Formula 1 – kausi 2009

  • 327 338
  • 2 061

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika moni tiimi ajoi aivan erilaisilla säädöillä kisassa. Ainakin Williams ja Red Bull ajoivat selkeästi muita isommalla siivellä ja olivat täten keskisektorilla nopeita, usein jopa sekunnin nopeampia kuin muut. Sitten taas Ferrari ja Force India ajoivat todella pienellä siivellä ja olivat useita kymmenyksiä nopeampia 1. ja 3. sektorilla. Badoerilla oli varmasti vielä vähemmän siipeä kuin Kimillä ja oletettavasti siksi, että kukaan ei pääse siitä ohi, ainakaan helpolla. Jos sattuu saamaan hyvän lähdön niin siinä on sitten juna takana kun Luca karkaa suorilla kersin ja pienen siiven avulla mutta matelee mutkissa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tosiaan jälleen kerran hieno kisa Spassa ja jälleen kerran Kimi nappasi voiton Spassa. Viimeisestä 5 kisasta Span radalla Kimi on voittanut peräti 4 ja viime vuonnakin oli voitossa kiinni aina viimeiseen kierrokseen asti. Kimille Span rataa tuntuu todellakin sopivan, vaikka mies ei itsekään osannut suoraan kertoa mistä se mahtaa johtua.

Itse kisassa Kimiltä jälleen huippulähtö ja oli jo 3 mutkaan mentäessä nostanut itsensä toiseksi. Hiukan kyllä ehkä kyseenalainen tuo Kimin ajolinja ensimmäisessä mutkassa, jossa käytettiin surutta turva-aluetta hyväksi ja haettiin sieltä kova vauhti Eau Rougen ja Kemmelin suoralle. Itsehän Kimi kommentoi tilannetta näin, mutta näytti siltä, että ihan mikään pakkorako ei ollut laskea noin leveäksi.

Väitänkin, että tuo ajolinja oli pitkälti suunniteltu jo ennen kisaa. Se kuitenkin tiedettiin, että radan ulkopuolelta startatessa ensimmäiseen mutkaan jää helposti pussiin, kun ei pääsee sisäreuna on tukossa.

Kimihän käytti jo viime vuonna 4.ruudusta (eli radan ulkopuolelta) startatessa vastaavanlaista reittiä. Tuolta turva-alueelta saa kuitenkin aikamoisen vauhtiedun Eau Rougeen ja siitä sitten Kemmelin suoralle, viime vuonna Kimi ohitti tätä kautta Massan ja tänä vuonna uhrina oli Kubica.

Todellinen peliliike siis Kimiltä, joka kyllä tuntee Span radan niksit kuin omat taskunsa. Hiukan harmaalla alueella tässä liikutaan, mutta jos kerran tuollaista turva-aluetta on mahdolista puolihuolimattomasti käyttää hyväksi, niin on selvää, että se myös tehdään. Tähän olisikin saatava jonkulainen selvä sääntöratkaisu, sillä varmasti jo ensi vuonna Spassa muutkin ymmärtävät hyödyntää tuon turva-alueen ensimmäisessä mutkassa.

Edelleenkin palaan siihen, että Kimi olisi varmasti halutessan vielä pystynyt kääntämään ensimmäiseen mutkaan sisään, mutta olisi jäännyt samalla sellaiseen pussiin, että olisi jäännyt väistämättä 5 sijan paikkeille. Melkeinpä uskallaan väittää, että tämä temppu ratkaisi tänään Kimille voiton.

Kimi ajoi kyllä muutenkin aivan loistavan kisan, tasaisesti varmasti läpi kisan, eikä antanut koko ajan sekunnin päässä kärkkyneelle Fisichellalle oikeastaan minkäänlaisia mahdollisuuksia ohitukseen.

Heikki ajoi myös hienon kisan 15. ruudusta aina 6 sijalle asti. Hyvä startti ja taktikka ja lisäksi ajoi Kimin tavoin tasaisen varmasti läpi kilpailun, Barrichello oli kuitenkin pitkään puolen sekunnin päässä, mutta ei päässyt Heikistä ohi.

Mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu parin viikon päästä Monzassa. On erityisen mielenkiintoista nähdä, millaisessa iskussa Ferrari on kotiradallaan? Kimi ei ollut kommenteista päätellen erityisen luottavainen, kanttareiden ylitykset ovat ilmeisesti suurimpana ongelmana.

Toisaalta itse olen sitä mieltä, että rataprofiilitaan Monza saattaa sopia Ferrarille jopa paremmin kuin Spa. Monza on kuitenkin vähän erikoinen rata, jossa on pitkiä suoria, joissa huippunopeudet nousevat koviksi, mutta myös hidasvauhtisia shikaaneja. Ferrari saa varmasti KERS:stä suuren edun shikaaneista ulos kiihdyttäessä suorille, joissa huippunopeudet ratkaisevat hyvin paljon. Se on sitten vielä asia erikseen, riittäkö Ferrarilla downforcea nopeisiin mutkiin. Mutta Span perusteella Ferrari on mennyt nopeissakin mutkissa selvästi eteenpäin, joten uskallaan odottaa kovaa vauhtia Ferrarilta myös Monzassa. Varsinkin kun kyseessä on Ferrarin kotikisa ja vaikka kuinka puhutaan, että tämän kauden kehitystyö on ohi, niin varmasti talli koittaa kaivaa kaiken mahdollisen vauhdin kotiyleisön eteen.

Kukaan suomalainenhan ei ole voittanut vielä Monzassa, joten olisihan se mukava saada tuohonkin tilastoon viimein muutos. Siinä olisi Kimilläkin ihan hyvä paikka hiljentää lehdistö voittamalla tifosien edessä. Luulisi kyllä, että jo tämän Span voiton myötä loppuisivat jo naurettavuuksiin asti menneet huhut Kimin potkuista. Tosiaan jo pelkästään tällä viikolla olemme saanneet lukea lehdistöstä, kuinka Kimi on siirtymässä ensi kaudeksi niin McLarenille, Red Bullille, Renaultille kuin Brawnillekin. Mutta saapa nähdä mitä varmoja huhuja lehdistö vielä keksii? Eipä siinä montaa tallia ole enää edes tarjolla, ehkäpä joku keksii huhuilla, että Kimi jatkaa sittenkin ensi kaudella Ferrarilla.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Sitten vielä otan sellaisen asian esille, että minkä ihmeen takia Kimin suoritukset nousi heti aivan uudelle tasolle, kun Felipe sai jousesta päähän? Minusta vähän tuntuu, että aiemmin Felipe on saanut tallilta sen suuremman tuen, koska on sosiaallisempi, taisteli viime vuonna loppuun asti MM:stä ja muutenkin kaikkien suosikkipoika.

Itse en tuohon, että Massa olisi mitään suurempaa tukea saanut. Kai se sitten helpottaa ajamista, kun puolitoista kautta nopeampi ja menestyneempi tallitoveri on poissa. Eli onko Kimin vauhti parantunut vai onko se sitä samaa, jota se oli ennen Massan onnettomuutta.

Muistelisin kyllä, että vielä muutama kisa sitten Massa sai autoonsa uusia osia ennen Kimiä, joten kyllä siellä ainakin pientä suosimista taisi olla.

Jos rehellisiä ollaan niin onhan Massa ollut Kimin kannalta kiusallisen nopea varsinkin kilpailuissa, en sitten tiedä miksi. Mutta kyllä kai Räikkönenkin ihan ihminen on sisimmässään, vaikka ulkoisesti viileältä vaikuttaakin. Siksi rauhallisempi asema tallin sisällä viime kisoissa on varmasti tehnyt Kimin itseluottamukselle vaihteeksi hyvää.

Arvailua tietysti kaikki, mutta Massan poistuttua kuvioista on Räikkösen vauhti tosiaan kiihtynyt. Itse uskon sen johtuvan sekä paremmasta asemasta tallin sisällä, että sen seurauksena parantuneesta itseluottamuksesta ja fiiliksestä yleensäkin. Kyllähän se varmaan syö miestä sisältä, jos tietää, tai edes epäilee hiljaa mielessään tallikaverin ja tärkeimmän kilpailijansa saavan yhteiseltä työnantajalta paremmat välineet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Todellinen peliliike siis Kimiltä, joka kyllä tuntee Span radan niksit kuin omat taskunsa. Hiukan harmaalla alueella tässä liikutaan, mutta jos kerran tuollaista turva-aluetta on mahdolista puolihuolimattomasti käyttää hyväksi, niin on selvää, että se myös tehdään. Tähän olisikin saatava jonkulainen selvä sääntöratkaisu, sillä varmasti jo ensi vuonna Spassa muutkin ymmärtävät hyödyntää tuon turva-alueen ensimmäisessä mutkassa.

Eipä ollut Kimi todellakaan ensimmäinen joka tuota ulkoreunassa olevaa turva-aluetta on käyttänyt hyväkseen, vaan kyllähän sieltä on iät ja ajat kierrelty kun tuo La Source on vaan niin pirun ahdas mutka. Ja vaikka se nyt Kimin kohdalla onnistui enemmän kuin hyvin niin ei se välttämättä aina onnistu. On nähty monesti tilanteita jossa tuo ulkoa kiertävä kuljettaja onkin jäänyt vähän pussiin ja joutunut hidastamaan kun ei olekaan päässyt sieltä ulkoa suoraan takaisin radalle kuten Kimi tänään.
 

Carlos

Jäsen
Jos tuo pitää kutinsa niin olisi Piquet voinut pitää turpansa kiinni. Taas saadaan formulamaailmaan uutta skandaalia, joka ei palvele ketään.

Samaa mieltä. On vissiin Nelsonin pojalla noussut vähän kaaliin isän status, ja nyt ollaan sitten niin leijaa että "muahan ei potkita pois ilman rangaistusta, koska mä oon niiiiiin hyvä".

Kyllä sen kaikki tietää miten likaista peliä F1 pitkälti on, vastaavia tapauksia on tapahtunut varmasti ennenkin, osa vahingossa ja osa "vahingossa". Piquet varmistaa tällä vain ja ainoastaan sen että oma arvo ensi kauden pelaajaruletissa laskee. Ei kukaan halua kuljettajaa joka on todistanut olevansa kiukutteleva, hemmoteltu kakara.

Ja vaikka tuosta tulisi esille mitä tahansa, niin mitä sillä on väliä? Renault ei taistele mistään tällä kaudella, joku sakko niille voidaan antaa mutta mitä sitten? Jos se on iso, voi Rellu joutua pistämään pillit pussiin, jos se on pieni, ei se hyödytä mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Autosportin sivulla on aika hauska ääntämisohje Luca Badoerin nimelle. Luca Badoer kuuluu ääntää siis englantilaisittain Look-how Bad-you-are.

Aika paljon saa kyllä Badoer kuraa niskaansa. Sääliksi käy kyllä koska ei Badoer oikeasti noin huono ole miltä on nyt näyttänyt. Badoer joutui vaan helvetin vaikeaan tilanteeseen kun ihan ilman mitään testiä ja todella pitkän kilpailutauon jälkeen joutuu ihan kylmiltään kisaamaan. Ja 38-vuotiaana ei varmaan enää pysty omaksumaan uusia asioita ihan yhtä nopeasti kuin nuorempana joten ottaa oman aikansa että pääsee hommaan sisään kunnolla. No, Badoer pääsi kyllä nyt toteuttamaan unelmansa Ferrarilla kilpailemisesta mutta ei varmaan kovin hyvä maku sitten jää hänellekään tästä.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä ollut Kimi todellakaan ensimmäinen joka tuota ulkoreunassa olevaa turva-aluetta on käyttänyt hyväkseen, vaan kyllähän sieltä on iät ja ajat kierrelty kun tuo La Source on vaan niin pirun ahdas mutka. Ja vaikka se nyt Kimin kohdalla onnistui enemmän kuin hyvin niin ei se välttämättä aina onnistu. On nähty monesti tilanteita jossa tuo ulkoa kiertävä kuljettaja onkin jäänyt vähän pussiin ja joutunut hidastamaan kun ei olekaan päässyt sieltä ulkoa suoraan takaisin radalle kuten Kimi tänään.

Noh, ei tuota turva-aluetta nyt sentään iät ja ajat ole hyödynetty, kun tuo nykyinen turva-alue on ollut käytössä vasta vuodesta 2007 lähtien. Tästä videosta näkyy hyvin, kuinka erilainen La Source mutka oli vielä vuonna 2005. Mutta kun rata sitten vuonna 2006 modernisoitiin, niin kehityksessä mentiin aivan väärään suntaan ja radan ulkoreunaan tehtiin helvetinmoinen turva-alue. La Source on vielä niin hidasvauhtinen mutka, että en ymmärrä, miksi tuohonkin piti mennä väsämään valtava turva-alue, joka on vielä kaiken lisäksi asvaltoitu.

Vuodesta 2007 on ajettu siis uudella Span radalla ja joka kerta tuota leveää turva-aluetta on käytetty hyväksi lähdössä. 2007 Hamilton meni turva-alueen kautta Alonsosta ohi. Viime vuonna Kimi haki turva-alueelta vauhtia Eau Rougeen ja paineli Massasta Kemmelin suoralla ohi. Ja tänä vuonna Kimi niputti koko porukan ajamalla turva-alueen kautta.

Se on kyllä totta, että ei tuo leveä linja aina toimi, mutta parhaimmillaan sieltä saa kyllä kiistatonta etua, kuten nuo videot osoittavat. Varsinkin tuo Kimin viiime vuoden ohitus Massasta osoittaa, minkälaisen vauhtiedun sieltä turva-alueelta saa Eau Rougeen ja Kemmelin suoralle.

Kimiltä edelleenkin hienosti hyödynetty tilanne, mutta meikäläista on vaan jo pidempään ottanut päähän nuo uudet valtavan kokoiset turva-aluuet, jotka on vieläpä asvaltoitu. Turvallisuuden vuoksi turva-alueitakin on pitännyt suurentaa, mutta miksi ihmeessä turva-alueilla ei enää käytetä vanhaa kunnon "kissanhiekkaa"? Luulisi että tuo olisi jo turvallisuudenkin kannalta parempi ratkaisu kuin asvaltti ja hiekalta ei palattaisi radalle samalla tavalla kuin esimerkiksi Hamilton tässä asvaltoidulta turva-alueelta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noh, ei tuota turva-aluetta nyt sentään iät ja ajat ole hyödynetty, kun tuo nykyinen turva-alue on ollut käytössä vasta vuodesta 2007 lähtien. Tästä videosta näkyy hyvin, kuinka erilainen La Source mutka oli vielä vuonna 2005. Mutta kun rata sitten vuonna 2006 modernisoitiin, niin kehityksessä mentiin aivan väärään suntaan ja radan ulkoreunaan tehtiin helvetinmoinen turva-alue. La Source on vielä niin hidasvauhtinen mutka, että en ymmärrä, miksi tuohonkin piti mennä väsämään valtava turva-alue, joka on vielä kaiken lisäksi asvaltoitu.

Juu, olet oikeassa. Minä muistelin että tuo vanha La Sourcekin olisi ollut reilusti levennetty ulkoreunastaan mutta ei se ollutkaan ihan niin leveä kun muistelin. Ehkä tuossa tosiaan voisi vaikka jonkinlaisen nurmikkokaistaleen vaikka laittaa tuohon radan ja turva-alueen väliin että ihan noin härskisti ei pystyisi käyttämään tuota hyväkseen kuten esim. Kimi teki. Mutta kyllähän se kieltämättä vaatii vähän kanttiakin lähteä tuolta ihan ulkoa hakemaan koska siinä voi pelata itsensä täysin pussiin tai pahimmillaan aiheuttaa jopa ketjukolarin kun yrittää sulloutua sieltä takaisin radalle. Että ei tuollainen ihan joka kerta onnistu niin loistavasti kuin Kimillä eilen.

Samaa mieltä olen kyllä noista asfaltoiduista turva-alueista aika pitkälti. Onhan ne toki sikäli turvallisempia että hidastavat vauhtia tehokkaammin ja auto ei lähde pomppimaan kuten noissa hiekkaesteissä, siten kuljettajallakin on jotain mahdollisuuksia vaikuttaa siihen missä kulmassa tuo mahdollinen törmäys reunavalliin tapahtuu. Mutta onhan se vähän paska juttu että nyt jos kuljettaja tekee ajovirheen niin siinä ei käytännössä menetä mitään kun välittömästi pääsee takaisin radalle ja joissakin mutkissa vielä paremmalla linjalla kuin jos ajaisi ihan rataa pitkin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varikkohuhu: Alonso ajaa Monzassa Ferraria ja Kubica Renaultia?

Ihan mielenkiintoinen huhu ja tuon uutisen mukaan huomenna Ferrarin pitäisi tiedottaa asiasta. Jos tapahtuu, niin kyllä alkaa vähän haiskahtaa siltä, että jos Felipe vaan on kunnossa ensi kauden alkaessa, niin Kimi ei Ferrarilla ajele. Mikä on aikamoinen vääryys. Tosin Montenzemolo koittaa myös kovasti ajaa läpi tätä kolmen auton systeemiä, eli voi olla, että hän ei haluaisi pistää Kimiä pihalle. Ainakin uutisista ja videoista mitä nyt olen nähnyt, niin Monte on aina naureskellut Kimin kanssa siellä ja muutenkin kohdellut julkisesti vähän eri tavalla kuin Felipeä. Lämpimämmin.
 

Carlos

Jäsen
Kimiltä edelleenkin hienosti hyödynetty tilanne, mutta meikäläista on vaan jo pidempään ottanut päähän nuo uudet valtavan kokoiset turva-aluuet, jotka on vieläpä asvaltoitu. Turvallisuuden vuoksi turva-alueitakin on pitännyt suurentaa, mutta miksi ihmeessä turva-alueilla ei enää käytetä vanhaa kunnon "kissanhiekkaa"? Luulisi että tuo olisi jo turvallisuudenkin kannalta parempi ratkaisu kuin asvaltti ja hiekalta ei palattaisi radalle samalla tavalla kuin esimerkiksi Hamilton tässä asvaltoidulta turva-alueelta.

Hiekalta ei palata juu takaisin, mutta ei ne ainakaan turvallisempia ole kuin asfaltti. Kovassa vauhdissa hiekalle menevä auto menee suoraan seinään, lähes täyttä vauhtia, se hiekka ei ehdi jarruttaa siinä pätkän vertaa. Ennemminkin päinvastoin, toimii kuulalaakerina.

Sen sijaan useampaan kertaan on nähty näillä asfaltoiduilla turva-alueilla auton ulosajo, ja johtuen juuri tuosta asfaltista (ja siitä että auto on vielä pyörillään), on kuski onnistunut pysäyttämään / saamaan auton haltuunsa ennen seinää.

Ainoa haittapuoli näissä on se että tosiaan sieltä voi vielä palatakin radalle, eikä yhdestä virheestä heti lopu koko kisa. Mutta mielestäni se on pieni haitta, kun ottaa huomioon ne tärkeimmät, eli turvallisuushyödyt.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samaa mieltä olen kyllä noista asfaltoiduista turva-alueista aika pitkälti. Onhan ne toki sikäli turvallisempia että hidastavat vauhtia tehokkaammin ja auto ei lähde pomppimaan kuten noissa hiekkaesteissä, siten kuljettajallakin on jotain mahdollisuuksia vaikuttaa siihen missä kulmassa tuo mahdollinen törmäys reunavalliin tapahtuu. Mutta onhan se vähän paska juttu että nyt jos kuljettaja tekee ajovirheen niin siinä ei käytännössä menetä mitään kun välittömästi pääsee takaisin radalle ja joissakin mutkissa vielä paremmalla linjalla kuin jos ajaisi ihan rataa pitkin.

Itse en näe tätä ihan yhtä kriittisesti Kimia kohtaan. Kyseisessä mutkassahan on kapea "nurmikaistale" juuri sen vuoksi että et pysty kääntämään heti muiden rinnalle vaan joudut ottamaan mutkan leveäksi ja menetät siinä hetken.
Ja syytä myös huomioida että kun kyse ei ole rata-alueesta niin ei siellä paljon muiden luokkien jättämää kumiakaan ole, joten herkästi lähtee lapasesta auto.
Hyöty näihin vedoten oli mun mielestä aika marginaalinen. Jos hyöty olisi kiistattoman suuri niin eikö aina kahden rinnantulevan auton kannattaisi ulomman ajaa "ulos" ja kiihdyttää kohti Eau Rougea suuremmalla nopeudella?

Itseäni ainakin mm HS:n raportissa häiritsi KERS:in korostaminen, toki siitä on etua mutta on hyvä myös muistaa että KERS järjestelmä painaa 25kg ja tässähän lajissa tulee kierrosaikoihin jo eroa kun tallikaveri on pari kiloa raskaammalla autolla liikenteessä. Suurin syy tod näk myös siihen ettei Kimi juurikaan korkeammalla ole ollut aika-ajoissa, vaan luotetaan auton hyvään käytettävyyteen painavana ja KERS:in tuomaan etuun ohitustilanteissa.


J
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisiköhän niitä asfaltoituja turva-alueita pyrkiä muuttamaan siten että kuljettaja ei pystyisi sieltä aivan suoraan jatkamaan takaisin radalle vaan siinä olisi esim. kapea kaistale hiekkaa tms. välissä jolloin kuljettaja menettäisi virheensä seurauksena edes jonkin verran aikaa? Nythän sieltä tosiaan lasetetaan ihan samaa vauhtia takaisin radalle ja parhaimmillaan hyödytään siitä vielä siten että saadaan parempi vauhti seuraavalle suoralle.

Varmaan noita turva-alueita olisi mahdollista muotoilla siten että siinä kohtaa mistä auto yleensä menee ulos radalta olisi ihan pelkkää asfalttia se alue, mutta tuo "sisäänmenokohta" olisi sen verran kapea että sieltä ei pääsisi aivan suoraan takaisin radalle vaan joutuisi ajamaan hiekan/nurmikon yli tai sitten hidastamaan reilusti ja kääntymään takaisinpäin päästäkseen takaisin radalle. Näin ei turvallisuus välttämättä heikentyisi yhtään mutta nyt ei kukaan pääsisi hyödyntämäänkään sitä tilannetta että lipeää ulos radalta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Force Indian kaupallinen johtaja Ian Phillips myöntää, että Fisichella saattaa ajaa Ferrarilla seuraavassa kisassa Monzassa. Ilmeisesti Fisicon ajaminen riippuu siitä, mitä Felipe Massan lääkärintarkastus paljastaa hänen nykykunnostaan. Ihan looginen veto Ferrarilta olisi kuljettajan vaihto, sillä tuskin haluavat munata itseään kotiyleisön edessä ajattamalla F1-historian surkeinta kuljettajaa. Vaikka Badoer tekee parhaansa, niin se ei tule riittämään jumbosijaa pidemmälle. Ei, vaikka käytössä on samanlainen auto, jolla juuri voitettiin GP. Luca, olet heikoin lenkki. Hyvästi!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan looginen veto Ferrarilta olisi kuljettajan vaihto, sillä tuskin haluavat munata itseään kotiyleisön edessä ajattamalla F1-historian surkeinta kuljettajaa.

No no, eipäs nyt liioitella kuitenkaan. Onhan MM-sarja nähnyt sellaisiakin sankareita kuin Paul Belmondo, Gaston Mazzacane, Jean-Denis Deletraz jne. Badoer on kuule näihin miehiin verrattuna ihan mestarikuljettaja... Pitää kuitenkin muistaa että Badoer lähti aika vaikeista lähtökohdista kisaamaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitää kuitenkin muistaa että Badoer lähti aika vaikeista lähtökohdista kisaamaan.

Niin tämä se meikäläisellä eniten ihmettelyä aiheuttaakin. Miksi ottaa puikkoihin tuollainen kuski joka on täysin kujalla ajamisesta tällä hetkellä?

Ennemmin joku nuori lupaus alemmalta sarjatasolta tai sitten nykyisistä kuskeista...kuten nyt on huhut antaneet ymmärtää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No no, eipäs nyt liioitella kuitenkaan. Onhan MM-sarja nähnyt sellaisiakin sankareita kuin Paul Belmondo, Gaston Mazzacane, Jean-Denis Deletraz jne. Badoer on kuule näihin miehiin verrattuna ihan mestarikuljettaja... Pitää kuitenkin muistaa että Badoer lähti aika vaikeista lähtökohdista kisaamaan.

Surkimuksia kaikki tyynni. Belmondo starttasi kuitenkin vain seitsemään, Mazzacane 21:een ja Deletraz kolmeen GP:hen. Kaikki jäivät ilman pisteitä, kuten myös Badoer, joka on yhä pisteittä 50 startin jälkeen. Badoer on F1-historian pisimmän pisteettömän uran ajanut kuski ja siksi mielestäni se kehnoin. Kaikki tallit, joissa Badoer on ajanut ovat olleet italialaisia. Jos hänellä olisi joku muu kansallisuus, niin olisiko ura jäänyt kenties ajamatta? Ja on myös huomattava, että Badoer on keskeyttänyt 26 kisaa eli yli puolet.

edit. Badoerin sijoitukset MM-pisteissä ovat 25, 23, 21 ja 23. Pariton määrä viittaa siihen, että taakse on jäänyt joka kaudella ainakin yksi kuski. Aakkosjärjestyksen mukaan edellä tallikaveriansa?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos katsotaan vain Badoerin ennen Ferraria ajamat kisat, niin kyllä autot olivat todella heikkoja. Tallikaveritkin saivat yhteensä tuona aikana kokonaista kaksi pistettä. Noissa kisoissa Badoer joutui keskeyttämään ollessaan paremmissa asemissa (toki eka sattui jo startissa ilman omaa syytä)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos katsotaan vain Badoerin ennen Ferraria ajamat kisat, niin kyllä autot olivat todella heikkoja. Tallikaveritkin saivat yhteensä tuona aikana kokonaista kaksi pistettä. Noissa kisoissa Badoer joutui keskeyttämään ollessaan paremmissa asemissa (toki eka sattui jo startissa ilman omaa syytä)

Ihan totta. Ei kannata liikaa noita pisteitä tuijottaa kun esim. Badoerkin on koko uransa ajanut aika heikolla kalustolla, jolla ei ole tallikaveritkaan pisteillä juhlineet. Kyllä F1-sarjan historia tuntee sellaisia kuljettajia että minun mielestäni Badoer ei ole edes lähellä huonointa. Esim. joku Paul Belmondo on tosiaan ajanut vaan 7 kilpailua, kuten kamik sanoi, mutta pitää ottaa huomioon että hän karsiutui peräti 20 kilpailusta. Tallikavereina ei koskaan ollut mitään huippunimiä vaan jotain maksavia kuljettajia, ja Belmondo jäi näille silti pahimmillaan sekuntikaupalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos katsotaan vain Badoerin ennen Ferraria ajamat kisat, niin kyllä autot olivat todella heikkoja. Tallikaveritkin saivat yhteensä tuona aikana kokonaista kaksi pistettä. Noissa kisoissa Badoer joutui keskeyttämään ollessaan paremmissa asemissa (toki eka sattui jo startissa ilman omaa syytä)

Edelleen ihmettelen, miksi tämä ratojen kruunaamaton kuningas otettiin Ferrarille aiheuttamaan lähinnä säälin sekaista naurua. Eivätkö tosiaankaan saapasmaan herrat osanneet aavistaa tällaista katastrofia vai luottivatko johonkin suurempaan voimaan...tuuriin?

Erittäin huono valinta kuskiksi...kuten olemme huomanneet.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...pitää ottaa huomioon että hän karsiutui peräti 20 kilpailusta. Tallikavereina ei koskaan ollut mitään huippunimiä vaan jotain maksavia kuljettajia, ja Belmondo jäi näille silti pahimmillaan sekuntikaupalla.

Jep. Unohdin tykkänään, että joskus on pitänyt karsiakin päästäkseen kisaan. Absoluuttista totuutta huonoimmasta kuskista on vaikea määritellä, ja jätänkin omalta osaltani sen arvuuttelut tähän. Totean kuitenkin, että Badoer on ollut Ferrarilla luvattoman heikko. Tuskin olisi päässyt ajamaan, ellei olisi italiaano.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eivätkö tosiaankaan saapasmaan herrat osanneet aavistaa tällaista katastrofia vai luottivatko johonkin suurempaan voimaan...tuuriin?

Todennäköisesti eivät osanneet odottaa koska Badoer on aina testeissä ajanut aivan kilpailukykyisiä aikoja kisakuljettajien kanssa. Mutta se on tietysti aina vähän eri asia tehdä se jossain Mugellossa, Fioranossa tai Monzassa kun Badoerilla on noilla radoilla takanaan tuhansia kierroksia. Ja kun vielä Luca ajoi tuolloin ihan järjettömät määrät testiä Ferrarilla niin tuntumakin oli varmaan aika lailla eri luokkaa kuin tänä päivänä kun hän ei ole ajanut testiä ollenkaan koko kauden aikana. Ehkä Ferrarilla yliarvioitiin Badoerin kyky sopeutua tällaiseen vaikeaan tilanteeseen, tai ehkä he vaan päättivät antaa Badoerille mahdollisuuden ajaa pari kisaa Ferrarilla meni syteen tai saveen.

Tavallaan olisikin mielenkiintoista nähdä Badoer vielä Monzassa, kun sen radan hän osaa varmasti ajaa ympäri vaikka silmät kiinni, että pystyisikö hän parantamaan yhtään vauhtia siellä. Mutta tuskin antaa enää Ferrari mahdollisuutta, liian heikkoa oli vauhti Spassa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Itseäni ainakin mm HS:n raportissa häiritsi KERS:in korostaminen, toki siitä on etua mutta on hyvä myös muistaa että KERS järjestelmä painaa 25kg ja tässähän lajissa tulee kierrosaikoihin jo eroa kun tallikaveri on pari kiloa raskaammalla autolla liikenteessä.

Onhan ne autot samanpainoisia, oli KERS tai ei. Itseasiassa tuosta oli taannoin puhetta, että jos KERS hajoaa aika-ajoissa niin sitä ei saa poistaa koska silloin autosta tulisi alipainoinen ja lisäpainojen asentaminen aika-ajojen jälkeen on kiellettyä.

Eli: KERS-autot ja autot ilman KERSiä ovat samanpainoisia.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Onhan ne autot samanpainoisia, oli KERS tai ei. Itseasiassa tuosta oli taannoin puhetta, että jos KERS hajoaa aika-ajoissa niin sitä ei saa poistaa koska silloin autosta tulisi alipainoinen ja lisäpainojen asentaminen aika-ajojen jälkeen on kiellettyä.

Eli: KERS-autot ja autot ilman KERSiä ovat samanpainoisia.

Onko tosiaan näin. Itse olen ollut siinä uskossa, että kers tuo sen lisäpainon, jos sitä haluaa käyttää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos kaikkien autojen paino on sama kersillä tai ilman.

Otan mielelläni asiasta lisätietoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös