Eli: KERS-autot ja autot ilman KERSiä ovat samanpainoisia.
Näin on. Mutta KERSin huono puolihan on sitten se että se heikentää auton painojakaumaa. Tämähän oli mm. syy miksi BMW päätti luopua KERSin käytöstä kokonaan, koska se heikensi auton ajettavuutta ja sitä mukaa kierrosaikoja enemmän kuin mitä siitä oli hyötyä.
Mutta ohitustilanteissa tuosta laitteesta on kyllä kiistaton hyöty, varsinkin silloin kun kuljettaja vieläpä osaa käyttää sitä taitavasti hyväkseen kuten Kimi eilen. Kimihän kertoi että muutti kisan aikana KERS-taktiikkaansa kun seurasi missä Fisichella sai häntä kiinni ja missä pysyi selvästi takana. Alunperinhän puhuttiin että KERSiä kannattaa käyttää ennen Eau Rougea tai välittömästi sen jälkeen, mutta Kimi huomasi kuulemma että pystyy ajamaan Eau Rougen joka tapauksessa nopeammin kuin Fisichella joten alkoi käyttämään KERSiä kierroksen loppupuolella missä Fisichella oli taas häntä nopeampi.
EDIT:
Onko tosiaan näin. Itse olen ollut siinä uskossa, että kers tuo sen lisäpainon, jos sitä haluaa käyttää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos kaikkien autojen paino on sama kersillä tai ilman.
Kuten tuossa ylempänä kirjoitin niin tuo KERS tosiaan heikentää auton painojakaumaa. Koska tuo laite on sijoitettu autossa varsin ylös niin se muuttaa auton painopistettä ja näin vaikuttaa siis auton käytökseen selvästi. Eli se kyllä syö hieman sitä etua mitä sillä saavutetaan, vaikka autojen painoissa ei olekaan mitään eroa. Nyt näyttäisi kyllä että ainakin Ferrari on saanut tuon KERSin toimimaan ja hyötyy siitä selvästi. Veikkaisin että ensi kaudeksi noita tulee jo useampaan autoon kuin tällä hetkellä.