkein kaikista muista isoista luokista kuin F1, mutta tuskin ihan vahingossa on lipsahtanut vikaan kuvaan Force Indian F1-autojen keulapalat. Haaveita saa ja pitää olla. ;)

Joka tapauksessa aika paljon saa tapahtua että härmässä ikinä ajettaisiin isoa kovaa. Nopeasti heitettynä lajin pitäisi muuttua aika paljon halvempaan suuntaan kustannuksiltaan(kisaisännille) ja Bernien kasvaa ruohoa jossain Brabham muistomerkin reunalla.

Viikontakaisessa Uutisvuodossahan oli hieno poliitikon pointti Haavistolta koskien F1-fanitusta. Saksan vihreiden Joschka Fischer F1 -fanina oli hänelle todennut kommenttina F1-fanittamisen järkevyyteen että aika moni auto seisoo maailmassa silloin kun F1:set ajavat. Aika hyvä pointti ja varmasti pitää paikkansa. :)


Linkki: Iitin ratahanke
_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Iitin rata on FIA-luokituksella 2, eli ei sovellu Formula 1:lle, jotka vaativat luokituksen 1 (ja 1T testaukseen). Mutta tuo FIA 2 on yhtä kuin FIM:n (kv. moottoripyöräliitto) A-luokka eli MotoGP ja MM-Superbike kävisi Iitin radalle. Tuossa vähän lisätietoja asian tiimoilta: Tuppi Nurin: Myötätuulia kotimaan radoilla
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toro Rosso on ilmoittanut ensi kauden kuljettajansa, ja pienenä yllätyksenä tuli että molemmat viime kauden kuljettajista joutui lähtemään ja tilalle nostettiin nuoret lupaukset Jean-Eric Vergne ja Daniel Ricciardo. Minusta tuo oli ihan oikea veto koska ei Alguersuari ja Buemi minusta mitenkään ihmeellisiä suorituksia ole esittäneet, mutta oletin että ainakin Alguersuari olisi saanut vielä jatkosopimuksen koska hänellä oli ihan hyvä jakso tuossa kauden puolen välin jälkeen ja keräsi ihan mukavasti pisteitä. Mutta kuten olen sanonut niin minä uskon että Toro Rosson autolla pystyisi keräämään vielä paljon enemmän pisteitä jos siellä olisi oikeasti osaavat rattimiehet kuskeina, ja jännä on nyt nähdä minkälaisiin suorituksiin nämä nuoret lupaukset yltävät. Ricciardolla on nyt puoli kautta takana heikon HRT:n ratissa mutta Vergnellä takanaan vasta muutama testi. Molemmat on kuitenkin esittäneet testeissä hyviä otteita joten lahjakkuutta löytyy kyllä molemmista.

Buemin ja Alguersuarin F1-urat taisi sitten olla tässä ainakin tältä erää, vaikea kuvitella että kumpikaan pystyisi enää sellaista rahapottia tässä vaiheessa hankkimaan että saisi ostettua tallipaikan ensi kaudeksi. Eihän siellä ole enää vahvistamatta kuin Force Indian molemmat paikat ja Williamsin ja HRT:n kakkostuolit. Ja Force Indialla tulee varmuudella ajamaan kaksi miestä kolmikosta Sutil-Di Resta-Hülkenberg, ja noiden lisäksi jäljellä olevista tallipaikoista on kilpailemassa ainakin Petrov, Senna, Barrichello, Liuzzi ja iso joukko muita.

Tämä Toro Rosson ilmoitus tarkoittanee myös sitä että Caterhamilla Kovalaisen tallikaverina jatkaa Trulli. Tästähän oli huhuja että Red Bull maksaisi Trullin sopparin ulos ja laittaisi jommankumman kaksikosta Vergne-Ricciardo Caterhamille.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Ei Trullin jatko varmaa ole tämänkään jälkeen mielestäni. Vaihtoehtoja on kuitenkin aika paljon ja luulen Caterhamiin huhuttiin jossain vaiheessa myös Jerome D'Ambrosiota. Trullin motivaatiosta ei ole tietoa, mutta jos kuski vaihtuu voi olla syynä sekin, että Trullia ei oikein nappaa. Itse ainakin sain jostain sellaisen käsityksen. Voi olla väärä muistikuva tai omaa kuvitelmaa, mutta katsotaan.

Viisi kuskipaikkaa tarjolla

Force India: Di Resta, Hulkenberg?
Williams: Sutil?
HRT: Villa, Clos, Liuzzi, Alquersuari?
Caterham: Trulli, D'Ambrosio, Buemi?

Alquersuari voisi olla hyvinkin mahdollinen kuski HRT kansalaisuutensa takia ja nuori kuljettaja voisi hyvininkin haluta jatkaa heikommassakin tallissa vaikka puhuikin viime kauden aikana, että haluaisi ajaa korkeammista sijoista.

Myös Villa ja Clos otin espanialaisina mukaan tuohon. Force India ja Williams vaikuttaa aika selkeiltä, mutta katsotaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei Trullin jatko varmaa ole tämänkään jälkeen mielestäni.

Mikäänhän ei ole koskaan varmaan ykkösissä, mutta kyllä minä uskoisin että ainakin kauden alussa toisen Caterhamin ratissa istuu Trulli. Trullilla on käsittääkseni ihan vedenpitävä sopimus ensi kaudelle jolloin hänen syrjäyttämän kaverin pitäisi tuoda muun sponsorituen ohella iso nippu rahaa jolla ostaa Trullin sopimus ulos. Toki näitä rahakkaita herrasmiehiä liikkuu paljon vapaana mutta Caterhamin pomo Fernandes on monta kertaa sanonut ja myös osoittanut että ei anna rahan vaikuttaa liikaa päätöksiinsä vaan pyrkii ennen kaikkea viemään talliaan eteenpäin ja kehittämään sitä. En siis usko että Fernandes ottaa ihan mitä tahansa haistapaskan kuskia joka tulee isoimman rahasäkin kanssa ovelle vaan tämän rahamiehen pitäisi osata myös ajaa.


Force India: Di Resta, Hulkenberg?
Williams: Sutil?
HRT: Villa, Clos, Liuzzi, Alquersuari?

Näistähän Force Indian tilanne on sellainen että Di Restan paikka lienee käytännössä varma. Ensinnäkin hän ajoi hyvän tulokaskauden, hänen kohdallaan odotusarvot ovat korkealla, ja toisaalta Di Resta on myös Mersun miehiä mikä saattaa vaikuttaa tuohon moottorisopimukseenkin tallia hyödyttävällä tavalla. Toisen auton kohdalla arvotaan sitten näiden kahden saksalaisen välillä, halutaanko jatkaa tasaisen varman ja myös kohtuunopean Sutilin kanssa vai otetaanko pieni riski nuoremman ja kokemattomamman Hülkenbergin kanssa, joka kuitenkin ehkä on Sutilia nopeampi.

HRT:n kohdalla on vaikea sanoa mitään koska tuossa tallissa lompakon paksuus lienee se ratkaisevin tekijä. Toro Rossolta vapautunut Alguersuari olisi kansallisuutensa puolesta hyvä valinta ja on myös ihan kohtuunopea, mutta löytyykö Alguersuarilta sitten tuota vaadittua sponsoripottia tueksi näin lyhyellä varoitusajalla. Käsittääkseni Alguersuari ei ainakaan Toro Rossolle ole mitään isoja tukijoita mukanaan tuonut. Liuzzilla kai on olemassa jonkinlainen sopimuskin HRT:lle mutta aika epätodennäköisenä pitäisin kyllä hänen jatkoaan tallissa. Jos ja kun joku maksaa paremmin niin Liuzzi saa mennä.

Williamsin kohdalla minulla on sellainen tuntuma että talli odottelee mitä Force India tekee ja jos FI:n valinta on Hülkenberg niin Maldonadon pariksi siirtyy Sutil. Mutta tiedä häntä, voihan sieltä vielä joku yllätysnimikin nousta.

Ja näistä häntäpään talleista vielä sen verran että vaikka Marussia onkin varmistanut ensi kauden kuljettajansa niin sellaistakin huhua on ollut liikenteessä että Vitali Petrov olisi tukijoineen ostamassa Glockia ulos tallista ja siirtymässä Charles Picin tallikaveriksi. Tämähän tuntuisi sikäli luonnolliselta ratkaisulta että Marussia on lisännyt omistustaan tallista ja nimikin on vaihdettu virallisesti Marussiaksi, joten heille venäläiskuski ei varmaan olisi yhtään vastenmielinen vaihtoehto. Ja jonkinlainen sponsoripottikin Petrovin mukana tulisi joten sikälikin olisi varmaan mieluisampi vaihtoehto kuin Glock. Tallin kehityksen kannalta en sitten tiedä että olisiko tuo kovin järkevä vaihto mutta eipä tuo Petrovkaan nyt ihan kädetön ole.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Alquersuarista vielä sen verran, että tuon MTV3 jutun perusteella saa, ehkä sellaisen kuvan, ettei olisi jatkamassa ykkösissä ensikaudella myöskään missään jumbo tallissa.

Tuo Petrov skenaario on mielenkiintoinen kyllä, mutta Marussian ei kyllä Timosta kannattaisi välttämättä luopua, mutta tosin ei hänen suoritukset ollut viime kauden tallikaveriaan ihmeellisemmät. Kuitenkin Petrov parin vuoden F1 ajoilla ja tulokas Pic ei välttämättä tallin kehityksen kannalta ole parasta, mutta tuon Venäläisomistuksen myötä on loogista jos Petrov istuu Marussiassa ensikaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Force Indiakin on nyt sitten vahvistanut ensi kauden kuljettajansa, ja odotetusti Force Indialla ajaa Paul Di Resta ja Nico Hülkenberg. Adrian Sutil saa siis etsiä uuden työpaikan, ja MTV3:n sivuilla näytti olevan sellainen huhu että Sutil olisi ehdolla Ferrarille Massan tilalle. Taitaa vaan toteutua aikaisintaan vuoden päästä tuo, ja Sutil joutunee ajelemaan ensi kauden mahdollisesti Williamsilla.

Ensi kauden kuljettajatilanne näyttää nyt siis seuraavalta:

Red Bull
Vettel, Webber

McLaren
Button, Hamilton

Ferrari
Alonso, Massa

Mercedes
Rosberg, Schumacher

Lotus
Räikkönen, Grosjean

Sauber
Kobayashi, Perez

Toro Rosso
Ricciardo, Vergne

Force India
Di Resta, Hülkenberg

Williams
Maldonado, ?

Caterham
Kovalainen, Trulli

Marussia
Glock, Pic

HRT
De la Rosa, ?

Kaksi paikkaa siis on enää vapaana, mutta noista "varmistetuistakin" ainakin Massan, Trullin ja Glockin paikkojen on huhuttu olevan vaakalaudalla joten jotain muutoksia voi vielä tulla.
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Harvoin tulee oltua Eddie Irvinen kanssa samaa mieltä, mutta nyt kaveri puhuu kyllä asiaa: F1-rity - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

F1-sarja on surkeassa jamassa kuljettajien kannalta katsottuna eikä ole kyllä itselläkään tullut seurattua kisoja lainkaan näiden uusien sääntöjen vuoksi. Täysin naurettavaa, että jollain avattavalla siivellä ja nappuloilla ratkotaan kisojen voitot.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Laitellaas tännekkin nyt jotakin.

Jarno Trullin jatko Lotuksella rupeaa näyttämään todennäköiseltä ja vain Vitali Petrov voi oikeastaan hänen paikkansa viedä.

Massan jatko on myöskin melko varmaa ja Adrian Sutilia on huhuiltu ferrarille, mutta ilmeisesti testikuskiksi ja ne huhut on ammuttu alas.

Glockin jatkosta ei ole mitään varmuutta edelleenkään ja Petrov myös mahdollinen sinne.

HRT toista autoa ensikaudella saattaa ajaa Alquersuari ja harmillista lupaavan espanialaisen kannalta jos tuo Helmut Marko episodi oli syynä hänen lähtöpasseilleen.

Bruno Sennaa ollaan oltu viemässä Williamsille toiseksi kuskiksi, mikä olisi ihan mielenkiintoista.

Adrian Sutil näin ollen saattaisi jäädä ilman ajopaikkaa ensikaudeksi. Mielenkiintoista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Katselin kuvia Dakar-rallista ja yksi kilpailija on Kimin kaksoisolento (linkki kuvaan). Ei siellä starttilistoilla kuitenkaan jameshuntteja tai gorilloita ollut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williamsin tilanne ei kyllä näytä oikein hyvältä. Viime kausi taisi olla tallin historian huonoin sitten avauskauden 1977 ja nyt näyttää siltä että Williams menettää ensi kaudeksi pääsponsorinsa AT&T:n. Kun talous on ollut jo valmiiksi tiukalla ja Rellun moottorit maksavat vielä reilusti enemmän kuin viime kauden Cosworthit niin eipä ihme että talli lähtee ilmeisesti ensimmäistä kertaa historiansa aikana kauteen kahdella maksukuskilla. Maldonadon jatko on jo varmistettu ja ilmeisesti toiseen autoon on tulossa Bruno Senna.

Surkeaan jamaan on kyllä päässyt legendaarinen talli ja pitää vaan toivoa jo ihan Valtteri Bottaksenkin takia, ja myös hienon moottoriurheilumiehen Frank Williamsin takia, ettei tallille käy köpelösti.

Toro Rossolta sen verran huhuja että kisakuljettajan paikalta kenkää saanut Sebastien Buemi on ehdolla sekä Toro Rosson että Red Bullin kolmoskuskiksi ensi kaudelle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä ei nyt varsinaisesti liity mitenkään F1-kauteen 2012 mutta kuitenkin nyt F1:een noin yleensä. Eli vuoden 1994 Benetton-tallikaveruksilla ei kyllä mene järin vahvasti. JJ Lehdon viimeaikaiset tekemisethän on jo varmaan kaikille tuttuja ja aika todennäköistä on että JJ joutuu käymään lusimassa vähän aikaa. Nyt myös 1994 Lehdon tilalla (ja pari kisaa myös Lehdon kanssa tallikaverina) ajanut Jos Verstappen on suoriutunut lähes yhtä hienosti kuin JJ. Verstappen oli ilmeisesti ajanut tahallaan ex-tyttöystävänsä yli autolla ja on sen takia pidätetty. Ja tyttöystävän mukaan tämä ei ole ollut ensimmäinen kerta kun tällaista tapahtuu vaan noita pahoinpitelyjä on tapahtunut ennenkin. Ja Verstappen on saanut jo aikaisemminkin vankeusrangaistuksen ex-vaimonsa pieksämisestä. Vahvaa suorittamista pojilta...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Enää kun saataisiin vielä Schumi linnaan, niin siellä olisivat sitten kaikki Benettonin kauden 1994 kuskit. Eikä itseäni haittaisi vaikka Flaviokin sinne joutuisi :D
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuota 1994 Benettoniahan pidettiin aina vähän "rikollisena" tallina jonka kohdalla oli koko ajan jotain sääntörikkomusepäilyksiä ym. ja Schumia ja Flaviota pidettiin oikein päähenkilöinä siinä hommassa. Mutta nämä kakkos- ja kolmoskuskit on vieneet hommat sitten vielä vähän pidemmälle.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jaime Alquersuari ei aja ensikaudella kilpakuskina, nimittäin kaveri ei ole halukas menemään HRT tasoiseen talliin. Hän hakee ilmeisesti Buemin tapaan varakuljettajan paikaa jostain isosta tallista. McLaren ilmeisesti ollut niistä eniten puheissa. Ferrarille voisin myös itse veikata, koska heillä ei ilmeisesti vielä vara/testikuskia ole valittu?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaime Alquersuari ei aja ensikaudella kilpakuskina, nimittäin kaveri ei ole halukas menemään HRT tasoiseen talliin. Hän hakee ilmeisesti Buemin tapaan varakuljettajan paikaa jostain isosta tallista. McLaren ilmeisesti ollut niistä eniten puheissa. Ferrarille voisin myös itse veikata, koska heillä ei ilmeisesti vielä vara/testikuskia ole valittu?

Alguersuarista on ollut nyt sellaista huhua että olisi menossa Mersulle kolmoskuskiksi kyttäilemään josko se Schumi kohta eläköityisi lopullisesti. Tosin Mersuhan on käsittääkseni kaavaillut ainakin Di Restaa tuolle paikalle (ja halukkaita lienee pitkä jono muutenkin) joten en tiedä sitten siitä olisiko tuo kolmoskuskin paikka mikään varma tie Rosbergin tallikaveriksi, mutta luulisin että ainakin parempi mahdollisuus tuo reitti on kuin HRT.

Ferrarillehan on huhuttu kolmoseksi ainakin Sutilia joka näyttää nyt jäävän yllättäen ensi kaudeksi ilman kisakuskin paikkaa (viimeisimpien huhujen mukaan vahvimmilla Williamsin toiseen autoon onkin nyt Barrichello) mutta osaavana kuljettajana kiinnostanee Ferraria. Sutilin kaltainen kuljettaja saattaisi olla aika ideaali Alonson tallikaveriksi: Nopea ja varma mutta ei niin nopea että uhkaisi Alonsoa tosissaan. Ja käsittääkseni Jules Bianchilla on edelleenkin sopimus Ferrarin kanssa joten hän lienee myös yksi aika vahva ehdokas Ferrarin varakuljettajaksi. Vaan tietysti jos Santander tahtoo toisenkin espanjalaisen Ferrarille niin saattaahan tuo Alguersuari silloin tulla kyseeseen. Santander on tainnut ennenkin määräillä sitä kuka Ferrarilla ajaa...
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
(viimeisimpien huhujen mukaan vahvimmilla Williamsin toiseen autoon onkin nyt Barrichello)

Toivon, että ei. Ihme on, että kaveri ei tajua lopettaa ja toivonkin, että autossa nähtäisiin joku nuorempi kaveri. Jos ei Senna tai Sutil, niin tuo Jules Bianchi voisi olla mielenkiintoinen kaveri Williamsin ratissa. Joskus aikaisemmilla kausilla ollut ilmeisesti huhujakin, mutta nyt ei ole tainut hänen kohdallaan Williamsille siirtymisestä olla ollut mitään. On kyllä juuri myös ilmeisesti Ferrarin kuski jollain tapaa, mutta heille se toki olisi vain eduksi jos Bianchi saisi ykkösistä kokemusta Williamsin ratissa. Jotenkin vaan tuon Barrichellon tilalla haluaisi nähdä uusia nimiä. Sama koskee Schumia. Nuoremmat ovat jo ottaneet paikan kärjessä ja eiköhän tämän legendaarisen Ferrari kaksikon aika ala olemaan siirtyä syrjää. Schumi toki ajaa vielä ensikauden.

Alquersuarille kyllä oikeasti toivon, että pääsee johonkin hyvään talliin kolmoseksi ja siitä kisakuskiksi. Kaverissa on paljon potenttiaalia ja näytti jo viime kauden lopulla, että ottaa askeleita eteenpäin, vaikka Marko sanoikin, että näissä kavereissa ei enään nähty kehitystä tapahtuvan. Noh toivon kaverille kuitenkin hyvää ykkösuraa, niin kuin myös Buemille. Toki on kiva nähdä Ricciardo ja Vergnekin, että mihin he pystyy. STR kaksikon otteet varmasti vaikuttaa myös Webberin korvaajaan aika paljon. Jos he onnistuu varmasti toinen heistä hyppää Red Bulliin, mutta jos he eivät pysty esittämään mitään ihmeitä, niin kokeneemmalla Buemilla on jopa mahdollisuus ottaa paikka tuosta. Kuitenkin tuo kertoo, että ei kokonaan Buemin kohdalla ole kirvestä kaivoon heitetty, koska tuossa mikään sponssipotti ole tuskin kyseessä. Red Bull ei niitä tarvitse. Mahdollistahan toki sekin on.

Alquersuarista vielä sen verran, että ilmeisestihän hänellä oli jotain kränää itse Red Bullin kanssa ja luulen, että se on oikea syy lähtöpasseihin hänen kohdallaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivon, että ei. Ihme on, että kaveri ei tajua lopettaa ja toivonkin, että autossa nähtäisiin joku nuorempi kaveri. Jos ei Senna tai Sutil, niin tuo Jules Bianchi voisi olla mielenkiintoinen kaveri Williamsin ratissa. Joskus aikaisemmilla kausilla ollut ilmeisesti huhujakin, mutta nyt ei ole tainut hänen kohdallaan Williamsille siirtymisestä olla ollut mitään.

Kyllähän tuo Barrichellon vauhti vieläkin ykkösiin riittää, ja esim. löi vielä viime kaudellakin Maldonadon joten ei hänellä sen puolesta minusta vielä kiirettä eläkkeelle ole. Ja sanoisin että Barrichello on edelleen myös parempi kuin yliarvostettu Senna jonka hehkutusta en ymmärrä koska suoritukset on olleet aika keskinkertaisia ja oli viime kaudella esimerkiksi huonompi kuin Petrov. Ja Heidfeld kyykytti samalla autolla molempia.

Jos jotain Barrichellon tilalle toivoisin niin se olisi Sutil joka minusta kyllä ansaitsisi kisakuljettajan paikan jostain myös ensi kaudeksi ja olisi Williamsille askel eteenpäin.

Bianchi tuskin Williamsille menee koska on ensinnäkin tosiaan Ferrarin kuskeja ja toisaalta Williamsilla on itselläänkin jo varsin laadukas junnukuski tallissaan, eli Valtteri Bottas, ja jos tuohon Maldonadon pariksi joku tulokas halutaan niin uskoisin että mieluummin pistävät oman miehen kasvamaan korkoa kuin että kasvattavat Ferrarille kuljettajia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös