Kimin formulauran jatkosta ei tunnu sitten tulevan selvää, viikolla ehdittiin jo julistaa, että miestä ei ensi kaudella formuloissa nähdä. Mutta nyt sitten pyörii täysillä huhu, että Kimi jatkaisi sittenkin F1-uraa Mersulla.
Eipä tässä enää tiedä mihin uskoa, sillä Kimin sopimuskuvioista on ollut mediassa niin ristiriitaisia juttuja. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä siellä kulisseissa on todellisuudessa tapahtunut aina Kimin Ferrari-sopimuksen purkamisesta lähtien.
Erityisen mielenkiintoista olisi tietää juuri tuohon Ferrari-sopimuksen purkuun liittyvät pykälät ja ehdot, joiden on väitetty olevan sellaisia, että
välivuosi olisi Kimin kannalta kanattavampi vaihtoehto. Eli Ferrarin on väitetty maksavan 17 miljoonaa, jos Kimi ei aja ollenkaan F1:ssä ja 10 miljoonaa, jos ajaa jossain toisesssa tallissa.
Sitä on tullut aikaisemminkin ihmeteltyä, että miksi ihmeessä Kimi olisi suostunut tällaisiin Ferrarin sanelemiin purkuehtoihin? Kimillä oli kuitenkin tässä tilanteessa kaikki valttikortit käsissään. Kimi olisi omien sanojensa mukaan voinnut halutessaan jäädä Ferrarrille ja olisi joka tapauksessa tienannut sopimuksen mukaisesti sen noin 30 miljonaa.
Jos päällimmäisenä tavoitteena on löytää uusi tallipaikka ja ajaa formuloissa ensi kaudella, miksi suostua ehtoihin, jotka vaikeuttavat oleellisesti sen uuden sopimuksen tekemistä.
Eli miksi helvetissä kukaan suostuisi purkamaan 30 miljoonan sopimuksen kirjaimellisesti puoleen hintaan? Kaiken lisäksi, jos aikoo hankkia uuden työpaikan, pitäisi tyytyä kolmannekseen tuosta summasta.
Eihän näissä väitetyissä luvuissa tuntuisi olevan mitään järkeä Kimin kannalta, mutta toisaalta pistää mietityttämään, että löytyykö niistä kuitenkin totuuden siemen, kun sitä sopimusta McLarenin kanssa ei lopulta syntynyt. Täytyy sanoa, että siinä tapauksessa Robertson on kussut homman pahemman kerran.
Onhan Kimillä siis vielä tämä Mersu-kortti käytössä, mutta
tämän Robertsonin kommentin pohjalta on vaikea kuvitella, että sitä sopimus syntyisi.
Nopeasti tietysti managerinkin mieli muuttui, kun McLaren neuvottelut kariutuivat.
Tuskin Kimin oma mieli on kuitenkaan parissa päivässä muuttunut. Harmi sinänsä, koska itse pidän Mersua Brawnin johdolla, jopa parempana vaihtoehtona kuin McLarenia.
Mersu kyllä kaipaisi kipeästi Kimin palveluksia, kun Button pääsi karkaamaan McLarenille. Tekijämiehiä ei kuitenkaan hirmuisesti enää kuskimarkkinoilta löydy. Nico on varmasti Mersun kuski ensi kaudella ja hänellä on aineksia ihan huippukuljettajaksi, mutta todelliset näytöt puuttuvat vielä.
Toiseksi kuskiksi vahvimmin esillä on ollut Heidfeld, joka on kuitenkin todella väritön ja keskinkertainen kuski. Kokemus ja saksalaisuus tietysti plussa, mutta se kertoo Heidfeldista paljon, että hän ei ole voittanut 10 kauden aikana
yhtään kilpailua.
Olisi Mersulta aikamoinen riski lähteä kauteen kuljettajakaksikolla, jolta puuttuu vielä avausvoitto, jos tarjolla on parin vuoden takainen maailmanmestari. Saksalaisuudesta on puhuttu paljon Mersun kuskivalintojen yhteydessä, mutta täytyy muistaa, että Kimi on Saksassa todella tunnettu ja markkina-arvo on maailmanlaajuisesti ihan eri luokkaa kuin Heidfeldilla.
Kimi selvästikin haluaa luvan osallistua ralleihin ja ilmeisesti McLaren olisi tähän suostunut. Kauden aikana ralleihin ei kuitenkaan tulevalla kaudella aikataulun puitteissa ole pahemmin mahdollisuuksia, esim. Jyväskylän MM-rallin aikaan ajetaan kuitenkin myös F1-kisa. Mersu isona autonvalmistajana tuskin on kovin mielissään, jos tallin huippukuski ajaa kauden aikana rallia kilpailevan automerkin ratissa samaan aikaan, kun välttelee tallin omia pr-tilaisuuksia. Kimin kannalta olisi ihanteellista, jos tallin pr-hommia voisi tehdä ajamalla rallia, mutta Mersun tapauksessa se ei taida olla valitettavasti mahdollista. Tunturiralli ja Ruotsin MM-ralli ennen kauden alkua lienevät mahdollisia.
Mersun mukaantulon myötä raha tuskin muodostuu esteeksi, jos talille halutaan todellinen huippukuski. Mersu kuitenkin tarvitsee huippukuskin, joten ovat varmasti jotain valmitta maksamaankin. Mutta ahneeksi Kimillä ei ole varaa ruveta.
Siitähän tämä Mersu-sopimus on pitkälti kiinni, että kiinnostaako Kimiä? Valitettavasti jäännyt sellainen kuva, että suurin motivaatio on mennyttä, mutta tässähän se nyt viimeisen kerran mitataan. Nimittäin on aivan turha puhua jostain välivuodesta, kyllä F1-ura on ohi siinä tapauksessa, jos Kimi ei tähän tilaisuuteen tartu. Puolitoista vuotta taukoa tästä lajista on yli 30-vuotiaalle yksinkertaiseti liian pitkä aika paluuseen. Eikä kaudelle 2011 ole yhtään sen parempaa tallipaikka tarjolla kuin nyt tämä Mersu-vaihtoehto.
Loppuun vielä jokunen sana Heikin tilanteesta. McLarenilta tuli odotetusti lähtöpassit ja nyt kunnon vaihtoehdot ovat vähissä Toyotan lopettamispäätöksen myötä.
Heikin kannalta hyvä ja samalla erikoinen uutinen oli Timo Glockin siirtyminnen Manorille. Glockilla oli tiettävästi jalka vahvasti oven välissä Renaultille, joten miksi ihmeessä hän siirtyi uuten talliin. Tällä hetkellä pitäisin Heikkiä vahvimpana vaihtoehtona Rellulle, mutta saapa nähdä onko tuohon tallipaikkaan vielä joku koira haudattuna.