Formula 1 – kausi 2012

  • 325 295
  • 1 750

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On kyllä Kimi aloittanut F1:t todella hyvin. Ilahduttavaa huomata, että alla on auto jolla voi kisailla pistesijoista ja hyvässä lykyssä kolmen kärkeenkin voi olla asiaa.
 

Sambody

Jäsen
McLarenin vauhti kisassa oli pettymys, ei vaan nyt jostain syystä näyttänyt toimivan auto näissä olosuhteissa vaikka molemmille kuljettajille tällaisen kelin pitäisi sopia erinomaisesti. Buttonkin valitteli koko ajan pidon puutetta ja Hamiltonin vauhti ei riittänyt yhtään Alonsolle ja Perezille. Button vielä sitten rikkoi etusiipensä Kartingkeijon kanssa törmäilyssä ja jäi kokonaan ilman pisteitä.

Itse ihmettelin kuinka hidas Hamilton lopulta oli. Button kuitenkin välikelin renkailla lähes aina tyhjällä baanalla painoi nopeimpia kierrosaikoja paitsi siinä parilla kierroksella, kun jotain ihme häikkää tuli ja Button valitteli ettei ole yhtään pitoa kunnes taas varikkokäynnin jälkeen täräytti siihen mennessä kisan nopeimman kierroksen. Hamilton taas ei päässyt yhtään mihinkään. Vauhti ei riittänyt kärkikaksikon haastamiseen ja kolmas sija tuli, kun ensin Nico oli tulppana Vettelille, Kimille ja Webberille ja sitten lopulta Vettel pilasi Keijon kanssa kolaroidessaan kisansa eikä Webber enää kerinnyt haastamaan Hämistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaisen puolesta vituttaa. Auto ei toimi ja rengastaktiikat tänäänkin pisin vittua.

Se putoaminen kisan puolen välin jälkeen johtuikin kuulemma siitä että Heikki oli lipsauttanut ulos ja rikkonut etusiipensä, eikä siitä että taktiikka olisi mennyt pieleen.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Minkähän takia maikkarin lähetyksissä palkintoseremoniasta näytetään vain kuljettajan kansallishymni? Äskenkin jäi italian mahtava biisi näyttämättä. Yrittääkö maikkari levittää propagandaa että vain kuskin taidoilla on merkitystä voitossa?

Olipas mahtava kisa, ja tulos. Perez varmaan ajoi tahallaan vähän ulos jotta ei suututa tulevaa(/nykyistä, eikös hän ole jollain tavalla ferkun leivissä?) työnantajaansa;) Toivottavasti se uusi auto on ferrarilta paljon nopeampi kun kaiholla muistelee Schumin aikoja kun punaiset autot tulivat rintarinnan maaliin muilta kierroksen karussa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipas mahtava kisa, ja tulos. Perez varmaan ajoi tahallaan vähän ulos jotta ei suututa tulevaa(/nykyistä, eikös hän ole jollain tavalla ferkun leivissä?) työnantajaansa;)

Tuota on moni muukin sanonut, ja sitä että Ferrarilla ja Sauberilla on yhteistyötä joten Ferrari olisi kieltänyt Sauberia ajamasta Alonson ohi, mutta minä en kyllä usko tuohon yhtään. Riski tuollaisessa tahallisessa ulosajossa on vaan liian suuri että siinä käykin niin että takaatulevatkin menee ohi. Ja muutenkin, minkä takia Perez olisi hirveällä riskillä ajanut Alonson kiinni kaksi kertaa vain ajaakseen tahallaan ulos. Kai tuon "tallipelin" olisi voinut järkevämminkin hoitaa jos kyse olisi siitä ollut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tuota on moni muukin sanonut, ja sitä että Ferrarilla ja Sauberilla on yhteistyötä joten Ferrari olisi kieltänyt Sauberia ajamasta Alonson ohi, mutta minä en kyllä usko tuohon yhtään. Riski tuollaisessa tahallisessa ulosajossa on vaan liian suuri että siinä käykin niin että takaatulevatkin menee ohi. Ja muutenkin, minkä takia Perez olisi hirveällä riskillä ajanut Alonson kiinni kaksi kertaa vain ajaakseen tahallaan ulos. Kai tuon "tallipelin" olisi voinut järkevämminkin hoitaa jos kyse olisi siitä ollut.

Osittain sanoin sen vitsiksi ja osittain tarkoitin että Perez ihan itse ei tahtonut ohittaa ferraria, samaa perhettä kun ovat. Autoista nousun jälkeen ferrarin tiimistäkin porukka heitteli ylävitosia ja taputuksia Perezille. Mihinkään ferrarin ohituksen kieltämiseen ferrarin tai sauberin puolelta en usko.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sellaista Malesiassa, hyvät rähinät! Melko riskipeliä vaan tuon sateen kanssa, kuten sanottu niin vettä kun tuolla tulee, sitä todellakin tulee ja ajot loppuu aika lyhyeen F1:sillä. Tänään onneksi pystyttiin viemään kisa täydessä mitassaan läpi, mutta melkoista tuuripeliä ja nuorallatanssia tuo on. Voisi tuota starttia kai aikaisemmaksikin siirtää, vaikka Euroopassa ''kärsittäisiin''? Ecclestonehan se siellä pääpiruna mahdollisimman suurten voittojen toivossa häärää, taisi ehdottaa jopa että Sepangissakin ajettaisiin vasta iltavalaistuksessa? Onneksi se ehdotus edes muistaakseni tyrmättiin.

Felipe Massa ei ole lähellekään sama Felipe Massa, joka Schumin ja varsinkin Kimin tallikaverina nähtiin. Uran huippuajat osuivat lienee juuri noihin kausiin, kun ajoi Kimin parina. En tiedä kuinka paljon tuo jousionnettomuus vaikutti, mutta siitä olen varma, että osan Massan taidoista ja nopeudesta se veii. Suurempi rooli Massan tason heikentymisessä lienee kuitenkin Alonso-Santander -kaksikolla. Auto tehdään ja säädetään satasella Alfonsolle ja Massa saa rippeet tallin ajasta ja huomiosta. Massan mahdollisille toiveille ei todellisuudessa hetkauteta edes toista korvaa. Aika surullista, ei tuo ykköskuskitouhu ole minusta mistään kotoisin, paitsi tietenkin aivan kauden lopussa tarpeen vaatiessa. Syö vain arvostusta siltä ykköseltä ja pahimmillaan tuhoaa täysin kakkosen, kuten Massalle on käynyt. Alonso on kuitenkin oikeasti rattimies, joten olisi paljon antoisampaa katsojillekin, että mies joutuisi haastetuksi tallikaverinsa toimesta niin kuin McLarenilla kävi. En arvosta tuollaista, ylimielinen pelkuri ja pankin suojatti.

Pereziltä huikea kisa, ja on todella vahvassa kiidossa kuskirankingissa. Renkaiden säästäminen on jo aiemmin ollut aivan maagista muuhun kuskikaartiin nähden ja perusnopeuskin vaikuttaa olevan enemmän kuin kohdillaan. Kyllä se Ferrari-paikkaa kovasti huutaa Perezin kohdalla. Sääli, että talli on Alonson ja Santanderin vallassa tällä hetkellä, joten vaikea jatkaa suhteellisesti yhtä upeita otteita siellä.

Kimi teki sen mitä toivoinkin, sijoitus parani Australiasta. Hyvää ajamista taas. Sekä nopein kierros, Kimi is back!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osittain sanoin sen vitsiksi ja osittain tarkoitin että Perez ihan itse ei tahtonut ohittaa ferraria, samaa perhettä kun ovat. Autoista nousun jälkeen ferrarin tiimistäkin porukka heitteli ylävitosia ja taputuksia Perezille. Mihinkään ferrarin ohituksen kieltämiseen ferrarin tai sauberin puolelta en usko.

Joo, kyllä minä tajusin tuon sinun kommenttisi ainakin puolittaiseksi vitsiksi. Mutta kommentoin vaan kun tuosta on ollut epäilyksiä monessakin paikkaa että Perez olisi tehnyt tuon tahallaan. En vaan jaksa uskoa, eiköhän Perezilläkin kuitenkin tehnyt mieli napata se oman uran ja Sauberin 20-vuotisen F1-uran avausvoitto. Nyt ei vaan ihan vielä henkinen kantti riittänyt tuohon kaksintaisteluun ja tuli pieni lipeäminen.

Felipe Massa ei ole lähellekään sama Felipe Massa, joka Schumin ja varsinkin Kimin tallikaverina nähtiin. Uran huippuajat osuivat lienee juuri noihin kausiin, kun ajoi Kimin parina. En tiedä kuinka paljon tuo jousionnettomuus vaikutti, mutta siitä olen varma, että osan Massan taidoista ja nopeudesta se veii. Suurempi rooli Massan tason heikentymisessä lienee kuitenkin Alonso-Santander -kaksikolla. Auto tehdään ja säädetään satasella Alfonsolle ja Massa saa rippeet tallin ajasta ja huomiosta.

Kirjoittelin tästä joskus ennenkin tänne, että Massan ongelmat ei ole kiinni ajotaidosta vaan itseluottamuksesta. Tuo onnettomuus varmasti vaikutti jonkin verran, ja lopullinen niitti oli tuo Alonson tulo tallikaveriksi ja Santanderin klaanin lisääntynyt valta tallissa. Massa vaikuttaa sellaiselta kaverilta joka on parhaimmillaan silloin kun häntä paapotaan ja tuetaan koko tallin voimin, ja jos hän ei koe saavansa tallin täyttä tukea niin homma leviää käsiin. Kiminkin tallikaverina Massa oli alussa jokseenkin hukassa mutta sitten kun tuo Ferrari-tallin sisäinen valtataistelu kääntyi siihen että Massan tukijat pääsivät niskan päälle ja autoakin alettiin rakentamaan enemmän Massan kuin Kimin mieltymysten mukaan niin hän ajoi uransa huippuaikaa silloin.

Nyt Massan itseluottamus näyttää olevan murskana ja pienikin epäonnistuminen pistää näköjään heti pakan täysin sekaisin. Monesti Massa aloittaa kisan ihan kohtuullisen hyvin mutta sitten kun tulee joku pieni virhe tai joku ajaa hänestä ohi niin sen jälkeen menee aivan sekaisin ja alkaa mokailemaan oikein urakalla. Jotenkin vaan tuntuu että Massalla ei ole enää mitään tulevaisuutta Ferrarilla, ja jos hän haluaa vielä pelastaa uransa niin hänen pitäisi päästä sellaiseen talliin jossa hän tuntisi olevansa haluttu ja tärkeä. Esim. joku Perez-Massa -vaihtokauppa Ferrarin ja Sauberin välillä ei välttämättä olisi huono kummankaan kuljettajan kannalta. Ja jos Sauber vaan osaa käsitellä Massaa oikein niin ei välttämättä olisi täysin epäonnistunut vaihtokauppa tallienkaan kohdalla. Ei Massan ajotaidot tosiaan mihinkään ole nimittäin kadonneet.

Mutta jos Perez Ferrarille tästä siirtyy niin onko hänen korvaajansa Sauberilla sitten esim. testikuski Esteban Gutierrez? Siellähän on tämä meksikolainen Carlos Slim aika paljon tukenut Perezin uraa ja rahoittaa siksi Sauberin tallia. Joten jos Perez häippäsee Ferrarille niin halutaanko tilalle nostaa toinen meksikolainen vai tulisiko tuo korvaaja sitten Ferrarin kuljettajien joukosta ikäänkuin vaihtokauppana.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Voi Perez minkä teet, jos menet kantamaan Ferrarille reilu-Fernandon laahuksia. Liian lupaavan oloinen rattimies miksikään toisen viulun soittelijaksi. Toisaalta, jos Ferrari olisi vaikka ainoa iso talli, joka tarjoaisi paikkaa niin kukapa siihen ei tarttuisi. Kimi mielestäni teki viisaasti aikanaan, kun ainakin huhupuheiden mukaan kieltäytyi Sauber kauden jälkeen Ferrari pestistä, koska ei halunnut lähteä Schumin kakkoskuskiksi ja McLarenilla oli tarjolla tasavertainen kohtelu kummallekkin kuskille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi mielestäni teki viisaasti aikanaan, kun ainakin huhupuheiden mukaan kieltäytyi Sauber kauden jälkeen Ferrari pestistä, koska ei halunnut lähteä Schumin kakkoskuskiksi ja McLarenilla oli tarjolla tasavertainen kohtelu kummallekkin kuskille.

Minulla on sellainen käsitys että Ferrari ei vielä tuolloin ollut kuvioissa mukana. Kimillähän oli monivuotinen sopimus Sauberille ja kun Häkkinen kertoi loppukesästä 2001 Ron Dennisille että aikoo pitää välivuoden niin Dennis otti välittömästi yhteyden Kimin manageriin, ja kantoi lopulta aika ison salkun rahaa Peter Sauberille tuon Sauber-sopimuksen irtisanomiseksi.
 

Sambody

Jäsen
Minulla on sellainen käsitys että Ferrari ei vielä tuolloin ollut kuvioissa mukana. Kimillähän oli monivuotinen sopimus Sauberille ja kun Häkkinen kertoi loppukesästä 2001 Ron Dennisille että aikoo pitää välivuoden niin Dennis otti välittömästi yhteyden Kimin manageriin, ja kantoi lopulta aika ison salkun rahaa Peter Sauberille tuon Sauber-sopimuksen irtisanomiseksi.

Ei minullakaan fakta tietoa ole tuosta Ferrari kuviosta tuolloin, mutta muistan että siitä joskus jotain huhuja liikkui ja Kimikin on lausahtanut aikoinaan f1fanatic sivuston mukaan näin mikä vain lisää vettä huhumyllyyn:
Raikkonen said: “I didn’t want to go to a team as a number two driver because their would be no point going. McLaren have always had the same status for their drivers, none of this business about number one drivers and number twos. If you have one option available, one to go into a team as a number two, and the other to go there on the same level, it’s an easy choice.”
Tämän toki aikoinaan Montezemolo kuittasi sanomalla ettei ikinä palkkaisi noin nuorta kuljettajaa.
 

trap

Jäsen
"Räikkönen, long linked to Sauber's engine supplier Ferrari", kyllä siitä ainakin kovasti aikanaan huhuttiin että Ferrari olisi ollut hyvin kiinnostunut, niin kuin Wikipediassakin mainitaan. Häkkinen taisi päättää lopettavansa (Dennis sitten suostutteli "välivuoteen") kyllä jo Monacossa. Ja tosiaan Ferrarin kanssa varmaan koskaan ei hirveän pitkälle neuvotteluissa menty, koska Räikköstä ei kiinnostanut kakkoskuskin paikka.
 

RDivis

Jäsen
Onko vika vain meikäläisessä vai olisiko tuon Lotuksen varikkotiimin syytä skarpata ja huolella? On jäänyt jotenkin sellainen kuva, että noissa renkaanvaihdoissa on Kimi menettänyt aikaa sekunteja jo ihan vain siksi, että näillä tampioilla kestää. Montaa pysähdystä ei Kimin osalta TV-kuviin asti olla näytetty, eli tämä on ihan mututuntumaa. Mercedekseltä, kun näytettiin jokin pysähdys (taisi olla Nico Melbournessa) homma hoitui pelottavan vauhdikkaasti.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Myös Pereziltä ihan huikea suoritus. Ja kuten Alonson kohdalla niin myös Perezin kohdalla tätä vielä korostaa tallikaverin heikot suoritukset samanlaisilla autoilla.

En nyt Kamuin suorituksia heikoiksi sanoisi. Tämä viikonloppu meni jostain syystä huonommin, mutta muutenhan Kobayashi on ollut Sergiota edellä lähes aina. Mikä lie tänä viikonloppuna mättänyt?

Sauber on ollut oma suosikki jo vuosia sympaattisena vanhan liiton pikkutallina ja sympaattisine kuskeineen. Toinen ohittaa aina kun vaan voi ja toinen säästää renkaita ilmiömäisesti.
Viihdyttävää etten sanoisi.
Tuntui kyllä hyvältä nähdä Perez palkintopallilla ja täytyy myöntää että silmäkulma kostui kotisohvalla.

Anyway. Valitettavasti tämä oli todennäköisesti vain yksittäistapaus, niin kurjaa kuin se onkin. Lohduttavaa on kuitenkin se että sekä Sergiolla että Kamuilla on hyvä tulevaisuus edessä, kunhan kumpikin saa allensa vaan hyvän auton. Hieno talli. Hienot kuljettajat. Ehkä joskus Sauber nousee kestomenestyjäksi. Ehkä.

Mika Salo on muuten hyvä piriste noihin Kolmoskanavan lähetyksiin.

Edit. Lisätään vielä että jo muutenkin heikkoa Hispaniaa lyödään kyllä kuin vierasta sikaa. De La Rosan rangaistus oli ehkä sääntöjen mukainen (ei ehkä kilpailun hengen mukainen), mutta Karthikeyanin rangaistusta en ymmärrä. Joku raja.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt Kamuin suorituksia heikoiksi sanoisi. Tämä viikonloppu meni jostain syystä huonommin, mutta muutenhan Kobayashi on ollut Sergiota edellä lähes aina. Mikä lie tänä viikonloppuna mättänyt?

No siis tästä kilpailustahan minä puhuinkin.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Onko vika vain meikäläisessä vai olisiko tuon Lotuksen varikkotiimin syytä skarpata ja huolella?

Vaikea tosiaan sanoa, kun Kimin pysähdyksiä ei ole TV-kuvassa näytetty, mutta tältä se minustakin tuntuu. Eipä ole tainnut kertaakaan, kahden kisan aikana, Räikkösen sijoitus parantua varikkopysähdyksen jälkeen, mutta useamman kerran sieltä on pari kaveria tullut ohi. En tiedä kuka oli vastuussa, mutta Malesiassa Kimin sija olisi saattanut olla vieläkin parempi jos pysähdykset olisi tehty kierrosta tai kahta aiemmin. Ferrari tuntuu olevan edelleen lähes ylivoimainen ykkönen varikkopysähdysten osalta, hyvin harvoin näkee virheitä heiltä. Taitaa olla samat jampat vauhdissa jo ties kuinka monta vuotta. Näkisiköhän näitä pysähdysaikoja muuten jostain, ettei tarvitsisi mutulla heittää?
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Tuollahan nuo on Formula1.comissa.
Formula 1â„¢ - The Official F1â„¢ Website

Räikkösellä kolme stoppia yhteensä 1:17.570. Alonsolla kului reilut 7 sekuntia vähemmän aikaa stoppeihin, eli onhan tuossa eroa.

Kiitokset linkistä! Ei tuo ero niin suuri ollutkaan kuin epäilin, mutta onhan näihin "huipputalleihin" (Ferrari, Mercedes, Red Bull) sitä eroa silti aivan liikaa. Mikäli joka kisassa varikolla otetaan tuo 7 sekuntia turpiin, niin vaikea se on voitosta taistella. Toivottavasti tuo menee alkukankeuden piikkiin ja pojat Lotuksella petraa kunnolla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuollahan nuo on Formula1.comissa.
Formula 1â„¢ - The Official F1â„¢ Website

Räikkösellä kolme stoppia yhteensä 1:17.570. Alonsolla kului reilut 7 sekuntia vähemmän aikaa stoppeihin, eli onhan tuossa eroa.

Noihin eilisiin aikoihin vaikuttaa vähän sekin että eilen oli ihan jumalattomasti ruuhkaa varikkosuoralla, esim. Hamiltonhan joutui ensimmäisellä varikkokäynnillään odottamaan aika pitkään kun varikkosuoralla oli niin paljon liikennettä. Ja esim. Red Bullillahan otettiin molemmat miehet samalta kierrokselta sisään ja jälkimmäinen (Webber) joutui siinä ehkä vähän odottamaan. Olisi hyvä kun jostain näkisi ihan nuo pysähdysajat niin sen perusteella pystyisi sanomaan paremmin minkä tiimin varikkomiehistö toimii parhaiten.
 

miklis

Jäsen
Olisi hyvä kun jostain näkisi ihan nuo pysähdysajat niin sen perusteella pystyisi sanomaan paremmin minkä tiimin varikkomiehistö toimii parhaiten.

Nuo ajat kyllä kiinnostaisi, mutta ei ole vielä vastaan tullut.

Eilistä kisaa en nähnyt, mutta Melbournessa ainakin oma havainto oli, että Lotuksella toimittiin selvästi hitaammin varikolla. Ja sielläkin ainakin Alonsolla meni kahteen stoppiin nelisen sekuntia vähemmän aikaa kuin Räikkösellä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yksi asia jonka vaikutus noihin olisi kiva tietää, on se lasketaanko noiden ruuhkahetkien odottelu, eli kuten eilenkin Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).

Tuo oli vähän ärsyttävä, kun mainitsi siitä pariin otteeseen. Alussa se ehkä näytti siltä, mutta viimeistään ne parit hidastukset onboard-kamerasta näytti, että näytön keskellä paloi "1" eli koko ajan oli ykkösvaihde päällä ja kytkin pohjassa. Salo alkoi puhumaan anti stall-systeemistä, joka heittää vapaalle jne. Jos anti stall lyö päälle niin silloin tietääkseni ratin näytössä lukemat vilkkuu ja vaihteen kohdalla näkyy nolla. Muutenkin onboardissa on hyvää infoa kun näkyy ratin tiedot. Vasemmalla on nopeus, keskellä vaihde ja oikealla sekalaista tietoa. Välillä tulee noidenkin päälle sitten sektoriaikoja ja säätöjä, joita kuski vaihtaa.

Mutta varmasti Salolle oli ihan hyvä reissu se Suzukan näytösajo kun pääsi hieman paremmin tutustumaan suht moderniin formulaan. Varmasti tuo jotain lisäarvoa Salon kommentteihin kun ei tarvitse enää Tyrrell-vuosia muistella. Muutenkin Salon ote on Malesian viikonlopun perusteella parempi kuin viime kaudella, jolloin hän taisi olla enemmän keikkamiehenä yksittäisissä kisoissa. Kuului todella selkeästi läpi, ettei formulat paljoa kiinnostaneet tai ei ainakaan ollut seurannut alkukautta kun Saari sai korjata koko ajan mm. muuttuineista säännöistä. Nyt on Salollakin paremmin taustat kunnossa ja paremmin mukana lajissa ja ehdoton vahvistus maikkarin tiimiin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kiitokset linkistä! Ei tuo ero niin suuri ollutkaan kuin epäilin, mutta onhan näihin "huipputalleihin" (Ferrari, Mercedes, Red Bull) sitä eroa silti aivan liikaa. Mikäli joka kisassa varikolla otetaan tuo 7 sekuntia turpiin, niin vaikea se on voitosta taistella. Toivottavasti tuo menee alkukankeuden piikkiin ja pojat Lotuksella petraa kunnolla.

No siinä yhdellä stopilla oli ihan joku ongelma sen takarenkaan kanssa ja siinä hukkui sekunteja. Eihän nuo onnistuneessa stopissa häviä kuin noin puoli sekuntia Ferrarille. Reeniä vaan lisää ja rutiini kuntoon.

Yksi asia jonka vaikutus noihin olisi kiva tietää, on se lasketaanko noiden ruuhkahetkien odottelu, eli kuten eilenkin Hamilton joutui odottelemaan renkaidenvaihdon jälkeen ruudussaan ettei kolaroinut juuri ruutuunsa menossa olevan Massan kanssa(vaikka Salo mustamaalasikin Hamiltonia virheestä).

Mielestäni ei lasketa niidä odotteluita siihen itse stopin aikaan. Se pysähtyy silloin kun auto tiputetaan alas. Mutta total pit time kertoo aina parhaiten noita kokototuuksia, koska sen kellon käynnistämisen ja pysäyttämisenkin välillä on yleensä suuria eroja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää muistaa sekin että tuo Lotus kuitenkin on melko pieni talli jonka resurssit eivät ole lähellekään samaa luokkaa kuin näillä ihan kärkitalleilla. Kun rahaa ja henkilöstöä on enemmän niin nuo varikkomiehistöt pystyvät varmaan vähän paremmin keskittymään harjoitteluun (näillä miehistöillähän on myös paljon muitakin tehtäviä). Ja sekin vaikuttaa paljon Lotuksen kohdalla että sen jälkeen kun tallin omistaja vaihtui pari vuotta sitten niin myös tallin henkilöstö on vaihtunut paljon. Sieltä on kuulemma lähtenyt paljon kokenutta väkeä muihin talleihin ja heitä on korvattu jopa ihan keltanokilla.

Mutta total pit time kertoo aina parhaiten noita kokototuuksia, koska sen kellon käynnistämisen ja pysäyttämisenkin välillä on yleensä suuria eroja.

Totta. Esim. sellainenkin vaikuttaa yllättävän paljon siihen renkaanvaihtoaikaan (ja vielä enemmän silloin kun myös tankattiin) jos kuljettaja ei pysty pysäyttämään autoaan täsmälleen oikealle kohdalle varikolla. Sen ei tarvitse mennä kuin ihan vähän ohi niin heti näkyy pysähdysajassa kun varikkomiehistö joutuu ehkä vähän siirtymään tai korjaamaan asentoaan. Schumacherin huippuvuosinahan sanottiin että yksi osasyy Schumin ja Ferrarin nopeisiin varikkokäynteihin oli se että Schumi pystyi aina pysäyttämään auton täsmälleen oikeaan kohtaan mikä helpotti varikkomiehistön työtä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös