Formula 1 – kausi 2012

  • 323 244
  • 1 753

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo alkaa vähän siltä haiskahtamaan että Massan päivät Ferrarilla alkaa olla luetut jos ei nyt parissa seuraavassa kisassa tule kunnon tulosta tai edes lupausta paremmasta. Ainakaan Australian kaltaiseen perseilyyn tuskin on enää varaa seuraavissa kisoissa tai Massa löytää itsensä Sauberilta tai kokonaan ilman työpaikkaa.

Tuollaista huhuahan on ollut ilmassa että Massan mahdollinen korvaaja olisi Sergio Perez joka kuuluu Ferrarin kuljettajaohjelmaan ja on sopimussuhteessa Ferrarin kanssa. Tuntuisi ihan luonnolliselta että jos Ferrari ottaisi Perezin omaan talliinsa niin Massa siirtyisi toiseen suuntaan Sauberin autoon, ja kylkiäisenä ehkä vielä vähän kompensointirahaa Peter Sauberin taskuun.

Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä minkälaiseen vauhtiin Perez pystyisi Ferrarilla. Aika-ajot näyttää olevan sekä Ferrarin että Perezin akilleen kantapää mutta Ferrarin kisavauhti oli (Alonson ajamana) erinomaista verrattuna aika-ajoon, ja Perez taas pystyy jatkuvasti nostamaan sijoitustaan kisassa useita pykäliä. Siinä olisi siis ainakin hyvin "auton näköinen kuljettaja".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä minkälaiseen vauhtiin Perez pystyisi Ferrarilla. Aika-ajot näyttää olevan sekä Ferrarin että Perezin akilleen kantapää mutta Ferrarin kisavauhti oli (Alonson ajamana) erinomaista verrattuna aika-ajoon, ja Perez taas pystyy jatkuvasti nostamaan sijoitustaan kisassa useita pykäliä. Siinä olisi siis ainakin hyvin "auton näköinen kuljettaja".

Eipä se Massakaan kovin hyvin aika-ajoja ole ajanut ja kisassa sitten flopanut myös samalla, mutta Perezin vauhti nopeamassa autossa kyllä olisi jännä nähdä. Toisaalta ei tuo Ferrarinkaan vauhti ole vakuuttanut joten onko se vauhti hirveästi nopeampaa kuin nykyisillä tallille, toki kauden mittaa ferrari varmasti parantaa. Kuka siihen tuleekaan tilalle niin helppo hyppäys ei ole, alonso selkeä ykköskuski ja kun katsoo noita badoerin ja fisichellan suorituksia kun kylmiltään vaihtaa autoa kun testaaminen kieletty niin eihän se helpoa varmaan ole, olkoonkin että tämänkauden autoilla ja säänöillä päässyt ajamaan.

Muuten tuossa kun katsoo massan tilastoja kahdelta edelliskaudelta niin silmiin pistää että miten tallikaverilla voi palkintosijojakin viimekaudella olla 10 ja massalla ei yhtään.. ei noin selkeästi edes barrichello tainut Schumacherille hävitä vaikka vaikea verrata kuskeja jos ei voittoautoa ole alla, mutta selkeästi joka kisassa ja Aika-ajossa kuokaan massalta, siinä ei edes kunnon yritystä ollut. Ihmettelen jos 2-3 kisaa enempää enää ajaa. Saa nähdä onko Massa vai esimerkiksi Senna eka kuski joka saa potkut, toki joku häntäpään talli voi palkata rahamiehen ajamaan.
 

Sambody

Jäsen
Täytyy taas vähän hehkuttaa Kimiä. Inside Grand Prix-ohjelmassa oltiin kysytty Räikköseltä hänelle tyypillisistä(3. eniten historiassa?) kilpailun nopeimmista kierroksista ja vastaus oli kuta kuinkin "Olen mielummin nopein kilpailussa kuin aika-ajossa, koska kilpailussa ne pisteet jaetaan. Joskus sitä ajaa nopeimman kierroksen ihan vain huvikseen toisinaan taas kalusto ei anna siihen mahdollisuutta."
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Täytyy taas vähän hehkuttaa Kimiä. Inside Grand Prix-ohjelmassa oltiin kysytty Räikköseltä hänelle tyypillisistä(3. eniten historiassa?) kilpailun nopeimmista kierroksista ja vastaus oli kuta kuinkin "Olen mielummin nopein kilpailussa kuin aika-ajossa, koska kilpailussa ne pisteet jaetaan. Joskus sitä ajaa nopeimman kierroksen ihan vain huvikseen toisinaan taas kalusto ei anna siihen mahdollisuutta."

Kieltämättä jäätävä kommentti, huvikseenhan noita tulee ajeltua, ettei kisa mene ihan tylsäksi. Innolla odotan kyllä Kimin suoritusta lauantaina aika-ajoissa, josko pääsisi hätyttelemään viiden kärkeä ja sitä kautta jopa podiumia kisassa, sen verran optimistin täytyy tuohon Lotuksen autoonkin uskoa. Toinen täysi kysymysmerkki on Williamsin iskukyky, sillä väläytyksiä siitä jo nähtiin. Onko peräti Lotustakin nopeampi?
 

Calgaryman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Panthers
Innolla odotan kyllä Kimin suoritusta lauantaina aika-ajoissa, josko pääsisi hätyttelemään viiden kärkeä ja sitä kautta jopa podiumia kisassa, sen verran optimistin täytyy tuohon Lotuksen autoonkin uskoa.
Ennusteet ovat lupailleet sade- ja ukkoskuuroja koko kisaviikonlopun ajaksi, mikä saattaa sotkea voimasuhteita huomattavastikin. Sääli sinänsä jos märkä asfaltti vesittää Lotuksen suurimman valtin eli vähäisen renkaankulutuksen.

Toinen täysi kysymysmerkki on Williamsin iskukyky, sillä väläytyksiä siitä jo nähtiin. Onko peräti Lotustakin nopeampi?
Jos Melbournen perusteella pitäisi arvioida, niin ei. Aika-ajovertailussa Grosjean voitti Maldonadon 0.6 sekunnilla, toisen Williams kuskin jäädessä selkeästi Q3 ulkopuolelle (samoin kävi toki myös Kimille, mutta hänellä homma ei ollut vauhdista kiinni). Lisäksi Lotus on suhteellisesti vahvempi kisa- kuin aika-ajopituuksilla.
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä Vale!

Loistavasti aamu käyntiin suomalaisittain. Räikkösellä ei viime viikonlopun kaltaisia ongelmia ja Bottas laittaa tallikaverille ensimmäisissä harjoituksissa päihin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Noista sääennusteista sen verran, että Malesiassahan kuitenkin sataa suurimpana osana päivistä. Eri asia on, osuuko se sitten kilpailun ajalle. Käsittääkseni todennäköisempää on sateen tulo vasta kisan jälkeen.

Kolmen vuoden takainen kisa muisetaan hyvin, kisa aloitettiin vasta kello 17 paikallista aikaa ja pieleenhän se meni siinä mielessä, että vain reilu puolet ehdittiin ajaa ja puolikkaat pisteet jaettiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erinomainen aloitus Bottakselta että heti pystyi ajamaan nopeamman ajan kuin Maldonado. Tosin noistahan ei koskaan tiedä millä säädöillä, renkailla ja bensamäärillä kukin ajaa mutta silti hyvä osoitus että vauhtia löytyy.

EDIT: Toisella harjoitusosiolla Bruno Senna on näköjään ollut n. 1,3 sekuntia Maldonadoa hitaampi. Tuo tietysti selittyy jonkin verran sillä että Senna oli ensimmäistä kertaa radalla tänään kun taas Maldonadolla oli takanaan jo ensimmäinen osio, mutta mielenkiintoista on kyllä nähdä tulevaisuudessa jos/kun Bottas pääsee ajamaan Maldonadon autolla yhtä aikaa Sennan kanssa että mikä on tuon kaksikon ero vauhdissa. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä että Maldonado on selkeästi Sennaa nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noista sääennusteista sen verran, että Malesiassahan kuitenkin sataa suurimpana osana päivistä. Eri asia on, osuuko se sitten kilpailun ajalle. Käsittääkseni todennäköisempää on sateen tulo vasta kisan jälkeen.

Kolmen vuoden takainen kisa muisetaan hyvin, kisa aloitettiin vasta kello 17 paikallista aikaa ja pieleenhän se meni siinä mielessä, että vain reilu puolet ehdittiin ajaa ja puolikkaat pisteet jaettiin.

Joo. Toivottavasti ei nähdä 2009 uusintaa. Paitsi että Kimi sais ainakin jätskiä. Pelottavan ennakoivasti oli jo tänään KERS-ongelmia.. Nojoo..

Mutta tosiaan aika-ajo että kisa alkavat kello 16 paikallista aikaa, ja sadekuuroja lupaillaan päivittäin tuohon 16-17, ja käytännössä joka päivä sataa. Siis ehdottomasti todennäköisempää että ainakin jommassa kummassa tulee vettä, kuin ettei kummassakaan. Nää sadekisat tietty vois tulla vähän myöhemmin, kun muutamassa ekassa kisassa on varmasti jännitystä ja tapahtumia sekä yllätyksiä ilman sadettakin. Kimin kannalta ei olisi hyvä tilanne iskeä ensimmäistä kertaa sadekumeja alle yhtäkkiä kesken kisan. Tosin uskon että tämä asiaa on liioiteltu ja Kimi ajaa sateella kuten muutkin. (Nätisti kumosin oman ajatukseni heti seuraavassa lauseessa.)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nää sadekisat tietty vois tulla vähän myöhemmin, kun muutamassa ekassa kisassa on varmasti jännitystä ja tapahtumia sekä yllätyksiä ilman sadettakin.

Ainakin Espanjaan toivoisi että molempia kisoja varten palkattaisiin jo nyt muutama poppamies hyppimään sadetanssia että saataisiin edes kerran mielenkiintoinen kisa noille kuolettavan tylsille radoille. Eikä olisi pahitteeksi jos sinne Yas Marinaankin saataisiin vaikka rakenneltua joku sadetusjärjestelmä kun oikeata sadetta lienee turha sinne toivoa.

Mutta ihan samaa mieltä että näissä ihan ensimmäisissä kisoissa ei välttämättä tarvitsisi sataa kun nämä on muutenkin jo arvaamattomampia ja tapahtumarikkaampia kuin loppukauden kisat. Ja muutenkin näin alkukaudella toivoisi että saataisiin ajaa ns. "normaaliolosuhteissa" että hahmottaisi vähän noita tallien välisiä voimasuhteita. Mutta kyllähän tuo sade aina sen verran tapahtumia tuo kilpailuihin että ei käy valittaminen jos vaikka nyt Malesiassakin sataa. Kunhan ei vaan taas sellaista monsuunia tule että kisa joudutaan keskeyttämään tai lykkäämään eteenpäin.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tän parempaa kuskiesittelyä ei ole eikä tule. :)

http://www.youtube.com/watch?v=89xBu_u7SVU

Aivan loistava, kiitokset. Milloin maikkari kykenee vastaavaan? :)

Joo-o, mitä tähän Kimin alkuun oikein taas sanoisi, kovin epäonnista on ainakin aika-ajoissa. Toki teki Australiassa ihan oman virheenkin, ei käy kieltäminen. Mutta näitä hajoavia auton osia ja ihmeellistä epäonnea tuli jo edellisellä formulastintillä nähtyä ihan tarpeeksi Kimin osalta, ei tämän kierteen tarvitsisi taas alkaa...

Itse Australian GP oli kuitenkin upeaa seurattavaa, kun muisti ja konkreettisesti tunsi taas miten verenpaine on huomattavasti korkeammalla kisan aikana. Tulos oli myös loulta oikein hieno ja Kimi paikkasi qualifyingin stiplunsa ja enemmänkin suorituksellaan, en kyllä epäillytkään että vauhti ja taidot olisivat kadonneet. Mutta Kimin se vaati ja edelleenkin vaatii, suuren tunnetilan saavuttamiseksi.

Kunnioitus Icemania kohtaan on siis hyvin korkealla ja ei sitä paluu-uutisen varmistuessa tainnut edes täysin tajutakaan kuinka hienoa asia Kimin F1-paluu oikein onkaan. Persoonallisuus, nopeus ja mieletön lahjakkuus. Simppeli, mutta harvinainen yhdistelmä.

Malesiassa olisi toiveissa Q3:n meno, minkä pitäisikin ihan ''kohtuu'' helposti kai onnistua. Kisassa sitten olisi viriteltävä taas hurjaa nousua, jos Kimi vaikka pystyisi tuota seitsemättä sijaa parantamaan niin varsin hyvältä kuulostaisi. Kun tuli tuo turhanpäiväinen penalttikin. Kisan luulisi olevan mielenkiintoinen, Sepang kelpo moottorirata ja kausi vielä alussa + sadekin mahdollista, kattaus kohdillaan minun mielestäni. Voimasuhteistakin saa lisävalaistusta, paitsi tietysti jos se sade sitten osuu kohdalle, mikä ei välttämättä toki haittaisi Kimiä varsinkaan tämän rangaistuksen jälkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotuksella meinaa vähän vastustella Malesiassa. Sen lisäksi että Räikkösellä on ollut KERS-ongelmia ja vaihdelaatikko-ongelmia jotka johtivat lähtöruuturangaistukseen, niin viime yönä oli Lotuksen varikkotiloissa syttynyt tulipalo ja jonkin verran tavaraa oli kärähtänyt (mm. Räikkösen varakypärä). Toivottavasti tämä tietää sitä parempaa kisaa mitä enemmän on vaikeuksia ennen sitä...
 
Aamun harjoitusten perustaa näyttää siltä, että Mercedes GP on nousemassa kolmen suuren kärkitallin joukkoon. McLaren oli Malesiassa vakuuttava ja tänään Red Bullit olivat sijoilla 2 ja 3. Myös Lotus haastaa kovasti, Kimi tänään aamulla lupaavasti viides. Ferrari sen sijaan on romahtanut alempaan keskikastiin ja edelleen täytyy ihmetellä, miksi Massa saa jatkaa Ferrarilla? Jo viime kaudella nähtiin, ettei ole mitään jakoja Alonson vauhtiin ja tällä hetkellä Massa kamppailee samoista sijoista Caterhamin kanssa, Alonso sentään on siellä kymppijoukon tuntumassa.

Jokatapauksessa mielenkiintoinen aika-ajo luvassa, veikkaan kärkikolmikoksi Hamilton-Vettel-Rosberg.
 

Sambody

Jäsen
Aamun harjoitusten perustaa näyttää siltä, että Mercedes GP on nousemassa kolmen suuren kärkitallin joukkoon.

Kovahan se yhdellä kierroksella on, mutta miten käy kilpailussa? Rata on kova renkaille ja Mersun autoa pidetään kaikkein ankarimpana noista kärkiautoista renkaille. Sepangissa vielä, jos paarumi ei pidä enää stinttien lopussa niin pääsuoralla tullaan kyllä sitten heittämällä drs:n siivittämänä ohi.
 

RDivis

Jäsen
Toivottavasti tämä tietää sitä parempaa kisaa mitä enemmän on vaikeuksia ennen sitä...
Pakkohan sen on helpottaa, onhan? Kerätty tätä schaibaa jo aikalailla. Noh, Kimi tehnee jokatapauksessa kaikkensa. Katsotaan mihin se riittää. Q3:een on pakko päästä ja tietysti mahdollisimman korkealle, jotta Kimi saa edes kohtalaiset lähtökohdat rangaistuksesta huolimatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovahan se yhdellä kierroksella on, mutta miten käy kilpailussa? Rata on kova renkaille ja Mersun autoa pidetään kaikkein ankarimpana noista kärkiautoista renkaille. Sepangissa vielä, jos paarumi ei pidä enää stinttien lopussa niin pääsuoralla tullaan kyllä sitten heittämällä drs:n siivittämänä ohi.

Joo, Australian kisa näytti että Mersu ei ole ilmeisesti vieläkään päässyt tuosta rengasongelmastaan eroon ja auto kuluttaa edelleen kumeja nopeampaan tahtiin kuin kilpailijat. Yhdellä kierroksella vauhti on kyllä parantuntut selkeästi viime kaudesta.

Tuo Malesian rata on tosiaan aika kova renkaille koska lämpötila on korkea ja radan pinta sellainen että se syö rengasta, joten voi olla että Mersu on kisassa aika isoissa vaikeuksissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aamun harjoitusten perustaa näyttää siltä, että Mercedes GP on nousemassa kolmen suuren kärkitallin joukkoon.
Johtuu varmaan pitkälti siitä, että Mersu kulkee kovaa suorilla. Sepangissa on paljon paikkoja, jossa mennään vaan kaasu auki, joten tämä rata suosii Nicoa ja Schumia.

Kuten tuossa jo toiset mainitsivatkin, on renkaiden kestävyys sitten aivan oma lukunsa. Pelkkä nopeus ei takaa mitään, jos auto syö renkaita liikaa.

No, jännä aika-ajo lähtee käyntiin n. 20 minuutin kuluttua. Toivotaan Kimille nyt ihan superajoa, koska penaltya on siis tulossa viiden lähtöruudun verran.

Kovalaisen tilanne on varmaan sama, mitä nähtiin jo Australiassa. Perältä lähdetään ja Heikkiä vaan naurattaa koko touhu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaisen tilanne on varmaan sama, mitä nähtiin jo Australiassa.

Oikeastaan vielä huonompi, koska myös Heikkiä odottaa tuo viiden lähtöruudun rangaistus. Hyvin todennäköisesti Heikki lähtee ihan vihonviimeisestä ruudusta siis.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massakin sitten paransi hieman, vaikka sijoitus ei parantunutkaan kovin paljon. "Vain" 3,5 kymppää Lonsosta kun se viime kisassa oli sekuntti ja kun vielä muistaa Alonson virheen niin ero olisi todennäköisesti ollut paljon suurempi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hyvin todennäköisesti Heikki lähtee ihan vihonviimeisestä ruudusta siis.

Sieltähän se lähtee ja on tuolle mosselle aivan oikea lähtöpaikka, kuskista puhumattakaan. Samanlaisia vitsejä molemmat. Kimin hyvä aika-ajo miellyttää, Lotus vaikuttaa näin alkukaudesta hyvältä paketilta. Harmi, että Kimiä rasittaa myös tuo lähtöpaikka penaltti.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mikäs Kovalaisessa nyt noin ahdistaa?

Varmaan tommonen vässykkämäinen Niceman imago. Ja sitten kun meillä on aito jäämies Kimi, jota ei kiinnosta paskaakaa mitä muut kelaavat ja on vielä paljon parempi kuski. Nopeasti sanottuna Kimi on oma juro itsensä ja Kovalainen ylläpitää tylsää Niceman imagoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös