Formula 1 – kausi 2009

  • 327 295
  • 2 061

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kauden kolme ensimmäistä kilpailua varmaankin jo määrittelee aika pitkälle mitä FIA kommentoi aiheesta. Jos vain kaksi ensimmäistäkin kilpailua menee eri kuljettajille ollaan kilvan ylistämässä systeemiä, varsinkin jos ensimmäisen kilpailun voittaja keskeyttää seuraavassa. Keskeytys ei vie mestaruusmahdollisuuksia jne.

Jos kolme ensimmäistä menee samalle kuljettajalle, niin voi olla, että kabiniteissa aletaan olla jo hieman hädissään, kun ymmärretään mitä tuli tehtyä.

Eihän se niin voi mennä, että kauden neljännessä kilpailussa FIA jo toivoo jonkun epäonnistumista, vaikka eivät sitä ääneen tietenkään sano.

Onneksi olen itse menossa kauden kolmanteen kilpailuun, niin saatan hyvinkin nähdä tilanteen missä mestaruus on vielä avoin, heh.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi nyt menty sillä, 12-9-7 jne pistejärjestelmällä, kuten tallit olivat ehdottaneet. Tätä jo juhlinkin ja luulin, että päätös olisi ihan virallinen ja varma, mutta se olikin vain ehdotus, kuten nyt karusti selvisi.
Eilen aloin jo puolustelemaan tätä uutta järjestelyä, mutta nyt taas tuli fiilis, että se onkin aivan kauhea. Tosiaan se, jolla on auto kunnon iskussa kauden alussa on hyvin vahvoilla.
Voin kuvitella sitä vitutuksen määrää niissä talleissa, joilla se auto on tasaisen varma, muittei kuitenkaan JOKA kisassa tarvittavan nopea voittoihin. Tämä syö niiltä talleilta paljon, koska tasaisuudella ei ole enää mitään väliä, jos haluaa kuljettajien mestaruuden kerätä. Pitää olla nopein.
BMW oli viime vuonna esimerkki tallista, joka oli tasaisen varma, muttei kuitenkaan nopein.
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Upeaa Bööni! Pilasit sitten Formulat näillä ''loistavilla'' ideoillasi. Itse olisin suosinut 12-9-7....järjestelmää. Saa nähdä mitkä ovat Böönin fiilikset, kun joku voittaa kauden 9 ensimmäistä osakilpailua ja pitää loppukauden lomaa. Saa nähdä ajeleeko itse Bööni loppukauden tämän kuskin paikalla... Itselle jäi epäselväksi tästä surkeasta säännöstä se, että jaetaanko MM-Sarjan 2. ja 3.sija jne. voittojen vai pisteiden perusteella.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itselle jäi epäselväksi tästä surkeasta säännöstä se, että jaetaanko MM-Sarjan 2. ja 3.sija jne. voittojen vai pisteiden perusteella.

Ei kai se voi kovin epäselväksi jäädä tuon IS:n artikkelin perusteella:

Jos kahdella tai useammalla kuljettajalla on yhtä monta voittoa, mestaruus menee niistä kuljettajista sille, jolla on eniten MM-pisteitä. Muut sijat ratkaistaan yhä nykyisen pistejärjestelmän perusteella.

Eli nykyinen pistejärjestelmä ratkaisee muut sijat, paitsi mestaruuden. Näin formulan vähittäiskuluttajana tämä tuo jonkinlaista mielenkiintoa lisää tähän viime aikoina niin tylsään lajiin. Ehkä radalla tapahtuukin jotain?
 

Bo'er

Jäsen
Uusi systeemi on susi jo syntyessään. MItä jos BrawnGP:n auto onkin tosissaan hieman muita edellä aerodynaamisesti kauden alussa. Nyt sitten vaan Button ykköskuskiksi ja kahdeksaan kisaan riskillä mersun kone niin kireäksi, että kestää juuri yhden kisan. Kahdeksan voitto ja kausi onkin ohi....sitten loppukauden voikin ajella jämäpisteitä tallille -10 sijaa huonommilta lähtöpaikoilta.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niinpä. Koska pelkästä voitosta ajaminen ei palkitse luotettavuutta, autot tullaan kai sitten virittämään äärimmilleen ja koneita paukkuu tuhkatiheään.
Noh, samaa moottoria on kuitenkin käytettävä kahdessa peräkkäisessä kisassa, tai tulee penaltti. Eli tuskin viritellään nykyistä enempää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Noh, samaa moottoria on kuitenkin käytettävä kahdessa peräkkäisessä kisassa, tai tulee penaltti. Eli tuskin viritellään nykyistä enempää.

Täksi kaudeksi sääntöjä muutettiin niin, että kuljettajalla (tai oikeastaan jokaisella autolla) on kahdeksan moottoria käytössään kauden ajaksi, eikä ole tuota sääntöä että koneiden pitäisi kestää kaksi kisaa peräkkäin. Näin esimerkiksi loppukaudella paljon koneita rasittavat kisat (Spa, Monza) voidaan ajaa uusilla koneilla jos niin halutaan.

Jos tarvitaan yhdeksäs kone, niin ensimmäisessä kisassa tulee rangaistus. Samoin taas ensimmäisessä kisassa, jos tarvitaan kymmenes jne.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Noh, samaa moottoria on kuitenkin käytettävä kahdessa peräkkäisessä kisassa, tai tulee penaltti. Eli tuskin viritellään nykyistä enempää.
Paitsi että tuo sääntö ei ole enää voimassa. Nykyinen sääntö on semmoinen, että 8 moottoria saa käyttää kauden aikana ja ne saavat poksahdella vaikka peräkkäisissä kisoissa ilman rangaistusta. Sitten vain pitäisikin ajella 9 kisaa samalla moottorilla jos haluaisi ilman rangaistuksia kisailla. Tämä antaa jonkinmoisen mahdollisuuden joskus viritellä niitä moottoreita. Jos vaikka ajelee ensin yhden kisan yliviritetyllä moottorilla ja sitten seuraavan kisan ajelee tavallisilla moottorisäädöillä ja toivoo parasta. Monenmoisia variaatioitahan tuossa hommassa on. Kannattaako mieluummin olla kerran ykkönen huippuunsa viritetyllä koneella ja sitten seuraavassa pasauttaa kone, vaiko ajella toiseksi ja kolmanneksi. Itse virittelisin äärimmilleen, ainakin jos muuten ei pärjäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paitsi että tuo sääntö ei ole enää voimassa. Nykyinen sääntö on semmoinen, että 8 moottoria saa käyttää kauden aikana ja ne saavat poksahdella vaikka peräkkäisissä kisoissa ilman rangaistusta.
Totta. Muistelin itsekin tätä, mutta jostain syystä hädissäni googlasin uudet säännöt, enkä huomannut katsoa vuosilukua. Mutta ei se mitään mahdottomia salli, riippuen paljon alkukauden menestyksestä.

Itse tykkään tästä mallista enemmän, jos moottorien lukumäärää yleensäkin pitää rajoittaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Justjust, sellaista siis.

Kuten monesta suusta on jo ihmetelty, miksi ihmeessä voiton merkityksen korostamiseksi ei voitu palata takaisin kohti vanhaa pistelaskutapaa, eli pisteissä suurempi suhteellinen ero voittajan ja kakkostilan väliin.

Käytännössä esim. McLarenilla tämä uusi tapa ratkaista mestari todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Heikillä on huonot oltavat heti alkumetreistä lähtien. Voidaan kuitenkin olettaa Hamiltonin olevan vahvempi pitkän kauden aikana, joten eikö tallin ole periaatteessa järkevintä alkaa tilanteen sattuessa pelaamaan tallimääräyksillä voittoasemia Lewisille heti kauden avauskisasta lähtien?

Huono uudistus omaan makuuni. Mitähän vikaa oli vanhassa systeemissä, jossa voitot ovat tärkeitä mutta myös muilla hyvillä sijoituksilla on väliä, pitkä sarja kun kuitenkin ajetaan.

Nyt saattaa kauden loppuhuipennuksen lähestyessä olla entistä vähemmän realistisia mestariehdokkaita, mikä on aika hanurista jos vertaa kausiin jolloin kolmekin kuskia ovat olleet pisteissä todella lähellä toisiaan aivan loppumetreille.

Kuvitteellisesa tilanteessa joltakin saattaa uupua viimeiseen viiteen kisaan lähdettäessä vaikka kolme voittoa sarjan kärkimieheen nähden, eli kurottavaa on aika vitusti, kun taas vanhalla normipistelaskulla hän saattaisi tasaisen kauden ajaneena olla vielä todella hyvissä asemissa mestaruuden suhteen. Nyt tämän kakkoskeken pitäisi ottaa kovalta tuntuva kolme voittoa viimeisistä viidestä kisasta, eikä vanhasta poiketen paljon jeesaa vaikka olisi parissa niistä kisoista hienosti toinen samalla kun takaa-ajamansa sarjan kärkimies keskeyttäisi.

No, katsellaan miltä vaikuttaa kun sarja käynnistyy, mutta huonolta tuntuu näin etukäteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Trullihan tuosta jo ärähti mediassa. Toivoisi muidenkin kuskien kommentoivan asiaa. Esimerkiksi tuo kakkoskuskien käyttöön johtava tilanne on hanurista. Ennen sitä käytettiin loppukaudesta, nyt sen käyttöön kannustetaan jo ensimmäisestä kisasta lähtien.

En nyt tiedä millaiset neuvottelut säännöistä oli ja muutenkin F1-kabinetti on tuntematon alue, mutta ihmettelen kuinka kauan kuskit ja tallit (lähinnä autonvalmistajat) jaksavat kuunnella ja alistua Bernien ehdotuksille. Trullihan jo sanoi, että lähdetään ajamaan muualle, toki osittain provona mutta on siinä ideaakin. Uusia sääntöjä on vedetty hatusta yllättäen ja jotenkin tuntuu, että mennään tuuliviirimeiningillä sarjan pitkäaikaisen kehittämisen kanssa. Mielelläni näkisin tilanteen missä tallit ja kuskit päättäisivät asioista, eikä yksi diktaattori. Jotenkin toivoisi täyttä floppia, taantumaa ja katastrofia koko lajille, jotta vihdoin herättäisiin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Trullihan tuosta jo ärähti mediassa. Toivoisi muidenkin kuskien kommentoivan asiaa.

Asiaa on jo kommentoinut Alonso, Barrichello, Rosberg, Hamilton ja Sutil. Kukaan ei pitänyt uudistuksesta. Melkeinpä sitä toivoo jo, että ensimmäiset kisat Räikkönen pommittaisi voitosta voittoon ja avaisi vähän muiden silmiä, eteenkin Ecclestonen.

Renault käyttää KERS:iä Australiassa

Ihan mukava juttu, että Renault ottaa KERS:n käyttöön. Voivat saada siitä ihan pienoista hyötyä, jos muut kärkitallit eivät sitä vielä Australiaan ota. Tietysti tässäkin on kovat riskit hajoamiseen. Mites muuten käy jos autosta hajoaa KERS? Joutuuko silloin keskeyttämään, vai pystyykö jatkamaan ilman sitä?

Alonso ei niele sääntömuutoksia

Samaa mieltä kyllä täysin Fernandon kanssa. Ihme säätämistä joka vuosi näiden sääntöjen kanssa ja minulle itselle ainakin on hiukan pimennossa vielä tämä uusi "voitoilla mestariksi" systeemi.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Herra Ecclestonen sääntömuutoksen myötä tallit eivät tee toisella kuljettajallaan juuri mitään. Ferrari tulee kärsimään Massan ja Räikkösen kilpailutilanteesta; jos miehet napsivat voittoja tasatahtiin, he syövät samalla toistensa mahdollisuudet taistella mestaruudesta. McLarenilla Hamilton on selvä ykköskuski, Renaultilla Alonso. Heidän tallinsa panostavat varmasti täysin heidän pärjäämiseensä jättäen kakkoskuskit tyhjän päälle. Muita kuljettajia ei tarvitsekaan laskea mestaruustaistoon mukaan etenkään uuden "vain voitot ratkaisevat" -järjestelmän vuoksi.

Uskon, että Alonso on vahvoilla tällä kaudella Hamiltonin haastaessa tiukasti. Brawn GP saattaa yltää jopa palkintopallille asti parissa ensimmäisessä kilpailussa. Kauden edetessä isot menevät kuitenkin ohi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari tulee kärsimään Massan ja Räikkösen kilpailutilanteesta; jos miehet napsivat voittoja tasatahtiin, he syövät samalla toistensa mahdollisuudet taistella mestaruudesta.

Luulisin että Ferrarilla tullaankin näkemään heti alkukaudesta tiukka taistelu ykköskuskin paikasta. Se, kumpi onnistuu heti kauden alussa ottamaan voittoja tulee olemaan vahvoilla loppukautta ajatellen. Mutta jos molemmat ottavat alusta asti tasatahtiin voittoja niin sitten tilanne onkin astetta hankalampi ja saattaa kostautua loppukaudella jos tilanne menee hyvinkin tiukaksi.

Mitä enemmän tätä miettii niin sitä typerämmältä tämä koko helvetin systeemi tuntuu. En tiedä kuinka helvetissä FIA saattoi antaa tällaisen mennä läpi kun vastassa oli kuitenkin tallien järjestön hyvinkin järkevältä kuulostanut ehdotus. Ilmeisesti Berniellä on tuolla FIA:nkin puolella enemmän valtaa kuin on uskottukaan, tai sitten hän on onnistunut voitelemaan neuvoston jäsenet aika hyvin ennen kokousta.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
F1-kuskit tyrmäävät uudet säännöt

Myös Schumacher on jo liittynyt sääntöuudistuksen vastustajien joukkoon.

Melkeinpä tässä toivoisi, että kaikki kuljettajat yhdessä uhkaisi lakolla jos tätä uutta sääntöuudistusta ei peruta.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanha seniili ei taas ole miettinyt loppuun asti tätä kuningasideaa ja sen haittavaikutuksia. Kausi on pilalla jo ennen kuin on ehtinyt alkaakaan.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Mites muuten käy jos autosta hajoaa KERS? Joutuuko silloin keskeyttämään, vai pystyykö jatkamaan ilman sitä?
Testeissähän kuljettajat ovat keskeyttäneet ajamisensa heti, jottei lisävaurioita syntyisi, jos talli on huomannut jotain poikkeavaa auton toiminnassa. Ei varmaan KERSin vioittuminen heti pysäyttäisi autoa kisassa, mutta mitä esimerkiksi KERSin ylikuumeneminen aiheuttaa laitteille sen ympärillä? Ylikuumeneminenhan on käsittääkseni ainakin Ferrarilla ollut KERSin suurimpia ongelmia.

Mitä tuohon pistejärjestelmän uudistamiseen tulee, niin en pidä siitä yhtään. Olisin paljon mielummin nähnyt tuon FOTAn 12-9-8... -pisteytyksen käyttöönoton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vanha seniili ei taas ole miettinyt loppuun asti tätä kuningasideaa ja sen haittavaikutuksia. Kausi on pilalla jo ennen kuin on ehtinyt alkaakaan.

Niinpä. Mielenkiintoista on että oikeastaan kaikki nykyiset kuljettajat ovat tätä systeemiä vastaan, ja myös monet entisistä kuljettajista ja tallipäälliköistä ovat ihmetelleet tätä typerää sääntöä. Sen lisäksi tallien järjestö on ollut ehdottomasti vastaan, ja siksihän he esittivät oman vaihtoehtonsa pistelaskusäännöksi. Ja kaiken lisäksi suurin osa F1-faneista on ollut vastaan, olikohan esim. Espanjassa kun on jo kerätty yli 12000 nimeä adressiin jossa vastustetaan tätä sääntöä. Ja MTV3:n äänestyksessä 76% taisi vastustaa sääntöä. Ainoa joka on ilmaissut tyytyväisyytensä tähän sääntöön on tämä seniili herra itse, eli herra Ecclestone.

On se nyt perkele jos yhdellä ukolla on tuollainen valta että runnoo tuosta vaan ihan ihmeellisen säännön läpi vaikka suurin piirtein koko maailma vastustaa tuota sääntöä...
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iltasanomien sivulla spekuloidaan voittomäärillä ja pisteillä:

"A parempi kuin B

Uuden säännön perusteella alkavasta kaudesta voi tulla todella "mielenkiintoinen" tai sitten ei. Oletetaan, että ajaja A voittaa neljä kisaa ja jää lopuissa kisoissa pisteittä. Hänellä on siis kauden jälkeen kasassa 40 pistettä.

Ajaja B puolestaan voittaa kolme kisaa ja sijoittuu 14 kertaa kakkoseksi. Hänellä on kauden lopussa 142 pistettä. Maailmanmestariksi kruunataan ajaja A.

Mielenkiintoista..."



On ihmeellistä, että Bernie voi sanella säännöt joilla mennään. Erityisesti ihmettelen, ettei hän noteeraa muiden, varsinkin kuljettajien, mielipidettä vaan jyrää tahtonsa läpi. Rahahanojen sulkemisellako hän kiristää, vai miksi Bernie sanelee säännöt? Vituttaako vanhaa kääpiötä vieläkin se, ettei Massa vienyt viime kauden mestaruutta ja se, että Hamilton varmisti mestaruuden köröttelemällä viidenneksi Brasiliassa. Olen ehdottomasti uutta "pistelaskua" vastaan. Toivottavasti jää yhteen kauteen tämä hölmöily.

Mitähän seuraavaksi?
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Minua ärsyttävät nämä typerät vertailut edellisiin kausiin.

Esimerkiksi Iltalehdessä taisi olla juttua, että "Keke Rosberg ei olisi maailmanmestari nykysäännöillä". Ja sen lisäksi joku on tainnut käyttää tuota vertailua myös edelliseen kauteen, jolloin mestari olisi ollut Massa. Eiköhän noissa tapauksissa olisi ajettu tilanteen mukaan, eikä noita voi vertailla tuolla tavalla suoraan. Idiotismia pahimmillaan.

Mutta itse säännöistä sen verran vielä, että ovathan ne perseestä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hitto soikoon, että tätä formula kautta odotti innoissaan. Oli isoja sääntömuutoksia, Brawn GP on ollut testeissä suvereeni, pistelaskunkin odotettiin "ottavan takapakkia" ja suosivan jatkossa voittamista enemmän. No kyllähän tuo uusi systeemi suosii voittamista viime kausia enemmän, mutta on myös helposti typerin sääntö minkä olen ikinä nähnyt missään lajissa. Tuon säännön myötä oma mielenkiinto tulevaa kautta kohtaan laski about 99,99%, enkä varmasti ole ainoa. Ei voi kuin ihmetellä, mikä pakko tuo mitalisysteemi ajaa formuloihin väkisin läpi, ei toki alkuperäisessä muodossaan, mutta kuitenkin tässä vain voittaminen merkkaa jotain muodossa.
Taitaisi olla kaikkein parasta F1:lle, että Bernie-setä kupsahtaisi mahdollisimman nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Testeissähän kuljettajat ovat keskeyttäneet ajamisensa heti, jottei lisävaurioita syntyisi, jos talli on huomannut jotain poikkeavaa auton toiminnassa. Ei varmaan KERSin vioittuminen heti pysäyttäisi autoa kisassa, mutta mitä esimerkiksi KERSin ylikuumeneminen aiheuttaa laitteille sen ympärillä? Ylikuumeneminenhan on käsittääkseni ainakin Ferrarilla ollut KERSin suurimpia ongelmia.

Mitä tuohon pistejärjestelmän uudistamiseen tulee, niin en pidä siitä yhtään. Olisin paljon mielummin nähnyt tuon FOTAn 12-9-8... -pisteytyksen käyttöönoton.

Eikö tuohon KERSiin liity myös sähköiskuvaara, siis jos se menee epäkuntoon? Testeissä useampikin kuljettaja on tehnyt henkilökohtaisen ennätyksen autosta poistumisen nopeudessa, kun KERS on alkanut piiputtaa. Samoin ratahenkilökunta on mielummin seissyt auton vieressä katselemassa kuin vaikka työntänyt auton pois varoalueelta, kun ovat pelänneet sähköiskua. Joku, joka kehtaa myöntää olevansa insinööri, voinee valaista tuota asiaa enemmän.

Ehdotus kaikille Fomula ykkösiä seuraaville jatkislaisille: eiköhän ylläpidetä porukalla pistelaskua käyttäen FOTAn ehdottamaa järjestelmää. Nähdään sitten, kuka on mestari FIAn mielestä, ja kuka on oikeasti mestari.
 

trap

Jäsen
Kuskit yrittävät menestyä käytössä olevien sääntöjen mukaan, joten turha mitään vaihtoehtopisteitä on laskea, kun ei ne kerro mitään.

FOTA muuten vastasi tänään FIA:lle. FIA on rikkonut ilmeisesti ihan omia sääntöjään ja vaihtanut sääntöjä liian myöhäisessä vaiheessa kevättä ilman kaikkien tallien suostumusta. Ei ole ensimmäinen - eikä viimeinen - kerta, kun Mosley ja kumppanit ovat aivan sekaisin.

Uutinen aiheesta: http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/03/20/points-system-cannot-be-changed/
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt löytyy MTV3:n sivuiltakin jo "kotimaan kielellä":
F1:n pisteremontti lykkääntymässä

Eli vahvasti näyttää että FOTA:n vastalause on menossa läpi ja Bernie-sedän kuningasideaa siirretään ainakin vuodella eteenpäin. Hyvä näin, joskin minun mielestäni olisi ollut parempi kun tuo FOTA:n ehdotus olisi alunperinkin valittu tuon Bernien aivopierun sijasta jolloin heti seuraava kausi voitaisiin ajaa uusitulla pistelaskusäännöllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös