Formula 1 – kausi 2009

  • 324 998
  • 2 061

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Harmittaa tosiaankin tämä jo viikkoja kestänyt huhumylly koskien tulevia siirtoja ja tallipikkoja. Jotenkin on maku mennyt koko lajista...tai ainakin kärsii näistä jutuista. Tuntuu, että media pyörittää nyt koko sirkusta ja me autourheilun ystävät menemme sokeasti mukana...siis ympäri maailmaa. Hieman viileyttä toivoisi tähän huhumyllyyn.

Kaikkien paskajuttujen jälkeen mitä tässä parin viime vuoden aikana on tapahtunut formulamaailmassa sekä nämä jokaviikkoiset spekuloinnit mahdollisista tallipaikoista jotenkin halventavat tätä lajia. Autourheilun kuninkuusluokka...yeah, right.

Öh, mitä? Spekulaatiot kuskien tulevaisuudesta ovat olleet olennainen osa Formuloita koko sen ajan kuin itse olen lajia seurannut, eli tuosta Rosbergin mestaruuskaudesta lähtien. Toki se nettiaikana on räjähtänyt ihan toisella tapaa käsiin, kuten kaikki muukin vastaava eri lajeissa, mutta ei tässä mitään uutta ole.

Formula 1:sistä kirjottava media ja laji itse elävät niin tiukassa symbioosissa, että siellä on Ecclestonen ja kumppaneiden ihan turha kitistä jatkossakaan mistään mitä heistä kirjoitetaan. Itse lajihan on pitkään ollut tylsänpulleaa borefestiä, tätä kautta lukuunottamatta. Räikkösen mestaruuskaudenkin suurin jännitys oli lähinnä Alonson, Hamiltonin ja Mclarenin kolmoisdraamassa sekä Mclarenin ja Ferrarin vakoilujupakassa. Viime kaudesta kukaan ei enää muista muuta kuin Hamiltonin mestaruuden ja Massan loistavan ajon kauden viimeisessä kilpailussa. Hyvä siis vain, että lajin ympärillä riittää mielenkiintoa. Itse lajissa sitä ei juurikaan nykyisin ole.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Öh, mitä? Spekulaatiot kuskien tulevaisuudesta ovat olleet olennainen osa Formuloita koko sen ajan kuin itse olen lajia seurannut, eli tuosta Rosbergin mestaruuskaudesta lähtien. Toki se nettiaikana on räjähtänyt ihan toisella tapaa käsiin, kuten kaikki muukin vastaava eri lajeissa, mutta ei tässä mitään uutta ole.

Toki ollaan kauden aikana spekuloitu kuskien tulevan kauden paikoista aina mutta ei mielestäni todellakaan niin paljon kuin tällä hetkellä. Netti ei ole tähän "syypää" vaan ihan eri maiden lehdet spekuloivat asioita erittäin rankalla kädellä. Usein tähtäimessä on ollut pari kuskia erittäin varovaisesti mutta nythän on laitettu kunnon mylläkkä päälle.

Tällä hetkellä taitaa olla huhuja noin 7 kuskin kesken ja nämäkin heittävät kuperkeikkaa muutaman päivän välein. Kimi sekä manageri "joutuu" perustelemaan tämän hetkistä sopimustaan jatkuvasti.

En muista samankaltaista toimintaa Järvilehdon, Salon tai Häkkisen kohdalla näin tiiviinä. Valaise meikäläistä jos olen unohtanut jotain...
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
En muista samankaltaista toimintaa Järvilehdon, Salon tai Häkkisen kohdalla näin tiiviinä. Valaise meikäläistä jos olen unohtanut jotain...
Liekö aika kullannut muistoni, mutta Salolla oli omien puheiden mukaan sopimustarjouksia vähän jokaiselta huipputallilta, päätyi silti aina jämätiimiin. Paitsi se Ferrari-pesti kun ei tainnut olla parempiakaan kuskeja vapaana.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Liekö aika kullannut muistoni, mutta Salolla oli omien puheiden mukaan sopimustarjouksia vähän jokaiselta huipputallilta, päätyi silti aina jämätiimiin. Paitsi se Ferrari-pesti kun ei tainnut olla parempiakaan kuskeja vapaana.

Juu Salo puhui mitä puhui. Tästä ei kuitenkaan media hehkuttanut sen kummempia. Irvinen kaveriksi Salo silloin Ferarille siirtyi mutta ei Eddiestäkään huhuttu muistaakseni mitään silloin. Minusta asiat olivat tuolloin toisin koskien kuskihuhuja verrattuna tähän päivään.
 

RDivis

Jäsen
Millähän tavalla huhut/spekulaatiot kuljettajista muka halventavat itse lajia? Kuten itse sanoit Len, tässä nyt on kaikkea muutakin tapahtunut/tapahtumassa. Ja tämä lehdistön kuljettajahuhuissa rypeminen nyt on lajin maineen kannalta mielestäni irrelevantti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millähän tavalla huhut/spekulaatiot kuljettajista muka halventavat itse lajia? Kuten itse sanoit Len, tässä nyt on kaikkea muutakin tapahtunut/tapahtumassa. Ja tämä lehdistön kuljettajahuhuissa rypeminen nyt on lajin maineen kannalta mielestäni irrelevantti.

Niin kirjoitin ensinnäkin aivan omasta puolestani. Media pyörittää huhuja ja kuskit samalla kumoavat niitä. Miten näet tämän yhtälön palvelevan jo muutenkin huonossa maineessa rypevää urheilun muotoa? Tosin ihminen noin niin kuin yleisesti on utelias (joku vitun BB jo todistaa tämän) eli tavallaan ymmärrän huolesi koskien tekstiäni.

Omasta fiiliksestäni ainoastaan kirjoitan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja huhumylly vaan jatkuu, eikä pelkästään kuljettajien ympärillä. Nyt huhuissa liikkuu että tämä jenkkitalli USF1 jäisikin pelkäksi kuplaksi. Paljon on ollut puhetta tallin ympärillä mutta mitään konkreettista ei olla nähty, ja se on saanut huhut liikkeelle että onko koko talli sittenkään tulossa mukaan ensi kaudella.

Linkki Ilta-Sanomien uutiseen

Niin, ja Nokia muuten kiisti jyrkästi tuon Renault-huhun. Eivät kuulemma missään tapauksessa ole tulossa mukaan F1:een.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Fisichella ajaa Ferrarilla loppukauden. Ihan mielenkiintoista nähdä mihin Fisico Ferrarilla pääsee. Kukas nyt sitten Force Indiaa ajaa seuraavissa kisoissa?

Maikkari varmaan tekee jo listaa kaikille kynnelle kykenevistä, mukana Mika Salo ja Niki Lauda, joku osuu varmasti. Nelson Piquet jr. yllärivetona kyykyttämään Renaultia, olisi varmaan makea paikka.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännä nähdä kuka ajaa fisicon tilalla ja jännä myös nähdä mihin fisi yltää ferrarilla. Veikkaan että ekana viikonloppuna ero kimiin puhutaan jopa sekunneissa tai ainakin yli puolessa sekunnista, mutta tuskin kuitenkaan viimeisellä sijalla ajelee harkoissa ja aika-ajoissa.
 

Lugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän Fisichellan tilalla Force Indialla aja tallin niin ikään italialainen testi- ja varakuljettaja Vitantonio Liuzzi. Hieno juttu, että kokenut veteraani Fisico saa vielä todennäköisesti uransa viimeisellä kaudella toteuttaa jokaisen italialaisen kilpakuljettajan unelman ajaa Ferrarilla, ja eka kisa vielä kaiken lisäksi kotikilpailu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän tuon Fisicon paikan tosiaan Liuzzi ottane, kun on kuitenkin nimettykin varakuljettajaksi. Saas nähdä kuinka Fisico onnistuu Ferrarilla, varmaan aikamoinen unelmien täyttymys hänellekin päästä ehkä uransa viimeisellä kaudella vielä Ferrarin rattiin. Toivottavasti Fisicolla sujuisi tämä unelman täyttäminen vähän paremmin kuin Badoerilla, on hänellä ainakin paremmat edellytykset kun on reilusti enemmän kokemusta tämän kauden sääntöjen autoista ja on kyllä muutenkin lahjakkaampi ja parempi kuin Badoer. Mutta ei pidä ihmetellä mikäli Fisicokin on siellä sijoilla "ynnä muut", jokainen auto on kuitenkin erilainen ja kun testimahdollisuuksia ei ole niin jonkin aikaa se saattaa ottaa ennen kuin tottuu autoon ja talliin.
 

scholl

Jäsen
Fisichella ajaa Ferrarilla loppukauden. Ihan mielenkiintoista nähdä mihin Fisico Ferrarilla pääsee. Kukas nyt sitten Force Indiaa ajaa seuraavissa kisoissa?

Olin siis alunperin oikeassa, kun veikkasin, että Force Indialta tulee kuski Ferrarille. Ei tullut Sutil, vaan Fisico. Todellakin, jokaiselle italiaanolle on unelma ajaa Ferrarilla ja jos homma poikii uran jälkeisiä testihommia tms. Maranellosta niin mikäpä olisi hänelle parempi tapa kruunata uransa.

Parasta hänen kannaltaan on se, että pesti ei tullut ikäänkuin säälin kautta, vaan ajoi niin pirun hyvin viime viikonloppuna, että paikka irtosi näytöillä.

Hupaisa muuten se Yli-Saunamäki, Vanjoki, Ecclestone, Nokia, Ferrari juttu. Jos Ecclestone olisi silloin sanonut julkisesti mielipiteensä Yli-Saunamäestä niin olisikohan vaalirahakohukin jäänyt Suomessa syntymättä ;)
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole kyllä mikään ihme tuo että Renault alkaa taas KERSiä käyttämään, enkä ihmettelisi lainkaan sitäkään että ensi kaudella noita laitteita tullaan näkemään useammassakin autossa. Ferrari ja McLaren ovat viime kisoissa osoittaneet sen että oikealla tavalla käytettynä tuosta voi olla isokin hyöty. Ohittaminen ykkösissä on sen verran vaikeaa että jos lähdössä pystyy lähes järjestään poimimaan useita sijoituksia painavallakin autolla, ja sitten vielä KERSin avulla pitämään nuo ohitetut autot takanaan niin hyöty on kiistaton.

Alkukauden vaikeuksien jälkeen Ferrarilla on ainakin saatu tuo laite nyt toimimaan hyvin, ja vaikuttaisi että Kimikin on oppinut käyttämään tuota koko ajan paremmin siten että saa siitä parhaan hyödyn irti (kuten esim. Belgiassa jossa muutti kesken kilpailun KERS-strategiaansa) joten he ovat kyllä hyötyneet siitä selvästi. Kimi on nyt muutamassa viime kisassa kerännyt eniten pisteitä koko porukasta, ja Ferrarin auto ei varmasti ole tuon porukan nopein.

Saas nähdä saako Renault Monzassa tuosta mitään suurta hyötyä irti kun ovat olleet tässä välillä niin pitkään käyttämättä KERSiä. Luulisin kuitenkin että McLaren ja Ferrari ovat eri viivalla tällä hetkellä kun ovat koko ajan käyttäneet KERSiä ja kehittäneet sitä, ja myös kuljettajat ovat tottuneet siihen ja oppineet käyttämään sitä paremmin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Kyllähän tuo tavallaan oli odotettavissa, sillä viime kisoissa on nähty kersissä todellista hyötyä.

Mutta jos tuo kers myös ensi kaudella pysyy mukana toivoisin sen käyttöön erilaista sääntöä. Vaikkapa niin, että kerssiä saisi käyttää vaikkapa 10 kertaa yhden kilpailun aikana. Tämä toisi uusia taktisia ulottuvuuksia kisaan, eikä jokaista ohitusyritystä pystyisi torppaamaan kerssillä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Mutta jos tuo kers myös ensi kaudella pysyy mukana toivoisin sen käyttöön erilaista sääntöä. Vaikkapa niin, että kerssiä saisi käyttää vaikkapa 10 kertaa yhden kilpailun aikana. Tämä toisi uusia taktisia ulottuvuuksia kisaan, eikä jokaista ohitusyritystä pystyisi torppaamaan kerssillä.

KERSin teknisestä toteutuksesta ja säädöista en tiedä, mutta ehdotustasi ennemmin näkisin sellaisen version, jossa tosiaan kierrätetään jarrutusenergiaa. Eli mitä enemmän jarruttelet sitä enemmän lisäpotkua käytettävissä, tietysti akkujen rajoissa.

Että silleen...
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Eiköhän tämä viimeistään sinetöi Räikkösen kohtalon, koska Frankie-Boy Williams aikoo estää kolmannen auton käytön F1:ssä - ja miksi ei kieltäisi? Hänellä oli hemmetin hyvät perusteet. Jos kolmannen kuskin sijoituksesta ei saisi pisteitä laisinkaan, niin asia olisi ok, mutta jos Ferrari, MC sekä esim. Rellu käyttäisivät kaikki kolmea autoa, niin olisiko F1:ssä enään mitään järkeä?

Tällä palstalla sekä Urheilulehti ja O Saari hirveästi vetoavat Räikkösen nopeudesta ja yhdestä maailmanmestaruudesta. Emmehän oikeasti voi olla näin tyhmiä ja sokeita - me maailman nopein kansa - emmehän? Raha ratkaisee varsinkin näinä päivinä kaiken. Mikään ei ole pyhää. Case Fisicella kertoi sen.

Lisäksi on turha höpistä mistään Räikkösen motivaatiosta. Motivaatiolla ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun vaihtoehtona on koko tallin + schumin suosikki Massa, 2x maailmanmestari + pankki joka maksaa (koko) palkan Alonso ja suomalainen tuppisuu Räikkönen, josta ei tykkää kuin hiljainen ja pimeä kansa pohjoisesta. Ja eiköhän Räkän ralliaseikkailut jo kerro paljon siitä mitä hän haluaisi tehdä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taas pukkaa vaihteeksi ihan uutta huhua. Nyt Blick-lehden mukaan Mersu olisi hankkimassa isoa osuutta Brawnin tallista ja samalla katkaisemassa yhteistyötään McLarenin kanssa kauden 2011 jälkeen. Samalla myös Nico Rosberg siirtyisikin McLarenin sijasta Brawnille jo ensi kaudeksi. Brawnin autot nähtäisiinkin jo ensi kaudella hopean värisinä. Ei tuo välttämättä mitenkään kaukaa haettuakaan ole koska siitä on ollut jo pitkään huhuja että Mercedes-Benz olisi kiinnostunut laajentamaan yhteistyötä Brawnin kanssa ja McLarenin ja Mersun tämänhetkinen sopimus päättyy kauden 2011 jälkeen.
 

trap

Jäsen
suomalainen tuppisuu Räikkönen, josta ei tykkää kuin hiljainen ja pimeä kansa pohjoisesta.
Niin no en nyt tiedä. Esim. Saksassa äänestetty useaan otteeseen suosituimmaksi kuskiksi ja monilla ulkomaisilla f1-aiheisilla foorumeilla sama juttu.

Joka tapauksessa; omissa toiveissa on että Räikkönen voittaa ensi kaudella MM:n McLarenin ratissa ja italiaanot voivat sitten Alonson kanssa selitellä. Sen homman tuntuvat ainakin osaavan molemmat...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänään Ferrari oli sitten julkistanut Monzassa tuon pitkään huhutun Santander-sopimuksen. Samalla odotettiin että myös Alonson sopimus olisi julkistettu mutta Espanjalaistoimittajia odottikin ikävä yllätys kun siellä paikalla olikin vaan seinän kokoinen kuva Kimi Räikkösestä. Eipähän siinä, eihän tuo mitään kerro ja ihan täysin mahdollista se on että Alonso korvaa Räikkösen Ferrarilla, mutta olisi kyllä ollut mukava olla näkemässä noiden Espanjalaistoimittajien venähtäneet naamat...

Nyt sitten oli MTV3 kuullut taas "asioista hyvin perillä olevalta lähteeltä" että tuo kuljettajatilanne olisikin ihan oikeasti vielä täysin auki, ja se se Alonson siirto Ferrarille ei olekaan lainkaan niin varmaa kuin on annettu ymmärtää. Tuo Montezemolon eilinen lausunto "Sponsorit eivät valitse Ferrarin kuljettajia" ja tämä iso Räikkösen kuva Ferrarin/Santanderin lehdistötilaisuudessa kertoo tilanteesta ehkä jotain, ehkä ei.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tuo Montezemolon eilinen lausunto "Sponsorit eivät valitse Ferrarin kuljettajia" ja tämä iso Räikkösen kuva Ferrarin/Santanderin lehdistötilaisuudessa kertoo tilanteesta ehkä jotain, ehkä ei.

Jos Santander on iskenyt muutaman kymmenen miljoonaa bonuksia mikäli tallissa ajaa espanjalaiskuljettaja, niin voi olla että Ferrarilla ei voida aivan täysin ohittaa tuota tarjousta. Ja lisäksi jos on se kolmannen auton mahdollisuus, niin se tietää vaan lisää rahaa käytettäväksi. Jää nähtäväksi, ihan mielenkiintoinen tilanne tähän loppuvuodelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös