Formula 1 – kausi 2012

  • 325 309
  • 1 750

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yhtään pitemmällä jaksolla tarkasteltuna menestyjiä ovat tallit, joilla on eniten rahaa. Kimi menee talliin, joka on kerjuulla.

Perustele vähän tätä kerjuu -komenttia. Linkkejä kehiin jne.
Vai tarkoitatko tämän vuoden tilannetta kun autoa ei kehitetty alkuvuoden jälkeen?

Kun puhutaan tulevasta kaudesta ketjun otsikon mukaisesti niin en ole löytänyt viitteitä budjetti-ongelmista, jotain ihan muuta kertoo maailmanmestarin palkkaus. Jos talli ajaa juuri päättyneellä kaudella kaksi podiumia mihin esimerkiksi Marcedes ei ole pystynyt, eikä muukaan kolmen kärkitallin ulkopuolelta niin joku asiaa täytyy toimia oikein tallin sisällä, ei kai tälläistä toimintaa ole täysin romutettu puolessa vuodessa?

Alla oleva kommentti kuin suunnattu juuri epäilijöille jotka muodostivat mielipiteensä loppukauden mukaan.
Tallipomo uskoo Rsen motivaatioon ja palkintosijoihin - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Boullier vakuuttaa, että tallin omistava sijoitusyhtiö Genii Capital panostaa täysillä kärkisijojen saavuttamisen eteen. Päättyneellä kaudella Lotus Renault ylsi kaksi kertaa palkintopallille.

- Genii tukee meitä erittäin vahvasti. He haluavat Lotuksen olevan huipputalli ja meidän tavoitteenamme on taistella ja olla palkintopallilla. Meillä on joitain erittäin jännittäviä ilmoituksia tulossa ja ne ovat avainasemassa tulevaisuuden kannalta, Boullier sanoi.


_
 

RDivis

Jäsen
Veikkaan, että täysin "kerjuulla" oleva talli ei palkkaa Kimi Räikköstä kuljettajakseen. Vaan autossa istuisi Grosjean. Eikä sellainen talli myöskään anna rahamies Vitaly Petroville mitään ultimatumeja sen ajankohdan suhteen milloin tämä päättää jatkostaan.

Rahamiehellä tarkoitan nyt sitä, että tuki takana on massiivinen, on hän myös kelpo kuljettaja.
 
Eiköhän Maikkari tästä melkoiset kampanjat saa aikaan. Todennäköisesti luvassa on "Kaikkien aikojen F1-kausi" ja "Kaikkien aikojen suomalaiskausi".

Mitkäs nyt lienee Bottaksen mahdollisuudet Williamsille? Barrichello ilmeisesti on keräämässä sponsoreita tallipaikkaa varten eli kohta 20 vuotta F1 ajanut kaveri haluaa maksaa ajamisestaan. Huhhuh. Minun mielipide on, että Barrichellolla on takana sen verran hieno ura, että lopettaisi nyt vaikkei ihan huipulla lopetakkaan. Mielummin Williamsilla kun HRT:llä. Niin näihin Bottaksen mahdollisuuksiin palatessani, niin eikös Adrian Sutil ollut tyrkyllä Williamsille? Sutil ajoi mielestäni ihan hyvän viime kauden Force Indialla, joten on se aika kumma jos paikka ykkösistä ei ensi kaudeksi löydy.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Huvitti hieman tuo Maikkarin netin etusivu. Otin siitä printscreenin ja ympyröin kohdan, joka nauratti :D (liitteenä gif-tiedosto

Naureskelin samalla asialle, ensin huvitti, sitten vitutti. Menin sinne etsimään tietoja ja kommentteja Kimin paluusta. Törmäsin kuitenkin maikkarin perusbuffaukseen. Saattoi Kimi oikeasti pelastaa MTV3:sen formuladiilin, koska eikös siitä huhuttu, että he saattaisivat luopua formuloista muiden lajien (lähinnä jääkiekko ja muut talvilajit) vuoksi. Noh, se oli huhua, mutta kuitenkin.

Ensi kaudeksi ei taida olla suurempia sääntömuutoksia tulossa, joten täydellistä resetointia voimasuhteissa ei tule tapahtumaan. Jos Lotus-Renault haluaa menestyä, on otettava todella iso harppaus suorituskyvyssä. Red Bull, McLaren ja Ferrari on niin kova nippu tällä hetkellä, että niiden väliin kiilaaminen on hankalaa. Ehkä podium-sijoituksista ajaminen yksittäisissä kisoissa on mahdollista, mutta säännölliseen podium-putkeen en jaksa uskoa, saatika voittoihin, etenkin ns. tuurivoitot muiden keskeytyksillä ei ole enää realismia. Toivottavasti nuo uusimmat puheet taloudellisista panostuksista ja mahdollisesti uusista henkilöstöhankinnoista ovat oikeasti totta ja tuovat vähän uskoa tallin tulevaisuuteen.

Hieno juttu Kimin paluu on ja omaakin mielenkiintoa lisää, tai lähinnä jännitystä kisatapahtumiin.
 

scholl

Jäsen
Ympyrä sulkeutuu. Kimi Räikkönen on ollut todella vasemmistolaisen faijansa takia nuoruudessaan pioneerileireillä, hänen ensimmäinen autonsakin oli Lada ja nyt ympyrä sulkeutuu: Räikkösen rotsin hihassa lukee Lada. Onnea hänelle paluusta "kotiin".

Formuloiden tulevaisuus on huono. Ecclestone haluaa viedä kisat jonnekin, missä ne eivät kiinnosta ketään, mutta josta hän saa hyvin fyrkkaa. Euroopasta siis pois. Lajin kiinnostavuus ihmisten keskuudessa tulee kyllä vähenemään entisestään.

Nyt kun Räkä ei ole enää pilaamassa Ferrareita niin häneen voi suhtautua paljon positiivisemmin. Ei ole väliä vaikka pärjäisikin. Voi olla muutenkin, että hän on kasvanut, eikä ole tyyppinä enää niin veemäinen kuin aikaisemmin. Nykyräikkönen voisi sopia hyvin Red Bull talliin tikunnielleen Webberin tilalle.

Kovalainen sen sijaan vituttaa yli kaiken. Hänellä on joku alemmuuskompleksi Nicoa kohtaan. Sm-sarjakin tulee kuvioihin muka vasta nyt, kun Räikkönen tulee mukaan. Joo Nico ei ole joutunut nuoruudessaan kurvaamaan jäällä Ladalla 30 asteen pakkasessa niin itseluottamus on eri luokkaa kuin Kovalaisella, joka keskittyy lähinnä kitisemään Twitterissä ja paistattelee maailman nopeimpana Heikkinä. Muut Heikit kuten Kahila ovat tosin jo jotain 80 vuotiaita, joten kovin kovana saavutuksena tuota ei voi pitää.

Jotenkin en usko ensi kaudestakaan tulevan kovin kiinnostavaa. Ei ole mitään näköpiirissä, mikä toisaalta heikentäisi Red Bullin iskukykyä ja toisaalta parantaisi Mercedeksen menestymistä, jotta sinne saataisiin neljä tallia taistelemaan voitoista kuten keväällä 2010 kuviteltiin. Yksipuolisen tylsä kausi 2012 edessä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Formuloiden tulevaisuus on huono. Ecclestone haluaa viedä kisat jonnekin, missä ne eivät kiinnosta ketään, mutta josta hän saa hyvin fyrkkaa. Euroopasta siis pois. Lajin kiinnostavuus ihmisten keskuudessa tulee kyllä vähenemään entisestään.

Tämä on valitettavasti täysin totta. Kaiken lisäksi radat ovat myös umpitylsiä, kuten Abu Dhabi ja Valencia ja näiden tieltä sitten väistyvät hyvät radat, kuten Istanbul ja ehkä Spa.

Nyt kun Räkä ei ole enää pilaamassa Ferrareita niin häneen voi suhtautua paljon positiivisemmin. Ei ole väliä vaikka pärjäisikin.

Mitä tarkoitat tällä? Räikkönen ei ole kyllä mitenkään pilannut Ferraria vaan ovat kyllä pilanneet ihan itse itsensä. Kun Schumi, Todt ja Brown lähtivät ei talli ole saavuttanut enää mitään.

Kovalainen sen sijaan vituttaa yli kaiken. Hänellä on joku alemmuuskompleksi Nicoa kohtaan. Sm-sarjakin tulee kuvioihin muka vasta nyt, kun Räikkönen tulee mukaan.

Ne en kyllä miellä itsekään Rosbergia suomalaiseksi. Saksan lipun alla kilpailee, eikä taida puhua sanaakaan Suomea. Vettelkin on enemmän suomalainen.

Jotenkin en usko ensi kaudestakaan tulevan kovin kiinnostavaa. Ei ole mitään näköpiirissä, mikä toisaalta heikentäisi Red Bullin iskukykyä...

Itse asiassa säännöt muuttuvat taas ensi kaudeksi ja juuri Red Bull menettää tämän kauden suurimman etunsa sääntömuutoksen vuoksi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vettelkin on enemmän suomalainen.

Se on näköjään mielipidekysymys, minkä maalainen joku on.

Vettel ei muutu suomalaiseksi, vaikka osaakin pari sanaa suomea. Nicolta löytyy taskusta Suomen passi, ja muut kuin 2000-luvulla syntyneet muistavat hyvin ne ajat, kun hän kilpaili vielä Suomen lipun alla.
 

trap

Jäsen
Fyysisesti Rosberg on toki suomalaisempi. Hölmöähän tällaisesta on edes väitellä, mutta MrMacmanamanin näkemys on sellainen että itsekin voisin sen jakaa. Vettel kuitenkin puhuu enemmän suomea kuin Rosberg ja on viettänyt enemmän aikaa Suomessa ja jollain tapaa on - hölmöä kyllä - suomalaismielisempi kuin Nico.

Autosportin palstan gallupissa "Your favourite driver in 2012?" Kimi Räikkönen on muuten saanut 36.70% äänistä. Kakkosena Hamilton, 14.36%.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä on valitettavasti täysin totta. Kaiken lisäksi radat ovat myös umpitylsiä, kuten Abu Dhabi ja Valencia ja näiden tieltä sitten väistyvät hyvät radat, kuten Istanbul ja ehkä Spa.

Spa ei tiettävästi häivy kokonaan, vaan vuorottelee Ranskan GP:n kanssa. Tosin toivottavasti ovat keksineet jonkun paremman paikan Ranskan GP:lle kuin Magny Cours. Myöskin Korean GP saattaa kadota sarjasta jo lähivuosina.

Itse asiassa säännöt muuttuvat taas ensi kaudeksi ja juuri Red Bull menettää tämän kauden suurimman etunsa sääntömuutoksen vuoksi.

En nyt tiedä voivatko hävittää sääntömuutoksilla täysin sitä etua aerodynamiikassa mikä Red Bullilla on. Lähinnä toiveissa on että Newey tekee saman minkä McLarenilla, eli suunnittelussa aerodynamiikan hiominen menee liian pitkälle, mikä johtaa epäluotettavuuteen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Spa ei tiettävästi häivy kokonaan, vaan vuorottelee Ranskan GP:n kanssa. Tosin toivottavasti ovat keksineet jonkun paremman paikan Ranskan GP:lle kuin Magny Cours. Myöskin Korean GP saattaa kadota sarjasta jo lähivuosina. teen.

Jotain olen kuullut, että Paul Ricardin radalla tultaisiin järjestämään. Belgian Gp teki tänäkin vuonna melkoiset tappiot, joten saa nähdä koska luovuttavat kokonaan. Ecclestone on kyllä pilaamassa koko sarjaa.

En nyt tiedä voivatko hävittää sääntömuutoksilla täysin sitä etua aerodynamiikassa mikä Red Bullilla on. Lähinnä toiveissa on että Newey tekee saman minkä McLarenilla, eli suunnittelussa aerodynamiikan hiominen menee liian pitkälle, mikä johtaa epäluotettavuuteen.

Luulenpa, että RB sai vielä loppukaudestakin pari kymmenystä etua omasta diffuusoristaan verrattuna muihin. Heihin tämä muutos ottaa eniten. Nuo Neweyn autojen McLaren aikojen luotettavuusongelmat tuskin toteutuvat. Tällä kaudella RB:t olivat joukon luotettavimmat sekä aerodynaamisesti kehittyneimmät autot. Nykyään luotettavuusongelmia harvoin nähdään enää juuri missään tiimeissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Luulenpa, että RB sai vielä loppukaudestakin pari kymmenystä etua omasta diffuusoristaan verrattuna muihin.

Taisi muistini mukaan olla niin että kaudella 2009(jolloin tämä diffuusorigate alkoi) Red Bull kuului siihen porukkaan joka ei hyödyntänyt tuota porsaanreikää niin hyvin kuin Brawn GP ja silti auto kulki ihan mukavasti, joten tuskin Red Bull niin älyttömästi siitä hyötyy. Tuo etusiipiratkaisu kokonaisuudessaan saattaa olla oma tekijänsä mikä osaltaan auttaa Red Bullia enemmän.

EDIT: Tarkistin vielä tuon asian, ja Red Bull ei kuulunut alkukaudesta 2009 "diffuusorijengiin" jossa olivat Toyota, Williams ja Brawn, tästäkin huolimatta Red Bull oli alkukauden kisoista lähtien taistelemassa näiden tallien kanssa kärkisijoista.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Taisi muistini mukaan olla niin että kaudella 2009(jolloin tämä diffuusorigate alkoi) Red Bull kuului siihen porukkaan joka ei hyödyntänyt tuota porsaanreikää niin hyvin kuin Brawn GP ja silti auto kulki ihan mukavasti, joten tuskin Red Bull niin älyttömästi siitä hyötyy. Tuo etusiipiratkaisu kokonaisuudessaan saattaa olla oma tekijänsä mikä osaltaan auttaa Red Bullia enemmän.

Varmaan RB:llä on vähän joka osa-alueella parempi aero-paketti kuin muilla, mutta tätä pakokaasu diffuusoria ollaan yleisesti pidetty RB:n tämän kauden suurimpana etuna. Alkukaudestahan RB dominoi aika-ajoja aika kirkkaasti.
 

trap

Jäsen
Niin, tarkennettakoon vielä että ei kai tuolla Red Bullin tämän kauden innovaatiolla ollut mitään tekemästä 2009 diffuusorien kanssa ja tosiaan Red Bull on selkeästi se talli, joka menettää eniten ensi kauden sääntömuutosten takia. Tämän tunnusti Neweykin, että heille tulee hankalaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No Newey on kumminkin sellainen suunnittelijavelho että en jaksa uskoa etteikö Red Bullin auto olisi ensi kaudellakin kärkipään auto aerodynamiikaltaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitetaan tännekin linkki Williamsin päätöksestä ajattaa ensi kaudella Pastor Maldonadoa ja Bottaksen paikka on varakuljettajana, eli ei osallistu 2012 muiden formula-sarjojen toimintaan vaan ajaa jopa 15 perjantaiharjoitusta ensi kaudella ykkösissä.
ATT Williams

Tarkoittaakohan tämä toisen kuljettajan panttaaminen että odotetaan Barrichellon sponsoripaketin valmistumista?

Tuo Bottaksen tilanne näyttää vähintäänkin kohtalaiselta. 15 perjantaiharjoitusta on paljon, toisaalta se tarkoittaa sitä ettei kisakuskit saa haluaamaansa täyttä aikaa auton kanssa ja täten haittaa heidän valmistautumista kisaan mutta toisaalta ajaa Bottasta erittäin vahvasti sisään F1 maailmaan oppimalla autoa, ratoja ja varikon toimintaa käytännössä koko kauden ajan.

edit. TS:n jutussa pidetään mahdollisena että Bottas osallistuisi Formula Renault 3.5 - World Series luokan kisoihin jotka eivät ole samoina viikonloppuina kuin ykköset.
Bottakselle 15 F1-aamuharjoitusta Williamsilla - F1 - Turun Sanomat



_
 
Viimeksi muokattu:

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Eikö se perhanan Barrichello osaa vieläkään lopettaa. Oli tänä vuonna erittäin heikko. Luuleeko se tosiaan, että hän pystyy antamaan vielä tallille jotain. Kyllä on Rubens Bottaksen edellä..

Maldonadokaan ei mielestäni säväytä hirveästi. Silloin tällöin pientä väläyttelyä, mutta aika hiljaista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vai olisiko tuo Williamsin toinen paikka menossa Sutilille? Ainakin Sutilia on kovasti siihen huhuttu ja kohtalainen sponsoripakettikin on tulossa mukana joten suht nopeana miehenä olisi varmaan aika optimikuljettaja Williamsille.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Oma veikkaus ensi kauden kuljettajista:

Red Bull: Vettel, Webber
McLaren: Button, Hamilton
Ferrari: Alonso, Massa
Mercedes: Rosberg, Schumacher
Lotus: Räikkönen, Senna
Toro Rosso: Alguersuari, Ricciardo
Sauber: Kobayashi, Perez
Force India: Di Resta, Hülkenberg
Williams: Maldonado, Sutil
Caterham: Kovalainen, Vergne
HRT: De la Rosa, Liuzzi
Marussia: Glock, Pic

Barrichello ja Trulli lopettavat uransa F1:ssä ja siirtyvät johonkin muuhun sarjaan tai kokonaan muuhun hommaan. Petrov ja Buemi jatkavat jonkin tallin kolmoskuljettajina tai hakevat vauhtia GP2, ym. sarjasta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Laitetaan tännekin linkki Williamsin päätöksestä ajattaa ensi kaudella Pastor Maldonadoa ja Bottaksen paikka on varakuljettajana, eli ei osallistu 2012 muiden formula-sarjojen toimintaan vaan ajaa jopa 15 perjantaiharjoitusta ensi kaudella ykkösissä.
ATT Williams

Toisin sanoen tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Bottas menettää F1-kisaneitsyytensä suurella todennäköisyydellä ensi kauden aikana. Oma veikkaus, joka ei perustu mihinkään, on 1-3 kisaa Bottakselle.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisin sanoen tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Bottas menettää F1-kisaneitsyytensä suurella todennäköisyydellä ensi kauden aikana. Oma veikkaus, joka ei perustu mihinkään, on 1-3 kisaa Bottakselle.

Tuossahan voisi olla se sauma, että esim. vanha Rubens ajaisi ensi kauden todella surkeasti ja laitettaisiin esim. syksyn tulle parista kisasta tylysti sivuun ihan jo Bottaksenkin kykyjen katsastamiseksi.

Saattaa hyvin jäädä näkemättä tuo tilanne, mutta olisihan se ihan toivottavaa että jollain vastaavalla tapahtumasarjalla saataisiin Bottas mukaan ottamaan tuntumaa.
 
En ole ennen huomannutkaan että myös täällä jatkoajan puolella on formula ketju. Pitää tottakai pistää tänne omat näkemykset ensi kaudesta. :)

Kuten täällä jo todettiin niin Bottaksella on pienet mahdollisuudet päästä ajamaan kisoja ensi kaudella riippuen pitkälti siitä miten Barrichello pärjää. Loukkaantumisia ei koskaan saa toivoa mutta myös niiden sattuessa niin Bottakselle voisi ovi aueta.

Ensi kaudelta toivon eniten sitä että muut tallit skarppaa ja saadaan tiukempi mestaruustaisto. Tietenkin toivon myös sitä että Räikkönen ei floppaa ja että Caterham pääsee taistelemaan pisteistä. Eniten näistä toivon kuitenkin tuota ensimmäistä eli tuo Vettelin ylivalta voisi pikku hiljaa loppua.

Tässä (youtube) muuten Vettel hauskuttelee yleisöä ja pientä Kimi läppää myös mukana. Mielestäni on jo havaittavissa pientä leuhkuutta :) Saan nähdä jos nuoren miehen psyyke kestää kun menestystä tulee niin aikaisessa iässä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Romain Grosjeanista tulee sitten Kimin tallikaveri ensi kaudella. Vajaa puoli kautta Rellulla aikaisemmin vuonna 2009, joutui toki erittäin vaikeaan paikkaan, kun kyseessä oli ensimmäinen kausi, jolloin testikielto oli voimassa.

Sittemmin saanut uransa takaisin raiteilleen ja ajanut monia eri luokkia voittaen kisoja siellä täällä. Tämä kausi GP2-sarjassa ja mestaruus täysin ylivoimaiseen tyyliin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Sittemmin saanut uransa takaisin raiteilleen ja ajanut monia eri luokkia voittaen kisoja siellä täällä. Tämä kausi GP2-sarjassa ja mestaruus täysin ylivoimaiseen tyyliin.

Kyllähän se jotain lahjakkuudesta kertoo jos voittaa osakilpailuita useissa eri sarjoissa. Toivottavasti Lotuksella vaan riittää kärsivällisyys, koska eikös vuoden 2012 autoa ole tehty Petrovin ja Senna/Heidfieldin palautteen perusteella? Pahoin pelkään, että tämä nykyinen Lotus taistelee siellä sijoista 13-17.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän se jotain lahjakkuudesta kertoo jos voittaa osakilpailuita useissa eri sarjoissa. Toivottavasti Lotuksella vaan riittää kärsivällisyys, koska eikös vuoden 2012 autoa ole tehty Petrovin ja Senna/Heidfieldin palautteen perusteella? Pahoin pelkään, että tämä nykyinen Lotus taistelee siellä sijoista 13-17.

Niin tuossa on vielläpä se ongelma ettei kumpikaan kuski ole ajanut viimekaudella F1 joten miten on erilaiset säädöt ja muut sitten hallussa. Testikielto kyllä haittaa Kimin kannalta erittäin paljon ja ensikausi voi hyvinkin mennä vain "testaamiseen". Schuminkin kohdalla asiat on alkanut vasta tälläkaudella jotenkin sujua ja suurimmat ongelmat varmaankin on juuri testin vähyys. Ennenvanhaa ferrarilla taidettiin ajaa isot kilometrit omalla testiradalla. Siihen kun lisätään viellä se että auto tehtiin yksinomaan schumille niin menestys oli varma. Nyt Kimi lähtee täysin tyhjältä pohjalta ja autokin taidettu jo pitkälle rakentaa tosiaan tämänkauden kuskien voimin. Tosin ykköskuskin aseman sentään kimi taitaa saada joten siitä voi kauden mittaa hyötyä olla.. Taitaa vain sinne 10 joukkoon pääseminen haave olla joten katsotaan miten Kimin huumori riittää. Rallissa se ei meinannut riittää vaikka suhteelisen hyviäkin sijoituksia ajoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös