Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
On kyllä Kimi aloittanut F1:t todella hyvin. Ilahduttavaa huomata, että alla on auto jolla voi kisailla pistesijoista ja hyvässä lykyssä kolmen kärkeenkin voi olla asiaa.
McLarenin vauhti kisassa oli pettymys, ei vaan nyt jostain syystä näyttänyt toimivan auto näissä olosuhteissa vaikka molemmille kuljettajille tällaisen kelin pitäisi sopia erinomaisesti. Buttonkin valitteli koko ajan pidon puutetta ja Hamiltonin vauhti ei riittänyt yhtään Alonsolle ja Perezille. Button vielä sitten rikkoi etusiipensä Kartingkeijon kanssa törmäilyssä ja jäi kokonaan ilman pisteitä.
Kovalaisen puolesta vituttaa. Auto ei toimi ja rengastaktiikat tänäänkin pisin vittua.
Olipas mahtava kisa, ja tulos. Perez varmaan ajoi tahallaan vähän ulos jotta ei suututa tulevaa(/nykyistä, eikös hän ole jollain tavalla ferkun leivissä?) työnantajaansa;)
Tuota on moni muukin sanonut, ja sitä että Ferrarilla ja Sauberilla on yhteistyötä joten Ferrari olisi kieltänyt Sauberia ajamasta Alonson ohi, mutta minä en kyllä usko tuohon yhtään. Riski tuollaisessa tahallisessa ulosajossa on vaan liian suuri että siinä käykin niin että takaatulevatkin menee ohi. Ja muutenkin, minkä takia Perez olisi hirveällä riskillä ajanut Alonson kiinni kaksi kertaa vain ajaakseen tahallaan ulos. Kai tuon "tallipelin" olisi voinut järkevämminkin hoitaa jos kyse olisi siitä ollut.
Osittain sanoin sen vitsiksi ja osittain tarkoitin että Perez ihan itse ei tahtonut ohittaa ferraria, samaa perhettä kun ovat. Autoista nousun jälkeen ferrarin tiimistäkin porukka heitteli ylävitosia ja taputuksia Perezille. Mihinkään ferrarin ohituksen kieltämiseen ferrarin tai sauberin puolelta en usko.
Felipe Massa ei ole lähellekään sama Felipe Massa, joka Schumin ja varsinkin Kimin tallikaverina nähtiin. Uran huippuajat osuivat lienee juuri noihin kausiin, kun ajoi Kimin parina. En tiedä kuinka paljon tuo jousionnettomuus vaikutti, mutta siitä olen varma, että osan Massan taidoista ja nopeudesta se veii. Suurempi rooli Massan tason heikentymisessä lienee kuitenkin Alonso-Santander -kaksikolla. Auto tehdään ja säädetään satasella Alfonsolle ja Massa saa rippeet tallin ajasta ja huomiosta.
Kimi mielestäni teki viisaasti aikanaan, kun ainakin huhupuheiden mukaan kieltäytyi Sauber kauden jälkeen Ferrari pestistä, koska ei halunnut lähteä Schumin kakkoskuskiksi ja McLarenilla oli tarjolla tasavertainen kohtelu kummallekkin kuskille.
Minulla on sellainen käsitys että Ferrari ei vielä tuolloin ollut kuvioissa mukana. Kimillähän oli monivuotinen sopimus Sauberille ja kun Häkkinen kertoi loppukesästä 2001 Ron Dennisille että aikoo pitää välivuoden niin Dennis otti välittömästi yhteyden Kimin manageriin, ja kantoi lopulta aika ison salkun rahaa Peter Sauberille tuon Sauber-sopimuksen irtisanomiseksi.
Tämän toki aikoinaan Montezemolo kuittasi sanomalla ettei ikinä palkkaisi noin nuorta kuljettajaa.Raikkonen said: “I didn’t want to go to a team as a number two driver because their would be no point going. McLaren have always had the same status for their drivers, none of this business about number one drivers and number twos. If you have one option available, one to go into a team as a number two, and the other to go there on the same level, it’s an easy choice.”
Myös Pereziltä ihan huikea suoritus. Ja kuten Alonson kohdalla niin myös Perezin kohdalla tätä vielä korostaa tallikaverin heikot suoritukset samanlaisilla autoilla.
En nyt Kamuin suorituksia heikoiksi sanoisi. Tämä viikonloppu meni jostain syystä huonommin, mutta muutenhan Kobayashi on ollut Sergiota edellä lähes aina. Mikä lie tänä viikonloppuna mättänyt?
Onko vika vain meikäläisessä vai olisiko tuon Lotuksen varikkotiimin syytä skarpata ja huolella?
Tuollahan nuo on Formula1.comissa.Näkisiköhän näitä pysähdysaikoja muuten jostain, ettei tarvitsisi mutulla heittää?
Tuollahan nuo on Formula1.comissa.
Formula 1â„¢ - The Official F1â„¢ Website
Räikkösellä kolme stoppia yhteensä 1:17.570. Alonsolla kului reilut 7 sekuntia vähemmän aikaa stoppeihin, eli onhan tuossa eroa.
Tuollahan nuo on Formula1.comissa.
Formula 1â„¢ - The Official F1â„¢ Website
Räikkösellä kolme stoppia yhteensä 1:17.570. Alonsolla kului reilut 7 sekuntia vähemmän aikaa stoppeihin, eli onhan tuossa eroa.
Olisi hyvä kun jostain näkisi ihan nuo pysähdysajat niin sen perusteella pystyisi sanomaan paremmin minkä tiimin varikkomiehistö toimii parhaiten.
Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).
Kiitokset linkistä! Ei tuo ero niin suuri ollutkaan kuin epäilin, mutta onhan näihin "huipputalleihin" (Ferrari, Mercedes, Red Bull) sitä eroa silti aivan liikaa. Mikäli joka kisassa varikolla otetaan tuo 7 sekuntia turpiin, niin vaikea se on voitosta taistella. Toivottavasti tuo menee alkukankeuden piikkiin ja pojat Lotuksella petraa kunnolla.
Yksi asia jonka vaikutus noihin olisi kiva tietää, on se lasketaanko noiden ruuhkahetkien odottelu, eli kuten eilenkin Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).
Mutta total pit time kertoo aina parhaiten noita kokototuuksia, koska sen kellon käynnistämisen ja pysäyttämisenkin välillä on yleensä suuria eroja.