Formula 1 – kausi 2009

  • 325 171
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lieneekö tässä nyt tosissaan käymässä niin, että Rosberg siirtyy Brawnille? Ei minusta lainkaan tuulesta temmattu huhu tuo Mersun siirto Brawnille ja sitä kautta Rosbergin meno sinne.

Mitä enemmän tuota miettii niin sitä järkeenkäyvemmäksi tuo kieltämättä muuttuu. Mercedes on pitkään yrittänyt saada enemmän päätäntävaltaa McLarenilta mutta ei ole siinä onnistunut, Brawnin kanssa heillä olisi mahdollista päästä määräävämpään asemaan ja toisaalta Brawn on sellainen velho että kun saa kunnon resurssit taakseen niin tulosta tulee takuuvarmasti. Mersu on jo pitkään toivonut Saksalaista kuskia ja ovat olleet nimenomaan Nico Rosbergin perässä, mutta toisaalta Hamiltonin asema McLarenin väen keskuudessa on niin vahva että McLarenille Rosbergin palkkaaminen ei välttämättä onnistu. Mersun kannalta tuo kuulostaa siis monessakin suhteessa aika järkeenkäyvältä diililtä.

Ja mitä tuohon Ferrarin tilanteeseen tulee niin kyllähän tuo Montezemolon lausunto kuulostaa siltä että nyt halutaan katkaista huhuilta siivet ja rauhoittaa tilanne. Eli tilanne saattaakin olla siis se mitä Ilta-Sanomat jo jonkin aikaa sitten aprikoi; Alonson Ferrari-sopimus olisi siis monivuotinen mutta sen ensimmäinen (2010) ja viimeinen (2013) olisi optiovuosia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tosin täälläkin on kirjoittajia, jotka tätä eivät usko ja menevät espanialaisten lehtien spekulointeihin. Kiva tietenkin leikkiä mukana joka on aivan saatanan naurettavaa.

Missä muussa yleisessä ketjussa Jatkoajassa muuten näin avoimesti puhutaan vaikkapa jääkiekkoon liittyvistä hevosmiesten tietotoimiston uutisista? Sehän on täällä suorastaan syntiä.

Niin no, sitä kutsutaan myös medialukutaidoksi ottaa vähän sieltä ja vähän täältä mahdollisimman luotettavista lähteistä tietoa ja spekuloida.
Olisi aika tylsää aiheesta kuin aiheesta kirjoittaa KESKUSTELUPALSTALLE vain sopimukset ja faktat.

Suosittelen tutustumaan esim "Joukkueen rakennus ensikaudelle 2009-2010" ketjuihin, aika monta huhua ja hevosmiesten tietotoimiston uutista on ollut luettavissa ja sehän on hauskaa. HIFK:llekin piti olla tulossa mm V Peltonen, mikä olikaan totuus, oliko sopimus lähelläkään? Spekulointi on mukavaa.. :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Brawn:
-Button (eikö sopimusta jatkettu alkukauden menestyksen jälkeen?)
-Rosberg/Barrichello/Räikkönen

Red Bull:
-Vettel
-Webber(mikä on Webberin tilanne?) /Räikkönen

En ole kyllä tuosta Buttonista varma että onko sitä jatkoa ainakaan julkistettu vielä. Käytännössä kuitenkin lienee varmaa. Barrichellon kohdallahan Ross Brawn puhui Valencian jälkeen että lähellä sopimusta ollaan mutta voi olla että tämä mahdollinen Mersu-kuvio muuttaa asioita. Eihän sitä tiedä jos Rubens vielä sen mestaruuden tällä kaudella Buttonin nenän edestä nappaa niin Brawnin autoja ensi kaudella ajaisikin Barrichello ja Rosberg...

Webberillä on tänä kesänä tehty jatkosopimus Red Bullin kanssa joten siinä ei liene mitään epäselvää, vaikka yhdessä vaiheessa huhut veivätkin miestä Renaultille Kimin tieltä.
 

trap

Jäsen
Ferrari: Massa, Räikkönen
McLaren: Hamilton
Red Bull: Webber, Vettel
Renault: Alonso

Siinä ensi kauden vahvistetut sopimukset. Buttonilla ei tosiaan ole vielä diiliä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Fisichella teki badoerit eli jäi vapaissa harjoituksissa viimeiseksi. Kimi samanlaisella autolla 8. ja Heikki oli neljäs. Sutil Force Indialla joukon nopein ja Liuzzi samanlaisella autolla 12.

Tässä tilanne on hiukan nurinkurinen muutenkin, Fisico ajoi ensimmäisellä harjoitusjaksolla ajan joka olisi toisellakin jaksolla tuonut hyvän sijoituksen, itseasiassa sillä ajalla Fisico olisi pessyt Räkän myös toisella jaksolla. Jostain poikkeuksellisesta syystä kun toisella jaksolla absoluuttinen paras aika ei parantunut kuin noin 0.012 sekuntia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Niin no, sitä kutsutaan myös medialukutaidoksi ottaa vähän sieltä ja vähän täältä mahdollisimman luotettavista lähteistä tietoa ja spekuloida.

Juu hieno sana on medialukutaito. Sitten kun aletaan ottamaan sitä tietoa mahdollisimman luotettavista lähteistä niin tulee kunnon nauru. Tällä tarkoitan juuri ulkomaalaista keltaista lehdistöä, jota meidän omat paskalehdet siteeraavat. Nämä ovat sitten näitä mahdollisimman luotettavia lähteitä. No tietenkin maikkarin sivu 270 on eräs kovimmista totuuden torvista myöskin.

Tarkoitushan on täällä Jatkoajassa spekuloida. Tätä en todellakaan kiellä. Me ihmiset elämme hektisessä mediamaailmassa ja käyttäydemme sen mukaisesti. Eihän tämän aatteen suuntaa voi enää muuttaa...spekuloidaan. Tuo on kuitenkin hieno sana.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä tilanne on hiukan nurinkurinen muutenkin, Fisico ajoi ensimmäisellä harjoitusjaksolla ajan joka olisi toisellakin jaksolla tuonut hyvän sijoituksen, itseasiassa sillä ajalla Fisico olisi pessyt Räkän myös toisella jaksolla. Jostain poikkeuksellisesta syystä kun toisella jaksolla absoluuttinen paras aika ei parantunut kuin noin 0.012 sekuntia.

Niin...näissä treeneissä juurikin on tarkoitus testata autoja eri säädöillä, renkailla ja painoilla. Siksi aikatulokset heittävät paljonkin. Tämän kuitenkin tiesit...eikö?

Todellinen suorituskyky nähdään aina sitten vasta kilpilussa...ei edes aika-ajossa. Saatika harjoituksissa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole helppoa kyllä Fisicollakaan. Seinään meni harjoituksissa ja aika hankalalta tuo meno näyttää. Vaikea on tällä hetkellä tuo Ferrarin toisen kuskin paikka.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fisichellan suoritukset tänä viikonloppuna Ferrarilla on olleet sellaisia että voisi melkein jo sanoa että Luca Badoer sai aivan liian paljon kuraa niskaansa. Ei se vaan näytä helppoa olevan hypätä kylmiltään uuteen autoon vaikka olisi koko kauden ajanutkin ykkösillä kilpaa. Kyllähän tuossa on Fisicollekin paljon uusia asioita, esim. KERSin käyttö, joita pitää oppia. Saas nähdä pystyykö Fisichella sen verran parantamaan aika-ajoissa että pääsee edes Q1:stä jatkoon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin...näissä treeneissä juurikin on tarkoitus testata autoja eri säädöillä, renkailla ja painoilla. Siksi aikatulokset heittävät paljonkin. Tämän kuitenkin tiesit...eikö?

Kyllä, mutta yleensä käytäntönä on ollut että ajat paranevat väkisinkin toiselle harjoitusjaksolle mentäessä. Tämä ihan siitä syystä että radan pito lisääntyy autojen putsatessa sen pintaa ja jättäessä kokoajan lisää kumia parhaalle ajolinjalle. Myöskin yleensä tapahtuva lämpötilan nousu yleensä auttaa renkaita tuottamaan parempaa pitoa. Ja oletuksena myös että siinä harjoitusten aikana niitä säätöjä löydetään paremmiksi, minkä takia vauhdin pitäisi parantua. Useammat tallit kuitenkin haluavat jakson lopuksi vetää myös niitä maksiminopeita kierroksia aika-ajojen ensimmäistä ja toista osiota silmälläpitäen.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
On kuin Tamminen olisi ottanut aikalisän ja huutanut taas sen kuuluisan lauseensa: Mikään ei muutu!

Force India kärjessä ja Ferrarin kakkoskuski viimeisenä. Näin ne viimeiset harjoitukset meni ennen aika-ajoja. Lupaa hyvää ja mielenkiintoista ajoa taas. Olisi mainiota mikäli Sutil vuorostaan ottaisi paalupaikan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Flavio Briatore on lähtenyt ihan asialinjalla Piquet'n klaania vastaan: "Iteppäs oot homo!"

Mielenkiintoista olisi kyllä tietää se totuus tuosta asiasta. Isä-Piquet on tunnettu oikein viimeisen päälle katkerana ja veemäisenä miehenä ja omena ei ole kauas puusta näyttänyt pudonneen, Briatore on taas varmasti kaikkien kieroilijoiden kuningas tuolla F1-varikoilla. Joten sitä totuutta lienee turha etsiä kummankaan osapuolen lausunnoista. Varmasti vielä Berniekin pyrkii hämmentämään siellä taustalla että ei vaan löytyisi ainakaan mitään todisteita Rellua vastaan, taas yhden tallin vetäytyminen olisi sarjalle ja Bernien bisneksille paha isku.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiintoiset aika-ajot takana, varsinkin mielenkiintoista nähdä parin tunnin päästä, miten erilaisilla bensakuormilla kärkikymmenikkö lähtee liikkeelle. Esimerkiksi Hamiltonin ja Webberin ero oli kuitenkin Q2:ssa tasan 0,3 sekunnin sisällä ja päätösosiossa ero kasvoi peräti 1,3 sekuntiin. Eli siellä on olettettavasti todella suuria eroja bensamäärissä.

Kärkikolmikko Hamilton, Sutil ja Kimi on luultavasti varsin kevyellä kuormalla liikkeellä, mutta tämän jälkeen Heikillä uskoisin olevan aika paljonkin bensaa. Mäcci selvästikin taktikoi aika-ajossa, sillä tavalla, että Heikkiä pystyy painavalla autolla käyttämään tulppana, jolloin Hamilton pääsee kevyellä kuormalla riittävästi karkuun ennen ensimmäistä varikkostoppia. Heikki tulee luultavasti nousemaan KERS:n avulla lähdössä Sutilin ohi, mutta tämän jälkeen kerääkin sitten letkan peräänsä. Nimittäin KERS-auton ohittaminen on kyllä todella vaikeaa, vaikka olisi kuinka paljon nopeampi.

Eli luultavasti huominen kisa tulee olemaan Kimin ja Hamiltonin välinen kaksinkamppailu. Veikkaan, että molemmat ovat aikalailla samanlaisella bensamäärällä liikkeellä, sillä Q2:ssä ja Q3:ssä herrojen välinen ero pysyi siinä puolessa sekunnissa. Heikilläkin periaatteessa voisi olla huomattavasti painavalla autolla ja onnistuneella taktiikalla mahdolisuus taistella voitosta, mutta se vaatisi sitä, että hän saisi renkaat toimimaan ja kunnon kisavauhdin päälle. Ja toisekseen tallin ja Hamiltonin kannalta kisavauhdin löytyminen ei olisi kovin hyvä asia tässä kohdin, joten Heikki tyytyneen tässä sopimustilanteessaan pelaamaan vain tallin ja Hamiltonin pussiin.

Mutta täytyy nyt palata asiaan vielä, kun saadaan vahvistus sille, mitkä ne todellliset bensamäärät lopulta ovat.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hämmästyttävää on kyllä tuo Force Indian vauhti Spassa ja nyt Monzassa. Osa selittyy sillä että radat on poikkeuksellisia nopeutensa vuoksi mutta on FI:n kyllä pitänyt joku viisastenkivi löytyää muutenkin koska ei radalla voi kaikkea selittää. Jos Vitantonio Liuzzi ihan kylmiltään tulee taistelemaan aika-ajon kärkipaikoista niin auton on pakko olla hyvä!

Kimiltä taisi olla kauden paras aika-ajotulos? Vähän mietityttää että onkohan Kimillä kevyempi auto kuin muilla vai onko Ferrari vaan saanut lopultakin parannettua autoaan myös aika-ajoissa. Kolmosruudusta on hyvä lähteä radan puhtaammalta puolelta, ja kun vielä kakkosruudussa on Sutil jolla ei ole KERSiä käytössään niin Kimillä on mahdollisuudet jopa kärkipaikkaan startissa.

Heikiltä myös erinomainen suoritus koska ilmeisesti oli liikkeellä aika raskaalla autolla. Ainakin Heikki myönsi sen että hänen autonsa on raskaampi kuin Hamiltonilla. Toivottavasti Heikki pystyisi yhtä hyvään kisasuoritukseen kuin Spassa.

Brawnilla oli jälleen "väärä mies" nopeampi mutta tällä kertaa ovat kuitenkin ihan peräkkäin. Ja Brawnin kannalta tärkeää on että molemmat Red Bullit on takana. Olisikohan Red Bullit lähteneet jopa yhden stopin taktiikalle kun Webber vihjaili että kärkikymmenikön polttoainemäärissä tulee olemaan suuria eroja?

Harmi että huomenna ei pääse seuraamaan itse kilpailua koska saattaa olla varsin mielenkiintoinen taisto tulossa. Viime vuonna Monzassa nähtiin todellinen yllätysvoittaja ja ei se lainkaan mahdotonta ole huomennakaan, Sutil nimittäin olisi ajanut tänään todennäköisesti paalulle ilman tuota pienen pientä virhettä Lesmossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bensamääriä autosportin forumilta (voi olla että eivät ole ihan 100% oikeita):

1. Lewis Hamilton 653,5
2. Adrian Sutil 655
3. Kimi Räikkönen 662
4. Heikki Kovalainen 683
5. Rubens Barrichello 688,5
6. Jenson Button 687
7. Vitantonio Liuzzi 679,5
8. Fernando Alonso 677,5
9. Sebastien Vettel 682
10. Mark Webber 683
11. Jarno Trulli 703
12. Romain Grosjean 699,8
13. Robert Kubica 697,5
14. Giancarlo Fisichella 690
15. Nick Heidfeld 697,5
16. Timo Glock 709,8
17. Kazuki Nakajima 706,2
18. Nico Rosberg 708,6
19. Sebastien Buemi 706
20. Jaime Alguersuari 706


Eli aika odotettua oli se että Kimin auto on yksi keveimmistä. Heikin aika-ajo oli tuolla bensalastilla todella hyvä. Vähän vaan hirvittää Kimin kannalta että aika moni näyttää olevan yhden stopin taktiikalla ja todella painavilla autoilla, ja joku insinöörihän taisi sanoakin että Monzassa yhden stopin taktiikka on todennäköisesti paras. Näinköhän Ferrari on tehnyt oikean ratkaisun?

EDIT: Näyttäisi siltä että kärkikolmikko on ainoat kuljettajat kahden stopin taktiikalla ja muut menee yhdellä, Alonso ja Liuzzi on ihan siinä ja siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Bensamääriä autosportin forumilta (voi olla että eivät ole ihan 100% oikeita):

Eli aika odotettua oli se että Kimin auto on yksi keveimmistä. Heikin aika-ajo oli tuolla bensalastilla todella hyvä. Vähän vaan hirvittää Kimin kannalta että aika moni näyttää olevan yhden stopin taktiikalla ja todella painavilla autoilla, ja joku insinöörihän taisi sanoakin että Monzassa yhden stopin taktiikka on todennäköisesti paras. Näinköhän Ferrari on tehnyt oikean ratkaisun?

EDIT: Näyttäisi siltä että kärkikolmikko on ainoat kuljettajat kahden stopin taktiikalla ja muut menee yhdellä, Alonso ja Liuzzi on ihan siinä ja siinä.
Tosiaan Monzassa jos missä yhden pysähdyksen stoppi on toimiva useimmiten. En usko kevyempien kärkiautojen tekevän kunnon eroja takana tuleviin. Hamilton luultavasti painelee maisemiin ja Kimin on ehdottoman tärkeää päästä Sutilin ohi Hamiltonin perään heti ensimmäisellä kierroksella. Heikin mahdollisuudet ovat myös erittäin hyvät Sutilinkin ohittamiseen lähdössä, mutta yhden pysähdyksen taktiikalla Heikkiä vaivanneet rengasongelmat saattavat maksaa aikaa. Nyt pitää ajaa pitkään samoilla renkailla.
Jälleen kerran mahtavat asetelmat huomiselle !
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Santanderille unelmahan on kaksi "espanjankielistä" Alonso ja leppoisa kakkosviulunsoittaja Massa

Massa ei todellakaan ole mikään leppoisa kaveri. Ferrarin lemmikki, harvoin löytää vikaa itsestään eikä varmasti tulisi tyytymään Alonson kakkoseksi. Massaa ei myöskään arvosteta tarpeeksi, mies on kova kuski, jokin siitä kuitenkin puuttuu kun vertaa Alonsoon, Kimiin ja Hamiltoniin. Ehkä se on se taistelu keskikastissa ja paineensietokyky sekä sadekelin taidot missä nuo kolme tekevät eroa Massaan. Silloin kun auto on Massalle sopiva mies on eliittiä sekä aika-ajoissa, että tyhjällä radalle mennessään. Tosin Massa ei osaa ajaa kuin itselleen sopivalla autolla, Kimi pystyy parempaan silloin, kun auto ei ole ajotyylille sopiva. Nyt tuntuu auto olevan Kimin mieleinen toisin kuin viime vuonna niin johan se viimeinen silaus on taas löytynyt.

Kimiltä onkin odotettu mahdottomia Schumin paikan perijänä, kun Kimi ei ole samaa kohtelua missään vaiheessa saanut mitä Schumi sai. Vain tasa-arvoisen Massan kanssa, jos aina sitäkään. Autoa ei ole tehty Kimille, viime vuonna suorastaan päinvastoin, taktiikoissa ei suosita Kimiä eikä muutenkaan millään tavalla ole panostettu Kimiin niin kuin Schumiin aikanaan. Tämä pitäisi ottaa mediankin huomioon, mutta mitäpä sitä suotta. Käsittämätöntä ollut Alonso Ferrarille-myllytys, Kimi tuntuu kusseen kaikkien muroihin ympäri maailmaa. Lehdistö pyörittänyt jokaisen vaihtoehdon läpi, nyt ollaankin jo siirrytty siihen, että Alonso tulee vasta vuodeksi 2011, kun vähän aikaa sitten se oli aivan saletti, että Kimi saa potkut. Ei näin...

Eniten ehkä on kuitenkin ihmetyttänyt miksi ihmeessä Suomen media on myös lähes täysin Räikköstä vastaan? Espanjalaiset toki ymmärtää, italiaanotkin jollain lailla, kun vika ei ole ikinä tallissa aina kuskeissa, mutta miksi omia ei puolusteta Suomessa? Kaikesta Kimin tekemisestä uutisoidaan vain negatiiviseen sävyyn ja huhuja pidetään elossa suorastaan lietsomalla niitä. Melko ainutlaatuista kuitenkin, että legendaarisimmassa tallissa ajaa huippulahjakas suomalainen, joka on saavuttanut mestaruudenkin. Tällaisia kausia ja hetkiä tuskin on Räikkösen jälkeen luvassa pitkiin aikoihin. Heikki on ihan ok-kuski F1-mittarilla muttei sen enempää. GP2:ssa ei kisaa yhtäkään suomalaista, muutama on pienemmissä luokissa tulossa, mutta Kimin veroista tuskin pitkiin aikoihin, jos koskaan. Ei voi kuin ihmetellä ja ärsyyntyä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tosiaan Monzassa jos missä yhden pysähdyksen stoppi on toimiva useimmiten.

Näin minäkin muistelen että Monzassa on yleensä ollut aika hankala repiä eroa takana tuleviin vaikka kevyemmälläkin autolla olisi liikenteessä, se radan luonne vaan on sellainen. Minusta tuntuu että Brawnit saattaa olla aika vahvoilla huomenna. Kimin, Hamiltonin ja Sutilin pelastus saattaa olla se jos Heikki heittäytyy aivan tulpaksi ja päästää tuon kolmikon karkuun.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo kyllähän huominen vaikuttaa Hamiltonin voitolta. Kimin on ehdottoman tärkeää päästä Sutilin ohi startissa. Ja jos jollain ihmeen keinolla Kimi pysyisi Lewisin perässä voisi Kimi päästä varikolla ohi jos pystyy hden tai kaksi kierrosta ajaa pitempään. Toki Ferrarihan kuluttaa muita talleja selkeästi enemmän bensaa niinkuin spassa tuli ilmi, joten tiedä sitten mihin saakka Kimin bensat riittää.

Kyllähän nyt nuo kuljettajaspekulaatiot vaikuttaa siltä, että Alonso on Ferrarin mies mutta vasta kaudella 2011. Ensi kaudella Ferrarilla ajavat huippuvireessä oleva Kimi (joskohan auto tehtäisiin viimein Kimille) ja Massa, jos kykenee ajamaan. Alonso jatkanee Rellulla tai siirtyy Brawnille. Kyllä varmasti Ferrarilla on nyt huomattu ettei se Kimin taito mihinkään ole kadonnut. Auto vaan pitää tehdä Kimille, niin nähdään se maaginen Kimi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki Ferrarihan kuluttaa muita talleja selkeästi enemmän bensaa niinkuin spassa tuli ilmi, joten tiedä sitten mihin saakka Kimin bensat riittää.

Spassa Kimillä oli 7 kiloa enemmän bensaa kuin Fisicolla ja arvioitu varikolletulokierros oli kaksi kierrosta Fisicon jälkeen, mutta lopultahan molemmat tulivat samalla kierroksella sisään. Joten jos Kimillä nyt on 8,5 kiloa enemmän bensaa niin voisi kuvitella että Kimi ehkä sen yhden kierroksen enemmän pystyisi puristamaan kuin Hamilton. Kimin pitäisi siis pysyä aivan Hamiltonin kannassa kiinni ja pystyä vielä tykittämään jumalattoman kova kierros koska Kimin tankkauskin tulee todennäköisesti kestämään jokusen kymmenyksen enemmän kuin Hamiltonin (johtuen juuri tuosta bensankulutuksesta).

Aika paljon varmaan tuon kärkikolmikon kohdalla ratkaisee se että mihin väliin he varikkokäyntinsä jälkeen tippuvat. Jos siellä sattuu joku maailman vaikein ohitettava Trulli superraskaalla autolla eteen niin Brawnit saattaa olla aika vahvoilla voittoa ajatellen.

Veikataan huomisen kärkikolmikoksi seuraavaa: 1. Barrichello 2. Hamilton 3. Kimi
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bensamääriä autosportin forumilta (voi olla että eivät ole ihan 100% oikeita)

Eli Hamilton tulee kierroksella 17 sisään, Sutil kierroksen myöhemmin ja Kimi 4 kierrosta Hamiltonia myöhemmin. Heikkillä on bensaa aina 29 kierrokselle asti ja Brawneista Barrichellolla 31 kierrosta ja Buttonilla 30 kierrosta.

Mielenkiintoinen kisa kyllä tulee taktiikoiden suhteen. Kärkikolmikon on saatava tehtyä heti lähdöstä alkaen eroa takana tuleviin ja pitkälti se on Heikistä kiinni toimiiko tuo 2 stopin taktiikka. Kyllä tuossa parissakymmenessäkin kierroksessa ehtii ottamaan mukavan etumatkan, jos Heikki on yhtään tulppana takana tulevile. Tietysti yhden stopin taktiikassa on riskinä juuri tuo, että kestävätkö (pehmeät) renkaat sen puolet kisamatkasta.

Heikillä on kyllä itselläkin mahdollisuuksia jopa voittoon, mutta renkaat olisi saatava toimimaan ja kisavauhdin olisi oltava ihan jotain muuta kuin mitä on tällä kaudella nähty. Kimi ja Hamilton on kuitenkin kisavedoissa omaa luokkaansa, sieltä tulee kierros toisensa perään huippuaikoja.

Mielenkiintoista nähdä kumpi pystyy huomenna takomaan kovempia kierrosaikoja, kun niitä todella tarvitaan. Kimillä on sikäli etu puolellaan, että bensaa on peräti 4 kierrosta enemmän, joten jos lähellä pysyy, niin varikkostoppien aikana pitäisi pystyä ohittamaan. Toisaalta Mäcci tuntuu autona olevan Ferraria edellä, joten se voi olla hankalaa pysyä Hamiltonin kannassa kiinni

Oma lukunsa on sitten vielä bensankulutus. Ferrari ilmeisesti syö vähän enemmän bensaa kuin muut, mutta samalla tavalla olen ollut huomaavinani Mäcin tulleen aina jonkun kierroksen aikaisemmin sisään kuin mitä suoraan bensamäärien mukaan olisi pitänyt. KERS:llä on varmaan jotain tekemistä asian suhteen, kyllä kai se tehoboosti vie löpöäkin enemmän?

Heikin kohdallakin jos puhutaan realistisesti palkintopallille pääsemisestä, niin se vaatii Brawnien takana pitämisen. Sinällään uskoisin Heikin pystyvän KERS:n avulla pitämään Brawnit radalla helposti takanaan, mutta varikkostopitkin ovatkin sitten oma lukunsa. Heikki joutuu kuitenkin tulemaan pari kierrosta Brawneja ennen tankkaamaan, joten jonkunlainen ero siinä olisi pystyttävä repimään. Se tietysti auttaisi, jos lähdön jälkeen Sutil olisi siinä Heikin perässä, mutta Brawnien edellä.

Eli ihan mielenkiintoinen kisa on tulossa, täällä odotellaan optimistisesti, että palkintopalilla nähdään kaksi suomalaista ja jos sitä kuultaisin vielä Maamme laulu ensimmäistä kertaa Italiassa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kisan voittotaistelun kannalta herra nimeltä Fernando Alonso tullee näyttelemään isoa roolia. Herra starttaa ruudusta 8 kerssin avustuksella, ja voi täten nousta jopa molempien Brawn autojen ohi startissa. Ja jos näin käy, muodostaa Alonso todennäköisesti tehokkaan tulpan Brawn autoille, sillä ohi kers autosta ei tuolla radalla ilman varikkokäyntiä todennäköisesti mennä. Alonson kisavauhti kun ei todennäköisesti ole läheskään yhtä hyvä kuin Brawn kaksikolla.
MM-sarjan jännityksen kannalta olisi toki parempi jos Alonso pääsee vain Buttonin eteen, ja Barrichello pääsee menemään menojaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oma lukunsa on sitten vielä bensankulutus. Ferrari ilmeisesti syö vähän enemmän bensaa kuin muut, mutta samalla tavalla olen ollut huomaavinani Mäcin tulleen aina jonkun kierroksen aikaisemmin sisään kuin mitä suoraan bensamäärien mukaan olisi pitänyt. KERS:llä on varmaan jotain tekemistä asian suhteen, kyllä kai se tehoboosti vie löpöäkin enemmän?.

Voi olla noinkin. Force Indiallahan ei ole KERSiä joten siksi heidän eronsa Ferrariin on tuossa bensankulutuksessa isompi kuin samalla moottorilla varustetun McLarenin.

EDIT: BBC:llä on taas laskettu bensamääriin suhteutetut kierrosajat, ja sen mukaan Heikki oli porukan nopein mies.


1. Heikki Kovalainen
2. Rubens Barrichello +0.016
3. Lewis Hamilton +0.047
4. Jenson Button +0.073
5. Adrian Sutil +0.200
6. Kimi Räikkonen +0.266
7. Vitantonio Liuzzi +0.296
8. Sebastian Vettel +0.363
9. Fernando Alonso +0.381
10. Mark Webber +0.469
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voi olla noinkin. Force Indiallahan ei ole KERSiä joten siksi heidän eronsa Ferrariin on tuossa bensankulutuksessa isompi kuin samalla moottorilla varustetun McLarenin.

Tosiaan en ole tuosta mitenkään varma, mutta KERS olisi mielestäni varsin järkeen käypä selitys, miksi Ferrari kulutti Spassa niin paljon enemmän bensaa kuin Force India. Noh onneksi huomenna kisassa saadan sitten tähänkin ihan faktatietoa vertaamalla McLarenin ja Ferrarin bensankulutusta. Kimin kannalta olisi kyllä suotavaa, että sitä eroa olisi ainakin 2-3 kierrosta.

Kisan voittotaistelun kannalta herra nimeltä Fernando Alonso tullee näyttelemään isoa roolia. Herra starttaa ruudusta 8 kerssin avustuksella, ja voi täten nousta jopa molempien Brawn autojen ohi startissa. Ja jos näin käy, muodostaa Alonso todennäköisesti tehokkaan tulpan Brawn autoille, sillä ohi kers autosta ei tuolla radalla ilman varikkokäyntiä todennäköisesti mennä. Alonson kisavauhti kun ei todennäköisesti ole läheskään yhtä hyvä kuin Brawn kaksikolla.

Tämä oli hyvä huomio, Alonso voi tosiaan sekoittaa pakkaa ihan huolella, vaikka oma vauhti tuskin kärkitaisteluun asti riittää. Suomalaisten kannalta se olisi kyllä aivan erinomainen juttu, jos Alonso pääsee startissa Brawnien ohi. Lisäksi Brawnille lisää murheita tuo se, että Barrichelolla on ilmennyt vaihdelaatikko ongelma, mikä tietysti lisää entisestään suomalaisten mahdollisuuksia.

Aika paljon varmaan tuon kärkikolmikon kohdalla ratkaisee se että mihin väliin he varikkokäyntinsä jälkeen tippuvat. Jos siellä sattuu joku maailman vaikein ohitettava Trulli superraskaalla autolla eteen niin Brawnit saattaa olla aika vahvoilla voittoa ajatellen.

Uskoisin, että tuo 2 stopin taktiikka toimii juuri KERS-autoille, jotka pystyvät KERS:n ansiosta ohittamaan melko helposti nuo menoa hidastavat trullit tieltään. KERS:stä saa kuitenkin pääsuoralla sellaisen vauhtiedun, että imusta pitäisi mennä heittämällä ohi ensimmäiseen shikaanin menessä. Tietysti sitten voi tulla ongelmia, jos Hamilton ja Kimi jäävät juuri Alonson taakse, jolta löytyy vielä se KERS.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi Brawnille lisää murheita tuo se, että Barrichelolla on ilmennyt vaihdelaatikko ongelma, mikä tietysti lisää entisestään suomalaisten mahdollisuuksia.

Ja onhan siinä vielä sekin että Brawnille startit ovat olleet vaikeita koko kauden, erityisesti Barrichellolla on mennyt monta starttia aivan perseelleen kun on ollut ongelmia tuon starttiautomatiikan kanssa. Kyllä molemmilla suomalaisilla on hyvät mahdollisuudet huomenna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös