Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 668
  • 1 750

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo-o, turhaan tuli väijyttyä tänään. Tai no olihan Nicon ansaittu debyyttivoitto hieno asia ja yllätyskin, mutta ei tuo mitään juhlia aiheuttanut, kun saksalaisena tulee Rosbergia pidettyä. Pääasiassa otti vain päähän Kimin reisille mennyt kisa.

Käsittämätöntä että Kimi oli neljäntenä ensimmäisen kierroksen jälkeen ja lopputulos oli kumminkin ylivoimaisesti kauden huonoin. Aiemmissa kisoissa lähtöasetelmat olleet perseestä Kiinaan verrattuna, mutta silti lopputulos ollut paljon parempi. Kimin ajamisessa ei kuitenkaan suuria eroja ole ollut havaittavissa eri kisojen välillä. Siis kysymys kuuluu mitä vittua Lotus? Taktiikka ei onnistunut alkuunkaan ja turpiin otettiin vielä varikollakin ne kriittiset sekunnit. Toki noilla stoppien aikana menetetyillä sekunneilla ei lopulta mitään väliä ollut, kun renkaat sulivat täysin alle jo sen seitsemisen kierrosta ennen maalia. Tallikaveri ajoi vieläpä kuudenneksi.

Rosbergin voiton kannalta Kimi teki hyvää työtä pidättelemällä Vettelin kanssa porukkaa takanaan. Ei vaan paljoa lohduta. Olihan se kieltämättä parhaillaan hulvattoman näköistä, kun autot sijoilla 2-11 olivat toinen toisissaan kiinni. Silti ohituksia nähtiin pirun vähän. Tuntui olevan myös todella suuria eroja suoranopeuksissa ja autojen säädöissä, esim. Ferrarit olivat rautaa suoraa baanaa painettaessa ja Lotukset sekä Red Bullit eivät juuri DRS:lläkään etua saaneet. Mutta mutkaisilla osuuksilla hankkivat kuitenkin tarvittavan etumatkan muihin nähden. Kisa oli siis sikälikin pettymys, että herkullisiin lähtökohtiin nähden tapahtumat jäivät vähän vaisuiksi, vaikka ajoittain mentiinkin jopa kolmen rinnatusten. Sauberit jäivät tällä kertaa yllättävän heikoille sijoille odotuksiin nähden, Williamseilta taas vahva panos kisassa. Tämä ''junailu'' todellakin pelasi vahvasti joidenkin pussiin ja joillekin koitui kohtaloksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Olipas hieno kisa. Aika pienet on erot ja pienet taktiikka tai oikeastaan varikkokämmit veivät Räikköseltä podiumin. Toinen stintti oli hieman liian lyhyt ja pienellä terävyydellä varikkotyöskentelyssä täälläkin ylistettäisiin hienoa kakkos-sijaa. Hyvä että yrittivät. Konservatiivisella taktiikalla olisi ehkä seitsemäs tai kahdeksas sija ollut otettavissa, mutta nyt mentiin riskillä ja tänään se ei onnistunut.

Hienoa että Rosberg sai avausvoittonsa, mutta kyllä Button on kokonaisuutena täysin ylivertainen tällähetkellä ja pidänkin häntä suurimpana mestaruus-suosikkina vaikkakin Hamilton sarjaa johtaa.

Mikäli Bahrainissa ajetaan ensi viikonvaihteessa, nostaisin Webberin suosikiksi Buttonin rinnalle. Itseluottamus on varmasti katossa Vettelin kyykyttämisen myötä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lotuksen suoranopeus näytti tosiaan olevan koko ajan niin huonoa että ei ollut mitään toivoakaan päästä kenestäkään ohi. Kimi pysyi mutkissa melko hyvin Massan kannassa kiinni mutta aina kun suora aukesi niin Ferrari katosi horisonttiin.

Minusta Lotuksen vauhdit oli aika samoja kuin muilla, ei Kimistäkään porukka ohi laukannut suoralla. Sitten kun renkaat meni niin ei siinä enää ole mitään tehtävissä, kun mutkasta ei pääse vauhdilla ulos. Red Bull ja yllättäen McLarenkin oli aika hitaita suoralla.

Sanoisin, että Kimin päätös pysyä loppuun asti samoilla nakeilla oli riskin arvoinen kokeilu. Jos siinä n. 14-16 kierrosta ennen maalia olisi tullut sisään, mikä olisi ollut loogisin paikka tulla sisään aiemman stopin mukaan, joka oli kisan puolivälissä, olisi Kimi tippunut sen ison ryppään taakse, jonka keulilla Kimi ajeli. Toki tuolloin olisi saanut lopussa pommittaa uusilla nakeilla ryhmää kiinni ja ehkäpä olisi pisteen tai pari saanut viimeisten kierrosten hässäkässä. Nyt oli kakkospaikka käsillä ja minusta sitä kannatti tavoitella riskillä vs. "varma" sijoitus 9-10 paikkeilla.

Kimillä ei ilmeisesti ollut enää edes ajamattomia renkaita, joten varikkostoppikaan tuskin olisi ollut mikää holy grail pisteiden kannalta. Se on totta, että varikolla muuten meni vähän nihkeästi kun aina tippui hieman stoppien aikana. Nyt on taas kokemusta enemmän ja tiedetään miten muissa kisoissa kannattaa toimia. Nyt oli niin tiukka pakka pistesijoilla, että pienikin moka pudotti paljon ja taasen pienellä onnella hyppäsi monta sijaa ylöspäin. Pienet on marginaalit.

Mutta olipahan Nicolta hieno ajo! Olen ennenkin sanonut, että kun saa ajaa keulilla puhtaassa ilmassa yksinään, tulos on aina hyvä ja helpon näköinen. Varmasti auttoi renkaidenkin kanssa kun on enemmän aerodynaamista pitoa, eikä tarvitse taistella pelkällä mekaanisella pidolla renkaita ruvelle toisten turbulenssissa. Buttonin ongelman jälkeen sai enää tarkkailla muita ja olisi ollut eroa varikkostoppia vartenkin.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Noissa tapauksessa vika on tosiaan aina sen joka antaa kuljettajalle lähtöluvan. Renkaanvaihtaja ei antanut tuossa mitään merkkiä että olisi valmis mutta silti Schumille näytettiin vihreää valoa

Niillä on siellä nykyään automaattinen systeemi, joka näyttää automaattisesti vihreää valoa heti, kun renkaanvaihto on valmis. Ongelma on vain siinä, että se rekisteröi renkaan vaihdetuksi jo siinä vaiheessa, kun pulttauskone (vai mikä se nyt onkaan) "aloittaa työnsä" ja sen jälkeen irroitetaan. Nyt kun siinä ensin käytetyssä koneessa oli ilmeisesti jotain vikaa ja se jouduttiin vaihtamaan, niin järjestelmä luuli, että rengas olisi jo vaihdettu. Eli periaatteessa ei ollut kenenkään yksittäisen ihmisen vika, ja Schuminkin suhtautuminen oli aika pitkälti sellainen, että näitä sattuu.

BBC:llä ne tuosta kertoivat. Tuo oli muuten heti aika hyvä käytännön esimerkki siitä, kuinka paljon asiantuntevampaa tuo formulatiimi on briteissä verrattuna Suomeen. Nyt oli eka kisa, joka meni niin, että katsoin kisan maikkarin kautta tv:stä ilman ääniä ja samalla koneelta tuli BBC:n selostus. Heti huomasi eron lähetyksen nautittavuudessa, kun ei tarvinnut kuunnella niitä maikkarin puupäitä.

Mä en tosiaan tiedä yhtään, mitä ne Saari ja kumppanit on siellä puhuneet ja ihan hyvä niin, mutta olisi periaatteessa ihan kiva tietää, mistä ne esim. tuossa tilanteessa puhuivat?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Kyllä on F1 muuttunut ihan eri lajiksi. Ennen tuli nukahdettua ekan mutkan jälkeen kun huomasi missä järjestyksessä tullaan maaliin. Keinotekoistahan nämä loppuun asti vaiherikkaat kisat toki on, mutta tapahtumia riittää, ja usein ajetaan ihan mies miestä vastaankin.

Kimin kannalta harmi, otat riskin teet virheen, maksat kalliisti. Ei siinä mitään.
Jonosta olisi tippunut stopin myötä kuitenkin melko varmasti pisteiltä.

Tässähän melkein odottaa jo seuraavia kisoja.

Niin ja ei tuossa mtv:llä mielestäni mitään tuosta msc:n renkaanvaihto episodista sen enempää valaistu, mutta onhan siellä Salon myötä nytten miljardi kertaa enemmän asiantuntemusta kuin Eki Mustakarin kommentoidessa.
Joskin melko kömpelöä touhu on edelleen välillä, varsinkin Pulkkisen ja kameramiehen kävellessä Salon perässä pitkin pitlanea etsiessa jotain haastateltavaa, lopulta Pulkkinen kysyy taas Hornerilta so, what kind of race are you expecting for?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan kisa! Tuli jälkilähetyksenä katsottua äskön ja täytyi pitää tulos pimennossa heräämisestä lähtien. Siinä kohtaa kun autoa alkoi tulemaan Räikkösen ohi molemmilta puolilta niin oli pakko sulkea telkkari, koska vitutti niin paljon.

Ensimmäisillä stopeilla kun Räikkönen ja Hamilton tulivat peräkkäin sisään tuossa järjestyksessä, niin olin aivan satavarma että Hamilton on se joka sieltä tulee ensimmäisenä ulos. Näinhän siinä kävi. Tuntuu että Lotuksella on kestänyt jokaisessa kisassa nuo varikkokäynnit sen puoli sekuntia pidempään kuin muilla kärkitalleilla. Muutenkin taktiikat tuntuvat kusevat aina jossain vaiheessa viikonloppua.

Kimin kannalta kisa alkoi menemään alamäkeen, kun juuttui Massan perään. Siinä paljon kierroksia ja erot edellä oleviin kasvoivat hurjiksi ja taasen takana olevat pääsivät konttiin kiinni. Massasta nopeasti ohi ja varikolle, niin sijat 3-5 olisivat olleet saatavissa, mutta tämähän on sitä jossittelua.
Eipä tuossa lopussa muuta olisi voinut tehdä. Pakko oli taistella kuluneilla renkailla ja toivoa niiden kestävän edes jotenkin. Pitkään näytti hyvältä mutta kuten Salo sanoi, kun yksi tulee ohi, niin tulee myös muutkin.

Vauhti on kuitenkin kohtuu hyvää, joten ei tässä sinänsä mitään hätää ole. Taktiikat kuntoon ja toivottavasti Lotuksen kehitystyö ei jää muiden jalkoihin. Tälle viikonlopulle piti tulla paljon uusia päivityksiä autoon, mutta niistä suurin piti ottaa pois koska eivät toimineet. Ei hyvältä näytä...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minusta Lotuksen vauhdit oli aika samoja kuin muilla, ei Kimistäkään porukka ohi laukannut suoralla. Sitten kun renkaat meni niin ei siinä enää ole mitään tehtävissä, kun mutkasta ei pääse vauhdilla ulos. Red Bull ja yllättäen McLarenkin oli aika hitaita suoralla.

McLareneista näki suht selvästi että ajavat isommalla siivellä, mutkissa meinasivat usein tulla edelläajavasta läpi kun olivat niin paljon nopeampia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo massan edessä oleminen taisi olla se ratkaiseva juttu. Jos olisi päässyt rauhassa ajamaan omia kierosaikoja niin ero muihin olisi kasvannut isommaksi ja olisi voinut myös alkaa säästelemään enemmän renkaita, nyt piti vetää täysillä jotta voisi päästä massasta ohi ja pitää muut takana.. Vaikka kimi ei tuota yhtä virhettä olisi tehnyt niin ei ne renkaat olisi oikein 8 kierosta silti enää kestänyt, se virhe olisi tullut parin kieroksen sisällä kuitenkin.. aivan lian loppu renkaat oli jo siinävaiheessa. Taktiikkaneroa selvästi talli kaipaa ja osaavaa varikkahenkilökuntaa..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikäli Mersu on nyt hämmästyttävästi saanut parissa viikossa korjattua tuon rengasongelmansa, se tuo lisää mielenkiintoa MM-kamppailuun. McLaren on ehkä kokonaisuutena vielä edellä kisavauhtiensa puolesta, tänään Nicoa voittoon auttoi Hamiltonin aika-ajorangaistus, Buttonin epäonnistunut varikkokäynti sekä McLarenin taktiikka. Sinällään tuo useamman pysähdyksen taktiikka oli kyllä tänään nopeampi vaihtoehto, mutta McLaren-miehet kärsivät siitä että ajoittivat varikkokäyntinsä niin että jäivät hitaampien 2 pysähdyksen kuskien taakse ja menettivät aikaa heitä ohitellessaan.

Lotuksen kädetys oli kyllä harmillista, kuten Salokin lähetyksessä totesi että Lotuksen vanha taktiikkavastaava hyppäsi Caterhamille, joten tuo ehkä selittää miksi siellä ovat palikat sekaisin. Varikkomiehille on varmaankin tarjolla lisää harjoituksia.

Mielenkiintoinen huomio on myös se että Webber on selvästi nopeampi että vahvempi Punahärkä-kuski. Saa nähdä annetaanko tilanteen jatkua tällaisena, vai ruventaanko autoa siellä Helmut Markon painostuksesta kehittämään siihen suuntaan että kultapoju pääsee taas niskan päälle.

Ferrarin tilanne ei sinällään ole muuttunut, Salo yritti taas kovasti nähdä Alonson loistavuutta, mutta nyt Alonso saa osittain kiittää Massan hidastelua siitä että pysyi tuon pääjoukon kannoilla. Saa nähdä saavatko tuohon romuun lisää vauhtia kopioimalla Sauberin ratkaisut siihen Barcelonaan mennessä, vai vaihtuuko Maranellossa punainen lippu valkoiseen?

Jälleen parjattu Bruno Senna ajoi hyvän kisan, harmi vain että tuolla Maldonadolla on se isompi sponsorirahatukku takana, itse haluaisin nähdä ensi vuonna Williamsilla vaikka Senna-Bottas duon kuskeina. Todennäköisesti saamma kuitenkin Maldonado-Bottas kaksikon tai sitten Senna jatkaa vielä venezuelalaisen kanssa jos jatkaa tällaisia otteita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jälleen parjattu Bruno Senna ajoi hyvän kisan, harmi vain että tuolla Maldonadolla on se isompi sponsorirahatukku takana, itse haluaisin nähdä ensi vuonna Williamsilla vaikka Senna-Bottas duon kuskeina.

Minä en ole oikein koskaan pitänyt Sennaa oikeana kuskina mutta täytyy myöntää että on ollut erittäin positiivinen yllätys kahdessa viime kisassa sen katastrofaalisen Australian kisan jälkeen. Maldonado näyttäisi olevan kaksikosta vähän nopeampi mutta on niin epätasainen ja ailahteleva että jos Senna jatkaa tällaisella vauhdilla ja on löytänyt tasaisuutta otteisiinsa niin saattaa hyvinkin lyödä tallikaverinsa tällä kaudella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sennasta puhuttaessa on kuitenkin muistettava että hän oli pariinkin otteeseen ehdolla jo Brawn/Hondallekin Barrichellon paikalle(jo siis silloin kun Honda rahoitti hommaa) ja oli Ross Brawninkin mieleen, joten ei nyt kuitenkaan ole täysin kysymys setänsä nimellä ja isänsä rahoilla ajelevasta kaverista.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Laitetaas vähän plussia ja miinuksia kuskeista.

PLUSSAT:
+Lewis Hamilton
Todella taisaista ja hyvää ajoa. Tekee paljon hyviä ohituksia ja on löytänyt hyvin vauhtia myös aika-ajoissa. Viimekauden toilailut ja kolarit ovat jäänet ja nyt on näyttänyt, että on oikeasti loistava kuski. Taistelee ehdottomasti maailmanmestaruudesta.

+Jenson Button
Pakkohan Buttonkin on nostaa plussalle, vaikka Malesiassa teki pahan kämmin ajamalla Karthikeyanin perään. Olisi eilen taistellut voitosta, mutta varikkotiimi möhli sen mahdollisuuden.

+Fernando Alonso
Ferrari ei ole todellakaan tällähetkellä iskussa, mutta Alonso tekee kaikkensa, mitä tuolla vehkeellä voi tehdä. Kävi, ehkä hieman onneakin Malesian voitossa, mutta jokatapauksessa vie Massaa kuin litran mittaa ja on kova kaveri. Ei kahta sanaa.

+Kimi Räikkönen
On, ehkä jopa sarjan paras kuski. On äärettömän nopea, vaikka kaksi kautta oli pois ykkösistä. Eilen ei ikäväkyllä taktiikka toiminut ja tippui pisteiltä. Tekee kuitenkin hienoa työtä ja paras on vasta tulossa.

+Romain Grosjean
Nostan myös Grosjenin plussalle. Okei, keskeyttihän kaksi ekaa kisaa ja varsinkin Malesiassa surkeaan omaan virheeseen, mutta eilen hieno kisa. Siihen lisätään hyvät suoritukset aika-ajoissa, niin menee ninpin napin plussalle.

+Sergio Perez
Huikea suoritus Malesiassa ja muutenkin hyvää tekemistä. Eilen hieman pettymys, mutta myös hän kärsi heikosta taktiikasta.

+Kamui Kobayashi
Ihan kelpo tekemistä. Parempaakin voisi odottaa, mutta ehkä sitä on vielä luvassa.

+Mark Webber
Vei eilenkin Vetteliä kepeästi ja ajaa viimekauteen nähden todella hyvin.

+Bruno Senna
Tasaista ajoa ja jos kykenee ajamaan kokokauden tasaisesti, niin voi hän löytyä aika ylhäältäkin pisteistä. Hienoa tekemistä Australian jälkeen.

+Pastor Maldonado
Eka kisa oli hyvä, vaikka kämmäsikin vikalla kierroksella. Haastoi kuitenkin tosissaan Alonsoa, eikä varmistellut. Propsit siitä. Toinen kisa päättyi auton hajoamiseen ja eilen hyvä kisa.

+Nico Rosberg
Umpisurkea aloitus ja eilen voitto. Kai GP voittaja on laitettava plussan puolelle. Eilen maaginen veto aika-ajoissa.

MIINUKSET:
-Sebastian Vettel
Kaksinkertainen maailmanmestari ei ole pärjännyt edes tallikaverilleen. Okei Australia oli vielä hyvä, mutta sitten kaksi huonoa kisaa odotuksiin nähden. Kiinassa kaiken lisäksi putosi viimeisestä aika-ajo osiosta.

-Michael Schumacher
Ei lähde oikein enään. Väläyttelee välillä, mutta kisat menneet huonosti. Eilen toki kisa päättyi varikkomiehen virheeseen.

-Felipe Massa
Umpisurkeaa toimintaa. Mitä kaverille on käynyt. Ei Ferrari ole häävi tällähetkellä, mutta silti nuo sijat ovat surkeita. Vaihtunee vielä tälläkaudella.

-Nico Hulkenberg
Force India floppasi. Odotin enemmän tallilta ja odotukset oli myös Hulkenbergiä kohtaan kovemmat. Yksi kelpo kisa, mutta muuten surkeaa.

-Paul Di Resta
Koskee sama kuin tallikaveria.

-Heikki Kovalainen
Ei ole toki Heikin syy, jos auto on surkea. Kärsinyt ongelmista joka kisassa, mutta ei kai voi kuin antaa miinusta. Hieman mietityttää onko Heikillä ottajia paremmissta talleissa ensikaudella.

-Vitali Petrov
Ei kai voi oikein muuta sanoa kuin Heikistä.

-Timo Glock, Charles Pic
Periaatteessa ihan hyvää tekemistä ja Marussia voi jopa haastaa Caterhamia. Kuitenkin ei voi oikein arvioida hvyin näitä häntäpään kuskeja.

-Pedro De La Rosa, Narain Karthikeyan
Umpisurkeaa toimimista. Surkea on tallikin, mutta ei kummankaan näistä kuskeista pitäisi ajaa ykkösissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt kun oli jossain lehdessä juttua, että Räikköstä kehuttiin lahjakkaimmaksi kuskiksi, niin mitä se kilpa-ajossa oikein tarkoittaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten se siis ilmenee muuten kuin nopeina kierroksina? Tyhmä kysymys, mutta toivottavasti joku osaisi antaa fiksun vastauksen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun oli jossain lehdessä juttua, että Räikköstä kehuttiin lahjakkaimmaksi kuskiksi, niin mitä se kilpa-ajossa oikein tarkoittaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten se siis ilmenee muuten kuin nopeina kierroksina? Tyhmä kysymys, mutta toivottavasti joku osaisi antaa fiksun vastauksen.

Lahjakkuutta on monenlaista. Mutta esim. Räikkösen kohdalla tämä lahjakkuus näkyy mm. siinä että hän pystyy hyppäämään melkeinpä autoon kuin autoon ja löytämään heti tietyn perusnopeuden mitä joku toinen voi joutua hakemaan esim. useamman testiajon ja satojen kierrosten kautta. Räikkönenhän on itse asiassa osoittanut että pystyy ajamaan alan erikoismiesten tahtiin melkeinpä millä vaan moottorikäyttöisellä kapistuksella, esim. ralliautolla jos pääsi ajamaan läpeensä tutulla tiellä niin oli heti ihan huippumiesten tasolla vauhdissa (Räikkösen ongelmat rallissahan liittyivätkin lähinnä juuri tuohon nuotista ajamiseen). Nykyisin kun testaamista on rajoitettu rajusti niin tällaisesta lahjakkuudesta on hyötyä, että pystyy olemaan suht' nopea myös sellaisella autolla mikä ei ole ihan tarkasti omien mieltymysten mukainen. Vastakkaisena esimerkkinä on Felipe Massa joka on kyllä nopea silloin kun auto on juuri hänelle mieleinen, mutta on ihan totaalisen hukassa jos ei saa säätöjä täysin kohdalleen.

Ja esim. Jenson Buttonin kohdalla voidaan puhua ihan lahjakkuudesta kun hän pystyy "kuuntelemaan" autoa ehkä paremmin kuin kukaan tämänhektisistä kuljettajista ja osaa säätää nopeuttaan siten että pystyy säästämään auton tekniikkaa ja renkaita. Varsinkin näillä nykyisillä nopeammin kuluvilla renkailla tällaisesta lahjasta on iso hyöty. Button osaa ajaa sellaisella "pyöreällä ja pehmeällä" tyylillä joka säästää autoa ja renkaita, mutta on silti nopea.
 

Sambody

Jäsen
Ennen Kiinaa julkaistussa The Flying Lap jaksossa puitiin hyvin läheltä F-ykkösiä seuraavan "driver coachin" Rob Wilsonin toimesta kärkikuskien ajotyyliä ynnä muuta varsin perinpohjaisesti. Hän puhui, että on kilpa-ajajia(racing driver) ja sitten niitä jotka ajavat kilpaa(people that drives racing cars). Otti vertaukseksi, että maailmasta löytyy paljon ihmisiä, jotka osaa piirtää tai soittaa pianoa, mutta hyvin harva Michelangelo tai Mozart. Hänen mukaansa kuskista näkee kahden ensimmäisen kierroksen aikana onko hänellä sellaista yli muiden olevaa tunnetta rataan vai pitääkö askel kerrallaan opettaa hänet tuntemaan. Kilpa-ajajilta siis löytyy luonnostaan se tunne rataan ja sen jälkeen tulee kaikki muu kilpa-ajamiseen liittyvät asiat(tekninen tietotaita, auton kehitys, insinöörien kanssa yhteistyö, taktiset asiat yms.) mukaan, joka ratkaisee jälkikädessä paljon kuinka menestyvä ja hyvä kilpa-ajaja on.

Kimi Räikkösestä hän puhui seuraavasti:
"He can complete a single lap I think faster than anybody. He is not a car control person. He has car control but he is very much a straight line driver when he is at his peak. You look at that car and if the back ends drifts or hanging out it's a mistake that's been fixed. He very very much likes to hit the car straight line and his feel and manipulation of doing that is superb and he's also terrific at knowing when the weight has fallen onto the driving wheel and what rating to increase the throttle so that it's harmonious. It's a real gift... He has this terrific relationship with the surface and within that he manipulates direction changes best as he can. Probably the fastest driver over single lap.

I feel little bit sorry for him because of criticism he got on his final season with Ferrari because he drove beautifully. You know, look at that Belgium GP. They're talking how he pushed the kers button and pulled away from Fisichella. And Fisichella is saying all I need was the kers button and I could have won that race but - well- he got one in the next races or so cause he was the Ferrari teammate and that didn't quite work. Kimi won that race because on the re-starts and you know on the cold tires through Eau Rouge on lap one. He sustained it with the kers perhabs but that's where he won the race. And he was the only driver who could do that. And but of course in these modern days with slightly sanitised racing you don't get many corners like Eau Rouge and even that is proper corner only when you're with slightly colder tires. There used to be whole laps of that kind of corners where true artist could perform but you know now we saw it like three seconds and unless you were looking for it you might say he just waited to push the kers button but it wasn't that."

Kysmykseen näkeekö Rob Wilson, että Kimi olisi tietynlaisilla radoilla nopeampi kuin toisilla, kuten esimerkeiksi otetuissa nopealla Span radalla tai hitaassa Monacossa.

"No because at Spa he will be fast around the fast corners. Not big requirement these days but it does pop up in Spa. Especially in early stages when the cars are not fully settled and tires are not fully up to temperatures. Later on race you'll notice that other people goes as fast because they get used to it. So there he would get his advantage. And when he gets to Monaco which is almost the opposite he will still have an advantage there because so much of that is traction. And the point us making before about his relationship with his right foot when the weight is coming down in his driving wheel and then the throttle going full throttle as the grip becomes full grip in those short little spurts that are allover that track. He's equally gifted in that area as well. So I think he is as good at both but different aspects of his driving come to play."

Jos ei lontoo taitu niin voi kysyä referaattia suomenkielellä, mutta nyt en jaksanut suoraan sitä tehdä, koska se voi olla pian turhaa eikä suotta tule lapsuksia sekaa suomennettaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tuohon lahjakkuuteen kuuluu myös kilpailutilanteen lukeminen. Pitää siis osata päättää, milloin hyökätä, milloin puolustautua agressiivisesti, tai milloin rauhoittaa oma tilanne. Esimerkiksi McLaren-kuljettajien välillä tässä on suuri ero: siinä missä Hamilton on hyvin agressiivinen kuski ja monta kertaa on tämän takia pilannut omansa ja ainakin yhden kilpakumppaninsa kisan, on Button puolestaan äärimmäisen analyyttinen ja jopa saattaa antaa suosiolla toiselle tietä, mikäli arvioi hyötyvänsä siitä myöhemmin kilpailussa. En osaa kunnolla arvioida, missä kohdin tuota akselia Räikkönen on. Ainakaan hän ei ole aiheuttanut huomattavaa määrää kolareita ajamisellaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tuli seurattua noita Bahrainin toisia harjoituksia. Ja lähinnä sitä mitenkä nuo pitkätvedot sujuivat, sillä tallit käyttivät suurimman osan ajasta kuitenkin niihin.
Noissa pitkissä vedoissa Lotus oli yksi parhaista talleista, ellei jopa paras. Mersu oli myös hyvä, mutta jos en väärin huomioinut, niin parin ensimmäisen kierroksen jälkeen ajat tippuivat jonkun verran. Tuota ennen toki taisivat ajaa porukan nopeinta tahtia. Mclaren ja Ferrari(lue Alonso) olivat myös hyviä noissa pitkissävedoissa.
Kisaa ajatellen voimasuhteissa ei siis liene luvassa muutoksia. Mitä nyt Lotus näytti noissa kisavedoissa aikojan perusteella erittäin hyvältä.
Tietenkin bensakuormissa voi olla suuriakin eroja joita katsoja ei voi tietää. Mutta tällä hetkellä olen erittäin luottavainen sen suhteen että Räikkönen olisi kisassa erittäin kilpailukykyinen.

P.S. Nicon paalupaikan ja kisanvoiton puolesta on myös suhteellisen turvallista lyödä vetoa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Sellainen aika-ajo. Voisi jollain tapaa sanoa, että paluu päiväjärjestykseen, kun Red Bullit ovat sijoilla 1 & 3. Liekö Red Bull saanut nuo parin ensimmäisen kisan yskähtelyt hoidettua. Huomenna on kyllä hieno kisa tulossa, kun voitosta taistelevat ainakin Red Bullit, McLarenit ja Nico.

Kimin kannalta hieman harmillista tuo, että ei päässyt viimeiseen osioon. Olisi sieltä voinut ihan hyvin napata jonkun top 6 sijoituksen. Noh, ainakin on nyt enemmän tuoreita renkaita kisaa varten. Kunhan nyt vaan eivät sitten Lotuksella taas mokaile taktiikan kanssa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän se oli kieltämättä jälleen aika erikoinen taktinen veto Lotukselta. Renkaita jäi nyt säästöön, mutta lähtöruutu on nyt vasta 11:s, kun se olisi realistisesti voinut olla ainakin 6:s. Lähdössä kolaririski kasvaa huomattavasti, kun joutuu lähtemään keskijoukosta.

Ja samoin taas on riski, että jää hitaampieen taakse ja menettää paljon aikaa. Bahrainissa ohittaminen ei nimittäin ole välttämättä kovin helppoa. Rengasetukin saattaa sulaa siinä, että edeltä lähtevät Alonso ja DiResta eivät ajanneet kolmososiossa ollenkaan, joten saavat ilmeisesti lähteä Kimin tavoin haluamallaan renkaalla.

Kärki lähtee pehmeillä, joten Kimin todennäköisesti yrittää vetää kovilla mahdollisimman pitkän ekan stintin. Sen jälkeen pitäisi olla tietoa, miten hyvin muilla pehmeät kestävät kisassa. Eli jatketaanko kenties kovilla ja vedetään vain lopussa lyhyt stintti pehmeillä?

Saapa nähdä, miten tuossa lopulta käy, mutta kärkiviisikkoon nousu on kyllä näistä lähtökohdista kovan työn takana ja vaati tällä kertaa nappionnistumista taktiikkapuolella. Kärkikamppailusta on odotettavissa joka tapauksessa mielenkiintoinen. Red Bull ja Vettel löysivät vihdoin vauhdin aika-ajossa, mutta ainakin Button tulee olemaan todella vahva kisassa.

Pakko kyllä nostaa vielä Heikille hattua tuosta huikeasta aika-ajokierroksesta. Sentään hiukan näkyy valoa tunnelin päässä. Toivottavasti pystyy kisassa taistelemaan tasaväkisesti keskikastin kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisi jollain tapaa sanoa, että paluu päiväjärjestykseen, kun Red Bullit ovat sijoilla 1 & 3. Liekö Red Bull saanut nuo parin ensimmäisen kisan yskähtelyt hoidettua.

En jaksa ainakaan vielä uskoa tuohon. Tämä kauden alku on muistuttanut vähän toissa kautta, jolloin oli monta tallia kärjessä ja se vaihteli ihan kisan ja ratatyypin mukaan mikä talli oli milloinkin nopein. Ei Red Bull ole kuitenkaan tässä välissä hirveitä muutoksia ehtinyt autoonsa tehdä, kuten ei kukaan muukaan, joten eiköhän tämä ole vielä ihan "normaalia vaihtelua". Ilmeisesti tämä Bahrainin rata vaan nyt sopii erityisen hyvin tuolle Red Bullin autolle, joka on alkukauden kisoissa ollut kyllä suht' nopea mutta ei ihan ole yltänyt voitto-/paaluvauhtiin.

Mielenkiintoinen on kyllä ollut tämä alkukausi kun tuo kärkiporukka on niin hyvin nipussa ja koskaan ei tiedä kisaviikonlopun alussa mitkä tallit tulevat olemaan kärjessä. Ja huomisestakaan ei osaa oikein sanoa vielä mitään, voi olla että jonkun muun tallin kisavauhti on paljon parempaa kuin Red Bulleilla.

Jännää on myös että äiden uusien Pirellin renkaiden ja nykyisen rengassäännön myötä tämä armoton taktikointi on tullut myös aika-ajoihin. Kaikki pyrkivät säästämään renkaita niin paljon kuin mahdollista ja sen eteen otetaan isojakin riskejä välillä. Tänään noista riskeistä joutui maksamaan aika kalliisti M. Schumacher ja ei tuo Kiminkään 11. sija kovin hyvä ole koska auton vauhdin puolesta olisi ollut mahdollisuudet tuonne sijoille 5-6. Mutta Lotuksella ilmeisesti laskeskeltiin että Bahrainissa toimii sama taktiikka kuin Kiinassa, missä Kimi myöskin kävi ajamassa vain yhden nopean vedon per osio.

Vaan eihän tuo 11. sija nyt mikään katastrofi ole, kyllä tuolta sijalta pystyy nousemaan ihan hyvälle pistesijalle vielä. Kaiken järjen mukaan Lotuksen pitäisi olla ainakin nopeampi kuin Ferrarin, Toro Rosson ja Force Indian autot, ja koskaan ei tiedä mitä tuolla kärjessä tapahtuu joten tuolta sijalta on mahdollisuuksia vaikka palkintopallille jos taktiikan ja varikkokäyntien kanssa ei taas möhlitä.

Heikki Kovalainen oli tämän rengastaktikoinnin suuri hyötyjä, ja pystyi kerrankin nousemaan tuolta vakiopaikaltaan peräti ruutuun 16. Mersu ja Schumi ei varmaan osanneet odottaa että kukaan häntäpään kuskeista olisi pystynyt parantamaan aikaansa niin paljon mutta Kovalainen veti pehmeillä renkailla todellisen nappikierroksen juuri oikeaan saumaan, ja nousi jatkoon. Toisessa osiossa Caterhamilla tehtiin viisas päätös ja säästeltiin renkaita, kun Heikin vauhti ei olisi joka tapauksessa riittänyt tuota 16. sijaa ylemmäs. Vaan huomisessa kisassa Heikki tuskin pystyy tuota sijaansa säilyttämään koska muut Marussiaa ja HRT:ta lukuunottamatta ovat vaan niin paljon nopeampia, mutta Heikki on ottanut tällä kaudella erittäin hyviä startteja joten voi tuossa vähän aikaa nopeampiaan kiusata hyvällä startilla. Toivottavasti edes auto kestäisi nyt maaliin asti, Caterhamilla kun on ollut tuon luotettavuudenkin kanssa vähän ongelmaa alkukaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räikkönen kertoo että päättivät ihan tarkoituksella säästellä renkaita ja ottaa riskin aika-ajojen suhteen, koska huomenna on ennusteiden mukaan todella kuumaa ja renkaiden kestävyyden kanssa tulee olemaan kaikilla suuria ongelmia. Päättivät siis tarkoituksellisesti "uhrata" aika-ajon ollakseen kisassa mahdollisimman kilpailukykyisiä.

Toivottavasti taktiikka toimii eikä tämä kostaudu esim. siten että Kimi joutuu heti alussa johonkin kolariin tai jää hitaampien taakse jumiin.

Ja myös tuo Schumin karsiutuminen johtui viasta DRS-takasiivessä eikä niinkään taktisesta möhläyksestä. Schumin avattava takasiipi ei vaan toiminut ja talli katsoi että turha lähteä pilaamaan uusia renkaita yrittämällä aikaparannusta ilman DRS:ää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tarkoituksena oli säästää renkaita mahdollisimman paljon, niin miksei tuota yhtä kierrosta olisi voinut ajaa myöhemmin tuossa toisessa aika-ajossa. Tuo Bahrainin rata on kyllä vaativa ja onnistuneen kierroksen saaminen on vaikeaa, niin ehkä ei haluttu niin suurta riskiä ottaa.
Helposti voisi olla vaikkapa tuossa Grosjeanin ruudussa paremmalla taktikoinnilla ja lähes samanlaiset renkaat kisaan jäljellä kuin nyt. Onkohan Kimillä nyt liikaa sarjoja jäljellä, kun kisassa pitää vielä koviakin käyttää. Grosjeanilla on muuten aika paska tilanne kisaan, kun käsitykseni mukaan on käyttänyt jo jokaista sarjaansa.
Riskinä Kimillä on nyt se jos juuttuu kaikenmaailman Toro Rossojen taakse kisassa, niin se etu joka olisi saatu, jää nopeasti saamatta. Ero voi helposti olla kärkeen sen 20 sekuntia jo kymmenen kierroksen jälkeen. Alonson vauhti tuskin kisassa riittää ja melkein pitäisi lähdössä päästä jo ohi.
Mielenkiintoinen kisa kuitenkin taas tulossa.
 

Sambody

Jäsen
Ja myös tuo Schumin karsiutuminen johtui viasta DRS-takasiivessä eikä niinkään taktisesta möhläyksestä. Schumin avattava takasiipi ei vaan toiminut ja talli katsoi että turha lähteä pilaamaan uusia renkaita yrittämällä aikaparannusta ilman DRS:ää.

Räikeä virhearviointi se silti oli. Schumin ei olisi tarvinnut parantaa aikaansa kuin 14 tuhannesosaa ja olisi peitonnut Kovalaisen. Tiukkaa olisi varmaan tehnyt ilman DRS:ää päästä enää kympin joukkoon toisessa osiossa, mutta varmasti useita sijoja parempi lähtöpaikka olisi ollut mahdollinen sillä sen verran hyvin Mersusta kyytiä irtoaa tällä haavaa.

Noinkohan toimii Räikkösen ja Lotuksen taktikointi sillä nyt on hirvee työmaa tulla takaa vaikka renkaita olisikin keskimääräistä enemmän säästelty. Se rengas etukin voidaan heittää kankkulan kaivoon, jos jää jumiin hitaamman taakse ja joutuu paahtamaan "likaisessa ilmassa". Samaten vähän huollettaa tuo äärimmäisen paskanen rata heti ajolinjan ulkopuolelta. Tuskin sielä kuitenkaan ohitustilanteissa edellä menevä tilaa antaa, joten aika usein täytyy lähteä kurkkimaan ajolinjan ulkopuolelta ja se ei noissa oloissa voi hyvää tehdä renkaille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös