Formula 1 – kausi 2009

  • 325 723
  • 2 061

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kovalaisen kannalta melko paska tilanne, nyt kun olisi pitänyt näyttää olevansa voittava kuski.

Eipä ole pohjoisen miehen savotta helppo. Kilpailukyvytön kärry ja kakkoskuskin asema. On siinä Oskarilla hikinen urakka valaa kotikatsomoihin uskoa meidän Heikin pärjäämisestä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Avataanpa minunkin osaltani tämä ketju, kun kauden alku lähestyy vääjäämättä.

Hirveän tarkasti en ole lukenut testien tuloksia (lähinnä vain otsikoinnit), joten pienoisella mututuntumalla ajatuksiani heitän. Toisaalta testit ovat aina testejä, eikä niiden perusteella aukottomia johtopäätöksiä voi tehdä.

Ennakkokaavailun perusteella kaudesta on tulossa äärimmäisen mielenkiintoinen ja ennen kaikkea tasainen. Ross Brawnin talli on ollut alkukauden sensaatio, jos tätä vielä alkukaudeksi uskaltaa sanoa. McLarenin pieni haparointi tuo myös minulle pientä hymynkaaretta huulille, sillä talli ei tällä hetkellä suurimpiin suosikkeihini kuulu. Ferrari ja Renault ovat varmasti vahvoja, eikä Williamsiakaan kannata unohtaa. Olisi mielenkiintoista saada kaudelle tosiaan pienoinen yllätysavaus, joka löisi pienoista painetta myös näillä ns. kärkitalleille.

Kyllähän tässä jo malttamattomana odottaa kauden alkua.
 

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan ollut jo? http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1665562

Melkoinen uudistus... Kyllähän tuo ehdotus on ollut tiedossa, mutta että meni läpi. Hienoa että nyt ei voi varmistella mestaruutta 2.-4. sijoja ajamalla, mutta kuitenkin vähän epäilyttää.

Edit:
Vedänpä sanoja takaisin, siis luin huolimattomasti ja jutussa käytetään sanamuotoa "on menossa". Joten mitähän tuo vielä vaatii? Tallien/kuljettajien hyväksynnän?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse sitä mieltä ollut pidempään, että voittojen määrän tulisi jotenkin vaikuttaa enemmän. Muuten voidaan juuri taktikoida ja ajella varmistellen vaikka sitä neljättä (tai kehnompaa) sijaa kisassa, kun se riittää mestaruuteen. Ei ole omiaan lisäämään kisojen jännittävyyttä ja näyttävyyttä.

Se puhdas mitalisysteemi oli kyllä todella kehno idea, mitä enemmän asiaa ajatteli. Tälläinen välimallin ratkaisu voisi olla kilpailujen kannalta paljon toimivampaa.

Eli kyllä tuo minua ainakin miellyttäisi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Positiivista:
- Suosii Räikköstä.
- Varmasti tulee kovia taisteluja voitosta, eikä kukaan luovuta helpolla.

Negatiivista:
- Kuljettaja X voittaa kauden ensimmäiset viisi kilpailua ja keskeyttää suurimman osan lopuista, kukaan ei enään yllä tähän voitto määrään, joten hän on maailmanmestari.
- Ykkös ja kakkoskuljettaja asemat tulevat hyvinkin nopeasti esille.

Minusta ehkä olisi ollut tuo 12, 9, 7, 5, 4... pisteytys parempi.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse suhtaudun tällaiseen uudistukseen hieman varovaisesti.

Toisaalta voittoja pitäisi pystyä korostamaan jollain tavalla, mutta en tiedä, onko tämä sitten jo kuitenkin liian lähellä sitä sysipaskaa mitalisysteemiä. Näkisin, että se uusi pistejärjestelmä (jossa voitosta olisi saanut 12 pistettä) olisi ajanut asian paremmin ja pitänyt pisteet vielä hyvin mukana.

Tokihan nytkin pisteillä on edelleen väliä, mutta sellainen tilanne, että kärkikuljettaja on voittanut vaikkapa seitsemän kertaa ja toinen kuusi kertaa, mutta kuusi kertaa voittaneella olisi selvästi enemmän MM-pisteitä, mietityttää. Eli onko sekään hyvä, jos kaudella vaikkapa seitsemän kertaa voittanut, mutta muutoin vaikka 20 pistettä jäljessä oleva kuljettaja vie mestaruuden? Siis jos toisellakin on se kuusi voittoa. Ei kuulosta kovin hyvältä.

Noh, ei tyrmätä kuitenkaan täysin ennalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole vittu todellista! Kuinka voi olla mahdollista että tuo täysin perseestä revitty idea voi mennä läpi? Tuo FOTA:n ehdotus pistelaskusäännön muutoksesta olisi ollut hyvä sellaisenaan vaan näköjään Bernie pystyy runnomaan noita päähänpistojaan läpi vaikka ne olisivat kuinka typeriä. Onneksi se mitali-idea ei nyt kuitenkaan ihan sellaisenaan mennyt läpi mutta onhan tuo silti aivan perseestä jos pelkkä voittojen määrä ratkaisee mestaruuden.
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Jep jep, ei kyllä pysty käsittämään sen vanhan pienen miehen ajatuksenkulkua... Mikä he***tin fetissi sillä on jakaa mestaruus voittojen perusteella? Itse olisin ollut sen uuden pisteytyksen kannalla, kuten moni muukin täällä. Big Devin kanssa samoilla linjoilla tämän voittoihin perustuvan mallin ongelmista... No toisaalta oma valittaminen loppuu kuin seinään, jos Räikkönen vie mestaruuden =) Mutta kyllä nää mestaruudet pitäisi pisteillä ratkoa. Toivottavasti siis moni kuski olisi tasavoitoissa, niin sillähän tästä selviäisi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Onhan tuo uusi systeemi hanurista.

Aikaisempiin vuosiin ei kannata verrata, että kuka olisi voittanut minäkin vuonna mestaruuden tällä systeemillä, sillä tämä systeemi muuttaa kisojen luonnetta niin paljon, ettei tuolla tavalla suoraan vertaaminen ole mielekästä.

Nyt jos alkukaudesta tallikaveri voittaa vaikkapa 3 kisaa ja tallikaverinsa ei yhtään, niin siinäpä on mahdollisesti iso päätös, että päästääkö se Kovalainen sen Hamiltonin edelleen...

Nyt todellakin "second place is the first loser".

Ja miten tuota vapaaehtoista budjettirajoitusta valvotaan. Eikös sitä kaikenmoisella konsernikikkailuilla ja synenergiaetujen vähättelyillä saada talouslukuja hilattua roimastikin pienempään suuntaan, kuin mitä oikeasti on rahaa F1-toimintaan kulutettu.
 

Kaivanto

Jäsen
Kummaa tempoilua. Vanha systeemi, jossa voittaja sai 10 pistettä ja kakkonen 6, arvosti voittamista järkevämmin kuin 10-8-6...-malli. Ihmettelen, miksei palata tähän tai johonkin muuhun voittamista enemmän painottavaan pistelaskuvariaatioon, vaan hyökätään toiseen äärimmäisyyteen.
 

Kaivanto

Jäsen
Aikaisempiin vuosiin ei kannata verrata, että kuka olisi voittanut minäkin vuonna mestaruuden tällä systeemillä, sillä tämä systeemi muuttaa kisojen luonnetta niin paljon, ettei tuolla tavalla suoraan vertaaminen ole mielekästä.

Niinpä. Koska pelkästä voitosta ajaminen ei palkitse luotettavuutta, autot tullaan kai sitten virittämään äärimmilleen ja koneita paukkuu tuhkatiheään. Keino saada säpinää tapahtumaköyhään lajiin se tämäkin. Se on toki positiivista, että riskinottoon jonossa matelun sijaan kannustetaan, mutta kyllä nyt mentiin liikaa äärimmäisyyksiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin nyt vuorostaan Formulat "maksavat" FIA:n kukkoilusta. Mitä sitten vaikka tallit ja kymmmet tuhannet katsojat vastustavat pikku kääpiön ideaa, Fia näytti taas mistä se kana kusee !
No veikkaampa että on vaan yhden kauden "kokeilu" jonka jälkeen tajutaan että tämä idea onkin huono.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin kaksijakoiset fiilikset näistä säännöistä.
Ensinnäkin uudistus, jossa tallien pitää kertoa aika-ajo bensansa on hyvä. Nyt sitten nähdään vaikkapa se, kuinka paljon raskaammalla autolla Kovalainen ajoi Hamiltoniin nähden. Tästä plussaa, vaikka olisin itse halunnut aika-ajot ajettaviksi kevyillä tankeilla. Näin oltaisiin saatu se "oikeasti" nopein kaveri esille.
Hyvä kuitenkin näin.

Mestaruudet ratkaistaan voitoilla. Hyvä ja huono asia. Siinä tapauksessa se on hyvä, jos jollakin on vaikka 7 voittoa ja toiselle 2. Silti tämä toisena oleva johtaa pisteissä muutamalla pongolla. Tällöin antaisin mestaruuden huomattavasti enemmän voittoja saaneelle.
Toisaalta jos, voitot ovat vaikka 6-5 ja tämä 5 voittoa saavuttanut johtaa pisteissä reilusti tätä yhden voiton enemmän saavuttanutta, niin antaisin mestaruuden tälle 5 voittoa saaneelle.

Nyt ajetaan kuitenkin sitten ensiksi niistä voitoista. Kärkitaisteluista tulee varmasti tiukempi ja kukaan ei luovuta ja ala varmistelee sijojansa. Jollei nyt sitten ole kierrosta jäljessä. Nyt se voitto oikeasti palkitaan eikä se, että olet jatkuvasti palkintopallilla tasaisesti.
Hyvä idea tämä on loppujen lopuksi, kun tarkemmin miettii asiaa.
Tosin, jos Massa vie pari ekaa kisaa, niin alkaapi mielipiteet muuttumaan tottakai.

Uskoisin tämän suosivan Kimiä aika paljonkin ja McLaren saattaa olla nyt lirissä, jos auto on sen verran hidas, mitä testit ovat antaneet osoittaa. Kauden aikana, kun ei saa testata muuten kuin kisaviikonloppujen perjantaina.
Tällöin ei auta Hamiltonia, että on pisteillä alkukaudesta, jos ei voittoja tule. Loppukaudeksi on vaikea saada isoja parannuksia autoon, jolleivat tuulitunnelit tuo jotain huomattavaa parannusta auton aerodynamiikkaan.

Lisää kyllä taas kauden mielenkiintoa. Voitto on nyt tosiaan se VOITTO !
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Laskeskelin tuossa joutessani F1-pistetaulukoita vuosina 1980-2008; tarkoituksena selvittää kuinka usein eniten voittoja kaudella kerännyt kuski on ollut mestari. Samoin on listassa erikseen mainittu jos jollain kärkikaksikon ulkopuolelle jääneellä on voittoja enemmän kuin voittajalla tai kakkosella.

Tämä tuntui olleen melko yleistä laskentajakson alkupuolella eli 80-luvulla näin kävi mestarin suhteen vuosina -82, -83, -84, -86, -87 ja -89. Sen jälkeen ensimmäinen ei-eniten-voittoja-saanut mestari oikin Hamilton viime vuonna.

Ei-eniten-kakkossijoja saanut tuli toiseksi vuosina -81, -92, -01 ja -03.

Seuraavalla vuosikymmenellä


1980 Jones 5 (2. Piquet 3)
1981 Piquet 3 (2. Reutemann 2; 5. Prost 3)
1982 Rosberg 1 (2. Pironi 2; 3. Watson 2; 4. Prost 2; 5. Lauda 2; 6. Arnott 2)
1983 Piquet 3 (2. Prost 4)
1984 Lauda 5 (2. Prost 7)
1985 Prost 5 (2. Alboreto 2)
1986 Prost 4 (2. Mansell 6)
1987 Piquet 3 (2. Mansell 6)
1988 Senna 8 (2. Prost 7)
1989 Prost 4 (2. Senna 6)
1990 Senna 6 (2. Prost 5)
1991 Senna 7 (2. Mansell 5)
1992 Mansell 9 (2. Patrese 1; 4. Senna 3)
1993 Prost 7 (2. Senna 5)
1994 Schumacher 8 (2. Hill 6)
1995 Schumacher 9 (2. Hill 4)
1996 Hill 8 (2. Villeneuve 4)
1997 Villeneuve 7 (2. Schumacher 5)
1998 Häkkinen 8 (2. Schumacher 6)
1999 Häkkinen 5 (2. Irvine 4)
2000 Schumacher 9 (2. Häkkinen 4)
2001 Schumacher 9 (2. Coulthart 2; 3. R.Schumacher 3)
2002 Schumacher 11 (2. Barrichello 4)
2003 Schumacher 6 (2. Räikkönen 1; 3. Montoya 2; 4. Barrichello 2; 5. R.Schumacher 2)
2004 Schumacher 13 (2. Barrichello 2)
2005 Alonso 7 (2. Räikkönen 7)
2006 Alonso 7 (2. Schumacher 7)
2007 Räikkönen 6 (2. Hamilton 4)
2008 Hamilton 5 (2. Massa 6)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uusimmassa Veikkaajassa oli muuten juttua tuosta Brawn GP:stä ja heidän huikeasta nopeudestaan testeissä. Siinä jutussa oli arpailtu että tämä nopeus ei johtuisi mistään kikkailusta vaan että tuo auto on ihan oikeasti nopea. Autoa on kehitetty tätä kautta varten jo yli vuosi ja vaikka Honda päättikin vetäytyä niin Brawnin porukalla kävi tuuri kun Mersun moottori oli mitoiltaan ym. hyvin samanlainen ja kävi melkein heittämällä tuohon Hondan moottorille rakennettuun autoon. Jutussa esitettiinkin että suurin syy miksi Ross Brawn päätti "pelastaa" tuon Hondan tiimin olikin se että hän huomasi heti että tämä uusi auto on varsinainen mestariteos ja sen takia sen ei voi antaa mennä hukkaan. Toivottavasti Brawnin vauhti jatkuu kisoissakin kovana, olisihan se hienoa nähdä kun yksityistalli vaihteeksi kyykyttää isoja tehtaita. Kyllä se ainakin vähän vaihtelua toisi kärkipään taisteluun. Ja ei voi sanoa etteikö Button ja Barrichellokin ansaitsisi välillä vähän nopeampaakin kalustoa allensa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
No, jos tuo Brawn GP:n auto on oikeasti nopea niin nyt saa sitten Button varsinkin sen viimeisen mahdollisuuden. Kaveri on laskenut kausikaudelta. Buttonhan taisi tulla aika hypellä mukaan F1:siin? Ja talli on laskenut Williamssista Brawniiin. Lahjakas kuski, nyt on kyllä se viimeinen sauma toteuttaa niitä lahjoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, jos tuo Brawn GP:n auto on oikeasti nopea niin nyt saa sitten Button varsinkin sen viimeisen mahdollisuuden. Kaveri on laskenut kausikaudelta. Buttonhan taisi tulla aika hypellä mukaan F1:siin? Ja talli on laskenut Williamssista Brawniiin. Lahjakas kuski, nyt on kyllä se viimeinen sauma toteuttaa niitä lahjoja.

Olihan tuolla Buttonilla välillä se parempikin kausi, silloin taisi tulla se ainoa voittokin, mutta aika monta kertaa on kaatunut homma huonoon kalustoon. Tuntuu että kaveri on aina ollut väärään aikaan väärässä paikassa. On minusta mainettaan parempi kuljettaja ja tämä kausi voi olla hänelle hyvä jos tuo Brawnin auto on tosiaan noin helvetin nopea.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tuo aika huono muutos on. Mielummin se 12, 9, 7 jne. On kyllä käsittämätön homma miten Bernie pystyy runnomaan omia mielipiteitään läpi...Ei hyvä. Toki kisojen voitoista käydään kovempaa kamppailua, mutta silti.
 

Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Erittäin huono päätös. Bernien kauan kaipaama uudistushan on ollut nostaa voittojen merkitystä, mutta pelkkä FOTA:n ehdotus uudeksi pistejärjestelmäksi olisi riittänyt. Se olisi ollut itse asiassa erittäinkin hyvä. Nyt tämä uusi systeemi sen sijaan käytännössä pilaa mielenkiinnon kärkikamppailun ulkopuolelta ja pakottaa kärkitallit valitsemaan ykköskuskin jolle voitot pelataan.

Kyllä tämä päätös latisti melkoisesti odotuksia tulevalle kaudelle.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En innostu tästä uudistuksesta sitten yhtään. Se muuttaa koko kilpailun luonteen kokonaan. Alkukaudesta parhaassa vauhdissa oleva talli asettaa toisen kuskeistaan ykköskuskiksi, jolle pelataan niin monta voittoa kuin vain mahdollista. Kakkoskuski häiritsee muita. Kun tarvittava määrä voittoja on saavutettu pahimmillaan heti puolivälin jälkeen, on mielenkiinto loppukaudesta mennyt ja jokainen talli aloittaa auton kehittelyn seuraavaa kautta varten.

Toivottavasti Niilon veikkaus osuu oikeaan, ja kokeilu jää yhden kauden mittaiseksi. Nyt Bernie voisi hakea lähikaupasta niitä mitaleitakin, eiköhän niitä voida jaella samaan vahinkoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi FIA teki muitakin sääntöjä mm. kuskien käytettävyyteen mediassa. Kuljettajien pitää olla jakamassa nimmareita, antaa haastatteluja aika-ajon ja kisan jälkeen, myös keskeyttäneiden pitää antaa kommentteja ajosuorituksen jälkeen jne. Kimi voisikin tehdä källin Bernielle ja voittaa about 5-7 kisaa kauden puoliväliin mennessä ja ajella rallia loppukauden. Mestaruus kotiin ja ei tarvitsisi jutella toimittajien kanssa.

Itse toivoisin, että Brawnin auto olisi oikeasti nopea ja onhan siihen jo perusteluja ollut mm. Veikkaajassa. Toisi todellista lisäväriä kärkeen ja bonuksena olisi mielenkiintoista seurata Buttonin kyykyttävän Hamiltonia. Voi sitä itkun määrää kun Lewis ei ole enää nopein ja Jenson vie palstatilan.
 

Carlos

Jäsen
Kummaa tempoilua. Vanha systeemi, jossa voittaja sai 10 pistettä ja kakkonen 6, arvosti voittamista järkevämmin kuin 10-8-6...-malli. Ihmettelen, miksei palata tähän tai johonkin muuhun voittamista enemmän painottavaan pistelaskuvariaatioon, vaan hyökätään toiseen äärimmäisyyteen.

On tosiaan uskomatonta. Vanha 10-6-4-3-2-1 oli oikein hyvä ja toimiva systeemi, mutta siitä luovuttiin koska haluttiin että kilpailujen voitolla ei saa olla NIIN isoa merkitystä. Nyt sitten yht'äkkiä meni taas toisinpäin, VAIN kilpailujen voitoilla saa olla merkitystä.

Vois toi helvetin äklöstouner vaikka hirttää ittensä niihin mitaleihinsa. Ärsyttää.

Ja tosiaan nythän on niin hauskasti että heti kun joku M. Schumacher vol. 2 voittaa kauden 9 ensimmäistä kilpailua, on homma paketissa. Toinen puolisko kaudesta voi ko. kuski sitten vaikka jättää ajamatta, jos ei nappaa. Todella toivotaan että kestää vaan yhden kauden tämä idioottimaisuus.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vois toi helvetin äklöstouner vaikka hirttää ittensä niihin mitaleihinsa. Ärsyttää.
Eihän tässä nyt mitään mitaleita jaeta? Vaan pisteitä. Siinä mitaliehdotuksessahan pisteitä ei olisi kuskeille jaettu ollenkaan, eli kolmesta ensimmäisestä sijasta kisaaminen ainoastaan merkitsi jotain. Pl. tietysti tallipisteet.

On tämä nyt paljon parempi välimalliratkaisu. Taidan olla harvoja, jotka ei näe tätä toivottomana. Katsotaan. Jos osoittautuu huonoksi systeemiksi, niin lupaan myöntää olleeni ihan väärässä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuo "antaa tämän kauden mennä, valmistaudutaan jo ensi kauteen" tulee vain korostumaan, jos yksi talli dominoi muita selvästi. Button ja Barrichello ohittelevat muita kierroksella Brawnin jäsentenvälisessä, kun muut käyttävät kilpailuja ylimääräisinä testisessioina. Kiinnostavaa.

Toki tämä siis vain sinä pahimpana mahdollisena skenariona.
 

trap

Jäsen
Aivan käsittämätön systeemi. Ei tuossa ole yhtään mitään järkeä, tämä tulee lisäämään tallimääräyksiä ja muuttamaan kisailun luonteen täydellisesti. Vanha pisteytyskään ei ollut paras mahdollinen ja siinä korostettiin liikaakin tasaisuutta, mutta olisivat sitten valinneet edes sen FOTA:n ehdotuksen. Mutta ei, oli FIA:n taas pakko päästä näyttämään "kuka on kuka"...

Toivottavasti tosiaan kestää vain yhden kauden tämä pelleily.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös