Formula 1 – kausi 2012

  • 325 299
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipahan kierros Nico Rosbergilta! Ottaen huomioon kuinka tasainen tuo kärkikymmenikkö tällä hetkellä ykkösissä on, puolen sekunnin ero seuraavaan on valtava. Mersu oli muutenkin hyvässä vauhdissa ja kun Hamiltonille tulee tuo lähtöruuturangaistus niin Nico ja Schumi lähtevät eturivistä.

Myös Kobayashilta mahtava kierros tuohon loppuun ja lähtee huomenna siis kolmosruudusta. Hienoa nähdä että Peter Sauberin tiimi on pystynyt rakentamaan nopean auton ja pienellä budjetilla toimiva tiimi on saanut alkukaudesta hyviä tuloksia. Perezkin oli taas kärkikymmenikössä ja hän tunnetusti on aina kilpailuissa parempi kuin aika-ajoissa.

Kimi ei paljon hätäillyt aika-ajossa. Ensimmäisellä osiolla ajeli pelkästään kovemmilla renkailla itselleen jatkopaikan, toisella osiolla kävi radalla vain kerran ja kolmannella osiolla heti osion alkuun viitosruutuun oikeuttava paikka. Ja kun Hamilton tuosta vielä pudotetaan niin Kimi lähtee toisesta rivistä. Kun Lotuksen kisavauhti on ollut varsin hyvää, ja Mersulla taas on ollut paljon vaikeuksia kisoissa niin Kimillä saattaa olla aika hyvät mahdollisuudet jopa voittotaisteluun jos ei mitään ongelmia tule.

Vettelin putoaminen viimeiseltä osiolta oli kyllä suuri yllätys, varsinkin kun Webber pääsi sinne ihan heittämällä. Muutenkin Vettel on ollut alkukaudesta oikeastaan koko ajan hitaampi kuin Webber, ainakin aika-ajoissa ja harjoituksissa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hienoa hienoa. En muista koska olisi ollut näin tasaista. Toki Nicon kierros oli maaginen, mutta on tuo tavallaan hienoa kun mestari tippuu jo toisessa osiossa hävittyään .33sek nopeimmalle, joka on tallikaveri. Kuljettajan merkitys kasvaa ja pienikin virhe voi merkitä sijaa 15.

Mc Laren oli pieni pettymys tänään. Kimillä saumat jopa voittoon huomenna kaiken mennessä nappiin. Podiumista ajaa ilmanmuuta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oli mahtava veto Nicolta. Aika-ajon lopussa näytetty onboard-video koko kierroksesta oli ihan herkkua. Kaikki jarrupaikat osui just kohdilleen, apexit löytyi joka mutkassa ja muutenkin ajolinjat natsasi eikä mitään ylimääräistä tekemistä. Vähän jäi kaivelemaan kun meni pitkän aikaa rajoittajaan takasuoralla, mutta kisassa tuo lyhyempi välitys on parempi kun on enemmän painoa autossa.

Mielenkiintoiset lähtökohdat. Toivottavasti ei Kobayashi keilaa Kimiä lähdössä. Sitten vielä kovia nimiä siinä takana niin voi olla oikeasti hyvät mätöt ensimmäisiin varikkokäynteihin saakka. Nico toivoi selkeästi kylmempää keliä, taas Kimille olisi kuuma parempaa...
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kimi ajoi kohtuullisen hyvin ja pääsee ruutuun neljä Hamiltonin rangaistuksen takia. Kun muistetaan, että Mersu on kuluttanut joka kisassa paljon renkaita, niin etukäteisodotukset ovat vähintäänkin kohtuulliset Kimin podiumpaikan suhteen. Toivotaan vielä auringon paistetta ja kuumaa keliä itse kisaan, niin saksalaisten renkaat ovat entistä kovemmalla koetuksella.

Kisan lämpötila tulee tosiaan olemaan aika ratkaisevassa roolissa. Lotuksen mukaan kolmanteen osioon radan lämpötila laski 5 astetta, mikä tuotti heti Kimille vaikeuksia. Mersulla taas kulki aika-ajossa, mutta kisavauhdissa odotettavissa on renkaiden kulumisongelmia, jotka vain korostuvat jos keli on kuuma.

Veikkaan, että kärkikolmikosta kukaan ei aja kisassa podiumille. Kimillä pitäisi olla nelosruudusta siis hyvät saumat ihan mihin vain, joskin takana erityisesti McLarenit ovat kovia uhkaajia. Todella mielenkiintoinen kisa joka tapauksessa jälleen luvassa.

Heikki oli taas tutun hidas, mutta tämä tieto ei yllätä ketään lajia seuraavaa. Kun ei vaan vauhti riitä, niin se ei riitä. Vikaa on niin miehessä kuin autossakin.

Voihan sitä miehessäkin olla jotain vikaa, mutta kyllä suurimmat syyt löytyvät yksinomaan autosta, joka on vain aivan liian hidas. Heikin kohdalla ainoa järkevä vertailukohta onkin tällä hetkellä tallikaveri, joka jäi aika-ajossa jo kolmannen kerran taakse. Eli ei se Heikin oma vauhti nyt aivan paskaa ole, mutta kun auto ei liiku mihinkään, niin minkäs teet.

Tilanteesta saa kyllä sikäli syyttää itseään, että oli todellinen virheliike siirtyä Mäciltä kauden 2009 jälkeen tulokastalliin. Ilmeisen kova (naivi) usko miehellä oli, kun ennen toista kautta taidettiin puhua jopa MM-pisteistä, jotka ovat kuitenkin edelleen valovuoden päässä.

Sitä voi jossitella, että oliko sitten aikanaan parempia vaihtoehtoja, kun Mäcin vuodet eivät menneet aivan putkeen ja Toyota vielä jätti sarjan. Tilanne on kuitenkin nyt se, että Kovalainen täyttää syksyllä jo 31 vuotta, joten käytännössä parhaat vuodet ovat menneet joukon hännillä kurvaillessa. Tuskin tuon ikäistä kaveria(joka ei tuo omaa rahaa talliin) kohtaan on enää kovin isoa kiinnostusta edes keskikastin talleista, joten Heikin kohtalona on vain toivoa, että Caterham nousisi vihdoin ensi kaudeksi kamppailemaan pistesijoista.

Itse en kyllä tällä hetkellä uskaltaisi lyödä vetoa sen puolesta, että Kovalainen enää F1-urallaan saavuttaa MM-pisteitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voihan sitä miehessäkin olla jotain vikaa, mutta kyllä suurimmat syyt löytyvät yksinomaan autosta, joka on vain aivan liian hidas.

Kyllä minäkin näkisin asian mieluummin näin. Heikki on nyt käytännössä reilut kaksi kautta pommittanut tuota samaa lähtöruutua kisasta toiseen, ja yksikään tallikavereista ei ole missään vaiheessa pystynyt tuolla autolla yhtään parempaan vaan päinvastoin ovat olleet toistuvasti hitaampia, niin tuosta jo melkein voi päätellä että tuo ruutu 19. on aika lailla maksimisuoritus mihin tuolla autolla kykenee.

Matkaa seuraaviin sijoihin on niin paljon että vaikka tuohon Caterhamin rattiin laitettaisiin itse Isä Perkele niin tuskinpa tuolla siltikään Q2:een mentäisiin ilman muiden ongelmia. Nytkin Heikillä jäi sijaan 17 matkaa n. 1,5 sekuntia, ja ensimmäisenä pudonneeseen Vergneenkin jotain 7 kymmenystä.

Nuo kolme viimeistä tallia näyttävät olevan jokainen niin selkeästi omalla tasollaan että käytännössä kaikkien noiden tallien kuljettajien kohdalla ainoa järkevä vertailukohta on tallikaveri. Ja kun Heikki oli jälleen nopeampi kuin tallikaverinsa niin silloin suoritus oli niin hyvä kuin tuolla autolla pystyy.

Tilanteesta saa kyllä sikäli syyttää itseään, että oli todellinen virheliike siirtyä Mäciltä kauden 2009 jälkeen tulokastalliin. Ilmeisen kova (naivi) usko miehellä oli, kun ennen toista kautta taidettiin puhua jopa MM-pisteistä, jotka ovat kuitenkin edelleen valovuoden päässä.

Tässä vaan taisi olla sellainen tapaus että Heikki ei vapaaehtoisesti siirtynyt McLarenilta minnekään vaan käytännössä siirto Caterhamille (tai silloiselle Lotukselle) oli hänelle melkeinpä ainoa mahdollisuus jatkaa ykkösissä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mersun miehillä on loistoasemat lähteä hakemaan lisäpinnoja sen yhden kaveriksi, joka Schumilla on jo plakkarissa. Tuskinpa kumpikaan sakemanneista ajaa voitoon, vaan takaa tulevat britit ja korjannevat potin. Veikkaan siis, että voittaja löytyy kaksikosta Hamilton-Button ja parivaljakosta heikompi on kisan toinen. Kolmanneksi mieheksi podiumille voi yltää Kimi Räikkönen, jos vain keli Rellulle suosiollinen eli riittävän lämmin. Sijoille 4-6 on tyrkylllä molemmat Red Bull-kuskit yhdessä Ferrarin Alonson kanssa. Loput pistesijat menevät Kobayashille, Perezille ja Mersun kaksikolle, näiden neljän järjestys ei selviä sumeasta kristallipallostani. Kisan mustan hevosen rooli on Rellun Grosjeanilla, jos vain saa ajettua ehjän kisan. Jos (epätodennäköistä) kukaan ei keskeytä, on Kovalainen tutusti sijalla 19.

Mielenkiintoinen kisa luvassa. Toivottavasti on kuiva keli, jotta vältytään lottoarvonnalta ja turhilta kolaroinneilta.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä vaan taisi olla sellainen tapaus että Heikki ei vapaaehtoisesti siirtynyt McLarenilta minnekään vaan käytännössä siirto Caterhamille (tai silloiselle Lotukselle) oli hänelle melkeinpä ainoa mahdollisuus jatkaa ykkösissä.

Siis nimenomaan tätä hain takaa, että olisiko aikanaan ollut muitakin vaihtoehtoja kuin silloinen tulokastalli Lotus? Sehän oli selvä, että Mäcillä mies sai saumansa, mutta se tie oli kuljettu loppuun. Toyotalle oli jotain virityksiä, mutta lähtivät sitten kokonaan sarjasta. Olisiko kuitenkin ollut mahdollista päästä johonkin keskikastin talliin, kuten esim. Sauberille?

Heikki kuitenkin puheista päätellen kuvitteli, että Lotus (nyk. Caterham) nousisi viimeistään toisella kaudella keskikastiin mukaan ja sen jälkeen kohti aivan kärkeä. Tuo ei kuitenkaan ollut mitenkään kovin realistista, kun talli käytännössä aloitti täysin nollasta.

Esimerkiksi huikeat resurssit ja rahat omanneelta Toyotalta huipulle nousu kesti vuosia ja jäi lopulta itse asiassa saavutamatta. Toyotalla kehitystyöstä muuten vastasi samainen Mike Gascoyne, joka joutuu nyt tulemaan Caterhamilla toimeen huomattavasti pienemmilä resurseilla. Jälki on sitten ollut sen näköistä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Voihan sitä miehessäkin olla jotain vikaa, mutta kyllä suurimmat syyt löytyvät yksinomaan autosta, joka on vain aivan liian hidas. Heikin kohdalla ainoa järkevä vertailukohta onkin tällä hetkellä tallikaveri, joka jäi aika-ajossa jo kolmannen kerran taakse.

No joo, tuskin autokaan mikään raketti on. Mutta kun katsoo Heikin uraa kokonaisuutena, niin aika karua luettavaa se kaiken kaikkiaan on. Kaksi kautta McLarenilla, joiden aikana kaksi podiumpaikkaa hyvällä autolla. Sen jälkeen ei edes lähellä sijoitusta kympin sakkiin.

Kyllä kuljettajalla on myös vastuunsa siitä että auto kulkee. Ainakin Kimistä sanotaan, että sieltä tulee selkeätä kommenttia ja palautetta mistä nyt kiikastaa ja mitä pitää tehdä toisin.

Onko Heikiltä tullut tällaista palautetta? Eipä juurikaan koskaan. Aina on vaan hymy huulilla ja höpinät kisat jälkeen samat. Joo, yritettiin parhaamme, mutta ei se nyt riittänyt 18. sijaa parempaan.

En ole yhtään vakuuttunut Heikin taidoista rakentaa nopeaa autoa, Kimin kohdalla kun asia on aivan toisin.

Tuosta vertailukohdasta vielä sen verran, että onko se sittenkään oikea? Siinä kun pääsee liian helpolla, kun riittää että voittaa tallikaverinsa. Pitäisikö kuitenkin katsoa eteenpäin, ja ottaa haarukkaan niitä edellä olevia tiimejä ja kuljettajia?
 

Sambody

Jäsen
Mielenkiintoinen kisa kyllä tulossa. Renkaille raskaat, mutta pirun nopeat Mersut varmasti ovat ensimmäisillä kierroksilla todella vahvoja ja sitten vain saa Ross Brawn ja kumppanit jännätä kuinka pitkään renkaat kestää. Kimillä taas vähän toisenlaiset lähtökohdat sillä voi olla yllättävissäkin vaikeuksissa kilpailun alussa ja toivoa sopii kahta asiaa. 1)Ettei Kamui Kamikaze vai mikä se oli keilaa Kimiä heti lähdöstä kisasta ulos ja 2)Ettei jäisi kylmillä renkailla ihan täysin jalkoihin kilpailun alussa. Renkaat kun Lotus saa lämpimäksi niin stinttien venyessä pienen renkaan kulutuksen seurauksena voivat olla yllättävänkin vahvoja kisassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis nimenomaan tätä hain takaa, että olisiko aikanaan ollut muitakin vaihtoehtoja kuin silloinen tulokastalli Lotus? Sehän oli selvä, että Mäcillä mies sai saumansa, mutta se tie oli kuljettu loppuun. Toyotalle oli jotain virityksiä, mutta lähtivät sitten kokonaan sarjasta. Olisiko kuitenkin ollut mahdollista päästä johonkin keskikastin talliin, kuten esim. Sauberille?

Sauberin tilanne taisi olla tuolloin todella epävarma kun Bemari oli juuri vetäytynyt ja myynyt tallin takaisin Peter Sauberille, joten ei tainnut kovin houkutteleva paikka tuolloin olla. Siellä on tehty hyvää työtä mutta rahoituksen suhteen Sauber on edelleen melko heikoilla jäillä.

Muita vaihtoehtoja ei Heikillä käsittääkseni oikein ollut kuin nämä tulokastallit, ja kyllähän tuo Lotus/Caterham vaikutti silloin selkeästi parhaalta vaihtoehdolta. Ja on sitä edelleen. Caterham on selkeästi edellä muita samaan aikaan ykkösiin tulleita talleja ja tallin toiminta on muutenkin paljon ammattimaisempaa ja siellä oikeasti on pyritty koko ajan kehittämään tallin toimintaa.

Kyllä kuljettajalla on myös vastuunsa siitä että auto kulkee. Ainakin Kimistä sanotaan, että sieltä tulee selkeätä kommenttia ja palautetta mistä nyt kiikastaa ja mitä pitää tehdä toisin.

Onko Heikiltä tullut tällaista palautetta? Eipä juurikaan koskaan. Aina on vaan hymy huulilla ja höpinät kisat jälkeen samat. Joo, yritettiin parhaamme, mutta ei se nyt riittänyt 18. sijaa parempaan.

Mutta onko se mitä kuljettaja julkisuuteen puhuu sama mitä hän puhuu tallille ja insinööreille? Jos kuljettaja pyrkii julkisuudessa esiintymään positiivisena ei tarkoita sitä että hän ei voisi silti antaa hyvää palautetta insinööreille. En tiedä olisiko siitäkään Caterhamille suurta hyötyä jos Heikki paiskoisi joka kisan jälkeen kypärää pitkin varikkosuoraa, huutaisi vittua ja potkisi autoa vitutuspäissään kun "Ei tämä vitun paska taaskaan kulkenut yhtään mihinkään!"
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No joo, tuskin autokaan mikään raketti on. Mutta kun katsoo Heikin uraa kokonaisuutena, niin aika karua luettavaa se kaiken kaikkiaan on. Kaksi kautta McLarenilla, joiden aikana kaksi podiumpaikkaa hyvällä autolla. Sen jälkeen ei edes lähellä sijoitusta kympin sakkiin.

Noihin McLarenin kausiin Heikin ura tosiaan kulminoituu. Todella harva kuljettaja saa koskaan edes mahdollisuutta ajaa tuollaisessa huipputallissa. Heikki sai kaksi kautta yrittää, mutta kunnon tulosta ei tullut. Toki jäi varmasti tallin sisällä Hamiltonin jalkoihin, mutta oma paikka täytyy ottaa eikä olla mikään Niceman.

Toisaalta kirjaimellisesti ihan mukavan F1-uran Heikki on lopulta luonnut, vaikka maailmanmestariksi hänestä ei ollutkaan. Miljoonia on kertynyt pankkiin ja F1-uralta löytyy kuitenkin se yksi osakilpailuvoitto, joka aika monelta kuskilta, kuten esim. Nico Rosbergilta edelleen puuttuu. Suomessa on vain totuttu niin kovaan menstykseen, ettei Heikkiä osata arvostaa. Suomalaisista kuitenkin kaikkien aikojen neljänneksi paras kuski heti maailmanmestareiden jälkeen.

Tuosta vertailukohdasta vielä sen verran, että onko se sittenkään oikea? Siinä kun pääsee liian helpolla, kun riittää että voittaa tallikaverinsa. Pitäisikö kuitenkin katsoa eteenpäin, ja ottaa haarukkaan niitä edellä olevia tiimejä ja kuljettajia?

Viime kauden lopullahan Heikki kävi parhaimmillaan kisassa hyvää taistoa edellä olevien kanssa. Ero on kuitenkin tällä hetkellä kasvanut siihen 0,7-1,0 sekuntiin, jota ei kyllä pelkällä hanskalla oteta kiinni. Joten jos vähänkään normaalit olosuhteet ovat, niin maksimisuoritus on olla "uusien tallien" nopein. Siinä on valitettavasti se tämän hetken mittatikku.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko Heikiltä tullut tällaista palautetta? Eipä juurikaan koskaan. Aina on vaan hymy huulilla ja höpinät kisat jälkeen samat. Joo, yritettiin parhaamme, mutta ei se nyt riittänyt 18. sijaa parempaan.

En ole yhtään vakuuttunut Heikin taidoista rakentaa nopeaa autoa, Kimin kohdalla kun asia on aivan toisin.

No huh huh, meinaat että kuskeilla on niin iso merkitys auton kehitystyöstä että se voisi tuosta vain pari sekunttia napata edellä ajavia kiini, varsinkin kun usein vieläpä isolla erolla pystyy jo tallikaverin Heikki pesemään. Ehkä Heikki ei nyt maailmanluokan auton kehittäjä ole, mutta olihan sielä tallikaverinakin kokenut Trulli.

Eiköhän totuus ole että vaikka sielä olisi Alonso ajamassa niin ei tuo auto tuosta paljon nopentuisi vaikka olisi auton kehitystyössä kuinka iso velho tahansa. Joitakin kymmenyksiä ehkä, mutta pitää muistaa ettei tallin autoissa edelliskausilla ollut edes Kersiä ja muita hienouksia. Eiköhän tuokin jo kerro omilta osin ettei tallin resurssitkaan ihan huippuluokkaa ole. Aika maksimia sielä kuskit nyt tekee.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mutta onko se mitä kuljettaja julkisuuteen puhuu sama mitä hän puhuu tallille ja insinööreille? Jos kuljettaja pyrkii julkisuudessa esiintymään positiivisena ei tarkoita sitä että hän ei voisi silti antaa hyvää palautetta insinööreille. En tiedä olisiko siitäkään Caterhamille suurta hyötyä jos Heikki paiskoisi joka kisan jälkeen kypärää pitkin varikkosuoraa, huutaisi vittua ja potkisi autoa vitutuspäissään kun "Ei tämä vitun paska taaskaan kulkenut yhtään mihinkään!"

Jaa-a. Mika Salo ainakin koitti kyseistä metodia 90-luvun puolivälissä. Kiroamisesta en tiedä, mutta haastattelussa ainakin kertoi seuraavaa:

"Ei tällä romulla mihinkään pääse, on aivan sama ajanko minä tai Ken Tyrrel kisassa"

Ja vielä potkaisi autoa pari kertaa... Auton kehitykseen se tuskin auttoi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
No huh huh, meinaat että kuskeilla on niin iso merkitys auton kehitystyöstä että se voisi tuosta vain pari sekunttia napata edellä ajavia kiini, varsinkin kun usein vieläpä isolla erolla pystyy jo tallikaverin Heikki pesemään.

Kuskilla on iso merkitys auton kehittäjänä, sen minäkin tiedän. Kokemusta en omaa F1-maailmasta, mutta sen verran paljon ralli-maailmasta että uskallan näin väittää. Samat lainalaisuudet sielläkin pätevät, vaikka hieman eri laji onkin. Voima ja pito, niiden avulla noita kilpa-autoja eteenpäin viedään.

Moottorille ja voimalle kuski ei voi mitään, sitä on mitä on, ja sillä selvä. Mutta pitoon kuljettaja pystyy vaikuttamaan todella paljon.

Pystyykö joku sanomaan, että Heikki ajaa edes optimaalisesti tuota F1-autoa? Vaikkapa samanlaisia kierroksia, mitä tänään nähtiin Nicolta kun päästeli paalulle. Telemetria noissa vehkeissä on huippuluokkaa, ja jokainen teko näkyy tietokoneen ruudulta. Ohjauspyörän kääntö, polkimien käytöt, vaihteen vaihto hetket, jarrubalanssi jne.

On lähes taidetta ajata tuollaista voimapesää noinkin kovaa ympäri rataa, mitä esim. Nico tänään näytti. Ei siihen välttämättä kaikki pysty vaikka sarjassa mukana ovatkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuljettaja pystyy kyllä jonkin verran vaikuttamaan auton kehitykseen ja sen nopeuteen, mutta ei nyt mahdottomia kuitenkaan. Hyvin palautetta antava ja autoa hyvin ymmärtävä kuljettaja voi olla iso apu insinööreille mutta loppujen lopuksi sen työn tekevät insinöörit. Jos sillä osastolla ei ole tarpeeksi osaamista niin siinä ei auta vaikka kuljettaja antaisi minkälaista palautetta ja ehdotuksia auton kehittämiseksi.

Onko Heikki sitten riittävän hyvä auttaakseen auton kehityksessä, sitä en pysty minä sanomaan eikä varmaan moni muukaan. Parhaiten sen tietänee Caterhamin väki ja kun Heikki siellä jo kolmatta kautta peräkkäin ajaa, ja tallin suunnalta ei olla ainakaan kovin äänekkäästi kritisoitu ja mitään huhuja Kovalaisen korvaamiseksikaan ei ole kuulunut, niin siitä voisi päätellä että siellä ollaan tyytyväisiä siihen työhön mitä kuljettaja on tehnyt. Mike Gascoyne on sen verran kokenut kaveri että uskoisin hänellä olevan jonkinlainen haju siitä onko kuljettaja riittävän hyvä että hänestä olisi apua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuljettaja pystyy kyllä jonkin verran vaikuttamaan auton kehitykseen ja sen nopeuteen, mutta ei nyt mahdottomia kuitenkaan. Hyvin palautetta antava ja autoa hyvin ymmärtävä kuljettaja voi olla iso apu insinööreille mutta loppujen lopuksi sen työn tekevät insinöörit. Jos sillä osastolla ei ole tarpeeksi osaamista niin siinä ei auta vaikka kuljettaja antaisi minkälaista palautetta ja ehdotuksia auton kehittämiseksi.

Näinhän se tottakai on. Inssien pitää ymmärtää auton geometria lähes täydellisesti. Vasta sitten voidaan odottaa hyvää kokonaisuutta, joka toimii suhteellisen hyvin kelillä kuin kelillä.

Tuosta geometrista voisi antaa hyvän esimerkin vaikka onkin rallipuolelta. Joskus taannoin olin VW:llä hommissa ja inssit keksivät että raidetangon ulkopään kiinnityksiä pitää muuttaa, koska auto muuttuu liikaa etupään keventäessä. No, raidetanko oli kiinni napaan niin että sekä ylä- että alapuolella oli saman paksuiset holkit. Inssit sanoivat että muutetaan niin että yläpuolelle tulee 2 millimetriä paksumpi kuin alapuolelle, jolloin saada pito paremmaksi. Näin tehtiin, mutta kukaan kuski ei tullut sanomaan että jotain on muutettu :)

Mutta palaan vielä tuohon kuljettajan/kuljettajien rooliin, että sitä ei kannata väheksyä. He kuitenkin ajavat niitä kilometrejä ja ovat todellisella aitiopaikalla antamaan lausuntoja autosta. Inssit seisoskelevat radan vieressä ja lukevat tietokonetta kuin piru raamattua. Heidän käytännön kokemuksensa 250km/h ajettavasta mutkasta on olematon, kuskilla se on ns. näpeissä.
 
Kyllähän tämä Lotus nyt tuntuu olevan ihan amatöörien puuhastelua noiden mekaanikkojen suhteen. Tänään kaksi sijaa turpaan pelkillä varikkokäynneillä ja sitten, kun talli kusi näiden takia taktiikan, niin vedettiin nahkahousuja muistuttavilla renkailla niin pitkään kakkosena, kuin vain mahdollista oli, mutta loppuihan se pito sitten kuusi kierrosta ennen maalia ja kaikki tulivat ohi.

Sääli, ettei sarjan nopein kuljettaja (Räikkönen) voi ajaa missään paremmassa tallissa.

PS. Tuo takasiipi-homma on ihan naurettavaa paskaa. Jakaisivat vielä kaikille kuljettajille ohituskortit, joilla saisi ohittaa kerran kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tämä Lotus nyt tuntuu olevan ihan amatöörien puuhastelua noiden mekaanikkojen suhteen. Tänään kaksi sijaa turpaan pelkillä varikkokäynneillä ja sitten, kun talli kusi näiden takia taktiikan, niin vedettiin nahkahousuja muistuttavilla renkailla niin pitkään kakkosena, kuin vain mahdollista oli, mutta loppuihan se pito sitten kuusi kierrosta ennen maalia ja kaikki tulivat ohi.

Olipa tosiaan puuhastelua kyllä, toisaalta oliko tuo sitten Kimin vai tallin valinta pysyä radalla. Pisteitähän mies kai olisi silti ottanut jos olisi tullut varikolla sillä pysädys olisi ollut nopea ja olisi päässyt mättämään muista heittämällä ohi uusilla renkailla. Tosin taktiikka olisi voinut toimia paljon paremmin jos Massa ei olisi jäänyt hidastelemaan, oikeastaan siinä olisi ilman massaa ollutkin varmaan varaa se yksi stoppi tehdä.

Olipahan muuten lopulta erittäin jännä kisa, aluksi näytti ettei kisasta tapahdu mitään, mutta lopun taistelut ja tiivis kärkiletka teki kyllä kisasta yllättävänkin jännän. Tuo takasiipijuttu kyllä ainakin tällä radalla oli aika keinotekoinen ja toivottavasti jos sääntö pysyy niin avaamiskohta olisi vähän myöhemmin. Vähän tuota sääntöä pitää säätää niin se voi olla ihan toimiva, kunhan se ei anna liikaa etua.

Schumia alkaa käydä jo melkein sääliksi, joko mies jotenkin saa aina autonsa kolaroitua tai tulee joku tekninen ongelma tai no nythän talli mähli kisan. Nythän alla on voittaja-auto joten saapa nähdä milloin se eka voitto ties kuinka pitkään aikaan voisi tulla tai edes palkintopalli sijoitus. Toki vauhti ei ollut ihan nicon tahtia, mutta olisi varmaan vähäisen renkaankulutuksen takia siihen kakkospaikalle kuitenkin takaisin päässyt. Yllätys oli että mersun renkaat kului vähiten ja taas Lotus taas ei niin hyvin.

EDIT: niin ja onhan Räikkönen nopeassa tallissa kyllä nyt, mutta taktiikat ja muut ei vain ole osunut nappiin, aina jotain pientä ollut ettei kisa tai aika-ajo ole osunut nappiin. Ikävä kyllä.
 
Olipa tosiaan puuhastelua kyllä, toisaalta oliko tuo sitten Kimin vai tallin valinta pysyä radalla. Pisteitähän mies kai olisi silti ottanut jos olisi tullut varikolla sillä pysädys olisi ollut nopea ja olisi päässyt mättämään muista heittämällä ohi uusilla renkailla. Tosin taktiikka olisi voinut toimia paljon paremmin jos Massa ei olisi jäänyt hidastelemaan, oikeastaan siinä olisi ilman massaa ollutkin varmaan varaa se yksi stoppi tehdä.

Tilanne oli sellainen, kun muut menivät pysähdykselle, että tiedettiin Lotuksella kestävän kuitenkin enemmän kuin muilla ja koitettiin repiä eroa. Kuitenkaan Kimi ei onnistunut pääsemään tallimääräyksellä tulpaksi jäännestä Massasta ohi, jolloin muodostui niin pitkä jono taakse, että varikkopysähdyksellä Kimi olisi tippunut kymmenneneksi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllähän tämä Lotus nyt tuntuu olevan ihan amatöörien puuhastelua noiden mekaanikkojen suhteen. Tänään kaksi sijaa turpaan pelkillä varikkokäynneillä ja sitten, kun talli kusi näiden takia taktiikan, niin vedettiin nahkahousuja muistuttavilla renkailla niin pitkään kakkosena, kuin vain mahdollista oli, mutta loppuihan se pito sitten kuusi kierrosta ennen maalia ja kaikki tulivat ohi.

Minusta tuo näytti siltä että Kimi teki vanhoilla renkailla ajovirheen kun yritti estää Buttonin ohittamista ja liukui pitkäksi jonka jälkeen huonossa kunnossa olleet renkaat meni vielä huonommiksi sen kumisotkun takia ja sen jälkeen alkoikin kuskeja tulemaan ohi niin oikealta kuin vasemmalta. Omasta ajovirheestä tuo kuitenkin mielestäni lähti vaikka huonot renkaat varmasti helpotti virheen syntyä. Mahtoi vituttaa ja veikkaan ettei Kimi ole maailman puheliaimmalla päällä kisan jälkeen. Nicolta hieno kisa vaikkei tuo Nico ole muuta kuin kuski muiden joukossa, suomalaista tuossa kun ei ole nimeksikään. Button olisi luultavasti ollut paljon lähempänä voittoa ilman varikko kämmiä, nytkin tuli hieno 2.sija. Enpä olisi muutama vuosi takaperin uskonut kuinka hyväksi kuljettajaksi Button osoittautuu, mikään kun ei kielinyt kovuudesta kilpailijana vaan lähinnä helposti ohitustaisteluissa taipuminen oli Buttonin juttu. Hamilton on nykyisin lähinnä nopea kakkosviulunsoittaja.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Kimiltä taas hienoa ajamista. Harmi vaan, että nopea auto ja kuski kärsivät tallin huonoista valinnoista ja virheistä (toki inhimillisistä, mutta kuitenkin). Grosjeanin aika-ajo Melbournessa nosti ainakin omalla kohdallani ilmaan jonkinlaisia harhaluuloja. Pääsi kuitenkin maalin viimein ja pisteille (6.), muttei kuitenkaan ole Kimin tasoa. Myös Perez kärsii tallin huonoista päätöksistä. Mikä siinä oikein oli, kun Perez oli väkisin pidettävä kärjessä, kun muut tulivat renkaidenvaihtoon. Oli kärkiporukan mukana, mutta tippui huonon strategian vuoksi.

Mersun kisavauhti yllätti. Kyllä se näköjään kulkee, jos rauhassa saa ajaa. Sääkin oli aika optimissa ymmärtääkseni. Eli viileämpi ilma sopii renkaille/autolle. Harmi Schumin keskeyttäminen. Ensiksi ajattelin, että "taas Schumi yliyritti itsensä ulos kisasta", mutta se taisikin olla renkaankiinnittäjän moka. Sääli. Podiumpaikka olisi ollut ihan otettavissa.

Kiinnostavalta vaikuttaa mestaruustaisto. Mclaren ja RedBull toki isoja talleja, mutta miksei Kimi ja Mersu pystyisi taistelemaan voitoista. Kolme kisaa vasta ajettu, asiat voivat muuttua paljonkin. Samalla myönnän itselleni viimein, Alonso on huippukuski. Ferrari todella vaikean ajettavan näköinen. Silti taistelee pisteille kisoissa. Talleissa neljä ryhmää: Kärki (RB, McL, Lotus, Mersu), Ferrarit (Ferrari, Sauber), Keskikasti (Force India, Toro Rosso, Williams) ja "ne muut" (Caterham, Marussia, HRT).

Petrov ei ole Trullia kummempi kuski. Heikki ensi kaudella Force Indialla, Williamsilla (Heikki-Vale?) tai Caterilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nico Rosbergilta oli kyllä todella suvereeni esitys Kiinassa. Aika-ajossa täysin ylivoimainen ja kilpailussa lähes yhtä ylivoimainen suoritus. Vähän Rosbergin urakkaa helpotti tuo Buttonin viimeinen varikkokäynti, koska pystyi sen takia himmailemaan tuossa lopussa ja säästelemään renkaitaan paremmin. Ihmeesti Mersu sai nyt renkaansa kestämään kun aikaisemmissa kisoissa oli ollut suuria ongelmia tuon kanssa. Todennäköisesti, jos talli ei olisi mokannut tuota Schumin renkaidenvaihtoa, Mersulle olisi tullut tästä kaksoisvoitto.

Myös Buttonin suoritus oli kyllä hieno tässä kisassa. Hyvä startti ja vaikeuksista huolimatta onnistui nousemaan lopussa kakkoseksi. Ottaen huomioon kuinka paljon Button menetti tuossa renkaidenvaihdossa, oli hieno suoritus nousta vielä kakkoseksi. Hamilton taas päätyi jälleen tutulle paikalleen kolmanneksi, mutta tämä tasaisuus nosti hänet nyt pistekärkeen.

Räikkösen kohdalla meni kyllä taktiikat niin totaalisesti pieleen että ei olisi pahemmin enää voinut ryssiä. Nelosruudusta sijalle 14 ilman mitään isompia ajovirheitä tai teknisiä ongelmia on todella heikko suoritus. En tiedä oliko talli yksin vastuussa tuosta taktiikasta, vai oliko Kimikin mukana päättämässä siitä, mutta ihan älytön yritys tuo kyllä oli. Kyllähän noilla talleilla pitäisi kuitenkin olla aika tarkka tieto siitä kuinka kauan noilla renkailla pystyy ajamaan ennen kuin se "seinä" tulee vastaan. Kuten Coulthard on monta kertaa sanonut niin tuo renkaiden suorituskyky loppuu tosiaan kuin seinään silloin kun mennään tietyn rajan yli kulutuksessa.

Grosjeanin kohdalla Lotus onnistui paremmin koska hän ajoi niin paljon pidemmän keskistintin että viimeinen stintti jäi paljon lyhemmäksi kuin Kimillä. Muutenkin Kimin kohdalla nuo varikkokäynnit oli koko ajan joko liian hitaita tai väärin ajoitettuja, ja Kimi menetti joka kerta sijoituksia noiden aikana. Ei Lotuksen kisavauhti muutenkaan ihan huippuluokkaa ollut mutta järkevämmällä taktiikalla jopa palkintopallipaikka olisi ollut mahdollisuuksien rajoissa.

Vaikka tässä kisassa ei ohituksia nähtykään kuin tuossa ihan lopussa, niin silti oli minusta varsin mielenkiintoinen ja jännittävä kisa. Autot pysyi koko ajan aika hyvin nipussa ja siellä oli monen eri tallin kuljettajia vähän erilaisilla taktiikoilla ihan kärkitaistelussa mukana. Todella tasaista näyttäisi olevan tällä hetkellä, ja viime kauden tyyliin ei ole mitään täysin ylivoimaista tallia vaan periaatteessa ainakin 5-6 tallin autolla on täydet mahdollisuudet palkintokorokkeelle. Taktiikat nousee aika tärkeäksi silloin kun on näin tasaista vauhdin suhteen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ensiksi ajattelin, että "taas Schumi yliyritti itsensä ulos kisasta", mutta se taisikin olla renkaankiinnittäjän moka. Sääli. Podiumpaikka olisi ollut ihan otettavissa.

Minusta virhe oli tikkarimiehen, koska eihän se renkaanvaihtaja ollut näyttänyt olevansa valmis vaan näytti heti käsin että mitä vittua te päästitte Schumin lähtemään kun rengas ei ole kiinni.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huonoa tuuria Kimillä kun jäi Massan taa niin pitkäksi aikaa. Vauhti ei vain riittänyt ohi ja yhtäkkiä huomattiin että perässä on toistakymmentä kuskia todella lähellä, jolloin stoppi olisi vienyt ulos pisteiltä, joten oli pakko yrittää sinnitellä. Noh, huonosti kävi nytkin. Toinen stintti kovilla olisi voinut olla sen verran pidempi, ettei lopussa olisi renkaat loppuneet, mutta tuo nyt on turhaa jälkiviisautta.

Välitankkausten aikana oli aina parempi, mitä pidemmälle pystyi ajamaan verrattuna muihin ennen stoppia, kun pääsi ajamaan kevyellä ja muut stopin jälkeen painavalla. Nykyään se, joka ensimmäisenä tekee stopin ja saa uudet renkaat, on nopein, ja tuntuu että tätä ei täysin ymmärretä. Totta kai ensimmäisenä stopin tehneeltä myös loppuvat renkaat ensiksi.

3 stoppia oli tänään oikea ratkaisu. Nico voitti kahdella kun muut olivat Massa- ja Kimi-junassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta virhe oli tikkarimiehen, koska eihän se renkaanvaihtaja ollut näyttänyt olevansa valmis vaan näytti heti käsin että mitä vittua te päästitte Schumin lähtemään kun rengas ei ole kiinni.

Noissa tapauksessa vika on tosiaan aina sen joka antaa kuljettajalle lähtöluvan. Renkaanvaihtaja ei antanut tuossa mitään merkkiä että olisi valmis mutta silti Schumille näytettiin vihreää valoa.

Huonoa tuuria Kimillä kun jäi Massan taa niin pitkäksi aikaa. Vauhti ei vain riittänyt ohi ja yhtäkkiä huomattiin että perässä on toistakymmentä kuskia todella lähellä, jolloin stoppi olisi vienyt ulos pisteiltä, joten oli pakko yrittää sinnitellä.

Lotuksen suoranopeus näytti tosiaan olevan koko ajan niin huonoa että ei ollut mitään toivoakaan päästä kenestäkään ohi. Kimi pysyi mutkissa melko hyvin Massan kannassa kiinni mutta aina kun suora aukesi niin Ferrari katosi horisonttiin.

3 stoppia oli tänään oikea ratkaisu. Nico voitti kahdella kun muut olivat Massa- ja Kimi-junassa.

Totta. Nicokin olisi todennäköisesti joutunut todella tiukoille Buttonin kanssa ilman tuota McLarenin varikkosählinkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös