Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 668
  • 1 750

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Räikkönen kertoo että päättivät ihan tarkoituksella säästellä renkaita ja ottaa riskin aika-ajojen suhteen, koska huomenna on ennusteiden mukaan todella kuumaa ja renkaiden kestävyyden kanssa tulee olemaan kaikilla suuria ongelmia. Päättivät siis tarkoituksellisesti "uhrata" aika-ajon ollakseen kisassa mahdollisimman kilpailukykyisiä.

Toivottavasti taktiikka toimii eikä tämä kostaudu esim. siten että Kimi joutuu heti alussa johonkin kolariin tai jää hitaampien taakse jumiin.

Virheen tekivät joka tapauksessa siinä, että eivät jättäneet sitä nopeaa vetoa kakkosjakson lopulle, jolloin rata oli parhaimmillaan. Jos kakkososiossa oli alunperinkin tarkoituksena pelata uhkapeliä ja käyttää vain yksi setti renkaita, niin miksi ihmeessä mentiin heti radalle? Rata parani loppua kohti niin selvästi, että samanlainen kierros viimeisillä minuuteilla olisi riittänyt selvästi jatkoon.

Tuo uhkapeli olisi voinut toki päättyä vielä paljon huonnomminkin, sillä jäi vain reilun kymmenyksen päähän, että Kimin lähtöruutu olisi ollut vasta 14:s.
 

Sambody

Jäsen
Virheen tekivät joka tapauksessa siinä, että eivät jättäneet sitä nopeaa vetoa kakkosjakson lopulle, jolloin rata oli parhaimmillaan. Jos kakkososiossa oli alunperinkin tarkoituksena pelata uhkapeliä ja käyttää vain yksi setti renkaita, niin miksi ihmeessä mentiin heti radalle?

Grosjean käy aika hyvänä esimerkkinä varmaan siitä miksi näin ei tehty. Grosjeanin ensimmäinen veto meni aivan vituiksi ja jos se olisi ollut se ensimmäinen ja viimeinen veto siihen osioon olisi hän lähtenyt sijalta 14. Siinä vain jätettiin kummallekkin Lotuksen kuskille aikaa siltä varalta, jos ei osu ensimmäinen veto edes sinnepäin ja nyt kävi Räikkösellä ohraset, koska veto osui liian hyvin ettei Lotus nähnyt tarpeelliseksi laittaa takaisin ulos toista vetoa ajamaan. Sen kyllä näki pitkälle kuinka siinä riskin ottamisessa käy, kun siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt olla radalla jotta ehtisi nopean kierroksen aloittaa oli radalla kaikki varteenotettavat kandidaatit kymmenen parhaan joukkoon, jotka vielä siinä vaiheessa olivat Räikkösen takana ja Räikkönen oli hitain siitä porukasta, joka jäi varikolle.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Virheen tekivät joka tapauksessa siinä, että eivät jättäneet sitä nopeaa vetoa kakkosjakson lopulle, jolloin rata oli parhaimmillaan.
Näinkin tietysti voidaan ajatella. Mutta Lotus varmaan ajatteli niin, että ajetaan yksi kierros mahdollisimman hyvin ja jätetään siihen. Mutta jos se yksi veto menee huonosti, esim. ajovirhe tai ruuhkaa, niin sitten jää vielä aikaa ajaa se toinenkin kierros.

Nyt Kimin molemmat vedot niin Q1:ssä kuin Q2:ssa olivat sen verran onnistuneita, että siihen sitten jätettiin.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Toivon mukaan Räikkösen taktiikka pitää. Ekassa kurvissa pitää olla 8 joukossa. Kovalaisenkin aikaajo oli muuten todella hyvä. Toivottavasti Kisa menee yhtä hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, kyllähän Lotus tuossa joka tapauksessa vähän mokasi mutta joka tapauksessa vedettiin siis riskillä koska pidettiin tärkeämpänä säästää renkaita huomiselle mahdollisimman paljon. Huominen sitten näyttää olisiko Lotuksen kannattanut laittaa myös Räikkönen toistamiseen radalle kuten tehtiin Grosjeanin kanssa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näinkin tietysti voidaan ajatella. Mutta Lotus varmaan ajatteli niin, että ajetaan yksi kierros mahdollisimman hyvin ja jätetään siihen. Mutta jos se yksi veto menee huonosti, esim. ajovirhe tai ruuhkaa, niin sitten jää vielä aikaa ajaa se toinenkin kierros.

Nyt Kimin molemmat vedot niin Q1:ssä kuin Q2:ssa olivat sen verran onnistuneita, että siihen sitten jätettiin.

Siinähän se nimenomaan onkin, että vaikka Kimin kierros onnistuikin Q2:ssa hyvin, se ei silti riittänyt, koska rata ei ollut vielä parhaimmillaan. Noin aikaisessa vaiheessa Kimiltä olisi vaadittu todellinen superkierros jatkoopääsyyn varmistamiseksi. Jos tarkoitus oli tosiaan alunperinkin säästää renkaita, niin tuo oli aika erikoinen veto.

Toki omat riskinsä olisi ollut jättää ainoa veto viimeisille hetkille, mutta samalla se olisi todennäköisesti tuonut huomattavasti paremman tuloksen. Vaikka nyt näennäisesti pelattiinkin varman päälle, niin silti otettiin lopussa aikamoinen riski, joka sitten kostautuikin.

Eli kun kerran riskiä oltiin renkaiden säästämiseksi valmiita ottamaan, niin olisi sitten otettu loppuun asti (high risk-high reward eikä low reward). Tai vaihtoehtoisesti pelattu varman päälle. Kompromissit harvemmin tuovat kunnon tulosta.

Samanlainen linjattomuus taktiikoissa on vaivannut Lotusta koko alkukauden. Ei liene enää sattumaa, että kaikissa neljässä kisassa aina joku on mennyt Kimin taktiikoiden osalta päin seiniä. Noh, jos huomenna sitten Lotuksenkin taktiikka osuisi kohdalle.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Saapa muuten nähdä, yleistyykö tämä tyyli että vedetään aika-ajosessioon vain yksi nopea veto ja toivotaan, että se riittää, tai että viimeisessä osiossa ei ajeta ollenkaan koska halutaan säästää renkatia. Jos yleistyy niin sitten voi sanoa, että ei ole ihan optimitilanne. Renkaiden pitäisi olla sellaiset, että aika-ajoissakin kaikki yrittää täysiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Schumacherille jouduttu vaihtamaan vaihdelaatikko, ja lähtöruutu putosi siis entisestään. Schumi lähtee siis kisaan 22. ruudusta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saiko Toro Rosson Vergne mitään rangaistusta eilisestä punaisia päin ajamisesta? En pikaisella surffailulla löytänyt vastausta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saiko Toro Rosson Vergne mitään rangaistusta eilisestä punaisia päin ajamisesta? En pikaisella surffailulla löytänyt vastausta.

Käsittääkseni ei saanut. Talli oli työntänyt auton sinne tarkastuspisteelle heti kun Vergne ajoi varikkopilttuuseen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni ei saanut. Talli oli työntänyt auton sinne tarkastuspisteelle heti kun Vergne ajoi varikkopilttuuseen.

Ok. Ruudussa näkyi, että tapausta tutkitaan. En ainakaan itse huomannut, että mitään päätöstä olisi annettu/näkynyt ruudussa. Mutta ihan hyvä, ettei sääntöjä tulkita aina tiukimmalla mahdollisella tavalla, vaan ripaus inhimillisyyttäkin löytyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipas loistava kisa! Sijoitukset vaihtui, paljon taistelua radalla ja varikolla, ohituksia... Ja mikä parasta niin pitkästä aikaa voittotaistelussa oli mukana Kimi Räikkönen. Harmi vaan että se voitto jäi lopulta pienestä kiinni, mutta silti erinomainen suoritus ja nyt pitää myöntää että tuo Lotuksen taktiikka oli sittenkin hyvä vaikka sitä eilen vähän kritisoinkin liian riskaabelina.

Pienestä se voitto tosiaan jäi kiinni. Toisella stintillä Kimi joutui ajamaan vähän aikaa Grosjeanin perässä mutta ei ehkä sittenkään olisi saanut Vetteliä kiinni vaikka olisikin päässyt välittömästi Grosjeanin ohitse. Mutta ehkä hän olisi saanut Vettelin kiinni vähän aikaisemmin ja ohitusmahdollisuudet olisi parantuneet. Samoin jos Lotus ei olisi ottanut Kimiä viimeiselle varikkokäynnille yhtä aikaa Vettelin vaan olisivat kokeilleet josko Kimi olisi pystynyt kierroksen pari ajamaan niin lujaa että olisi ehtinyt varikkokäyntinsä jälkeen Vettelin edelle. Mutta nämä on vaan turhaa jossittelua, kakkossijakin on erinomainen suoritus lähtöruutu huomioiden.

Myös Grosjeanilta erinomainen ja virheetön kilpailu ja uran ensimmäinen palkintokorokesijoitus. Ihan ei vauhti riittänyt Kimille jonka taktiikka oli tänään vähän parempi, mutta silti Grosjeanille hatunnosto hyvästä kisasta.

McLarenit olivat kyllä oudon hitaita kilpailussa, ja Buttonilta meni vielä kisa vituiksi lopussa kun ensin puhkesi rengas ja sitten porsi vielä auto. Hamiltonillakaan ei ollut mitään mahdollisuutta kärkitaisteluun vaan jäi taistelemaan viimeisistä pistesijoista Ferrareiden kanssa. Jännä on kyllä miten paljon tallien väliset voimasuhteet ovat heitelleet näissä alkukauden kisoissa. Välillä ollaan ihan ylivoimaisia ja sitten seuraavassa kisassa ei päästä edes viiden sakkiin. Toivottavasti kausi jatkuukin tällaisena, koska mestaruustaistelusta tulee huima tätä tahtia.

Yksi onnistujista tänään oli Paul Di Resta, joka eilen taktisesti säästeli renkaitaan aika-ajossa ja keräsi hedelmät tänään kuten Kimikin. Force India on ollut alkukaudesta pettymys joten 8 pistettä on erinomainen saavutus.

Heikin hyvä lähtöruutu meni sitten ihan harakoille kun rengas puhkesi heti alussa. Caterhamit oli kisassa kohtuuhyvässä vauhdissa joten harmin paikka tuollainen epäonni heti alussa. Kovalainen on edelleen jatkanut hyvää vauhtia aika-ajoissa mutta kisat on menneet tällä kaudella ihan persiilleen, välillä omasta syystäkin mutta useimmiten teknisten ongelmien ja muun epäonnen takia.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samoin jos Lotus ei olisi ottanut Kimiä viimeiselle varikkokäynnille yhtä aikaa Vettelin vaan olisivat kokeilleet josko Kimi olisi pystynyt kierroksen pari ajamaan niin lujaa että olisi ehtinyt varikkokäyntinsä jälkeen Vettelin edelle. Mutta nämä on vaan turhaa jossittelua, kakkossijakin on erinomainen suoritus lähtöruutu huomioiden.

Tuossa se voittotaiston ratkaisu oli. Kimin mahikset ohitukseen viimeisten stoppien aikaan menivät, kun molemmat tullivat samalla kierroksella sisälle, varsinkin kun Lotuksen varikkostoppi kesti taas 0,7 sekuntia pidempään.

Kimi olisikin voinut tehdä Alonsot ja tehdä äkkiratkaisun jatkaa vielä kierroksen radalla, kun näki Vettelin tulevan sisään. Grosjeaniin oli kuitenkin niin paljon matkaa, että olisi joka tapauksessa pitänyt kakkospaikan.

Tai vastaavasti tulla yhden kierroksen aikaisemmin, mutta toisaalta viimeistä varikkostoppia piti jättää mahdollisimman myöhäiseksi, että renkaat kestävät varmasti loppuun asti.

Joka tapauksessa kakkossija on loistava suoritus, johon en kyllä aika-ajon jälkeen olisi uskonut. Lotuksella täytyykin nostaa hattua, että tällä kertaa valittu taktiikka toimi.

EDIT: Skyn lähetyksessä näyttivät vielä uusintana tuon Kimin ohitusyrityksen Vettelistä. Kimi oli jo sisäpuolella, mutta ei uskaltanut tunkea loppuun asti. Joku Hamilton olisi varmasti yrittänyt, mutta romuakin olisi hyvin todennäköisesti tullut. Kypsä ratkaisu siis Kimiltä.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Supermielenkiintoinen ja tasainen kauden alku. Pistetilanne näyttää siis tältä neljän kisan jälkeen:

Vettel 53
Hamilton 49
Webber 48
Button 43
Alonso 43
Rosberg 35
Räikkönen 34

Seuraavaksi brömistellään sitten taas euroopassa ja kaikille talleille niin tutussa Barcelonassa. Päivityksiä kieseihin lienee luvassa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olipas hieno kisa. Ei sitä muistanutkaan mitenjännältä voi formuloiden seuraaminen tuntua, kun suomalainen on mukana voittotaistelussa. Harmittavasti jäi voitto saamatta, mutta täytyy olla tyytyväinen kakkossijaankin, kun 11-ruudusta kuitenkin lähdettiin liikkeelle. Lotukselle myös loistava päivä, kun tallin molemmat autot olivat podiumilla. Se on nyt myönnettävä, että kyllä se Grosjeankin vaan on rattimiehiä. Vähän olen tätä epäillyt, mutta kyllä mies nyt hienosti ajaa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kerrassaan hieno kilpailu! Kimiltä loistava nousu 11 sijalta voittotaistoon asti ja toinenkin sija on todella hyvä. Toki jossiteltavaa jäi aika paljon. Mikäli Kimi olisi esim. Grosjeanista päässyt nopeammin ohi, niin olisi ehkä päässyt lähemmäs Vetteliä ja ohi kisan voittoon. Lotus oli selkeästi tämän kisan nopein auto. Pienillä marginaaleilla voitto kallistui Vettelille, kun pysyi Lotusten kanssa lähes samassa vauhdissa koko ajan ja Kimi joutui enemmän taistelemaan muiden kanssa. Mutta joo, nämä on näitä.

Rosbergilta ihmeellisen radikaalia blokkailua siinä yhdellä lyhyellä suoralla. Useampaan kertaan vieläpä. Mitähän Nicon päässä tuolloin liikkui? Kokonaisuutena Mercedes on kuitenkin ihan hyvä auto kanssa. Eivät juurikaan hyytyneet viime viikonlopusta. Toki voittotaistoon eivät yltäneet, mutta mitään isoa romahdusta ei tapahtunut.

McLaren, Mercedes, Red Bull ja Lotus ovat selkeästi ne neljä tallia, jotka tänä vuonna mestaruudesta taistelevat. Mikäli kausi jatkuu näin tasaisena pitkään, niin mestaruuden voi voittaa oikeastaan kuka tahansa näiden tallien kuskeista. Tosin oletettavaa on, että yksi tai kaksi tallia on kauden edetessä muita edellä.
 

Sambody

Jäsen
Pienillä marginaaleilla voitto kallistui Vettelille, kun pysyi Lotusten kanssa lähes samassa vauhdissa koko ajan ja Kimi joutui enemmän taistelemaan muiden kanssa.

Vettel valoi pohjan voitolle, kun pääsi kisan alussa hieman karkaamaan, kun Lotus kaksikko joutui taistelemaan hitaampien kanssa ja ohittelemaan näitä, kun samaan aikaan Vettel katosi horisonttiin. Kimilläkin rengas etu oli suurimmillaan kahdella ekalla stintillä, kun Vettel ja kumppanit joutuivat painimaan jo käytetyillä renkailla, mutta se etu nyt Vetteliin nähden hieman valui Bahrainin santaan, koska niin paljon täytyi nähdä vaivaa hitaampien ohittamisessa.

Grosjeanilta kyllä ehdottoman hieno ajo myöskin, mutta kyllähän se nähtiin kumpi Lotus kaksikosta on mestari ja kumpi oppipoika.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Tässä nyt on kuitenkin se 3vk Espanjan GP:seen, joten tässä kerkee tulla nyt isot päivykset. Toukokuun alussa on parin päivän testirupeama kaikilla Italiassa, joten pääsevät testaamaan uusia kokeiluja. Oletan kuitenkin, että Red Bull ja Mclaren ottavat pienen harppauksen tässä testien aikana, valitettavasti. Kuitenkin Kimi on näyttänyt todellisen vauhtinsa, ja se lupaa hyvää.

Ja kuten Saari leikkisästi laskettele "Horner, kimin seuraavan kauden tallipäällikkö". No ,kuka tietää, mutta jos auto on nuin hyvä, kannattaako vaihtaa. En tiedä... :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Supermielenkiintoinen ja tasainen kauden alku. Pistetilanne näyttää siis tältä neljän kisan jälkeen:

Vettel 53
Hamilton 49
Webber 48
Button 43
Alonso 43
Rosberg 35
Räikkönen 34

Tuo saattaa vielä vähän muuttua jos Nicolle tulee jotain penalttia noista peittelyistä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
McLaren, Mercedes, Red Bull ja Lotus ovat selkeästi ne neljä tallia, jotka tänä vuonna mestaruudesta taistelevat. Mikäli kausi jatkuu näin tasaisena pitkään, niin mestaruuden voi voittaa oikeastaan kuka tahansa näiden tallien kuskeista. Tosin oletettavaa on, että yksi tai kaksi tallia on kauden edetessä muita edellä.

Ei unohdeta Ferrarin Alonsoa, joka rimpuilee aika hyville sijoituksille kaiketi melko heikolla autolla. Vaikka Alonso on yksi inhokeistani, niin autoa se osaa ajaa ja hyvin. On kuitenkin vain kymmenen pinnaa MM-kärkeä jäljessä neljän kisan jälkeen, joten häntä ei voi laskea pois mestaruustaistosta, varsinkaan kun tiedämme Ferrarin resurssit. Tämä pätee siis kuljettajien mestaruustaistoon, tallien puolella Ferrafilla ei ole toivoa mestaruudesta umpisurkean Massan vuoksi, joka tosin tänään onnistui ihan mukiinmenevästi. Rahaa italiaanoilla on, mutta osaamisen kanssa on niin ja näin.

Saapa nähdä miten Renault pysyy mukana kun autoja aletaan trimmaamaan vielä paremmiksi. Riittääkö osaaminen ja rahat? Nyt on jo tullut todistetuksi, että potentiaalia autossa olisi vaikka mestaritalliksi saakka. Se lienee selvää, että taktikoinnin mestarit ovat muualla kuin Renaultilla, mutta Kimin ajotaidot paikkaavat jonkin verran puuttuvaa taktista osaamista. Seuraava kisa voi taas tuoda uuden voittajan, olisko se Kimin vuoro? En pidä mahdottomana.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistokisa Kimiltä! Siinä lyötiin kaikille jauhot suuhun ja vietiin viimeisetkin epäilykset siitä onko vauhti kadonnut kahden poissaolovuoden aikana. Paskan vitut. Sehän on vaan kasvanu! Positiivista Kimin kannalta myös se, että mies lyö jatkuvalla soitolla tallikaveri Grosjeania. Nyt viikonloput 3-1 Kimille ja ilman tuota viime kisan "kaikki tai ei mitään" taktiikkaa, se olisi 4-0.

+ Sebastien Vettel: Täydellinen viikonloppu kaikinpuolin. On kyllä rautaisen kova dominoimaan kilpailua, jos saa ajaa kärjessä. Kerran meinasi valahtaa paskat housuun, kun Iceman tuli takaata sellaista tahtia, että oksat pois, mutta sai lopulta blokattua tilanteen ja hoiti lopulta homman kunnialla kotiin.

+ Lotus: Sijat kaksi ja kolme ovat erinomaiset, kun ottaa huomioon miltä sijoilta lähtivät kisaan. Etenkin Räikkösen suoritus oli suorastaan maaginen, mutta täytyy myös kehaista Grosjeania, joka oli niin ikään äärimmäisen vahva ja tasainen koko kilpailun ajan. Ihan ei vauhti riitä vielä tällä hetkellä Kimille (kisasta toiseen ollut muutaman kympin perässä). Saa nähdä haastaako loppukaudesta kovempaa Kimiä.

- McLaren: Vauhti ei riittänyt tänään oikein mihinkään. Taistelivat lähes koko kisan ajan Ferrareiden kanssa ja se on surkeasti se. Saa nähdä miten Barcelona sopii McLarenille, tänään ei kulkenut lainkaan. Odotan seuraavasta kisasta TOP3 sijoitusta molemmille kuskeille.

- Fernando Alonso: Alonso ajoi koko kauden heikoimman kisansa. Felipe Massa oli vauhdillisesti koko ajan nopeampi ja kärkkyi useaan otteeseen ihan persiissä kiinni, mutta syystä tai toisesta ei mennyt ohitse.

Tästä on hyvä jatkaa Barcelonaan. Toivottavasti siellä Kimi pääsee lähtemään paremmasta ruudusta ja pystyy taistelemaan taas voitosta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei unohdeta Ferrarin Alonsoa, joka rimpuilee aika hyville sijoituksille kaiketi melko heikolla autolla.

Totta! Ärsyttävä jätkä mutta pystyy kyllä jatkuvasti ottamaan paskasta kalustosta paljon irti, ja Ferrarilta on tulossa käytännössä melkein uusi auto Barcelonaan joten Alonso voi olla jonkinlainen villikortti vielä jos tuo auto osoittautuu nykyistä paremmaksi. Vaikea kuvitella tosin että pika-aikataululla onnistuttaisiin parsimaan paskasta autosta hyvää mutta Ferrarilla on resurssit kunnossa ja toisaalta erot tuossa kärkijoukossa on niin pienet että pienelläkin parannuksella voidaan jo olla mukana kärkiporukassa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittavin tilanne oli kisan jälkeen backstagella, kun Vettel ja Räikkönen juttelivat kisasta, niin Christian Horner tulee suurin piirtein hymy perseessä Räikkösen kimppuun onnittelemaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huvittavin tilanne oli kisan jälkeen backstagella, kun Vettel ja Räikkönen juttelivat kisasta, niin Christian Horner tulee suurin piirtein hymy perseessä Räikkösen kimppuun onnittelemaan.

Ja huvittava kun Horner sanoi jotain tyyliin "Hyvä kisa!", niin Kimi vastasi vain että "Ei tarpeeksi hyvä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös