Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 764
  • 1 750

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos jotain lohtua hakee Kimin epäonnistuneesta aika-ajosta, niin nyt on ainakin ajamattomia renkaita kisaa varten. Toivottavasti malttaa ekan kierroksen, on just sillä kohdalla gridiä, mikä helposti kolaroi lähdössä.

Ferrarin autossa on ongelmia, oli todella epätasapainoisen näköinen ja kumpikaan kuljettaja ei voinut ajaa sulavasti, koko ajan oli ohjelmaa ratin kanssa ja perä luisteli todella helposti.

Mersun nousu kärkeen ja yleinen kärjen tasaisuus plussaa. Grossjeanin vauhti yllätys. Toisaalta voimasuhteet voi olla ihan toiset kun ajetaan vaikka Sepangissa. Melbourne on aina ollut vähän erikoinen. Silti mielenkiintoinen alkukausi tulossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisit tutustunut paremmin Grosjeanin historiaan, et olisi luullut. Kyseessä on erittäin nopea kuljettaja.

Aika ajot Grosjean kuitenkin tullee ainakin tällä kaudella viemään, jos autoa ei jotenkin radikaalisti muuteta.
Tiesin/tiedän kyllä Grosjeanin olevan nopea kuljettaja, mutta ehkä yliarvioin Räikkösen nopeuden omissa haavemaailmoissani.

Tosiaan saattaa olla vähän samanlainen meininki kuin Ferrari-kausilla, eli Massa on aika-ajossa se hallitsija ja Kimi taas on enemmän kisakuljettaja. Jotkut ovat enemmänkin pelkkiä aika-ajajia ja kisoissa sitten putoavat ja toiset taas kisakuljettajia, kuten Kimi. Jotenkin jäi kuva että 2007 kaudella Kimi oli usein ruudukossa juuri neljäs Massan, Hamiltonin ja Alonson takana. Kisoissa sitten usein onnistui nousemaan.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä he Kimin ihan ajoissa laittoivat radalle mutta tuossa tuli sellainen kommunikaatiokatkos että kun Kimi alkoi himmailemaan tuon ulosajon jälkeen että saisi itselleen tilaa tehdä puhtaan kierroksen niin kukaan ei ollut ilmeisesti tajunnut ilmoittaa että aika on loppumassa ja on pakko ajaa täysillä kierros loppuun että ehtii aloittaa uuden ennen ruutulippua. Kuljettajahan ei itse sitä pysty nopean kierroksen aikana katsomaan että paljonko aikaa on jäljellä.

Niinhän Kimi väitti, mutta todellisuudessa Kimi ei olisi ehtinyt enää mitenkään ajaa toista nopeaa kierrosta. Tämä tuli vielä videolta tarkistettua eli Kimi lähti nopealla kierrokselle niin myöhään, että olisi pitänyt ajaa tuo viimeinen kierros aikaan 1.26,4, jotta olisi ehtinyt ruutulipun alta ajoissa. Tuo lopun hidastelu ei siis ollut ratkaisevaa, vaan nopealle kierrokselle olisi pitänyt lähteä juurikin se 10 sekuntia aikaisemmin.

Kimiltä siis selvä moka, mutta kyllä tallikin saa ottaa omaan piikkiinsä, että jättivät homman yhden kierroksen varaan.

Pipariksi mennyttä aika-ajoa enemmän huolettaa Kimin ohjausongelmat, jotka ovat siis jatkuneet Jerezin ensimmäisistä testeistä lähtien. Eikä hommaa ole vieläkään saatu toimimaan Kimin haluamalla tavalla, joten ilmeisen hankalaa tuntuu olevan. Perjantain harjoituksissa tuota yritettiin ratkaista, mutta ilmeisesti mentiin täysin väärään suuntaa, kun Kimi palasi vanhaan ohjaukseen yhden installaatio-kierroksen jälkeen.

Toivottavasti tuo pulma saadaan ratkaistua viimeistään Malesian harjoituksissa, koska vaikeaa on, jos auto ei sovi kunnolla käteen. Grosjan osoitti Lotuksen olevan nopea, joten sikäli menestysmismahdollisuuksia on, kunhan Kimi saa oman auton mieleiseksi.

Aika-ajon perusteella tallien väliset voimasuhteet hahmottuivat, mutta huomisessa kisassa renkaiden kuluminen tulee olemaan ratkaisevassa roolissa. Veikkaan, että Mäcit lähtevät alusta lähtien omille teilleen, mutta viimeisestä palkintopallisijasta varmaan käydään hyvää taistelua. Nähtäväksi jää pystyykö Grosjan pitämään Red Bullit ja Mersut takanaan?

Suomalaisittain mielenkiinto kohdistuu lähtöruudukon häntäpäähän, jossa Kimi ja Heikki lähtevät vierekkäisistä ruuduista. Heikki voi kiusata lähdössä, mutta Caterham on nopealla kierroksella yhä yli sekunnin keskipakkaa perässä, joten pistehaavet ovat yhä utopiaa. Kimi voi tuolta ihan hyvin pisteille noustakin. Mielenkiintoista olisi nähdä myös Kimin kaksintaistelua Massaa ja Alonsoa vastaan.

EDIT: Hieno homma, että Australiassa nuo turva-alueet on hiekkaa, jolloin ajovirheistä joutuu oikeasti maksamaan hintaa, kuten esimerkiksi Alonsoa sai kokea.
 
Viimeksi muokattu:

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Mäkki oli todella hyvä ja ovat huomenna vahvoilla. Mersu yllätti kyllä sillä, että oli noinkin hyvässä vauhdissa. Lotus tosiaan näytti, että vauhtia riittää ja varmasti Kimikin sieltä kauden edetessä on mukana tuolla kärki kymmenikössä.

Red Bull oli hieman yllättävänkin vaisu. En odottanutkaan mitään ylivoimaa, mutta kuudes ja seitsemäs ruutu yllätti. Force India tosiaan oli hieman pettymys ihan kohtuullisesta suorituksesta huolimatta. Toro Rosso ja Williams näytti ihan hyviltä ja Sauber samassa läjässä. Kovia väämtöjä luvassa siis siinä.

Caterham ei todellakaan ole saanut kiinni keskipakkaa. Ei näytä hyvältä. Marussiaa itse odotin tuonne jumboksi, mutta näköjään HRT on edelleen se kaikkein surkein. Narain näytti kyllä, että ei ansatsisi kisaakaan tälläkaudella. Aika ajoissakin niin hasardi, että hirvittää. De La Rosakaan ei vauhtia löytänyt ja luulisi, että HRT pystyisi edes hänen kohdallaan olemaan Marussian kanssa samassa vauhdissa, mutta ei näköjään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Toivottavasti tuo pulma saadaan ratkaistua viimeistään Malesian harjoituksissa, koska vaikeaa on, jos auto ei sovi kunnolla käteen. Grosjan osoitti Lotuksen olevan nopea, joten sikäli menestysmismahdollisuuksia on, kunhan Kimi saa oman auton mieleiseksi.

Näinpä. Jos auto ei ole edes lähellä kuskille sopivia säätöjä, niin ajaminen ei tule selkäytimestä ja suoritus kärsii. Tuo pitää saada kuntoon ennenkuin voidaan nähdä, miten lähellä tai kaukana muista entisistä mestareista Kimi on. Lotuksen nopeus on ilmiselvästi kohdallaan, mutta se ei ole Formuloissa riittänyt enää aikoihin.
 

trap

Jäsen
Niinhän Kimi väitti, mutta todellisuudessa Kimi ei olisi ehtinyt enää mitenkään ajaa toista nopeaa kierrosta. Tämä tuli vielä videolta tarkistettua eli Kimi lähti nopealla kierrokselle niin myöhään, että olisi pitänyt ajaa tuo viimeinen kierros aikaan 1.26,4, jotta olisi ehtinyt ruutulipun alta ajoissa. Tuo lopun hidastelu ei siis ollut ratkaisevaa, vaan nopealle kierrokselle olisi pitänyt lähteä juurikin se 10 sekuntia aikaisemmin.

Tosin Kimin vauhti olisi oletettavasti tuosta pienestä leveäksi ajosta huolimatta riittänyt jatkoon ilman lopun himmailua. Himmaili, koska luuli että pystyy ajamaan vielä yhden nopean ja edessä oli joitain autoja.

e. Katoin virheen uusiks, tuskin olis riittänyt jatkoon jos olis ajanut täysiä. Mutta luuli joka tapauksessa koko ajan itse, että ois mahkut kahteen yritykseen.
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tosin Kimin vauhti olisi oletettavasti tuosta pienestä leveäksi ajosta huolimatta riittänyt jatkoon ilman lopun himmailua. Himmaili, koska luuli että pystyy ajamaan vielä yhden nopean ja edessä oli joitain autoja.

Kimihän oli kahden sektorin jälkeen hyvässä vauhdissa (0,544 perässä Kobayashin kärkiajasta 1.26,182), joten olisi ilman tuota ajovirhettä ajannut todennäköisesti alle 1.27:n. Massa selvisi siis ensimmäisestä osioista viimeisenä jatkoon ajalla 1.27,633.

Tuo ajovirhe ei kuitenkaan ollut mikään pieni, vaan Kimi kävi kunnolla nurmikon puolella ja joutui selvästi nostamaan jalkaa kaasulta nopeasti ajettavassa paikassa, jossa aikaa tuhraantuu äkkiä todella paljon. Eli kyllä tuossa virheessä vain yksinkertaisesti paloi verran aikaa, että Kimi itsekin tiesi mahdollisuuksien aikaparannuksen menneen. Vai minkä ihmeen takia Kimi olisi muuten kesken nopean kierroksen alkanut himmailemaan, jos kerran mahiksia olisi vielä ollut? Incar-kamerasta katsottuna edessä ei ollut minkäänlaista ruuhkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Calgaryman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Panthers
Mukavasti pakka on tiivistynyt. Noin mutulla tasaisin kaudenavaus vuosikausiin. Ja kimsterin paaluu siihen päälle. On tämä... huikeeta!

Heikin ja Caterhamin kannalta ikävä homma sikäli, että viime kauden keskikastin peräpää on noussut Q3 tasolle kuten Maldonado tänään osoitti. Siinä ei paljon auta vaikka ero kärkeen onkin jonkin verran kaventunut ja ero tallikaveriin kasvanut. Tosin aikaeroa Q2:een selittää osaksi se, että Caterhamilla on viime vuotiseen tapaan vaikeuksia saada kummeja optimilämpöihin lyhyillä stinteillä. Kisassa ero keskikastiin kaventunee päälle puolella sekunnilla siirryttäessä kisapituuksiin, joten ei heitetä vielä kirvestä kaivoon Caterhamin osalta. Caterhamin budjetilla voidaan sitä paitsi olettaa kohtuullista kehitysvauhtia kauden mittaan verrattuna keskipakan talleihin, onhan se selkeästi esim. Sauberin, Williamsin ja TR:n vastaavia muhkeampi.

Räikkösen vauhdista en ole huolissani. Vaikka ohjaustehostimen kanssa on ilmeisesti jotain problematiikkaa (=Kimi haluaa tarkemman ohjauksen), on hän ajanut melko tarkalleen samaa vauhtia Grosjeanin kanssa, paikoitellen nopeamminkin - paitsi tietenkin eilen aika-ajoissa (jossa sielläkin kuitenkin aloittivat kymmenyksen sisään ekat kierrokset, Kimin eduksi). Jos Räksä ekasta mutkasta selviää ilman siipirikkoa ja löytää sen jumalmoodinsa, niin DRS:n avustuksella voi nousta vaikka kuuden sakkiin, ken tietää. Jatkossa aika-ajo-osio ja ohjaus kuntoon, niin kyllä se voittokin voi sieltä irrota - spassa viimeistään.

Pakko muuten todeta että Kerpenin rehtorikin sieltä nostaa päätään. Kaikkea hyvää sille legendalle itse kisaan, kuten myös Kimille, Heikille ja Markille. Good luck boys!
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä kilpailu Kimiltä. Kaikkien tallin tötöilyjen jälkeen seitsemänteen sijaan voi olla tyytyväinen. Koko matkan ajan oli hitaampi edessä ja vaikea sanoa olisiko kuitenkaan pysynyt esim. Red Bullien kyydissä. Räkä olisi tullut kyllä ennen Kobayashia maaliin jos talli ei olisi muninut ensimmäistä varikkopysähdystä.

Kobayashi on muuten todella kova rattimies, ja varmuuttakin tullut. Myös Toro Rosso-tulokkailla tuntuu kulkevan upeasti auto ja poikkeavalla taktiikalla pisteitä kotiin.

Heikin kannattaisi varmaan alkaa katsastamaan tallipaikkaa ensi kaudeksi jostain muualta. Caterham ei kulje niin ei kulje.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipas vahva esitys Jenson Buttonilta! Heti startista Hamiltonin ohi kärkeen ja karkuun. Sen enempää tallikaverilla kuin Red Bull -kuskeillakaan ei ollut missään vaiheessa mitään jakoa vaan Button pystyi kontrolloimaan tilannetta täydellisesti.

Ferrarin kisavauhti oli yllätys, ja Alonso ajoi myös todella hyvän kisan. Viides sija oli varmaan aika maksimisuoritus mihin tuolla autolla pystyy. Massalta sen sijaan taas ihan umpisurkea esitys. Oli hidas, kulutti renkaansa hetkessä loppuun ja sitten vielä kolaroi itsensä ulos.

Myös Kimin kisavauhti oli jo ihan mallikasta, vaikka parempaankin olisi ehkä ollut vielä mahdollisuuksia. Mutta jos lähtee ruudusta 17 ja päätyy sijalle 7 niin kyllä tuota voi jo hyvänä kisana pitää. Ja Kimiltä nähtiin ihan kunnon kilpa-ajoa ja ohituksiakin useampaakin kuljettajaa vastaan. Grosjeanilta sen sijaan ei ollut tänään niin vahva esitys kuin eilen, kun jo startti epäonnistui ja sitten vielä kolaroi Maldonadon kanssa ja joutui keskeyttämään.

Mersujen kisavauhti oli todellinen pettymys aika-ajojen jälkeen. Schumilta petti jarrut ja Nico taisi kärsiä ihan samoista ongelmista kuin viimekin kaudella, eli renkaat loppuu ihan liian aikaisin. Sitten vielä tuli pieni kolari lopussa Perezin kanssa ja jäi kokonaan pisteiden ulkopuolelle. Oli varmaan aikamoinen pettymys Mersulle tämä kisa.

Williamsin vauhti oli erittäin positiivinen yllätys myös kilpailussa. Maldonado oli ajamassa erinomaista kisaa mutta sitten tötöili itsensä ulos viimeisellä kierroksella. Sennan kohdalla homma suli kahteen kolarointiin, joten hän ajeli koko ajan häntäpäässä ja lopulta keskeytti. Juuri niin heikko esitys Sennalta kuin mitä odotinkin.

Heikko oli myös Caterhamin esitys. Vauhti ei edelleenkään riitä muita kuin Marussian ja HRT:n autoja vastaan, ja sitten vielä molemmat autot keskeyttivät tekniseen vikaan.

Ihan hyvää taistelua tässä kisassa nähtiin. Radalla tapahtui melkein koko ajan ja autot ajoivat suht' tiiviissä nipussa suurimman osan kisasta. Ja varsinkin tuo lopun taistelu viimeisistä pistesijoista oli hienon näköistä kun monta autoa oli ihan nipussa ja sijoitukset vaihtui koko ajan. Toivottavasti samanlainen meno jatkuu sittenkin kun mennään katuradalta noille perinteisemmille moottoriradoille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kobayashi on muuten todella kova rattimies, ja varmuuttakin tullut.

Näin on! Mutta hattua pitää nostaa myös tallikaveri-Perezille joka on ihan eri tyylinen kuljettaja kuin Kobayashi mutta päätyy hyvin usein ihan samoille sijoituksille. Perezillä on ihmeellinen kyky säästellä renkaitaan, on tuossa jopa parempi kuin Button, ja pystyy sen takia ajamaan ihan erilaisilla taktiikoilla kuin muut. Ja muutenkin Pereziltä hyvää ajoa tänään kun pystyi aika hyvin puolustautumaan noita kärkiautoja vastaan ennen ensimmäistä renkaidenvaihtoaan.

Ja myös Toro Rosson nuorilta kuljettajilta oli tosiaan hyvä esitys vaikka Ricciardon kisa meinasikin mennä pieleen jo tuossa ensimmäisen kierroksen kolarissa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ekan kisan perusteella keskikastissa tulee olevan kovaa vääntöä.
Mc Laren ja Red bull selkeästi muita karussa, mutta sitten tuleekin tasaista.

Sijoista 5-18 ajavat Mersu, Ferrari, Lotus, Sauber, Williams, Toro Rosso, Force India.

Caterham taitaa olla sitten 19.-20. ja muista ei kannata edes puhua.

Saa nähdä miten maailman iloisin Heikki jaksaa kyntää vielä tällä kaudella jämäsijoilla etenkin jos Petrov osoittautuu nopeammaksi. Viimeistä kauttako F1:ssä viedään?

Kimi ajoi hyvän kisan ja selvää on että vauhti on tallella ja Sepangissa viikon kuluttua voidaan odottaa vieläkin parempaa mikäli Lotus on yhtä nopea täysin erityyppisellä radalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvä kauden avaus, loppuun asti tapahtumia ja viimeisellä kierroksella mukavat myllyt käynnissä.

Yksi mikä pisti silmään oli lippumiesten tunarointi. Sinisiä lippuja heiluteltiin aivan miten sattuu, välillä kärkimiehille kun olivat jo ohittaneet hitaammat. Lopussakin oli pääsuoralla neljän kärki, joille liehui siniset koko suoran ajan ja Marussia tuli 10 sek. myöhemmin pääsuoralle. Kimi taisi myös avautua radioon samasta. Samoin keltaista lippua heilutettiin alussa ainakin 2-3 lippupistettä liian pitkään kun joku jäi sinne nopeaan shikaaniin ja täten kukaan ei päässyt takasuoraa käyttämään ohitukseen. Lisäksi Vettel puhui kisan jälkeen myös turhista keltaisista, en ole ihan varma oliko tuo sama tilanne. Tietysti on parempi heiluttaa lippua kuin jättää se heiluttamatta, mutta tuolla tasolla vähän tsemppiä ja opetellaan tunnistamaan ne autot.

Button on kova, kyllä näki Hamiltonin naamasta että taasko tässä käy näin. Tikin sanoin "koko ilta tulee". Paalupaikka, mutta ei saanut mitään yritystä Jensonia vastaan. Alonso pelasti hyvät pisteet huonolla autolla, Massa turisti. Kimin ajo oli hyvä. Taisi ehkä turva-auto vähän haitata kun tippui pari sijaa (toki sillä oli 3. stoppi tekemättä muutenkin). Toisaalta taas turva-auto mahdollisti tuon lopun taistelun josta nappasi junioreilta pisteet pois. Siinä oli aikamoinen clusterfuck kun varmasti oli usealla renkaat loppu, ehkä tyhjentyviä renkaita ja autoissa Maldonadon auton palasia kiinni. Ja päälle vielä Nicon takarengas puhki, joka tosin taisi hajota siitä Perezin osumasta Maldonadon kolaripaikan jälkeen.

Kovalaisen kausi on muodostumassa samanlaiseksi kuin kaksi viime kautta. Olisiko vielä suoraan viime kauden Red Bullin ongelmakerssi laitettu heille ylivuotisena.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mitenköhän Hamiltonin sipuli kestää nykyisen tilanteen. Aika-ajoissa oikeastaan täysin suveneeri ja Button kyykyttää täysin kisassa. Viime kauden lopussa Button otti jo pienen niskalenkin eikä tämä vkl ainakaan otetta helpottanut.

Itse nostaisin vielä Alonson onnistujien joukkoon, otti varmasti kaiken suorituskyvyn Ferrarista irti mitä saa ja Maranellossa varmasti voidaan vähän hengähtää sen suhteen että ei auto ole niin hidas kuin pelättiin. Kaksi stinttiä taisi Alonso kovemmilla ajaa, mutta niin teki myös Button joten ei se renkaiden kulutuskaan ihan hirveätä ole. Esim. Hamilton on edelleen ongelmissa renkaiden kulumisen takia.

Massa oli hidas ja lammas sekä vielä kolaroi, mitäs kuljettajia olisi vapaalla? Sutil ja olisiko muita. Mikäli Massa ei paranna niin mahtaako euroopan kauden alkaessa istua enää Ferrarin ratissa ainakaan radalla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kopioidaan toisaalle kirjoittamani teksti myös tänne:

McLaren:
- Pakko kyllä kehua Jenson Buttonia. Mies on kuin viini, joka paranee vanhetessaan. Viimeisen kolmen vuoden aikana kehittynyt hirmu harppauksia ja tällä hetkellä tilanne McLarenilla on se, että kultapoitsu, kaiken tottumaan saanut Hamilton on aivan sormi suussa maanmiehensä takia. Ennustan McLarenille räjähdysherkkää loppukautta, jos tämä meininki jatkuu seuraavat kisat. Hamiltonilla oli jo nyt sellainen tatti otsassa, että se alkaa ihan justiinsa näkymään radalla otteissa Buttonia vastaan.

Red Bull:
- Aika perussuoritus energiajuomajätiltä. Vettel kakkonen ja Webber neljäs. Ottaen huomioon Red Bullin heikon aika-ajo vauhdin, niin voidaan todeta kisan olleen menestys. Kyllä Red Bull on ainakin kisavauhdissa ihan McLarenin kannassa kiinni, nopeampi se ei välttämättä ole, mutta aivan siinä 0,1-0,2 sekunnin päässä. Tulee huikeat seuraavat kisat. Vettel taistelee jälleen maailmanmestaruudesta, se lienee selvä.

Lotus:
- Grosjeanilta surkea startti ja sitten kolarointi toisella kierroksella Maldonadon kanssa. Kisa paketissa. Harmi juttu, sillä olisi ollut todella kiva nähdä mihin Ranskis pystyy Lotuksen puskemaan. Hallintopäälikkö Räikkönen sentään näytti, että potentiaalia autossa on. Lähtöruutu 17 ja lopputulos 7. Koko kisan ajan joutu junnaamaan hitaampien takana ja siinä meni aikaa paljon hukkaan. Viimeisellä kierroksella upea ohitus Sergio Perezistä ja muutenkin vikalla kiekalla kolme sijaa ylöspäin. Vain rattimiehet onnistuu näissä. Hatunnosto ja syvä kumarrus. Kimi aloitti kauden perkeleen vahvasti ja haistatti paskat kaiken maailman Damon Hilleille ja Niki Laudoille jotka eivät uskoneet mieheen.

Ferrari:
- Fernando veti välillä niin riskirajoilla, että olin lähes varma hänen ulosajosta, mutta sellaista ei sitten nähty. Veikkaan että avauskisa antoi aika paljon osviittaa siitä mitä tulemaan pitää tällä kaudella. Fernando änkee nokkaansa sinne kahdeksan joukkoon tuolla umpisurkealla Ferrarilla ja samaan aikaan Massa häärii sijoilla 10-18. Felipe jatkoi siitä mihin viime kaudella jäi, kolaroi vähän kaikkien kanssa ja vauhti on ihan uskomattoman paskaa. Tällä hetkellä sarjan TOP5 huonoimman kuskin joukossa. Alonso edelleen kovassa tikissä.

Sauber:
- Sauberit pitivät jälleen kerran avauskisassa myös hyvää vauhtia. Saa nähdä jatkuuko sama homma loppukaudesta, yleensä tahti on laantunut kauden mittaan aika huomattavastikin. Kobayashilta hyvä taistelu Räikköstä vastaan. Perezillä ei ihan potku riittänyt Kimille.

Williams:
Kisan ehdottomasti suurin yllättäjä vauhdin puolesta oli kuitenkin viime kaudella umpisurkean kauden ajanut Williams. Pastor Maldonado taisteli viimeiseen kierrokseen asti Alonson kanssa vitospaikasta ja oli selvästi nopeampi mitä Espanjalainen edessä. Vikalla kierroksella tuli kuitenkin esiin se karu fakta mistä puhuin jo talvella. Williamsilla on virheherkät kuljettajat. Maldonado seinään ja Senna oli tätä aiemmin jo kolaroinut Massan kanssa ja keskeyttänyt. Lopputulos zero points. Mahdollisuudet oli jopa yli kymmeneen pisteeseen, mikä olisi ollut fantastinen kauden aloitus Williamsilta.

Toro Rosso:
- Olipa "kypsä" kilpailu kummaltakin Toro Rosso mieheltä. Etenkin Vergne ilahdutti positiivisesti ja ahdisteli Räikköstäkin pariin kertaan ihan mukavasti. Ricciardo ajoi heti uransa "oikeassa" avauskisassa pisteille.

Caterham:
- Mitä tähän nyt enää sanoisi? Testeissä näytti että auto on siellä suht lähellä keskikastia, mutta paskan vitut. Ihan samalla sijalla junnaa kuin kahtena viime kautenakin. Ja samalla tavalla luotettavuus ongelmia. Molemmat Petrov ja Heikki keskeyttivät auton hajottua. Heikki, olisko aika kytätä muualta tallipaikkaa jo?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaisen kausi on muodostumassa samanlaiseksi kuin kaksi viime kautta. Olisiko vielä suoraan viime kauden Red Bullin ongelmakerssi laitettu heille ylivuotisena.

Heikillä oli tosiaan ollut vähän "pientä" ongelmaa kisan aikana. Ensinnäkin oli ollut ihan kisan alusta asti ongelmia ohjauksen kanssa, sitten sekä DRS että KERS olivat lakanneet toimimasta minkä takia jäi varikkokäynnin jälkeen Glockin taakse vähäksi aikaa jumiin ja Petrov meni ohi.

Massa oli hidas ja lammas sekä vielä kolaroi, mitäs kuljettajia olisi vapaalla? Sutil ja olisiko muita.

Alguersuari, Heidfeld, Trulli ja Ferrarille jo ennestään tuttu Barrichello. Massa on kyllä tällä hetkellä niin lapanen että välttämättä ei kukaan tuostakaan nelikosta ainakaan huonompi olisi vaikka osalla ehkä "parasta ennen -päiväys" onkin jo mennyt ohi. Mutta kyllä minä Sutilia tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona pitäisin kaikille talleille jotka tarvitsevat kuljettajaa, vaikka tuo pahoinpitelytuomio varmaan vähän hankaloittaakin Sutilin asemaa.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Trulli tietenkin olisi nopeana aika-ajajana sekä italialaisena Ferrarin poppoolle mieluisa vaihtoehto ja Trullihan tietää ettei Alonsoa saa voittaa. Sääli sinäänsä että Massan ura taisi mennä siihen Unkarin onnettomuuteen, toisaalta siihen olisi voinut loppua kaikki muukin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heikki, olisko aika kytätä muualta tallipaikkaa jo?
Kuka ottaisi seminopean palkkakuskin, kun tarjolla on about yhtä nopeita maksukuskeja? Heikin pitäisi laittaa Petrovia päihin 100-0 tällä kaudella, että markkina-arvo säilyy edes auttavasti. Todellinen vedenjakajakausi Heikille.
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan viihdyttävä puolitoistatuntinen. Australian GP piti pintansa yhtenä viihdyttävimmistä kisoista. Kaikki kisat on tullut seurattua viimeisen kahden vuoden aikana, mutta pitkästä aikaa oli kunnolla tunnetta mukana, kiitos Räikkösen.

Mitenkäs toi Katsomon In Car -kuva toimii? Muuttuuko se edelleen automaattisesti ohjaajan mielen mukaan?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanomatta vielä onko Petrov tai tuleeko kauden aikana olemaan nopeampi kuin Heikki, on sellainen kutina ollut nyt jo kautta odotellessa että jos Caterham jollain sattumusten summalla tallihistoriansa ensimmäiset MM-pisteet onnistuu nappaamaan, tulee se Heikin suureksi pettymykseksi olemaan tallikaverinsa eli tässä tapauksessa Vitali Petrov.

Katsotaan nyt tuleeko talli edes pääsemään tälläkään kaudella niihin asemiin että muidenkaan epäonni auttaisi pisteille, mutta olisi jotenkin niin tyypillistä että Heikki siellä sinnikkäästi vuodesta toiseen matelee ja ja tekee duunia ja on tallin viralliset positiiviset kasvot ja se tallipäällikön suuri suosikki, ja sitten kun tallilla yhdessä kisassa vihdoin natsaa niin se onkin tallin toinen mies joka vie otsikot ja saa sen kaivatun pisteen ja shamppanjaryöpyt niskaansa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Massa oli surkea jälleen kerran. Jos ei Ferrari tuntisi osasyyllisyyttä onnettomuuteen, mies olisi ollut kävelymiehiä jo pitkään. Yritetään löytää vain joku mukavampi tapa tähän. Mutta nyt pitäisi jo suostutella mies sairaseläkkeelle, ennen kuin munaa itsensä vielä pahemmin.

Red Bull ja Ferrari kisavauhdissa vahvempia kuin aika-ajossa. Mersu ja Lotus saivat takapakkia. Lotusta ei kannattane vielä julistaa sarjan toiseksi parhaaksi autoksi, vaikka sieltä se kolmosruutu tulikin. Otantaa on niin vähän.

Räikköseltä varsin asiallinen paluu, mutta pannua aletaan mitata tosissaan sitten, jos tuolla autolla ei voitosta taistella ja uutuudenviehätys alkaa muuttua arjeksi. Ettei kävisi kuin Janne Ahoselle...

Heikkiä varten voisi kirjoittaa lähtöruudukkoon jo valmiiksi sen "Kovalainen" kohdalle 19. Ei ole menty eteen- eikä taaksepäin. Eikä luultavasti mennäkään. Paitsi sillä, että kaikki muut keskeyttävät edeltä. Edelleen tosiaan voittaa ajamalla vain ne kahden huonoimman tallin autot.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räikköseltä varsin asiallinen paluu, mutta pannua aletaan mitata tosissaan sitten, jos tuolla autolla ei voitosta taistella ja uutuudenviehätys alkaa muuttua arjeksi. Ettei kävisi kuin Janne Ahoselle...

Ero on vaan siinä että Kimillä "lopettamisen" syynä ei olleet mitkään motivaatio-ongelmat tai väsyminen vaan joutui lopettamaan tahtomattaan, ainakin mitä nyt tässä kauden alla on kertoillut tuosta tilanteesta mikä kauden 2009 jälkeen oli. Ilmeisesti se motivaatio kilpailemiseen on kuitenkin ollut koko ajan olemassa vaikka kävikin pari vuotta vähän harrastelemassa muissa luokissa.
 

Fiiu

Jäsen
Pohdiskelin tuossa ihan ohimennen "suomalaistilastoja" GP-kisoissa ajaneista kuskeista. Tässä listassa ei ole Nico Rosbergiä koska hän ajaa Saksan lipun alla.

- Kinnunen: ei mestaruutta
- K. Rosberg: mestaruus
- JJ Lehto: ei mestaruutta
- Häkkinen: mestaruus
- Salo: ei mestaruutta
- Räikkönen: mestaruus
- Kovalainen: ei mestaruutta

Onko siis Bottas seuraava suomalainen F1-kuski? Ja jos on niin voidaan alkaa jo odotella hänestä tulevaa mestaria jossain välissä. Kinnusen jälkeenhän on ollut GP-viikonlopuissa mukana Mikko Kozarowitzky, kaksissa aika-ajoissa mutta yhteenkään kisaan asti hän ei päässyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko siis Bottas seuraava suomalainen F1-kuski?

Voi olla aika lähelläkin se tilanne jos Bruno Senna jatkaa tuollaisia otteita mitä Australiassa nähtiin. 10-12 miljoonaa tietysti auttaa vähän asiaan mutta sekään ei loputtomiin riitä jos joka kisassa tulee vaan romua. Sitä tuleeko hänestä koskaan mestaria ei tiedä kukaan, se riippuu niin monesta asiasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös