Minun käsittääkseni Kimi joutui tuossa ainakin osittain Ferrarin sisäisen valtataistelun uhriksi. Sen lisäksi että Schumi lopetti niin tallistahan lähti tuossa samassa rytäkässä tai vähän myöhemmin paljon muitakin tärkeitä henkilöitä, mm. Brawn ja Todt ja se pisti koko tallin toiminnan vähän sekaisin. Siellä kai osa leiristä oli "Todtin porukkaa" jotka olivat Kimin takana ja osa sitten (käsittääkseni myös Domenicali) Massan takana.
Rautainen paletti tosiaan levisi jo ennen kuin Kimi tuli talliin, mutta silti asiat sujuivat pääasiassa melko hyvin omasta mielestäni tuonne alkukauteen 2008. Kimihän aloitti kauden hurjalla tavalla, kaksi voittoa neljästä kisasta ja oli vahvasti matkalla kohti toista mestaruuttaan. Schumille oli löytynyt manttelinperijä. Vaan... Ferrari (tai tarkemmin, osa Ferrarista) ei halunnutkaan Kimistä ykköstään ja sekasortoinen valtataistelu varmaan repesi toden teolla tällöin. Ei ollut vahvaa, järkevää johtajaa, joka olisi pitänyt langat käsissään, vaan Massan kaveri, tumpelo-Domenicali souti ja huopasi punaisten johdossa. Liekö Santander ja Alonsokin olleet jo kuvoissa mukana, huhuja ainakin tällaisesta liikkuu, että sinnekin suuntaan sopimuksia jo neuvoteltiin. Massalla oli oma vahva blokkinsa tallissa, mies oli tietysti kuulunut jo monta vuotta Ferrarin suunnitelmiin ja päässyt sisään talliin. Anyways, päädyttiin sitten siihen, että autoa muutettiin Massalle mieluisaksi, Massa kun oli ollut aivan hukassa alkukauden. Loppukausi menikin sitten Kimiltä vituilleen loistavaan alkuun nähden. Auto aliohjasi (myrkkyä Kimille), ja renkaita ei saatu lämpöihin. 2009 ei sitten enää auton suunnitteluosastokaan onnistunut, suuria muutoksiahan oli tapahtunut tälläkin saralla, mutta Massa oli edelleen se tallin suositumpi kaveri ja vahvemmassa asemassa, joten 2008 alkanut meininki jatkui Unkariin asti. Tosin onhan se muistettava, että tasapainhän Kimi silti Massan kanssa väänsi, vaikka aika-ajoissa varsinkin oli vaikeata. Mutta maistiaisia paljon enemmästä saatiin jokaisena vuotena, kun autoa ''tehtiin'' enemmän Kimille.
Jospa siis Kimiin olisi panostettu enemmän... no kausi 2007, ja erityisesti kauden 2008 alku ja kauden 2009 loppu puhukoot puolestaan. Ei liene kellekään epäselvää, että potentiaalia Kimi-Ferrari yhdistelmässä olisi ollut niin paljon enempäänkin. Olisipa Jean Todt edes esimerkiksi jatkanut tallissa tallipäällikkönä vielä 2007 jälkeenkin, hänhän oli Kimin ''miehiä ja kaikin puolin osaava ja jämäkkä kaveri. Esimerkiksi taktiikathan heittivät myös häränpyllyä jatkuvasti Ferrarilla noina -08 ja -09 kausina. Muutenkin sekasortoista meininkiä. Edelleen pistää vihaksi, kun käy noita vuosia ja Kimin kohtelua ja hukattuja mahdollisuuksia miettimään. Ei pitäisi enää vanhoja kaivellakaan, kun käy vain taas uudelleen ärsyttämään ja vituttamaan, mutta jossittelu vain tunkee aina jostain raosta esiin.
Hauskana kuriositeettina täytyy vielä muistella 2009 Span GP:n palkintojenjakoa Kimin upean voiton jälkeen. Domenicali siellä hymisteli ja pokkuroi menossa mukana ja yritti se teennäinen ja ärsyttävä hymy naamallaan tulla Kimiä paijaamaan, mutta Kimi kääntyi tyynesti pois. Tuli tuuletettua tuolle ja sitä seuranneelle Domenicalin nolostumiselle lähes yhtä paljon kuin mahtavalle voitolle. Domenicali kun ei Kimille kummoisesti tukea antanut ja ylipäätään hänen tallin johtamisensa vaikutti kovin ala-arvoiselta. Ironista kyllä, Kimi saattoi kenties tuomallaan voitolla ja vahvalla loppukaudellaan pelastaa Domenicalin jatkon tallissa, ainakin tallipäällikkönä. Kyseinen sankari ei tuota olisi ansainnut, mutta eipä Kimi sitä hänen vuokseen tehnytkään, kuten näytti Spassakin.