Formula 1 – kausi 2012

  • 323 199
  • 1 753

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kiitokset linkistä! Ei tuo ero niin suuri ollutkaan kuin epäilin, mutta onhan näihin "huipputalleihin" (Ferrari, Mercedes, Red Bull) sitä eroa silti aivan liikaa. Mikäli joka kisassa varikolla otetaan tuo 7 sekuntia turpiin, niin vaikea se on voitosta taistella. Toivottavasti tuo menee alkukankeuden piikkiin ja pojat Lotuksella petraa kunnolla.

No siinä yhdellä stopilla oli ihan joku ongelma sen takarenkaan kanssa ja siinä hukkui sekunteja. Eihän nuo onnistuneessa stopissa häviä kuin noin puoli sekuntia Ferrarille. Reeniä vaan lisää ja rutiini kuntoon.

Yksi asia jonka vaikutus noihin olisi kiva tietää, on se lasketaanko noiden ruuhkahetkien odottelu, eli kuten eilenkin Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).

Mielestäni ei lasketa niidä odotteluita siihen itse stopin aikaan. Se pysähtyy silloin kun auto tiputetaan alas. Mutta total pit time kertoo aina parhaiten noita kokototuuksia, koska sen kellon käynnistämisen ja pysäyttämisenkin välillä on yleensä suuria eroja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää muistaa sekin että tuo Lotus kuitenkin on melko pieni talli jonka resurssit eivät ole lähellekään samaa luokkaa kuin näillä ihan kärkitalleilla. Kun rahaa ja henkilöstöä on enemmän niin nuo varikkomiehistöt pystyvät varmaan vähän paremmin keskittymään harjoitteluun (näillä miehistöillähän on myös paljon muitakin tehtäviä). Ja sekin vaikuttaa paljon Lotuksen kohdalla että sen jälkeen kun tallin omistaja vaihtui pari vuotta sitten niin myös tallin henkilöstö on vaihtunut paljon. Sieltä on kuulemma lähtenyt paljon kokenutta väkeä muihin talleihin ja heitä on korvattu jopa ihan keltanokilla.

Mutta total pit time kertoo aina parhaiten noita kokototuuksia, koska sen kellon käynnistämisen ja pysäyttämisenkin välillä on yleensä suuria eroja.

Totta. Esim. sellainenkin vaikuttaa yllättävän paljon siihen renkaanvaihtoaikaan (ja vielä enemmän silloin kun myös tankattiin) jos kuljettaja ei pysty pysäyttämään autoaan täsmälleen oikealle kohdalle varikolla. Sen ei tarvitse mennä kuin ihan vähän ohi niin heti näkyy pysähdysajassa kun varikkomiehistö joutuu ehkä vähän siirtymään tai korjaamaan asentoaan. Schumacherin huippuvuosinahan sanottiin että yksi osasyy Schumin ja Ferrarin nopeisiin varikkokäynteihin oli se että Schumi pystyi aina pysäyttämään auton täsmälleen oikeaan kohtaan mikä helpotti varikkomiehistön työtä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi osaakin kehittää autoa, ainakin jos uskomme Mark Sladea ja miksi emme uskoisi? -MTV3-

Sanoisin että aika luotettava lähde tälläkertaa. No eiköhän kohta Eddie Irvine tai Niki Lauda tyrmää nuokin tiedot.
Tämäkin asia tulee samanlaisena "uutisena" vuosi toisensa jälkeen, samoin kuin se että Kimi onkin tv-kameroiden ulottumattomissa letkeä ja puhelias kaveri.

Eli ihmetys lähinnä siihen liittyen, että mielestäni kaikki nämä Kimiin liittyvät myytit kuten heikkoutensa auton kehittäjänä ja vähäpuheisuus jne.. on kumottu jo McLaren-aikojensa alkuvuosina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana, mutta onhan sekin hyvä että kausi toisensa jälkeen nämä tulee aina uusina uutisina.

Varmaan Kimin 40-vuotispäiviin asti saadaan aina uudestaan uutta tietoa siitä, että Kimi onkin ihan normikaveri ja sittenkin ihan hyvä tiimipelaaja duunissaan.

Jaa, tulipa yllätyksenä!
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämäkin asia tulee samanlaisena "uutisena" vuosi toisensa jälkeen, samoin kuin se että Kimi onkin tv-kameroiden ulottumattomissa letkeä ja puhelias kaveri.

Eli ihmetys lähinnä siihen liittyen, että mielestäni kaikki nämä Kimiin liittyvät myytit kuten heikkoutensa auton kehittäjänä ja vähäpuheisuus jne.. on kumottu jo McLaren-aikojensa alkuvuosina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana, mutta onhan sekin hyvä että kausi toisensa jälkeen nämä tulee aina uusina uutisina.

Varmaan Kimin 40-vuotispäiviin asti saadaan aina uudestaan uutta tietoa siitä, että Kimi onkin ihan normikaveri ja sittenkin ihan hyvä tiimipelaaja duunissaan.

Jaa, tulipa yllätyksenä!

Todellakin käsittämätöntä. Erityisesti tuota muistuttelua auton kehittämistaidon heikkoudesta ei oikein voi käsittää, kun Kimin antamaa dataa ja palautetta on järjestään kehuttu useiden henkilöiden toimesta. Vielä juuri niiden henkilöiden, jotka oikeasti noita kehityshommia tallissa tekevät ja Kimin kanssa työskentelevät auton parissa, eikä joidenkin toimittajien tai lajin ''sisäpiiriin'' kuuluvien nikilaudojen. Outoa siis, että mistä näitä valopäitä riittää niin Suomeen kuin ulkomaille, jotka puhuvat asiasta usein Kimin suurena heikkoutena. Kimi pystyy ajamaan erittäin tasaisia ja samanlaisia kierroksia ja antamaan sitten insinööreille lyhyttä ja selkeää palautetta. Mikään suupaltti mies ei tietenkään ole, mutta kehityshommissa tuo lienee vain etu, jos antaa erittäin selkeän ja asiapitoisen palautteen propellihatuille.

Sitten vastaavasti Alonson suuri vahvuus on auton kehittäminen. Joo, hienosti kehitti esimerkiksi 2008 Renaultia, kun se oli loppukaudella sarjan huonoin auto miehen omien sanojen mukaan. Tai nyt Ferraria kausille 2011 ja 2012, vakuuttavaa jälkeä. Kimihän sen sijaan kehitti Alonsolle huippuauton kaudeksi 2010 viimeisenä palveluksenaan huikealla loppukaudellaan 2009. Ei toki ollut edes ensimmäinen kerta, kun Alonso meni Kimin kattamaan pöytään, mainiostihan se 2007 McLarenkin kulki ja kesti. ;)

No totuushan on kai oikeasti se, että kuskin rooli on ylipäätään kehitystyössä varsin pieni. Insinöörithän sitä autoa kehittävät ja osia keksivät ja parantelevat, jotka sitten tehtaan äijät valmistavat. Paitsi Alonso on se poikkeus sääntöön, hänhän tehtailee vapaa-ajallaan Maranellossa komposiittiosia ja piipahtaa välillä tsekkaamassa tuulitunnelin antamaa dataa, kunnes käy ruuvaamassa toimivat osat autoonsa. Ja niitä toimivia osia on luonnollisesti 97% Alonson ideoimista, vain harvoin tulee huteja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän tuo ole taas vain Suomalaimedian pakkomiellettä jatkaa samalla kohulinjalla kun ei uskota että fanit saattavat seurata lajia senverran tarkasti että tuo on tullut jo selväksi.

Tässä itseasiassa kun vähän aasinsiltaa taas rakennetaan, niin Keken mietteet oman uran loppupuolelta tulevat hyvin tutuiksi kun vertaa case Selänteeseen. Media ja fanit kotimaassa hiillostavat Selännettä vain siitä "koska lopetat?" kysymyksestä, kun taas rapakon takana taas toivotaan uran vielä jatkuvan, samaahan Keke koki 85-86.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Alonso maikkarin Tulosruudun haastattelussa, oliko se eilen vai sunnuntaina, kovasti tyrmäsi Perezin siirron Ferrarille. Samassa yhteydessä tsemppasi Massaa nousemaan "tasollensa" tuomaan arvokkaita pisteitä Ferrarille. Mulle jäi tuosta haastiksesta sellainen fiilis, että Fernando perkele pelkää! Olisihan se nyt Alonsollekin suuri häpeä jos nuori ja lupaava tulevaisuuden lupaus ajelee paljon nopeammin kuin Santanderin oma poika. Nyt Ferrarilla on selkeä paremmuusjärjestys. Alonso valtaistuimellaan ja Massa narrina. Taitaa Alonsolla puntti hieman tutista, voitosta huolimatta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siinä olisikin aika mielenkiintoinen tilanne jos muistan oikein että maailman rikkain mies Carlos Slim on Perezin taustajoukoissa, tulisi mielenkiintoinen tarjouskilpailu siitä kumpi maksaa Ferrarille enemmän siitä että suojatti saa voittaa, Sontander vai Slim?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso maikkarin Tulosruudun haastattelussa, oliko se eilen vai sunnuntaina, kovasti tyrmäsi Perezin siirron Ferrarille. Samassa yhteydessä tsemppasi Massaa nousemaan "tasollensa" tuomaan arvokkaita pisteitä Ferrarille. Mulle jäi tuosta haastiksesta sellainen fiilis, että Fernando perkele pelkää!
Samanlainen tilannehan oli aikanaan Schumilla Ferrarin puikoissa. Mies ylisti vuodesta toiseen Barrichelloa tallikaverina niin lehdistössä kuin varmasti myös tiimin sisällä, ja takuuvarmasti piti huolen brassin pysymisestä tallissa ja turvallisena kakkosenaan joka ei missään vaiheessa astu liikaa varpaille uhittelemaan messiaan asemaa. Sinne kun olisi ollut Räikköstä ja vastaavaa nuorta menohaluja uhkuvaa nousukasta ehdolla, niin varmasti on Schumi ollut hyvä puolestapuhuja tunnolliselle aseenkantajalleen läpi 2000-luvun alkuvuosien.

Varmasti sama Alonsolla nyt, hänelle Massan läsnäolo tallikaverina on epäilemättä mieluisa vaihtoehto vaikka vielä seuraavat viisi vuotta, vittumaista jos tallin sisältä alkaa tulla tulta munille.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä suurin todellinen syy Schumacherin lopettamiselle kauden -06 päätteeksi oli se, että tallikaveriksi olisi seuraavalle kaudelle vaihtunut Räikkönen Massan sijaan. Kimin suoritukset McLarenilla olivat parhaimmillaan aivan häikäiseviä, nopea auto ja Michelinin renkaat sopivat ajotyyliin täydellisesti. Räikkönenhän käytännössä tuhosi erittäin nopeana pidetyn Montoyan uran, koska kolumbialaisen vauhti ei vaan enää riittänyt Jäämiestä vastaan. Ei mikään ihme jos kaiken voittanut Schumi olisi pohtinut ettei hänellä ole enää primessaan ollutta Räikköstä vastaan mitään voitettavaa, koska Massankin kanssa alkoi olla tiukempaa.

Vaikka pidän Kimiä suosikkikuskinani edelleen, on vaikea sanoa miten hän olisi menestynyt Schumin tallikaverina Ferrarilla. Sopeutuminen talliin kun ei tainnut missään vaiheessa olla täydellistä vaikka alku olikin satumainen. Parhaiten kulki ensimmäisellä mestaruuteen päättyneellä kaudella, mutta silloinkin taistelu Massan kanssa oli todella tiukkaa kunnes loppukaudesta Räikkönen sai yliotteen parantuneen aika-ajovauhdin myötä. Loppuaikoina Massa oli usein nopeampi, eikä Räikkönen ei saanut autosta parasta irti eikä säätötyö tuottanut tulosta. Kisainsinööri Mark Slade sanoi juuri jossain haastattelussa että Räikkönen ajaa autoa pehmeämmin kuin moni muu, ja saa sen takia yliohjaavasti käyttäytyvän auton kulkemaan paremmin kuin moni muu. Kääntöpuolena on se, että etenkin loppuaikoina Ferrarilla Kimi ei saanut renkaita lämpenemään ja tuskaili etenkin aika-ajoissa ongelman kanssa. Onneksi tällaisista ongelmista ei ole ollut tietoa nyt alkukaudella, vaan Lotus vaikuttaa erittäin hyvältä paketilta niin aika-ajo- kuin kisavauhdinkin suhteen.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Todella mielenkiintosta nähä, miten tallit hyödyntää tämän tauvon. Varmasti uusia osia tuodaan sitte harkkoihin. Lotuskin aikoo tuoda ihan tukun uusia osia, ja se on hyvä. Kuhan ei käy kuin ferrarille viime kaudella etusiiven kanssa, että siihen lisättiin liikaa "hyötyosia" ja vauhti hidastui. Kun siipi meni rikki, vauhti parani.

Caterham ei kyllä oo oikeen vakuuttanu. Heikki ottaa takkiin samalla petrovilta ja talli kahlaa samoilla sijoilla kuin ennen. Jos heikki selvittää kauden kunnialla, niin kyllä se tallivaihdos voisi olla hyvä asia, jos pääsee edes jonnekki ajamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sopeutuminen talliin kun ei tainnut missään vaiheessa olla täydellistä vaikka alku olikin satumainen.

Minun käsittääkseni Kimi joutui tuossa ainakin osittain Ferrarin sisäisen valtataistelun uhriksi. Sen lisäksi että Schumi lopetti niin tallistahan lähti tuossa samassa rytäkässä tai vähän myöhemmin paljon muitakin tärkeitä henkilöitä, mm. Brawn ja Todt ja se pisti koko tallin toiminnan vähän sekaisin. Siellä kai osa leiristä oli "Todtin porukkaa" jotka olivat Kimin takana ja osa sitten (käsittääkseni myös Domenicali) Massan takana.
 

Sambody

Jäsen
Lotuksen ohjauksen säätämisistä antoi hieman lisä selkoa Kimin kisainssi Mark Slade, joka kertoi seuraavaa:
Describing Raikkonen’s driving style, Slade said: “He’s very smooth actually, and that means he can often handle a car that’s a bit sharper than other drivers, who are more aggressive with their steering inputs, would be able to cope with. I think that’s a strength of his.”
Eli siis pähkinänkuoressa Kimin pehmeä ajotyyli mahdollistaa monta muuta ohjausliikkeissään aggressiivisempaa kuljettajaa tarkemmalla ohjauksella kurvailun. Tämä selittää aika pitkälti senkin miksi Grosjeanin autossa ei olla koitettu samaan tapaan mitään suurempaa ohjauksen osalta testeissä ja ensimmäisten kilpailuiden vapaissa harjoituksissa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun käsittääkseni Kimi joutui tuossa ainakin osittain Ferrarin sisäisen valtataistelun uhriksi. Sen lisäksi että Schumi lopetti niin tallistahan lähti tuossa samassa rytäkässä tai vähän myöhemmin paljon muitakin tärkeitä henkilöitä, mm. Brawn ja Todt ja se pisti koko tallin toiminnan vähän sekaisin. Siellä kai osa leiristä oli "Todtin porukkaa" jotka olivat Kimin takana ja osa sitten (käsittääkseni myös Domenicali) Massan takana.

Rautainen paletti tosiaan levisi jo ennen kuin Kimi tuli talliin, mutta silti asiat sujuivat pääasiassa melko hyvin omasta mielestäni tuonne alkukauteen 2008. Kimihän aloitti kauden hurjalla tavalla, kaksi voittoa neljästä kisasta ja oli vahvasti matkalla kohti toista mestaruuttaan. Schumille oli löytynyt manttelinperijä. Vaan... Ferrari (tai tarkemmin, osa Ferrarista) ei halunnutkaan Kimistä ykköstään ja sekasortoinen valtataistelu varmaan repesi toden teolla tällöin. Ei ollut vahvaa, järkevää johtajaa, joka olisi pitänyt langat käsissään, vaan Massan kaveri, tumpelo-Domenicali souti ja huopasi punaisten johdossa. Liekö Santander ja Alonsokin olleet jo kuvoissa mukana, huhuja ainakin tällaisesta liikkuu, että sinnekin suuntaan sopimuksia jo neuvoteltiin. Massalla oli oma vahva blokkinsa tallissa, mies oli tietysti kuulunut jo monta vuotta Ferrarin suunnitelmiin ja päässyt sisään talliin. Anyways, päädyttiin sitten siihen, että autoa muutettiin Massalle mieluisaksi, Massa kun oli ollut aivan hukassa alkukauden. Loppukausi menikin sitten Kimiltä vituilleen loistavaan alkuun nähden. Auto aliohjasi (myrkkyä Kimille), ja renkaita ei saatu lämpöihin. 2009 ei sitten enää auton suunnitteluosastokaan onnistunut, suuria muutoksiahan oli tapahtunut tälläkin saralla, mutta Massa oli edelleen se tallin suositumpi kaveri ja vahvemmassa asemassa, joten 2008 alkanut meininki jatkui Unkariin asti. Tosin onhan se muistettava, että tasapainhän Kimi silti Massan kanssa väänsi, vaikka aika-ajoissa varsinkin oli vaikeata. Mutta maistiaisia paljon enemmästä saatiin jokaisena vuotena, kun autoa ''tehtiin'' enemmän Kimille.

Jospa siis Kimiin olisi panostettu enemmän... no kausi 2007, ja erityisesti kauden 2008 alku ja kauden 2009 loppu puhukoot puolestaan. Ei liene kellekään epäselvää, että potentiaalia Kimi-Ferrari yhdistelmässä olisi ollut niin paljon enempäänkin. Olisipa Jean Todt edes esimerkiksi jatkanut tallissa tallipäällikkönä vielä 2007 jälkeenkin, hänhän oli Kimin ''miehiä ja kaikin puolin osaava ja jämäkkä kaveri. Esimerkiksi taktiikathan heittivät myös häränpyllyä jatkuvasti Ferrarilla noina -08 ja -09 kausina. Muutenkin sekasortoista meininkiä. Edelleen pistää vihaksi, kun käy noita vuosia ja Kimin kohtelua ja hukattuja mahdollisuuksia miettimään. Ei pitäisi enää vanhoja kaivellakaan, kun käy vain taas uudelleen ärsyttämään ja vituttamaan, mutta jossittelu vain tunkee aina jostain raosta esiin.

Hauskana kuriositeettina täytyy vielä muistella 2009 Span GP:n palkintojenjakoa Kimin upean voiton jälkeen. Domenicali siellä hymisteli ja pokkuroi menossa mukana ja yritti se teennäinen ja ärsyttävä hymy naamallaan tulla Kimiä paijaamaan, mutta Kimi kääntyi tyynesti pois. Tuli tuuletettua tuolle ja sitä seuranneelle Domenicalin nolostumiselle lähes yhtä paljon kuin mahtavalle voitolle. Domenicali kun ei Kimille kummoisesti tukea antanut ja ylipäätään hänen tallin johtamisensa vaikutti kovin ala-arvoiselta. Ironista kyllä, Kimi saattoi kenties tuomallaan voitolla ja vahvalla loppukaudellaan pelastaa Domenicalin jatkon tallissa, ainakin tallipäällikkönä. Kyseinen sankari ei tuota olisi ansainnut, mutta eipä Kimi sitä hänen vuokseen tehnytkään, kuten näytti Spassakin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Siis ihan oikeasti. Uusimman viestisadon mukaan on helppo pistää Kimin ura pähkinänkuoreen: "Schumi pelkäsi, Alonso pelkää, Massa ei ole parempi vaikka talli on 100%:sesti hänen puolellaan ja Kimiä vastaan. Kimi ollut ensimmäisestä Sauber kilpailustaan F1-historian paras kuski mutta kaikki ovat häntä vastaan joten menestys on tuollaista." Älkää nyt käsittäkö väärin. "Rakastan" Kimiä täydestä sydämmestäni niinkuin kaikki tifosot, koska Kimi toi sille kaikkein kauneimmalle kuljettajien -sekä valmistajien maailmanmestaruudet, mutta joku roti nyt johonkin.

Alonso kehuu puolustelee Massaa niinkuin tiimipelaajan täytyykin ketjukaveriaan. (*)Ei voi jokaisen sadekisayllätyksen jälkeen potkia kohtalon päähänpotkimia tallin rakastamia hahmoja ulos tallista. Ja se että Schumi tai Alonso pelkäisi yhtään ketään on myös aika suomalais-englantilainen näkökanta asiaan. Suuri formulamaailma nostaa niin Michaelin kuin Fernandonkin lajihistorian kärkipäähän ajotaitojensa puolesta. Onhan Kimikin lähellä sitä mutta takana kuitenkin. Ei parhaiden joukkoon nousta pelkäämällä.

edit.(*) Onhan Massa ollut todella surkea ja ansaitsisi tulla vaihdetuksi, mutta ei heti ensimmäisen superkisansa ajaneeseen Meksikolaiseen, vaikka Scuderian akatemiakuskeja onkin. No se nähdään ehkä piankin mitä Massan kanssa tehdään.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Coulthard ainakin näytti Schumille joskus keskisormea, kun Schumi peitteli ohitusta normaaliakin härskimmin. En muista, että siitä olisi sanktiota annettu. Karthikeyan sai töhöilystään 20 sekunnin aikasakon eli käytännössä sormen heristyksen (heh), joten eiköhän Vettelille tule maksimissaan 10 sekunnin aikasakko. Eli siis FIA sanoo soosoo, älä tee toiste vaikka miten harmittaisi.

Kas, YouTubesta löytyi se Coulthardin sormenheiluttelu. Tuossa. Eikä tuo nyt olekaan niin härski peittely, Schumin tekemäksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotukselta (siis siltä autotehtaalta) loppui sitten pätäkkä ja sponssisopimus Lotuksen F1-tiimin kanssa on purettu. En tiedä onko tuolla sitten suurta vaikutusta tallin tilanteeseen kun ilmeisesti rahaa ei ole enää pitkään aikaan liikkunut muutenkaan, sen verran ahtaalla on kai taloudellisesti tuo Lotus Cars. Ja onhan tuo Lotus (tai siis Genii Capital) tehnyt tuossa viime aikoina isoja sponssisopimuksia muiden kanssa, mm. tuo muutama päivä sitten julkaistu Proton-sopimus. Joka tapauksessa tallin nimenä säilyy edelleen Lotus vaikka Lotus ei enää olekaan nimisponsorina.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mainittakoon tässä ketjussa, että Lotus teki protestin Mercedeksen DRS-systeemistä. Tuo protesti ei mennyt läpi, koska tuomaristo oli sallinut Mercedeksen uuden DRS-systeemin kahdessa aikaisemmassa kisassakin.

Lotus ja Caterham ovat tuomassa uusia osia autoon. Kovalaisen autoon on luvassa kymmenys lisää vauhtia per kierros ja Lotuksen pomo huutelee että heillä on McLarenin jälkeen seuraavaksi nopein auto noiden muutosten osalta. McLareneista muuten, Hamilton vaihdelaatikko on jouduttu vaihtamaan joten hän sai viiden lähtöruudun rangaistuksen tulevaan kisaan.
 

Sambody

Jäsen
Jotain mystistä meneillään Lotuksella, kun Kiinan vapaissa harjoituksissa auto ei liikkunut mihinkään. Räikkönen oli harjoitusten 13. 1,9 sekunttia kärjestä ja Grosjean vielä kymmenyksen hitaampi ja 15. Toki Räikkönen kommentoi ettei auto yleensä ole parhaimmillaan perjantaisin eikä sillä ole väliä vaikka olisi perjantain hitain ja oli luottavainen, että kyytiä saadaan huomiselle lisää.

Vastaan tuli ihan mielenkiintoinen blogi kirjoitus aikanaan käydystä Ferrari-Satander-Räikkönen-Alonso-Massa kuviosta. Kirjoittaja on pyrkinyt kirjoituksessa kasaamaan palapelin paloista todellisen kuvan tapahtuneesta. Kuitenkin jokainen tietää, että vaikka palat näyttäisivät sopivan toisiinsa eivät ne välttämättä yhdessä muodosta todellista kuvaa. Tiedä sitten kuinka kaukana todellisuudesta tässä kirjoituksessa ollaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jotain mystistä meneillään Lotuksella, kun Kiinan vapaissa harjoituksissa auto ei liikkunut mihinkään. Räikkönen oli harjoitusten 13. 1,9 sekunttia kärjestä ja Grosjean vielä kymmenyksen hitaampi ja 15.
Nyt pitäisi kuitenkin tietää, millä taktiikalla harjoitukset vedettiin läpi. Jos ajettiin koko 1,5h isolla bensakuormalla hakien juttuja itse kisaa varten, niin on aika todennäköistä että ajat jäävät jonkin verran kärkiajoista.

Itse en ole perjantain harjoitusajoista mitenkään huolestunut. Vasta lauantaiaamun harjoitus näyttää jotain suuntaa, mitä aika-ajoissa voidaan odottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös