Vielä tuosta "Perez Ferrarille"-läpästä pitää jatkaa että miksi Perez siirtyisi HITAAMPAAN autoon?
Sauber operoi niin pienellä budjetilla Ferrariin verrattuna että hyvin todennäköisesti kauden lopussa tilanne ei ole enää tämä. Sauberilta on ennenkin nähty kauden alkupuolella loistavaa vauhtia mutta sitten se vaan tuppaa hiipumaan aika paljon kauden mittaan. Ferrarin tämänhetkinen auto on paska mutta sieltä on jo uutta tulossa heti kun siirrytään takaisin Eurooppaan.
Hattua pitää kyllä nostaa Alonsolle, vaikka en miehestä pidä pätkääkään. Mutta kun katsoo miten vaikean näköinen tuo Ferrari on ajaa ja kuinka paljon heillä on ollut harjoituksissa ja aika-ajoissa ongelmia niin on Alonso kyllä ajanut molemmissa kisoissa aika lailla maksimisuoritukset mihin tuolla autolla kykenee. Tällä kertaa käytti myös olosuhteet täydellisesti hyväkseen eikä murtunut Perezin painostuksen alla. Erinomainen suoritus kaiken kaikkiaan.
Myös Pereziltä ihan huikea suoritus. Ja kuten Alonson kohdalla niin myös Perezin kohdalla tätä vielä korostaa tallikaverin heikot suoritukset samanlaisilla autoilla. Harmi vaan tuo pieni virhe juuri kun oli päässyt ohitusetäisyydelle Alonsosta, mutta onneksi tuo virhe ei maksanut koko kisaa tai palkintopallisijoitusta vaan pääsi vielä jatkamaan kakkospaikalla. Peter Sauberille oli varmaan aika onnen päivä tämä, talli on operoinut erittäin pienellä budjetilla ja siellä on silti tehty erinomaisen hyvää työtä. Toivottavasti tämä vahvistaa tallin taloutta jotta tuo vauhti ei hiipuisi kauden mittaan kuten yleensä.
Kimi ajoi tasaisen varman kilpailun, mutta ehkä ei ihan täysin onnistunut rengastaktiikassa. Ainakin tuossa alussa odotteli liian pitkään ennen kuin vaihtoi renkaat ja tippui muutaman pykälän. Lotuksella näyttää olevan vähän vaikeuksia saada renkaita oikeisiin lämpöihin stinttien alussa, mutta tämän vastapainona on sitten se että kumit näyttää kestävän pidempään kuin monilla muilla. Nämä olosuhteet ei välttämättä olleet ihan parhaat tuollaiselle autolle, mutta normaaliolosuhteissa Kimi saattaa yltää hätyyttelemään kärkeäkin ainakin joissakin kisoissa. Grosjeanilta taas oli sitten aika heikko esitys tämäkin kisa. Ensin ajoi Schumin takarenkaaseen ja sitten vielä ihan omia aikojaan ulos, eikä ole kummassakaan kauden kilpailussa vielä montaa kierrosta päässyt ajamaan. Ei ole nopeudesta yhdellä kierroksella hyötyä jos ei koskaan pääse maaliin.
McLarenin vauhti kisassa oli pettymys, ei vaan nyt jostain syystä näyttänyt toimivan auto näissä olosuhteissa vaikka molemmille kuljettajille tällaisen kelin pitäisi sopia erinomaisesti. Buttonkin valitteli koko ajan pidon puutetta ja Hamiltonin vauhti ei riittänyt yhtään Alonsolle ja Perezille. Button vielä sitten rikkoi etusiipensä Kartingkeijon kanssa törmäilyssä ja jäi kokonaan ilman pisteitä.
Tuo Kartingkeijo onkin sitten taas ihan oma tarinansa. Törmäykset sekä Buttonin että Vettelin kanssa, jotka toki eivät olleet varsinaisesti Keijon vika, mutta kuten sanoin tuossa liveketjussa niin jotain outoa tuon miehen ajossa pitää olla kun jatkuvasti näitä vaaratilanteita tulee nimenomaan silloin kun Keijoa ohitetaan kierroksella. Ajaako mies niin epävarman näköisesti tai epäloogisesti että ohittava kuljettaja ei osaa oikein ennakoida tilanteita vai mikä tuossa on? Nyt meni joka tapauksessa kahden mestariehdokkaan kisa pilalle ja se on paska juttu kun periaatteessa tuo Keijo ajaa tuolla ihan omaa kisaansa ja olisi enemmän kuin hyvä juttu jos ei siinä samalla sotkisi muiden kilpailuja.
Seuraavaksi mennään sitten Kiinaan, missä on minun mielestäni yksi parhaista radoista mitä Tilke on suunnitellut, ja siellä pitäisi kyllä taas tulla varmaan hyvät kinkerit. Kaiken kaikkiaan tämä kauden alku on ollut erittäin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Toivottavasti jatkuu samanlaisena myös sitten kun mennään näille tylsemmille radoille.
Minne on jäänyt Kovalaisen viime kauden huipputekeminen ja meininki?
En tiedä. Alku oli kyllä erittäin hyvä kun nousi startissa varmaan kymmenen pykälää, mutta sitten rengastaktiikka epäonnistui ja putosi tuossa rengasruletissa ihan viimeisten joukkoon. Ja kun kisa starttasi uudestaan niin aika outoon kohtaan tekivät taas renkaidenvaihdon, ja Heikki tippui taas ihan hännille ja mm. Petrovin taakse. Jäi tuossa niin paljon ettei ollut enää mitään mahdollisuutta nousta sieltä. En tiedä mokasiko tuossa kuljettaja vai talli vai molemmat, mutta näytti siltä että huonoon taktiikkaan meni tämä kisa.